Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Meidän tapauksessa toi "keltarauhashormonin lasku johtuisi alkavasta keskenmenosta" ei toteudu eikä päde, koska ollaan kaikki todnäk lääkkeellisessä hoidossa/raskaudessa, eikä keltarauhashormonin määrä muutu lääkityksen aikana keskenmenosta johtuen, vaan vain lääkkeen määrästä ja imeytymisestä johtuen.
Tämä minuakin mietityttää. Tai voiko olla niin, että keskenmeno saa aikaan sen, ettei lääke imeydy enää? Tuntuu kyllä oudolta. No, parin viikon päästä pääsen ainakin itse kysymään tästä. Mulla nyt taas Terolutit lopetti sen hirveän yöhikoilun, joka alkoi kemiallisen jälkimainingeissa, lääkityksen aikana, että jotain tässä on.
 
Pompelis
Aika monella tuntuu kuitenkin oireita olevan? Mulla painaa mieltä kun viimeksi se oireettomuus tiesi keskenmenoa. Maanantaina verikoe, toivottavasti siinä jotain selviää edes.
Toivottavasti olisi hyvä tulos kokeista maanantaina! Mulle tuli itselleni jotain oireita, muttei esim. pahoinvointia. Mä itse kerroin avoimesti aika monille läheisille, ajatuksena että voivat sitten tukea ja olla tässä piinallisessa prosessissa hengessä mukana kävi miten kävi.
 
Aika monella tuntuu kuitenkin oireita olevan? Mulla painaa mieltä kun viimeksi se oireettomuus tiesi keskenmenoa. Maanantaina verikoe, toivottavasti siinä jotain selviää edes.
Tätä lapsettomuuden traumaa ja pelkoja oon miettinyt kun oon nyt liittynyt kaikenlaisiin odottajien ryhmiin - oon yllättynyt, miten suuria ja viikosta toiseen jatkuvia keskenmenopelkoja ja huolia siellä on lähes kaikilla, vaikka suurimmalla osalla ei ole mitään keskenmeno- tai lapsettomuustaustaa.

Mulla on itsellä vähän sellainen meininki, että en pelkää mitään vaan hyväksyn kaikki lopputulokset, joten en osaa sanoa oikein noihin huoliin mitään. Se jos pelkään etukäteen keskenmenoa, ei auta mitään siihen jos se vaikka sitten tapahtuukin. Jos se ei tapahdu, olen pelännyt ja tuhlannut elämääni turhaan.

Mulle on tullut itselle huolia vain kun on tullut suoria keskenmeno-oireita: mulla alkoi tipottelu ja verinen vuoto vk 5+0->7+0. Silloin pelkäsin että tulee keskenmeno tai on jo tullut. Menin sen takia kolme kertaa ultraan tarkistamaan tilanteen. Kävi ilmi että kohdunkaulassa joku suoni tihkutti ja bebellä kaikki hyvin, joka kerta. Nyt se typerä vuotokin on loppunut, tänään siis 7+6.

EDIT: ilman sitä vuotoa en olisi edes mennyt alkuraskauden ultraan, koska en olisi jaksanut maksaa siitäkin hirveitä summia.
 
Tätä lapsettomuuden traumaa ja pelkoja oon miettinyt kun oon nyt liittynyt kaikenlaisiin odottajien ryhmiin - oon yllättynyt, miten suuria ja viikosta toiseen jatkuvia keskenmenopelkoja ja huolia siellä on lähes kaikilla, vaikka suurimmalla osalla ei ole mitään keskenmeno- tai lapsettomuustaustaa.

Mulla on itsellä vähän sellainen meininki, että en pelkää mitään vaan hyväksyn kaikki lopputulokset, joten en osaa sanoa oikein noihin huoliin mitään. Se jos pelkään etukäteen keskenmenoa, ei auta mitään siihen jos se vaikka sitten tapahtuukin. Jos se ei tapahdu, olen pelännyt ja tuhlannut elämääni turhaan.

Mulle on tullut itselle huolia vain kun on tullut suoria keskenmeno-oireita: mulla alkoi tipottelu ja verinen vuoto vk 5+0->7+0. Silloin pelkäsin että tulee keskenmeno tai on jo tullut. Menin sen takia kolme kertaa ultraan tarkistamaan tilanteen. Kävi ilmi että kohdunkaulassa joku suoni tihkutti ja bebellä kaikki hyvin, joka kerta. Nyt se typerä vuotokin on loppunut, tänään siis 7+6.

EDIT: ilman sitä vuotoa en olisi edes mennyt alkuraskauden ultraan, koska en olisi jaksanut maksaa siitäkin hirveitä summia.
Ihailen kyllä asennettasi, pystyisinpä itse samaan. Olet ihan oikeassa että turhaan sitä miettiä liikaa etukäteen, tapahtuu mitä tapahtuu, ei siihen voi itse vaikuttaa. Mulla oli syksyllä keskeytynyt keskenmeno ja siinä ei ollut kipuja eikä vuotoja, asia selvisi järkytyksenä vasta ultrassa. Yritän nyt kaikkeni vaikka olla välillä kuin en olisikaan raskaana, unohtaa koko asian. Välillä tuntuu että parasta olisi kun mut vaan nukutettaisiin ja joku voisi sit herättää mut 9kk päästä synnyttämään niin ei tarttis hermoilla.
 
Ihailen kyllä asennettasi, pystyisinpä itse samaan. Olet ihan oikeassa että turhaan sitä miettiä liikaa etukäteen, tapahtuu mitä tapahtuu, ei siihen voi itse vaikuttaa. Mulla oli syksyllä keskeytynyt keskenmeno ja siinä ei ollut kipuja eikä vuotoja, asia selvisi järkytyksenä vasta ultrassa. Yritän nyt kaikkeni vaikka olla välillä kuin en olisikaan raskaana, unohtaa koko asian. Välillä tuntuu että parasta olisi kun mut vaan nukutettaisiin ja joku voisi sit herättää mut 9kk päästä synnyttämään niin ei tarttis hermoilla.
Joo kyllä! Mulla oli just sama juttu ainoassa aiemmassa raskaudessa, eli keskeytynyt keskenmeno läjähti ultrassa ruutuun. Olin mennyt tarkastamaan tilanteen kun oli outo tunne "kaikki ei ole hyvin". Sitä en osannut ollenkaan pelätä etukäteen, ajattelin että kaikki menee varmasti hyvin, kun vihdoinkin saatiin mut raskaaksi ekalla ivf-hoidolla omalla munasolulla. En osannut huolestua edes silloin kun lääkärit heti huomasi ettei nappula vastannut viikkoja missään vaiheessa vaan laahasi kehityksessä päiviä perässä.

Olin kyllä myös epävarma plussasta tän raskauden alussa ja testasin pitkään että viiva kehittyy, kun oli ollut niin sairaan vaikeaa saada se viiva siihen tikkuun ylipäätään.

Nauti @Netty79 , olet raskaana <3
 
  • Rakkaus
Reactions: Netty79
Hei tietäiskö kukaan mitä maksaa Ovumialla hoidonsuunnittelukäynti kun samalla ultrataan? Varasin ajan, en muistanut kysyä enkä kehtaa soittaa uudestaan. :D Aikoinaan meillä maksoi ensikäynti ultralla 169€ ja suunnittelukäynti ilman ultraa 108€, niin mietin olisko se toi ensikäynnin hinta.
 
Olikos täällä muuten aikaisemmin keskustelua Korona-rokotteesta? Oletteko saaneet ja erityisesti te jo raskautuneet, meinaatteko ottaa sen? Itsellä olisi kohta vuoro ja kyllä vähän mietityttää, onko vaikutuksia sikiöön jne.

Toisaalta, olen myös riskiryhmää. Harmi kun en ehtinyt saada ennen hoitoja sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Olen saanut molemmilla kerroilla kun tulin raskaaksi. Se kai voi auttaa kiinnittymistä, eikä siitä ainakaan haittaa ole.
Lääkäri ei maininnut mulle viimeksi siitä mitään, mutta taidanpa seuraavaan pyytää. Vaikka en sitten tiedä, yrittihän se alkio viimeksikin kiinnittyä. Ajateltiin nyt että siirrettäisiin nyt vielä yksi, ja jos ei tärppää niin sitten tehdään beReady-testi.
 
  • Tykkää
Reactions: Netty79
pompelis
Olikos täällä muuten aikaisemmin keskustelua Korona-rokotteesta? Oletteko saaneet ja erityisesti te jo raskautuneet, meinaatteko ottaa sen? Itsellä olisi kohta vuoro ja kyllä vähän mietityttää, onko vaikutuksia sikiöön jne.

Toisaalta, olen myös riskiryhmää. Harmi kun en ehtinyt saada ennen hoitoja sitä.
Mä kovasti selvittelin tätä silloin kun olin raskaana. Ulkomaisissa lähteissä (Harvardin nettisivut) sanottiin, että luultavasti on turvallista. Rokotteessa ei oo elävää materiaalia ja sen koostumus on melko sama kuin influenssarokotteen, joka annetaan raskaana oleville. Siellä kehotettiin pohtimaan kuinka suuri todennäköisyys on, että sairastuu koronaan ja etenemään sen mukaan. Itse korona on luultavasti paljon suurempi vaara raskaana olevalle kuin rokotus.

Suomen viranomaiset varmaan vieläkin suosittaa ettei sitä ottaisi.

Itse kuitenkin päätin, että olisin ottanut rokotteen vasta kun raskaus olisi pidemmällä kun olen etätöissä ja sairastumisen todennäköisyys hyvin pieni. Noh, seuraavana päivänä kun mulla olisi ollut rokotusaika, alkoi vuoto. Olisin ollut ihan hermona jos olisin rokotuksen ottanut eli eipä tarvitse sitä syy-seuraus-yhteyttä nyt ainakaan miettiä.

Mulle ei tullut rokotteesta (otin sen siis keskenmenon jälkeen) mitään oireita, paitsi ehkä seuraavalla viikolla väsymystä.
 
Mulla on (toivottavasti) siirto kesällä ja sain nyt ens viikolle ajan ekaan koronarokotteeseen. Toisenkin otan riippumatta siitä olenko silloin raskaana tai en. Viimeksi kun olin raskaana koronaa ei pidetty kovin vaarallisena, mutta nykytiedon mukaan varsinkin raskauden loppupuolella tulee helpommin vakava tauti.
 
  • Tykkää
Reactions: Netty79
Lääkäri ei maininnut mulle viimeksi siitä mitään, mutta taidanpa seuraavaan pyytää. Vaikka en sitten tiedä, yrittihän se alkio viimeksikin kiinnittyä. Ajateltiin nyt että siirrettäisiin nyt vielä yksi, ja jos ei tärppää niin sitten tehdään beReady-testi.
Kyllä se kannattaa kokeilla kun ei ole kovin kalliskin muistaakseni, eikä siitä ainakaan haittaa ole. Joko tiedät @Florie koska pääsette seuraavaan yritykseen?
 
Mulla on (toivottavasti) siirto kesällä ja sain nyt ens viikolle ajan ekaan koronarokotteeseen. Toisenkin otan riippumatta siitä olenko silloin raskaana tai en. Viimeksi kun olin raskaana koronaa ei pidetty kovin vaarallisena, mutta nykytiedon mukaan varsinkin raskauden loppupuolella tulee helpommin vakava tauti.
Mä ehdin nyt kanssa saada rokotteen hyvissä ajoin ennen seuraavaa siirtoa. Mutta en kyllä tiedä, mitä tekisin jos tilanne olisi toisin. Olen etätöissä joten tartuntariskin ei pitäisi olla iso, toisaalta taas kaikki alustavat tulokset on sillä kannalla, että rokotteesta ei ole vaaraa. Mutta ainakin mulle jo tuo kemiallinen raskausyritys osoitti että osaan hermoilla aivan hillittömästi, eli enpä tiedä.
Toivottavasti asiasta tulisi pian oikeasti tutkittua lisätietoa!
 
Täältä sivusta huutelen että menossa rv21+4 ja just eilen sain Pfizerin koronarokotteen. Ei tullu mieleenkään olla ottamatta, täällä länsinaapurissa on tilanne aina vaan aika hurja. Täällä siis kaikki raskaana olevat yli 35-vuotiaat lasketaan riskiryhmään kuuluviksi. Vaikka etätöissä olenkin, niin esikoinenhan voi tuoda päiväkodista mitä vaan mukanaan.

Kuulemma uusimpien tutkimusten mukaan raskaana olevat saa rokotteesta tuplahyödyn, kun rokote suojaa vielä vauvaakin. Refeä ei nyt ehi kaivaa mutta löytyy googlaamalla.
 
Täältä sivusta huutelen että menossa rv21+4 ja just eilen sain Pfizerin koronarokotteen. Ei tullu mieleenkään olla ottamatta, täällä länsinaapurissa on tilanne aina vaan aika hurja. Täällä siis kaikki raskaana olevat yli 35-vuotiaat lasketaan riskiryhmään kuuluviksi. Vaikka etätöissä olenkin, niin esikoinenhan voi tuoda päiväkodista mitä vaan mukanaan.

Kuulemma uusimpien tutkimusten mukaan raskaana olevat saa rokotteesta tuplahyödyn, kun rokote suojaa vielä vauvaakin. Refeä ei nyt ehi kaivaa mutta löytyy googlaamalla.
Plus jos ei rokotekattavuutta ole tarpeeksi, niin kuljetaan ehkä loppuikämme maski päällä eikä tavata ketään. Lisäksi tietysti rokotukset suojaavat epäsuorasti aina myös niitä, joita ei voida rokottaa, kuten lapsia.

Googlaamalla löytyy kyllä vastauksia siihen miten rokotteet voi olla turvallinen vaikka ne kehitettiin niin nopeasti, jos se jotakuta mietityttää. Englannin NHS näytti toteavan, ettei raskauden takia tarvitse jättää vahvisterokotusta ottamatta, joten ottaisin kyllä senkin turvallisin mielin.

Lahdessa missä mies työskentelee on nyt Suomen huonoin tautitilanne, mutta niin ne vaan etäpalavereissa puhuu jo exit-strategiasta ja on kovasti palaamassa toimistolle elokuussa. Katotaan nyt miten asiat etenee.
 

Yhteistyössä