Mä oon ihan :O (yläasteikäisten alkonkäytöstä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Karua:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
16v kotiintuloaika viikonloppuisin 21:00? :o

Mun lapseni on kylläkin 14-vuotias eikä 16.
Eikä ole tyttö kertaakaan ollut edes viikonloppuna minnekään hinkumassa.

Mä olen ollut tuossa iässä kylillä, ekat kännit join kai 15v jos en jo aiemmin. Mun vanhemmat ei välittäneet, ei mulla mitään kotiintuloaikoja ollut koskaan eivätkä edes mun vaihtuvista yövieraista koskaan mitään maininneet. Joten tiedän sen puolen, enkä todellakaan halua omalle lapselleni samanlaista nuoruutta.

Ihan varmasti kerkiää alkoholiin tutustumaan myöhemminkin, ei todellakaan vielä tuossa iässä ole kiiretta niihin hommiin. Ja alkoholi tuo tullessaan kaikkea muutakin, mm. seksikokeilut jne.

Edessä nekin joskus on, mutta mieluummin sitten selvinpäin ja sellaisen pojan kanssa jota rakastaa ja jonka kanssa on yhdessä. Ei kenen tahansa känniääliön seurassa.

Joten päätit vetää homman ihan toiseen äärilaitaan oman lapsesi kohdalla?
Onko sekään nyt niin järkevää ?

Sinun kasvatus tapasi takana näyttää olevan pelko että tyttäresi epäonnistuu myös koska sinä epäonnistuit (tai vanhempasi, jos sinulta kysytään? )

Alkuperäinen kirjoittaja Nefernefernefer:
Eli siis moni aikuinen tunnustaa, että on voimaton lapsen alkoholinkäytön edessä. :( Itse en aio olla, kun se aika tulee. Keinoja löytyy ja niitä todellakin käytetään, jos on tarpeen.

löytyy löytyy.. mitä kireemmälle vedät narua, sitä voimakkaampaa on repiminen...
eli valitettavasti ainakin omassa kaveriporukassani ne vanhemmilta salaa kännääjät ja joiden vanhimmat tiukimmin vaati pysymään kotona olivat niitä jotka eniten kapinoivat :D me, joiden vanhemmat suhtautuivat alkoholiin rennon asiallisesti osattiin itsekin suhtautua siihen niin =) ei alkoholi ole mikään tabu, se on aine josta pää menee sekaisin!!!! nuorenkin on hyvä oppia siihen, ja oppia tietämään miten alkoholin kanssa käyttäydytään...

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
mä päästän meidän 16 v päätäjäisbileisiin rantaan. Sanoin vaan että jos otat niin ota sitten asiallisesti ( nuoret otaa kuitenkin vaikka keiltäis)
sanoi menevänsä neljän kaverinsa kanssa ja tulee jo enne 24 kotiin. Uskon että tuleekin.

Ei ton ikäinen saa ottaa, edes asiallisesti.

Saatika osaa ottaa asiallisesti...

Omasta nuoruudesta muistan, että varsinaisia kotiintuloaikoja ei meillä koskaan ollut. Minä, niin kuin myös kaikki sisarukset, emme kauheasti välittäneet kylillä juosta. Silloin kun mentiin, saatiin lupa, vanhammat tunsi kaikki meidän kaverit ja koskaan ei meillä menny överiks. Saatoin joskus juoda siiderin tai pari, mutta se oli siinä. Kaveriporukassa ei juomista harrastettu, meillä oli kivaa muutenkin.

Toivoisinkin, että voisin vanhempieni esimerkin mukaan kasvattaa myös omat mukulat. Kun köyttä välillä löysää, niin ei tule kapinaa, näin ainakin meillä. Nyt vasta aikuisena oon huomannu, miten ihana ja hyvä lapsuus mulla oli ja miten ihanat välit sillon oli ja on edelleen omiin vanhempiin. Joku kirjotti tuolla, että toivoisi muksujen luottavan sen verran, että soittaisivat äidin hakemaan jos sattuu menemään överiksi. Itelle eniten "turvaa" teininä toi se, että meille oli aina painotettu, että kotiin vaikka missä kunnossa! Vanhemmat ei koskaan ottaneet saunaolutta enempää meidän edessä, ja alkoholiin suhtauduttiin mun mielestä aika normaalisti. Ei yritetty välttää sen käyttöä meidän edessä, mutta ei myöskään vedetty överiksi meidän edessä. Isä kerto joskus villistä nuoruudestaan ja myös siitä, mitä siitä sitten oppi. Alkoholi ei koskaan ole ollut meillä tabu, mutta sen liika käyttöä ei ole koskaan ihannoitu.

Idealismia tai ei, toivoisit, että mun ja lasten välille kehittyis samanlainen luottamus. Että kotiin voi tosiaan tulla ihan missä kunnossa vaan, jos vaihtoehto on jäädä johonkin ulos selviämään. Tokihan sitä toivoo, että omat kullanmurut ei koskaan vedä överiksi, mutta siihenkin pitää varautua, että niin saattaa käydä.

Ja ap:n kysymykseen, itse olen sitä mieltä, että pakkohan sen nuoren on joskus päästävä näyttämään, että onko luottamuksen arvoinen. Aseta ehdot ja rajat menemiselle, ja sitten vaan luotat, että nuori toimii ehtojen ja rajojen mukaan. Jos ei, niin sitten keksit jonkun sopivan rangaistuksen.

Hmm... tais tulla aika sekavaa tekstiä, saikohan kukaan yhtään kiinni mitä tarkotin.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
mä päästän meidän 16 v päätäjäisbileisiin rantaan. Sanoin vaan että jos otat niin ota sitten asiallisesti ( nuoret otaa kuitenkin vaikka keiltäis)
sanoi menevänsä neljän kaverinsa kanssa ja tulee jo enne 24 kotiin. Uskon että tuleekin.

kyllä mä osasin ottaa asiallisesti, ne kaverit taas joilla se oli ehdottomasti kielletty eivät osanneet.. :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:

kyllä mä osasin ottaa asiallisesti, ne kaverit taas joilla se oli ehdottomasti kielletty eivät osanneet.. :snotty:

just sama mitä mä kirjoitin tos pari viestiä sitten :D :D

suurin osa nuorista on maistnut 15-17 vuotiaana, vaikka vanhemmat väittäis muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä taas en ymmärrä, että peruskoulun päättävältä nuorelta pitäisi kieltää kavereiden kanssa juhliminen! :o Että kotona pitää vaan nököttää, eikä saa lähteä kavereiden kanssa ulos!

Ettekö tosiaan tuon vertaa voi luottaa omiin lapsiinne? Kyllä se kertoo jotain myös kasvatuksesta...

Peesi ja ISO alleviivaus. Jo ton ikäseen ei voi luottaa ni on asiat tosi huonosti. Kasvatus menny v*turalleen jo.

Alkuperäinen kirjoittaja Frau Marhs:
Minä taas en ymmärrä, että peruskoulun päättävältä nuorelta pitäisi kieltää kavereiden kanssa juhliminen! :o Että kotona pitää vaan nököttää, eikä saa lähteä kavereiden kanssa ulos!

Ettekö tosiaan tuon vertaa voi luottaa omiin lapsiinne? Kyllä se kertoo jotain myös kasvatuksesta...

Peesi ja ISO alleviivaus. Jo ton ikäseen ei voi luottaa ni on asiat tosi huonosti. Kasvatus menny v*turalleen jo.

Minusta on hullua luottaa siihen, että oma lapsi olisi jotenkin parempi ja hienompi ihminen, kuin mitä itse.

Miksi luottaisin vain luottamisen ilosta? Luottamus on ansaittava, toiseen voi luottaa, toiseen ehkä ei. Vaikka sama kasvatus olisikin.

suurin osa nuorista on maistnut 15-17 vuotiaana, vaikka vanhemmat väittäis muuta.

eikä ole.

kokoajan tilastot kertoo päinvastaista, absolutistien määrä nousee kokoajan nuorison piirissä.
Alkoholia käyttävät on jäämässä vähemmistöön, miksi me aikuiset ei haluta puhua siitä?
Jos me ollaan teineinä ryypätty ja hölmöilty, ei se tarkoita et meidän lapset on yhtä tyhmiä :xmas:

Lapset sanoo aina, että kaikki muutki saa ja kaikki muutki pääsee ja kaikkien muiden vanhemmat on kivoja ja rentoja ja sä oot tollanen nipo :kieh: tää on yleismaailmallinen lasten/teinien juttu.
Tosiasiassa kaikki muut ei pääse ja saa ryypätä. Joidenkin vanhemmat rikkoo lakia ja jopa ostaa lapsilleen viinat, mutta lapsestaan välittävä ja huolta pitävä vanhempi ei niin tee eikä muutenkaan salli tai edesauta ryypiskelyä.

Mulla on kaksi teiniä joilla on a. kotiintuloaika ja ehdoton edellytys selvinpäin olo kotiarestin ja kännykkä/tietokone takavarikon uhalla ja b. SELVÄ AIKUINEN kotona odottamassa kun nuori kotiutuu!!

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:

eikä ole.

kokoajan tilastot kertoo päinvastaista, absolutistien määrä nousee kokoajan nuorison piirissä.
Alkoholia käyttävät on jäämässä vähemmistöön, miksi me aikuiset ei haluta puhua siitä?
Jos me ollaan teineinä ryypätty ja hölmöilty, ei se tarkoita et meidän lapset on yhtä tyhmiä :xmas:

ryyppääminen ja maistamine on eri asioita.
se että lapsi maistaaa puoli pullollista siideriä 1-2 kerta vuodessa on aivan eri kuin että juo JOKA viikonloppu monta pulloa. HUOM SANOIN MAISTANUT!

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:

eikä ole.

ryyppääminen ja maistamine on eri asioita.
se että lapsi maistaaa puoli pullollista siideriä 1-2 kerta vuodessa on aivan eri kuin että juo JOKA viikonloppu monta pulloa. HUOM SANOIN MAISTANUT!

mut ei kaikki ole edes maistanut, kuten väitit.(siis edes se suurinosa )

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:

ei sakaan laillisesti, mutta ottaa se kuitenkin salaa jos kieltää.
luultavasti hän ei ota yhtään kun nää kaverit joiden kanssa menee eivät juo. jos ottaa nii yksiki riitää, kun hän on niin pikuinen ja juo harvoin

Ja sä olisit soittanut soskuun meistä, jos tietäisit osoitteen, kun meidän esikoinen oli yks viikonloppu bileissä. :snotty: :snotty: Joo joo, vanhoja ei muistella. :snotty:

:o ihan totta?

Suomessa on sellanen tosi merkillinen mentaliteetti, että päihteet kuuluu elämään ja aikuistumiseen ja että lapsen kuuluu jossaki vaiheessa "opetella" ryyppäämään jotta "osaa" sitten myöhemmin käyttää viinaa :o :o tätä oon aina ihmetelly. Mikä helvatan opeteltava ihmisen perustaito on päihteiden käyttäminen?? Lukeminen on ja vaikkapa polkupyörällä ajo, mutta ei päihtyminen millään tuotteella.

Tiedätkö sä mikä meno siellä on? Se on melko hurjaa touhua, onneksi poliisi aikoo ottaa tiukan linjan ala-ikäisten ja alkoholin kanssa lauantaina.

Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:

ei sakaan laillisesti, mutta ottaa se kuitenkin salaa jos kieltää.
luultavasti hän ei ota yhtään kun nää kaverit joiden kanssa menee eivät juo. jos ottaa nii yksiki riitää, kun hän on niin pikuinen ja juo harvoin

Ja sä olisit soittanut soskuun meistä, jos tietäisit osoitteen, kun meidän esikoinen oli yks viikonloppu bileissä. :snotty: :snotty: Joo joo, vanhoja ei muistella. :snotty:

:o ihan totta?

Samaa kans mietin :o

Alkuperäinen kirjoittaja roi:

Tiedätkö sä mikä meno siellä on? Se on melko hurjaa touhua, onneksi poliisi aikoo ottaa tiukan linjan ala-ikäisten ja alkoholin kanssa lauantaina.

tiedän. senkin tiedän että tytön kaverit eivät aio ottaa, joten hänkään tuskin ottaa. Tyttööjen vanhemmat ovat tosi tiukkoja, ja yksi tytöistä voi ola vain pari tuntia kun lähtevät sitten mökille Leville. klo 24 asetin tytölle takarjaksi, bileet alkavat klo18, mutta tyttö sanoi että luultavasti jo aiemmin kotiin, voihan olla ettei emne lainaka jos sataa vettä

Eli siis moni aikuinen tunnustaa, että on voimaton lapsen alkoholinkäytön edessä. :( Itse en aio olla, kun se aika tulee. Keinoja löytyy ja niitä todellakin käytetään, jos on tarpeen.

:D Mahtavaa idealismia, vai kenties naivismia ;)

Jos sun teunis haluaa juoda, se juo, et sä sille mitään voi. Tuskin voit sen matkassa kulkee 24/7.

Mahtava asenne tuo, ettei sille kuitenkaan mitään mahda. Kyllä_mahtaa. Toiseen ketjuun kirjoitin että esim manner-euroopassa ei teinit örvellä perjantai-iltaisin kaduilla. Tahtoisinpa tietää niiden vanhempien keinot nuorten asenteisiin, kun täällä se on pahasti hukassa.

Vain pari kirjoittajaa tuomitsee alkon ottamisen. Muut on sitä mieltä että ottaa se kuitenkin. Mutta kun, ei alle 18-vuotiaan pitäisi ottaa! Mistä ne niitä juomia saa?
Multa on joskus kaupassa tullut nuori tyttö kysymään, että ostanko sille siideriä. No en taatusti osta. Aivan sama onko se rikollista vai ei, vaan siksi en osta että pahimmassa tapauksessa se tempoo sixpackin kerralla huiviin ja karvanoppapojat käyttää hyväkseen auton takapenkillä.

Miksi ei voisi edes yrittää kasvattaa lapsia niin, että juominen ei ole alaikäisenä oikein? Osaatteko kasvattaa teinin niin, että se ei varastele autoja viikonloppuisin, tai töhri seiniä, tai hakkaa mummoja? Miksi ei juomiselle mahtaisi mitään? Sekin on väärin, kun on alaikäinen kyseessä.

Suurin osa täällä tuntuu heittäneen hanskat tiskiin. Kun "juo se kuitenkin". Ei juo, kun kaveripiirejä on erilaisia. Mulla oli teininä kahdenlaisia kavereita, niitä jotka oli kotona ja kilttejä, ja niitä jotka lähti discoilemaan ja yhden näistä äiti osti mukaan kossua. Sitä sitten maisteltiin. Eipä olisi sekään onnistunut, jos
a) ei olisi päästetty discoilemaan (jälkikäteen ajateltuna; ei olisi ollut paha juttu vaikka olis kiellettykkin, olisi monet sekoilut jääneet tekemättä)
b) tämän yhden kaverin äiti olisi osannut olla vanhempi lapselleen
c) mun vanhemmat eivät olisi olleet niin naiveja, että eivät edes maininneet mitä humala ja alko ovat :D ne oli kait just niitä vanhempia, jotka uskoi että ei meidän tyttö.

Todellakin vieritän syytä omille vanhemmilleni, sillä minä en yläasteikäisenä ymmärtänyt mitä teen. En tosiaankaan.

Järkyttävä epäluottamuslause omalle lapselle, jos oletuksena on että hän kuitenkin tekee jotain tyhmää jos pääsee juhlimaan peruskoulun päättymistä kavereidensa kanssa. Tuon ikäiselle nuorelle pitäisi kyllä antaa jo vapautta ja osoittaa luottamusta, jos hän ei ennenkään ole antanut syytä olla luottamatta. Se on täysin eri asia, kuin sallia alkoholinkäyttö. Kun itse olin nuori, sain mennä kavereiden kanssa kaupungilla, mutta meillä oli kotiintuloajat ja ehdottoman selväksi oli tehty, mikä on kiellettyä. Sitten jos luvattomuuksista jäätiin kiinni, sanktiona vapauksia rajoitettiin. Mielestäni menettelytapa oli fiksu, ja olisin kyllä todella katkera vanhemmilleni jos he olisivat pitäneet minut kotona kyyhöttämässä ihan vaan varmuuden vuoksi.

Ap:han käyttää tässä muuten ihan samaa argumenttia kuin lapsensa: "Kun kaikki muutkin..." Nuoren mielestä kaikki pääsevät juhlimaan, ap:n mielestä kaikki nuoret juhlivat alkoholin kanssa.

Aika nipo oot. Lapsi vaikka karkaa, jos tosissaan sinne rantaan haluaa. Sovitte yhdessä pelisäännöt ja päästät hänet juhlimaan kavereiden kanssa. Vanhemmat ei voi elää niin, että nuori lukitaan kotiin ja kielletään hauskanpito. Jotkut asiat oppii kantapään kautta, vaikka vanhemmat kuinka estelisi ja kieltäisi.

Hmm... En nyt kyllä jaksa koko ketjua lukea, mutta... jossakin vaiheessa ne on sinne nuorten menoihin päästettävä. Tämä nyt kyllä kuulostaa siltä, että vapaudet on menetetty jo etukäteen, kun ei kuitenkaan voi luottaa..? Siis ei niin, että olisi menettänyt luottamuksen ja sen myötä etuuksia, kuten myöhempi kotiintuloaika, vaan sanotaan "et mene, koska kuitenkin ryypiskelet siellä ja ties mitä muuta".
Sulla voi tuolla asenteella tulla vielä ongelmia murkun kanssa. Se kun saattaa ryypätä, kun kerta kuitenkin epäillään...
Ymmärrän kyllä, jos et seiskalta pääsevää vielä päästä päätöspirskeihin, mutta kyllä sä voisit sen päästää kaupungilla käymässä joskus illalla esim pariksi tunniksi, itse hakisit niin näkisit ja huomaisit mikä on meininki. Jos luottamus sitten menee, niin voit kieltää totaalisesti nuo menot. En toki tiedä millaisessa paikassa asut, voiko siellä turvallisin mielin päästää teinin ulkoilemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja jatkoa:

:D Mahtavaa idealismia, vai kenties naivismia ;)

Jos sun teunis haluaa juoda, se juo, et sä sille mitään voi. Tuskin voit sen matkassa kulkee 24/7.

Mahtava asenne tuo, ettei sille kuitenkaan mitään mahda. Kyllä_mahtaa. Toiseen ketjuun kirjoitin että esim manner-euroopassa ei teinit örvellä perjantai-iltaisin kaduilla.

Niin, siellä Euroopassa, varsinkin Espanja-Italia -akselilla ei niinkään dokata, vaan vedetään pilveä kaksin käsin. Eipä tule häiritsevää pullojen kilinää:)