Mä tarviin nyt vähän henkistä tukea tähän arjen kaaokseen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NeitiNasu

Aktiivinen jäsen
01.04.2004
15 255
0
36
Oikeasti: kuinka hyvin te muut selviätte arjesta lasten kanssa? Mun täytyy sanoa että tällä hetkellä en kovin kummoisesti. Oon ihan valmis takaisin työelämään, ja mietin kuinka hemmetissä onnistun selviämään vielä sen pari kuukautta, sen verran että saan ton vauvan oppimaan pullolle (koska sehän siis oppii, kun on pakko, koska mä todellakaan en aio kauaa täällä kotiympyröissä pelkästään vanheta. Anteeksi vaan. )

Tää on ihan yhtä hulapaloota koko ajan: en hallitse tätä enää ollenkaan. En millään kerkiä toimittamaan lehtiä ja pahviroskia keräykseen sitä mukaa kun niitä tulee, vaan ne lojuu täällä nurkissa. Lelut on koko ajan pitkin ja poikin ja pyykkiä niin paljon että itkettää: onnistuuko joku muka rentoutumaan iltasella mukavasti itseksensä, kun lapset on menneet nukkumaan kun yhdessä tuolissa lojuu puhtaat, toiset odottaa rummussa, sohvannurkan on valloittanut rekka arsenaali ja olohuoneen lattia näyttää siltä, kuin täällä toimisi lastentarha (paitsi että sielläkään ne kamat ei loju 24 h vuorokaudessa ). Koko päivän ensin kokkaa, syöttää, yrittää parhaansa, ja silti illalla vielä on ihan täysi kaaos.. Likaiset ruokalaput ja iltapalan jämät pitkin pöytiä. Ja nytkin pitäis tehdä vaikka mitä vielä, tyhjentää tiskari ja laittaa likaset sisään, siivota ruokapöytä, laittaa niitä pyykkejä puhumattakaan niistä tehtävistä jotka on oottaneet jo kuukausi tolkulla kuten vauvakirjojen päivitykset, valokuvien tilaaminen, pienien vaatteiden pois karsiminen ja vaatetilanteen yleinen päivitys, palapelien palojen hakeminen oikeisiin laatikoihin ja sitä rataa.
Mä hajoon, en kestä. Vinkkejä kehiin. Nyt, heti. Apuaaaaaaa!!! :headwall: |O

No voin lohduttaa, että mulla ainakaan työssäkäyvänä ei ole yhtään sen helpompaa. Kaikki tuo pitää edelleen hoitaa, mutta n. 37 tuntia viikossa vähemmän käytettävänä sen hoitamiseen. :whistle: Toisaalta mä olen semmoinen, että sen minkä voi jättää huomiseen, jää huomiseen, ja jotenkin sitä töistä tulon jälkeen on semmoinen valmis draivi päällä, että saa asiat hoidettua, mutta sitten toisaalta... Muksut kaipaa vanhempiaan ja huomiota, illat ja viikonloput on ihan yhtä lahkeissa roikkumista ja ulinaa kun viikolla ei ehdi huomioida tarpeeksi, iltavuoroviikolla jo pyykin peseminen on liki mahdottomuus ja viikonloput meneekin sitten rästejä tehdessä...

No, aikansa kutakin, ehkä tää 5 vuoden päästä helpottaa.

Huomenna illalla teet julmetun annoksen makaronilootaa,josta riittää sit useemmalle pvälle ni ei tartte joka pvä kokkailla.
änäiltana keräät osan leluista kaappiin piiloon,pärjäävät vähemmilläkin leluilla ja ei jää sulle niin paljon siistittävää illaks :)

Ja jos ei jotain huvita tehdä,ni älä tee.Ehtii aina myöhemminkin. :D

meillä kotona vain yksi poika ja käyn koulussa, mies töissä ja poika päiväkodissa. Poika vajaa 1v. Ajattelin, että koulun jatkaminen helpottaa, mutta kiirettä vaan riittää. Ja kämppä on vähän väliä ku pommin jäljiltä. Mutta siivoan sitten ennen vieraita silloin tällöin, koitan olla ottamatta stresssia vaikka ois sotkua. Mun mielestä on kuitenkin tärkeintä, että poika voi hyvin ja äiskällä on aina aikaa pysähtyä halimaan ja pussaamaan ja usein leikitään yhdessä myös ja tehdään hommia. Ei se sotku ole niin oleellista. Vaikka välillä kyrsiikin. :hug:

Meinaat siis, että kun käyt töissä niin ei tarvi siivota ja pestä pyykkiä? Vai klaaraatko sinä nämä arkirutiinit paremmin, kun olet ensin ainakin 8h muualla?

Minä en käsitä tuota, että toiset äidit tekee koko ajan jotain. Tukka putkella koko päivä ees ja taas eikä ehditä edes kahvia juoda.

Minulla on kolme pientä lasta ja minä ehdin juoda kahvia enemmän kuin laki sallii, istua koneella, lukea päivän lehdet, syödä ruokani lämpimänä...

Minä siivoilen paikkoja, pesen pyykkejä jne jne mutta en paniikinomaisesti koska on PAKKO. Vaan teen sitä mukaa kun jaksan ja viitsin ja kerkeen ja meillä on ihan viihtyisää ja siistiä ja aika ajoin sitä kaaosta.

Löysää vähän. Töihin meno ei kotitöitä hävitä.

No et sanonu mitään.
Päiväuni aikana, älä tee mitään kotitöitä,otat aikaa vaan itellesi.
Tee laatikkoruokia,keittoja joista riittää moneksi päiväksi ettei joka päivä tarvi kokata.
Laita lapset siivoomaan omat lelunsa jos jo vanhempia.

Alkuperäinen kirjoittaja mimmi:
Annan heti vinkkejä,kun kerrot,että onko sulla miestä ja monta lasta ja minkä ikäsiä?

Mies on mutt tekee töitä noin 6 päivää viikossa ja vuorot on yleensä pitkiä, vähintään 12 h/vuoro. Kohta lyhentää työpäiviään kun alkaa opinnot: oon sitten päivät töissä, illat koulussa mutt viikonloput pitäis periaatteessa olla vapaata, joten se tavallaan helpottaa. Lapset on 6 v, 2 v ja vauva vajaa 2 kk.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja NannaIhana:
Hmmm, mihis sä aattelit niin pienen vauvan laittaa töiden ajaksi?

Mun äiti hoitelee jonkin verran, mutta pyrin silleen mun vuoroni sopimaan että mies on kotona kun mä oon töissä.

No niin sulla on mies.Jaatte miehen kanssa kotitöitä ettei kaikki jää sulle !

Mulla on kanssa kauhee suorittaminen päivisin päällä, pakko siivoo, tehä ruokaa, käydä kaupassa, ullkoilla ja leikkiä lasten kanssa jne.. Inhoon jos on sotkuista tai pyykkikori täysi. Illalla on ihana nostaa jalat sohvalle ja ottaa mukaan jotain hyvää syötävää tai vaikka lasi punkkua ja olla vaan ja kattoo töllöö. Miten sä rentoudut?

Mun mielestä paras ohje mitä olen ikinä kuullut oli se jonka kuulin kun odotin esikoista eli lasten päiväuniajat ja se ilta aika jonka lapset nukkuu, on äidin VAPAA AIKAA eli silloin ei tehdä mitään kotitöitä vaan kaikki työt tehdään kun lapset on hereillä ja jos ei kaikkea keritä tekemään niin sitten ne jää tekemättä!!
Kotiäiti tekee kuitenkin 12h työpäivää (+12h päivystys vuoroa, joka yö) niin kyllä siihen sallitaan 1 2h kahvi/ruokatunti ja parituntia vapaa aikaa illalla (ennen päivystyksen alkua..)

muoks. tällä ohjeella olen jaksanut kolmen alle 3v:n vaippapyllyn kanssa (jotka harrasti kuorolaulantaa öisin...)

mä oon opettanut pojan jo heti pienestä pitäen siivoamaan omat tavaransa. Uhkana on, että siivoamattomat romut päätyvät kirpputorille. Poika suorittaa joka ilta raivauksen.
Meillä ei loju missään vaatekasoja, koska likaset vaatteet viedään pyykkikoriin ja puhtaat kaappiin. Pyykkiä pesen muutaman kerran viikossa ja hyvin jaksan tehdä sen koulupäivän jälkeen. Meillä on tiukat rutiinit. Hoidan kotihommia iltapäivän lastenohjelmien aikaan. Ilta leikitään pojan kanssa ja pojan käytyä nukkumaan rentoudun.
Meillä syödään usein kotiruokaa, mutta monesti viikolla, kun olen ollut koulussa myös niitä parjattuja eineksiäkin.
Niin ja meillä ei ole tiskikonetta ja olen yh.
Tosin omaa tilannettani helpottaa varmasti se, kun lapsia on vain yksi ja ei ole miestä sotkemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja mimmi:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja NannaIhana:
Hmmm, mihis sä aattelit niin pienen vauvan laittaa töiden ajaksi?

Mun äiti hoitelee jonkin verran, mutta pyrin silleen mun vuoroni sopimaan että mies on kotona kun mä oon töissä.

No niin sulla on mies.Jaatte miehen kanssa kotitöitä ettei kaikki jää sulle !

Vastasinkin sulle just tossa yllä. Mun mies ei ole hirveästi täällä.. ja se aika kun on, meillä on tässä remonttiakin ja sellasta, mitä se sitt hoitelee. Mikä on äärimmäisen hyvä asia tietenkin, että edistyy tää asuintilanne. :D Mutt mulla ottaa kireälle nyt just, ikävä kyllä.

Sellasta se vaan välillä on ;) Meillä ollut jo muutaman vuoden. Tota muuten en täysin allekirjoita, että Töihin meno ei kotitöitä hävittäis. Ei ehkä hävitä, mutta vähentää. Jos jokainen perheenjäsen viettää 6-8 tuntia päivästä muualla, siinä on 8 tuntia vähemmän sotkua: vähemmän ruuanlaittoa ja tiskiä, vähemmän levitettyjä leluja.

Okei, vastaavasti siivoomiseen jää aikaa vähemmän, mutta jotenkin ne ihan välttämättömät vaan tulee hoidettua. Sillon on PAKKO hoitaa hommat tiettynä hetkenä, esim. jos pääsen töistä neljältä, oon kotona viideltä ja tiedän, että kaupassa pitäis käydä ja pyykkiä pestä, ni sillon mä käyn kaupassa kotimatkalla ja laitan pyykit koneeseen heti. Kotona kun viettää kaiken päivää, sitä turtuu vähitellen siihen, ettei sotku siivoamalla lopu. Kynnys alottaa on korkea, kun ei ole pakko just nyt vaan vois vaikka tunnin päästä - ja sit ei voikaan, kun vauvaa herää päikyiltä etuajassa.

Meillä ei ainakaan pysy siistinä koti mitenkään jos en miltei kaikenaikaa tee jotain...Ja joo -tiedän,että lapsiperheen koti ei täydy aina olla siisti ja lapset menee edelle,mutta mihin sitä koira karvoistaan pääsee :snotty: Mä en vaan voi olla jos jotain on tekemättä. Silleen saan kodin pysymään siistinä,kun heti esim.ulkoilun jälkeen laitan vaatteet oikeille paikoille,ruokailun jälkeen heti astiat koneeseen,pöytä siistiksi (+lattia) jne...Leluja laittelen vähän väliä,mutta lopuksi illalla sitten lasten kanssa yhdessä. Ja kyllä meillä ainakin helpotti mun koulun jatkaminen, ei se pyykki ja siivous sinällään häviä,mutta mun voimavarat lisääntyi kun sain jotain muutakin elämään.Ja kyllä se vähentää myös ruuanlaiton/siivouksen määrää kun lapset osan päivässä jossain muualla. Voimia :hug:

Ulkoilkaa paljon niin ei tule kotiin sotkua...toimi ainakin meillä=)

Muutenkin olen aina yrittänyt korjata jäljet sitä mukaa kun tulee, saahan siinä olla aika aktiivisena koko ajan mutta onpahan illalla siisti koti missä rentoutua. Jos tuntuu huonolta vaihtoehdolta niin sitten niin että kunnon siivous kerran viikossa, toinen menee lasten kanssa kävelylle ja toinen saa rehkiä rauhassa, vaihtelette vuoroja.

Yhteistyössä