Mä tarviin nyt vähän henkistä tukea tähän arjen kaaokseen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja NannaIhana:
Mä oon ottanu sellasen tavan että heti kun otan kuivurista pyykit niin mä viikkaan ne samantien, ettei jää niitä kasoja ja sit ne rypistyy vaan. Huomaan et se on paljon helpompi, kun ne viikkaa ihan heti eikä heitä kasalle ja uutta koneeseen vaan.

Joo, tälleen se oiskin järkevintä. Mutt oikeasti epäilen, että suurinta veetutusta aiheuttaa juuri nyt se ettei ole paikkaa, mihin ne laittaisi: siis mitään järkevää paikkaa. Mun ja miehen vaatekaappi on niin täynnä, että sinne ei kertakaikkiaan mahdu mitään.. (meidän ainoassa yhteisessä kaapissa on neljä hyllyä, ja siellä on viel lakanat ja pyyhketkin. Tiedätkö kuinka paljon ärsyttää avata sen kaapin ovi?? )

Mutt toi mitä tuolla joku sano niistä kannellisista koreista... :D :D :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja halipuli:
Tutulta kuulostaa.. Tässä taloudessa 9v tyttö, 5v poika ja 1v tyttö. Koko Äitiysloman ajan mulla oli tuhat ja yksi asiaa mitkä piti tehdä. No loma on ohi ja taitaa suurin osa asioista olla edelleen tekemättömien listalla. Pyykki ei kyllä lopu eikä tiskit.
Menin töihin ja tiedätkö, täälä ne hommat on odottamassa, kun tulen kotiin. Mies kyllä tekee ruokaa ja osallistuu lasten hoitoon. Hommaa vaan on loputtomasti tälläsessä porukassa. Meillä on vielä remonttikin tässä ohella.
Mä olen opetellu välillä sulkemaan silmät sotkuilta ja yritän istahtaa. Nautinto olis kyllä parempi jos koti olis siisti. En oikeen osaa muuten lohduttaa, kuin sanomalla ettet ainaskaan ole yksin sen tunteen kanssa... :hug:

Kiitos, tää auttaa alkuun taas. =)

Nasu se oikeasti helpottaa päivä, kokeileppas...sä itse tiedät että huomenna vaihdan nuo petivaatteet tosta ja tänään vaan imuroin tän köökin tästä. Minäkään en ole yli-ihminen, mutta kun temmoin kolme hurttaa ja kolme lasta lenkille mukaan kaikki oli syöneet ja juoneet ja käyneet pissillä ja kotona aikalailla asiat mallillaan niin lenkiltäkin on kivempi palata kotiin :hug:

Vie mennessä, tuo tullessas...Minä kerään koriin tavaraa, jota siellä täällä lojuu ja vien sitten ehtiessäni niitä korista omille paikoilleen.Kori kulkee siis mukanani huoneesta huoneeseen ja tavarat löytävät paikoilleen. Siitä yritän pitää kiinni, että sotkut siivotaan heti. Eli ruokailun jälkeen tiskit koneeseen, ruokalaput pestään, pöytä pyyhitään...Lapset pystyvät kyllä sen verran odottamaan, koska siihen ei mene kun ihan pari minuuttia jos tehokkaasti toimii.Mä suunnittelen päässäni koko ajan seuraavaa "askelta", eli missä järjestyksessä toimitaan. Sillain tulee tehtyä asiat organisoidusti ja nopeasti.
Jos teillä on yhtään ylimääräistä rahaa, ottakaa ihmeessä siivooja käymään teillä vaikka pari kertaa kuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Tuo kuulostaa vaan järjestyksen puutteelta. :)
Meillä on 2 lasta ja arki kuulostaa lähes samalta, paitsi että meillä ei pyykit loju nurkissa vaan ne on siististi kaapeissa.
Pyykkiä suostun pesemään max.2x/vko ja silloin just kaikki pyykit pois ja heti kuivana kaappiin.
Lelut on luonnollisesti levällään päivällä, mutta nukkumaan mennessä ne kerätään omiin paikkoihinsa (lapset keräävät).

Ulkopuolisesta tuntuu tosi oudolta että arkesi on ihan kaaosta vaikka saat lastenhoitoapua... :/
Me ei saada lapsenvahtia koskaan ja meillä on lapset mukana JOKA PAIKASSA JA AINA.

Ai.. Hmm. Kuka niitä mun lapsia sitt käy hoitamassa? :o

Lainaten sun omaa tekstiä:

"Mun äiti hoitelee jonkin verran"

Niin: sillon kun mä olen töissä samaan aikaan kun mun mies. Jos siis äiti itse sattuu olemaan vapailla.

Mä oon ottanu sellasen tavan että heti kun otan kuivurista pyykit niin mä viikkaan ne samantien, ettei jää niitä kasoja ja sit ne rypistyy vaan. Huomaan et se on paljon helpompi, kun ne viikkaa ihan heti eikä heitä kasalle ja uutta koneeseen vaan.

Joo, tälleen se oiskin järkevintä. Mutt oikeasti epäilen, että suurinta veetutusta aiheuttaa juuri nyt se ettei ole paikkaa, mihin ne laittaisi: siis mitään järkevää paikkaa. Mun ja miehen vaatekaappi on niin täynnä, että sinne ei kertakaikkiaan mahdu mitään.. (meidän ainoassa yhteisessä kaapissa on neljä hyllyä, ja siellä on viel lakanat ja pyyhketkin. Tiedätkö kuinka paljon ärsyttää avata sen kaapin ovi?? )

mä otan kuivurista yksitellen ja vessanpöntön päälle viikkaan kasoiksi. ja siitä sit heivaan kaappiin. saisiksä mahtuun tollasia teille?
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/40123457

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vie mennessä, tuo tullessas...Minä kerään koriin tavaraa, jota siellä täällä lojuu ja vien sitten ehtiessäni niitä korista omille paikoilleen.Kori kulkee siis mukanani huoneesta huoneeseen ja tavarat löytävät paikoilleen. Siitä yritän pitää kiinni, että sotkut siivotaan heti. Eli ruokailun jälkeen tiskit koneeseen, ruokalaput pestään, pöytä pyyhitään...Lapset pystyvät kyllä sen verran odottamaan, koska siihen ei mene kun ihan pari minuuttia jos tehokkaasti toimii.Mä suunnittelen päässäni koko ajan seuraavaa "askelta", eli missä järjestyksessä toimitaan. Sillain tulee tehtyä asiat organisoidusti ja nopeasti.
Jos teillä on yhtään ylimääräistä rahaa, ottakaa ihmeessä siivooja käymään teillä vaikka pari kertaa kuussa.

Ei meill kyllä oo tähän hätään.. Ja loppujen lopuksi, mä kyllä hoidan tän perussiivouksen ihan mennen tullen, suurinta ärsytystä taitaa aiheuttaa juuri nyt se että sitä tavaraa on vähän siellä ja täällä ja jokapuolella enemmän kuin laki sallii.

Mutt nyt tulee muutos: huomispäivästä alkaen mä alan päivittään tilannetta, katotaan mihin mä olen päässyt kuukaudessa. Sen lisäksi siis että hoidan järjestelmällisesti perushommat, alan noita rästejä selvittään, mitkä stressaa ihan yli. Sovitaan niin että laivareissuun mennessä ne on hoidettu, vauvakirjat ajantasalla ja sitä rataa. Nyt loppu tällänen elämäntyyli meillä. |O :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä tästä NannaIhana vastauksesta huomamme? Toisilla on kuivurit, toisilla ei ;) Vaikuttaa sekin hiukkasen pyykin esillä oloon.

saman mä tein sillon kun mulla oli teline. mut mä en halua katsella olohuoneessa pyykkitelinettä, joten kuivuri pesukoneen päällä vie vähemmän tilaa.

mä otan kuivurista yksitellen ja vessanpöntön päälle viikkaan kasoiksi. ja siitä sit heivaan kaappiin. saisiksä mahtuun tollasia teille?
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/40123457

Saisin jos mä hankkisin irtotangon, siis sellasen pyörien päällä olevan. Tätä pitääkin alkaa kehittelemään.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja VIIVILIINA-:
Ja siis SÄÄNTÖ numero 1: Koita nauttia vauvasta kaaoksesta huolimatta!!

Niin mä yritän, oikeasti. Mutt...

Yritä kovemmin. Kun kerran jätät lelut olohuoneeseen ym, huomaat, että maailma ei kaatunutkaan.

Paitsi ett ne on ollut siellä jo niin monta viikkoa ett hävettää. B) Oikeasti: mä en oo kerännyt niitä aikoihin edes imurin tieltä, imurilla tökin niitä vaan pois eestä. :ashamed:

Illat on aina sellast hulinaa iltapaloineen ja nukkumaan menoineen, että oon jotenkin antanut luvan itselleni päästä muka helpommalla kun en laita lapsia kerään kamoja. Tiedän, laiskuutta. Ja myöskin yritän välttää suurempia tappeluita, kun noi kaksi vanhinta nahistelee muutenkin joka asiasta.. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja tike:
Nasu se oikeasti helpottaa päivä, kokeileppas...sä itse tiedät että huomenna vaihdan nuo petivaatteet tosta ja tänään vaan imuroin tän köökin tästä. Minäkään en ole yli-ihminen, mutta kun temmoin kolme hurttaa ja kolme lasta lenkille mukaan kaikki oli syöneet ja juoneet ja käyneet pissillä ja kotona aikalailla asiat mallillaan niin lenkiltäkin on kivempi palata kotiin :hug:

yhdistettynä tähän:

Nasu, tee itelles reippaustarrasysteemi :D joka päivälle laitat yhden pakollisen homman ja kun vaikka 20 hommaa on hoidettu hyvin niin käyt vaikka hierojalla :hug: :D

:D

sit jos sua ahistaa ne lelut niin hommaa joku leluloota sinne olkkariin, minkä saat vaikka sohvan alle tuupattua, jos ne lelut kerran aina kuitenkin ilmestyy sinne takas :D nää on ihania
51714_PE151823_S3.jpg

Voin kuvitella et jos on tottunut elämään siistissä kodissa, niin pienikin törky ahistaa ja sit kaikki tökkii. Mulla ei valitettavasti oo tota ongelmaa :ashamed: (makkarin lattia täynnä sukututkimuspapereita, jo toista viikkoa )

Niin: sillon kun mä olen töissä samaan aikaan kun mun mies. Jos siis äiti itse sattuu olemaan vapailla.

Mulla ei ole sulle vinkkejä arkeen, sillä uskon, että aika on kullannut jo omat muistoni kotiäitivuosistani. Muistelen niitä haikeudella jo :D

Mutta... kun tässä seuraan oman äitini auttamista siskoni perheen kanssa, ja näen kuinka hän väsyy, mutta ei kehtaa kieltäytyäkään ja tekee, kun tuntee sen ainoaksi oikeaksi vaihtoehdoksi, niin siksi haluaisin sulle sanoa, että oletko ihan varma, että äitisi jaksaa ja haluaa omien vapaidensa aikana auttaa lastesi hoidossa?

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:

Mulla ei ole sulle vinkkejä arkeen, sillä uskon, että aika on kullannut jo omat muistoni kotiäitivuosistani. Muistelen niitä haikeudella jo :D

Mutta... kun tässä seuraan oman äitini auttamista siskoni perheen kanssa, ja näen kuinka hän väsyy, mutta ei kehtaa kieltäytyäkään ja tekee, kun tuntee sen ainoaksi oikeaksi vaihtoehdoksi, niin siksi haluaisin sulle sanoa, että oletko ihan varma, että äitisi jaksaa ja haluaa omien vapaidensa aikana auttaa lastesi hoidossa?

En, mutta kun oon kysynyt että onko varma, se sanoo aina että ilmoittaa kyllä sitten kun ei halua tulla tai ottaa lapsia. Ja mä en ikinä viel tähän päivään mennessä oo joutunut pyytämään sitä tänne: se itse aina soittaa sopivin väliajoin ja kysyy että miten sulla niitä työvuoroja ois ensi ja sitä seuraavalla viikolla? Tulisko lapset meille? Että... En mä oikein koe, että mun kannattaisi kieltäytyäkään ihan vain varmuuden vuoksi, ellei se oikeasti haluaisikaan ottaa. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:

En, mutta kun oon kysynyt että onko varma, se sanoo aina että ilmoittaa kyllä sitten kun ei halua tulla tai ottaa lapsia. Ja mä en ikinä viel tähän päivään mennessä oo joutunut pyytämään sitä tänne: se itse aina soittaa sopivin väliajoin ja kysyy että miten sulla niitä työvuoroja ois ensi ja sitä seuraavalla viikolla? Tulisko lapset meille? Että... En mä oikein koe, että mun kannattaisi kieltäytyäkään ihan vain varmuuden vuoksi, ellei se oikeasti haluaisikaan ottaa. :ashamed:

sit jos sua ahistaa ne lelut niin hommaa joku leluloota sinne olkkariin, minkä saat vaikka sohvan alle tuupattua, jos ne lelut kerran aina kuitenkin ilmestyy sinne takas :D nää on ihania
51714_PE151823_S3.jpg

Mulla on tossa arkku olemassa, mutta voi kun ne kamat hyppis sinne itsekseen. :kieh: :kieh: :D :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja se toinen täti:
Kaaos on vallannut mun keittiön. Sitä pakoon pääse en... Kotitonttu kuriton, keittiön sotkenut on :laugh:

Meillä käy sama tonttu. :kieh: :D

Niin meilläkin :xmas: mutta nyt ollaan järkkäämässä sille kiusaa ja hommataan tiskikone :D jos vähän helpottaisi kun likaiset astiavuoret saa pois näkyvistä :whistle:

Pyykkien kaa mulla on sellanen systeemi et illalla laitan koneen päälle, aamupäivällä kun lapset on syöny ja leikkii hetken ilman että yrittävät tappaa toisensa niin viikkaan edellisen koneellisen telineeltä pinoihin ja laitan edellisenä ilta koneeseen laitetut pyykit kuivumaan... eli puhtaiden pyykkien pinot on vallanneet takkahuoneen sohvan :ashamed: miten se onkin niin käsittämättömän vaikeeta saada ne sieltä kaappeihin |O meillä kans pulmana että kaappitilaa on aivan liian vähän.

Muuten meillä vallitsee hallitsematon kaaos :headwall: ja 1v ja 2v on todella tehokkaita levittämään koko leluarsenaalin ympärikämppää noin sekunnissa :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Mun mielestä paras ohje mitä olen ikinä kuullut oli se jonka kuulin kun odotin esikoista eli lasten päiväuniajat ja se ilta aika jonka lapset nukkuu, on äidin VAPAA AIKAA eli silloin ei tehdä mitään kotitöitä vaan kaikki työt tehdään kun lapset on hereillä ja jos ei kaikkea keritä tekemään niin sitten ne jää tekemättä!!
Kotiäiti tekee kuitenkin 12h työpäivää (+12h päivystys vuoroa, joka yö) niin kyllä siihen sallitaan 1 2h kahvi/ruokatunti ja parituntia vapaa aikaa illalla (ennen päivystyksen alkua..)

muoks. tällä ohjeella olen jaksanut kolmen alle 3v:n vaippapyllyn kanssa (jotka harrasti kuorolaulantaa öisin...)

Tätä kyllä peesaan! Mulla kaks pientä lasta ja tän avulla jaksan.

Yhteistyössä