Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

vierailija
  • Tykkää
Reactions: Pepperpepper
Hei! Meillä eka lahjamunasoluhoidon kolmesta alkiosta yksi raskaus keskeytyi varhaisilla viikoilla, yksi ei lähtenyt lainkaan ja nyt vimpan kanssa tuli tarve tutkia kromosomeja tarkemmin ja niitä tuloksia odotellaan.. Vähän jo luovuttanut toisen lapsen suhteen, koska uuteen kierrokseen ei enää ryhdytä.
 
Hei,
Me ollaan tosiaan ulkomailla hoidoissa ja alustavasti pitäisi olla alkionsiirto 3.3.2023. Matka on jo varattu ja siirtokierron lääkityksineen on tarkoitus alkaa 14.2., mutta oon vähän epäileväinen, että miten käy.

Piti olla 29.12.2022 siirto, mutta ennen joulua kävin verikokeissa ja sieltä näkyi, että on joku tulehdus päällä = flunssa ja oli ollut huuliherpestä yms ennen tuota kiertoa, niin peruttiin siirto. No kävin myös Suomessa ultrassa ennen joulua ja tulos oli, että kohtuontelossa on nestettä ja ei saanut selvää, että millainen kohdun limakalvo oli. Lääkärillä oli kuitenkin kiire ja sain vain yhden kuvan, joka näytti ulkomaisen klinikan mielestä täysin normaalilta kohdun limakalvolta. Tiedä sitä sitten. No mulla oli myös korkea verensokeri, että varmaan ihan hyvä kaiken kaikkiaan, että siirtoa ei tehty tuolloin.

Oon nyt tammikuun jumppaillut ja saanut painoa vähän alas ja verensokerikin on viitearvojen rajoissa, vaikkakin 6, kun viitearvot on 4-6. Klinikka toivoo, että käyn sisätautilääkärillä ja näin aion käydäkin, kun diabetesta en haluaisi. On kyllä jotain vielä, mistä nipistää ja pieni painonpudotuskin auttaisi vielä. Muutama viikko tässä vielä armonaikaa.

Mä en ole lääkäri, mutta mulla on Suomen yrityskerralta vastaavanlaisia kokemuksia. Alkionsiirto tehtiin loppujen lopuksi luonnolliseen kiertoon (mutta ei tuettu mitenkään enää sitten, paitsi Ovitrelle-pistoksella ja pienellä annostuksella lugeja) Suomessa. Progynovalla ja Estradot-laastarilla ei saatu mun kohdunlimakalvoa paksunemaan kuin vaan 5,5 milliin. Ja muutamaan kertaan oli myös nestettä kohtuontelossa. Kun tehtiin luonnolliseen kiertoon, niin limakalvo oli 7 mm, eikä nestettä ollut
Nyt siirtokierrossa joulukuussa mulla oli estradot-laastari ja Oestrogel-nimistä -geeliä, jota laitettiin aamuin illoin iholle. Jäin itse miettimään, että josko toi suuri määrä estrogeenia olis taas aiheuttanut sen, että nestettä kohtuontelossa. Nyt tammikuussa oli testikierto. Siinä mulla oli vaan yksi Estradot-laastari ja kohdun limakalvo oli yli 6mm. Nyt oon siis pistänyt sellaisen piikin, joka pitää oman kierron pois (ei sitä välttämättä olekaan) ja alkaa sitten taas täydellä estrogeeni-määrällä. Sanoinkin klinikalle, että olisin toivonut, että määrä olisi vähän pienempi. Mutta 21.2. tienoilla sitten näkyy, että miten on tilanne taas kehittynyt.

On tää tällaista. Tottakai tiedän, että olen vähän yli-ikäinen, mutta tarkoitus on tehdä kaikki voitava silti. Nyt tän viikon ultrassa mulla näkyi myös pieni kysta munasarjassa ja se on siis ollut niin kipeä. Nyt toivon, että se poistuu kuukautisten mukana.

Muutoin olen jo vanha tekijä piikkien suhteen. Viimeksi tammikuussa piikitin Nivestim-nimistä lääkettä, jonka pitäisi auttaa limakalvon paksuuntumiseen (ehkä), mutta sillä ei nyt kyllä ollut vaikutusta.

Tsemppiä teille kaikille ja aktivoidutaan taas :).
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
vierailija
Uusi ja anonyymi lahjamunasoluhoidossa kävijä täällä etsii vertaistukea hinnoittelu- ja vastuuasioissa. Hoidot ovat tyyriitä, joten..

Onko kukaan teettänyt blastoista kromosomitutkimusta (PGT)? Klinikathan lupaavat 1-3 blastoa mutta niiden laatu voi käytännössä olla mitä vain. Mitä jos blastot ovatkin aneuploidisia ja siirtokelvottomia, kuka maksaa hoidon?
 
Uusi ja anonyymi lahjamunasoluhoidossa kävijä täällä etsii vertaistukea hinnoittelu- ja vastuuasioissa. Hoidot ovat tyyriitä, joten..































































Onko kukaan teettänyt blastoista kromosomitutkimusta (PGT)? Klinikathan lupaavat 1-3 blastoa mutta niiden laatu voi käytännössä olla mitä vain. Mitä jos blastot ovatkin aneuploidisia ja siirAintokelvottomia, kuka maksaa hoidon?
Uusi ja anonyymi lahjamunasoluhoidossa kävijä täällä etsii vertaistukea hinnoittelu- ja vastuuasioissa. Hoidot ovat tyyriitä, joten..



Onko kukaan teettänyt blastoista kromosomitutkimusta (PGT)? Klinikathan lupaavat 1-3 blastoa mutta niiden laatu voi käytännössä olla mitä vain. Mitä jos blastot ovatkin aneuploidisia ja siirtokelvottomia, kuka maksaa hoidon?
Ainakin Suomessa Sinä ilmeisesti maksat kaiken. En ole kuullut mistään muusta Suomessa. Muualla voi olle erilaisia takuita jne.
 
Uusi ja anonyymi lahjamunasoluhoidossa kävijä täällä etsii vertaistukea hinnoittelu- ja vastuuasioissa. Hoidot ovat tyyriitä, joten..

Onko kukaan teettänyt blastoista kromosomitutkimusta (PGT)? Klinikathan lupaavat 1-3 blastoa mutta niiden laatu voi käytännössä olla mitä vain. Mitä jos blastot ovatkin aneuploidisia ja siirtokelvottomia, kuka maksaa hoidon?
Moikka!
Liittyyköhän noi takuuasiat lahjasoluhoitoihin?omilla ei varmastikaan voida mennä takuuseen, kun ei tiedetä laadusta?
 
Varmasti juu ovum donaatio. Miten muuten Sulla? Olen nyt unohtanut, joko pääsit alkionsiirtoon?
Moikka!ensi viikolla selviää, että päästäänkö alkionsiirtoon 3.3.. Joulukuussa mulla oli nestettä kohtuontelossa ja orastava flunssa, niin siirto peruuntui. Nytkin oon epäileväinen, kun sama lääkitys (1 estradot-laastari ja Oestrogel-geeliö aamuin illoin). Mut ei voi tietää. Limakalvo ei myöskään oikein paksuunnu lääkkeillä (ilman paremmin), mutta onhan niitä raskauksia alkanut ohuemmallakin.

Mites teidän ensimmäiset viikot on menneet pikkuisen kanssa?
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Onneksi ei tarvita kovinkaan paksua limakalvoa, ja palstalla on lahtenyt liikkelle ohuillakin limiksilla raskaus kayntiin.
Hyvin lahtenyt kaikki kotona liikkeelle. Nyt vain seurataan klassisesti kakkaamista, ettei vain olisi unmetusta, kun ei eilen tullut kakkaa. Toivottavasti tanaan tulee! Eli olemme jo klassisesti kakkakeskusteluissa. 👶
 
  • Rakkaus
Reactions: Chiarina46
Uusi ja anonyymi lahjamunasoluhoidossa kävijä täällä etsii vertaistukea hinnoittelu- ja vastuuasioissa. Hoidot ovat tyyriitä, joten..

Onko kukaan teettänyt blastoista kromosomitutkimusta (PGT)? Klinikathan lupaavat 1-3 blastoa mutta niiden laatu voi käytännössä olla mitä vain. Mitä jos blastot ovatkin aneuploidisia ja siirtokelvottomia, kuka maksaa hoidon?
Jos alkio kehittyy 5-6 päiväiseksi blastoksi asti, niin se käsittääkseni kertoo jo jotakin alkion laadusta. Blastojahan luokitellaan ”laatukategorioihin,” mutta tässä ei ole kyse PGT:stä, jota Suomessa ei ymmärtääkseni tehdä ilman erityistä syytä, jos lahjoittajana on nuori terve nainen. Lahjoittajan hoidot joutuu muistaakseni maksamaan joka tapauksessa, riippumatta siitä alkaako raskaus häneltä saaduilla munasoluilla vai ei, mistään takuusta ei ainakaan meillä ollut puhetta Dextrassa, en sitten tiedä oliko siitä mainintaa jossain papereissa (en ainakaan muista).
 
vierailija
Uusi ja anonyymi lahjamunasoluhoidossa kävijä täällä etsii vertaistukea hinnoittelu- ja vastuuasioissa. Hoidot ovat tyyriitä, joten..

Onko kukaan teettänyt blastoista kromosomitutkimusta (PGT)? Klinikathan lupaavat 1-3 blastoa mutta niiden laatu voi käytännössä olla mitä vain. Mitä jos blastot ovatkin aneuploidisia ja siirtokelvottomia, kuka maksaa hoidon?
Hei! Nässy täällä ei jaksa kirjautua, mutta meille kävi lahjasoluilla saatujen alkioiden kanssa juurikin niin että kautta rantain selvisi että laadullisesti siirtokelvottomia, eli jotain kai kromosomihäikkää niissä oli. Eli jos haluaa välttää turhat siirrot, niin ei varmaan huono idea tutkituttaa alkioita.
 
vierailija
Jos alkio kehittyy 5-6 päiväiseksi blastoksi asti, niin se käsittääkseni kertoo jo jotakin alkion laadusta. Blastojahan luokitellaan ”laatukategorioihin,” mutta tässä ei ole kyse PGT:stä, jota Suomessa ei ymmärtääkseni tehdä ilman erityistä syytä, jos lahjoittajana on nuori terve nainen. Lahjoittajan hoidot joutuu muistaakseni maksamaan joka tapauksessa, riippumatta siitä alkaako raskaus häneltä saaduilla munasoluilla vai ei, mistään takuusta ei ainakaan meillä ollut puhetta Dextrassa, en sitten tiedä oliko siitä mainintaa jossain papereissa (en ainakaan muista).
Vaikka tulisi blastoja ja ne olisivat laatuluokitukseltaan 4AA tai 5AA, se ei kuitenkaan kerro mitään mahdollisista kromosomivirheistä. Lukuisten epäonnistuneiden siirtojen myötä teetimme myös lahjamuna-blastoista kromosomitestit ja suureksi yllätykseksi viidestä alkiosta vain kaksi oli kromosomistoltaan normaaleja, 1 mosaiikki ja 2 täysin aneuploideja eli siirtokelvottomia. Laatuluokitukseltaan (eli ulkoisen arvion mukaan) paras solu oli mosaiikki 4AA, kromosomistoltaan priimat taas 2BC ja 3CC. 🤷‍♀️ No, lopputuloksena 1 normi siirrettiin, ei tarttunut. 1 normi hyytyi sulatuksessa ja mosaiikki tarttui, mutta siitä tuli keskenmeno rv8. Pakkaseen jääneet kaksi siirtokelvotonta tuhottiin. Nyt jälleen lähtöruudussa…
 
Moikka,
Täällä taas kaikenlaista.
Meillä pitäisi olla alkionsiirto 3.3. Olen jännännyt kohdun limakalvoa, nestettä ja kaikenlaista.
Estrogeenina on nyt ollut 1 estradot laastari (vaihto 2 kertaa viikossa) ja estrogeeni-geeliä kaksi kertaa päivässä käsivarsiin levitettynä. Ja 1 verenohennuspiikki päivittäin. Lisäksi olen pistänyt 2 annosta Nivestim-nimistä lääkettä 5 päivän sisään. Lääke tsemppaa kohdun limakalvoa.

Eilen ultrassa kohdun limakalvol itsellä paksuin koskaan tähän aikaan kierrosta (kp 7) = n. 7 mm. Ei näy nestettä, mutta ei näy kolmekerroksisuuttakaan. Mutta näyttänee hyvältä.

Lähetin ultra-kuvat hoitavalle lääkärille. Hän pyysi, että käyn lähipäivinä testauttamassa progesteronin, jotta nähdään, että onko oikea kierron vaihe menossa. Olen pistänyt sellaisen pistoksen, että oma "toiminta" on seis, mutta aina ei ole vaikutusta asiaan. Eli voipi olla, että onkin jo liian myöhä alkionsiirrolle, jos progesteronitaso korkealla (??). En meinaan ole aloittanut vielä progesteroni-lääkitystä.

No nyt en ole niin varma enää, että pääsenkö siirtoon. Soittivat Synlabista, että verikokeiden tulokset viivästyvät, mutta kertoivat myös, että sellainen B-LEUK arvo on 25,5, kun sen viiterajat on 3,3 - 8,3. No tämä Nivestim-pistettävä lääke juurikin lisää valkosolujen määrää ja sitä kautta parantaa sitä kohdun limakalvoa. Ja olin pistänyt viimeksi juuri verikoetta edeltävänä päivänä. Kyseinen veriarvo paljastaa yleensä bakteeri/virustulehduksen, mutta en ole kipeenä.

Ja perussettiä muutakin: maksa-arvo ja verensokeri yli viitearvojen, mutta eivät vielä riskirajoissa, niin Suomessa ei nähdä vakavana asiana. Olen jo saanut painoa pudotettua, mutta vähän pitäisi vielä saada alas.

Tässä tällaista settiä, jos nyt joku muukin sattuu samojen asioiden kanssa painiskelemaan. Itse olen aiemmin ollut aina perusterve, niin nyt tulee ihan uutena kaikki nämä jutut.
 
vierailija
Nyt on kyytiläinen (5 päivän blastocysti) matkassa. Testipäivä 13.3.

Kohdun limakalvo tänään 9 mm - keskiviikkona 7,8 mm. Progesteroni keskiviikkona 18,9 ja vähän laitettiin vielä lisävahvistusta.

Enpä olis uskonut, että munkin limakalvo joskus noin paksu. Paljon olen syönyt lisäravinteita, mutta eiköhän se oo ne Nivestim-pistokset, jotka tän sai aikaan.
Tsemppiä ja onnea matkaan! T. Pompelis ja poika
 
  • Rakkaus
Reactions: Chiarina46
Hei kaikille :)

Itsellä 11v tyttö joka saatu aikoinaan luovutetulla munasoluilla. Nyt toinen toiveissa ja tällä kertaa yksin hoitoihin. Julkisella puolella olen ja reilun vuoden joutui sopivaa luovuttajaa odottamaan. Perjantaina saatiin huikea määrä (16) munasoluja joista maanantaina ainakin oli jo 11 hedelmöittynyt. Jännittää ja pelottaa koska viime yrityksestä tuli kohdun ulkoinen. Itsellä Pof/poi eli hoidot joka tapauksessa ainut vaihtoehto. Onko täällä muita joilla hoidot lähenee tai piinailee tällä hetkellä? Vieläkö lista löytyy. Olin vuonna 2010 täällä nimellä lapseton87
 
  • Tykkää
Reactions: Staalo
Heippa kaikille! Tämä ketju näyttää hiljentyneen tyystin.

Eikö ole ketään lähdössä hoihin tai vaikka odottelemassa hoitoja? Olisi mukava jutella ja vaihtaa ajatuksia aiheesta..
Minö oon just aloittamassa hoidot. Eilen kävin alkionsiirron suunnittelu käynnillä ja ens viikolla aloitetaan limakalvoa kasvattava lääkitys 😊
 
  • Tykkää
Reactions: Samppa40

Yhteistyössä