Mä tarviin nyt vähän henkistä tukea tähän arjen kaaokseen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja se toinen täti:
Kaaos on vallannut mun keittiön. Sitä pakoon pääse en... Kotitonttu kuriton, keittiön sotkenut on :laugh:

Meillä käy sama tonttu. :kieh: :D

Niin meilläkin :xmas: mutta nyt ollaan järkkäämässä sille kiusaa ja hommataan tiskikone :D jos vähän helpottaisi kun likaiset astiavuoret saa pois näkyvistä :whistle:

Pyykkien kaa mulla on sellanen systeemi et illalla laitan koneen päälle, aamupäivällä kun lapset on syöny ja leikkii hetken ilman että yrittävät tappaa toisensa niin viikkaan edellisen koneellisen telineeltä pinoihin ja laitan edellisenä ilta koneeseen laitetut pyykit kuivumaan... eli puhtaiden pyykkien pinot on vallanneet takkahuoneen sohvan :ashamed: miten se onkin niin käsittämättömän vaikeeta saada ne sieltä kaappeihin |O meillä kans pulmana että kaappitilaa on aivan liian vähän.

Muuten meillä vallitsee hallitsematon kaaos :headwall: ja 1v ja 2v on todella tehokkaita levittämään koko leluarsenaalin ympärikämppää noin sekunnissa :whistle:

Lelut ja kaiken muun mikä sattuu käteen osumaan.... |O |O

Tää oli lohduttavaa. Kiitos. Ja mä tiedän, että viimestään 6 veenä ne kaikki leikkii suunnilleen mielellään suunnilleen omia leikkejään ainakin lähestulkoon omissa huoneissaan, tai toistensa huoneissa. Ja mä saan taas olohuoneen ja ruokailutilan ja keittiön melkein omaan siisteystasapainooni. Mutta just nyt tää tuntuu niin loputtomalta... |O

Minä en osaa auttaa, kun itselläkin elämä välillä aika kiireistä ja yhtä sekasortoa.

Mietin enemmän kuinka arjesta voi selvitä molempien vanhempien ollessa työelämässä. Milloin tehdään ruoka, milloin siivotaan, milloin leikitään, milloin ulkoillaan, milloin saunotaan, milloin käydään kaupassa, milloin halitaan ja hellitään, milloin luetaan, milloin katsotaan tv:stä mukavia lasten ohjelmia, milloin harrastetaan, milloin..... Niin paljon tekemistä ja niin vähän tunteja käytettävissä.

Meni asian vierestä, mutta asia on meillä ajankohtainen piakkoin :(

Anteeksi nyt vian heti alkuun, mutta millä te saatte kotinne kaaokseksi?
Meillä kaksi lasta, mies töissä ja itse olen kotona. Eikä meillä ole mitään kaaosta ja iltaisinkin ehdin nauttia omasta ajasta.
Minä siivoan hiukan ohimennen koko ajan jotain paikoilleen, lapset ei sekoita kaikkia leluja kerralla ja pyykit ja tiskit hoitaa koneet. Meillä jää koti siistiksi kun aamuisin lähdetään. Päiväunille mennessä kaikki tiskit on poissa ja koti järjestyksessä. Iltaisin sama homma. Ja koskaan meillä ei tehdä mitään suursiivouksia.
Kun tekee hiukan koko ajan, niin ei tule niitä valtavia pyykki/tiskivuoria eikä lelut ole pitkin huushollia kun pistää lapset siivoamaan omansa pois. Meille voisi koska vain tulla, ikinä ei tarvitsisi hävetä.

vieras: mä teen töitä suurimmaksi osaksi myöhään illalla tai yöllä, niin se on pois ainoastaan mun yöunista eikä lapsilta niinkään... Mutta tiedän toki, ettei tämä joka perheen tilanne olisi, eli en voi sitä sen kummemmin suositella. Näin vaan meillä, tosin ei meilläkään ikuisesti. :)

Nyt mä lähden nukkumaan, ja aloitan huomenna uuden järjestyksen aamulla klo 7 reikäleipä. Tykkäsi perhe, tai sitten ei. Nih. :xmas:

Öitä!! :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Ei tajua:
Meillä kaksi lasta, mies töissä ja itse olen kotona. Eikä meillä ole mitään kaaosta ja iltaisinkin ehdin nauttia omasta ajasta.
Minä siivoan hiukan ohimennen koko ajan jotain paikoilleen, lapset ei sekoita kaikkia leluja kerralla ja pyykit ja tiskit hoitaa koneet. Meillä jää koti siistiksi kun aamuisin lähdetään. Päiväunille mennessä kaikki tiskit on poissa ja koti järjestyksessä. Iltaisin sama homma. Ja koskaan meillä ei tehdä mitään suursiivouksia.
Kun tekee hiukan koko ajan, niin ei tule niitä valtavia pyykki/tiskivuoria eikä lelut ole pitkin huushollia kun pistää lapset siivoamaan omansa pois. Meille voisi koska vain tulla, ikinä ei tarvitsisi hävetä.

Nooh... ehkä sillä, että kaksivuotias touhuilee, kuljettelee tavaroita, mä koitan saada nämä täältä joka aamu klo 9 tasan eskarille, takaisin yhdeksi, siinä välissä hoitaa syönnit ja nukkumiset, kuljen vauva kainalossa mitä tahansa teenkin. Siinä nyt alkuun. Ja sitten kun lisätään säilytystilan puute, vähän remonttia.. Välillä on hivenen ettenkö sanoisi, hektistä. Ja monta rautaa tulessa. :whistle: :D :ashamed:

Totahan se on. Mulla kyllä ainakin henkisesti helpotti kun lähdin töihin. Ei tarvii koko päivää keräillä niitä leluja, kattaa pöytää, siivota pöytää, ladata konetta ja purkaa konetta. Kyllä ne kotityöt vaan vähenee kun koko revohka ei oo koko päivää sotkemassa sitä kotia =) .

En, mutta kun oon kysynyt että onko varma, se sanoo aina että ilmoittaa kyllä sitten kun ei halua tulla tai ottaa lapsia. Ja mä en ikinä viel tähän päivään mennessä oo joutunut pyytämään sitä tänne: se itse aina soittaa sopivin väliajoin ja kysyy että miten sulla niitä työvuoroja ois ensi ja sitä seuraavalla viikolla? Tulisko lapset meille? Että... En mä oikein koe, että mun kannattaisi kieltäytyäkään ihan vain varmuuden vuoksi, ellei se oikeasti haluaisikaan ottaa. :ashamed:

Ok, jos tilanne on noin päin, niin eihän siinä silloin edes ole ongelmaa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Ei tajua:

Nooh... ehkä sillä, että kaksivuotias touhuilee, kuljettelee tavaroita, mä koitan saada nämä täältä joka aamu klo 9 tasan eskarille, takaisin yhdeksi, siinä välissä hoitaa syönnit ja nukkumiset, kuljen vauva kainalossa mitä tahansa teenkin. Siinä nyt alkuun. Ja sitten kun lisätään säilytystilan puute, vähän remonttia.. Välillä on hivenen ettenkö sanoisi, hektistä. Ja monta rautaa tulessa. :whistle: :D :ashamed:

Nin no, itsellä puolitoista ja neljä veet, toinen menee aamulla yhdeksältä puistoon, jonka ajan itse käytän pienemmän kanssa esim kaupungilla, kaupassa tms muualla kuin kotona -yleensä asioita hoidellen. Ja vauvan kanssa olen kaikki nuo minunkin asiat hoitanut. Yhden aikaan mekin ollaan kotona, jonka jälkeen ruokailu ja sitten päikkäreille. Ja siltikään koti ei ole kuin kaaos ja päiväunet nukun itsekin.
Tietty säilytystilan puute aiheuttaa paljon, mutta siihenkin näppärä keksii konsteja. Kuten meilläkin leluille omat laatikot, joihin ne on helppo kerätä aina kun tarvii. Ja meillä lapset kerää lelut ennen päikkäreille menoa sekä iltaisin. Organisointikysymyksiä. Pitkälti.
Tietty ihan pienen vauvan kanssa elämä voi olla välillä hiukan kaaosta, mutta se aika menee äkkiä ohi. Jaksamista.

Muutu kuule mieheksi joka käy päivänsä päätteeksi vaan saunassa ja jääkaapilla.Tai sit sen miehen äidiksi (sädekehä) jolle mikään asia ei ole homma eikä mikään ollu.

Mullekin kuulema kaikki aisiat on niin vaikeita ja kestää.....
Ois kiva tietää joo miten nää asiat hoidetaan kun tyhjää vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Uskotko, että töihinmeno helpottaisi arkeasi. Samat määrät pyykkiä ja sama määrä sotkua se on silti setvittävänä, jos lapset ovat kotihoidossa.

No ei todellakaan ole vai kuka teillä sotkee päivisin? :o

Kaaos on vallannut mun keittiön. Sitä pakoon pääse en... Kotitonttu kuriton, keittiön sotkenut on :laugh:

Niin meilläkin :xmas: mutta nyt ollaan järkkäämässä sille kiusaa ja hommataan tiskikone :D jos vähän helpottaisi kun likaiset astiavuoret saa pois näkyvistä :whistle:

Pyykkien kaa mulla on sellanen systeemi et illalla laitan koneen päälle, aamupäivällä kun lapset on syöny ja leikkii hetken ilman että yrittävät tappaa toisensa niin viikkaan edellisen koneellisen telineeltä pinoihin ja laitan edellisenä ilta koneeseen laitetut pyykit kuivumaan... eli puhtaiden pyykkien pinot on vallanneet takkahuoneen sohvan :ashamed: miten se onkin niin käsittämättömän vaikeeta saada ne sieltä kaappeihin |O meillä kans pulmana että kaappitilaa on aivan liian vähän.

Muuten meillä vallitsee hallitsematon kaaos :headwall: ja 1v ja 2v on todella tehokkaita levittämään koko leluarsenaalin ympärikämppää noin sekunnissa :whistle:

Tää oli lohduttavaa. Kiitos. Ja mä tiedän, että viimestään 6 veenä ne kaikki leikkii suunnilleen mielellään suunnilleen omia leikkejään ainakin lähestulkoon omissa huoneissaan, tai toistensa huoneissa. Ja mä saan taas olohuoneen ja ruokailutilan ja keittiön melkein omaan siisteystasapainooni. Mutta just nyt tää tuntuu niin loputtomalta... |O

Voin sanoa että ihan turhaan odotat että 6v leikkisivät omissa huoneissaan tai edes sinnepäin!!

neitinasu, asian vierestä saanko udella mitä töitä teet? =)
Ihan mielenkiinnosta ku teet niitä äippälomalla ( ? )
Mut muuten vaikuttaa kyllä siltä tuo sun arki että harvan muunkaan käsissä kaikki narut pysyisi :D jos yhtää lohduttaa..

Me siivotaan miehen kanssa kaikki tavarat omille paikoilleen joka ilta ennenkun mies menee "nukuttamaan" tytöt.
Sillä aikaa mä tiskaan tai laitan viimeiset pyykit joko narulle tai kaappeihin.

Pakko tehdä niin, koska jos mä joudun aamulla heräämään kaaokseen, kellään meillä ei ole kivaa sinä päivänä. :saint:
Herääminen on muutenkin vastenmielistä, saati sit niin että ensimmäiseks kompastuisin lelukasaan :kieh: :kieh:

Ja mitä tulee tuohon päivittäiseen siivoamiseen ja pyykkäämiseen; nekin on pakko tehdä, muuten koko homma kaatuu niskaan ja sit ketuttaa kun pyykkikori pursuaa jne.

Minulla on viisi lasta ja kaikki alle kouluiän.Mies tekee osittain reissutöitä tai muuten pitkiä päiviä ja on paljon pois.
Jotenki mä pärjään ja ei meillä mitenkään kaaottista ole. Ja missään ei loju vaatekasoja.Kait mä sit osaan orkanisoida tän homman jotenki.
Joskus jopa tulee tunne ettei minulla ole mitään tekemistä :)
Mä en pienestä ressaa. Mä otan ''omaa aikaa'' illasta ku lapset nukkuu ja ku mies on kotona niin sit pääsen yksin huilimaan.

Mut voimahalit sinulle ap. ja kaikille muillekkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Uskotko, että töihinmeno helpottaisi arkeasi. Samat määrät pyykkiä ja sama määrä sotkua se on silti setvittävänä, jos lapset ovat kotihoidossa.

No ei todellakaan ole vai kuka teillä sotkee päivisin? :o

No silloin ku mä kävin töissä niin meillä oli hoitaja kotona. Ja kyllä mä nyt pääsen paljon helpommalla ku itse olen kotona.
Hoitajalle pitää olla kaikki valmiina.Ruoka pitää tehdä ja talo tällingissä. Kyllä se teetti todellaki lisä hommaa.

En tajua miten toiset muka rentoina ehtii jaksaa.
Meillä ei toisen lapsen jälkeen ole edes jaksettu ottaa kuvai, niiden järjestelyistä puhumattakaan. Nyt kun lapset jo isompia, ollaan vieläkin pikkulapsiajasta niin väsyneitä, että vieläkään ei jakseta tehdä mitään ekstraa ja nyt on harrastuksiin kuljettamiset iltasella.

eipä meille kyllä kolmatta tulekaan. (kiitos kirurgisen toimenpiteen)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä ei toisen lapsen jälkeen ole edes jaksettu ottaa kuvai, niiden järjestelyistä puhumattakaan. Nyt kun lapset jo isompia, ollaan vieläkin pikkulapsiajasta niin väsyneitä, että vieläkään ei jakseta tehdä mitään ekstraa ja nyt on harrastuksiin kuljettamiset iltasella.

Mutta tähän on pakko vielä lisätä, että mulla on sisäinen pakko oman äidin esimerkistä kodin puhtauteen, ruoan lisäaineettomuuteen, kasvimat, marjastus ym kaikki mikä vaikuttaa lasten hyvinvointiin, on pakko suorittaa.

Mutta tähän on pakko vielä lisätä, että mulla on sisäinen pakko oman äidin esimerkistä kodin puhtauteen, ruoan lisäaineettomuuteen, kasvimat, marjastus ym kaikki mikä vaikuttaa lasten hyvinvointiin, on pakko suorittaa.

No kyllä minäkin marjastan ja teen kasvimaat ja teen joka päivä kaks ruokaa. Ja kerkeen aivan hyvin oleen lasten kans.
Miksi sitä ekstraa pitää edes keretä?
En tiedä onko se sit ihmisen luonteessa et miten asiat kokee ja miten homma luistaa.
En väitä etteikö ole joskus sellasia tilanteita et arkark nyt tästä ei tuu mitään,mut pääasiassa menee ihan mallikkaasti.
En halua lällättää,vaan sanoa et ei kaikilla ole kaaottista vaikka on monta pientä.

Voin kuvitella et jos on tottunut elämään siistissä kodissa, niin pienikin törky ahistaa ja sit kaikki tökkii. Mulla ei valitettavasti oo tota ongelmaa :ashamed: (makkarin lattia täynnä sukututkimuspapereita, jo toista viikkoa )

Mä kärsin koko lapsuuteni likaisesta ja sekaisesta kodista! Ja kun muutin omaan kotiin, ahdistaa pienikin sotku ja sekaisuus, joten siivoan ja vien tavaroita paikoilleen melkein jokapäivä. En viihdy yhtään sekaisessa kodissa.

Minulla on tapana pitkin päivää touhuta kotihommia ja kun lapset käy nukkumaan, en niitä sen suuremmin tee. Korkeintaan joku kuivausrummun tyhjennys tms. Viikkaamiset jätän seuraaville päiville jos illalla tulee kuivia pyykkejä, jotta on sitten tekemistä taas. Illat todellakin pyhitän rentoutumiselle eikä haittaa jos olkkarin nurkassa on kasa pyykkejä aamua odottamassa. Nytkin on pari koneellista, joita lähden tästä juuri viikkaamaan. Valokuvien tilausta yms on itselläkin rästissä mutta niistä en stressiä ota, itse pyrin siihen että asunto ja asiat on päällisin puolin siistejä, kyllä yhdet kuvat ehtii aina tilata! Eihän niitä olekaan kuin n. 1000 kpl tilattavana :whistle: Koko ajan pitäisi muistaa tehdä sitä ylläpitosiivousta niin kaaos ei ehdi missään kohtaa iskeä. Olohuone meillä on päivisin toki lelujen ympäröimänäkin osittain mutta iltaa kohden ne korjataan lastenhuoneeseen tai johonkin nurkkaan olkkarissa ja avot, sohva ja tv ympäristö näyttää taas kuin sisustuslehteen kuvattavalta. Iltapalan jämiä ei jää pitkin pöytiä kun pyyhkii ja siivoaa ne pois heti iltapalan jälkeen. Eli tuo ylläpitosiivous olisi varmaan sinulle ratkaisu jota pitäisi harjoittaa?

Oleellisena pidän myös sitä, että en ole yksin kotia pitämässä kasassa vaan perheessä on myös puoliso, joka kantaa oman kortensa kekoon eli vie niitä lehtiä keräykseen yms.

Alkuperäinen kirjoittaja JääPrinsessa:
neitinasu, asian vierestä saanko udella mitä töitä teet? =)
Ihan mielenkiinnosta ku teet niitä äippälomalla ( ? )
Mut muuten vaikuttaa kyllä siltä tuo sun arki että harvan muunkaan käsissä kaikki narut pysyisi :D jos yhtää lohduttaa..

Pakko palata tähän keskusteluun, tää kommentti alko naurattamaan ihan hirveästi. :D :laugh:

No joo, mutt oikeasti mä teen nyt äippälomalla sekalaisia tarjoilijan ja baarimikon töitä. Silleen kun jaksan, päätän itse paljonko ja koska. =)

Miten niin mun arki vaikuttaa siltä? Eiei... Mä halusin kuulla, että kaikilla muillakin on just tällästä. :xmas: :saint: :D

Alkuperäinen kirjoittaja pata akka:
Me siivotaan miehen kanssa kaikki tavarat omille paikoilleen joka ilta ennenkun mies menee "nukuttamaan" tytöt.
Sillä aikaa mä tiskaan tai laitan viimeiset pyykit joko narulle tai kaappeihin.

Pakko tehdä niin, koska jos mä joudun aamulla heräämään kaaokseen, kellään meillä ei ole kivaa sinä päivänä. :saint:
Herääminen on muutenkin vastenmielistä, saati sit niin että ensimmäiseks kompastuisin lelukasaan :kieh: :kieh:

Ja mitä tulee tuohon päivittäiseen siivoamiseen ja pyykkäämiseen; nekin on pakko tehdä, muuten koko homma kaatuu niskaan ja sit ketuttaa kun pyykkikori pursuaa jne.

Joo näin on. Jos ei tee, huomenna on sellanen ketutus ettei toistakaan. Eilen oli just se päivä: kamalasti hommia, mitä en ollut saanut tehdyksi yksikätisenä tai muuten vauvaa roikottaen. Ja kun olin siell sairaalassakin ton neitin kanssa.

Mutta tänään oon kerennyt ottamaan kiinni vähän näissä hommissa, joten nyt taas ärsyttää paljon vähemmän. :D

Alkuperäinen kirjoittaja ei ei:

Voin sanoa että ihan turhaan odotat että 6v leikkisivät omissa huoneissaan tai edes sinnepäin!!

Hmm... No kyll meillä ainakin tyttö leikkii usein omassa huoneessaan, ja siellä sen kaikki lelut on. Ehkä se on sitten poikkeuksellinen, tässäkin suhteessa. :D

Mä oon huomannut että parhaimmaksi keinoksi ehkäistä kaaos on suorittaa ylläpitosiivousta. Kun koko ajan mennessä napsii vaatetta ja lelua lattialta, ei se käy kerralla ylivoimaisen rasittavaksi eikä kaaosta pääse ikinä syntymään. Tätä saa kyllä sitten tehdä koko ajan, mutta minulle siitä on ainakin tullut jo niin rutiinia että en osaisi olla tekemättäkään. =)

Yhteistyössä