Luovuttaisitko elämän lahjan?

  • Viestiketjun aloittaja "Onneton"
  • Ensimmäinen viesti
vieraspa vain
Ap, oletteko koskaan harkinnut hoitoja ulkomailla? Esim. Virossa on todella hyvä lapsettomuusklinikka

http://www.fert-c.ee/elite/eng/index.html

Hinnat ovat halvemmat kuin suomessa, käynteineen tulee saman hintaiseksi kuin suomessa, ellei ole majapaikkaa siellä päässä. (meillä oli)

Meillä onnistui ekalla kerralla IVF luovutetulla munasolulla, tuloksena terve lapsi.
 
"niinpä"
Tämä. Olen jo ehkäisyn takia osani ylimääräisistä hormoneista saanut, joten kiitos ei. Yhtään ylimääräisiä hormoneja minuun ei pumpata. Jos soluja voisi luovuttaa samalla tyylillä kuin verta (=ilman etukäteisvalmisteluja puolen tunnin polikäynnillä tms) niin mikä ettei. Mutta ei nykysysteemillä.
Samoja ajatuksia. En olisi ihan vain huvikseni valmis kyllä ottamaan ylimääräisiä hormoneja, ehkäisyssä on jo ihan tarpeeksi. Ja muutenkin niin vaivalloista puuhaa.
 
En luovuttaisi, en halua mun biologisia jälkeläisiä olevan missään muualla kuin mun kasvatettavana.
Enkä halua olla mukana tehtailemassa tähän maailmaan lisää lapsia omituisista lähtökohdista, kun niitä on jo ihan tarpeeksi ja JO eläviä, tuntevia lapsia vailla turvallista ja välittävää aikuista.
 
  • Tykkää
Reactions: vicy ja Katylina
"joku"
[QUOTE="onneton";26844570]Sellaisen ei kannatakkaan luovuttaa, joka haluaa asiasta rahaa tms. Täytyy olla kypsä ajatukseen, muunlaisia ei huolitakaan, enkä huolisi minäkään sellaiselta ihmiseltä.[/QUOTE]

Mutta kun se korvaus ei edes kata sitä kipua ja vaivaa. Ihan naurettavan pieni parinsadan korvaus monen viikon kärsimyksestä. Kaveri kävi luovuttamassa mutta ei menisi enää kun kivut olivat niin kamalat.
 
vieraspa vaan
Ap, oletteko koskaan harkinnut hoitoja ulkomailla? Esim. Virossa on todella hyvä lapsettomuusklinikka

Welcome to Estonia | Elite private clinic | IVF, eggdonation, spermdonation, surgery

Hinnat ovat halvemmat kuin suomessa, käynteineen tulee saman hintaiseksi kuin suomessa, ellei ole majapaikkaa siellä päässä. (meillä oli)

Meillä onnistui ekalla kerralla IVF luovutetulla munasolulla, tuloksena terve lapsi.
Kerron vielä, että Virossa tehdyistä hoidosta alkunsasaanut lapsi ei saa koskaan tietää munasolun luovuttajaa. Lisäksi siellä laitetaan aina kaksi alkiota, jolloin kaksoset voi tulla, mutta myös onnistumisprosentti on suurempi. Itse sain yhden lapsen.

Luovuttajan saa itse valita listalta, jossa on kerrottu luovuttajan pituus, paino, silmien väri, hiusten väri, koulutus, lasten lukumäärä ja joitakin terveystietoja. Luovuttajia oli meidän sinne haleutuessamme kymmeniä, ja saimme luovuttajan heti, ilmen jonotusta. Ekan käynnin jälkeen 2,5 kk olin jo raskaana.

Ainut melko epämiellyttävä juttu tuolla tehdyssa hoidossa oli, että hormonit olivat ampulleissa, eivätkä emätinpuikkoina kuten suomessa. Eli ne joutui itse pistämään pepun paksuimpaan kohtaan ihan kunnon neulalla, se oli inhaa. Mutta kun sieltä tuodut lääkkeet alkoivat loppua, kävin hakemassa suomalaiselta klinikalta ihan niitä puikkoja.
 
"joku"
Ap, oletteko koskaan harkinnut hoitoja ulkomailla? Esim. Virossa on todella hyvä lapsettomuusklinikka

Welcome to Estonia | Elite private clinic | IVF, eggdonation, spermdonation, surgery

Hinnat ovat halvemmat kuin suomessa, käynteineen tulee saman hintaiseksi kuin suomessa, ellei ole majapaikkaa siellä päässä. (meillä oli)

Meillä onnistui ekalla kerralla IVF luovutetulla munasolulla, tuloksena terve lapsi.
Hoidoissa ulkomailla on myös se hyvä puoli että luovuttaja paljon pienemmällä todennäköisyydellä on naapurin Liisa. Muutenkin hyvä sekottaa vähän geenejä :) On niitä muitakin maita, esim. tanskassa taitaa olla aika edistyneet hedelmöityshoidot.
 
vieraspa vain
[QUOTE="joku";26848399]Hoidoissa ulkomailla on myös se hyvä puoli että luovuttaja paljon pienemmällä todennäköisyydellä on naapurin Liisa. Muutenkin hyvä sekottaa vähän geenejä :) On niitä muitakin maita, esim. tanskassa taitaa olla aika edistyneet hedelmöityshoidot.[/QUOTE]

Niinpä. Latviassa käy myös moni hoidoissa. Yksi ulkomaille hoitoihin lähtemisen syynä meillä oli nopeuden ja halpuuden lisäksi myös se, ettei luovuttajaa saa selville. Me kun ajattelemme että minä olen lapsen äiti, koska olen hänet kasvattanut, emme näe mitään syytä sille miksi lapsen pitäisi tutustua täysi-ikäisenäkään munasoluluovuttajaa.
 
femin
En luovuttaisi, koska koen sen eettisesti vääräksi. :/

Miksi te ette yrittäisi adoptoida lasta? Maailmassa on ihan liikaa orpoja tai huonoissa oloissa kasvavia lapsia, voisitte tarjota kodin jollekin kipeästi tarvitsevalle. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Katylina
Mie soitin just klinikalle. Lapsettomuuslekuri vielä lomalla mutta 2 viikon päästä voi varata aikaa. Lisää dastroja maailmaan, toivottavasti ja jos lykky myötä ja Data suopea ajatukselle niin mikä ettei loput alkiot rakastaviin koteihin.
Oletteko te nyt hankkimassa lasta hedelmöityshoidoilla? Etkö joskus aiemmin kirjoittanut, että yritätte saada lapsen perinteisin keinoin?
 
Olen ajatellut.
Mutta siihen se on jäänyt.

'Pelkään' sitä kipua, epämukavalta tuntuvaa 'irroitustapaa', ja hormonipistoksia ja niitten vaikutuksia muutenkin ah niin tasaiseen mielialaani.
Verenluovutuskin aina tyssää, kun ei vain onnistu (vaikka enää en pyörry neulan nähdessäni, mutta pelkkä tahto ei auta, verta vain ei tule tarpeeksi).

Mun tapani auttaa olis enemmänkin sijaissynnyttäjänä oleminen, mutta se ei toistaiseksi ole mahdollista lain puitteissa. Ja ikää tulee koko ajan lisää......
Mutta joskus ajattelin että jos esim sisareni eivät pystyisi saamaan lapsia, voisin ojentaa auttavan kohtuni heidän käyttöönsä, heidän puolestaan kärsisin pistokset ja muut.
 
  • Tykkää
Reactions: chef
vieraspa vain
[QUOTE="vieras";26848751]Hedelmöityshoidon alkioita ei voi luovuttaa toiselle henkilölle. Kokemusta on. Me luovutimme ylimääräiset alkiot tutkimukseen.[/QUOTE]

Ei Suomessa, mutta Virossa voi luovuttaa. Meidän ylimääräiset alkiomme luovutettiin niitä tarvitseville pareille.
 
"vieras"
Olen alkuperäinen kirjoittaja ja kirjauduin tänne nyt omalla nimimerkillä. Jos jotakin kiinnostaa, niin tuolta lapsettomuuspuolelta löytyy meidän rankka lapsettomuushistoria laajemminkin. En vain sinne viime kevään ihmeemme jälkeen ole jaksanut päivittää viimeisimpiä kuulumisia eli raskauteni päättyi 11. viikolla, vaikka sykkeet ja kaikki oli nähty ultrassa. Sen jälkeen on tehty vielä kaksi IVF:ää tuloksetta.

Luovutetut hoidot maksavat pariskunnille paikasta riippuen 4000-8000 e. Isoja uhrauksia taloudellisestikin. Luovuttajalle maksetaan muutaman satasen kulukorvaus, hormonit maksaa myös luovutuksen vastaanottaja, tonneja. Silti onnistumismahdollisuus on 50 % luokkaa. Hormonihoidot eivät vaikuta millään tavoin luovuttajan myöhempiin raskaaksitulomahdollisuuksiin. Luovuttajalla on oltava lapsia ennestään senkin vuoksi, että ei syntyisi juuri tuotra tunnetta "joku muu kasvattaa minun lastani". Kyse on lahjasta ja kyllä lapsi on sen oma, joka on kasvattanut sen kohdussaan, synnyttänyt ja hoitanut. Hän on äiti, ei luovuttaja. Adoptio ei ole niin itsestäänselvä prosessi kuin moni luulee, kestää noin viisi vuotta ja olemme liian vanhoja, kymmenen vuotta mennyt kohta lapsettomuudesta kärsien, vielä pitäisi odottaa viisi vuotta? Eikä meitä enää huolitakaan. Astrolaba, kyllä huolisin! Muutenkin minulle voi halutessa laittaa privaviestiä, kun nimimerkkini on nyt selvä.
Entäpä alkionadoptio ulkomailla? Silloin ei kyllä olisi kummankaan geeniperimää syntyvässä lapsessa. Mutta nopeasti pääsisi hoitoihin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26848751]Hedelmöityshoidon alkioita ei voi luovuttaa toiselle henkilölle. Kokemusta on. Me luovutimme ylimääräiset alkiot tutkimukseen.[/QUOTE]

Eikös tuon voi kiertää sillä, että roudaa ne vaikka Tallinnan Vitanova klinikalle? Ja siellä lahjoittaa haluaville.
 
Olen kerran luovuttanut. Siitä on jo vuosia. Viime keväänä olin yhteydessä Tampereen AVA-klinikkaan ja ilmoitin olevani halukas jälleen luovuttamaan, ainoa ehtoni oli se, että kotipaikkakuntani lapsettomuushoitoja tekevä lääkäri olisi saanut suorittaa pari väliultrausta jotta ei olisi tullut niin montaa reissua Tampereelle (asun melko kaukana). Ei ilmeisesti ollut kova pula luovuttajista koska mitään ei sen koomin ole kuulunut :/
 
Olen luovuttanut. En kokenut luovutusprosessia mitenkään raskaaksi, mutta voin kuvitella että se on hankalampaa, jos on virka-aikaan töissä ja joutuu töiden kanssa sumplimaan käynnit. Hormonien pistäminen ei aiheuttanut minulle mitään ylimääräisiä oireita, kaikkein hankalin juttu oli käyttää kondomia ehkäisynä prosessin ajan. Ja kulukorvauskin on ihan ok.

Jos joku kysyy minulta kannattaako mennä luovuttamaan munasoluja, niin ehdottomasti kannustan :)
Kuinka paljon ja usein hormoneita pitää pistää? Minä haluaisin luovuttaa, mutta pelkään neuloja yli kaiken.. Enkä osaisi mieltää lasta omakseni, jos en ole sitä itse kasvattanut. Omat lapsetkin muistuttaa enemmän miestäni, kuin minun mitään sanomatonta ulkonäköäni.
 
munisko
Mä en pystyisi luovuttamaan. Ajattelisin sitä kuitenkin minun lapsena ja sehän on aika suuri este tuohon luovutukseen. Lisäksi kun minulla on hengellinen näkemys niin ahdistaisi ajatella että joku muu kasvattaa minun lasta johonkin muuhun uskomukseen :/
Muuten kyllä koska toivon kaikille haluaville lapsia! elämä on joskus epäreilua :(
 

Yhteistyössä