Mä tiedän, että nyt saattaa tulla pitkä ketju..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fleur de la Cour
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Yritä unohtaa koko anoppi ja elä kuin häntä ei olisi olemassakaan. Vaikeaa se on, mutta ei mahdotonta. Seuraavan kerran pydät häntä teille kun tytöllä on rippijuhlat.

Itse en pyytäisi mihinkään, ennenkuin julkisesti pyytäisi anteeksi...

Voisin tietysti sanoa, että vaadin anteeksipyynnön. Eihän tämä tästä huonommaksi edes muutu, vaikka saisin siitäkin niskaani ryöpyn. Voisin samalla sanoa, että onko hän ehkä tajunnut etten minä aio olla se joka pitää hänestä huolta kun on vanhus.

Alkuperäinen kirjoittaja voih:
Musta se on itsestäänselvyys, ettei mies hyväksy vaimonsa haukkumista. Mutta jos sanoo, että pitää tehdä valinta, niin kyllä se sitten musta tarkoittaa jomman kumman hylkäämistä.
no ap:n tilanteessa se ei näytä olevan itsestäänselvyys, ja siitähän tässä nyt keskustellaan. jos mies ei tuota hyväksyisi, hän olisi estänyt ristiäisissä tapahtuneen valokuvausepisodin, poistunut äitinsä juhlista heti kun vaimonsa parjaaminen alkoi, eikä todellakaan hänellä olisi tarvetta suuttumisen pelossa salata asioita tältä ihmiseltä. yms.

Ja kun mä sanoin, että en lähtisi häiritsemään lapsen ja isovanhemman suhdetta, tarkoitin todella myös näiden ihmisten välistä suhdetta. Mummon käytös äitiä kohtaan ei ole hyväksyttävää ja toki se pitää aikuisten ihmisten selvittää.
mahdotontahan tuollaisen käytöksen selvittäminen on, jos toinen osapuoli ei ole siihen halukas, saati koe edes käytöstään mitenkään ongelmalliseksi.

Mutta musta on väärin, että anopin ja miniän suhde on ainoa syy, joka kieltää lapsenlapsen ja isovanhemman suhteen olemassaolon. Lapsi ei missään nimessä olla heittopussi ja esim lapsen isä voi valvoa tilannetta (sehän on yksi ratkaisu, että ei suostu ei valvottuun visiittiin), erityisesti jos kyseessä on pieni lapsi ja sitten keskustella asioista vierailun päätyttyä. Ja toki on hyvä keskustella muutenkin lapsen kokemuksista, mutta on sekin tulee tehdä järkeä käyttäen. Kyllä kysymyksen laatimisellakin voi aiheuttaa asennekasvatusta väärään suuntaan...
jos se suhde on tuon laatuinen, se on musta melkoisenkin hyvä peruste. tuohan on hirveää henkistä väkivaltaa ja vallankäyttöä. jos toi anoppi oliskin fyysisesti väkivaltainen, ja hakkaisi aina tätä äitiä heidän nähdessään, mutta kohtelisi lapsia hyvin, niin miettisitkö sä silloinkin voiko lasten ja isovanhemman näkemisiä rajoittaa?

Ja kyllähän maailma on täynnä ihmisiä, joitten on vaan hankala tulla toimeen. Ei kai se lapselle mikään shokkiuutinen ole (ikä tietysti huomioiden), jos hän kuitenkin tietää sen oleellisen, että hän ei ole syypää aikuisten kotkotuksiin ja että hän on hyvin rakas niin vanhemmilleen kuin myös isovanhemmilleen.
ei se varmasti mikään shokkiuutinen ole, ikävä kyllä. mä aion silti kasvattaa lapseni niin, että he tietävät, ettei ketään ihmistä (heitä itseään) saa kohdella miten vain. tässä lapsi saa nyt esimerkin yhdestä tyrannista, joka hallitsee kaikkia muita, ja kaikki p**ka otetaan vastaan

Ja kait tässä haetaan nyt erilaisia toimintatapoja, joilla voisi helpottaa tilannetta. Välien katkaiseminen on helposti niin lopullista ja hyvin vaikeaa muuttaa, että se on aika lopullinen tie, että jos sitä ennen voisi koittaa muita vaihtoehtoja...
no toi mun ehdottama toimintatapa ei ollut kaikkien välien katkaiseminen, joten tämä kommentti ei varmaan ollut minulle osoitettu?

Yhteistyössä