Mä nyt avaudun joulusta ja rahattomuudesta vaikka siitä tuleekin kakkaa niskaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voisitko pyytää apua Hope ry:ltä stressiisi. Käy ainakin heidän kotisivulla ja lue lisää,se ei ainakaan haittaa sinua mitenkään:)
Toivottavasti lasten toiveet täyttyisi:)

Hei!

Osaatko kutoa? Jos osaat, voisin ostaa sinulta parit villasukat lapsellemme. Saa villasukista tekopalkkaa vaikka 20 €/ pari + lähetän/ annan langat. Jos kiinnostut, laita vaikka sähköpostiosoitteesei ketjuun.

Hei!

Osaatko kutoa? Jos osaat, voisin ostaa sinulta parit villasukat lapsellemme. Saa villasukista tekopalkkaa vaikka 20 €/ pari + lähetän/ annan langat. Jos kiinnostut, laita vaikka sähköpostiosoitteesei ketjuun.

Kiitos ehdotuksesta, mutta en todellakaan kudo niin hyvin että kehtaisin niitä myydä :). Toi likka pitää mun kutomia sukkia kun se rakastaa villasukkia eikä se oo turhan tarkka niitten ulkonäöstä.

[QUOTE="vieras";28971535]Itse asiassa ON. AvIoliitossa on elatusvelvollisuus ;)[/QUOTE]

Itseasiassa mies joskus kauan sitten lupas elättää mut :laugh:. Taitaa nykyään olla vähän eri mieltä. Joo,mut tuli jo parempi asian suhteen ku sai sitä johonkin purkaa. Ja ehkä mä vielä täs keksin jotain. Ja tosiaan voi olla että saan muutaman tonnin ennen joulua jos kuolinpesän omaisuus saadaan myytyä. Suurin osa menee laskuihin/laskuja varten säästöön, lasten vaatteisiin yms. mutta kyllä siitä jotain liikenis sitte lahjoihinkin.

Mie ihmettelen myös, eikö mies vois tinkiä omista menoistaan edes nyt ennen joulua (jos miehen rahankäyttöasiat on muuten ok siullekin, itse en ymmärrä mutta eihän miun tarviikaan) että saisitte edes lapsille jotain lahjoja ostettua??
Jos siun pitää vähistä rahoistasi maksaa osa vuokrastakin, lasten menot jne. mitä siihen nyt kuuluukaan..

Kiitos ehdotuksesta, mutta en todellakaan kudo niin hyvin että kehtaisin niitä myydä :). Toi likka pitää mun kutomia sukkia kun se rakastaa villasukkia eikä se oo turhan tarkka niitten ulkonäöstä.

Ei se meillekään ole niin nökönuukaa, että villasukat ovat ihan priiman näköiset. Tärkeää olisi vain, että molemmista tulee suurinpiirtein oikeankokoiset. Meidän perheelle tämä villasukka- asia on ihan todellinen ongelma, koska en itse ehdi enkä osaa ollenkaan kutoa. Voin toki ostaa jostain torilta sukkia, mutta mieluummin ostaisin sellaiselta henkilöltä, jolle raha on oikeasti tarpeen.

Eli laita ihmeessä s- postiosoite, jos uskot, että saisit samankokoiset sukat aikaan:)

Tuli vaan mieleen, että tietääkö miehes edes sitä, että sulla ei ole rahaa lapsille mieluisiin lahjoihin? Miehet ei paljon ajattele voi luulla, että et muuta haluakkaan ostaa niille, kuin pikkupaketteja. Eikö miehesi osta itse lapslle mitään lahjoja? Vai onko lapsilla joku muu isä, kuin miehesi? Miksi eivät muista lapsiaan?
Oletko kerännyt pulloja niistäki kertyy vuodessa riittävästi lahjoihin, jos on ahkera.

[QUOTE="vieras";28971344]Mies tekee väärin ja mies tekee väärin. Tyypillistä palstafemakkoilua taas. Aikuinen ihminen päättää rahoistaan ja niiden käytöstä ihan itse eikä siihen tarvita mitään naisen jeesustelua.[/QUOTE]

No totta hitossa aikuinen, työssäkäyvä ihminen päättää rahoistaan itse, mutta on se nyt jännä että ei saisi edes sanoa että mies ei ole erityisen hyvä tyyppi jos ei yhtään halua tällaisessa asiassa "joustaa". :D Ihan kuitenkin nyt puhutaan miehen itsensä tekemistä lapsista ja heidän joululahjoistaan, tilanteessa jossa vaimokin osallistuu perheen yhteisiin kustannuksiin (ketjussa mainittu ainakin vuokra, ja kirppistuloilla ostetut lääkkeet).

Yst.terv. feministi joo, mutta ei edes liity tähän

[QUOTE="vieras";28971499]jotenkin se elatusvelvollisuus kääntyy täällä aina siten, että se on miehen velvollisuus. jos taas on niin, että mies on heikoilla ja vaimo joutuu elättää niin se on ero se.[/QUOTE]

Itsehän sinä sen niin käännät, ei tässä ketjussa kukaan ole mitään sellaista väittänyt. Toki useimmiten taitaa olla niin, että mies tienaa enemmän, ja voi joutua enemmän kantamaan taloudellista vastuuta, mutta siihenkin miehet voisivat vaikuttaa itse jäämällä välillä vauvan kanssa kotiin, ja antamalla naisellekin tilaa luoda uraa (usein asuinpaikka valitaan niin että miehen uran kannalta paras, mies saa painaa ylitöitä niin paljon kuin haluaa ja naiselle ei jää siihen aikaa, kun jonkun on hoidettava lapset illalla, nainen jää töistä pois lasten sairastelun vuoksi jne.)

Meillä on molemmat elättäneet vuorollaan toista, jos toisella on ollut jostain syystä todella pienet tulot, enkä naisena ole koskaan harkinnutkaan eroa siksi että olen "joutunut" laittamaan kaikki tuloni perheen hyväksi.

No eikö lasten takia voisi niellä ylpeytensä ja ottaa vastaan lahjoja mitä tulee lahjootuksena?

Tuosta erään harmaan määkinästä, että eikö aikuinen mies saa käyttää ylijäävat rahansa miten haluaa ku kerran maksaa asumisen. Siis ootko sä vähän vajaa? Joo totta kai saa itteensäkin käyttää rahaa, mutta aika helvetin kusipää vanhempi on jos ei ikinä huomioi lapsiaan varsinkaan jouluna. Ei perheellinen ihminen voi aina vain ajatella itteään.

Selasin ketjun läpi ja mikä tässä ihmetyttää, että ap vastaa kaikkeen ei. Ihminen, joka jo nyt päättää olla huolissaan joulusta ja haluaa vain valittaa siitä ei varmaankaan saa mitään luovaa aikaiseksi. Voin ennustaa, että joulunne menee jo nyt päin h.....ttiä tuolla asenteella. Ja kun se oli vaan lahjoista kiinni!

Koeta löytää yksi myönteinen ajatus,missä olet hyvä ja missä muu perheesi on hyvä. Voitteko tehdä joulua yhdessä? Jouluruokien raaka-aineet ovat niin edullisia ja jos olette koko perhe siinä mukana jää yhdessä laittelusta taatusti lastesi mieleen enemmän muistoja kuin pian rikki menevistä lahjoista. Tyttösi on niin iso jo, että hän voi jo osaltaan suunnitella ja ideoida. Pyydä häneltä apua ja kasvatat siinä sivussa häntä vastuuntuntoiseksi aikuiseksi. Antakaa ajatuksien, hullujenkin, ryöpytä. Hakekaa kirjastosta joulua käsitteleviä lehtiä, kirjoja ja kattelkaa mitä voisitte niistä ideoita napsia. Eikä maksa mitään.

Täällä on palsta täynnä tekijää ja osaajaa, joilta voit pyytää vinkkejä miten joulu sujuu edullisesti. Aloita helpoimmasta päästä ja koe onnistumisen iloa, jolloin alat uskomaan että lahjaongelmatkin ratkaistaan.

Voimia eteenpäin. Mene peilin ääreen ja katso itseäsi silmiin. Toista seuraava lause joka päivä itsellesi: kiitos, että olen osaava ihminen ja kiitos, että keksin hyvä juttuja. Voin luvata tuloksia parin viikon päästä jo. Ja joka kerta kun alat huolehtimaan juokse peilin eteen hokemaan samat sanat.

Omituista kuinka moni täällä ei tajua sitä, että joillain vaan on kusipää puolisona. Ei kaikkia vanhempia ne lapset kiinnosta. Sitä suuremalla syyllä ap:n pitäsi saada elämä hallintaa jotta olisi omavarainen eikä tuollaisen mihen "armoilla". Ei millään pahalla, mutta koska et saa elämääsi hallintaan niin olet lapsiasi kohtaan yhtä huono kuin miehesi. Tämä on tosiasia.

Tilanne on kyllä harmittava kaikin puolin. Koita ny jotain keksiä.

[QUOTE="vieras";28971535]Itse asiassa ON. AvIoliitossa on elatusvelvollisuus ;)[/QUOTE]

no ei se sitä tarkoita, että toinen voi loisia miten vain. kenkäähän siitä sille loisijalle tulee tai kunnon riidat ainakin. yhteiskunta tietysti katsoo näin, mutta kyllä yksilöllä itsellään on vastuu. Ei voi jäädä kotiin ja odottaa, että toinen maksaa kaiken.

Kyllä kannattaisi, ap, harkita vakavasti eroa jos miehesi on noin vittumainen ettei lapsilleen suostu lahjoja ostamaan. Miksi se olisi pelkästään äidin homma? Minäkin olen harvinaisen nössö ja mies meillä päättää lähes kaiken. Mutta jos se rupeaisi tuollaisessa asiassa temppuilemaan niin näyttäisin kyllä ovea.

Omituista kuinka moni täällä ei tajua sitä, että joillain vaan on kusipää puolisona. Ei kaikkia vanhempia ne lapset kiinnosta. Sitä suuremalla syyllä ap:n pitäsi saada elämä hallintaa jotta olisi omavarainen eikä tuollaisen mihen "armoilla". Ei millään pahalla, mutta koska et saa elämääsi hallintaan niin olet lapsiasi kohtaan yhtä huono kuin miehesi. Tämä on tosiasia.

Tilanne on kyllä harmittava kaikin puolin. Koita ny jotain keksiä.

Voiskohan se johtua siitä, että aika moni tällä palstalla arvostaa itseään siinä määrin, ettei voisi kuvitellakaan pitävänsä rinnallaan kusipääpuolisoa?

Mä en koskaan voisi olla suhteessa, jonka toinen osapuoli olisi kusipää. Enkä mä varmastikaan tule koskaan ymmärtämään niitä ihmisiä, jotka tällaisiin suhteisiin jäävät. Kun en ymmärrä, niin en ymmärrä. En vaan tajua miksi joku kohtelee itseään ja ennen kaikkea lapsiaan niin huonosti, että moiseen suhteeseen jää?!

En mä tiedä... Jos omalle kohdalle ajattelee että mä olisin pa ja mies rahoissaan jotka se sitten käyttäisi itseensä eikä lapsen jouluun niin mä varmaan polttelisin päreeni ja luultavasti kostaisin moisen toiminnan heti sopivan tilaisuuden tullen :D

[QUOTE="vieras";28971715]no ei se sitä tarkoita, että toinen voi loisia miten vain. kenkäähän siitä sille loisijalle tulee tai kunnon riidat ainakin. yhteiskunta tietysti katsoo näin, mutta kyllä yksilöllä itsellään on vastuu. Ei voi jäädä kotiin ja odottaa, että toinen maksaa kaiken.[/QUOTE]

Vaikka sinulla on paska suhde se ei tarkoita että kaikilla on. Meillä minä olen kotona, mies on ollut koti-isänä (oletko sinä ;) minä sitten taas kotona, minä sairaana ja kotona jne ja aina on pidetty yhtä. Jos puoliso antaa kenkää sairastamisen takia niin saa mennäkin. Ja syyttömiä ne lapset on siihen, ettei toinen tienaa.

Siis en lukenuu ihan kaikkia viesteja, kun alkoi niin ihmetyttamaan taa kuvio..

Onko se mies kuitenkin lasten isa?

Sulla on nyt muutamia vaihtoehtoja, itse varmaan ottaisin se eron heti.. Miten noin itsekas mies voisi olla hyva puoliso/isa? Etta ei siina varmaan paljoa menettaisi. Saisit kai kuitenkin enemman tukia ja elarit ainakin jne..?

Ilmoitat NYT sille miehelle, etta et maksa enaa vuokraa kun rahat ei riita lasten elatukseen. JA ET MAKSA! Kaytat ne omat vahat rahat lapsiin, jos miesta ei sen verta kiinnosta.

Yrita kuitenkin loytaa toita, paras ratkaisu pitemmalla aikavalilla.

[QUOTE="vieras";28971704]Selasin ketjun läpi ja mikä tässä ihmetyttää, että ap vastaa kaikkeen ei. Ihminen, joka jo nyt päättää olla huolissaan joulusta ja haluaa vain valittaa siitä ei varmaankaan saa mitään luovaa aikaiseksi. Voin ennustaa, että joulunne menee jo nyt päin h.....ttiä tuolla asenteella. Ja kun se oli vaan lahjoista kiinni!

Koeta löytää yksi myönteinen ajatus,missä olet hyvä ja missä muu perheesi on hyvä. Voitteko tehdä joulua yhdessä? Jouluruokien raaka-aineet ovat niin edullisia ja jos olette koko perhe siinä mukana jää yhdessä laittelusta taatusti lastesi mieleen enemmän muistoja kuin pian rikki menevistä lahjoista. Tyttösi on niin iso jo, että hän voi jo osaltaan suunnitella ja ideoida. Pyydä häneltä apua ja kasvatat siinä sivussa häntä vastuuntuntoiseksi aikuiseksi. Antakaa ajatuksien, hullujenkin, ryöpytä. Hakekaa kirjastosta joulua käsitteleviä lehtiä, kirjoja ja kattelkaa mitä voisitte niistä ideoita napsia. Eikä maksa mitään.

Täällä on palsta täynnä tekijää ja osaajaa, joilta voit pyytää vinkkejä miten joulu sujuu edullisesti. Aloita helpoimmasta päästä ja koe onnistumisen iloa, jolloin alat uskomaan että lahjaongelmatkin ratkaistaan.

Voimia eteenpäin. Mene peilin ääreen ja katso itseäsi silmiin. Toista seuraava lause joka päivä itsellesi: kiitos, että olen osaava ihminen ja kiitos, että keksin hyvä juttuja. Voin luvata tuloksia parin viikon päästä jo. Ja joka kerta kun alat huolehtimaan juokse peilin eteen hokemaan samat sanat.[/QUOTE]

Hmm, mähän jo kirjotin että kun pojat puhuu lahjoista niin yritän kiinnittä niitten huomion muihin jouluun liittyviin asioihin kuten ruokaan, leipomiseen, koristeluun, valvomiseen yms. Ja niinkuin jo kirjotin niin tää lahja-asia lienee lopuksi mulle suurempi ongelma kuin lapsille, sitte loppujen lopuksi.

Ja vaikka en ole tarpeeksi taitava jotta voisin villasukkia kellekään myydä niin sain noista villasukista kuitenkin idean. Eli voisin tehdä niitä amigurumeja (vaimitänenyton) lahjaksi, ainakin toi pienin tykkäis niistä ja vanhinkin, se tykkää muutenkin kaikesta omituisesta :). Saattais pojatkin tykätä jos tekis jotain robottiversioita.

Itse olen köyhästä perheestä, isä duunari ja äiti kotiäiti. Ja iso talolaina oli taakkana vissiin 20-25 vuotta.
Mutta jouluista muistan sen että vaikka ei KOSKAAN saatu mitään siistiä tai kallista, niin oli kuitenkin mahtava tunnelma. Äiti koristeli koko talon ja jouluruokana oli halpaa mutta ah niin hyvää ruokaa.

Äiskä paketoi aina kaikki pienetkin lahjat erikseen. Ja esim. sukat, pyyhkeet ja suihkusaippuat oli paketoitu, ihan siis sellaisia tavaroita joita muutenkin pitää välillä ostaa. Ja jossain vaiheessa kun tuli tarpeeksi ikää, niin huomasi että jotkut tavarat oli oikeasti sieltä 1€-laarista, mutta ei se lopulta haitannut :) Joulussa on kuitenkin niiiin paljon muutakin taikaa kuin pelkät lahjat.

Teilläkin ne muksu jotka ovat tarpeeksi vanhoja ymmärtävät tilanteen. Ja ne jotka ovat liian nuoria, niin he (ellei ole lellitty piloille, mitä teidän omat ei varmasti ole) kyllä osaavat olla iloisia ihan pienistäkin asioista.

Noh, minä halusin jouluksi kaikkea kivaa, selasin leluluetteloita ja tein listoja. Niitä toivelelulistoja sitten tarjosin vanhemmilleni ja marras-ja joulukuu meni arvuutellessa joululahjoja. Jouluna sitten saattoi tulla jotain pientä sieltä listalta. Näin jälkikäteen ajatellen se, mikä oikeasti jäi joulusta mieleen, ei todellakaan ollut se materia ja lelut vaan se tunnelma. Eräästä lapsuuteni joulusta muistan vain sen, että aattoaamuna joulupukkia odotellessa lähdimme isäni kanssa lumisateeseen kävelemään kun äiti jäi kotiin tekemään jouluvalmisteluja. En todellakaan muista mitä lahjoja olen tuona jouluna saanut, mutta muistan kun potkimme isän kanssa potkukelkalla siellä lumisateessa :) Toinen muisto on joulusta, jolloin tädit ja sedät tulivat tapanina käymään, mutta en pysty tuostakaan joulusta sanomaan, mitä oikeastaan sain lahjaksi. Juttelin jokin aika sitten tuttavieni kanssa ja heillä on samanlaisia kokemuksia, mieleen jäävät ja iloa tuottavat asiat ovat loppujen lopuksi aika pieniä eivätkä useinkaan liity lahjoihin.

Tota noin, ei toi mies nyt mikään täys paska oo. Se kuitenkin maksaa suurimman osan ruuista ja myös yleensä hoitaa kauppareissut. Osti se viime vuonna yhdet lahjat noille, mä tosin maksoin ne miehelle sitte myöhemmin takas. Ja se touhaa noitten lasten kans ja ottaa niitä mukaansa kaikille kyläreissuille (muuten jäis kyläilyt vähiin). Että en tän raha-asian takia eroa vaikka välillä sitäkin on tullu mietittyä.

Yhteistyössä