Mä oon ihan :O (yläasteikäisten alkonkäytöstä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ETTEKÖ TE TIEDÄ, ETTÄ ALLe 18V EI SAA ANTAA ALKOHOLIA! Miksi ihmeessä vanhemmat antaa luvan ottaa, jos se on laissa kiellettyä. Eri asia jos lapsi juo salaa, mutta ainakin vanhempi tekee oikein kun noudattaa lakia!

Eli siis moni aikuinen tunnustaa, että on voimaton lapsen alkoholinkäytön edessä. :( Itse en aio olla, kun se aika tulee. Keinoja löytyy ja niitä todellakin käytetään, jos on tarpeen.

Sain vastauksen omaan ihmetykseeni. Siis todellakin on olemassa näköjään vanhempia, joille on ok että oma alaikäinen lapsi on viikonloppuöisin kaupungilla ja juo alkoa jne.
Eikö teitä yhtään mietitytä, mitä siellä voi tapahtua alaikäiselle tytölle? Liikaa alkoholia, ehkä jostain tarjotusta pullosta josta ei edes tiedä mitä siellä on.. ja yks kaks ollaankin alkoholimyrkytyksen kourissa tai jonkun hyväksikäytettävänä tai jotain vielä pahempaa. Ei tuon ikäinen osaa vielä sellaisia ajatella ja varoa ja huolehtia itsestään! Monelle aikuisellekin se on vaikeaa, saati sitten teini-ikäiselle, joka kuitenkin on vielä lapsi monessa suhteessa.

No, kukin tavallaan kai sitten.

Mä pääsin aina ulos viikonloppusin ja "kavereille" yöks vaikka miehiähän ne oli. En tietenkään juo, tyhmäähän se on - riitti vakuutteluksi. Poltin tupakkaa myös kaksi vuotta äitini silmän alla ja en jäänyt kiinni, epäili pariin otteeseen. Mulle ois voinu useasti käydä tosi huonosti, olin jo 15v niin tuhannen päissäni joka viikonloppu.

Tällaista en halua omille lapsilleni: Ap, et ole nipo!! Mutta mielestäni voisit silti päästää lapsen juhlimaan jos kotiintulosta sovitaan ja myös teet selväksi että alkoholia ei saa ottaa.

En tiedä miten toimisin, vielä ei ole ajankohtaista. Itse pääsin tuon ikäisenä ja kaveritkin pääsi. Kyllä me juotiin ja meillä oli todella hauskaa. Poikien kanssa korkeintaan pussattiin ja halailtiin. Ei me missään kaatokännissä oltu. Voi että kun pääsisi tuohon ikään taas.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä taas en ymmärrä, että peruskoulun päättävältä nuorelta pitäisi kieltää kavereiden kanssa juhliminen! :o Että kotona pitää vaan nököttää, eikä saa lähteä kavereiden kanssa ulos!

Ettekö tosiaan tuon vertaa voi luottaa omiin lapsiinne? Kyllä se kertoo jotain myös kasvatuksesta...

Ja huom. en siis hyväksy alkoholinkäyttöä, vaan peräänkuulutan luottamusta. Onko se sitten niin, että ulos ei voi päästää, kun juo kuitenkin? Lapsihan pyysi lupaa päästä ulos kavereiden kanssa, ei lupaa päästä kännäämään.

Kuka helvetti tässä nyt on luvan antanut. Kyllä se teini-ikäinen saa ja pitääkin päästä ulos kavereiden kanssa. Siihen lapseen täytyy olla luottoa, että osaa tehdä oikeat valinnat eikä taivu esim kavereiden painostuksesta ja nämä asiat on täysin kiinni siitä miten on kasvatettu.

Jos ottaa salaa siitä jää faktana kiinni ja sitten on rangaistuksen paikka. Kukaan ei mun käsityksen mukaan ole ostamassa lapselleen sitä siideriä jonka jokainen tietää olevan laitonta. perskele.

et ole nipo, en minäkään päästäis lastani tuonne, onneks tuo vanhin ei oo edes kiinnostunut tuollaisista jutuista..
keskimmäisen kanssa saattaa tulla kohta tuollaiset ajankohtaiseksi, mut minnekkään ryyppybileisiin ei oo asiaa.ja toivottavasti se tekee saman valinnan kuin isoveljensä, eikä edes halua.

pitänee lisätä et toi keskimmäinen (kohta 13v ) pääsee kyllä nuorisotoimen kesäbileisiin, siellä kun on aikuiset valvomassa..

Alkuperäinen kirjoittaja Lara--:
Mä pääsin aina ulos viikonloppusin ja "kavereille" yöks vaikka miehiähän ne oli. En tietenkään juo, tyhmäähän se on - riitti vakuutteluksi. Poltin tupakkaa myös kaksi vuotta äitini silmän alla ja en jäänyt kiinni, epäili pariin otteeseen. Mulle ois voinu useasti käydä tosi huonosti, olin jo 15v niin tuhannen päissäni joka viikonloppu.

Mä en käynyt joka vkl ulkona, mutta voi sitä menoa vappuina, päättäjäisinä ja uusinavuosina. En koskaan ihme kyllä mokannut, joten vanhemmilla ei ollut aihetta epäillä mitään. Hyvä puoli oli se, että opin kohtuukäytön jo teininä tutussa kaveriporukassa, joten ei tarvinnut alkaa parikymppisenä sammumaan ravintoloiden vessoihin tai takseihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kis-kisu:
Jos ottaa salaa siitä jää faktana kiinni ja sitten on rangaistuksen paikka.

Pätee ehkä kaatokänniin, muttei pienempään tissutteluun. Sitäkin teinit harrastaa jopa iltapäivisin koulun jälkeen, usko tai älä.

Mä päästäisin kotiintuloaikojen puitteissa. Jos aihetta olisi epäillä, että joisi itsensä humalaan, en kyllä päästäisi. Mutta jos ei tällaisesta mitään merkkejä oo, niin antaisin tän mahdollisuuden lapselle. Itse kyllä pääsin päättäjäispäivänä puistoon hillumaan mutta kotiintuloaika oli se sama 12. Sitä ennen olin saanut olla yhteentoista ulkona. Vetosin bussiin, että matka kestää tunnin ja sain olla 12 asti. Omat tekoset ei kyllä mun mielestä oikeuta lasta niihin. Jos tajuaa että omassa käytöksessä olis pahasti korjattavaa niin eikö oo hyväkin oppia virheistä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ek:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
mä päästän meidän 16 v päätäjäisbileisiin rantaan. Sanoin vaan että jos otat niin ota sitten asiallisesti ( nuoret otaa kuitenkin vaikka keiltäis)
sanoi menevänsä neljän kaverinsa kanssa ja tulee jo enne 24 kotiin. Uskon että tuleekin.

Eli sä siis sallit alaikäisen lapsesi alkoholin juomisen? Kai kannat kaupasta sitten lempisiideria pikku kullanmurulle, ettei tarvitse muiden pulloille mennä...?

Mä en siis tajua tälläsiä vanhempia!

Mä taas omien nuoruuden kokeilujen ja toilailuiden vuoksi tiedän että vanhempi, joka "antaa sitä narua" sille lapselle saa aikaan paljon enemmän kuin sellainen vanhempi joka kieltää juuri siksi että" kaikki tietävät mitä siellä tapahtuu."
Se ei tarkoita sitä että sallisi alaikäisen juomisen, vaan sitä että lapsi on kasvatettu niin että se tietää mitä saa tehdä ja mitä ei.

Mä en siis tajua vanhempia jotka kuvittelevat pelkillä kielloilla pitävänsä ne nuoret pois kaljoittelemasta.

Just näin, kyllä teinin pitää päästä kavereiden kanssa viikonloppuna ulos. Me tykättiin hengailla siellä missä muutkin teinit oli, mutta eipä haluttanu ottaa kaljaa se oli nii pahaa :) Saatiin olla klo 24. asti ja sitten erikoispäivinä päättäjäiset yms klo 01.00 piti olla kotona.

Mulla oli äidin luotto kun yläasteikäisenä viipotin kotikylän hurjassa yöelämässä. Otin siideriä/olutta kavereiden kanssa, mutta pullon tai korkeintaan kaksi. Pari ystävää oli ns.tiukan kotikurin kasvatteja ja poikkeuksetta jalat alta puolilta öin ja minä olin se joka niitä käänteli kyljelleen ja huolehti oksennusten siivoamisista..

Itse ajattelin vaalia läheistä ja avointa suhdetta lapsiin, niin että he voivat kaikissa tilanteissa turvata minuun. Silloinkin jos luotto pettää ja alkon kanssa menee överiksi, haluan että he voisivat luottaa minuun niin että soittaisivat minut hakemaan. Nuoret kokeilee jos on kokeillakseen, eikä siihen ainakaan rajut pakkokeinot tahdo tepsiä. Jos suhde on hyvä, parhaimman painoarvon sanomalle saa kun sanoo aikuistuvalle nuorelle että luottaa tämän arviointikykyyn ja siihen että osaa olla ihmisiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
Mulla oli äidin luotto kun yläasteikäisenä viipotin kotikylän hurjassa yöelämässä. Otin siideriä/olutta kavereiden kanssa, mutta pullon tai korkeintaan kaksi. Pari ystävää oli ns.tiukan kotikurin kasvatteja ja poikkeuksetta jalat alta puolilta öin ja minä olin se joka niitä käänteli kyljelleen ja huolehti oksennusten siivoamisista..

Itse ajattelin vaalia läheistä ja avointa suhdetta lapsiin, niin että he voivat kaikissa tilanteissa turvata minuun. Silloinkin jos luotto pettää ja alkon kanssa menee överiksi, haluan että he voisivat luottaa minuun niin että soittaisivat minut hakemaan. Nuoret kokeilee jos on kokeillakseen, eikä siihen ainakaan rajut pakkokeinot tahdo tepsiä. Jos suhde on hyvä, parhaimman painoarvon sanomalle saa kun sanoo aikuistuvalle nuorelle että luottaa tämän arviointikykyyn ja siihen että osaa olla ihmisiksi.

Asiallinen kommentti :)

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:

Mulla aika samat kokemukset omasta nuoruudesta ja myös tuota "yritän" toteuttaa omiin lapsiini.

Vielä en kyllä ajatellut luottoa antaa niin paljoa, että heidät rannalle bilettämään päättäjäispäivänä päästäisin. En kyllä kiellä, vaan olen kehittänyt muuta mukavaa. Eli me menemme aina päättäjäispäivänä jonnekin nuoria kiinnostavaan paikkaan koko perhe. Tallinnaan shoppailemaan, jonnekin leirintäalueelle ja esim. huvipuistoon, kylpylään yms. Vielä on perhematkailu kaverit voittanut, mutta ensi vuonna voi tilanne olla toinen...

Alkuperäinen kirjoittaja Nefernefernefer:
mä päästän meidän 16 v päätäjäisbileisiin rantaan. Sanoin vaan että jos otat niin ota sitten asiallisesti ( nuoret otaa kuitenkin vaikka keiltäis)
sanoi menevänsä neljän kaverinsa kanssa ja tulee jo enne 24 kotiin. Uskon että tuleekin.

Ei ton ikäinen saa ottaa, edes asiallisesti.

ei sakaan laillisesti, mutta ottaa se kuitenkin salaa jos kieltää.
luultavasti hän ei ota yhtään kun nää kaverit joiden kanssa menee eivät juo. jos ottaa nii yksiki riitää, kun hän on niin pikuinen ja juo harvoin

Jessus, pikkuinen ja juo harvoin :o Ja tyttö on 16 vuotias! Rollo sä puhtu omasta lapsestasi!

luultavasti hän ei ota yhtään kun nää kaverit joiden kanssa menee eivät juo. jos ottaa nii yksiki riitää, kun hän on niin pikuinen ja juo harvoin

joo kuusitoista vuotias juo harvoin, mun mielestä ei kuulus juoda vielä ollenkaa

Alkuperäinen kirjoittaja västäräkki taivasalla:

joo kuusitoista vuotias juo harvoin, mun mielestä ei kuulus juoda vielä ollenkaa
ei kuuluiskaan, mutta MONI 16v juo. harvoin tarkoittaa enintään 2 kertaa vuodessa, jso silloinkaan ja juo yhden oluen jos sitäkään loppuun

Eli siis moni aikuinen tunnustaa, että on voimaton lapsen alkoholinkäytön edessä. :( Itse en aio olla, kun se aika tulee. Keinoja löytyy ja niitä todellakin käytetään, jos on tarpeen.

:D Mahtavaa idealismia, vai kenties naivismia ;)

Jos sun teunis haluaa juoda, se juo, et sä sille mitään voi. Tuskin voit sen matkassa kulkee 24/7.

ei kuuluiskaan, mutta MONI 16v juo. harvoin tarkoittaa enintään 2 kertaa vuodessa, jso silloinkaan ja juo yhden oluen jos sitäkään loppuun

nehän voi kuule väittää sulle silmät kirkkaana ihan mitä vaan. mun tutun tyttö 16 vuotias meni vapun viettoon. sovittiin, että tyttö saa juoda yhden siiderin. no kuinkas kävi. tyttö oli tempassu melkein pullollisen puolukka vodkaa, jota joku täysikäinen oli hakenut. juonut alle kahdessa tunnissa. lopputulos oli se, että kaverit oli ottaneet autoon ja tipauttaneet tytön kotipihalle sammuneena vesilätökköön, johon olis varmaan hukkunut ellei kotiväki olis ollut kotona ja valveilla. siitä seurasi alkoholi myrkytys ja sairaala reissu. että kyllä kannattaa katsoa tarkkaan nuorten perään. en nyt toki tarkoita, että automaattisesti sunkin lapsellesi käy noin. mutta nuoret ei useinkaan pysty kontrolloimaan ja helposti menee överiksi

toki tuo on pieni määrä, mut voishan senkin jättää juomatta.
selvästikkään lapsi ei halua ryypätä jos tuon verran juo, joten miksi sit edes tuota määrää..

Mistä ihmeestä sä rollo edes tiedät miten harvoin tai usein sun lapsesi juo? Ja kuinka paljon juo? Et kuule mistään! Mä olen tehnyt omalle 16vuotiaalle selväksi, että en hyväksy sen ikäisen juomista, hauskaa voi pitää ilman viinaakin! Ja juo jos juo, sille en mahda mitään, mutta en KEHOTA siihen!

Alkuperäinen kirjoittaja ek:

Eli sä siis sallit alaikäisen lapsesi alkoholin juomisen? Kai kannat kaupasta sitten lempisiideria pikku kullanmurulle, ettei tarvitse muiden pulloille mennä...?

Mä en siis tajua tälläsiä vanhempia!

no parempi se on sopia pelisäännöistä kun nuori juo, ja vaikka hankkia ne juomat jotta tietää että nuori ei juo mitään vaarallista, kuin se että kieltää juomisen ja sulkee silmänsä siltä asialta että nuori juo..