Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Heipähei,

Tulin kysyelemään vähän neuvoa, kun meidän 2.ivf meni tänään puihin. Nyt molemmissa ivf-hoidoissa ollut surkeat alkiot ja lääkäri kehotti miettimään luovutettuja. Vielä ei osannut sanoa, että johtuuko siittiöistä vai munasoluista, mutta epäili munasoluja.

Miten teillä selvitettin se, että onko vika siittiöissä vai munasoluissa tai miten ylipäätään päädyitte luovutettuihin soluihin?

Toine kysymy shoitopaikoista. Olemme alustavasti ajateleet Avaa, joko tamperetta tai riikaa. Miten tuo kelkorvaus menee, jos on hoidossa riikassa? Saako silloin lääkkeistä mitään korvauksia tai itse hoidosta. Jostain luin, että riikan hinta on noin 6500 ja sama hint anäyttäisi avan hinnastossa olevan suomessa tehdyn hoidon hinta kelakorvauksen jälkeen. Miten noi hinnat oikein siis menee? Ja mikä ero siinä ylipäätään on olla hoidoissa riikassa / tampereella (anonyymiteetin lisäksi)?

Kiitos jos joku osaa vastata. Olen nyt aika sekaisin päästäni, tuli kuitenkin aika shokkina tieto vaikka sitä vähän osattiin jo ekan hoidon perusteella arrvella. Kuitenkin vaatii tietysti sulattelemista, että omia biologisia lapsia ei tulekaan.
 
Hei Tytti!
Ja tervetuloa mukaan minun puolesta. Me päädyimme Riikaan nopeuden takia elikkä jonotusaikaa ei juuri ollut. Spermatesti meillä tehtiin ensimmäisellä käynnilla, samoin kaikki verikokeet ja muut. Seuraavalla käynnillä oli sitten jo siirto ja kaikki muut lääkärikäynnit oli täällä Suomessa.
 
Heips taasen :)

Mulla alkoi eilen alaselkäsärky oikealla puolella ja tänään on ollut voimakkaampi ja siirtynyt vasemmallekkin puolelle eli koko alaselkään. Tunne on siis samanlainen kuin ennen menkkojen alkua.
Kuuluukohan tämä tähän siirron jälkeiseen aikaan vai liekö jotain muuta jomotusta? Onko teillä kellää ollut tällaista vaivaa 2-3 päivää siirrosta?
 
Tytti sinuna vielä kävisin varmuudeksi juttelemassa toisen lääkärin kanssa, jos nykyinen on sitä mieltä, ettei kolmatta hoitoa kannata tehdä. Meillä oli tilanne, että minun munasolut tosi surkeita, edes siirtoon ei päästy, mutta toinen lääkäri sanoi, että on niin tuurista kiinni, joku kerta voi kuitenkin tulla parempi laatuisia.. 2 hoitoa on aika vähän vielä. Voitte kuitenkin laittaa itsenne jonottamaan luovutettuja ja samalla olla hoidossa.. tietysti täytyy aina miettiä niitä talousasioitakin, kun ei nää hoidot halpoja ole.
 
Viikonloppuja kaikille,

Meidän hoito jo keskeytettiin. Luovuttaja oli sairastunut... ensi kuussa kokeillaan paremmalla onnella.

Tytti82, ikävää, jos ei teilläkään omilla soluilla onnistunut. Jos et ole vielä lähellä 40v, ehkä kannattaisi vielä yrittää. Sperman laadusta voi kysyä teitä hoitaneelta klinikalta - jo siinä olisi ollut oleellista vikaa. Alkuvaiheen alkionkehityksessä munasolujen laatu vaikuttaa enemmän niiden kehitykseen kuin siittiön laatu. Meillä miehen spermassa oli vähän häikkää hoitojen alussa, mutta syömällä foolihappoa, sinkkiä, d-vitamiinia ja kalaöljyä + vähentämällä tupakkaa ja alkoa spermasta tuli hyvälaatuista. Jos ei ole sen kummempaa vikaa, voi tällaisilla kotikonsteilla vähän auttaa asiaa.

Kela-korvausta ei saa ulkomailla tehdyistä hoidoista. Jos teillä ei ole selkeää vaivaa (ennenaikaiset vaihdevuodet, endo tms.) kela voi tulkita, että ongelmat johtuvat iästä, eikä korvausta sitten saa ollenkaan (pääsääntöisesti näin käy jos nainen on yli 43v). Muutenkin korvauksen saa pääsääntöisesti vain yhteensä kolmesta koeputkihoidosta.

Meillä ei mitenkään erityisesti todettu, että tarvitsemme lahjamunasoluja. Miehen sperma tosiaan parani, mutta omilla aineksillakin saimme kohtalaisia alkioita aikaiseksi (vain muutaman kappaleen). Ikäni ja monen vuoden (huonolla menestyksellä )yrittämisen perusteella oletamme, että vika on minun munasoluissani.

Tsemppiä sinulle ja kaikille pinoomme!

Mitähän Matsalu ja Gerpera nykyään... :hug:
Hilde :wave:
 
Voi Hillevi, kui sie jaksat? Taas siirtyi hoito, olet kyllä sinnikäs!
Itsellä tänään ollut kipuja ja vuotoakin, kyllä mä luulen et tää oli tässä! Discovery montako siirtoa sulla oikein oli kaksosten jälkeen ennenkuin nyt tärppäsi? Ja muut, kertokaa mulle et jaksaisin vielä yrittää ne kaksi jotka pakkasessa. On niin epätoivoinen olo et onnistuuko ikinä.
 
Kylläpä Hillevi sinulla vastustaa !

Minulle tehtiin hyvin pikaistetussa aikataulussa (< 5 kk) neljä hoitoa. Ensin siirrettiin Suomessa peräkanaa kaksi PAS-alkioita. Sitten Riiassa tuoresiirto ja lopuksi tammikuussa nämä kaksi pitkään viljeltyä, joista toinen tärppäsi. Ei ainakaan minun kohdalla ollut huono asia näin nopeat siirrot. Elimistö ei sillä lailla rasitu, kun ei kasvateta noita munasoluja ja punktoida.

Minulla oli eilen verenpaine jo 153/96. Paino nousi yhdessä vuorokaudessa, vaikken syönyt kovin paljon 500 g. Saas nähdä. miten tässä käy. Viimeksi paine pysyi kutakuinkin kurissa.

Pikkuinen liikahtelee taas "selvästi".

Jaksamista kaikille !

Discovery 14+0
 
Kiitos naiset mielipiteistänne ja tuestanne!

Meillä tilanne on tosiaan sellainen, että olen kerran tullut luomuna raskaaksi, mutta se päättyi tuulimunaan. Reilu vuoteen ei tapahtunut mitään ja menimme hoitoihin. Ekasta ivf:stä raskauduin, mutta sekin oli tuulimuna. Ekassa ivf:ssä me saatiin vaan viisi kypsää munasolua, koska suurimmassa osassa ei ollut solua sisällä. Saatiin yksi hyvä alkio (ei top) ja se siirettiin ja siitä tosiaan tuli tuo tuulimuna. Pas huonolla alkiolla ei onnistunut. Nyt toisessa ivf:ssä saatiin jopa 12 kypsää solua, mutta vain kaksi oli niistä sellaisia, että voi siirtää ja nekin melko huonoja. Lääkäri ei antanut paljon toivoa näiden suhteen. Selitti jotain, että meillä on aivan liikaa huonoja alkioita eli alkioissa on jotain isompaa vikaa. Harmittaa, kun se selitys meni vähän ohi, kun tuli kuitenkin melko yllättäen se tilanne. Epikriisistä kai vähän selviää sitten lisää.

Miehellä oli jossain vaiheessa huono sperma, mutta nyt oli lääkärin sanojen mukaan oikein hyvää. Mies söi juurikin sinkkiä ym. vuoden päivät ja se on kyllä parantanut spermaa. Lääkäri ei osannut sanoa, mistä tilanteemme johtuu. Hän sanoi, että asiaamme käsitellään lääkäreiden kokouksessa, jossa mietitään missä vika ja saammeko enää hoitoja julkisella.

Itsekin olen viikonlopun mietittyäni päätynyt siihen, että yritämme vielä ainakin kerran omilla soluilla. Olemme kuitenkin melko nuoria (28) joten kai tässä pitää maltilla mennä eteenpäin. Lääkäri kyllä puhui luovutettuihin soluihin siirtymisestä, mutta jos julkinen ei meille enää hoitoja anna, niin kai se sitten pitää mennä yksityiselle.

Olen jotenkin itse päätellyt, että meillä vika olisi munasoluperäistä, koska on kaksi tuulimunaa ja tuulimunat ilmeisesti usein johtuvat viallisesta munasolusta. Haluaisimme kuitenkin ennen seuraavaa hoitoa käydä siittiöiden dna-fragmentaatiotestissä. Onko kellään siitä kokemusta? Joku lääkäri joskus sanoi meille, että se kannattaa nykyään tehdä epäselvissä tilanteissa.

Tulipas vuodatus... jos sallitte, niin jään tänne taustailemaan, koska tänne se tie taitaa lopulta kulkea. Ihanaa on lukea, että monet ovat onnistuneet luovutetuilla soluilla. Luojan kiitos tiede pystyy nykyään ihmeisiin! Toivon kaikille onnistumista ja pikaista hoitoon pääsyä vielä odottaville.

tytti
 
Heippa!

Hillevi :hug: Voikun on nyt vastoinkäymistä hoidon suhteen. Ihan tyhmää. Silti jaksat tsempata meitä muita, pidä itsekin mieli korkealla. Tuntuu kyllä, että sulla on aika positiivinen mieli kaikesta huolimatta. Näissä hoidoissa tulee kai jonkinlainen "turtuminen", menee vähän kuin liukuhihnalla, että nyt tälläistä ja tulokset nämä, eikun seuraavaan... Vaikka mielessä pyörivät kuitenkin aikalailla.

Minni taisi kirjoitella tuosta keskustelusta, meillä on niinpäin, että minä olen se kiireinen jota tuskin näkee kotona. Kannattaa kuitenkin jutella aiheesta silloin tällöin, koska se on tosi tärkeä juttu kummallekin. Me ei puhuttu kyllä joka päivä, aina vähän sen mukaan mikä vaihe oli menossa. Pitkiäkin aikoja oli, että kumpikin oli hiljakseen ja pohti itsekseen. Onko sulla ketään läheistä (naispuolista lähinnä ) kenen kanssa jutella omista fiiliksistä? Mulla on sisko saanu aika ryöpytykset aiheesta ja on aina jaksanu tosi kiitettävästi kuunnella, se on tosi tärkeää. Tosin hän mua 13 vuotta vanhempi, joten elämänkokemustakin löytyy. :)

Matilda, kiitos infosta huonon olon suhteen, täällä jatkuu kyllä edelleen... Ei kuitenkaan mitään ylivoimaista, mutta vie voimia kummasti.

Dreamlle tsemppiä limiksen kasvattamiseen, tuli onneksi muutama hieno onnistumiskokemus täältä tietoon.

Teekuppi pidän sulle peukkuja, että kaikki on hyvin ensi viikon ultrassa! =) Sinäkö se mietit sitä ruskuaispussin kokoa? Mietin viime yönä, kun olin hereillä pitkään, että mulle ei kukaan kolmesta lääkäristä maininnut sanallakaan mitään ruskuaispussin koosta. Olen käynyt nyt siis 3 kertaa ultrassa plussan jälkeen, eikä kukaan puhunu siitä mitään, eikä sitä mitattu mitenkään. Jännä, että eri paikoissa on niin erilaiset systeemit. Toivon kuitenkin, että kaikki olisi hienosti! :hug:

Sela mulla oli ainakin monta viikkoa selkä tosi kipeä ja vatsa samoin. Että kyllä se taitais asiaan kuulua se selkäsärkykin. Toisaalta taas oireettomanakin voi kaikki olla ihan kunnossa, joten vertailu voi mennä pieleen.

Joko Aliisa oot tullu lomalta??? Tuu ilmoittautumaan... :wave:

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille ja voimia jokaiselle tähän taistoon!!! Mä nukun niin huonosti nykyään, että mietin täällä olevienkin asioita useana yönä ja kädet ristin kaikkien puolesta! =)

Terkuin Tt 9+1
 
Kassun piikityspäivä numero 5 :attn: ja jotain tuntemuksia alkaa olemaan massussa :) Huomenna tarkistusultra. Vastaanottaja siis jo "valmiina" ja varmaan päästään punktioon ja ensiviikon lopulla. Voi kun toivon että tämä tuottaisi vastaanottajapariskunnalle Elämän suuruisen lahjan :heart: Jos kaikki menee näin mallikkaasti kuin tähän asti, olen valmis uuteenkiin luovutukseen jonkun ajan päästä.

Kaunista sunnuntaita teille :hug:


Kassu
 
Moikka!
Anteeksi, että kyselen näin synkkiä, mutta onko teillä kellään näkemystä / tietoa, että kumpi on uuden raskuden kannalta parempi jos nyt km, lääkkeellinen tyhjennys vai kaavinta. Viimeksihän meni spontaanisti kesken ja ika kauan kesti vuoto ja kierron normalisoituminen?
En yritä maalailla piruja seinälle mutta jotenkin haluaa varautua henkisesti ettei tulisi niin shokkina jos asiat ei olekaan hyvin.
 
Teekuppi: Älähän nyt vielä hätäile. Toivottavasti ajatuksesi on turhia ja kaikki ultrassa hyvin. Vastaan kuitenkin pohdintaasi omalla kokemuksella. Mulla siis 3 raskautta hoidoilla aikaansaatu. Vuonna 2006 1. oli tuulimuna, kaavittiin. Samana vuonna toinen oli myös tuulimuna, se kaavittiin, mutta kaikki ei lähtenytkään pois, tuli tulehdus. Sain tyhjentävät lääkkeet ja kohtu tyhjeni. Vuonna 2008 oli varhainen keskenmeno, sikiö löytyi, mut ei ollu elossa. Tehtiin lääkkeellinen tyhjennys, sillä kaavintoja ei kuulema enää tehdä kovin mielellään. Nykyään siis suositellaan tuota lääkkeellistä tyhjennystä, mulla se oli tosi helppo sain tehdä sen kotona. Joillakin (jos raskaus on edennyt pidemmälle) se aikaansaa valtavat kivut. Molemmissa tapauksissa meni toipumiseen aika pitkä aika. Vuoto kesti useita viikkoja, en tarkkaan muista kuinka kauan, eikä raskaushormoonikaan tahtonut millään laskea. Mut toivottavasti tosiaan sun ei tarvii tätä kokea.... kaikkea hyvää !

KASSU: olisipa sunkaltaisia naisia enemmän =) Kiitos
 
Kiitos vastauksesta, Tyyne!
Kyllä tässä on jo senverran aikuinen että tietää koska km tulossa, tunne on ihan sama kuin viime kerralakin. On kuitenkin helpottavaa lukea että muillakin on ollut useita epäonnistuneita hoitoja, antaa toivoa että jospa kuitenkin vielä onnistuisi. Kysyin Avaltakin, että voiko alkioissa olla jokin perusvika. Olivat kuitenkin sitä mieltä, että taitaa olla vain sattumaa. Munasolun luovuttajallamme on useita onnistuneita hoitoja ja vaikka miehen siittiöt olivat hitaita eikä mitenkään täydellisiä, niin yksi terve luomolapsi on kuulemma merrki siitä että kuitenkin todennäköisesti toimivat " riittävän hyvin".
 
Hillevi uskomatonta koettelua, mutta onneksi jo ensi kuussa sitten pääsette taas tosi toimiin. Onhan sitä aina yritettävä löytää se positiivinenkin puoli jotenkin niin jaksaa. Voimia :hug:

teekuppi
Voimia sinullekkin ja toivotaan parasta omista tuntemuksistasi huolimatta. Toivottavssti olisit väärässä :hug:

Itsestäni hieman. Selkäsärky sitten loppui ja eilen oli sit valtava alavatsasärky mikä nyt sitten ohi kans. Välillä tuikkii alaselkään ja tuntuu "menkka"kipua vatsan puolella, mut muuten kaikki ok.
Nyt alkoi jo tää tuskastuminen tähän odotteluun :) Ihemeen kauan kyl kesti tällaiselle kaikki nyt ja heti-ihmiselle.

Dream73 Sulla siellä varmaan alkaa jo olee aika jännät paikat? Milloinkas lähdette ja koska tulette?Menettekö millä laivalla ja oletteko Tartossa yötä?

vekara Sinä kun olet käynyt Tartossa useammin niin tehtiinkö sinulle siellä omilla soluilla hoitoja aikaisemmin ja nyt ensimmäinen alkioadoptio mistä prisessa? Vai oonko mää mennyt ihan sekaisin

Mukavaa päivän jatkoa kaikille viestittäjille ja taustailijoille.

p.s. me ei sitten lähdettykkään reissuun, joten kotioloissa vain tuskaillaan. olisi voinut olla helpompaa riesussa, mutta näin tällä erää.
 
Limisultrassa taas käyty. Nyt paksuus 7,6 mm kun oikein kaivoi paksuimman kohdan. No, tämä riittäkööt ja tarttuu jos on tarttuakseen. Torstai aamuna aamulaivalla lahden yli ja klo 14 olisi siirto. Jäämme pariksi yöksi Tarttoon kun emme ole siellä aiemmin käyneet. Vähän siis lomailua samaan reissuun.
 
Tarkistusultrassa käyty. Molemmilta puolilta löytyi noin 8-9 tasakokoista hyvännäköistä munasolua. Ihanaa :wave: Hieman nostettiin Puregonin piikitysannosta ja perjantaina uusi ultra ja punktio luultavasti maanantaina :D .Positiivisin mielin kovasti ajattelen sitä pariskuntaa jolle lahjasoluni on menossa ja puhaltelen tarrasukkia sinnesuuntaan :whistle: . Voimia naiset kaikkien vaikeuksienne keskelle :hug: Olette sankareitani :flower:
 
Hienoa Dream 73 että teillä on hoito jo noin lähellä. Hyvät alkiothan tarttuu kyllä ohueenkin limakalvoon ja tuo sinun limakalvohan oli ihan hyvän paksuinen.

Minäkin vielä kysyisin noista Tartton hinnoista. Muistan niistä täältä lukeneeni, mutta en löydä sitä keskustelua, vaikka kuinka selasin sivuja taksinpäin. Jotakin hintatietoja löysin aikaisemmilta vuosilta. Osaatteko siellä hoidoissa käyneet kertoa ovatko nämä tiedot vielä ajantasalla:
4300 ? (kaikki solut itselle, jonotusaikaa ei ole)
2600 ? (puolet soluista itselle, puolen vuoden jono)
1200 ? PAS
1650 ? alkioadoptio

Laskeskelin, että vaikka tähän tulisi lennot päälle + omat lääkeet, niin hoito tulisi kuitenkin halvemmaksi kuin Suomessa.

Etkös sinäkin Sela ollut Tarttossa hoidossa?
 
Kassulle :wave: Aivan mahtava määrä, tosi hienoa. Kiva, jos piikitykset mennyt ok. Toivottavasti olo pysyy hyvänä. Toivottavasti pystyt jotenkin vähän hemmottelemaankin itseäsi, olet sen ansainnut!
Dreamille voi se limis olla hyvinkin liimaisaa, vaikka ei olisikaan niin paksu, pidetään peukkuja ja mukavaa matkaa!
Selalle koita jaksaa! Toivotaan, että se maaliviiva alkaa näkymään jo..
 
Moikka
Selalle plussatuulia, aiotko odottaa viralliseen testipäivään asti? Dreamille hyvää matkaa Tartoon ja onnistunutta siirtoa!
Me päätettiin miehen kanssa, että mennään huomenna varmistamaan ultraan tilanne. Nyt sellanen tunne , että vain tuo lääkitys pitää suuremman vuodon poissa, pari päivää on vuotanut " jossain määrin". Aateltiin, että jos tää nyt on näin tarkoitettu niin parempi tietää ajoissa ja päästä eteenpäin. Sitä vaan ihmettelee miksei itelle tuu sit heti sitä negaa vaan taas plussa ja suunnilleen samassa vaiheessa kesken kuin edellinenkin.Mutta jännästi sitä vaan "turtuu" ekalla kerralla oli ihan hirveetä, nyt "vain hyvin surullista". Mutta kyllä meillekin vielä lapsi jossain on, niin aion uskoa!
 

Yhteistyössä