Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Niinpä. Harmi että moni täällä kuulostaa olevan Uudeltamaalta. Itse asustelen täällä Pirkanmaalla.
Helminauha-ryhmä fb:ssa on todella ihana ja aktiivinen, mielestäni ilmapiiri on paljon ystävällisempi&sensitiivisempi kuin monessa muussa vastaavassa. Itse tykkään muutenkin enemmän kirjoitella asioista muiden omalla nimellään esiintyvien kanssa vs. tällaiset ryhmät, joissa kuka vaan voi heitellä ”vierailijana” mitä tahansa. Helminauhassa näyttäisi olevan paljon jäseniä myös Pirkanmaan seudulta. 😊
 
Ai joo, olen unohtanut tuon ryhmän kokonaan. En ole siellä vielä. Huomaan että kaipailisin jotain neuvolan vauvaryhmän kaltaista ikäisteni melko tuoreiden äitien ryhmää omalta paikkakunnaltani. Täytynee huhuilla eri foorumeissa asiasta etenkin jos perheemme tästä vielä kasvaa ja edessä on vauvavuosi kotona.
Ymmärrän tämän tosi hyvin, itsestäni tuntuu hassulta ajatus menemisestä johonkin perhekerhoon, jossa muut äidit ovat itseäni yli 10 vuotta nuorempia. Ja haluaisin myös lapselle ystäviä, joilla on vanhat vanhemmat, mikäli hän alkaa joskus asiaa pohtia.
 
Helminauha-ryhmä fb:ssa on todella ihana ja aktiivinen, mielestäni ilmapiiri on paljon ystävällisempi&sensitiivisempi kuin monessa muussa vastaavassa. Itse tykkään muutenkin enemmän kirjoitella asioista muiden omalla nimellään esiintyvien kanssa vs. tällaiset ryhmät, joissa kuka vaan voi heitellä ”vierailijana” mitä tahansa. Helminauhassa näyttäisi olevan paljon jäseniä myös Pirkanmaan seudulta.
Helminauhalle suositus minultakin! Siellä voi myös perustaa esim Whatsapp-ryhmiä, olen itse ollut vuoden alusta sellaisessa ja se on ollut ihan mielettömän arvokas vertaistuki.
 
  • Tykkää
Reactions: Adelieamanda
Moikka!
Mä tulinkin tänne kirjoittelemaan vähän, jos sattuisi löytymään vertaistukea joihinkin juttuihin.
Täällä yksi yli ikäinen - juuri 48-v täyttänyt, lapseton nainen.

Ajatus perheen perustamisesta/lapsitoive on herännyt myöhään. Toisaalta on lainsäädäntökin muuttunut tässä matkanvarrella ja käsite sosiaalinen lapsettomuus on myös tulossa tutummaksi yhteiskunnassa.

Viime syksynä minulle tehtiin yksi alkionsiirto lahjamunasoluilla (oli mies mukana kuviossa). Alkio ehdittiin muodostaa just ennen mun 47-v synttäreitä Ovumiassa, mutta harmi kyllä saatiin vain yksi alkio ja siirto ei onnistunut. Ei siihen kyllä niin paljoa panostettukaan. Tehtiin luonnolliseen kiertoon ja tueksi määrätty keltarauhashormoni oli tosi pieni. Aika pettynyt Ovumiaan tämän osalta.

Minulla on myoomia ja sittemmin paljostui, että on myös adenomyyosia. Tällaista käsitettä en ollut koskaan kuullutkaan. Mentiin Nova Vitan lapsettomuusklinikalle Viroon ja lääkäri ei suostunut /ei suositellut aloittamaan hoitoja.

Joku täällä vinkkasi minulle Pietarilaisen klinikan ja otin sinne sitten yhteyttä helmikuussa - ennenkuin sodasta oli tietoa. O.L.G.A - klinikka on keskittynyt haastaviin potilaisiin ja siellä on paljon 45+ potilaita. Tarkoitukseni oli pyytää heiltä "toinen mielipide". Heiltä saa ilmaisen konsultoinnin (jos sopimus tehdään, niin sitten maksetaan hoidosta). Olin kuunnellut heidän live-webinaarejaan ja olin tosi vaikuttunut heidän osaamisestaan. Heidän pyynnöstään kävin ensin Helsingissä ultrassa ja pyysin lääkäriltä raportin, kuvia ja videoita. Lähetin nämä sitten Pietariin ja tapasin lääkärin Teamsissa. He sanoivat, että olen haastava tapaus, eivätkä turhaan tee siirtoja, mutta kertoivat sitten, että mitä kaikkea minun pitää tehdä, jos haluan lapsen. Minulle laadittiin tosi yksityiskohtainen suunnitelma ja nyt olen sitä noudattanut 3 kuukautta. OLGA on juurikin se klinikka, josta luvataan rahat takaisin, jos lapsi ei synny. Minun kohdalla tuli ikäraja vastaan, kun ensimmäisen alkionsiirron olisi pitänyt tapahtua ennenkuin täyttää 48-v. Muutoin he tekevät alkionsiirtoja 51-v synttäreihin asti.

Elikkä itsellä lähtökohdat helmikuussa: 3 myoomaa (2-4,7 cm): yksi kohtuontelossa ja 2 sittten muualla. Lisäksi kohdussa näkyi adenomyoosia ja toisessa munasarjassa oli 5 cm kysta, josta ei voinut sanoa, että onko endometrioosia sisältävä. Ovumiassa näitä myomia ei nähty niin ongelmallisena ja yksi minulta poistettiinkin ja toinen puoliksi ennen viime syksyn siirtoa. Viro näki tämän todella ongelmallisena. Pietari taas sanoi, että myoomiakin voi poistaa (no tämän tiesinkin), mutta ilmeisesti riittää, että tuo yksi kohtuontelossa oleva poistettiin.

Maaliskuussa todettiin, että kysta oli poistunut eli se ei ollut endometrioosia ja ei tullut tarvetta poistaa munasarjoista onneksi siis mitään. Hoitosuositus alkoi siitä, että pistän (kaveri pistää onneksi) 1 krt/kk Lupricin-nimistä "lääkettä" 3 kuukauden ajan (OLGA antoi reseptin ja tilasin nettiapteekista ulkomailta). Tämä on nyt pienentänyt myoomia vähän, oma kierto on ajettu alas ja lisäksi se kai vähän hoitaa tuota adenomyoosia tai ainakin pitää sen kurissa. Seuraava askel olisi sitten ollut diagnostinen hysteroskopia Suomessa (Suomessa ei tehdä tällaisia) ja MRI-scan (magneettikuva) ja sitten puhuttiin erilaisista tavoista poistaa myoomia: laparoskopia / avoin leikkaus. Suomessa tekniikka kai on niin kehittynyttä, että noita avoimia leikkauksia vältetään ja laparoskopialla tehtdään, jos vaan mahdollista. Minulta poistettiin viime viikolla 2 cm submukoottinen myooma kohtuontelosta yksityisellä nukutuksessa. Toimenpide meni hyvin ja samalla näkyi, että munanjohtimet ovat auki ja kohtu on siisti. Magneettikuvaan olen menossa kuukauden päästä, kun kohtu toipunut vähän tästä operaatiosta. Hysteroskopia oli minulle jo toinen, eikä ollut hankala toimenpide. Yks kaveri kävi hysteroskopiassa ja laparoskopiassa Virossa ja hinta oli alle 1000 euroa. Itse maksoin aika paljon enemmän tuosta hysteroskopiasta jo yksistään.

Nyt yllätyksekseni Pietarissa sanottiin, että magneettikuvan jälkeen aletaankin sitten suunnittelemaan alkionsiirtoa. Mä olin ihan, että what, kun luulin, että tarvitaan vielä laparoskopia sun muuta. Mutta nyt kun oon lukenut asioista enemmän, niin ymmärrän, että jäljellä olevat myoomat vähän pienenee noitten pistosten ansiosta, eivätkä ehdi välttämättä kasvaa takaisin vanhoihin mittoihinsa raskauden alkaessa. Ja monella on nuo pistokset auttaneet adenomyoosiin. Tuo adenomyoosi näkyi mulla muuten 4D-ultrassa - se ei kuulemma näy välttämättä vasta kun kohtua poistettaessa.

Heinäkuun lopussa selviää, että näkyykö magneettikuvassa mitään uutta, mutta tällä hetkellä suunnitelma on se, että pistän vielä 3 kk noita pistoksia ja sitten syyskuussa tehdään ERA-testi. Pietarista saa medical viisumin ja Helsingistä on bussikuljetus potilaille ja eka visiitti kestää 4 päivää. Ja marraskuun loppupuolella olisi sitten lahja-alkion siirto. Toiveissa on, että saisin tähän projektiin miehen vielä mukaan, kun haluaisin, että lapsella olisi isä ja olisi myös biologinen vanhempi. Mutta nyt olen päättänyt, että kyllä pärjään yksinkin.

Se, mikä minua pelottaa, on se, että onnistumisprosentti on korkea juurikin siksi, että tukilääkitys on todella paljon vahvempi, mitä minulla oli ainakaan Ovumiassa. Nämä pistokset nyt ovat väsyttäneet minua aivan järkyttävän paljon, mutta väsymys hellittää aina viikon päästä pistoksesta. Mutta toivottavasti riittäisi sitten vaan yksi siirto, tms. Olen piikkikammoinen, mutta nyt aion varuilta opetella pistämään itse, jos pistoksia tulee sitten enemmänkin siirron yhteydessä. Seuraan muutamaa sijaissynnyttäjää instassa (ovat kumpikin yli 40-v) ja heillä on tosi vahva lääkitys, millä varmistetaan projektin onnistuminen.

Tässä oli nyt liiankin yksityiskohtainen sepustus, mutta joillekin tästä voi myös olla hyötyä. Tiedän, että Venäjä on nyt todella epäeettinen valinta, mutta on myös sanottu, että ei tarvitse hoitoa aloittaa Pietarissa, vaan voi mennä johonkin muuhunkin maahan. Mutta minulla on nyt jo aika suuri luotto lääkäreihin ja ehkä jopa onnistumiseen, Yhden lahja-alkion hinnaksi siirtoineen on sanottu 4000 € ja 10.000 € on hoito taas lahjoitetuilla munasoluilla ja omilla siittiöillä. Tuo 10.000 € sisältää lupauksen kolmesta blastocystistä ja yksi siirto kuuluu hintaan. Mutta he vaativat, että tehdään ainakin tuo ERA-testi ja vielä sellainen diagnostinen hysteroskopia Pietarissa, mutta sit toisaalta nämä toimenpiteet tähtää juurikin nopeaan onnistumiseen, jos se vaan on mahdollista. Ja ei nämä hoidot Suomessakaan edulliseksi tule.

Toivottavasti pääsen joidenkin kanssa piinailemaan samaan aikaan loppuvuodesta . Palaan siis taas tänne keskustelupalstalle. Toivottavasti saadaan taas aktiivista vertaistukea aikaiseksi.
Heippa! Joko sinulle tehtiin tuo ERA testi? Msrraskuukin lähenee. Miten olet muuten voinut? Vaikuttaa todella mielenkiintoiselta tämä sinun hoitopolkusi ♡ Tsemppiä tosi paljon ♡
 
Taidan liittyä tänne joukkoon. Vuodenvaihteen jälkeen siirrymme lahjasoluhoitojonoon, mikäli ei tärppää luomusti ennen sitä. Mielenkiinnolla aloittelen lukemaan tästä aiheesta. Sen verran kysyn teiltä jotka olette/olitte lahjasoluhoidossa yksityisellä puolella, niin kuinka pitkään jouduitte odottamaan munasoluja ja hoitoja?
 
Taidan liittyä tänne joukkoon. Vuodenvaihteen jälkeen siirrymme lahjasoluhoitojonoon, mikäli ei tärppää luomusti ennen sitä. Mielenkiinnolla aloittelen lukemaan tästä aiheesta. Sen verran kysyn teiltä jotka olette/olitte lahjasoluhoidossa yksityisellä puolella, niin kuinka pitkään jouduitte odottamaan munasoluja ja hoitoja?
Heippa!
Me mentiin jonoon syyskuussa 21 ja lahjoittaja löytyi useamman mutkan jälkeen toukokuun alussa 22. Hoidot Dextrassa. Nyt raskaana 14+2.
Paljon voimia ja onnea hoitopolun varrelle 🙂
 
  • Rakkaus
Reactions: Samppa40
Taidan liittyä tänne joukkoon. Vuodenvaihteen jälkeen siirrymme lahjasoluhoitojonoon, mikäli ei tärppää luomusti ennen sitä. Mielenkiinnolla aloittelen lukemaan tästä aiheesta. Sen verran kysyn teiltä jotka olette/olitte lahjasoluhoidossa yksityisellä puolella, niin kuinka pitkään jouduitte odottamaan munasoluja ja hoitoja?
Hei @Samppa40 hyvä päätös ja onnea hoitoihin! ❤ Me mentiin lahjamunasolujonoon keväällä -21, luovuttaja löytyi alkusyksystä -21, hoidot aloitettiin marraskuussa ja nyt meillä on ihanaakin ihanampi 1kk ikäinen poika, johon ollaan koko perhe ihan rakastuneita. 🥰 Hän näyttää tosi paljon isältään (luonnollisesti), mutta yllättävän monen mielestä myös minulta. 😅
 
  • Rakkaus
Reactions: Samppa40
Hei @Samppa40 hyvä päätös ja onnea hoitoihin! Me mentiin lahjamunasolujonoon keväällä -21, luovuttaja löytyi alkusyksystä -21, hoidot aloitettiin marraskuussa ja nyt meillä on ihanaakin ihanampi 1kk ikäinen poika, johon ollaan koko perhe ihan rakastuneita. Hän näyttää tosi paljon isältään (luonnollisesti), mutta yllättävän monen mielestä myös minulta.
Ihanaa ♡♡♡ toivottavasti pääsemme samaan tilanteeseen myöskin joku päivä ♡
 
  • Rakkaus
Reactions: Adelieamanda
Taidan liittyä tänne joukkoon. Vuodenvaihteen jälkeen siirrymme lahjasoluhoitojonoon, mikäli ei tärppää luomusti ennen sitä. Mielenkiinnolla aloittelen lukemaan tästä aiheesta. Sen verran kysyn teiltä jotka olette/olitte lahjasoluhoidossa yksityisellä puolella, niin kuinka pitkään jouduitte odottamaan munasoluja ja hoitoja?
Onnea matkaan! ❤ Me taidettiin jonottaa Dextrassa 14kk (12kk kohdalla saatiin tarjous luovuttajasta josta kieltäydyttiin).
Kolmannesta PAS:sta lopulta syntyi poika, taas 14kk siitä, kun hoidot päästiin aloittamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Samppa40
Ymmärrän tämän tosi hyvin, itsestäni tuntuu hassulta ajatus menemisestä johonkin perhekerhoon, jossa muut äidit ovat itseäni yli 10 vuotta nuorempia. Ja haluaisin myös lapselle ystäviä, joilla on vanhat vanhemmat, mikäli hän alkaa joskus asiaa pohtia.
Mun tapauksessani muut äidit olisivat jopa 30 vuotta nuorempia 😆😀😅
 
  • Tykkää
Reactions: Florie ja Emmelie75
Onko kellään onnistumisen kokemuksia pakastetuilla munasoluilla? Meille olisi nyt tarjolla Ovumiasta 7 pakastettua munasolua. Lahjasolukoordinaattori soitti ja kertoi tiedot luovuttajasta. Oli vähän huono päivä, joten olin kärttyinen ja totesin että mitkään luovuttajan pituudet tai muut ovat täysin toissijaisia seikkoja sen rinnalla että seitsemän kuulostaa tosi vähäiseltä määrältä.

Ovumiassa tähdätään kahteen alkioon, ja pyörittelin keskenäni silmiäni että seitsemästä ei kyllä kahta alkiota saada, mutta puhelun jälkeen muistin, että pakastetut munasolut ovat tyypillisesti kaikki kypsiä. Mutta niin alan kyllä kohta olemaan minäkin!

Ehkä kaikkein eniten tässä touhussa riepoo tämä jatkuva ja kaiken kattava niukkuus! Pakastussoluilla toki tiedetään jo ennakolta montako munasolua "tulee" että ei tarvitse jännätä sitä, mutta sitten voikin jännätä moniko selviää sulatuksesta, kuinka moni hedelmöittyy, moniko jatkaa kehitystään, ja moneenko siirtoon lopulta päästään...

Ainoa missä ei ole niukkuutta onkin sitten rahanmeno :ROFLMAO:
 
vierailija
Onko kellään onnistumisen kokemuksia pakastetuilla munasoluilla? Meille olisi nyt tarjolla Ovumiasta 7 pakastettua munasolua. Lahjasolukoordinaattori soitti ja kertoi tiedot luovuttajasta. Oli vähän huono päivä, joten olin kärttyinen ja totesin että mitkään luovuttajan pituudet tai muut ovat täysin toissijaisia seikkoja sen rinnalla että seitsemän kuulostaa tosi vähäiseltä määrältä.

Ovumiassa tähdätään kahteen alkioon, ja pyörittelin keskenäni silmiäni että seitsemästä ei kyllä kahta alkiota saada, mutta puhelun jälkeen muistin, että pakastetut munasolut ovat tyypillisesti kaikki kypsiä. Mutta niin alan kyllä kohta olemaan minäkin!

Ehkä kaikkein eniten tässä touhussa riepoo tämä jatkuva ja kaiken kattava niukkuus! Pakastussoluilla toki tiedetään jo ennakolta montako munasolua "tulee" että ei tarvitse jännätä sitä, mutta sitten voikin jännätä moniko selviää sulatuksesta, kuinka moni hedelmöittyy, moniko jatkaa kehitystään, ja moneenko siirtoon lopulta päästään...

Ainoa missä ei ole niukkuutta onkin sitten rahanmeno
Hei, en pääse kirjautumaan mutta voin kertoa oman kokemuksen. Meillä todella hyvä kokemus pakastetuista munasoluista juuri Ovumiassa. Meille tarjottiin 9 munasolua joista saatiin 5 alkiota. Näistä ensimmäinen on nyt reilu 1-vuotias. Joten, kyllä niilläkin voi onnistua. Tsemppiä, vaikeita valintoja nämä ovat.
T. Pähkinä38
 
@Pähkinä38 Onneksi olkoon! :love:

5 alkiota kuulostaa tosi hyvältä (y)

Meillä tässä ei ole mitään valintaa, ikä tulee vastaan, ja painoa pitää pudottaa, joten tehdään alkiot nyt ja siirretään loppuvuodesta. Samasta ikäsyystä Ovumia on sitä mieltä, että me ei edes tarvita niin monta alkiota... Noh, ihmiseksi joka on saanut kahdesta lahjamunasolu-PAS:sta kaksi keskenmenoa, rohkenen olla hivenen eri mieltä :rolleyes:

Nyt pitäisi vain tsempata itsensä uskomaan onnistumiseen :)
 
vierailija
Onko kenelläkään tarjottu ulkomaalaistaustaista luovuttajaa? Koordinaattori sanoi että on alunperin [eteläinen naapuri] mutta "asuu ihan Suomessa"

Mitä toi nyt tarkoittaa? Vastasin puheluun kesken Teams-palaverin avokonttorissa, enkä muutenkaan tajunnut kysyä että onko Suomen kansalaisuutta, onko mitään takeita että aikoo pysyä Suomessa? Mietin tässä tietysti lapsen tiedonsaantimahdollisuutta täysi-ikäisenä.

En viitsi kirjautua, kun tuntuu että onko vähän rasistista nihkeillä tällaisesta
 
Onko kenelläkään tarjottu ulkomaalaistaustaista luovuttajaa? Koordinaattori sanoi että on alunperin [eteläinen naapuri] mutta "asuu ihan Suomessa"

Mitä toi nyt tarkoittaa? Vastasin puheluun kesken Teams-palaverin avokonttorissa, enkä muutenkaan tajunnut kysyä että onko Suomen kansalaisuutta, onko mitään takeita että aikoo pysyä Suomessa? Mietin tässä tietysti lapsen tiedonsaantimahdollisuutta täysi-ikäisenä.

En viitsi kirjautua, kun tuntuu että onko vähän rasistista nihkeillä tällaisesta
Luovuttajan kansalaisuus ei taida olla sellainen asia, joka luovutuksensaajille yleensä kerrotaan (lapsi tietysti saa kaikki luovuttajan löytämiseksi tarvittavat tiedot 18v täyttäessään).

Sitä että luovuttaja ”pysyy Suomessa” ei voi kukaan taata, eikä sitä luovuttajilta voida edellyttääkään. Ja yhtä laillahan myös Suomen kansalainen voi milloin tahansa päättää muuttaa ulkomaille pysyvästi. Luulisi kuitenkin, että Suomessa rekisteröidyn luovuttajan löytäminen tässä maailmassa onnistuu siitä riippumatta, missä osapuolet asuvat.
 
vierailija
Luovuttajan kansalaisuus ei taida olla sellainen asia, joka luovutuksensaajille yleensä kerrotaan (lapsi tietysti saa kaikki luovuttajan löytämiseksi tarvittavat tiedot 18v täyttäessään).

Sitä että luovuttaja ”pysyy Suomessa” ei voi kukaan taata, eikä sitä luovuttajilta voida edellyttääkään. Ja yhtä laillahan myös Suomen kansalainen voi milloin tahansa päättää muuttaa ulkomaille pysyvästi. Luulisi kuitenkin, että Suomessa rekisteröidyn luovuttajan löytäminen tässä maailmassa onnistuu siitä riippumatta, missä osapuolet asuvat.
Hyviä pointteja! Tässä oli ehkä vähän tilanne se että kuten mieheni sanoi: "Too much information" :LOL:

Jos tätä Viro-taustaa ei olisi kerrottu, oltaisiin ihan tyytyväisinä tietenkin hyväksytty luovuttaja. Ja varmaan valitaan nytkin (y)
 
vierailija
Onko kellään onnistumisen kokemuksia pakastetuilla munasoluilla? Meille olisi nyt tarjolla Ovumiasta 7 pakastettua munasolua. Lahjasolukoordinaattori soitti ja kertoi tiedot luovuttajasta. Oli vähän huono päivä, joten olin kärttyinen ja totesin että mitkään luovuttajan pituudet tai muut ovat täysin toissijaisia seikkoja sen rinnalla että seitsemän kuulostaa tosi vähäiseltä määrältä.

Ovumiassa tähdätään kahteen alkioon, ja pyörittelin keskenäni silmiäni että seitsemästä ei kyllä kahta alkiota saada, mutta puhelun jälkeen muistin, että pakastetut munasolut ovat tyypillisesti kaikki kypsiä. Mutta niin alan kyllä kohta olemaan minäkin!

Ehkä kaikkein eniten tässä touhussa riepoo tämä jatkuva ja kaiken kattava niukkuus! Pakastussoluilla toki tiedetään jo ennakolta montako munasolua "tulee" että ei tarvitse jännätä sitä, mutta sitten voikin jännätä moniko selviää sulatuksesta, kuinka moni hedelmöittyy, moniko jatkaa kehitystään, ja moneenko siirtoon lopulta päästään...

Ainoa missä ei ole niukkuutta onkin sitten rahanmeno
Pierarissa on klinikka, joka takaa lahjamunasoluilla lapsen tai rahat takaisin. Maksaa alle 20K + lääkkeet.
 
vierailija
Hyviä pointteja! Tässä oli ehkä vähän tilanne se että kuten mieheni sanoi: "Too much information"

Jos tätä Viro-taustaa ei olisi kerrottu, oltaisiin ihan tyytyväisinä tietenkin hyväksytty luovuttaja. Ja varmaan valitaan nytkin
Eiköhän some ole olemassa n. 20 vuoden päästäkin :) Toisaalta, mikäli luovuttajasta saa vain nimen ja sotun niin yhtä vaikeaa ihan Suomessakin asuva löytyy, mikäli ei esim. ole somessa tai ainakaan omalla nimellä. Toisaalta tosi jännää, että näin tarkasti ollaan kerrottu ihan anonymiteetin takia.
Itse olen juuri eteläisestä naapurista ja luovuttanut jonkun aikaa sitten. Enkä aio mihinkään lähteä kun tänne olen juurtunut mm. lasteni vuoksi ;)

Ymmärrän toisaalta pointin, itsehän mainitsin luovutussopimusta tehdessä että haluan ehdottomasti, että mahdolliset munasolut menevät Suomessa asuvien perheiden käyttöön, kun niistä on niin kova pula :)
 
vierailija
Hei.
Ketään käynyt hoidoissa Tallinnassa Nova Vita-klinikalla? Aiomme luultavimmin lähteä mieheni kanssa täysdonaatioon sinne. Asumme keskisessä Suomessa ja mietinkin, kuinka monta käyntiä hoidot vaativat siellä ennen mahdollista siirtoa? Sen tiedän, että ensikäynti onnistuu kuulemma meetin välityksellä. Vai onkohan niin, että ainoastaan siirtopäivänä tarvitaan käynti paikan päällä ja muut käynnit onnistuvat Suomessa?
 
Hei.
Ketään käynyt hoidoissa Tallinnassa Nova Vita-klinikalla? Aiomme luultavimmin lähteä mieheni kanssa täysdonaatioon sinne. Asumme keskisessä Suomessa ja mietinkin, kuinka monta käyntiä hoidot vaativat siellä ennen mahdollista siirtoa? Sen tiedän, että ensikäynti onnistuu kuulemma meetin välityksellä. Vai onkohan niin, että ainoastaan siirtopäivänä tarvitaan käynti paikan päällä ja muut käynnit onnistuvat Suomessa?
Moikka!
Yleensä lääkäri saattaa haluta nähdä livenä kerran ennen siirtoa. Käytiin sinne etätapaaminen ja yks livekäynti, mutta ei jatkettu siellä. Dr Peter Karits oli lääkäri.. ei ollut mielestäni kauhean ratkaisukeskeinen.

Yhdellä tutulla oli suomea puhuva naislääkäri siellä. Olisko ollut Liisa/Lisa jotain?olen ymmärtänyt, että kaikki muut asiat voi tehdä Suomessa, paitsi sen alkionsiirron.
 
vierailija
Moikka!
Yleensä lääkäri saattaa haluta nähdä livenä kerran ennen siirtoa. Käytiin sinne etätapaaminen ja yks livekäynti, mutta ei jatkettu siellä. Dr Peter Karits oli lääkäri.. ei ollut mielestäni kauhean ratkaisukeskeinen.

Yhdellä tutulla oli suomea puhuva naislääkäri siellä. Olisko ollut Liisa/Lisa jotain?olen ymmärtänyt, että kaikki muut asiat voi tehdä Suomessa, paitsi sen alkionsiirron.
Kiitos vastauksesta. Josko sinne hoitoon päädytään, pitänee pyytää kys. naislääkäriä lääkäriksi. 😊
 
Pitkästä aikaa täällä. Mitä teille kuuluu @Chiarina46 @Samppa40 @Emmelie75 @Pepperpepper @Rusakkonen ja muut?
Heippa!
Täällä odotellaan tyyppiä saapuvaksi 2 kk päästä. Raskausaika on ollut fyysisesti suhteellisen helppo, mutta varsinkin eka kolmannes henkisesti rankka, kun pelkäsin keskenmenoa yms. lähes joka hetki. Edelleen häkeltynyt ja kiitollinen olo, että vanhemmuus taitaa silti toteutua munkin kohdalla 🙂
 

Yhteistyössä