Mä oon niin vihainen vanhemmilleni...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt häpeästä harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jensku:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja nyt häpeästä harmaa:
Nyt olen kolmekymppinen neljän lapsen äiti, omat lapseni eivät ole koskaan nähneet minua humalassa (voin lasten kotona ollessa, vaikka sitten nukkuisivatkin, juoda max pari siideriä tai kaksi lasia viiniä... Niistä en ole humalassa) eivätkä toivottavasti tule näkemäänkään.quote]

Millaisen mallin heille oikein annat näyttäytymättä humalassa? Ajattele kuinka karmeaa on joskus kun he näkevät humalaiset tuttavan tai vieraan ihmisen, kenties sinutkin joskus vahingossa humalassa? Eikö olisi järkevämpää käyttää alkoholia normaalisti, jos se kerran lasten ollessa poissa silmistä maistuu kuitenkin. Kotona juomalla ja asian arkipäiväistämällä lapset ymmärtävät että heidänkin vanhempansa ottavat joskus. Jos joskus on huppelissa, tuskin se ketään haittaa? Koomat on sitten jo toinen asia. Mutta ehdottomasti olen sitä mieltä että lasten tulee nähdä normaali alkoholinkäyttöä kotona.

No esim lapsihan ei voi eikä lapsen kuulu ymmärtää miksi aikuinen käyttäytyy eri tavalla humalassa kuin selvinpäin. Ja näinhän se on monen aikuisen kohdalla...harva pysyy samanlaisena.
Kyllä meillä ainakin esikoinen tietää, että alkoholia aikuiset juovat, mutta tietävät myös että koti on se paikka jossa ei olla humalassa.

Mun mielestä taas just koti on se paikka missä ollaan humalassa! Niin aikuiset kuin lapsetkin, kun heidän alkoholikokeilut alkaa teini-iässä. Kotona he saavat maistaa ensi kerran alkoholia, ettei tarvitse mennä rajojaan kokeilemaan ulos vieraisiin paikkoihin. MInkä kuvan annat lapsillesikin kun he haluavat kokeilla? Pullo viinaa ja metsään juomaan?

Ymmärrän kyllä jos alkoholi ei kuulu elämään paria saunakaljaa tai ruokaviiniä enempää, mutta kun se suurella osalla kuuluu. Pitääkö silloin pimittää lapselta pulloja ja mennä varastoon dokaamaan? Eräs ystäväni poltti jopa salaa tupakkaa lapseltaa roskakatoksen luona ja aina kotiin tupakalta palatessaan piti nopeasti mennä pesemään hampaat. Aikamoista petosta!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ymmärrän kyllä jos alkoholi ei kuulu elämään paria saunakaljaa tai ruokaviiniä enempää, mutta kun se suurella osalla kuuluu. Pitääkö silloin pimittää lapselta pulloja ja mennä varastoon dokaamaan? Eräs ystäväni poltti jopa salaa tupakkaa lapseltaa roskakatoksen luona ja aina kotiin tupakalta palatessaan piti nopeasti mennä pesemään hampaat. Aikamoista petosta!

Suurella osalla? Just.

Alkuperäinen kirjoittaja otan osaa:
Karmeaa. Miehelläni on myös ollut vastaanvanlainen lapsuus. Hän on unohtanut paljon tapahtumia, mutta jotain muistoja on. Esimerkiksi tuosta saunajutustasi tuli mieleen mieheni vastaava. Hän oli noin 14 v, kun äidin luona oli ollut joku nainen kyläilemässä. Mieheni oli ollut yksin saunassa ja mieheni äiti oli yllyttänyt vieraan mieheni luokse saunaan. Hän oli ehdotellut seksiä miehelleni. Oksettavaa kummankin naisen käytös.

Iljettävämpää olis ollu, jos joku mies olis ollu kyläilemässä ja äitis olis ehdotellu homoilua. Siitä anaalijyystöstä olis jäänyt kunnon oksettavat traumat. Mulle kävi niin, kun yllätin vieraan miehen imemästä isäni munaa olohuoneen sohvalla.

No ei tarvi mennä piiloon juomaan kun normaalin äidin ja isän tavallisiin kotihommiin ei kuulu ryypiskely ollenkaan. Meitä on ihan sellaisiakin juu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Suurella osalla? Just.

En tarkoittanut aptä, vaan suurta osaa suomalaisista.

Ei meillä niitä pulloja pimitellä, vaan on pullot ihan reilusti tuolla baarikaapissa. Mutta ei vaan juoda lasten ollessa kotona.
Kyllä tuo esikoinen tietää että me juodaan, mutta ei vaan haluta olla humalassa lasten läsnäollessa.
Eli ei salailla kuitenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja jenksu:

Ei meillä niitä pulloja pimitellä, vaan on pullot ihan reilusti tuolla baarikaapissa. Mutta ei vaan juoda lasten ollessa kotona.
Kyllä tuo esikoinen tietää että me juodaan, mutta ei vaan haluta olla humalassa lasten läsnäollessa.

Esikoinen varmasti myös sen ajan koittaessa ottaa viinat lähtee myös kokeilemaan pois kotoa. Aika harmi.

Alkuperäinen kirjoittaja jenksu:

Esikoinen varmasti myös sen ajan koittaessa ottaa viinat lähtee myös kokeilemaan pois kotoa. Aika harmi.

Paha sanoa...ja sun varsinkaan kun et edes tunne tuota esikoista.
Ja mikäli poika haluaa kotona joskus sitten muutaman vuoden päästä maistaa vaikka sen saunaoluen niin eiköhän tuo onnistu.

Alkuperäinen kirjoittaja teksti paperille.:
Mitäpä jos antaisit vanhempiesi lukea tuon kirjoituksesi, saisivat ihan ajan kanssa lukea ja miettiä tunteitaan ja sinun tunteita lapsuudestasi..

Meillä ei mun vanhemmat ole ikinä pystyneet myöntämään ongelmaansa alkon suhteen....ja tästä aiheesta on puhuttu monesti.
Muistelen kuulemma ihan väärin...juupa juu.

Alkuperäinen kirjoittaja jensku:
Mitäpä jos antaisit vanhempiesi lukea tuon kirjoituksesi, saisivat ihan ajan kanssa lukea ja miettiä tunteitaan ja sinun tunteita lapsuudestasi..

Meillä ei mun vanhemmat ole ikinä pystyneet myöntämään ongelmaansa alkon suhteen....ja tästä aiheesta on puhuttu monesti.
Muistelen kuulemma ihan väärin...juupa juu.

Luulenpa että meillä kävisi iha samalla lailla :(

Alkoholistinhan on vaikea myöntää totuutta, mutta suosittelen kuitenkin tuota paperin lukua.. itse kirjoitin paperille tunteeni ja annoin henkilölle luettavaksi, kolahti teksti sen verran hyvin että on alkanut parannusta tapahtumaan..

Nyt olen kolmekymppinen neljän lapsen äiti, omat lapseni eivät ole koskaan nähneet minua humalassa (voin lasten kotona ollessa, vaikka sitten nukkuisivatkin, juoda max pari siideriä tai kaksi lasia viiniä... Niistä en ole humalassa) eivätkä toivottavasti tule näkemäänkään.quote]

Millaisen mallin heille oikein annat näyttäytymättä humalassa? Ajattele kuinka karmeaa on joskus kun he näkevät humalaiset tuttavan tai vieraan ihmisen, kenties sinutkin joskus vahingossa humalassa? Eikö olisi järkevämpää käyttää alkoholia normaalisti, jos se kerran lasten ollessa poissa silmistä maistuu kuitenkin. Kotona juomalla ja asian arkipäiväistämällä lapset ymmärtävät että heidänkin vanhempansa ottavat joskus. Jos joskus on huppelissa, tuskin se ketään haittaa? Koomat on sitten jo toinen asia. Mutta ehdottomasti olen sitä mieltä että lasten tulee nähdä normaali alkoholinkäyttöä kotona.

Aina lapsille voi selittää miksi JOTKUT aikuiset käyttäytyvät niin hölmösti, ei kai sen takia tarvitse kotona alkaa juomaan jos ei kuulu tapoihin.. ;)

Valitettavasti tuo normaali alkoholinkäyttö ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin. Ei osata niin ei.. kuten tässäkin ketjussa moni tietää.

Alkuperäinen kirjoittaja xx:

Aina lapsille voi selittää miksi JOTKUT aikuiset käyttäytyvät niin hölmösti, ei kai sen takia tarvitse kotona alkaa juomaan jos ei kuulu tapoihin.. ;)

Valitettavasti tuo normaali alkoholinkäyttö ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin. Ei osata niin ei.. kuten tässäkin ketjussa moni tietää.

Lainaukset meni päin prinkkalaa..

Alkuperäinen kirjoittaja xx:

Lainaukset meni päin prinkkalaa..

Alkoholistinhan on vaikea myöntää totuutta, mutta suosittelen kuitenkin tuota paperin lukua.. itse kirjoitin paperille tunteeni ja annoin henkilölle luettavaksi, kolahti teksti sen verran hyvin että on alkanut parannusta tapahtumaan..

Meillä on onneksi tuo ikä tehnyt tehtävänsä eli ei enää kuppi maistu kuten ennen. Tästä olen onnellinen sillä onhan noilla lastenlapsilla nyt mummola jossa käydä...joskus vuosia sitten ei olisi tullut kuuloonkaan.
Mutta toi tekstin lukeminen voi olla aika pitkälti keino joka toimii.

sen sijaan terapiasta voit itse hyötyä ja opit asettamaan menneisyyden asiat sinne minne ne kuuluu eli menneisyyteen.
On MAHTAVAA, että vanhempasi voivat paremmin ja ovat mummola lapsillesi, tästä ole aidosti iloinen, olethan?
Tosiaan terapiaa sinulle suosittelen lämmöllä jotta voimaannut, anteeksipyyntöä vanhemmiltasi on varmaankin turha odottaa.

T. 2 vuotta terpiassa ja on auttanut

Se on totisinta tottta että kaikki tuollaiset jutut seuraa läpi elämän eikä niitä pysty unohtaan. Niistä vain pitää päästä yli...kukin omalla tavallaan.
Itellä toinen vanhemmista ollut aina kun muistan alkoholisti. Väliin parempia aikoja väliin huonompia. Itse ei ikään unohda jouluja ym. pyhiä...mieleen ne kaivertuu...

Itsellä nyt mies ja lapsia. Alkoholia käytetään mutta itse varsinkin jätän juomisen ennen humalaa..Lapset senverta pieniä ettei ymmärrä asiasta mitään mutta meillä periaate että lasten silmien edessä humalaa EI juoda.

Alkuperäinen kirjoittaja alkoholistin tytär:
sen sijaan terapiasta voit itse hyötyä ja opit asettamaan menneisyyden asiat sinne minne ne kuuluu eli menneisyyteen.
On MAHTAVAA, että vanhempasi voivat paremmin ja ovat mummola lapsillesi, tästä ole aidosti iloinen, olethan?
Tosiaan terapiaa sinulle suosittelen lämmöllä jotta voimaannut, anteeksipyyntöä vanhemmiltasi on varmaankin turha odottaa.

T. 2 vuotta terpiassa ja on auttanut

Ok, en tiedä menikö nyt sekaisin ap ja minä...mutta joka tapauksessa...olen tosiaan asian yläpuolella ja onneksi minulla on ollut loistavia ystäviä ja mies jonka kanssa olen voinut tätä asiaa käydä lävitse.
Silloin vuosia sitten kun sain esikoiseni niin äitiys ja kaikki ne tunteet saivat ja pistivät minut käymään läpi tämän tunnemyllerryksen joka tuollaisesta lapsuudesta voi vain jäädä.
En odota mitään anteeksi pyyntöä vanhemmiltani...kun eivät edes pysty myöntämään tekojaan tapahtuneiksi. Tiedän itse mitä on tapahtunut ja mitä olen kokenut, se riittää...ja juuri sen takia annan lapsilleni toisenlaisen lapsuuden kuin mitä itse olen saanut. Ja voin vain sanoa, että me kaikki nautimme elämästämme.

Sitähän ei sitten koskaan tiedä, että tuleeko jotain katkeruutta pintaan kun esim isäni kuolee tms kun pitää muistella hautajaisissa kuinka hyvä ihminen joku on ollut jne

Kohtuullisen normaaleita tapauksia mielestäni. Vastaavia on itsellä käynyt, mutta kyllähän tässä iha normaalia elämää eletään ja menneet on menneitä, eipä oo tarvinnu muistella eikä oo traumoja aiheuttanu.

Mulla oli suurinpiirten samalainen lapsuus.Kerran pienenä puin pikkuveljelleni vaatteet ja paettiin ikkunasta talviyöhön kun isäpuoli ja äiti tappelivat.Näin usesti painajaisia siitä että he tappavat minut.

Kerran näin kun isäpuoleni raiskasi tajuntonta äitiäni keittiön pöydällä.
Kumpa joku olisi ottanut meidät huostaan silloin kun oltiin pieniä..toivoin aina sitä.Äiti sitten kuoli alkoholismiin kun olin 25v.

Minulla myös aika samanlainen lapsuus. näin monesti kun isä uhkaili itsemurhalla veitsi kädessä, olen nähnyt kun isä on kaatunut suorilta jaloilta selälleen kun oli niin päissään, isä jahtasi äitiä tuolilla, olen suojellut äitiä kun isä yritti lyödä äitiä nyrkki pystyssä, äitini on huoritellut minua jo lapsena jne...

noita muistoja tuli mieleen kunnes pääsin terapiaan. siellä on ollut hyvä työstää noita kokemuksia. loppujen lopuksi, vaikka kuulostaakin naurettavalta, niin tällainen en olisi ilman noita kokemuksia. en halunnut tuollaista lapsuutta enkä voinut valita vanhempiani, mutta toisaalta olen nyt elämääni tyytyväinen ja ehkä se ei-pumpulissa kasvaminen on myös antanut jotain mitä muilla ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja normisettiä:
Kohtuullisen normaaleita tapauksia mielestäni. Vastaavia on itsellä käynyt, mutta kyllähän tässä iha normaalia elämää eletään ja menneet on menneitä, eipä oo tarvinnu muistella eikä oo traumoja aiheuttanu.

No ei kyllä ole normaaleita, valitettavan yleisiä vastaavat saattavat olla mutta ei missään nimessä NORMAALIA!