Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Niinpä... Olen toki ilnoinen mieheni siskon puolesta mutta kyllä se kipeää teki kun se vielä tietää että en itse raskaaksi voi tulla tuosta vaan. Kaiken lisäksi kehtas kehua että kuin heti tuli VAHINGOSSA raskaaksi kun jätti e-pillerit pois ja nyt on niiiiin onnellinen... Ja sanoi vielä että kohtahan sitä yhessä ootetaan!! Niinku mulla ois muka mikään varmaa.. aarggh.. mutta ehkäpä pitäis keskittyä itteensä ja koittaa olla positiivisellä mielellä. ehkä kaikki meneekin hyvin ja tärppää heti. Hyvää torstai aamua kaikille.
 
Heips!
Kotiinnuttiin eilen iltamissa reissusta ja nyt 2 plastoa, 5 pv ikäistä solua siirrettiin. 5 jäi pakastimeen.
Alunperin soluja oli ollut 17, ja niistä tuo 14 siis hedelmöittyi. ja nyt siirto päivänä 15.10 oli hyviä plastoja jäljellä 7 kap. Aika katohan noissa käy. Hyvä kuitenkin että pakstimeen saatiin ainakin yhtäyritystä varten jotain, kun eihän noista tiedä kuitenkaan että sulatuksesta selviävät.
Sain kortisolia pari nappia per päivä ja pistettäväksi klexsanin joka päivi.

Kyllä nämä hormoonit nukuttaa tosi paljon ja toivoiskin että sais olla loppukuuhun ainakin lomalla. vaan eipä taida onnistua. teen loppu kuusta testin. Teen varmaan virtatestin ensin ja käyn sitten veritestissä.
Nythän näiden jo pitäisi olla kiinnittyneet. Kovasti hyviksi kehui lääkäri näitä ja kai nyt parempimahdollisuus näiden on jatkaa kehitystä kun tähän asti selvisivät hyvinä.
Limis oli minullä siirtopäivänä 19mm paksu.
 
Viimeksi muokattu:
Vau iida-karoliina!! Mun lukemani ja tuttujen kokemusten perusteella blastot on kyllä aika idioottivarmoja! Ja kato on toki iso mut itse jotenki uskon että tuolla systeemillä välttyy "turhilta" siirroilta kun heikommat karsiutuu. Tän pinon potentiaalit kaksoset siis :) Aika muhkea limis, kauanko estrogeenia meni?
Missä tein hoito tehtiin jos saa udella..?
 
Viimeksi muokattu:
Tyyne73 Leppoisia piinailupäiviä sinulle.

Iida-Karoliina Mahtava juttu teillä, täällä peukut pystyssä.

Ei mennyt kuin elokuvissa meillä. Saatiin 4 munista 3 hedelmöttyi, joita 1 oli
siirto kelpoinen. Lääkärin mielestä super hyvä, tiedä tuota.
Olo oli hieman ontto, miehen simpatkaan ei olleet käyttäytyneet hyvin ja pläääh...
Pakko tässä olisi yrittää, nokka pystyyn vaan....
 
Katrinille, Tyynelle ja Iida-Karoliinalle positiivisia piinailupäiviä :)
Hyvä saalis Iida-Karoliina:) Hieno juttu tuo pitkä viljely, mutta kato melkoinen; eli tarvitaan paaaaljon munasoluja. Katrin: saitte aika vähän munasoluja...Oliko jaettu luovuttaja ? Meillä nimittäin on sit , ihan kohta...
Toivotaan nyt plussapuhuria tänne, ois jo aika. Hyvät on nyt mahikset teillä kolmella :)
 
Katirin..no kurjuus! Mut eipä sitä tarvita kuin se yksi oikea.

Eli tosiaan peukkuja nyt pidetään teille piinailijat!! Raportoikaa ahkeraan :)!!

Ja niin, eipä sitä aina tiedä..meillä oli ihan "oma" luovuttaja keväällä ja silti siirtokelpoisia soluja tuli vähän ja nekin solut oli vähä b-luokkaa.. Ihmisiähänpä ne luovuttajatkin on eikä "terve" luovuttaja tarkoita sitä että soluja tulis kymmeniä.. Arpapeliä monessa mielessä.
 
Ariel Kirjotin just ja sit kaikki hävis:mad:
Zumenon 2mg x 3 aloitin 21.9 alkaen. Ja hcg olisi 29.10, jos virtsatestin teen niin voisi tehdä pari päivää myöhemmin ja sitten vielä varmuuden vuoksi toinen 2 päivän päästä.
Ollaan Riian Avalla hoidossa. On hyvä paikka käydä, henkilökunta on iloista positiivista ja mukavaa sekä osaavaa.
Lääkäri on aivan fantastinen.
Ariel toivottavasti olisit niin oikeassa tuossa että plastot ovat idiootti varmoja.
Kyllä se on niin että soluja ei aina saada niin montaa vaikka luovuttaja olisi nuori ja terve, luonto vaan on semmoinen.
Meillä on tässä ollut tuuria mutta silti en ole raskaaksi tullut. Ei vain raskaus ala vaikka ei mitään syytä siihen ole ollut. Omilla solulla kokeiltaessa lääkäri sanoi että on selittämätön lapsettamuus.
Silloin siirtoon pääsi 1-2 solua, hyviä kuulema olivat nekin.
Katrin raskauteen ei tarvita kun yksi solu. Jos se nyt on juuri tämä. Jännään puolestasi.
Samoin Tyyne peukut on pystyssä puolestasi, uskotaan että kaikki nyt onnistutaan.
Perässätulijoille semppiä ja jännätään että hyviä soluja tulisi ja siirrot menisivät hyvin..
 
paulanna oma luovuttaja meillä oli, metsään meni. Mutta tosiaan oli ukkelin simpoissakin jotain häikkää ja tänään toinen aloitti uuden terveellisen elämän=)

Tyyne73 Jepsan, oltiinhan me melkosen aikaseen Tarton kentällä, kun ei laukkujakaan jaksanut raahailla.;)

Tottahan se on että yksikin riittää. Itse olen hyvin päässyt yli siintä. Ja luvannut että raivoan vasta testien jälkeen, siis jos huonosti käy.
Nyt tuntuu siltä että se flunssa tulee eikä meinaa, kurkkua kutittelee jo:mad:
 
Hei,

täällä uusi lahjasoluhoitoihin menevä. Takana tuloksettomia ivf ja icsi hoitoja. Mietin kannattaako lahjasoluhoitoihin mennä. Paraneeko todennäköisyys? Meillä taustalla ehkä omien munasolujen huono laatu ja endo. Osaako joku kannustaa, miksi jatkaa lahjasoluilla?
 
Onnea paljon sekä jaksamista piinailuun Iida-Karoliina! Onpa teillä ollut ihan mahtava saalis!!! Siitä voi nyt ainakin olla jo tyytyväinen. Toivoitteko itse blastoja vai suositteliko lääkäri? Luulisi tosiaan nyt olevan blastoilla entistä parempi tuuri :)
Miten muuten, suositteliko lääkäri että ei käytetä kortisonia?

Kiinnostaa tietää, miten näitä lääkkeitä määrätään, sillä oma lääkärini tuntuu olevan vaan menossa heti seuraavaan yritykseen sen kummemmin lääkityksiä muuttamatta. Olen taas aloittamassa hoidon ensi kuussa. Nyt muutos laastarit Zumenonin sijaan. Onko kenellä kokemuksia? Tämä on ainoa muutos lääkkeissä. Ajatus jo hormonien mätöstä tuntuu väsyttävältä, mutta meillä enää kaksi pakkasukkoa. Saa nähdä onko niistä mihinkään. Täytyy tottua myös ajatukseen, ettei ehkä ole. Äh, alkaa vaan toivo hiipua...

KatrinjaTyyne myös onnea piinailuun! :) Jännittävää aikaa monelle!

Garfieldtuo päätös lahjasoluhoitoon menosta on aluksi vaikea ja vaatii kypsyttelyä omassa ja miehenkin mielessä. Mutta kun asiaa miettii monelta kannalta se on mielestäni upea mahdollisuus. Mutta tosiaan, arpapeliä tämäkin, vaikka kuinka olisi lahjoittaja terve ja nuori. Toisille helpompaa kuin toisille. Mikään ei tässäkään ole 100% varmaa, kuten on tullut huomattua. Mutta onneksi edes vähän todennäköisempää onnistua kuin jos omat solut jo tiedetään olevan huonompia.
 
Viimeksi muokattu:
Tepsuttelija, mulla on ollut aina estrogeenilaastarit (Estradot) Zumenonin sijaan. Syynä se, että siinä estrogeenia tulee koko ajan tasaisesti elimistöön. Mulla kun e-pillerit aiheuttivat aikoinaan migreeniauroja ja päänsärkyä just tuon epätasaisuuden takia. Estradoteista ei tullut ollenkaan sivuvaikutuksia.
Joillain pelkät laastarit eivät kuitenkaan riitä kasvattamaan limakalvoa, mutta käsittääkseni yleensä toimivat.

Jos oma kuukautiskierto toimii, niin kannattaa kysyä lekurilta mahdollisuutta tehdä pas luonnolliseen kiertoon. Mulla tää meneillään oleva raskaus sai alkunsa luonnollisesta passista. Tosin, raskauksia alkoi myös lääkkeellisellä pas-hoidolla (pääättyivät keskenmenoon, enkä usko noiden lääkkeiden olevan siinä taustalla), mutta tää luonnollinen oli kyllä kaikin puolin mukavampi. Käytin vaan lugeja kaksi viikkoa siirron jälkeen ja siitä eteenpäin luonto on hoitanut asian.

Kovasti peukkuja siirtoon!

Garfield, ei se tosiaan mikään yksinkertainen asia ole siirtyä luovutettuihin soluihin, mutta jos omilla soluilla ei onnistu ja niissä epäillään olevan vikaa, niin kannattaa kokeilla jos on muuten sinut tämän asian kanssa.
Meillä syynä on mun munasolujen vanhuus ja ollaan oltu enemmän kuin onnekkaita, sillä saimme luovuttajalta hyviä soluja - ensimmäisestä siirrosta alkoi raskaus (päättyi keskenmenoon), mutta toisesta siirrosta alkunsa saanut pikkuinen kulkee tuolla vatsassa mukana, toivottavasti loppuun asti. Tsemppiä pohdintoihin .

Lumeton ja Pikkarainen rv 29+5
 
Viimeksi muokattu:
Tepsuttelija
Mulla on kans aina ollu laastarit. Limis kasvanu kyllä huippuvauhtia.. 10-12pv kontrolliultrassa olis ollu jo 11-12mm ja olis ollu siirtoon valmis. Silti mulla estrogeenia on joka hoidossa menny viikkoja ennen siirtoa. Klinikan mukaan se on normaalikäytäntö ja ok..

Mulle kans tehtiin yks siirto keväällä luomukiertoon ja olihan se ihan huippu. Ei mitään ylimääräisiä lääkehuuruja :) No, negaa siitä tuli silti vaikka olosuheet oli optimit, limis 12mm, hieno ovulaatio jne. No..Alkio kai oli heikkoa laatua.. Klinikka sanoi että tuoresiirtoa ei tehdä näissä hoidoissa koskaan luomukiertoon koska omaa ja luovuttajan tilannetta ei voi mitenkää päivälleen synkronisoida. Mut PASissa se tosiaan oi tosi jees.

Piinailijat huhuu!? Iida-karoliinalla on jo tavallaan päivät "pisimmällä"!? Kuulumisia!?
 
tepsuttelija Lääkäri päätyi itse plastoihin. en olisi niitä osannut pyytää. Suomessa kerran kysyin tuota omille soluille että olisi nähnyt jatkaisivatko jakautumista vielä tuossa vaiheessa ja kysyin tuotakin että onko nillä parempi mahdollisuus raskauteen. Täällä siis lääkäri sanoi että ei ole! No se lääkäri sanoi paljon muutakin.
Korisolia sain kylläkin kuitenkin heti siirron jälkeen, vaikka luulin että nyt en sitä saisi. Ja sen Klexanen( veren ohennus lääke) ei asperinia, tokaisi lääkäri. vaan nyt vahva lääkitys ja hyvät solut ja melkoisen varma oli onnistumisesta. Tolkutti että ota kaikki lääkkeet säännöllisesti.. Mutta niinhän minä aina.
Ei mitään oireita tai kummallisia olo tiloja nyt. Väsymys vaan joka oli jo ennen siirtoa. Ja paheni näistä hormooneista, samoin kuin lyhyt pinnaisuus ja mielialojen vaihtelut. Hetkittäin olin ennen siirtoa oikea Hormooni hirviö. Tuosata en tykkää sitten yhtään, ei pysty hallitsemaan mielentilojaan, aivan kauheaa.
Mutta nyt olen ollut rauhallinen ja vain väsynyt. Välillä tietty pukkaa tuo öllötys olo. joka on tuttu vieras edellisiltä hoidoilta ja en luulottele tolla mitään muuta.
Käyn vähän arpapeliä itseni kanssa että milloin uskaltaisi kokeilla testata. nyt ei ole yhtään testiä kotona ja kai se on ollut hyvä. On kyllä varmaan loppu viikosta kuitenkin tehtävä, sillai suojelee vähän kuitenkin itseään ja pettymys ei ole ihan niin suuri sitten kun sen oikean testin tekee ja se on taas nega:(
Näi, vaikka muuta yrittääkin kovasti toivoa, ei vaan kuitenkaan uskalla uskoa että vois onnistua nyt.
 
Garfield Minusta kannattaa juuri siksi kokeilla luovutetuilla jos omat solut ovat olleet huonoja.
Ei lahjoitetuilla kuitenkaan tule sen helpommin raskaakai, olen nyt huomannut. Niin monta yritystä jo takana mutta toivoa ehkä on enemmän, ja toivon itse että lapsi jos saa naistä alkunsa olisi terve. Pois sulkee minulla ainakin ikään liittyvät kehitys häiriöt.
 
Iida-karoliina
Toi onkin jännä. Tosiaan tuttuja ulkomailla ja siellä hoidot aina blastoilla. Täällä sanoi lääkäri just tota, ettei ole syytä viljellä pidemmälle. Tiedä sitten.
Kaverilla oli blastosta veritesti pp7 (ulkom.käytäntö) ja oli sellanen lukema että näytti pissatestissäkin hailakan haaluran. Mut kiinnittyminenhän voi olla miten sattuu joten ihan tohon en luottas. Tosin normisiirrossakin (kaks-kolmepv alkioilla) moni saanu haaluran testiin jopa pp8.. Never know.
Pitkää piinapinnaa! Hengessä mukana.

Ainiinjoo. Unohdin tässä teidän tohinoissa sanoa, että my journey begins.. Hoitohärdelli alkoi vähän "yllättäen" kun kierrot menikin kohdalleen. Ekat laastarit lätkätty hetki sitten mahanahkaan...
 
Viimeksi muokattu:
Garfield, unohdin kirjottaa..
Mä kans liputan sen puolesta, että ainakin yleensä on todennäk. että solut on parempia luovuttajalta (siis jos omat tuomittu huonoiks). Vaikkei tämä(kään) todellakaan ole idiootti varmaa, niin onhan tutkimuksissakin laskettu, että todennäk.raskauteen nousee lahjasoluilla kuitenkin moninkertaiseksi etenkin iän tuomassa lapsettomuudessa (liittyy just solujen huonouteen).
Henkisesti ja rahallisesti tää on raskaampaa kuin omat hoidot. Odotukset on monesti tosi korkealla, tässä on niin monta liikkuvaa osaa ja rahallinen panos on isompi kuin perus IVFssä. Mutta toisaalta sitten se, että vuosia turhaa hinkkaa tuloksetta omilla surkeilla soluilla, ei ole sen helpompi vaihtoehto.
Sitten on sitten mietittävä se henkinen puoli. Molempien on oltava tietoisia ja varmoja päätöksestä ja jokaisen on kohdallaan pohdittava mille "ei biologinen lapsi" tuntuu. Onko siihen valmis jne. Onko valmis ympäristön mahdollisiin ihmettelyihin vaikkapa ulkonäköseikoista tai lapsen itsensä myöhempiin kyselyihin taustoistaan. Näitä pitää miettiä monelta kannalta.
Voimia päätökseen!
 
Olen miettinyt tosi paljon tuota että kunhan tyttärelläni alkaa kyselyaika tulla miten ja milloin asiasta kerron sille... mulle ei hoitava lääkäri jostain syystä paljoa asiasta kertonnu tai antannu mitää informaatioo tai lippusta ja lappusta... onko täällä kellää kokemusta, ootteko joutunnu kertoon lapsillenne että on luovutetulla munasolulla maailmaan tullu?
 
Tervehdys naiset!
Täällä pääsi flunssa toden teolla valloilleen ja nyt olen pari päivää viettänyt peitto korvissa. Oliko se nyt tässä, helkutti!!!! Rinnat on olleet kipeenä, ja jotain juilintaa vatsassa, mutta liekö lääkeiden aikaan saamaa.:headwall:
Tsemppiä muille piinailijoille
 
Tsemppiä kanssapiinailijoille...

Viikon on "tyttäret" köllötelly nyt kohdussa =)

Närästää, röyhtäyttää ja pierettää.... siinä oireet ;) eiku päiväkerrallaan kohti maanantain testiä... tälläkertaa en meina tehä kotona testiä ollenkaan, ja veritestin tuloksen kuulen vasta tiistaina...

Tyyne pp 7
 
Kiitos lumeton ja Asriel sekä Ida-Karoliina vastauksista! Olisi todella mukava ajatus, että siirto tehtäisiin ihan omaan kiertoon! Minulla on ollut hyvin säännöllinen kierto ja ovulaatiokin mitattavissa melkein päivälleen eikä limiksessäkään kai vikaa. En vain tiedä, miksi tätä luomukiertoa ei ajatella. Kai se on vain avun maksimointia?! Kysyin itsekin niistä blastoista, voisko sauraavaan hoitoon kasvattaa soluja, mutta lääkärin mielestä ei kannata. Mutta pettymys on minusta parempi kestää jos solut ei jatka blastokysta vaiheeseen kuin että aina koko hoitorumba alusta.

Laastareihin minulla siirryttiin kai sen vuoksi, että ne voisi olla enemmän vatsaystävällisempiä (Estradot lukee reseptissä). Lääkärit kun epäilivät, että vastaoireet (turvotus, kipuilu) voisivat olla syynä epäonnistumisiin?! No, mutta niitä vatsaoireitahan tulee juuri hormooneista mitä tässä hoidoissa syödään!!! Keliakiaa minulla ei ole, mutta pientä häikkää kilpirauhasen kanssa. Nyt oli arvot taas normaalit viime viikolla. Mittailen taas arvoja ennen seuraavan hoidon alkua ja hoidon loppupuolella. En kyllä suostu siirtoon jos arvot on kovin matalat! Olen miettinyt sitäkin, että laskeeko kilpparin arvot ns. hormonihevoskuurin vuoksi? Hormonejahan kilppari juuri säätelee? Viimeksi arvot olivat matalia pian hoidon lopettamisen jälkeen (alle normiarvon). Ehkä syynä se kun hormoonien syönti loppui yks kaks kun hoito epäonnistui?! Olin silloin pari viikkoa todella väsynyt ja ärtyisä! Lääkäriä ei tunnu vaivaavan tämä asia. : / Olen lukenut paljon vajaatoiminnasta ja se on aika merkitsevä syy lapsettomuudessa. Mutta kai ne lääkärit tietää!

Tyyne73 ja Katrin voi kun nyt pamahtaisi plussa uutinen! Iloa tähän syysharmauteen! :)
 
Tepsuttelija
Mä olen ymmärtäny että kilpparihäiriö vaikuttaisi kiertoon ja ovikseen ja munasolun kehittymiseen ja sitä kautta tekis lapsettmuutta toisille. Eli näissä keinotekoisissa raskauksissa (hormonit ja alkio ulkoapäin)arvo ei välttämättä ole syypää epäonnistumiseen. Mut tää on vaan mun saamaani infoa!?
Ja jep, suomessa jostai syystä blastoista ei ole innostuttu..olen huomannu..

Piinailijoilta lisää kuulumisia :)
Tyynen oireet kuulostaa hyvälle ja Katrin, raskaushan laskee vastustuskykyä ja taudit tarttuu herkemmi ;)
 

Yhteistyössä