Mä nyt avaudun joulusta ja rahattomuudesta vaikka siitä tuleekin kakkaa niskaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Asutaan vuokralla, halvempaa täältä ei saa tän kokoista ja pienempään ei mahduta. Miehelle jos jää "ylimääräistä" rahaa niin se ostaa niillä itelleen jotain. Muutenkin on ollu sanaton sopimus että mä ostan lasten jutut mutta nykyään ku maksan vuokrastakin osan niin ei vaan enää rahat meinaa riittää.

Mitä jos vaan sanoisit miehelle suoraan että jos ei osallistu lahjojen hankintaan niin lapset jää ilman lahjoja. Luulisi miehenkin haluavan lapsille hyvän joulun. *halaus*

[QUOTE="vieras";28971947]itselläni on reuma ja kyllä me lasten kanssa oltiin puolukassa päivällä, ämpärillinen saatiin.[/QUOTE]

Niin, että ku sä kerran reumasta huolimatta pystyt tuohon niin kyllä pystyy kaikki muutki. Siis oikiasti, missä teidän joidenki todellisuudentaju oikeen on???? On se helvetin kumma, että ei tajuta että oikiasti on ihmisiä jotka ei pysty tekemään töitä tai poimimaan niitä stanan puolukoota.

• Tykkää
Reactions: Vanna ja Saksamamma
Kumpi teistä niitä lapsia halusi? Mikäli kummatkin niin kyllä miehenkin kuuluu lapsille lahjat ostaa ja huolehtia rahallisesti.
Kuulostaa siltä,että mies olisi aikoinaan painostettu lapsien tekoon ja tässä nyt sitten nähdään,kun ei kiinnosta lapsista huolehtia rahallisesti.
Kummankin vanhemman kuuluu haluta niitä lapsia ja ymmärtää mitä lapset tuovat mukanaan! Mikäli toinen ei lapsia halua niin sitten lähdetään eri suuntiin. Lapsia käy kyllä sääliksi. :(

Kumpi teistä niitä lapsia halusi? Mikäli kummatkin niin kyllä miehenkin kuuluu lapsille lahjat ostaa ja huolehtia rahallisesti.
Kuulostaa siltä,että mies olisi aikoinaan painostettu lapsien tekoon ja tässä nyt sitten nähdään,kun ei kiinnosta lapsista huolehtia rahallisesti.
Kummankin vanhemman kuuluu haluta niitä lapsia ja ymmärtää mitä lapset tuovat mukanaan! Mikäli toinen ei lapsia halua niin sitten lähdetään eri suuntiin. Lapsia käy kyllä sääliksi. :(

Yksinkö niitä lapsia sitte tehdään jos toinen parisuhtees ei halua lapsia? Se joka ei niitä lapsia halua niin myös huolehtii sitte ehkääsystä eikä luota siihen, että toinen kyllä huolehtii.

Voi vooooi kyllä on marttyyri vauhdissa. Ihan tosi, asennemuutos on ihan ensimmäinen mitä neuvoisin tekemään, vaikka nyt et mitään apua pyytänytkään etkä kestä kuulla kritiikkiä.

Onko täällä tosiaan näin naiivia porukkaa? Ei se nyt todellakaan ole mitenkään ennenkuulumatonta, että ap:n ikäinen ihminen on työkyvytön. Jos kroppa on paskana, joku puolukkametsässä kykkiminen se vasta marttyyrin touhua olisi. Jos et kykene ymmärtämään, että ihminen voi joutua tällaiseen tilanteeseen ilman omaa syytä, ole onnellinen että olet itse välttynyt samanlaiselta kohtalolta ja mieti vähän, mitä näppikseltäsi päästelet.
Ap:lle iso halaus. Kyllä lapsille se joulun tunnelma on tärkeintä, ja jos teillä mies pysyy selvinpäin jouluna niin onhan sekin jotain. Keskity nyt miettimään tuota elämäntilannettasi pitemmällä tähtäimellä ja yritä unohtaa ne joululahjat hetkeksi. Ja kuule, avun vastaanottaminen ihmisiltä, jotka haluavat oikeasti auttaa, ei ole mikään häpeä. Jos olet saanut ystävällisiä tarjouksia yv:nä, mieti vielä. Ne jotka haluavat auttaa, tekevät sen varmaan antamisen ilosta.

Taas saa järkyttyä palstalla joiden perheiden järkyttävän sovinistista tilannetta.. Mies töissä sinä kodinhoidontuella? Maksat isän vuokrasta ja kaikki lapsien jutut? Mies osti viime vuonna lapsille yhdet lahjat jotkat maksoit takaisin?!?

Hyvä isä? Ei , ei todellakaan.. Vaikka kuinka ottaisi lapsia mukaan ja leikiksi niiden kanssa, hän ei vaikuta hyvältä isältä saati hyvältä aviopuolisoita.. Kaukana siitä. Avioliitossa on elatusvelvollisuus sekä niitä lapsia että sitä puolisoaa kohtaan..

Potkaisisin tollasen miehen pihalle ja äkkiä.. Tai no, en olisi ainakaan yhtä lasta enempää pilannut ukolle..

Tiedättekö naiset kun maailmassa on oikeasti niitä hyviä isiä ja puolisoita? Jotka oikeasti osallistuvat TASAPUOLISESTI perheen arkeen, lasten hoitoon ja antavat oman REILUN panostuksensa perheen talouteen..

Yksinkö niitä lapsia sitte tehdään jos toinen parisuhtees ei halua lapsia? Se joka ei niitä lapsia halua niin myös huolehtii sitte ehkääsystä eikä luota siihen, että toinen kyllä huolehtii.

Ei, parisuhteessa ei tehdä yksin lapsia vaan EROTAAN. Siis, jos kumppani on varma ettei ikinä koskaan lapsia halua niin mitä järkeä silloin on suhteessa olla, jos toinen kuitenkin lapsia haluaa?
Parempi etsiä kumppani joka myös haluaa oikeasti lapsia.

Korostan kuitenkin,että mikäli ap:n mies on aikoinaan lapset halunu niin miehelle pitää tehdä selväksi,että kantaa rahallisen vastuun. Piste. Toki,kun lapset on tehty niin kyllä niistä nyt pitää huolehtia halusi tai ei, mutta yleensä olisi hyvä kummankin suhteen osapuolen miettiä mitä siltä suhteelta haluaa. Kaikki ei lapsia halua,eikä ketään saa lapsien tekoon painostaa. Piste.

[QUOTE="Lenni";28972295]Miten avioero voi olla ratkaisu rahattomuuteen??[/QUOTE]

Eiköhän tuo ole ihan selvä juttu. Avioeron myötä ap:sta tulisi varaton yksinhuoltaja, joka saisi paljon erilaisia tukia (yksihuoltaja korotus, asumistuki, mahd. toimeentulotuki, jne.9. Lisäksi miehen (tai ainakin Kelan) maksamat elatustukimaksut. Nyt ap on lirissä, kun yhteiskunta olettaa (lain voimalla), että mies hoitaa elatusvelvollisuutensa asianmukaisesti.

[QUOTE="vieras";28971344]Mies tekee väärin ja mies tekee väärin. Tyypillistä palstafemakkoilua taas. Aikuinen ihminen päättää rahoistaan ja niiden käytöstä ihan itse eikä siihen tarvita mitään naisen jeesustelua.[/QUOTE]

Luulisi aikuisen ihmisen ajattelevan myös lapsiaan!

[QUOTE="bbb";28972279]Taas saa järkyttyä palstalla joiden perheiden järkyttävän sovinistista tilannetta.. Mies töissä sinä kodinhoidontuella? Maksat isän vuokrasta ja kaikki lapsien jutut? Mies osti viime vuonna lapsille yhdet lahjat jotkat maksoit takaisin?!?

Hyvä isä? Ei , ei todellakaan.. Vaikka kuinka ottaisi lapsia mukaan ja leikiksi niiden kanssa, hän ei vaikuta hyvältä isältä saati hyvältä aviopuolisoita.. Kaukana siitä. Avioliitossa on elatusvelvollisuus sekä niitä lapsia että sitä puolisoaa kohtaan..

Potkaisisin tollasen miehen pihalle ja äkkiä.. Tai no, en olisi ainakaan yhtä lasta enempää pilannut ukolle..

Tiedättekö naiset kun maailmassa on oikeasti niitä hyviä isiä ja puolisoita? Jotka oikeasti osallistuvat TASAPUOLISESTI perheen arkeen, lasten hoitoon ja antavat oman REILUN panostuksensa perheen talouteen..[/QUOTE]Älä nyt viitsi. Et sinä mitään "potkaisisi".

conan-rofl.gif

Tota noin, ei toi mies nyt mikään täys paska oo. Se kuitenkin maksaa suurimman osan ruuista ja myös yleensä hoitaa kauppareissut. Osti se viime vuonna yhdet lahjat noille, mä tosin maksoin ne miehelle sitte myöhemmin takas. Ja se touhaa noitten lasten kans ja ottaa niitä mukaansa kaikille kyläreissuille (muuten jäis kyläilyt vähiin). Että en tän raha-asian takia eroa vaikka välillä sitäkin on tullu mietittyä.

Maksoit lahjat miehelle takas ???
Siis oletteko aviopari ? vai asutteko vain huvin vuoksi yhdess? Liitossa pitäisi puhaltaa yhteen hiileen. Ainoa joka teillä puhaltaa oot sinä, vaikka se ukko niitä ruokia osteleekin.

Niin, että ku sä kerran reumasta huolimatta pystyt tuohon niin kyllä pystyy kaikki muutki. Siis oikiasti, missä teidän joidenki todellisuudentaju oikeen on???? On se helvetin kumma, että ei tajuta että oikiasti on ihmisiä jotka ei pysty tekemään töitä tai poimimaan niitä stanan puolukoota.
pystyn koska en jää kotia voivottelemaan kohtaloani vaan yritän elää täysillä vaikka reuma on niin paha että saan suoneen lääkkeet. Ja jos ei pysty tuota tekemään niin aina on muita mahdollisuuksia mutta jos ottaa asenteen ettei voi tehdä niin siten uskottelee itselleen ettei voi tilannettaan parantaa. Kaikki on itsestä kiinni.

Mä oon tehnyt käsitöitä pitkin kesää/syksyy (lahjaksi sopivia kivoja) ja aion ottaa kirppispöydän ennen joulua. Siis myös kirppiskamaa löytyy aina, yli satu on joka kerta tullut, kun oon pöytää pitänyt. Oliskos tässä ideaa sullekki?

Tai jos oot käsityötaitoinen, katsele ohjeita, kiva helppo virkattava jenkikassi ohje esim löytyi netistä, siitä ehkä tykkäsi tyttöski?

[QUOTE="vieras";28972605]pystyn koska en jää kotia voivottelemaan kohtaloani vaan yritän elää täysillä vaikka reuma on niin paha että saan suoneen lääkkeet. Ja jos ei pysty tuota tekemään niin aina on muita mahdollisuuksia mutta jos ottaa asenteen ettei voi tehdä niin siten uskottelee itselleen ettei voi tilannettaan parantaa. Kaikki on itsestä kiinni.[/QUOTE]

Niin sä kerta pystyt niin kaikki pystyy... Ei vittu. Koita ny tajuta, että jotkut on oikiasti niin sairaita, että ei pahemmin pysty mihinkää. Meillä ei oo tietoa ap:n sairauksista joten onkohan parempi pitää turpansa kiinni siitä mitä ap voisi tehdä.

Mä oon itte ollu niin sairas, että musta ei ollu edes lastani hoitamaan ja siinäkö olis sitte viä pitäny jotaki vitun puolukoota poimimaan. Fyysinen kunto oli todella huono eikä musta ollu oikiastaan muuta ku nukkumaan, syömään ja makaamaan.

[QUOTE="vieras";28972605]pystyn koska en jää kotia voivottelemaan kohtaloani vaan yritän elää täysillä vaikka reuma on niin paha että saan suoneen lääkkeet. Ja jos ei pysty tuota tekemään niin aina on muita mahdollisuuksia mutta jos ottaa asenteen ettei voi tehdä niin siten uskottelee itselleen ettei voi tilannettaan parantaa. Kaikki on itsestä kiinni.[/QUOTE]

Ihanan mustavalkoista ajattelua, jos sinäkin pysyt niin kaikki muutkin pystyvät. Sairaudesta viis...

Niin sä kerta pystyt niin kaikki pystyy... Ei vittu. Koita ny tajuta, että jotkut on oikiasti niin sairaita, että ei pahemmin pysty mihinkää. Meillä ei oo tietoa ap:n sairauksista joten onkohan parempi pitää turpansa kiinni siitä mitä ap voisi tehdä.

Mä oon itte ollu niin sairas, että musta ei ollu edes lastani hoitamaan ja siinäkö olis sitte viä pitäny jotaki vitun puolukoota poimimaan. Fyysinen kunto oli todella huono eikä musta ollu oikiastaan muuta ku nukkumaan, syömään ja makaamaan.

Juurikin näin. Tykkäisin, jos harmaana pystyisin. Esimerkiksi selkäsairaus on vähän eri asia kuin reuma. Kipeän selän kanssa ei oikeasti pysty liikkumaan edes kipulääkkeiden avulla, jo kevyiden arkisten askareiden teko voi olla liian suuri ponnistus.

Siskoni kipeää selkää on leikattu, mutta leikkauksesta ja rajuista lääkkeistä huolimatta hän ei pysty kykkimään marjametsässä tai istumaan toimistotöissä. Hän jäi sairaseläkkeelle 32-vuotiaana.

Suoraan sanottuna ottaa päähän lukea sellaisia kommentteja, joissa ei elämänkokemus riitä katsoa omaa napaa pidemmälle ja haukutaan toisia marttyyreiksi, kun eivät yhtä urheasti esitä voittavansa sairauttaan kuin joku kruununsa kiillottaja.

Niin, kaikki ei töihin pysty. Minä olen yksi niistä. Sairastan masennusta ja anoreksia tyyppistä syömishäiriötä. Haluaisinko mennä töihin? Kyllä. Haluaisinko olla "normaali"? Kyllä. Jos joku nyt tulis tohon viereen reippaana ja käskis mua ryhdistäytymään ja ottamaan itseäni niskasta kiinni, niin huh huh. Näitä ihmisiä kyllä on, jotka näin tekee. En välttämättä näytä niin järkyttävän sairaalta, että suoralta kädeltä näkisi musta mitään.

Mä olen tehnyt alelaareista pari aika hyvääkin löytyä lähiaikoina. 5-vuotias saa lego-örkkejä, oli pussit puoleen hintaan, elikkä 10€ örkki maksoi vaan 5€. Tietysti vähän riippuu minkä ikäisiä ap:n lapset ovat, että minkälaisia toiveita heillä joulun suhteen on.

Niin, kaikki ei töihin pysty. Minä olen yksi niistä. Sairastan masennusta ja anoreksia tyyppistä syömishäiriötä. Haluaisinko mennä töihin? Kyllä. Haluaisinko olla "normaali"? Kyllä. Jos joku nyt tulis tohon viereen reippaana ja käskis mua ryhdistäytymään ja ottamaan itseäni niskasta kiinni, niin huh huh. Näitä ihmisiä kyllä on, jotka näin tekee. En välttämättä näytä niin järkyttävän sairaalta, että suoralta kädeltä näkisi musta mitään.

Oletko saanut eläkkeen?

EN OLE KERJÄÄMÄSSÄ MITÄÄN ENKÄ HAE RATKAISUA TILANTEESEEN KOSKA SEMMOISTA EI OLE. Kunhan purkaudun.

Mua siis ressaa jo nyt kun tiedän ettei oo varaa ostaa juuri mitään lahjoja. Turhahan se tietty on ressata asiaa jolle ei mitään voi mutta en voi sille ressaamisellekaan mitään. Lisäksi viikonloppuna alkaa lasten synttärirumba. Eli nyt on yhdet, ens kuus yhdet, joulukuus yhdet ja sit vielä tammikuus...Ja marraskuus siskonpojan syndet. Välillä mietin epätoivoisiakin vaihtoehtoja tähän rahattomuuteen, kuten avioeroa. Rahatilanne paranis huomattavasti mutta muu elämä sit ei. Kyllähän mä tiedän että lapset on sopeutuvaisia ja lopulta tyytyvät siihen mitä saavat mutta olis niin kiva antaa jotain sellaista mitä toivovat mutta noi pirun lelut on niin kalliita.
Tosin on yksi (pieni) mahdollisuus että rahatilanne paranee hetkellisesti ennen joulua ja ehkä siitä sais jotain pantua sivuun lahjoja varten.

Itse olen kh-tuella ja mies työtön ansiosidonnaisella (n.1500€ saa käteen joka kk)
Joka joulu on lahjat saatu hankittua neljälle lapselle, en nyt lukenut koko ketjua mutta en voi ymmärtää teidän tilannetta, jos kerran teillä mies käy töissäkin?:o
Poltatteko tai juotteko alkoa?

Mitä sulla 16v. toivoisi? Tiedän ettet tullut kerjäämään ja olen itsekin joku joulu joutunut tekemään vastaavanlaisen aloituksen, ihan vain siksi ettei aina jaksa yksin vatvoa. Silti, meilläkin on ylimääräisiä leluja ja varmaan ehkä myös jotain 16v:lle käypää. Lisäksi muuten kannattaa ottaa yhteyttä Hope Ry:n, kannattaa googlettaa nettisivut ja laittaa sinne rohkeasti viestiä jos on tarpeessa - me saatiin sieltä 3 laatikollista vaatteita, Hesen lahjakortit, leluja.. :)

Mainitsit eron yhtenä vaihtoehtona. Kaiken tämän jälkeen, mitä kerroit, se on paras vaihtoehto. Jos mies ei halua elättää lapsiaan, eron jälkeen hänet pakotetaan tekemään se (elatustuki). Lisäksi saatte lasten kanssa tarvitsemanne elatustuen, jota ette nyt saa, koska mies tienaa ja yhteiskunta laskee että saatte siitä osuutenne.

• Tykkää
Reactions: Cassyput

Yhteistyössä