Mä tarviin nyt vähän henkistä tukea tähän arjen kaaokseen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sä tarviit organisointia.
Tuo pyykkivuori rumba,tee jokaiselle omat puhdaspyykkikorit.Viikkaat suoraan ne koreihin rummusta.
Näin ei tuu koskaan puhdaspyykkikasoja.

Ja tiskikone,teillä isoin jo 6 vee,eli pystyy osallistumaan jo hienosti.
Eli hän tyhjentää aina tiskikoneen tai vuorotellen sun kanssa.Laita lista jääkaapin oveen ja rasti ruutuun ja tarra kun työ tehty!
Meillä kolmoset on tyhjentäneet koneen myös jo 5 veestä asti.
Laita lasit ym muut mahollisimman alas että saa laitettua itse ne.

Sitten jokainen laittaa suoraan koneeseen aina likaiset.
NÄin pysyy tiskipöytä siistinä.
Ja heti tyhjennys kun kone käynyt.

Ja ruoka.Kuten täällä sanottu jo,tee isoja satseja ruokaa,laatikoita,patoja jne.

MÄ pyöritän 8 hengen taloutta ja joudun paljon käyttämään "lapsityövoimaa" ,mutta musta lasten kuuluu osallistua myös kotihommiin.Meillä imuroidaan ja tyhjennetään tiskikone ihan lasten voimin.

Aamuisin oon ite täys virtaa ja teen siinä aamusella kun pienet nukkuvat 10 asti kotihommia.
Isommat lähtee kouluun jo 8 jälestä.
Siinä on pari tuntia aikaa ja toki lasten hereillä ollessakin teen pieniä kotihommia,pyykkiä tms.

Mutta toivottvasti jotain apua.
Ja lelut...Niihin vaan sietokykyä.
Me kyllä siivotaan olkkarista lelut kaikki yhessä iltapuuron jälkeen.Pienet osallistuu myös.
3,5 vee on tosi tarkka jo,pitää olla siistiä!!
Vasta sitten nukkumaan.

Meillä myös tyttö 5,5 vee siivoaa itse lelut paikoilleen illalla, näin on toimittu pienestä pitäen eikä tarvi patistella. Pikkusisko 1v3kk auttaa myös kun menen keräämään leluja, reippaasti kerää laatikkoon :) Häneltä tätä en kyllä odota mutta kiva kun auttaa.

Isoja ruoka-annoksia kerralla, seuraavana päivänä voi vaikka maustaa vähän lisää tai laittaa lisukkeeksi jotain uutta niin ei oo ihan samaa ruokaa päivästä toiseen.

Onko teillä pesukoneessa ajastin? Ite teen usein niin että illalla vielä laitan pesukoneen valmiiksi ja ajastan niin että lähtee aamusta päälle, yleensä eka koneellinen pessyt siihen mennessä että herätään. En kyllä tiiä auttaako tämä varsinaisesti mitenkään mutta musta se on kiva näin.

Ja tosiaan tuo kuusivuotias jo enemmän hommiin mukaan. Voi viikata pyykkiä, auttaa imuroinnissa, tyhjentää tiskaria jne. pikkuhommia, siitä syntyy iso apu ja tottuu lapsikin siihen ettei ihan kaikkea tehdä puolesta.

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Sä tarviit organisointia.
Tuo pyykkivuori rumba,tee jokaiselle omat puhdaspyykkikorit.Viikkaat suoraan ne koreihin rummusta.
Näin ei tuu koskaan puhdaspyykkikasoja.

Ja tiskikone,teillä isoin jo 6 vee,eli pystyy osallistumaan jo hienosti.
Eli hän tyhjentää aina tiskikoneen tai vuorotellen sun kanssa.Laita lista jääkaapin oveen ja rasti ruutuun ja tarra kun työ tehty!
Meillä kolmoset on tyhjentäneet koneen myös jo 5 veestä asti.
Laita lasit ym muut mahollisimman alas että saa laitettua itse ne.

Sitten jokainen laittaa suoraan koneeseen aina likaiset.
NÄin pysyy tiskipöytä siistinä.
Ja heti tyhjennys kun kone käynyt.

Ja ruoka.Kuten täällä sanottu jo,tee isoja satseja ruokaa,laatikoita,patoja jne.

MÄ pyöritän 8 hengen taloutta ja joudun paljon käyttämään "lapsityövoimaa" ,mutta musta lasten kuuluu osallistua myös kotihommiin.Meillä imuroidaan ja tyhjennetään tiskikone ihan lasten voimin.

Aamuisin oon ite täys virtaa ja teen siinä aamusella kun pienet nukkuvat 10 asti kotihommia.
Siinä on pari tuntia aikaa ja toki lasten hereillä ollessakin teen pieniä kotihommia,pyykkiä tms.

Mutta toivottvasti jotain apua.
Ja lelut...Niihin vaan sietokykyä.
Me kyllä siivotaan olkkarista lelut kaikki yhessä iltapuuron jälkeen.Pienet osallistuu myös.
3,5 vee on tosi tarkka jo,pitää olla siistiä!!
Vasta sitten nukkumaan.

Juuri näin, hyvin kirjoitettu.

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:

Tämä selittää aika paljon. Kaikilla kun ne pienokaiset eivät nuku kymmeneen, eikä edes yhdeksään. Eipä ole paljon omaa aikaa niille kotihommille.

Meiilä kotona odottaa astis tyhjennystä/täyttöä, pyykit laitettava kaappiin ja olen siis töissä käyvä. Teen tosiaan aina ison kattilan keittoa, laatiikoa tms. ruokaa jota voi sit työpäivän jälkeen lämmittää.

Ja meillä on kans kolme muksua 4v, 3v ja 1v5kk, keväällä syntyy neljäs. Illat on aikas huisketta,mutta isommat osaa jo auttaa ja viedä omat vaatteensä pyykkikoriin, astiat pois pöydältä ja keräilevät leluja pois. Mut joskus ei vain jaksa, niin annan olla ja seuraavana päivänä siivotaan sit kerralla kaikki romut pois.

Nasuseni...meillä on 6pientä, vanhin 8v. Tämä arki on hu-li-naa ja väliin meinaa pää revetä totaalisesti, mutta tässä kuitenkin tähän asti selvinneenä...:)
Syömme 2 lämmintä ruokaa päivässä, joista kokkaan vain toisen. Toinen on milloin mitäkin jämää ja sitä rataa. Tiskaan vähintään kerran päivässä, vaikka pitäisi tiskata kahdesti, mutta tuo kerta on minimi ja siitä pidän kiinni. Siis jos joskus ei jaksa, niin ei sitten jaksa ja jos en jaksa tuota yhtäkään kertaa, mies sitten tiskaa illalla kun lapset nukkuvat...harvemmin näin kuitenkaan.
Pesen joka päivä vähintään koneellisen pyykkiä, joskus enemmän, mutta siis tässäkin tuo kerta on minimi, ettei ihan hommat kuse käsille...
Lelut meillä on lähes aina enemmän ja vähemmän hujanhajan, mutta se on pientä -oikeasti! Pyrin pitämään kodin PUHTAANA, en välttämättä SIISTINÄ. ;)
Siis...kaikessa annan itselleni tällaisen mahdollisuuden joustaa. Siinä kai se asian ydin.
Tiedän, että minun pitäisi tiskata kaksi-kolme kertaa joka päivä, mutta olen tyytyväinen, kun tiskaan kerran ja ne muut mahdolliset ovatkin sitten plussaa, joista tulee sikahyvä mieli!
Samoin pyykkien kanssa jne.
Illalla lapset menevät nukkumaan ajoissa, olemme pienestä asti opettaneet heitä siihen, että ajoissa nukkumaan -vaikka sitten heräävätkin aamulla kello6! Mutta parempi minusta niin. Ja kun lapset nukahtavat, minä EN TEE SEN JÄLKEEN ENÄÄ MITÄÄN JÄRKEVÄÄ, siis olkoon koti missä kunnossa tahansa tai mitä tekemättä, tämä aika on minun hermolepoa!
Ajattelen, että jatkan huomenna uusin voimin, nyt relax! Ja se on varmaan kanssa yksi juju, mikä auttaa jaksamaan. Enkä ole kyllä koskaan tajunnutkaan, mikä idea on tehdä illalla silmät ristissä jotain hommia...mieluummin teen ne sitten aamulla "uusin silmin". :saint:

Mulla toimii tämä: mee töihin vasta 10ksi. Illalla pesen pyykit ja ripustan. Aamulla herään puol 8 ja silti ehdin tänäänkin tyhjentää koneen, täyttää sen, ripustaa pyykit pedata sängyt ja toki vaatettaa itseni sekä 2 lastani. Aamupalat yms. hoituu siinä sivussa...organisointikykyä ja koko ajan jotain tehden homma hoituu...

Alkuperäinen kirjoittaja välillä sekasotkua:
Mulla toimii tämä: mee töihin vasta 10ksi. Illalla pesen pyykit ja ripustan. Aamulla herään puol 8 ja silti ehdin tänäänkin tyhjentää koneen, täyttää sen, ripustaa pyykit pedata sängyt ja toki vaatettaa itseni sekä 2 lastani. Aamupalat yms. hoituu siinä sivussa...organisointikykyä ja koko ajan jotain tehden homma hoituu...

Mihin aikaan pääset töistä? Missä välissä esim teet ruokaa?

Nyt kerralla koti kuntoon --> roskat roskiin, kamat kierrätykseen, lelut paikoilleen, tiskit koneeseen ja pyykit kaappiin. Sitten imurointi ja tarvittaessa pyyhintä. Sen jälkeen et enää päästä kaaokseen, vaan ylläpidät tavallista siisteyttä koko ajan.

En jaksanut koko ketjua kahlata läpi :ashamed:
Meillä lapset vajaa5v, 2,5v ja 1v. Meillä lapset siivoavat jälkensä (=lelunsa) joka ilta. Tiskikoneen tyhjennän nopeasti samalla, kun lapset syövät välipalaa tms. Pyykkikoneen saan napattua helposti päälle ja pyykin kuivausrumpuun ja sieltä suoraan kaappiin. Iltaisin lapset menevät nukkumaan siinä klo 19-19.30 ja mulla on asunto silloin siistinä ja voin viettää löhölomaa sohvalla :D
Esim. kun teen ruokaa, siivoan samantien kaikki purkit ja purnukat pois tai kun tullaan ulkoa, laitan heti ulkovaatteet naulakkoon tms. Näinollen ei kerry niitä tiskivuoria tai vaatekasoja. Ja kyllä mä noi pojat (eli kaksi vanhinta) pistän korjaamaan jälkiään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja välillä sekasotkua:

Mihin aikaan pääset töistä? Missä välissä esim teet ruokaa?

Pääsen puol6-6 ja ruoan tekee mies joka on kotona ennen mua tai sit mä
heti ku tuun kotiin. Toimii hyvin tämä juttu koska mieskin osallistuu niin paljon
arkiaskareisiin. Torstai on siivouspäivä jolloin myös lapset tekevät oman osansa...

mun pitäis kanssa jotai tolkkua saada tähän kämppään ja rutiinit kuntoon. Lapset 4.5v, 2.5v ja 1.5v ja mies armeijassa vielä reilu 10kk (ei tukiverkkoa) niin tuntuu et koko ajan sais siivota ja missää ei näy siltikään tuloksia

Meilläkin on aina kaaos. Remontti kesken ja ei säilytystilaa eikä vaatteille tarpeeks kaappeja. Ja kyllä välillä ottaa päähän ku on niin sotkusta! Meillä suunnilleen samanikäset lapset kun Nasulla.

Näitä on kiva lukea... =)

Minun pitäs tästä samantien lähteä selvittämään eräänlaista kaaosta... :whistle:

Onneks lastenhuoneet on pysyneet järjestyksessä (kun ne viikko sitten RAIVATTIIN)... Pyykki- ja tiskisotkut on nyt lähinnä kyseessä. Kodinhoitohuone PURSUAA puhdasta pyykkiä...
a030.gif

Kuin meillä.... + ympäriinsä kuseksiva koira ja kaksi vuotta jatkunut remontti siihen päälle.

Olen nyt töissä, mutta kotiin jäämässä. Töissä käydessä ei ehdi tehdä puoliakaan siitä, mitä kotona ollessa. Se vasta ahdistaakin. Kotona ollessa taas joutuu katselemaan kaaosta koko päivän.

Pari juttua tuli mieleen. Hanki kierrätyspahveille ja muille siisti laatikko jonnekin nurkkaan, jonne ne voi heittää ja kasata nätimmin myöhemmin. Lapset itse siivoamaan sikäli mikäli ovat vauvaiän ohittaneet. Heti leikin loputtua siivotaan leikki pois. Iso pyykkikori, johon mahtuu vaikka koko viikon kamat. Kotona ollessani laitoin pyykit pyörimään heti aamulla. Ja ukko kotitöihin.

Turha stressi pahentaa tilanetta.
Neljän lapsen äitinä,olen oppnut että joskus on annettava periksi. Joka pivä ei tarvitse pestä ja puunata, vain pöydät ja pöydänaluset.
Lapsille leikkihuone,jossa leikkivät.
Mitä se haittaa jos puhtaat vaatteet on esim korissa useemman päivän. meilläkin on, vaikka lapset on isoja, hakevat sieltä sitten vatteitaan jos kaapista ei löydy.
Olen myös opetanut lapset siihen että kotityöt kuuluvat kaikille. Pienetkin pystyvät paljon tekemään, jos ei ole liian vaativa. Esim tyhjäämään tai täyttämään astianpesukonetta, myös 6v voi tiskata käsin astiota,ku ei anna sille teräviä astioita.
Pyykkikoreja useampi,joihin likaiset laitetaan heti käytön jälkeen.
Meillä ei esim. päällyspaitoja tai farkkujaym housuja vaihdeta päivittäin,vain alusvaatteet. Kun käyttää aluspaita ei gollegepaidat ym likaannu niin nopsaan.Eivätkä lapset silti haise. Näin säästä vaatetta ja luontoa. Vähemmän tulee pyykkiä. eikävälttämättä pienille tarvitse edes sukkia joka päivä vaihtaa, ei pienten lasten jalat hikoile

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:
ymmärrän tunteesi. :( omat ja harvat vinkkini ovat seuraavat:

1) älä kulje paljain jaloin - villasukat jalassa jalkojen alle jäävät lelut sattuvat vähemmän
2) TUULETA kunnolla, sillä tavalla sotkuinen kämppä raikastuu edes hieman
3) hanki tarpeeksi isoja, kannellisia pyykkikoreja (likaisille ja puhtaille, lajittelemattomille erikseen) ja sijoittele niitä mielellään eri huoneisiin - pyykit poissa silmistä ja heti näyttää kämppäkin siistimmältä

:)

Oot enkeli. Nimittäin: suurin ongelma taitaa olla just se, että meillä ei todellakaan ole vielä vaatteille tiloja, eikä pyykkihuollolle, kun on remontin alla toi alakerta. Mä siis pesen pyykit eteisessä, ja puhtaiden olisi tarkoitus säilyä siinä ainoassa vaatekaapissa mikä tästä huushollista löytyy ja parissa niitä varten hankitussa lipastossa. Mutta: jos olisikin puhtaille enemmän säilötilaa vähän jokapaikassa (likaset meillä mahtuu juuri ja juuri olemaan vielä, kun lasten vaatteet on niin pieniä ) ja juuri tässä kerroksessa missä niille on käyttöä.... Täähän helpottuisi ihan äärimmäisen ihanan paljon. Eli jokaiselle oma kannellinen koppa. Järkevää. Väliaikaisesti toimivaa. :hug: :D

mä ostin Ikeasta tosi kätevät pyykkikorit/pussit likapyykille, tummalle ja vaalealle omat. Se on sellasta liukasta tukevaa kangasta, missä on läppäkansi ja ovat kiinnitetty alumiinikehikkoon ( saa pyörät alle myös ) . Tuli heti paljon siistimpää pesuhuoneeseen, kun sai pyykit piiloon. Uusi pesutorni on myös helpottanut huomattavasti tilannetta =)

Kaaostahan tämä toki on. Mutta onneksi apuna on mies.
Mä olen asennoitunut siihen että lapsiperheessä välillä tiskit on rempallaan. Lelut leviää, kierrätysroskat lojuu eteisessä jne.
Kieltämättä välillä pääsee itku kun on ollut nukuttamassa nuorimmaista ja samaan aikaan keskimmäinen on päättänyt purkaa lastenhuoneen sängyistä petivaatteet ja patjat. Kaatanut lelulaatikot. Juossut kakalle (äiti pyyhkimään). Ja esikoinen heti perään kakalle (äiti pyyhkimään). Ja lopputuloksena on että kuopus ei nuku, lastenhuoneessa vieraillut hurrikaani ja äiti itkee.
Mutta toisaalta lapset ovat vain hetken pieniä, joten koitan nauttia niistä hyvistä hetkistä heidän kanssaan.

Yhteistyössä