Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

vierailija
@kuumoduli En ole googlailulla onnistunut löytämään mitään palstaa aiheesta, mutta luulis nyt, että koko maailman mittakaavassa keskustelua aiheesta oltaisiin käyty. Hyvät hakusanaehdotukset sulla, testaan nillä ja täytyy tutustua tuohon Inspireen, kiitos paljon vinkistä! Palaan kertomaan jos jotain löytyy ja jos joskus joku vastaavassa tilanteessa oleva eksyisi tänne!
Suosittelen Redditiä, siellä sellainen subreddit kuun infertility tosi asiallinen, voi olla että luovutetuilla vielä joku toinenkin subreddit, mutta ainakin infertility iso foorumi ja monenlaisia keskusteluja myös luovutetuista, tosi aktiivinen. Tsemppiä!
 
Pompelis
Vierailija: Kiitos vinkistä, oon siis kaikennäköisillä hakusanoilla etsinyt vuosien varrella, tietoa kyllä löytyy muttei yhtään keskustelua, mikä on jokseenkin uskomatonta. Tuolta Kuumodulin ehdottamasta Inspirestä en löytänyt oikein mitään. Reddit-kortti on vielä kääntämättä ja totta, tuolta palstalta voisi hyvinkin löytyä joku. Kiitos avusta ja tsempistä!
 
Tätä mäkin olen joskus miettinyt. Meillä ensimmäisellä klinikalla touhu oli ihan kummallista sähläystä, ja ikinä en päässyt selvyyteen että millä perusteella joitain ratkaisuja tehtiin. Lopputulos tuskin olisi muuttunut millään, mutta kyllä jäi hampaankoloon moni asia, ihan jo siksi että kun hoidot maksaa itse niin haluaisi tietää, että kaikki tehdään varmasti kunnolla. Mutta toisaalta ei kuitenkaan käynyt mitään sellaista, mistä olisi voinut virallisesti valittaakaan - enkä tiedä, mitä sekään olisi auttanut.
Kyllä. Meillä aivan samanlaista pitkin matkaa. Lääkäri jopa kyseli MINULTA, mitä hoidossa pitäisi tehdä: kasvatetaanko alkioista viisipäiväisiä vai kolmipäiväisiä, kun ne oli alunperin tehty pakkasmunasoluista, ja lääkäri arveli että ylimääräinen pakastelu ja sulattelu voisi vahingoittaa niitä.

Sanoin lääkärille, että en tiedä, koska en ole lääkäri. Sen jälkeen hän päätti siirtää alkiot kolmipäiväisinä, tunnetuin seurauksin eli en tullut raskaaksi.

Muuten: kannattaa reklamoida. Minä reklamoin, kun saimme tunnetulta luovuttajaltamme vain yhden kolmipäiväisen alkion, eli hoito meni täysin poskelleen. Pyysin hyvitystä. Klinikka antoi hyvitykseksi 6 kpl erän pakkasmunasoluja, ja saimme itse valita kolmesta luovuttajasta erän (toki yksikään ei ollut minun pituiseni). Klinikka myös maksoi noiden munasolujen hedelmöityksen ja toimenpiteet pakastamiseen asti, siirrot maksoimme itse.

Ihan kiva hyvitys, mutta ei tuonut mitään tulosta. Minusta siinä tehtiin virhe, että alkiot kasvatettiin vain kolmipäiväisiksi. Sekin johtui alunperin klinikan typeristä aukioloajoista, eli viikonloppu tuli väliin.

Tämä klinikka oli Felicitas Mehiläinen Helsingissä, en voi suositella kenellekään.
 
Pompelis
@kuumoduli JUST eilen puhuin kaverin kanssa, joka on ollut hoidossa Felicitaksella Helsingissä ja hänen hoidot (kyseessä ei ole luovutettu munasolu) oli mennyt AIVAN persiilleen myös ja tehty suorastaan hoitovirhe. No, hän onneksi kysyi toisen mielipiteen ja Dextralla tuli ekalla yrityksellä raskaaksi ja nyt on ihana vaavi syntynyt.
 
  • Tykkää
Reactions: kuumoduli
vierailija
Kyllä. Meillä aivan samanlaista pitkin matkaa. Lääkäri jopa kyseli MINULTA, mitä hoidossa pitäisi tehdä: kasvatetaanko alkioista viisipäiväisiä vai kolmipäiväisiä, kun ne oli alunperin tehty pakkasmunasoluista, ja lääkäri arveli että ylimääräinen pakastelu ja sulattelu voisi vahingoittaa niitä.

Sanoin lääkärille, että en tiedä, koska en ole lääkäri. Sen jälkeen hän päätti siirtää alkiot kolmipäiväisinä, tunnetuin seurauksin eli en tullut raskaaksi.

Muuten: kannattaa reklamoida. Minä reklamoin, kun saimme tunnetulta luovuttajaltamme vain yhden kolmipäiväisen alkion, eli hoito meni täysin poskelleen. Pyysin hyvitystä. Klinikka antoi hyvitykseksi 6 kpl erän pakkasmunasoluja, ja saimme itse valita kolmesta luovuttajasta erän (toki yksikään ei ollut minun pituiseni). Klinikka myös maksoi noiden munasolujen hedelmöityksen ja toimenpiteet pakastamiseen asti, siirrot maksoimme itse.

Ihan kiva hyvitys, mutta ei tuonut mitään tulosta. Minusta siinä tehtiin virhe, että alkiot kasvatettiin vain kolmipäiväisiksi. Sekin johtui alunperin klinikan typeristä aukioloajoista, eli viikonloppu tuli väliin.

Tämä klinikka oli Felicitas Mehiläinen Helsingissä, en voi suositella kenellekään.
Anteeksi ehkä tyhmä kysymykseni, mutta miksi kolmepäiväiseksi kasvattaminen on virhe?
 
Anteeksi ehkä tyhmä kysymykseni, mutta miksi kolmepäiväiseksi kasvattaminen on virhe?
Kolmipäiväiseksi kasvattaminen ei ole virhe, vaan välttämättömyys ennen viisipäiväiseksi kasvattamista. Virhe sen sijaan on siirtää kolmipäiväistä kohtuun. Syy: harvempi kolmipäiväinen alkio kehittyy eläväksi lapseksi asti 5-päiväisiin verrattuna, tämän voit varmistaa mistä tahansa internetistä ja tutkimuksista.

Jos alkiot kasvattaa labrassa viisipäiväisiksi, niistä suodattuu jo petrimaljalla pois tapaukset, jotka ei kasvaisi edes neljä- tai viisipäiväisiksi. Viisipäiväisiksi kasvattaminen ja niiden siirtäminen on tavallaan luonnonkarsintaa.
 
vierailija
Kolmipäiväiseksi kasvattaminen ei ole virhe, vaan välttämättömyys ennen viisipäiväiseksi kasvattamista. Virhe sen sijaan on siirtää kolmipäiväistä kohtuun. Syy: harvempi kolmipäiväinen alkio kehittyy eläväksi lapseksi asti 5-päiväisiin verrattuna, tämän voit varmistaa mistä tahansa internetistä ja tutkimuksista.

Jos alkiot kasvattaa labrassa viisipäiväisiksi, niistä suodattuu jo petrimaljalla pois tapaukset, jotka ei kasvaisi edes neljä- tai viisipäiväisiksi. Viisipäiväisiksi kasvattaminen ja niiden siirtäminen on tavallaan luonnonkarsintaa.
Tarkoitin toki kolmepäiväisen siirtoa.
Jotain tutkimuksia olenkin lukenut. Minulle vain perusteltiin 2 ja 3 päiväisten siirtoa sillä, että jotkut voivat kuukahtaa maljalla mutta jatkaisivat kasvua kohdussa.
Siksi jäin pohtimaan pitäisikö kasvatella maljalla kauemmin.
 
No huonostihan tässä kävi, arvo laskenut tosi alas. Eli aika tappiomieliala nyt, vaikka periaatteessa ei mitään syytä kun niitä alkioita kerran on.
Voi että, kurjaa kun ei nyt onnistunutkaan. Komppaan tässä Kuumodulia, hyvä kuitenkin että yritti kiinnittyä ja kyllä noista joku vielä jää lopullisesti kyytiin ❤ Saako seuraavaan kiertoon jo uuden yrityksen?
 
  • Rakkaus
Reactions: Florie
vierailija
Tulin vaan sivusta huikkaamaan, että mulla on kolme raskautta (joista syntynyt myös kaksi tervettä lasta) saatu aikaan 3-päiväisillä alkioilla. Että ei se nyt aina ole turhaa siirrellä 3-päiväisiä.
 
Voi että, kurjaa kun ei nyt onnistunutkaan. Komppaan tässä Kuumodulia, hyvä kuitenkin että yritti kiinnittyä ja kyllä noista joku vielä jää lopullisesti kyytiin Saako seuraavaan kiertoon jo uuden yrityksen?
Ei valitettavasti saa, vaan seuraavaan vasta. Pitää varmistua että kaikki lähtee ja raskaustesti nega.

Ja kiitos tsempeistä! Pakko yrittää ajatella, että oli hyvä merkki eikä merkki siitä, että joka alkioissa on jotain vikaa...
 
  • Rakkaus
Reactions: kuumoduli
Ei valitettavasti saa, vaan seuraavaan vasta. Pitää varmistua että kaikki lähtee ja raskaustesti nega.

Ja kiitos tsempeistä! Pakko yrittää ajatella, että oli hyvä merkki eikä merkki siitä, että joka alkioissa on jotain vikaa...
Se oli erittäin hyvä merkki <3 <3 Mun tästä erästä eka ei edes yrittänyt kiinnittyä. Harmi kun joudut odottamaan yhden kierron yli. No mutta venailen sua ja oon hengessä koko ajan mukana!
 
  • Rakkaus
Reactions: Florie
Ei taida olla mulle täällä piinistelyyn kaveria? Meillä alkionsiirto näillä näkymin ensi viikolla.
Saatiin tältä toiselta luovuttajalta yhteensä 4 alkiota, yhtä seuraillaan vielä. Ei huippu mutta ei huonoinkaan tulos? Toivon niin kovasti että nyt näistä joku olisi se joka jää kyytiin ja pysyisi siellä ❤
 
Ei taida olla mulle täällä piinistelyyn kaveria? Meillä alkionsiirto näillä näkymin ensi viikolla.
Saatiin tältä toiselta luovuttajalta yhteensä 4 alkiota, yhtä seuraillaan vielä. Ei huippu mutta ei huonoinkaan tulos? Toivon niin kovasti että nyt näistä joku olisi se joka jää kyytiin ja pysyisi siellä
Onneksi olkoon alkioista, neljähän on erittäin hyvä määrä :) Meillä oli vain kolme blastoa lopulta, yksi lopahti ennen pakastusta. Laitoitteko blastot jo pakkaseen, ja nyt odotatte sinun kiertoon sopivaa vaihetta? Pidä meitä ajan tasalla miten menee!
 
  • Rakkaus
Reactions: Netty79
Ei taida olla mulle täällä piinistelyyn kaveria? Meillä alkionsiirto näillä näkymin ensi viikolla.
Saatiin tältä toiselta luovuttajalta yhteensä 4 alkiota, yhtä seuraillaan vielä. Ei huippu mutta ei huonoinkaan tulos? Toivon niin kovasti että nyt näistä joku olisi se joka jää kyytiin ja pysyisi siellä
Onnea matkaan!! Hyvältä kuulostaa saalis, toivottavasti tärppäisi heti! <3
 
Onneksi olkoon alkioista, neljähän on erittäin hyvä määrä Meillä oli vain kolme blastoa lopulta, yksi lopahti ennen pakastusta. Laitoitteko blastot jo pakkaseen, ja nyt odotatte sinun kiertoon sopivaa vaihetta? Pidä meitä ajan tasalla miten menee!
Kiitos! Mun kierto on nyt siinä vaiheessa että aloitettiin jo lääkitykset ja alkiot menivät pakkaseen. Ensi viikolla siirto jos kaikki menee hyvin. Raportoin kyllä tänne sitten tuntemuksia. Mikäs sinulla vointi? Onko ensimmäinen ultra tiedossa?
 
Kiitos! Mun kierto on nyt siinä vaiheessa että aloitettiin jo lääkitykset ja alkiot menivät pakkaseen. Ensi viikolla siirto jos kaikki menee hyvin. Raportoin kyllä tänne sitten tuntemuksia. Mikäs sinulla vointi? Onko ensimmäinen ultra tiedossa?
Hyvältä kuulostaa! Kiitos kysymästä, ihan hyvä vointi, tänään on 5+3. Melkoista univelkaa jo tullut: juoksen vessassa keskellä yötä enkä saa enää sen jälkeen unta :D Mennyt muutenkin koko lailla huumorin puolelle elämä: kahvi ei maistu, karkkia "ei saa" syödä ainakaan sellaisia määriä kuin ennen, suuri osa hyvistä ruoista kielletty, tissit on jo nyt aivan liian isot ja ahdistavat mun makuun enkä tunnista niitä omikseni saati haluaisi olla niiden kanssa tekemisissä! Heh.

Kävin ekassa ultrassa sattumoisin jo eilen, koska ahdistuin nopeasti yltyneestä tuhruttelusta. Ultrassa oli kaikki kuten pitikin näillä viikoilla, eli hentoinen pyöreä ruskuaispussi <3

Heh ja tosiaan huumoriosastoa on sekin että ilmeisesti tuhrutus (joka toki loppui välittömästi kun olin maksanut 220 euroa tutkimuksista) johtui edellisillan yhdynnästä eikä ollut sen vakavampaa, mutta aiheutti nyt kuitenkin sitten yhdyntäkiellon, ratsastuskiellon ja "hyppimis- sekä pomppimiskiellon" :D Näillä mennään. Onneksi hallitus sentään purki poikkeustilan just eilen, edes jotain vapauksia tuli takaisin :D
 
  • Tykkää
Reactions: Florie ja Netty79
Hyvältä kuulostaa! Kiitos kysymästä, ihan hyvä vointi, tänään on 5+3. Melkoista univelkaa jo tullut: juoksen vessassa keskellä yötä enkä saa enää sen jälkeen unta Mennyt muutenkin koko lailla huumorin puolelle elämä: kahvi ei maistu, karkkia "ei saa" syödä ainakaan sellaisia määriä kuin ennen, suuri osa hyvistä ruoista kielletty, tissit on jo nyt aivan liian isot ja ahdistavat mun makuun enkä tunnista niitä omikseni saati haluaisi olla niiden kanssa tekemisissä! Heh.

Kävin ekassa ultrassa sattumoisin jo eilen, koska ahdistuin nopeasti yltyneestä tuhruttelusta. Ultrassa oli kaikki kuten pitikin näillä viikoilla, eli hentoinen pyöreä ruskuaispussi <3

Heh ja tosiaan huumoriosastoa on sekin että ilmeisesti tuhrutus (joka toki loppui välittömästi kun olin maksanut 220 euroa tutkimuksista) johtui edellisillan yhdynnästä eikä ollut sen vakavampaa, mutta aiheutti nyt kuitenkin sitten yhdyntäkiellon, ratsastuskiellon ja "hyppimis- sekä pomppimiskiellon" Näillä mennään. Onneksi hallitus sentään purki poikkeustilan just eilen, edes jotain vapauksia tuli takaisin
No onneksi sait siihen tuhrutteluun selvyyden niin ei turhaan kaiverra mieltä. Oletko kovastikin perehtynyt noihin ruokavalio asioihin? Olen todella kova herkkuhiiri ja mun on tosi vaikea ajatella että 9kk pitäisi sinnitellä, en varmaan pysty :D
 
  • Tykkää
Reactions: kuumoduli
vierailija
Hinnastossa lukee oudosti ilmaistu ”inkubointi blastokystiksi asti” 440€. Ja kyllä varmaan kaikki viljelee blastoiksi ainakin pyynnöstä ja tietysti erillistä maksua vastaan.
Kiitos! Poikkeava era niin ei oikein vaihtoehtoja. Vain fet käy niin tulee aika kalliiksi jos pitää maksaa tuo heidän perushinta, blastokulut ja icsikulut (takuu mikäli lopputulos 0) ja vielä fet 1900€. Ehkä varmistan sieltä suoraan että tosiaanko noin
 
No onneksi sait siihen tuhrutteluun selvyyden niin ei turhaan kaiverra mieltä. Oletko kovastikin perehtynyt noihin ruokavalio asioihin? Olen todella kova herkkuhiiri ja mun on tosi vaikea ajatella että 9kk pitäisi sinnitellä, en varmaan pysty
En oo jaksanut ihan kauheasti perehtyä, mutta perusjuttuihin olen nyt perehtynyt.

Milloin sulla on siirto?!
 

Yhteistyössä