Mä oon ihan :O (yläasteikäisten alkonkäytöstä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juoko kaikki niissä paikoissa? Esim. itse olen oman 13 vuotiaan päästänyt kaupungille kavereidensa kanssa, kun on ollut taiteidenyö tai vastaava. Itse ollaan lapset sinne viety ja 11.00 haettu. Ei meidän lapsi kavereineen ainakaan sielä ole juonut tai jos olisi, niin selvinpäin ovat olleet, kun on haettu, vaikka nuorisonryyppyiltoja ne onkin.

Mun mielestä ap voisi ihan hyvin päästää lapsensa sinne muutamaksi tunniksi, ei siksi, että sallisi alkoholin käytön vaan siksi, jotta näkisi kavereitaan. Joskus ehkä sitä alkoholiakin kokeilee, mutta mun mielestä ei ole vaarallista, jos lapsi silloin tällöin käy kaupungilla (tai rannalla), mutta silloin on, jos lapsi käy joka vkl ja kotiintuloaikaa ei ole tai se on kovin myöhäinen.

Itse pääsin kaupungille, mutta en todellakaan juonut siellä. Jotenkin surkean näköisiä nämä nykypäivän pussi/reppukaljan rahtaajat... ilo ilman viinaa on teeskentelyä, niinkö :(

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
Mulla oli äidin luotto kun yläasteikäisenä viipotin kotikylän hurjassa yöelämässä. Otin siideriä/olutta kavereiden kanssa, mutta pullon tai korkeintaan kaksi. Pari ystävää oli ns.tiukan kotikurin kasvatteja ja poikkeuksetta jalat alta puolilta öin ja minä olin se joka niitä käänteli kyljelleen ja huolehti oksennusten siivoamisista..

Itse ajattelin vaalia läheistä ja avointa suhdetta lapsiin, niin että he voivat kaikissa tilanteissa turvata minuun. Silloinkin jos luotto pettää ja alkon kanssa menee överiksi, haluan että he voisivat luottaa minuun niin että soittaisivat minut hakemaan. Nuoret kokeilee jos on kokeillakseen, eikä siihen ainakaan rajut pakkokeinot tahdo tepsiä. Jos suhde on hyvä, parhaimman painoarvon sanomalle saa kun sanoo aikuistuvalle nuorelle että luottaa tämän arviointikykyyn ja siihen että osaa olla ihmisiksi.

:flower:

En lukenut koko ketjua, mutta mielestäni mennään metsään ja lujaa, jos päästetään 16v juomaan sen takia, ettei hänelle tule paha mieli ja kun muutkin menevät. Oman lapseni voisin päästää sillä ehdolla, että soittaa 1h välein ja haen itse kotiin. jos sovitut asiat eivät toimi niin sitten menee aika kauan ennekuin pääsee uudestaan.. En siis pyytäisi olemaan kotona, mutta todella tiukat rajat tilanteeseen, jossa varmasti moni vetää ekat kännit..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nefernefernefer:
Eli siis moni aikuinen tunnustaa, että on voimaton lapsen alkoholinkäytön edessä. :( Itse en aio olla, kun se aika tulee. Keinoja löytyy ja niitä todellakin käytetään, jos on tarpeen.

:D Mahtavaa idealismia, vai kenties naivismia ;)

Jos sun teunis haluaa juoda, se juo, et sä sille mitään voi. Tuskin voit sen matkassa kulkee 24/7.

Kyllä voin. En ikinä mene tuohon "antaa sen tehdä mitä sattuu, kun se kumminkin tekee"-meininkiin.

Eli siis moni aikuinen tunnustaa, että on voimaton lapsen alkoholinkäytön edessä. :( Itse en aio olla, kun se aika tulee. Keinoja löytyy ja niitä todellakin käytetään, jos on tarpeen.

Jos sun teunis haluaa juoda, se juo, et sä sille mitään voi. Tuskin voit sen matkassa kulkee 24/7.

Kyllä voin. En ikinä mene tuohon "antaa sen tehdä mitä sattuu, kun se kumminkin tekee"-meininkiin.

Niinpä, mihinkään ei voi puuttua, mitään ei voi rajoittaa, koska pitää olla lapsen kaveri :(

Tuota näkyy tällä palstalla ihan liikaa...

Alkuperäinen kirjoittaja janni:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
16v kotiintuloaika viikonloppuisin 21:00? :o

Itselläni oli 18- vuotiaaksi asti. Kyllä hävetti ja vitutti.

Mä muutin jo 16v yksin asumaan monen sadan kilometrin päähän vanhemmista, ei ollut kotiintuloaikoja, tosin ei niitä ollut kotona asuessakaan. Se antoi luottamusta ja vastuuta.

Ihan mielenkiinnosta, miten konkreettisesti ajattelit estää, että lapsesi eivät teininä juo sitä ensimmäistäkään kertaa?

Ihan mielenkiinnosta, miten konkreettisesti ajattelit estää, että lapsesi eivät teininä juo sitä ensimmäistäkään kertaa?

Ihan ensimmäiseksi kannattaa jättää ostamatta ne kassikaljat yms.

Alkuperäinen kirjoittaja ek:
Alkuperäinen kirjoittaja jaahas:
No lueppa tämä lainaus omasta tekstistäsi:

Mä sanoin että ehdottomasti et pääse, tietenkään. Ja ihan vaan siksi, että kautta aikain se tapahtuma on ollut sellainen, jossa nuoret kokoontuu luvattomalle alueelle juomaan pussikaljaa. Siis kännäämään. Tiedänpä kun itsekin nuorena olen sen tehnyt samassa paikassa..

Olethan siellä itsekin ollut. :) Eli sinäkin olet saanut luvan tai mennyt ilman lupaa. Ikävä totuus on se, että osa kännää jo 12 vuotiaana. Omani ei sentään niin aikaisin ja onneksi on hyvinkin kohtuus mukana, mutta sinnehän ne illalla varmasti lähtevät ( 16v joka ei ryyppää ja 17 v joka varmaan jotain ottaa ).

Ajatteletko sä siis että 16-vuotiaan juominen on ihan ok, koska jotkut 12-vuotiaatkin jo juo?

No en tietenkään salli ja sanoinkin että en usko että mun 16v juo. Mutta eipä niiden kotiin "vangitsemisellakaan" mitään voita. Uskon vastuulliseen vapauteen, eli "vapautta" saa jos vastuunsa kantaa ja on luotettava. Meillä ON kotiintuloaika joka sovitaan yhdessä. Nuoret tietää, että nousen katsomaan missä kunnossa ovat ( aina olleet ok kunnossa eli lähes vesiselviä) ja puhelimeen vastataan kylillä jos soitan. Siksi luotan, kun ei ole aihetta olla luottamatta.

Mun äiti ei koskaan ollu sellanen painostava ja kyttäävä ja mä aion jatkaa samalla linjalla. Rajat on rakkautta ja ilman niitä ei hyvä heilu, mutta on teinin osattava jo ottaa vastuuta omista tekemisistään ja tietää miten tulee käyttäytyä... Typeryydestä rangaistaan jne :) Ja hyvästä käytöksestä voi vaikka palkita lisävastuulla tai muuten.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:

No senhän estää jo iän puute. Jos teini ei sitten hanki jostain väärennettyjä papereita, jotka vielä menisivät läpi sille myyjälle.

Mutta miten sen vanhempana estät?

Alkuperäinen kirjoittaja jatkoa:
Mahtava asenne tuo, ettei sille kuitenkaan mitään mahda. Kyllä_mahtaa. Toiseen ketjuun kirjoitin että esim manner-euroopassa ei teinit örvellä perjantai-iltaisin kaduilla. Tahtoisinpa tietää niiden vanhempien keinot nuorten asenteisiin, kun täällä se on pahasti hukassa.

Vain pari kirjoittajaa tuomitsee alkon ottamisen. Muut on sitä mieltä että ottaa se kuitenkin. Mutta kun, ei alle 18-vuotiaan pitäisi ottaa! Mistä ne niitä juomia saa?
Multa on joskus kaupassa tullut nuori tyttö kysymään, että ostanko sille siideriä. No en taatusti osta. Aivan sama onko se rikollista vai ei, vaan siksi en osta että pahimmassa tapauksessa se tempoo sixpackin kerralla huiviin ja karvanoppapojat käyttää hyväkseen auton takapenkillä.

Miksi ei voisi edes yrittää kasvattaa lapsia niin, että juominen ei ole alaikäisenä oikein? Osaatteko kasvattaa teinin niin, että se ei varastele autoja viikonloppuisin, tai töhri seiniä, tai hakkaa mummoja? Miksi ei juomiselle mahtaisi mitään? Sekin on väärin, kun on alaikäinen kyseessä.

Suurin osa täällä tuntuu heittäneen hanskat tiskiin. Kun "juo se kuitenkin". Ei juo, kun kaveripiirejä on erilaisia. Mulla oli teininä kahdenlaisia kavereita, niitä jotka oli kotona ja kilttejä, ja niitä jotka lähti discoilemaan ja yhden näistä äiti osti mukaan kossua. Sitä sitten maisteltiin. Eipä olisi sekään onnistunut, jos
a) ei olisi päästetty discoilemaan (jälkikäteen ajateltuna; ei olisi ollut paha juttu vaikka olis kiellettykkin, olisi monet sekoilut jääneet tekemättä)
b) tämän yhden kaverin äiti olisi osannut olla vanhempi lapselleen
c) mun vanhemmat eivät olisi olleet niin naiveja, että eivät edes maininneet mitä humala ja alko ovat :D ne oli kait just niitä vanhempia, jotka uskoi että ei meidän tyttö.

Todellakin vieritän syytä omille vanhemmilleni, sillä minä en yläasteikäisenä ymmärtänyt mitä teen. En tosiaankaan.

Pitkä stoori, mutta yhtään keinoa tai konstia en huomannut, miten estät teinin juomisen. Muuta kuin olla itse ostamatta juomista (jota hyvin harva vanhempi tekee).

[/quote]

Pitkä stoori, mutta yhtään keinoa tai konstia en huomannut, miten estät teinin juomisen. Muuta kuin olla itse ostamatta juomista (jota hyvin harva vanhempi tekee).[/quote]

Tuota, en minä ainakaan osta alkoholia teineilleni, mutta he avoimesti sanovat, että kyllä sitä saa ihan helposti jos haluaa. Surullista mutta totta.

Alkuperäinen kirjoittaja jaahas:
Tuota, en minä ainakaan osta alkoholia teineilleni, mutta he avoimesti sanovat, että kyllä sitä saa ihan helposti jos haluaa. Surullista mutta totta.

Aivan, kirjoitin näköjään väärinpäin. Tarkoitin siis että hyvin harva vanhempi ostaa alkoa teineilleen.

huh! onneksi meidän 15v. ei edes halua mennä tuollaisiin tilanteisiin. kotonamme ei alkoa käytetä ja asiallisesti asiasta olemma lasten kanssa keskustelleen, kun humalassa olevia ihmisiä ja heidän tekemisiään ovat kummeksuneet.

kodin malli ja kaveripiiri vaikuttavat nuoren suhtautumiseen alkoon ja humalaan.

No senhän estää jo iän puute. Jos teini ei sitten hanki jostain väärennettyjä papereita, jotka vielä menisivät läpi sille myyjälle.

Mutta miten sen vanhempana estät?

En vanhempana osta niitä kaljoja lapselleni... näitä kaljanostajavanhempia löytyy tältäkin palstalta...

Raittiilla äidillä on raitis tytär

Perheen tuki on ratkaiseva teinitytölle, kun tämä ratkoo suhtautumistaan päihteisiin.

Dosentti Hannele Turunen ja professori Kerttu Tossavainen ovat käyneet läpi tutkimusta, joka selvitti 14-15-vuotiaiden tyttöjen raittiutta Suomessa ja Kreikassa ja havainneet, että kodin lämmin ilmapiiri ja hyvät suhteet vanhempiin edistivät tyttöjen päihteettömyyttä. Tutkimukseen osallistuneet tytöt toivat esiin, että äidillä on tärkeä rooli päihteettömänä mallina. Tärkeää oli sekin, että perhe suhtautuu selkeän kielteisesti päihteiden käyttöön ja valvoo kotiintuloaikoja.

Myös raitis ystäväpiiri ja päihteettömyyttä tukevat harrastukset hillitsivät tyttöjen juomista.

Sama pätee todennäköisesti poikiin: raitis koti, raitis poika. Turusta ja Tossavaista huolestuttaa kuitenkin erityisesti se, että nuoret tytöt juovat yhä enemmän alkoholia. Vuonna 2002 tehdyssä tutkimuksessa 56 prosenttia 15-vuotiaista suomalaistytöistä oli ollut humalassa vähintään kahdesti. Euroopan keskiarvo oli 31 prosenttia, ja suomalaisia enemmän joivat vain tanskalaiset ja walesilaiset tytöt.

Saman tutkimuksen mukaan 53 prosenttia suomalaisista 15-vuotiaista pojista oli ollut humalassa kahdesti tai useammin. Euroopan keskiarvo oli 40 prosenttia, ja suomalaiset pojat olivat maanosan neljänneksi kovimpia juomareita.

http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article125111.ece

Raittiilla äidillä on raitis tytär

Perheen tuki on ratkaiseva teinitytölle, kun tämä ratkoo suhtautumistaan päihteisiin.

Dosentti Hannele Turunen ja professori Kerttu Tossavainen ovat käyneet läpi tutkimusta, joka selvitti 14-15-vuotiaiden tyttöjen raittiutta Suomessa ja Kreikassa ja havainneet, että kodin lämmin ilmapiiri ja hyvät suhteet vanhempiin edistivät tyttöjen päihteettömyyttä. Tutkimukseen osallistuneet tytöt toivat esiin, että äidillä on tärkeä rooli päihteettömänä mallina. Tärkeää oli sekin, että perhe suhtautuu selkeän kielteisesti päihteiden käyttöön ja valvoo kotiintuloaikoja.

Myös raitis ystäväpiiri ja päihteettömyyttä tukevat harrastukset hillitsivät tyttöjen juomista.

Sama pätee todennäköisesti poikiin: raitis koti, raitis poika. Turusta ja Tossavaista huolestuttaa kuitenkin erityisesti se, että nuoret tytöt juovat yhä enemmän alkoholia. Vuonna 2002 tehdyssä tutkimuksessa 56 prosenttia 15-vuotiaista suomalaistytöistä oli ollut humalassa vähintään kahdesti. Euroopan keskiarvo oli 31 prosenttia, ja suomalaisia enemmän joivat vain tanskalaiset ja walesilaiset tytöt.

Saman tutkimuksen mukaan 53 prosenttia suomalaisista 15-vuotiaista pojista oli ollut humalassa kahdesti tai useammin. Euroopan keskiarvo oli 40 prosenttia, ja suomalaiset pojat olivat maanosan neljänneksi kovimpia juomareita.

http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article125111.ece

Niinpä...

Mä oon kyllä ehdottomasti samalla linjalla ap:n kanssa. En päästäis minäkään. Liian hyvin muistan omat erittäinkin rajut/kosteat teiniajat. Huhhuh. Riippuu toki paljon kaveriporukastakin kenen kanssa olis menossa... Ja ikävä kyllä ei oo mistään "etkö luota lapseesi, mikä äiti sinäkin oot?!" vaan se on ihan karu fakta että LÄHES KAIKKI siellä vetää keittoa naamariin ja sekoilee ja kaikkea muuta ei niin kovin mukavaa sen ikäisille.

Mä kävin noissa tapahtumista seiskaluokalta alkaen, kuten suurin osa muistakin.
Mitä sitten jos nuori ei osaa juoda asiallisesti, ei ne perskännit mikään paha asia ole, niitä tulee kuitenkin kokoajan otettua tavallisinakin viikonloppuina?
On outoa jos sitä ei suvaita, kun se kerran on kuitenkin kulttuurillinen asia ja tuollainen on osa nuoren kehitystä. En minäkään enää vanhemmalla iällä perseillyt, enää ei edes mene viunaa.

Olipa luokallani poika amiksen aikoina, jolle oli vanhemmat pikkupullon kossua aina ostaneet koko yläaste iän ja kuljettaneet autolla ryyppypaikalle ja hakeneet sitten yöllä kun toinen oli kaatokännis.
Se on sitä huolenpitoa.
Samalla se on sitä hauskanpitoa ja samaa elämää mitä on ollut vuoskymmenet nuorten keskuudessa.
Jos vanhemmat ei hae, niin joku hakee tai sitten varastetaan kaljat kaupasta. Omana aikanani jotkut kulkivat porukoissa ja yöllä kierteli ihmisten autotalleja tms. ja varastivat sieltä kotitekoset kaljat ja muut viinat. Sitten oli näitä vähän vanhempia, jotka jostain muualta varastelivat tai saivat viinaa ja tupakkaa. Kerran kaverin kanssa eksyttiin sellaiselle metsä kätkölle ja melkoisesti siellä olikin juotavaa, oltiin aika kovas jurris kun sieltä päästiin kotiin :)

Mut joka tapauksessa, ihan normaalia nuorten juhlintaa, joka muuttuu joka viikonloppuiseksi ja kulminoituu joka vappu ja juhannus, joulusta puhumattakaan. Ei se alkoholittomaks nuori muutu, vaikka sitä kotona komerossa piilottaisi noiden yli.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti22:
Vaan se on ihan karu fakta että LÄHES KAIKKI siellä vetää keittoa naamariin ja sekoilee ja kaikkea muuta ei niin kovin mukavaa sen ikäisille.

Sou what?
Ja kyllä se on nuorelle mukavaa, ei sitä muuten tehtäisi.
Niin on aina tehty.