Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Onneksi olkoon @Silmu75 ihana uutinen Onnea ja iloa öitiyteen

Meillä oli lahjoittajan toinen ultra perjantaina, hänellä kasvaa 27 munasolua! Noin kymmenen on jo kypsää, alle kymmenen todnäk kypsyy huomiseksi ja sitten oli pienempiä! Huomenna on punktio aamulla, kerron sitten lisätietoja! Hän kertoi että keskiviikkona oli alkanut turvottaa alavatsaa, ei mene farkut kiinni ja ei voi nukkua vatsallaan, mutta hyvin menee Jännittävää ja kivaa!
 
Hei, täällä on aikaisemmin ollut sellainen "pikalista", kiinnostaisiko sellainen? Esim nimi, ikä, monettako lasta yrittöä, hoidon "tila", testipvä (jos jo sellainen)?
Kyllä kiinnostaa, kiitos jos voit tehdä! Minä olen 39 v, takana yksi keskeytynyt keskenmeno omilla soluilla 03/2020 ja kaksi keskeytynyttä ivf-hoitoa omilla soluilla (ei tullut munasoluja) 04/2020 ja 05/2020, nyt käynnissä ensimmäinen lahjasolukierto!
 
apua apua huomenna aamulla on punktio, menen sinne lahjoittajaa tukemaan ja autan hänet myös kotiin toimenpiteen jälkeen! Toivon ettei tule liian raskasta toimenpidettä, jos neulalla haetaan 27 munasolua, sen täytyy olla todella raskasta. Ystäväni tuli ivf-hoidolla raskaaksi, häneltä haettiin 20 munasolua ja hän sanoi olleensa todella rikki pari päivää, ei päässyt kunnolla liikenteeseen kuulemma kun alavatsaa pakotti.

Minulla on vain yksi punktio takana, siinä ei tullut ihmeempää, koska vain neljä solua oli haettavissa!
 
  • Tykkää
Reactions: Annamaija 76
@kuumoduli mikä on tilanne montako solua saitte? Onko siirtopäivä jo sovittu?

Täällä edelleen löysässä hirressä olihan melkeen viikko kun ei mitään vuodellut mutta nyt taas tulee,toissapäivänä tuli n.3 ruokalusikallista verta ihan lorauksella ja siitälähtien taas pyyhittäessä vaaleaa verta vielä reilu viikko ennenkun on ultra ja näkee onko mitään missään.. Masentavaa kun ei voi yhtään iloita saati nauttia olostaan lähinnä miettii vaan että kun on keskenmennyt niin miten taas jaksaa eteenpäin yms yms

Pimpula rv5+5 (ehkä)
 
Moikka taas kaikille, palailen mukaan kun hoidot lähestyy.

Olen kyllä hieman surumielellä, nimittäin meidän luovuttajalta ei saatu kuin muutama munasolu kerättyä ja niistä vain kaksi blastoa, nekin heikompilaatuisia. Eli ei ole näköjään näissäkään hoidoissa takuita, selasin ketjua taaksepäin ja huomasin monella muullakin tulleen vain se yksi-kaksi blastoa. Miten muilla, onko laatu aina korreloinut sitten raskautumiseen, heitänkö jo kirveen kaivoon? Lomien jälkeen olisi tarkoitus tehdä siirto.

Tsemppiä kaikille vaiheisiinne!
Me saatiin viisi alkiota joista lopulta vain yksi oli ylipäätään jatkokehitys
No, ulkomailla käyminen sen takia ettei lapsi saa infoa vaikuttaa Suomen lain kierrolta. Suomen laki henkilöllisyyden paljastamisesta lapsen ollessa 18-vuotias pohjautuu tutkimuksiin, joiden mukaan on lapsen etu saada tietää taustastaan tietoa niin halutessaan. Oon valitettavasti nähnyt videoita ja juttuja siitä, miten elämää varjostavaa voi olla jos ihminen ei saa mitään tietoa siitä, mikä on oma geneettinen tausta.

Itse ajattelin alunperin ulkomaisia soluja, koska sieltä saa luovuttajasta enemmän tietoa kuin Suomessa eikä siellä ole jonoja. Mutta pitkän harkinnan jälkeen päädyin tunnettuun luovuttajaan.

Kuten sanoit, jokaisen oma asia. Meidän perheessä luovuttajan perhe on meidän läheinen ystäväperhe, ja lapsi saa sieltä kaiken tarvitsemansa tiedon ja lisää turvallisia aikuisia sekä lapsia elämäänsä.
Ei kai tutkimukset sitä erityisesti tuo esiin että luovuttajan pitäisi olla tunnettu, vaan näissä yhteyksissä tuodaan esiin, että lapsen olisi hyvä tietää lahjasolutaustastaan?

Omasta mielestäni lainsäädäntö heijastelee kunakin hetkenä vallassa olevien näkemyksiä, ei niinkään tutkimusta. Virossa lahjoittajat ovat anonyymeja samasta syystä kuin meillä rekisteröityjä: lapsen parasta ajatellaan siellä niin että lapsella on/voi olla vain yhdet vanhemmat.

Nykyisillä sukututkimus-dna-testeillä saa niin halutessaan valtavasti tietoa perimästään.
 
Me saatiin viisi alkiota joista lopulta vain yksi oli ylipäätään jatkokehitys

Ei kai tutkimukset sitä erityisesti tuo esiin että luovuttajan pitäisi olla tunnettu, vaan näissä yhteyksissä tuodaan esiin, että lapsen olisi hyvä tietää lahjasolutaustastaan?

Omasta mielestäni lainsäädäntö heijastelee kunakin hetkenä vallassa olevien näkemyksiä, ei niinkään tutkimusta. Virossa lahjoittajat ovat anonyymeja samasta syystä kuin meillä rekisteröityjä: lapsen parasta ajatellaan siellä niin että lapsella on/voi olla vain yhdet vanhemmat.

Nykyisillä sukututkimus-dna-testeillä saa niin halutessaan valtavasti tietoa perimästään.
Kyllä, juuri kuten sanot.

Sitten on ne lahjasoluista kasvaneet aikuiset ihmiset, jotka on traumatisoituneet siitä, että eivät tiedä tarkalleen, kenen solusta ovat peräisin eivätkä koskaan pääse kuulemaan geneettisen sukunsa tarinoita ja tietoja geneettisestä vanhemmastaan. Niitä tarinoita on netti täynnä, valitettavasti, ja niihin viittasin alkuperäisessä kirjoituksessani. Tämähän ei ole Suomessa lain mukaan edes mahdollista.

Meillä kävi tunnetun luovuttajamme kanssa siten, että folleja tosiaan kasvoi vino pino, mutta vain neljä munasolua saatiin punktiossa, eli suurin osa folleista oli tyhiä. Niistä kolme hedelmöittyi epänormaalisti, mutta tänään minulle siirrettiin se ainoa alkio kolmipäiväisenä. Sille toivotaan nyt hyvää matkaa.
 
@kuumoduli mikä on tilanne montako solua saitte? Onko siirtopäivä jo sovittu?

Täällä edelleen löysässä hirressä olihan melkeen viikko kun ei mitään vuodellut mutta nyt taas tulee,toissapäivänä tuli n.3 ruokalusikallista verta ihan lorauksella ja siitälähtien taas pyyhittäessä vaaleaa verta vielä reilu viikko ennenkun on ultra ja näkee onko mitään missään.. Masentavaa kun ei voi yhtään iloita saati nauttia olostaan lähinnä miettii vaan että kun on keskenmennyt niin miten taas jaksaa eteenpäin yms yms

Pimpula rv5+5 (ehkä)
@Pimpula76 mikä tilanne tällä hetkellä? Toivotan kovasti tsemppiä! Tässä vielä vastaus sinun kysymykseesi: Meillä kävi tunnetun luovuttajamme kanssa siten, että folleja tosiaan kasvoi vino pino, mutta vain neljä munasolua saatiin punktiossa, eli suurin osa folleista oli tyhiä. Niistä kolme hedelmöittyi epänormaalisti, mutta tänään minulle siirrettiin se ainoa alkio kolmipäiväisenä.
 
Moikka taas kaikille, palailen mukaan kun hoidot lähestyy.

Olen kyllä hieman surumielellä, nimittäin meidän luovuttajalta ei saatu kuin muutama munasolu kerättyä ja niistä vain kaksi blastoa, nekin heikompilaatuisia. Eli ei ole näköjään näissäkään hoidoissa takuita, selasin ketjua taaksepäin ja huomasin monella muullakin tulleen vain se yksi-kaksi blastoa. Miten muilla, onko laatu aina korreloinut sitten raskautumiseen, heitänkö jo kirveen kaivoon? Lomien jälkeen olisi tarkoitus tehdä siirto.

Tsemppiä kaikille vaiheisiinne!
Hei @Netty79 milloin sinulla alkaa hoidot?
 
Puhuin myös aiemmin näistä lahjasoluhoitojen kuluttajansuojasta! Nyt asia aktualisoituikin omalla kohdalla, eli tosiaan saatiin vain yksi alkio. Rahaa meni noin 10 000 euroa. Jos tämä hoito ei mene putkeen eli raskautta ei tule, aiomme neuvotella klinikan kanssa jonkinlaisesta hyvityksestä, koska tässä ei ole taloudellisesti minkäänlaista järkeä. Herättelimme jo keskustelua ja meille kerrottiin, että voimme keskustella asiasta "yksikön päällikön ja hoitavan lääkärin kanssa". Toki alkioiden pieni määrä eli yksi oli yllätys myös klinikalle, mutta kyllä jonkinlainen suoja pitää olla. Ei voi olla niin, että ei saisi isolle rahalle mitään vastinetta.

Joka tapauksessa, nyt vaan posia kehiin ja totta kai siitä lähdetään, että tämä yksi alkio vain tarvittiinkin :) Mutta kävinpä myös huvikseni ostamassa itselleni timanttisormuksen - sain juuri sellaisen kuin itse halusin, ja rahalle taatusti vastinetta - ylellisyyttä jota lapsettomuushoidoissa ei ole :D Parani muuten mieli isosti :D
 
  • Tykkää
Reactions: pcosilainen
@Pimpula76 mikä tilanne tällä hetkellä? Toivotan kovasti tsemppiä! Tässä vielä vastaus sinun kysymykseesi: Meillä kävi tunnetun luovuttajamme kanssa siten, että folleja tosiaan kasvoi vino pino, mutta vain neljä munasolua saatiin punktiossa, eli suurin osa folleista oli tyhiä. Niistä kolme hedelmöittyi epänormaalisti, mutta tänään minulle siirrettiin se ainoa alkio kolmipäiväisenä.
Todella kurjaa kun saalis jäi vaan yhteen mutta niinkuin itse sanoit niin se yksikin voi riittää❤Joten nyt hurjasti onnea ja tsemppiä että pikkunen tarraa kiinni❤ Saanko udella millä klinikalla olette hoidossa? Itse ovumiassa ja siellä tultiin muutama tonni vastaan laskussa kun ei saatu kuin kaksi siirrettävää alkiota joita tosin kummastakin nega.... Pakaste solut 6klp joista sulatuksessa jo tuhoutui 4kpl norm hinta n8000€ ja me jouduttiin maksamaan n.6000€
 
  • Tykkää
Reactions: kuumoduli
@kuumoduli voi kökkö miten huono saalis! Mikä klinikka teillä on? Ovumialla kävi meille niin et alkioita saatiin vain yksi, kun soluilla oli joku pakastusvirhe. Raskaus meni kesken varhaisilla viikoilla, joten uusi hoito oli meille ilmainen! Eli hyvin korvasivat vaikka sydämeen tulikin taas särö uuden keskenmenon myötä.

Täällä on aivan ihanat oltavat vauvan kanssa. Ollaan niin onnellisia! Kiitollisuus luovuttajaa kohtaan kasvaa päivä päivältä. Ihana et saan olla tän vauvan äiti <3

niin paljon oli tullu uusia viestejä et meni vähän ohi, mitäs @Pimpula76 teille kävi? Tarttuiko matkaan? <3
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: kuumoduli ja Florie
@kuumoduli voi kökkö miten huono saalis! Mikä klinikka teillä on? Ovumialla kävi meille niin et alkioita saatiin vain yksi, kun soluilla oli joku pakastusvirhe. Raskaus meni kesken varhaisilla viikoilla, joten uusi hoito oli meille ilmainen! Eli hyvin korvasivat vaikka sydämeen tulikin taas särö uuden keskenmenon myötä.

Täällä on aivan ihanat oltavat vauvan kanssa. Ollaan niin onnellisia! Kiitollisuus luovuttajaa kohtaan kasvaa päivä päivältä. Ihana et saan olla tän vauvan äiti <3

niin paljon oli tullu uusia viestejä et meni vähän ohi, mitäs @Pimpula76 teille kävi? Tarttuiko matkaan? <3
No juu kyllä tarttui nyt eletään 6+1 kävin eilen ultrassa kun vuotelee edelleen lähinnä siis pyyhkiessä siteeseen asti ei tule kun tippa ja alkio oikeassa paikassa ja syke löytyi❤ Viikonpäästä käyn vielä klinikalla ultrassa 7+0 katsotaan mikä on silloin tilanne

Nauti vauvasta❤ Vihdoin se on totta ja eikö olekkin mahtava tunne siinä unohtuu tai ainakin jää takalalle geeni asiat. ONNEA
 
Hei vaan kaikki!
Olen ollut täällä linjoilla aktiivisesti vuonna 2018. Meillä Pitkän lapsettomuuden ja kaikkien vaikeuksien Jälkeen syntyi 2019 alkuvuodesta terve lahjamunasolulapsi ❤ Meillä on klinikalla vielä kaksi alkiota pakkasessa, mutta en tai emme todellakaan tiedä mitä teemme. Toisaalta pelkään, että en enää saa toista lasta ja toisaalta en tiedä uskallanko alkaa siihen raskausrumbaan. Raskaus oli kohdallani kaikkea muuta kuin mukavaa, saati synnytys. Ikää on jo reilusti yli 40. Onko 43 vuotias liian vanha saamaan vauvaa? Miten jaksan pienen taaperon kanssa raskauden olettaen, että raskaus on hankala. Miten myös jaksan vauvan itkut ja yöheräilyt ja samalla hoidan toista lasta. Toisaalta haluan lapsen ja toisaalta en. Tuntuisi kauhealta heittää ne kaksi hyvää alkiota roskiin, koska rahaa niiden saamiseen kului paljon...
Tulin takaisin Tänne, koska kai tarvitsen taas vertaistukea tähän tilanteeseen
 
  • Tykkää
Reactions: kuumoduli
Puhuin myös aiemmin näistä lahjasoluhoitojen kuluttajansuojasta! Nyt asia aktualisoituikin omalla kohdalla, eli tosiaan saatiin vain yksi alkio. Rahaa meni noin 10 000 euroa. Jos tämä hoito ei mene putkeen eli raskautta ei tule, aiomme neuvotella klinikan kanssa jonkinlaisesta hyvityksestä, koska tässä ei ole taloudellisesti minkäänlaista järkeä. Herättelimme jo keskustelua ja meille kerrottiin, että voimme keskustella asiasta "yksikön päällikön ja hoitavan lääkärin kanssa". Toki alkioiden pieni määrä eli yksi oli yllätys myös klinikalle, mutta kyllä jonkinlainen suoja pitää olla. Ei voi olla niin, että ei saisi isolle rahalle mitään vastinetta.

Joka tapauksessa, nyt vaan posia kehiin ja totta kai siitä lähdetään, että tämä yksi alkio vain tarvittiinkin Mutta kävinpä myös huvikseni ostamassa itselleni timanttisormuksen - sain juuri sellaisen kuin itse halusin, ja rahalle taatusti vastinetta - ylellisyyttä jota lapsettomuushoidoissa ei ole Parani muuten mieli isosti
Meillä meni myös ensimmäiseen klinikkaan rahaa se 9000. Ei saatu rahoja takaisin eikä edes alennusta. Sinne meni rahat ja vaihdettiin klinikkaa. Rahastuksen makua. Sen vuoksi kannattaa tarkkaan harkita ja selvittää mistä kannattaa hoitoja lähteä ”hakemaan”.
 
  • Tykkää
Reactions: kuumoduli
Moikka taas kaikille, palailen mukaan kun hoidot lähestyy.

Olen kyllä hieman surumielellä, nimittäin meidän luovuttajalta ei saatu kuin muutama munasolu kerättyä ja niistä vain kaksi blastoa, nekin heikompilaatuisia. Eli ei ole näköjään näissäkään hoidoissa takuita, selasin ketjua taaksepäin ja huomasin monella muullakin tulleen vain se yksi-kaksi blastoa. Miten muilla, onko laatu aina korreloinut sitten raskautumiseen, heitänkö jo kirveen kaivoon? Lomien jälkeen olisi tarkoitus tehdä siirto.

Tsemppiä kaikille vaiheisiinne!
Mulla kävi niin että tuli vain yksi blasto ja sekin melko huonolaatuinen. Silti tuossa vieressä nukkuu nyt 5kk ihanuus, joten älä vielä heitä kirvestä kaivoon.
 
@Annamaija 76 Meillä meni Ovumiassa viime vuonna 8400€. Sisältää ensikäynnin, sperma-analyysin, lahjasoluneuvonnan, hoidonsuunnittelukäynnin, miehen infektionäytteet, lahjasolut, jatkoviljelyn blastoiksi, pakastuksen ja yhden siirron. Päälle tulee siis vielä lääkkeet. Hinnasto muuttui sen jälkeen ja oltaisiin kai päästy sillä uudella halvemmalla kun munasoluja tuli vain viisi.
 
Kuumoduli koska testipäivä?

Miten kaikilla mennyt 10000€ kun hinnastoissa aina joku 7000? Alkoi pelottamaan... Meillä siis hoidon suunnittelu kk viimeinen päivä.
Itse jouduin käymään ultrassa useamman kerran ja lääkitystä vaihdettiin... kyllä sinneuppoaa jos ei kaikki mene sen kaavan mukaan Jolla hinnoittelevat... meillä ei mennyt, valitettavasti. Eikä se raha, vaan tuska sisällä, kun tuntuu että ei vaan pysty saamaan lasta edes lääkinnällisin keinoin.
 
  • Tykkää
Reactions: kuumoduli
Hei vaan kaikille. Hyppään vihdoinkin mukaan keskusteluun
Puhuin myös aiemmin näistä lahjasoluhoitojen kuluttajansuojasta! Nyt asia aktualisoituikin omalla kohdalla, eli tosiaan saatiin vain yksi alkio. Rahaa meni noin 10 000 euroa. Jos tämä hoito ei mene putkeen eli raskautta ei tule, aiomme neuvotella klinikan kanssa jonkinlaisesta hyvityksestä, koska tässä ei ole taloudellisesti minkäänlaista järkeä. Herättelimme jo keskustelua ja meille kerrottiin, että voimme keskustella asiasta "yksikön päällikön ja hoitavan lääkärin kanssa". Toki alkioiden pieni määrä eli yksi oli yllätys myös klinikalle, mutta kyllä jonkinlainen suoja pitää olla. Ei voi olla niin, että ei saisi isolle rahalle mitään vastinetta.

Joka tapauksessa, nyt vaan posia kehiin ja totta kai siitä lähdetään, että tämä yksi alkio vain tarvittiinkin Mutta kävinpä myös huvikseni ostamassa itselleni timanttisormuksen - sain juuri sellaisen kuin itse halusin, ja rahalle taatusti vastinetta - ylellisyyttä jota lapsettomuushoidoissa ei ole Parani muuten mieli isosti
Hei, toivottavasti teillä tärppää. Sitä olisi hyvä hoitojen alussa keskustella klinikan kanssa tilanne auki mitä jos ei tule yhtään tai vaan yksi siirtokelpoinen alkio. Tätä vaihtoehtoa ei tule oikein mietittyä ennen kuin se omalle kohdalle sattuu. Klinikoilla näköjään käytänteet kovin erilaiset. Ei tämä ihan tuuripeliä pitäisi missään olla...
 
Itse olin yhteydessä kuluttaja-asiamieheen, kun saimme vain yhden alkion. Kyllä, se on luvanvaraista hommaa. Eli kyllä tämä melkoista rulettia on. Joillakin tosiaan alkioita tulee se viisi, kun toisilla vain yksi. Dextralla oli joku takuu alkioiden määrästä. Felicitaksella taas maksoit kaikesta vaikka yksi alkio tulisikin.
 
  • Tykkää
Reactions: Annamaija 76

Yhteistyössä