Mä tarviin nyt vähän henkistä tukea tähän arjen kaaokseen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en myöskään ymmärrä mikä tekee kotiäitiydestä niin kaaosta ja kiireellistä. Tosin mulla vasta yksi vuoden vanha joka levittää tavaraa ympäriinsä. Mua ei haittaa lelut, ne kuuluu asiaan kun lapsi talossa, mutta ruoan sotkut, kakat, puklit häiritsisi. Kaiken siivoan aina heti pois ja minimoin vahingot heti alkuunsa. Mä yleensä teenkin kaiken asenteella *minkä teet heti, on huomiselta pois*.

Ja hyvin ehdin juoda kahvia ja lukea kirjoja.
Tee ruokaa enemmän kerralla myös pakastimeen. Ja oikeesti, tuossa tilanteessa sitä paitaa ei tarvitse vaihtaa joka tahran jälkeen --> vähemmän pyykkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Becka:
Mulla on kanssa kauhee suorittaminen päivisin päällä, pakko siivoo, tehä ruokaa, käydä kaupassa, ullkoilla ja leikkiä lasten kanssa jne.. Inhoon jos on sotkuista tai pyykkikori täysi. Illalla on ihana nostaa jalat sohvalle ja ottaa mukaan jotain hyvää syötävää tai vaikka lasi punkkua ja olla vaan ja kattoo töllöö. Miten sä rentoudut?

Töissä mä rentoudun. Eniten mua kiristi ton isonkin neitin kanssa just toi ikävaihe mikä jätkällä on nyt: leikit vielä tiiviisti mun lähellä, kaikesta kieltäydytään ja joka asiaan pitää vähän uhmata. Mä oon nyt ollut kolmisen kuukautta kokonaan kotona, pois töistä siis, ja kyllä todellakin huomaan että oon ollut. Ei täällä toimi mikään, ei sitten mikään.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja mimmi:
Annan heti vinkkejä,kun kerrot,että onko sulla miestä ja monta lasta ja minkä ikäsiä?

Mies on mutt tekee töitä noin 6 päivää viikossa ja vuorot on yleensä pitkiä, vähintään 12 h/vuoro. Kohta lyhentää työpäiviään kun alkaa opinnot: oon sitten päivät töissä, illat koulussa mutt viikonloput pitäis periaatteessa olla vapaata, joten se tavallaan helpottaa. Lapset on 6 v, 2 v ja vauva vajaa 2 kk.

6.v on jo hyvä "pikku-piika" :) Annoinki tuolla jo vähän vinkkejä.Mutta tosiaan 6.v osaa jo siivota omat lelunsa ja 2.v on hyvä alkaa opettelemaan.
Leluille selkeet omat kannelliset laatikot ( ikeassa hyviä) ja laatikot lastenhuoneisiin ja hyvä tapa että siivotaan lelut ennen kun mennään iltapalalle,nii sitten ne on illalla pois sun jaloista ja silmistä.
Tee tosiaan keittoruokia,laatikkoruokia joista voi syödä monta päivää,niin ei tarvi joka päivä kokata.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meinaat siis, että kun käyt töissä niin ei tarvi siivota ja pestä pyykkiä? Vai klaaraatko sinä nämä arkirutiinit paremmin, kun olet ensin ainakin 8h muualla?

Minä en käsitä tuota, että toiset äidit tekee koko ajan jotain. Tukka putkella koko päivä ees ja taas eikä ehditä edes kahvia juoda.

Minulla on kolme pientä lasta ja minä ehdin juoda kahvia enemmän kuin laki sallii, istua koneella, lukea päivän lehdet, syödä ruokani lämpimänä...

Minä siivoilen paikkoja, pesen pyykkejä jne jne mutta en paniikinomaisesti koska on PAKKO. Vaan teen sitä mukaa kun jaksan ja viitsin ja kerkeen ja meillä on ihan viihtyisää ja siistiä ja aika ajoin sitä kaaosta.

Löysää vähän. Töihin meno ei kotitöitä hävitä.

Ei hävitä ei, mutta mä olen rentoutuneempi ja kestän tän kodin ja nää sotkut ja lapset paremmin, kun mä käyn välillä muualla, eli töissä. :D

Tutulta kuulostaa.. Tässä taloudessa 9v tyttö, 5v poika ja 1v tyttö. Koko Äitiysloman ajan mulla oli tuhat ja yksi asiaa mitkä piti tehdä. No loma on ohi ja taitaa suurin osa asioista olla edelleen tekemättömien listalla. Pyykki ei kyllä lopu eikä tiskit.
Menin töihin ja tiedätkö, täälä ne hommat on odottamassa, kun tulen kotiin. Mies kyllä tekee ruokaa ja osallistuu lasten hoitoon. Hommaa vaan on loputtomasti tälläsessä porukassa. Meillä on vielä remonttikin tässä ohella.
Mä olen opetellu välillä sulkemaan silmät sotkuilta ja yritän istahtaa. Nautinto olis kyllä parempi jos koti olis siisti. En oikeen osaa muuten lohduttaa, kuin sanomalla ettet ainaskaan ole yksin sen tunteen kanssa... :hug:

Laitat niitä leluja pienempiin koreihin, ja annat korin kerrallaan ja uuden saa kun entinen on kerätty pois.. Näin niitä ei koskaan ole enempää kuin sen yhden ainoan laatikollisen verran.

Pyykkivuoret on hankala tapaus :/ Niistä ei tunnu millään pääsevän eroon. Tähän ei siis mullakaan mitään järjellistä apua.
Ruokaa teet tästä lähtien hieman enemmän, jotta sitä jää vaikka pakkaseenkin. Sieltä sitten helppo lämmitellä.

Samaa kaaosta se on täälläkin, mä en vaan jaksa stressata esim. sotkusta. Teen sitten kun jaksan ja siihen löytyy innostusta :D Usein sitten kerran viikossa siivoan paremmin, arkisin se on vaan pyyhkäisyä sieltä täältä. Ja usko pois, emme ole likaan hukkuneet :p

Alkuperäinen kirjoittaja NannaIhana:
Hmmm, mihis sä aattelit niin pienen vauvan laittaa töiden ajaksi?

Mun äiti hoitelee jonkin verran, mutta pyrin silleen mun vuoroni sopimaan että mies on kotona kun mä oon töissä.

Ai et kun sun äiti on saanut omat lapset maailmalle niin se hoitaa sit sun lapset? :D Okei! Aattelin vaan kun sanoit näin "Mies on mutt tekee töitä noin 6 päivää viikossa ja vuorot on yleensä pitkiä, vähintään 12 h/vuoro. Kohta lyhentää työpäiviään kun alkaa opinnot: oon sitten päivät töissä, illat koulussa" niin miten sä sit työvuoros sovitat miehen vuorojen mukaan? Jos nyt ensin olisit äitiysloman kotona, et saisit rutiinit pelaamaan ja hallittua kaaoksen, ja miettisit sitten tarhaa/perhepäivähoitajaa pienimmille, ja sit sitä duunia?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sellasta se vaan välillä on ;) Meillä ollut jo muutaman vuoden. Tota muuten en täysin allekirjoita, että Töihin meno ei kotitöitä hävittäis. Ei ehkä hävitä, mutta vähentää. Jos jokainen perheenjäsen viettää 6-8 tuntia päivästä muualla, siinä on 8 tuntia vähemmän sotkua: vähemmän ruuanlaittoa ja tiskiä, vähemmän levitettyjä leluja.

Okei, vastaavasti siivoomiseen jää aikaa vähemmän, mutta jotenkin ne ihan välttämättömät vaan tulee hoidettua. Sillon on PAKKO hoitaa hommat tiettynä hetkenä, esim. jos pääsen töistä neljältä, oon kotona viideltä ja tiedän, että kaupassa pitäis käydä ja pyykkiä pestä, ni sillon mä käyn kaupassa kotimatkalla ja laitan pyykit koneeseen heti. Kotona kun viettää kaiken päivää, sitä turtuu vähitellen siihen, ettei sotku siivoamalla lopu. Kynnys alottaa on korkea, kun ei ole pakko just nyt vaan vois vaikka tunnin päästä - ja sit ei voikaan, kun vauvaa herää päikyiltä etuajassa.

Just mun fiilikset. Kiitos tästä. :hug:

ymmärrän tunteesi. :( omat ja harvat vinkkini ovat seuraavat:

1) älä kulje paljain jaloin - villasukat jalassa jalkojen alle jäävät lelut sattuvat vähemmän
2) TUULETA kunnolla, sillä tavalla sotkuinen kämppä raikastuu edes hieman
3) hanki tarpeeksi isoja, kannellisia pyykkikoreja (likaisille ja puhtaille, lajittelemattomille erikseen) ja sijoittele niitä mielellään eri huoneisiin - pyykit poissa silmistä ja heti näyttää kämppäkin siistimmältä

:)

Hmmm, mihis sä aattelit niin pienen vauvan laittaa töiden ajaksi?

Mun äiti hoitelee jonkin verran, mutta pyrin silleen mun vuoroni sopimaan että mies on kotona kun mä oon töissä.

Ai et kun sun äiti on saanut omat lapset maailmalle niin se hoitaa sit sun lapset? :D Okei! Aattelin vaan kun sanoit näin "Mies on mutt tekee töitä noin 6 päivää viikossa ja vuorot on yleensä pitkiä, vähintään 12 h/vuoro. Kohta lyhentää työpäiviään kun alkaa opinnot: oon sitten päivät töissä, illat koulussa" niin miten sä sit työvuoros sovitat miehen vuorojen mukaan? Jos nyt ensin olisit äitiysloman kotona, et saisit rutiinit pelaamaan ja hallittua kaaoksen, ja miettisit sitten tarhaa/perhepäivähoitajaa pienimmille, ja sit sitä duunia?

No samanlailla tää tulee hoituun tästä eteenpäinkin kun tähänkin asti: kun mies on vapailla kotona (eli opintojen alun jälkeen viikonloput ainakin ) mä teen töitä sen mikä hyvältä tuntuu. Ei musta ole enää 24 h kotiäipäksi: mä olin 3 vuotta ton tytön kanssa, mutt ei enää kiitos mulle sitä lajia. =)

Hmmmm...mä "jaan" viikon kotityöt jokapäivälle. Esim maanantai on veskin pesupäivä, tiistai petivaate mylläystuuletusvaihtopäivä, keskiviikkona jotain muuta.......joka päivä pesen ainakin koneellisen pyykkiä, jonka illalla viikkaan kaappiin, tai suoraan rummusta päivällä jo, ja koska koiraihmisenä VIHAAN koirankarvaa imruoin joka ikinen päivä.
Tenavat on vauvasta saakka oppineet viihtymään imurin hurinassa :D
Ruoka on yleensä aina niin, että aamulla teen evään jota lämmitän tai muokkaan iltapäiväksi sopivaksi...en kokkaa siis kahta eri ateriaa päivässä.
Lapset joutuu itse siivoamaan leikkinsä kun lopettavat, ja vain yksi leikki kerrallaan ;)
Perjantaisin matot kartanolle ja pölyt veks ja lattioiden moppaus. Iltapäivällä viimeistään neljältä kolmen-neljän tunnin maratooni ulkoilulle koko jengi...
Mies töissä arkisin klo 7-19 joten ei auta hommissa, sekoittaisi vaan arjen multa :D

Olen ihan älyttömän hyvä organisoimaan. Ja sitten KUN ei jaksa niin ei jaksa, voi sen veskin pestä huomennakin :heart:

vaan "lupaa" aloittaa työt kun vauva on noin pieni.

En mä tiedä... Kai sun pitää mennä töihin, jos sä sitten koet olevasi parempi äiti ja onnellisempi. Siitä se lastenkin onnellisuus lähtee, vanhempien hyvin voinnista.

Sotkusta on meilläkin, mutta en anna sen liiemmin häiritä. Pyykinpesu ei ole musta mikään ongelma, äkkiähän sitä nyt koneen täyttää lasten kanssa leikkimisen lomassakin. Ripustamisessakaan ei kauaa mene ja pois ottaessakin voi hyvin samalla lapsille jutustella. Ruokaa ei tehdä joka päivä, ja silloin kun tehdään tekee mies sen illalla. Näin mun ei tartte kokkailla koskaan päivällä. Kerran viikossa kerään illalla lelut pois ja sitten aamulla heti imuroin ennen kun lapset kerkii taas sotkea.

Omat syömiset jää kyllä vähän heikolle välillä, kun lasten syödessä on niin kätevä samalla tiskata ja siivoilla keittiötä. Mut vaikeempaa mulla kai olis jos töissäkin vielä pitäis ehtiä käydä!

Tuo kuulostaa vaan järjestyksen puutteelta. :)
Meillä on 2 lasta ja arki kuulostaa lähes samalta, paitsi että meillä ei pyykit loju nurkissa vaan ne on siististi kaapeissa.
Pyykkiä suostun pesemään max.2x/vko ja silloin just kaikki pyykit pois ja heti kuivana kaappiin.
Lelut on luonnollisesti levällään päivällä, mutta nukkumaan mennessä ne kerätään omiin paikkoihinsa (lapset keräävät).

Ulkopuolisesta tuntuu tosi oudolta että arkesi on ihan kaaosta vaikka saat lastenhoitoapua... :/
Me ei saada lapsenvahtia koskaan ja meillä on lapset mukana JOKA PAIKASSA JA AINA.

Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:
ymmärrän tunteesi. :( omat ja harvat vinkkini ovat seuraavat:

1) älä kulje paljain jaloin - villasukat jalassa jalkojen alle jäävät lelut sattuvat vähemmän
2) TUULETA kunnolla, sillä tavalla sotkuinen kämppä raikastuu edes hieman
3) hanki tarpeeksi isoja, kannellisia pyykkikoreja (likaisille ja puhtaille, lajittelemattomille erikseen) ja sijoittele niitä mielellään eri huoneisiin - pyykit poissa silmistä ja heti näyttää kämppäkin siistimmältä

Oot enkeli. Nimittäin: suurin ongelma taitaa olla just se, että meillä ei todellakaan ole vielä vaatteille tiloja, eikä pyykkihuollolle, kun on remontin alla toi alakerta. Mä siis pesen pyykit eteisessä, ja puhtaiden olisi tarkoitus säilyä siinä ainoassa vaatekaapissa mikä tästä huushollista löytyy ja parissa niitä varten hankitussa lipastossa. Mutta: jos olisikin puhtaille enemmän säilötilaa vähän jokapaikassa (likaset meillä mahtuu juuri ja juuri olemaan vielä, kun lasten vaatteet on niin pieniä ) ja juuri tässä kerroksessa missä niille on käyttöä.... Täähän helpottuisi ihan äärimmäisen ihanan paljon. Eli jokaiselle oma kannellinen koppa. Järkevää. Väliaikaisesti toimivaa. :hug: :D

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

En mä tiedä... Kai sun pitää mennä töihin, jos sä sitten koet olevasi parempi äiti ja onnellisempi. Siitä se lastenkin onnellisuus lähtee, vanhempien hyvin voinnista.

En mä kaipaa työnteolle lupaa... Mä olen tän kerran tehnyt jo, jätkä oli 4 kk kun mä palasin töihin silloin joten mä tiedän, että elämä helpottuu kummasti. Mutta mä todellakin tarviin jaksamista siihen, että se töihin paluu tulee ajankohtaiseksi..

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Meillä on 2 lasta ja arki kuulostaa lähes samalta, paitsi että meillä ei pyykit loju nurkissa vaan ne on siististi kaapeissa.
Pyykkiä suostun pesemään max.2x/vko ja silloin just kaikki pyykit pois ja heti kuivana kaappiin.
Lelut on luonnollisesti levällään päivällä, mutta nukkumaan mennessä ne kerätään omiin paikkoihinsa (lapset keräävät).

Ulkopuolisesta tuntuu tosi oudolta että arkesi on ihan kaaosta vaikka saat lastenhoitoapua... :/
Me ei saada lapsenvahtia koskaan ja meillä on lapset mukana JOKA PAIKASSA JA AINA.

Ai.. Hmm. Kuka niitä mun lapsia sitt käy hoitamassa? :o

Uskotko, että töihinmeno helpottaisi arkeasi. Samat määrät pyykkiä ja sama määrä sotkua se on silti setvittävänä, jos lapset ovat kotihoidossa.
Tämä tuskin helpotti :ashamed:
Mutta oikeasti aina tulee huominen, jolloin voi siivota sotkuja. Ja kun lapsia on useampia ja on väsynyt sitä rimaa on vaan opeteltava madaltamaan. Tosin mulla se on luontaisesti matala :ashamed: Mutta sekin huominen tulee, jolloin lapset ovatkin yhtäkkiä suuria. ..pieniä tänään ja se on ohikiitävistä hetkistä ohikiitävin. :'( vaikkei se siltä tunnukaan aina.

Mä rehellisesti sanottuna kaipaan kotiäitivuosiani.

Mä oon ottanu sellasen tavan että heti kun otan kuivurista pyykit niin mä viikkaan ne samantien, ettei jää niitä kasoja ja sit ne rypistyy vaan. Huomaan et se on paljon helpompi, kun ne viikkaa ihan heti eikä heitä kasalle ja uutta koneeseen vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

En mä kaipaa työnteolle lupaa... Mä olen tän kerran tehnyt jo, jätkä oli 4 kk kun mä palasin töihin silloin joten mä tiedän, että elämä helpottuu kummasti. Mutta mä todellakin tarviin jaksamista siihen, että se töihin paluu tulee ajankohtaiseksi..

Selvä :)
Eli sitten täällä onkin jo hyviä vinkkejä.
Ja hyvä on muistaa, että ei ne hommat mihinkään häviä, vaikka välillä antais olla. Lähtee ulos ja kyläilemään ja tekee huomenna.

Alkuperäinen kirjoittaja tike:
Hmmmm...mä "jaan" viikon kotityöt jokapäivälle. Esim maanantai on veskin pesupäivä, tiistai petivaate mylläystuuletusvaihtopäivä, keskiviikkona jotain muuta.......joka päivä pesen ainakin koneellisen pyykkiä, jonka illalla viikkaan kaappiin, tai suoraan rummusta päivällä jo, ja koska koiraihmisenä VIHAAN koirankarvaa imruoin joka ikinen päivä.
Tenavat on vauvasta saakka oppineet viihtymään imurin hurinassa :D
Ruoka on yleensä aina niin, että aamulla teen evään jota lämmitän tai muokkaan iltapäiväksi sopivaksi...en kokkaa siis kahta eri ateriaa päivässä.
Lapset joutuu itse siivoamaan leikkinsä kun lopettavat, ja vain yksi leikki kerrallaan ;)
Perjantaisin matot kartanolle ja pölyt veks ja lattioiden moppaus. Iltapäivällä viimeistään neljältä kolmen-neljän tunnin maratooni ulkoilulle koko jengi...
Mies töissä arkisin klo 7-19 joten ei auta hommissa, sekoittaisi vaan arjen multa :D

Olen ihan älyttömän hyvä organisoimaan. Ja sitten KUN ei jaksa niin ei jaksa, voi sen veskin pestä huomennakin :heart:

Mäkin olin vielä kahden kanssa, ja kun asuttiin kerrostalossa. Tää on ihan uutta mulle, etten kykenekään. Mutta otan vinkistä vaarin ja alan jakaan päiviä, muuten tää on ihan kaaosta koko juttu. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Ai.. Hmm. Kuka niitä mun lapsia sitt käy hoitamassa? :o

Lainaten sun omaa tekstiä:

"Mun äiti hoitelee jonkin verran"

Me oltiin ulkona ihan älyttömästi.Aamulla heti klo 9.00 ulos ja sitten klo 11.00 syömään.Yleensä lämmiteltiin edellisen päivän ruokia tai tehtiin jotain nopsaa. Sitten huilittiin ja taas mentiin klo 14-15 ulos ja oltiin tunti par.Oltiin oikeita hmo ulkoilijoita ja säällä kuin kuin säällä pihalla.... pysy kämppä suht siistinä ja vaikka siellä leluja olikin välillä ympäriinsä, niin ajattelin vaan, että jos joyta kuta häiritsee, niin tervetuloa siivoamaan.pyykki koria en päästänyt koskaan täyteen, vaan pesin saman tieen kun tuli koneellinen ja kuivasin rummussa ja laitoin kaappiin(minä olenkin "pyykkihullu") En tiedä.siinä se arki pyöri, vaikka mieskin oli vuorotöissä.
Voimia sinne ja kyllä se ajan kanssa helpottaa, vaikka nyt tuntuu hankalalta :)

Yhteistyössä