Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja ..:Hah, meillä kyllä kuulee koko talo(mäkki, kahvila, you name it) jos jotain syöt ja sitä ei pikkuneidille 9kk irtoo. Viimeksi läpsi soseensa pitkin mäkin lattioita, kiljui ja itki (ja sai sit ranskiksen käteensä, pelkkä hampparin kansi ei kelvannut).
Kivittäkää vaan, sen oon ansainnu. Olinhan herra mun jee siellä jopa 3:veen kanssa ja se sai happy mealin! :O Tosin edellisestä "roskaruoka" kerrasta oli jo lähemmäs 3kk aikaa, sitähän tässä ei katsota
No miksi et antanut sitten vaikka sitä hampparin pihviä, vaan kantta tarjoat?![]()
Meillä ei tiukkapipoilla, silloin tällöin käydään hesessä ja syödään karkkia, mutta mietin kanssa, miksei lapselle voitu tarjota hampurilaisesta pihviä? Tämä tuli mieleeni siitä, koska meidä lapset eivät pidä ranskiksista eikä limsasta, ja tämä taas ihmetyttää monia.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Mä en tunge, mutta kaikki yli 1v saa meillä suurin piirtein samoja ruokia, allergiat erikseen eikä liikaa rasvaa tai sokeria noin esim. VIIKKOtasolla laskettuna. Muuten löysin rantein eikä stressata.
Mun mielestäni (ehkä varsinkin näin useamman tyttölapsen äitinä) kaikenlainen ehdottomuus ja hysteria syömisten suhteen on vaarallista eikä missään nimessä tarpeen.
Jatkan vielä omaan kirjoitukseeni, että ruokahan nimenomaan ON nautinto. Siinä ei ole kysymys pelkästään mahan täyttämisestä, kaloreista ja hiilareista vaan yhteisestä hetkestä, rituaalistakin tavallaan.
Ei meillä kukaan puputa huoneessaan jotain keksipakettia yksinään. Kaupan keksejä, jätskiä tai sipsejä on meillä itse asiassa tosi harvoin. Leivon sen sijaan usein. Ja jos joku väittää, ettei hyvän aterian jälkeinen uunijäätelö yhdessä perheen kanssa syötynä ei ole nautinto, on vähän pihalla näin kauniisti sanottuna. Tai äidin leipomat korvapuustit pakkaspäivänä. Lettukestit pihalla kesäiltana.
Silloin, kun mistä tahansa ruoasta tehdään jotain kiellettyä ja pahaapahaa, mennään väärille raiteille. Meillä ostetaan tosi harvoin jotain sokerilimuja tai karkkipusseja mutta vain siksi, että me syödään mieluummin jotain PAREMPAA. Ei siksi, että mun täytyisi jostain käsittämättömästä periaatteellisesta syystä siirtää omat neuroosini lapsiini.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Mä en tunge, mutta kaikki yli 1v saa meillä suurin piirtein samoja ruokia, allergiat erikseen eikä liikaa rasvaa tai sokeria noin esim. VIIKKOtasolla laskettuna. Muuten löysin rantein eikä stressata.
Mun mielestäni (ehkä varsinkin näin useamman tyttölapsen äitinä) kaikenlainen ehdottomuus ja hysteria syömisten suhteen on vaarallista eikä missään nimessä tarpeen.
Jatkan vielä omaan kirjoitukseeni, että ruokahan nimenomaan ON nautinto. Siinä ei ole kysymys pelkästään mahan täyttämisestä, kaloreista ja hiilareista vaan yhteisestä hetkestä, rituaalistakin tavallaan.
Ei meillä kukaan puputa huoneessaan jotain keksipakettia yksinään. Kaupan keksejä, jätskiä tai sipsejä on meillä itse asiassa tosi harvoin. Leivon sen sijaan usein. Ja jos joku väittää, ettei hyvän aterian jälkeinen uunijäätelö yhdessä perheen kanssa syötynä ei ole nautinto, on vähän pihalla näin kauniisti sanottuna. Tai äidin leipomat korvapuustit pakkaspäivänä. Lettukestit pihalla kesäiltana.
Silloin, kun mistä tahansa ruoasta tehdään jotain kiellettyä ja pahaapahaa, mennään väärille raiteille. Meillä ostetaan tosi harvoin jotain sokerilimuja tai karkkipusseja mutta vain siksi, että me syödään mieluummin jotain PAREMPAA. Ei siksi, että mun täytyisi jostain käsittämättömästä periaatteellisesta syystä siirtää omat neuroosini lapsiini.
Ap, tähän kommenttia!![]()
Alkuperäinen kirjoittaja mie:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Mun mielestäni kaikenlainen ehdottomuus ja hysteria syömisten suhteen on vaarallista eikä missään nimessä tarpeen.
Täysi peesi, näin juuri!![]()
Alkuperäinen kirjoittaja ap:Siis mä peesaan tätä. Mutta mä ihmettelenkin nyt sitä, miksi tunkea kaupan karkkeja ja sipsejä pienelle, joka ei itse mitään niistä ymmärrä. Itsetehdyt herkut ovatkin hyviä juttuja ja kuuluvat tapakulttuuriin, kohtuullisissa määrin ja silloin tällöin, vaikka en itse harrastakaan. Ne voivat olla oikeasti hyviä ja niissä on joku idea.
Mut eniten hämmästyttää tosiaan se, että jos lapsi ei osaa itse pyytää, niin "maistatetaan" miltei väkisin, ja ihan pieniä, koska herkuista nyt "kuuluu" tykätä, vaikka lapsi ei niitä mihinkään tarvitse tai osaa edes kaivata.
Alkuperäinen kirjoittaja ap:Mut eniten hämmästyttää tosiaan se, että jos lapsi ei osaa itse pyytää, niin "maistatetaan" miltei väkisin, ja ihan pieniä, koska herkuista nyt "kuuluu" tykätä, vaikka lapsi ei niitä mihinkään tarvitse tai osaa edes kaivata.
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Siis mä peesaan tätä. Mutta mä ihmettelenkin nyt sitä, miksi tunkea kaupan karkkeja ja sipsejä pienelle, joka ei itse mitään niistä ymmärrä. Itsetehdyt herkut ovatkin hyviä juttuja ja kuuluvat tapakulttuuriin, kohtuullisissa määrin ja silloin tällöin, vaikka en itse harrastakaan. Ne voivat olla oikeasti hyviä ja niissä on joku idea.
Mut eniten hämmästyttää tosiaan se, että jos lapsi ei osaa itse pyytää, niin "maistatetaan" miltei väkisin, ja ihan pieniä, koska herkuista nyt "kuuluu" tykätä, vaikka lapsi ei niitä mihinkään tarvitse tai osaa edes kaivata.
Mutta hei...eihän sulle kelvannut sekään, että lapsi itse osaa pyytää ja haluta - siihen sanoit että lapselle pitäisi sanoa ei tai tarjota tilalle jotain muuta (tms).
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja PipoLöysällä:Häh, kyllä mun mielestä vaikkapa jätski kuuluu hellepäivänä uimarannalle vajaa 3-veelle siinä kun mullekin. Mitä myrkkyä se nyt on? Mut joo, kukin tyylillään. Itse olen sillä linjalla että kasvatan herkkujen "kohtuukäyttäjää" mieluummin kuin totaalikieltäytyjää, joka totaalisesti sitten repsahtaa kun repsahtaa. Ei niistä herkuista ihan liiankaan jänniä kannata tehdä, mun mielestä.
Siis tää just! JÄtski kuuluu.. kuka niin sanoo? Tämä on se, jota en tajua; miksi opettaa lapselle, että nautintoa ja hyvää fiilistä voi saada ruoan kautta? Jätksi kuuluu rannalle, pulla ja kakku kahvipöytään, karkki leffaan jne.
Tolla tyylillä sä et muuta kuin opeta lapsillesi että herkut yms. ovat "pahoja". Ja sitten kun ovat tarpeeksi isoja niin himo niihin on käynyt niin isoksi että hinnalla millä hyvänsä hankkivat ja mättävät niitä. Siihen sitten sisältyy kurjaa oheisjuttua kuten mahd. varastamista, valehtelua syomisistä, piilottelua, syömishäiriöitä, syyllisyyttä yms. Ja sitten ollaankin aikamoisessa kierteessä.. Joten olet mitä tahansa mieltä niin minä opetan lapsilleni että kohtuudella saa kaikkea syödä, vanhempien esimerkki kaiken a ja o.
Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Mä en tunge, mutta kaikki yli 1v saa meillä suurin piirtein samoja ruokia, allergiat erikseen eikä liikaa rasvaa tai sokeria noin esim. VIIKKOtasolla laskettuna. Muuten löysin rantein eikä stressata.
Siis mä peesaan tätä. Mutta mä ihmettelenkin nyt sitä, miksi tunkea kaupan karkkeja ja sipsejä pienelle, joka ei itse mitään niistä ymmärrä. Itsetehdyt herkut ovatkin hyviä juttuja ja kuuluvat tapakulttuuriin, kohtuullisissa määrin ja silloin tällöin, vaikka en itse harrastakaan. Ne voivat olla oikeasti hyviä ja niissä on joku idea.
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:Alkuperäinen kirjoittaja Blue:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja PipoLöysällä:Häh, kyllä mun mielestä vaikkapa jätski kuuluu hellepäivänä uimarannalle vajaa 3-veelle siinä kun mullekin. Mitä myrkkyä se nyt on? Mut joo, kukin tyylillään. Itse olen sillä linjalla että kasvatan herkkujen "kohtuukäyttäjää" mieluummin kuin totaalikieltäytyjää, joka totaalisesti sitten repsahtaa kun repsahtaa. Ei niistä herkuista ihan liiankaan jänniä kannata tehdä, mun mielestä.
Siis tää just! JÄtski kuuluu.. kuka niin sanoo? Tämä on se, jota en tajua; miksi opettaa lapselle, että nautintoa ja hyvää fiilistä voi saada ruoan kautta? Jätksi kuuluu rannalle, pulla ja kakku kahvipöytään, karkki leffaan jne.
Tolla tyylillä sä et muuta kuin opeta lapsillesi että herkut yms. ovat "pahoja". Ja sitten kun ovat tarpeeksi isoja niin himo niihin on käynyt niin isoksi että hinnalla millä hyvänsä hankkivat ja mättävät niitä. Siihen sitten sisältyy kurjaa oheisjuttua kuten mahd. varastamista, valehtelua syomisistä, piilottelua, syömishäiriöitä, syyllisyyttä yms. Ja sitten ollaankin aikamoisessa kierteessä.. Joten olet mitä tahansa mieltä niin minä opetan lapsilleni että kohtuudella saa kaikkea syödä, vanhempien esimerkki kaiken a ja o.
Ap, kommentoi myös tähän.
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Mä en tunge, mutta kaikki yli 1v saa meillä suurin piirtein samoja ruokia, allergiat erikseen eikä liikaa rasvaa tai sokeria noin esim. VIIKKOtasolla laskettuna. Muuten löysin rantein eikä stressata.
Siis mä peesaan tätä. Mutta mä ihmettelenkin nyt sitä, miksi tunkea kaupan karkkeja ja sipsejä pienelle, joka ei itse mitään niistä ymmärrä. Itsetehdyt herkut ovatkin hyviä juttuja ja kuuluvat tapakulttuuriin, kohtuullisissa määrin ja silloin tällöin, vaikka en itse harrastakaan. Ne voivat olla oikeasti hyviä ja niissä on joku idea.
Ja nyt sä sitten peesaat sitä että ruoka voikin olla nautinto!![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:"Eivät tasan osaa vielä itse niitä pyytää...". Heh. 1 v ei ehkä vielä osaa, mutta 2-3 v jo hyvinkin.
Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Siis mä peesaan tätä. Mutta mä ihmettelenkin nyt sitä, miksi tunkea kaupan karkkeja ja sipsejä pienelle, joka ei itse mitään niistä ymmärrä. Itsetehdyt herkut ovatkin hyviä juttuja ja kuuluvat tapakulttuuriin, kohtuullisissa määrin ja silloin tällöin, vaikka en itse harrastakaan. Ne voivat olla oikeasti hyviä ja niissä on joku idea.
Mutta hei...eihän sulle kelvannut sekään, että lapsi itse osaa pyytää ja haluta - siihen sanoit että lapselle pitäisi sanoa ei tai tarjota tilalle jotain muuta (tms).
Niin, ihan pienelle. Se 1-vuotias ei ole tyhmä, ei, mutta unohtaa nopeasti eikä tasan ymmärrä herkuista mitään. On munatonta olla kieltämättä kitinän pelossa. Sille voi ihan varmasti antaa jotain muuta käteen.
Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja Blue:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Mä en tunge, mutta kaikki yli 1v saa meillä suurin piirtein samoja ruokia, allergiat erikseen eikä liikaa rasvaa tai sokeria noin esim. VIIKKOtasolla laskettuna. Muuten löysin rantein eikä stressata.
Ja nyt sä sitten peesaat sitä että ruoka voikin olla nautinto!![]()
Tottakai, oikeasti hyvä ruoka siis. Ei mikään teollinen hesekakka tai karkki, jota mätetään, kun on niin hirveä sokerinhimo.
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:Pojanpoikani, runsaat 5kk, istui tänään meillä kahvipöydässä äitinsä sylissä, joka pullahaukusta jonka isänsä vieressä otti, poika avas suunsa ja olisi selvästi ollut kiinnostunut antimista. Kyllä pienikin huomaa että toinen syö ja itse ei saa mitään.
Jos vanhempi on noin tarkka 1 v.> makean saamisen kanssa niin hänen tulee kieltää se täysin myös itseltään.
Alkuperäinen kirjoittaja O:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Mut eniten hämmästyttää tosiaan se, että jos lapsi ei osaa itse pyytää, niin "maistatetaan" miltei väkisin, ja ihan pieniä, koska herkuista nyt "kuuluu" tykätä, vaikka lapsi ei niitä mihinkään tarvitse tai osaa edes kaivata.
Täsmennä vielä että minkä ikäisistä sä oikein nyt puhut? Kuten sanottu, jo yksivuotias osaa varsin hyvin pyytää itse, eikä myöskään ole niin tyhmä ettei tajuaisi saavansa kukkakaalia korvapuustin sijaan.
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:Pojanpoikani, runsaat 5kk, istui tänään meillä kahvipöydässä äitinsä sylissä, joka pullahaukusta jonka isänsä vieressä otti, poika avas suunsa ja olisi selvästi ollut kiinnostunut antimista. Kyllä pienikin huomaa että toinen syö ja itse ei saa mitään.
Jos vanhempi on noin tarkka 1 v.> makean saamisen kanssa niin hänen tulee kieltää se täysin myös itseltään.
Se lapsi olisi samalla tavalla seurannut sitä suuhun laittamista, vaikka se isä ois kitannut kossucolaa.
Oisko sitten sitäkin pitänyt tarjota vai?
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:Pojanpoikani, runsaat 5kk, istui tänään meillä kahvipöydässä äitinsä sylissä, joka pullahaukusta jonka isänsä vieressä otti, poika avas suunsa ja olisi selvästi ollut kiinnostunut antimista. Kyllä pienikin huomaa että toinen syö ja itse ei saa mitään.
Se lapsi olisi samalla tavalla seurannut sitä suuhun laittamista, vaikka se isä ois kitannut kossucolaa.
Oisko sitten sitäkin pitänyt tarjota vai?