Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Hahaa! Täällä on eilisaamun superhyper-vain tikkua oikeaan asentoon valoa vasten vääntelemällä näkyvä haamuviiva vahvistunut huomattavasti! Jo eilisiltana tuli vaivatta näkyvä haamu, ja tänään aamulla jo lihava haamu, eli hyvin vahvistuu ja olen raskaana kunnes toisin todistetaan!!!! Tää alkio oli meidän kolmesta blastosta paras, ts. nopeiten kehittynyt ja täysin laajentunut.

EN VOI USKOA TÄTÄ!!!!!!! Keskenmenon jälkeen 13 kk tyhjiä arpoja, kemiallisia ja roskishaamuja - tulee tämä tapaus joka ilmestyy saman tien tikkuun ja silmin nähden vahvistuu joka kerralla!!! Ja oikeasti, eilen oli vasta 3. pv siirron jälkeen eli laskennallisesti 8. dpo.

Verikoe-hcg on ensi maanantaina ja samalla katsotaan keltarauhasarvo uudestaan! Multa katsottiin keltarauhasarvo myös siirtopäivänä, ja ilmeni että se oli alakantissa! Lääkityksenä mulla oli siihen asti 3 lutinusta päivässä, ja silloin aloin ottaa myös lisäksi terolutia. Nyt menee siis 3 lutinusta ja 2 terolutia päivässä. Tämäkin on tärkeä havainto: jos keltarauhasta ei ole tarpeeksi, kiinnittyminen ei tapahtu yhtä todennäköisesti tai jos se tapahtuu, raskaus ei ehkä pysy yllä.

Aiemmalla klinikalla keltarauhasasiaa ei seurattu ollenkaan, todennäköisesti mulla on sielläkin ollut keltarauhasarvo alarajoilla, en sitten tiedä onko yrityksiä mennyt jopa pilalle tämän takia. Oon todella tyytyväinen klinikan vaihtoon!

Sain myös kiinnittymistä tukemaan Nivestim-pistoksen klinikan hoitajalta heti siirron jälkeen. Se on jotain kantasolulääkettä, joka parantaa kohdun vastaanottoa tekemällä sinne lisää jotain hyviä bakteerisoluja tms.

Toki sain myös eilen illalla jonkun erikoisen allergia/yliherkkyysreaktion, jota lapsettomuuslääkäri saa pohtia.

Tsemppiä @Netty79 tulevan punktion kanssa jännäilyyn Ihanaa että teillä hoidot etenee! Toivon isoa munasolusaalista teille. Me saatiin tältä luovuttajalta 12 munasolua, joista osa icsattiin ja vain muutama hedelmöittyi ilman icsiä, eli ei vaikuttanut alku lupaavalta.

Ja ihana kuulla @Florie sta! Terkkuja sinne ja ilmoittele kun olet valmis testaamaan. Mietin just tässä, oisko se, mitä pidin "kipeänä kohdunsuuna" siirron takia, voinut kuitenkin liittyä kiinnittymiseen
Oiiih!! Onnea Kuumoduli!! Toivonpa sydämeni pohjasta, että kaikki etenee nyt mallikkaasti. Käyn täällä palstalla enää harvoin, mutta tämä oli kyllä ilahduttava tieto!

Mites @Florie? Pidän sullekin kovasti peukkuja, että pääset Kuumodulin vanavedessä Tammikuisiin (vai koska se la olisi?).
 
  • Tykkää
Reactions: kuumoduli
Minulla nyt menossa rv15+2. Tosi äkkiä on aika mennyt. NP-ultrasta saatiin hyviä tuloksia ja NIPTiinkin päästin ja sieltä saatiin vastaus, että niitä kolmea yleisintä trisomiaa ei ole. Saimme myös tiedon, että meille tulee tyttö. Ollaan koko perhe ihan onnesta soikeena. Esikoinen ei meinaa pysyä nahoissaa eikä alkuun puhunutkaan mistään muusta kuin vauvasta.

Muakin mietityttää meidän luovuttaja. Tunnen valtavaa kiitollisuutta ja haluaisin kiittää ja antaa jokin muiston, kuten kuvan vauvasta tai meidän perheestä, kun hänet saamme - hän on mahdollistanut sen. Toisaalta, en tiedä yhtään, miten luovuttaja siihen suhtautuisi - vieraan perheen potrettiin. Ehkä on ihan hyvä, että yhteydenotto ei ole mahdollista. Naiset tekisivät ehkä hupsuja asioita raskaushormoneissaan. Toisaalta, ehkä luovuttajan lahja on se, että saa auttaa ja kuulla, että hänen soluistaan saatiin vauva, yhden perheen unelma toteutui ja hän sai olla siinä mukana. Tiedän hänestä pituuden sekä silmien ja hiusten värin lisäksi iän. Hän on 32 vuotias.
 
  • Tykkää
Reactions: Florie ja kuumoduli
Minulla nyt menossa rv15+2. Tosi äkkiä on aika mennyt. NP-ultrasta saatiin hyviä tuloksia ja NIPTiinkin päästin ja sieltä saatiin vastaus, että niitä kolmea yleisintä trisomiaa ei ole. Saimme myös tiedon, että meille tulee tyttö. Ollaan koko perhe ihan onnesta soikeena. Esikoinen ei meinaa pysyä nahoissaa eikä alkuun puhunutkaan mistään muusta kuin vauvasta.

Muakin mietityttää meidän luovuttaja. Tunnen valtavaa kiitollisuutta ja haluaisin kiittää ja antaa jokin muiston, kuten kuvan vauvasta tai meidän perheestä, kun hänet saamme - hän on mahdollistanut sen. Toisaalta, en tiedä yhtään, miten luovuttaja siihen suhtautuisi - vieraan perheen potrettiin. Ehkä on ihan hyvä, että yhteydenotto ei ole mahdollista. Naiset tekisivät ehkä hupsuja asioita raskaushormoneissaan. Toisaalta, ehkä luovuttajan lahja on se, että saa auttaa ja kuulla, että hänen soluistaan saatiin vauva, yhden perheen unelma toteutui ja hän sai olla siinä mukana. Tiedän hänestä pituuden sekä silmien ja hiusten värin lisäksi iän. Hän on 32 vuotias.
Moi @Katinka<3 kiitos onnitteluista ja kuulumisten jakamisesta! Appit kertoo lasketuksi ajaksi 26.12. jos laskee ivf-siirtopäivän mukaan ja muutaman päivän myöhemmäksi joulukuussa jos laskee viimeisen kuukautiskierron alkupäivän mukaan.

Upeaa kuulla teidän onnesta ja että olette päässeet jo toiselle kolmannekselle turvallisesti. Haluatko kertoa, mikä sinun historiasi olikaan ja oliko monta yritystä? Olemme kyllä palstailleet samaan aikaan ja jakaneet matkaa, mutta en muista yksityiskohtia. Saitteko minkä verran alkioita? Minkä ikäinen olitkaan itse?

Minä olen 40, ja alkuperäinen diagnoosi mulla oli ennenaikainen munasarjojen hiipuminen, törkeän huonot fsh- ja amh-arvot mitattiin jo 2018 ekan kerran. FSH oli silloin 28, kun olisi pitänyt olla selvästi alle 10. Jälkikäteen arvioituna jo 2016 ultrassa, jolloin olin 35, oli erikoisen vähän antraalifollikkeleita.

Luulen, että moni luovuttaja olisi valmis suurempaan avoimuuteen, jos laki sen mahdollistaisi. Luin juuri yhden koskettavan ulkomaisen kertomuksen luovutetuista munasoluista aikaansaadusta tytöstä, joka alkoi metsästää luovuttajaa äitinsä kuoltua. Tämän tytön kertomuksen mukaan kaikkein ärsyttävintä ja turhauttavinta oli kaikki byrokratia ja odottelu, mitä hänen piti käydä läpi odottaessaan tietoja luovuttajasta. Lopulta hän sai tiedot ja meni tapaamaan luovuttajaa, ja oli tosi onnellinen kun tajusi näyttävänsä tosi paljon häneltä, ja hänelle tuli tunne ette joku puuttuva palanen loksahti kohdalleen. He käyvät edelleen kahvilla säännöllisesti ja heille tuli hyvä suhde, mutta tyttö ei halua kutsua häntä äidiksi missään nimessä.

Mehiläisessä meille aikanaan vahingossa kerrottiin, että monet heidän luovuttajansa työskentelevät itse hoitoalalla. Siellä he yleensä saavat tietää, että mahdollisuus ja tarve luovutetuille munasoluille on olemassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Katinka<3
Ihana kuulla kuulumisia @Katinka<3 ja tietysti että kaikki sujuu noin hyvin!! Tsemppiä jatkoonkin ja olisi kiva, jos piipahdat välillä kertomassa, miten menee.

Meillä on @kuumoduli ihan hämmentävän samanlainen tausta tämän asian kanssa. Ja ollaan koko lailla samanikäisiäkin. Mä olen aina välillä miettinyt, että mitenköhän aikaisin tähän hommaan olisi pitänyt ruveta, ettei ongelmia olisi ollut, kun mulla silloin 38-vuotiaana oli nuo veriarvot aivan järkyttävän huonot. Tavallaan se ajatus lohduttaakin, kun olen itseäni moittinut myöhään yrittämisestä (vaikka tiedän kyllä, että elämä nyt vain harvoin menee niin kuin suunnittelee).
 
pompelis
Moi, olen selannut tätä ketjua ja kiitos kirjoittajille vertaistuesta. Ei ole silmiin osunut kuitenkaan ketään, jolla olisi ihan sama tilanne kuin itselläni. Siksi nyt ajattelin vielä huhuilla, että olisiko joku lukija / aiemmin tänne kirjoitellut lapsuudessaan saanut sädehoitoa, joka on tuhonnut munasarjat ja saanut näillä hoidoilla ja luovutetulla munasolulla lapsen?

Tämä kiinnostaisi kovasti, sillä olemme nyt vihdoin päässeet hoitoon, josta tulinkin n. 1,5kk sitten raskaaksi, mutta valitettavasti raskaus päättyi keskenmenoon viikolla 6. Yritän keräillä toivon rippeitä ja olisi lämmittävää kuulla jos jollain olisi onnistumiskokemus vastaavasta tilanteesta.
 
Moi Pompelis - voi olla vähän hiljaisenpuoleista Suomessa, täällä on kaikkiaan niin vähän porukkaa :) Kokeile kv palstoja, sieltä varmaan löytyy helpommin saman kokeneita. Sinänsä hieno asia että tulitte raskaaksi ekasta hoidosta! Se on hyvä merkki!

Tsemppiä @Florie ! Ehkä se on vähän myöhäinen herännäinen - joka tapauksessa laadukkaasta alkioparvesta eli hyvät on prognoosit :) Luin jostain ulkomaisen klinikan onnistumisarviosta että heillä onnistumisprosentti on 97 aina kulloisellekin kierrolle, josta munasolut kerätty. Eli 97 prosentilla oli elävä baby sylissä kun kaikki alkiot oli erästä käytetty - sinulla voi olla 9 babya sylissä :)

Kävin kans maanantaina verikokeessa, dpo15 hcg oli hyvä 449 ja ainakin netistä löytyvien taulukkojen yläpäässä. Pelottelen miestä kaksosjutuilla :D Sen sijaan keltarauhasarvo oli EDELLEEN LASKENUT! Tää on oikeasti vakava asia: oon käyttänyt Lutinusta kolme päivässä ja kun ekan kerran eli siirtopäivänä nähtiin että arvo oli matala eli vain 32, aloin ottaa myös suun kautta Terolutia 2 kpl. Nyt se oli laskenut 21:een!!!! Lisättiin vielä kaksi Terolut-tablettia eli yhteensä neljä. Terolutit ei näy verikokeessa, mutta tämä tarkoittaa oikeasti sitä, että mun aiemmat yritykset on voineet mennä puihin YKSINKERTAISESTI sen takia että tarpeeksi lutinusta ei ole imeytynyt emättimen kautta!!!

Olisi maailman järkyttävintä, jos se on todella ollut syy tai tekijä. Mutta pyytäkää lääkäreitä kiinnittämään tähän asiaan huomiota. Aiemmalla klinikalla ihmettelin aina, miksei myös keltarauhasarvoa mitata, kuten Amerikassa mitataan ja säädetään heti, jos se ailahtelee.
 
  • Tykkää
Reactions: Katinka<3 ja Florie
Hurjaa @kuumoduli tuo keltarauhashormoni-asia! Multa myös mitattiin se siirtopäivänä, hyvä jos on nyt tosiaan tapana. Mutta vau miten hieno hcg-arvo, kyllä tuosta luulisi vauvan tulevan!

Menen perjantaina uuteen verikokeeseen, sitten olen viisaampi. Nyt taas kaikki tuntemukset kadonneet joten olen tietysti varma, ettei siellä mitään ole. Sitten kun jotain tuntuu, olen varma että se on PMS/lääkkeet. :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: kuumoduli
Klinikat saa esittää onnistumisprosentin millä tilastoinnilla haluaa ja itse olisin epäluuloinen, jos onnistumisprosentiksi luvataan paljon yli 50%.

”Generally, in egg donation, 59% of patients get pregnant after the first cycle, 65% after the second cycle and 89% after the third IVF cycle. Of course, most IVF centres prefer to present cumulative success rates, taking into account three IVF cycles with donor oocytes performed in short time intervals. These can be on average from 75% to even 95%.”

Tämä lainaus täältä:


Mutta siis hyväthän ne prosentit on silti!
 
@kuumoduli Mulla oli sama ongelma. Viron lääkäri käski mittauttaa progea muutaman kerran, se oli niin alhainen että oli menossa kesken, ja vuotelinkin välillä. Suomessa lääkärit sanoivat että turha sitä on mitata, ettei se merkkaa mitään. Pidin pääni ja maksoin yksityisellä testit. Mikään lisälääke ei auttanut, lääkäri lähetti Virosta lihakseen pistettävää progesteronia, se auttoi! Mulla on sitä itseasiassa jäljellä vieläkin, en raaski heittää pois, vaikka päiväys meni jo :D
En tajua miten Suomen lapsettomuuslääkärit eivät ole perillä niinkin tärkeästä asiasta kuin progesteronin merkitys raskaudessa ja keskenmenoissa..
 
Jos siirtopäivänä testauttaisi itse keltarauhashormonin, niin kai se on esim. Synlabilla se S-PROG, mutta mihin viitearvoihin pitäis silloin osua? Siis pitäiskö arvon olla raskauden ekan kolmanneksen viitearvo jo siinä vaiheessa, jotta raskaus voisi alkaa (ja jatkua)?
 
Pompelis
@kuumoduli Kiitos tsemppauksesta ja vastauksesta! Satutko tietämään jotain sellaista kv-palstaa, joka ei olisi Facessa? Tuntuu mukavemmalta kirjoitella tällaisista super henkilökohtaisista asioista nimimerkin takaa kuin omilla tiedoilla.

Aion muuten itsekin vaatia seuraavassa siirrossa, että noita hormoneita tarkkaillaan. Ei niitä mitattu mun mielestä missään vaiheessa ja epäilyttää voisiko siinä olla osasyytä keskenmenoon.
 
  • Tykkää
Reactions: kuumoduli
@kuumoduli Mulla oli sama ongelma. Viron lääkäri käski mittauttaa progea muutaman kerran, se oli niin alhainen että oli menossa kesken, ja vuotelinkin välillä. Suomessa lääkärit sanoivat että turha sitä on mitata, ettei se merkkaa mitään. Pidin pääni ja maksoin yksityisellä testit. Mikään lisälääke ei auttanut, lääkäri lähetti Virosta lihakseen pistettävää progesteronia, se auttoi! Mulla on sitä itseasiassa jäljellä vieläkin, en raaski heittää pois, vaikka päiväys meni jo
En tajua miten Suomen lapsettomuuslääkärit eivät ole perillä niinkin tärkeästä asiasta kuin progesteronin merkitys raskaudessa ja keskenmenoissa..
Suomen touhu on osaltaan todella jälkijättöistä. Tuntuu että tätä alaa ei valvo kukaan, ja kaikki klinikat tekee sitten suunnilleen mitä huvittaa. Onneksi saitte apua edes jostain!
 
Jos siirtopäivänä testauttaisi itse keltarauhashormonin, niin kai se on esim. Synlabilla se S-PROG, mutta mihin viitearvoihin pitäis silloin osua? Siis pitäiskö arvon olla raskauden ekan kolmanneksen viitearvo jo siinä vaiheessa, jotta raskaus voisi alkaa (ja jatkua)?
En tiedä, mutta minulle sanoi lääkäri siirtopäivän arvosta 32, että tämä on matala ja kyllä tälläkin raskauksia tapahtuu, mutta parempi olisi jos se olisi 38. Tämä arvo 32 oli minulla siis kolmen Lutinuksen lopputulos. Tässä kaikki mitä tiedän :)
 
Hurjaa @kuumoduli tuo keltarauhashormoni-asia! Multa myös mitattiin se siirtopäivänä, hyvä jos on nyt tosiaan tapana. Mutta vau miten hieno hcg-arvo, kyllä tuosta luulisi vauvan tulevan!

Menen perjantaina uuteen verikokeeseen, sitten olen viisaampi. Nyt taas kaikki tuntemukset kadonneet joten olen tietysti varma, ettei siellä mitään ole. Sitten kun jotain tuntuu, olen varma että se on PMS/lääkkeet.
Pidän sinulle peukkuja ja toivoa yllä, kerro miten tilanne etenee!
 
  • Rakkaus
Reactions: Florie
@kuumoduli Kiitos tsemppauksesta ja vastauksesta! Satutko tietämään jotain sellaista kv-palstaa, joka ei olisi Facessa? Tuntuu mukavemmalta kirjoitella tällaisista super henkilökohtaisista asioista nimimerkin takaa kuin omilla tiedoilla.
Moi Pompelis, en tiedä valmiiksi muuta kuin ehkä Inspire-nimisen, jonkinlaista nimimerkkiä vaativan lapsettomuuspalstan - minusta siellä on todella älykkäitä ja asiallisia keskusteluja monista lapsettomuuden alalajeista. Koita myös ihan googlaamalla eri hakusanayhdistelmillä, vaikka "chemo infertility" tai "cancer infertility experience" tms, voisin kuvitella että aiheesta on keskusteltu monilla eri palstolla ja pitää vaan kaivaa keskustelut esiin. Ehkä tubessa voisi olla kokemusvideoita, en tiedä?
 
Pompelis
@kuumoduli En ole googlailulla onnistunut löytämään mitään palstaa aiheesta, mutta luulis nyt, että koko maailman mittakaavassa keskustelua aiheesta oltaisiin käyty. Hyvät hakusanaehdotukset sulla, testaan nillä ja täytyy tutustua tuohon Inspireen, kiitos paljon vinkistä! Palaan kertomaan jos jotain löytyy ja jos joskus joku vastaavassa tilanteessa oleva eksyisi tänne!
 
  • Tykkää
Reactions: kuumoduli
Suomen touhu on osaltaan todella jälkijättöistä. Tuntuu että tätä alaa ei valvo kukaan, ja kaikki klinikat tekee sitten suunnilleen mitä huvittaa. Onneksi saitte apua edes jostain!
Tätä mäkin olen joskus miettinyt. Meillä ensimmäisellä klinikalla touhu oli ihan kummallista sähläystä, ja ikinä en päässyt selvyyteen että millä perusteella joitain ratkaisuja tehtiin. Lopputulos tuskin olisi muuttunut millään, mutta kyllä jäi hampaankoloon moni asia, ihan jo siksi että kun hoidot maksaa itse niin haluaisi tietää, että kaikki tehdään varmasti kunnolla. Mutta toisaalta ei kuitenkaan käynyt mitään sellaista, mistä olisi voinut virallisesti valittaakaan - enkä tiedä, mitä sekään olisi auttanut.
 
  • Tykkää
Reactions: kuumoduli
vierailija
En tiedä, mutta minulle sanoi lääkäri siirtopäivän arvosta 32, että tämä on matala ja kyllä tälläkin raskauksia tapahtuu, mutta parempi olisi jos se olisi 38. Tämä arvo 32 oli minulla siis kolmen Lutinuksen lopputulos. Tässä kaikki mitä tiedän
Osaisitko sinä tai joku muu arvioida, mitä sen arvon olisi hyvä olla dpo18 ja siitä eteenpäin, siis plussatapauksessa? Enemmän kuin 32?
 
vierailija
Jos siirtopäivänä testauttaisi itse keltarauhashormonin, niin kai se on esim. Synlabilla se S-PROG, mutta mihin viitearvoihin pitäis silloin osua? Siis pitäiskö arvon olla raskauden ekan kolmanneksen viitearvo jo siinä vaiheessa, jotta raskaus voisi alkaa (ja jatkua)?
Kävin yhden kerran siirtopäivänä labrassa, progesteroni oli 78. Sittemmin olen käyttänyt passeissa Lugesteron 200mg 1x3, joskus omatoimisesti Terolutia siihen lisännyt, mutta en lopulta onnistuneesta siirrossa.
 

Yhteistyössä