Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Hei!
Tätä palstaa seuranneena haluaisin kysyä, että miten teillä lahjamunasoluraskaus ja lapsettomuustausta menetyksineen ovat vaikuttaneet intiimielämään raskauden aikana? Olen koittanut löytää aiheesta tietoa lahjamunasolujen osalta, mutta mitään ei löydy.
Itselläni tilanne on se, että olen raskaana lahjamunasolusta, ja en pysty harrastamaan lainkaan intiimielämää nyt raskauden aikana. Ensinnäkin pelkään tulehdusta (vaikka tiedän, että seksiä voi turvallisesti harrastaa raskaana) ja siitä koituvia raskauskomplikaatioita. Toisekseen lapsettomuushoidot ja keskenmenot ovat osuneet johonkin hyvin haavoittuvaan minussa. Kolmanneksi koen intiimielämän yhteydessä, että sisälläni on vieraan naisen lapsi, lapsi jota oma kehoni ei pystynyt saamaan aluelle, enkä siksikään pysty seksiin. En pysty ikään kuin antamaan keholleni anteeksi lapsettomuutta.
Onko muilla vastaavia ajatuksia tai ongelmia?
Hei!
Onnea sinulle paljon onnistuneesta alkionsiirrosta :) En valitettavasti pysty omalta osaltani kommentoimaan ajatuksia, sillä itse pidättäydyin intiimielämästä vain ensimmäisten muutaman viikon ajan, ja sen jälkeen kaikki on ollut normaalia (toki pahoinvointi/vatsakipu ovat estäneet paikoittain). Helminauha hankkeella on vertaistukitapaamisia zoomin kautta (itse ajattelin niihin osallistua kun aikataulullisesti löytyy sopiva ajankohta) ja niissä on paikalla koulutettu vertaisohjaaja, ehkä sieltä löytyisi tietoa aiheesta? Tsemppiä kovasti ❤
 
Kommentoin tuohon vierailijan puheenvuoroon. Yleisellä tasolla voin sanoa, että lapsettomuustausta jättää jälkensä sukupuolielämään. Me luomuiltiin 5-6 vuotta yhdyntäkeskeisesti ja meni kyllä maku koko hommaan. Nyt vauva on 8 kk ja innoissaan harrastetaan seksiä useimmiten ilman yhdyntöjä. On huipoua, kun ei ole toivetta raskautumisesta .

Itse tuskailin raskausaikana, kuinka voin imettää toisen naisen lasta. Se tuntui niin intiimiltä. Puhuin tästä avoimesti ja otin tunteen vastaan. Se meni onneksi ohi ja imetys jatkuu vielä. Vieläkin välillä olen hämmentynyt lapsen ulkonäöstä, kun luovuttaja oli minua 12 cm lyhyempi.

Facessa on Simpukan vertaisryhmä, tervetuloa purkamaan tuntoja

Ja onnittelut raskautuneille
 
vierailija
Kiitos @Manteli86 ja @kirsillevauva kommenteistanne! Täällä siis se sama vierailija :).
Huojentava kuulla kokemuksianne.
Sain ennen tätä lapsettomuusrumbaa nuorempana lapsen luomusti, eikä minulla ollut silloin vastaavia ongelmia raskausaikana. Kuten Kirsillevauva sanoi, lapsettomuus todellakin jättää jälkensä seksuaalisuuteen ja koko ihmiseen. Välillä tämä tuntuu toivottomalta suolta, kun samoja pettymyksiä ja suruja joutuu käsittelemään yhä uudestaan.
Osaako joku suositella lapsettomuushoitojen jättämiin jälkiin ja raskausajan ongelmiin perehtynyttä seksuaaliterapeuttia?
Tsemppiä hoitoihin ja onnea raskautuneille ja lapsen jo saaneille!
 
@Katinka<3, 46v. Aura klinikka, 2. lapsi, miehen 1. luovuttajan kanssa hoito keskeytettiin, nyt 2. luovuttaja, punktio tammikuun alkupuolella
@MARIAL43 43v., Dextra, 1. lapsi toiveissa, jonossa 2/2020 (jonotusaika n. vuosi)
@lapsettomuuta10v 36v, Dextra jonossa 01/20, 1. .lapsi kummallekkin
@Annamaija 76, Ovumia, 3. lapsi haaveissa, 1.pas - >TM, 2.pas 11.1.21(vielä 3 blastoa pakkasessa)

Plussanneet :
@Helmi_76, Dextra, 44 v., 1. lapsi, 1. luovuttaja, 2. PAS
@Angervo76 44 v., Ovumia, 3.lapsi toiveissa, miehen 1., (luomu km 2/2020), luovuttaja 1: 0 hedelmöittynyttä solua 9/20, luovuttaja 2: tuoresiirto 10/20 ja 6 alkiota pakkasessa., La 07/2021
@Pähkinä38, 38 v., Ovumia, 1.lapsi, 1. luovuttaja, tuoresiirto 11/20 ja 4 alkiota pakkasessa. LA 07/2021
@Manteli86, 34v, HUS, 1.lapsi, PAS 30.11.2020, 4 blastoa pakkasessa. LA 8/2021
 
Hei kaikille ja ihanaa alkanutta vuotta!! Minä en ole ehtinyt palstaa tai juuri hoitojakaan ajatella, kun isän hautajaisten jälkeen tuli ihan hirveä hoppu kaikkien joulujuttujen kanssa. 25.12 lähdettiin vielä 10 päivän lomalle Rukalle ja senkin tiimoilta oli paljon hankittavaa ja järjestettävää. Tuntuu, että jouluna ei juuri ehtinyt hengähtää. Aloitin sitten Zumenonit kaiken tuon kiireen keskellä viikkoa liian myöhään. Ette usko kuinka harmissani olin. Olin vihainen ja pettynyt itseeni. Limakalvon seurantaultra jätettiin sitten tekemättä ja se tehtiin tänään eli samana päivänä kuin luovuttajan punktiokin. Onneksi limakalvo näytti hyvältä ja tuoresiirtoon päästään kuin päästäänkin. Se on tämän viikon to tai pe. Munasoluja saatiin tänään 14, joten minulla on tosi toiveikas ja odottava olo. Huomenna soittavat ja kertovat alkioiden määrän ja kyllähän se silti jännittää.

@lapsettomuuta10v, Olen niin niin pahoillani sinun ja teidän puolesta. Ei ole edes sanoja, mitä kirjoittaa. Voimia ja iso halaus täältä!!

Ihanaa @Annamaija 76, että saitte siirron noin pian. Me mennään nyt sitten lopulta aika samoissa. Olet varmaan kertonut, mutta en muista. Siirrettiinkö teille 5- päiväinen vai minkä ikäinen? Toivon kovasti teille nyt onnea matkaan. Koska teillä on testipäivä?

Mites @kuumoduli ? Pitelen teillekin peukkuja kovasti.

Tuosta lapsettomuushoitojen vaikutuksesta seksielämään en osaa vielä sanoa. Nämä hormonit ehkä vaikuttaa (tehtiin keinotekoisesti vaihdevuodet) ja samoin nuo Luget, joita pitää laittaa 3xpäivässä. Ne on jotenkin sellaista (epäsiistiä) tavaraa, että vievät kyllä kaikki halut. Jotenkin huomaan, että olen itse tullut aika passiiviseksi seksin suhteen, mutta vaikea sanoa, mikä johtuu hoidoista ja mikä isän kuolemasta, joulukiireistä tai Australiaan muutosta. Olen minä kuitenkin sen verran tätä pohtinut, että toivon palaavani entiselleni ja hiukan pelottaa, että onko jokin muuttunut minussa tai meidän suhteessa pysyvästi.

Ai niin, me päätettiin mennä naimisiin 20.3. Toivottavasti korona pysyy sen verran aisoissa, että saa edes 10 henkeä kokoontua. Ajateltiin pitää häät 3 osassa samana päivänä siten, että ensin syötäisiin sukulaisten kanssa (äitini ja tädit + enot). Päivällä kävisi muutama lapsiperhe syömässä ja illalla tulisi vielä kaverit istumaan iltaa ja syömään. Otetaan iso kirkko ja saatiin lupa, että sinne pääsee kaikki, kun tullaan vähän eri aikaan perhekunta kerrallaan ja sijoitutaan kirkossa hajalleen + pidetään maskit. Meidän piti ensin siirtää häät koronan jälkeiseen aikaan, mutta nyt tultiin toisiin ajatuksiin. En halua alkaa Ausseista käsin selvittämään nimenvaihdoksia ja uusia passeja minulle ja tytölle. Häät striimataan, niin miehen sukulaiset voi olla hengessä mukana. Pidetään heidän kanssa sitten jokin pieni juhlatilaisuus, kun päästään sinne. Jos maaliskuun lopussa saa kokoontua enää vain 2 ihmistä, niin kai meidät joku etänä vihkii ja toiset todistaa....

Olin juuri Annamaija kirjoittamassa tätä, kun huhuilit minua. Kiitos kysymästä - mukana taas!!

Ihanaa ja toiveiden täytteistä vuotta meille ihan kaikille!
 
@Katinka<3, 46v. Aura klinikka, 2. lapsi, miehen 1. luovuttajan kanssa hoito keskeytettiin, nyt 2. luovuttaja, punktio 11.1, josta 14 munasolua
@MARIAL43 43v., Dextra, 1. lapsi toiveissa, jonossa 2/2020 (jonotusaika n. vuosi)
@lapsettomuuta10v 36v, Dextra jonossa 01/20, 1. .lapsi kummallekkin
@Annamaija 76, Ovumia, 3. lapsi haaveissa, 1.pas - >TM, 2.pas 11.1.21(vielä 3 blastoa pakkasessa)

Plussanneet :
@Helmi_76, Dextra, 44 v., 1. lapsi, 1. luovuttaja, 2. PAS
@Angervo76 44 v., Ovumia, 3.lapsi toiveissa, miehen 1., (luomu km 2/2020), luovuttaja 1: 0 hedelmöittynyttä solua 9/20, luovuttaja 2: tuoresiirto 10/20 ja 6 alkiota pakkasessa., La 07/2021
@Pähkinä38, 38 v., Ovumia, 1.lapsi, 1. luovuttaja, tuoresiirto 11/20 ja 4 alkiota pakkasessa. LA 07/2021
@Manteli86, 34v, HUS, 1.lapsi, PAS 30.11.2020, 4 blastoa pakkasessa. LA 8/2021
 
  • Tykkää
Reactions: Manteli86
Klinikalta juuri soittivat. Munasoluja tuli niin paljon, niin päättivät tehdä puolelle IVF:n ja puolelle Icsin. IVF solut eivät hedelmöittyneet, mutta 5 Icsillä solua hedelmöittyi. Biologi sanoi, että tästä voidaan päätellä, että myös siittiöissä olisi mahdollisesti jotain vikaa. Kysyin, että onko ennuste näille icsi-alkuisille nyt huonompi, mutta ei kuulemma kerro siitä mitään. Olen tavallaan iloinen näistä 5:stä, mutta miten tuo uutinen ja noin suuri kato kuitenkin pisti mielen vähän matalaksi. Emmehän me halua kuin yhden lapsen ja 5 on jo hyvä määrä.... Voisin toki ajatella niinkin, että hyvä näin, niin ei tarvitse heittää niin montaa alkiota roskiin. Biologi soittaa taas huomenna aamulla ja kertoo tilanteen. Perjantaille on nyt varattu aika siirtoon.

Eilisen sepustuksen jälkeen mua hävetti, että kirjoitin taas koko henkilökohtaisen elämäntilanteeni teille. Jättäkää lukematta, jos teitä ei kiinnosta mun hääsuunnitelmat. Anteeksi! Mä olen hieman avoin ja innostuva. Ja ihanaa @Annamaija 76 , että teilläkin on häät suunnitteilla. Onnea!! Pitäisikö meidän alkaa vaihtamaan ideoita siitä, miten pitää hienot häät kokoontumisrajoituksista huolimatta tai miten näyttää sädehtivältä morsmaikulta vauvamahan ja turvotuksen kanssa. Jos haluat vaihtaa ajatuksia, niin laita viestiä.
 
@Katinka<3 Kiva lukea sinun elämäsi tarinoita, itse olen laiska kirjoittelemaan, mutta tykkään muiden kertomuksista.

Hienoa, että saitte noinkin monta hedelmöitynyttä solua ❤. Meillähän kävi niin että ekan luovuttajan kanssa yksikään munasolu ei IVF:llä hedelmöittynyt. Silloin jo ärsytti, etteivät voineet tehdä yhdellekään ICSI:ä. Toisessa sitten saatiin hyvä tulos ICSI:llä, ja näistä yksi kasvaa kovaa vauhtia mahassa. Eli ei välttämättä mitään ongelmaa, vaikka onkin ICSI hedelmöitys. Pidän teillekin peukkuja ja onnea siirtoon!

Ihanaa kuulla myös ikävän koronan keskellä, että ihmiset silti pitävät häitä ja menevät naimisiin ❤❤Näytetään närhen munat koko koronalle!
 
Hienoja uutisia täällä! Pidän @Annamaija 76 että pikkuinen pysyy matkassa loppuun asti. Milloin sinulla on testipäivä? Ja peukkuja myös @Katinka<3 että kaikki menee hyvin!

Täällä ei mitään uutta. Nt-ultra on ens maanantaina ja toivon kovasti että se loisi uskoa tähän raskauteen. Vaikka kaiken pitäisi olla hyvin on ihan järjettömän vaikea uskoa että me saataisiin vauva syliin asti.
 
Meillä oli tänään tuoresiirto. Siirto oli aika tuskainen. Viime kerrallakin oli ongelmia, mutta eivät sen enempää avanneet sitä silloin. Nyt selvisi, että minun kohdunkaula tekee melko tiukan 90 asteen mutkan. Sen vuoksi oli tosi vaikea saada se katetri kohtuun. Lopulta onnistui, kun jollain pihdeillä tms. vedettiin kohdunkaulan suulta kaulaa suoraksi. Mukavalta toimenpide ei tuntunut ja se kestikin jonkin aikaa. Saman aikaan painettiin ultra"kapulalla" täyden rakon päältä. Yritin vain hengitellä ja pysyä rentona, vaikka eihän se kokonaan onnistunut. Nyt on ihan kivuton ja hyvä olo. Viidestä alkiosta yksi siis siirrettiin ja kaksi jatkoi pakkaseen. Kaksi ovat jotenkin hitaita ja ehkä vähän epämääräisen näköisiä. Niitä kurkataan vielä suunnuntaina, josko ne saataisiin pakkaseen, mutta se on kuulemma epätodennäköistä. Kunpa tämä kyytiläinen nyt tarraisi kiinni ja toisi meille vauvan.
 
Ihanaa, hyviä uutisia Katinka! Milloin testi päivä? Meillä vasta ma 24.1. mutta itseni tuntien alan testaamaan ensi viikolla...

Me saatiin siirrettyä häät nyt 17.7. ja saa hieman hengähtää. Mä laitan sulle viestiä kun taas muistan miten se täällä onnistuu. Muista päivittää listaan!
 
Ihanaa, hyviä uutisia Katinka! Milloin testi päivä? Meillä vasta ma 24.1. mutta itseni tuntien alan testaamaan ensi viikolla...

Me saatiin siirrettyä häät nyt 17.7. ja saa hieman hengähtää. Mä laitan sulle viestiä kun taas muistan miten se täällä onnistuu. Muista päivittää listaan!
Meillä on testipäivä 27.1 ja hoitaja moneen kertaan painotti, että testaa vasta silloin. Heidän ohjelma antoi ekaksi tesipäiväksi 25.1, mutta varmemmaksi tuon 27.1. Saapa nähdä miten mun käy.

Me olemme myös puhuneet tällä viikolla häiden siirtämisestä kesälle. Se tarkoittaisi käytännössä sitä, että mies lähtisi Ausseihin ja matkustaisi sieltä sitten kesällä omiin häihinsä ja minä&ystävät+äiti järjestettäisiin häät. Me ei siis nyt tiedetä, että saadaanko esteettömyystodistukset valmiiksi, koska Koronan vuoksi jopa posti kestää nyt Australiaan ihan ikuisuuden. Meidän täytyy vielä miettiä, että olisiko hääpäivä siten kesä- vai heinäkuussa. Oliko kirkot jo täynnä tuolle ajalle?
 
Meillä on testipäivä 27.1 ja hoitaja moneen kertaan painotti, että testaa vasta silloin. Heidän ohjelma antoi ekaksi tesipäiväksi 25.1, mutta varmemmaksi tuon 27.1. Saapa nähdä miten mun käy.

Me olemme myös puhuneet tällä viikolla häiden siirtämisestä kesälle. Se tarkoittaisi käytännössä sitä, että mies lähtisi Ausseihin ja matkustaisi sieltä sitten kesällä omiin häihinsä ja minä&ystävät+äiti järjestettäisiin häät. Me ei siis nyt tiedetä, että saadaanko esteettömyystodistukset valmiiksi, koska Koronan vuoksi jopa posti kestää nyt Australiaan ihan ikuisuuden. Meidän täytyy vielä miettiä, että olisiko hääpäivä siten kesä- vai heinäkuussa. Oliko kirkot jo täynnä tuolle ajalle?
Me mennään maistraatissa 30.4. ja vaan juhlat siirrettiin, niin en osaa sanoa kirkoista. Eikö esteettömyystodistuksia voi lähettää 2021 sähköisesti? En kestä.

Onko mitään oireita vielä? Mulla on satavarma olo että olen taas raskaana ja siitä keskeytykseen. Sen verran tuikkii tuolla kohdun kohdalla iltaisin, huimaa ja yhden etomiskohtauksenkin sain, tosin en ollut syönyt hetkeen.
 
Me mennään maistraatissa 30.4. ja vaan juhlat siirrettiin, niin en osaa sanoa kirkoista. Eikö esteettömyystodistuksia voi lähettää 2021 sähköisesti? En kestä.

Onko mitään oireita vielä? Mulla on satavarma olo että olen taas raskaana ja siitä keskeytykseen. Sen verran tuikkii tuolla kohdun kohdalla iltaisin, huimaa ja yhden etomiskohtauksenkin sain, tosin en ollut syönyt hetkeen.
Mekin mennään ensin maistraatissa (mies ei kuulu kirkkoon). Kirkossa tehdään vain avioliiton siunaus jälkikäteen. Austraaliasta pitää tosiaan kirjeellä tai noudettuna tilata nämä todistukset. Voi olla, että ehtiikin maaliskuuksi, mutta alettiin muutenkin pohtia, että olisko kesähäät kivammat sittenkin. Silloin olisi ehkä mahdollista saada vieraitakin kutsuttua.

Mulla ei ole mitään oireita. Nyt on tosin vasta pp3.Viimeksi siirron jälkeen oli vaikka mitä tuntemuksia ja nyt ei mitään. Silloin tosin oli tehty omilla soluilla, niin voi olla, että hormonit ja punktio aiheutti nuo "oireet". Negaa silloinkin kuitenkin näytti, mutta jotenkin ajattelin, että olisi ehkä yrittänyt kiinnittyä. Nuo "oireet" loppui sitten jo ennen testiä. Nyt jotenkin odotan kovasti, että alkaisi tulla jotain selkeää merkkiä raskaudesta, mutta tosiaan mitään ei ole kuulunut. Minä päivänä sulle alkoi tulla tunne, että on tärpännyt? Voisikohan tämä tästä vielä muuttua? Miten te muut raskautuneet, onko teille tullut jotain merkkejä ihan alkuvaiheessa? Onko jollekin tullut plussa ihan puskista. Nyt pitäisi olla mahdollisimman optimisteinen ja uskoa onnistumiseen, mutta mua on alkanut pelottaa ihan kauheasti, että ei tämä onnistukaan.

Ja onnea sulle Annamaija! Toivottavasti pieni pysyy tällä kertaa tiukasti kyydissä!!
 
Täältä sivusta huutelen @Katinka<3, plussasin CB early -testillä jo pp3 blaston siirron jälkeen, ja viivat on tasaisesti vahvistuneet. Pp7 hcg oli 82. Mistään muusta en sitten voisikaan päätellä olevani raskaana. Kohtu ehkä ihan vähän ”tuntuu” välillä jos oikein kuvittelee, mutta mitään muuta ei kyllä ole. Vain että menkat jäi tulematta. Esikoisesta oli vaikka millaista kramppia ja repäisykipua, mutta nyt ei niitäkään, ainakaan vielä. Nyt siis vasta 4+2.
 
  • Tykkää
Reactions: Annamaija 76
Klinikan biologi soitti. Toinen niistä epämääräiseltä näyttäneistä alkioista oli vielä pe iltana jatkanut jakautumista. "Hän" oli vain hieman "hitaampi tyyppi". Saatiin siis vielä kolmas alkio pakkaseen. Mulle tuli ihan sellainen olo, että jos ei tämä siirto nyt onnistunut ja tuo meille vauvaa, niin siirretään se alkio seuraavaksi. Kuulostaa siltä , että sopii meidän perheeseen kuin nenä päähän.
 
Onpa ihanaa ja jännittävää @Annamaija 76!

Upeeta @Katinka<3 että saitte vielä yhden alkion lisää pakkaseen. En muista, että olisi ollut ihan alkuvaiheessa mitään tuntemuksia mutta en myöskään uskaltanut niitä tunnustella koska tuntui että tukilääkitys kuitenkin hämää ja aiheuttaa vaikka mitä tuntemuksia. Jotenkin varma raskaudesta olin vasta nelisen päivää ennen virallista testipäivää kun alkoi yököttää ja huimaa. Paljon tsemppiä sinulle odotteluun!

Me käytiin tänään nt-ultrassa ja siellä näkyi vilkas ja täysin viikkoja vastaava pikkuinen. Kaikki näytti olevan kunnossa mutta odotellaan vielä riskilukuja.
 
Ihanan jännittävää @Annamaija 76 ❤
Mahtavaa @Katinka<3 , että saitte vielä yhden lisäalkion❤ Tsemppiä molemmille ❤❤
@Pähkinä38,ihanaa, että kaikki on hyvin ❤

Itsellä alun tuntemuksia oli heti siirrosta seuraavana päivänä kun vatsaa kramppasi muutaman kerran niin kovaa, että tuntui, että taju lähtee. Sitten oli etova olo muutaman päivän ja sellainen pieni vatsakipu koko ajan.
Meillä on nt-ultra helmikuun ekalla viikolla, ei ole pitkä aika, mutta silti tuntuu, että liian kauan joudun odottelemaan :D Pahoinvointi alkaa vihdoin vähän väistyä, on helpompi piilotella raskautta vielä töissäkin kun ei tarvii tehdä katoamistemppuja vähän väliä vessaan :D Progynovaa ja Lugesteronia käytän vielä 1,5vkoa, sitten saa vihdoin ne lopettaa. :)

Mahtavaa uutta viikkoa kaikille ❤
 
  • Tykkää
Reactions: Annamaija 76

Yhteistyössä