Luomusynnytys= ei mitään kivunlievitystä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuohtunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Kotilehmä, sinua lainaten; "Ja usko pois vaan että kunhan tarpeeksi kivuliaan synnytyksen koet niin pyydät kätilöä vaikka lyömään sinut tajuttomaksi kunhan lopettaa sen kivun" -- kyllä tuo oli melkoisen halveksuvasti väheksyvään sävyyn toisen synnytyskipuihin kommentoitu.

Luitko loppuun sen jutun, sanoinhan että ei ne kidutuskeinotkaan toimis jos ei jokaisella tulis se raja jossain vastaan, jolloin kivunlievitys kuulostaa erittäin hyvältä vaihtoehdolta, oli ne periaatteet olleet ennen synnytystä mitä vaan. Olisit onnellinen että sulla on synnytys takana ja meni hyvin, en käsitä miksi tästä suutut. :o

Ärsyttää vaan tuo joittenkin asenne, että "sun synnytyksesi olikin sitten helppo kun otit vaan vähän ilokaasua" (joka ei edes auttanut)

Alkuperäinen kirjoittaja Asiaa:
Luomusynnytys on jos ei käytä LÄÄKKEELLISTÄ kivunlievitystä, eli suihkut ja lämpötyynyt jne. voivat olla osa luomusynnytystä.
Näinhän mun olisi pitänyt laittaa niin ei olisi tullut väärinkäsityksiä:)

Rytkäätys - mutta kun kaikki eivät voi edes ottaa niitä lääkityksiä, niin miten se kenenkään synnytyksestä helpompaa tekee? Jos tietää, että on herkkä sivuvaikutuksille. Ja minulle on ollut tärkeämpää se, että synnytyksen lopputulos on parempi eli toipuminen kaikilta osin, yleensä ihmiset tuntuvat olevan ihan puhki synnytettyään mutta harvemmin jos se on tapahtunut luomuna ja mieluiten omasta tahdosta. Mieluummin mä kärvistelen 24h supistuksia kuin synnytyksen jälkeen viikkoja tai kuukausia ihan rikki..

Ööh, viikkoja tai kuukausia rikki? Siis miten se kivunlievitykseen liittyy? Ihan mielenkiinnosta, en ole koskaan kuullutkaan moisesta. Enkä minä tai kukaan tuntemani synnyttäjä ole mitään rikkioloja kokenut, eikä ongelmia toipumisessa ole ollut. Vai mitä ne ongelmat toipumisessa sitten olisivat?

Rytkäätys - mutta kun kaikki eivät voi edes ottaa niitä lääkityksiä, niin miten se kenenkään synnytyksestä helpompaa tekee? Jos tietää, että on herkkä sivuvaikutuksille. Ja minulle on ollut tärkeämpää se, että synnytyksen lopputulos on parempi eli toipuminen kaikilta osin, yleensä ihmiset tuntuvat olevan ihan puhki synnytettyään mutta harvemmin jos se on tapahtunut luomuna ja mieluiten omasta tahdosta. Mieluummin mä kärvistelen 24h supistuksia kuin synnytyksen jälkeen viikkoja tai kuukausia ihan rikki..

En mä ainakaan kivunlievityksen takia ollut rikki viikkoja tai kuukausia. Värkki kaikilla alakautta synnyttäneillä naisilla on kipeä, on synnytys sitten luomu tai ei. Sille asialle ei mitään voi, mutta miksi kivunlievitystä saanut toipuisi hitaammin?

Totta kai mä olin puhki synnytyksen jälkeen, kun olin nukkunut sitä ennen kahden päivän aikana vain lyhyitä pätkiä. Siihen ei vaikuttanut mitkään lääkkeet.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ööh, viikkoja tai kuukausia rikki? Siis miten se kivunlievitykseen liittyy? Ihan mielenkiinnosta, en ole koskaan kuullutkaan moisesta. Enkä minä tai kukaan tuntemani synnyttäjä ole mitään rikkioloja kokenut, eikä ongelmia toipumisessa ole ollut. Vai mitä ne ongelmat toipumisessa sitten olisivat?

Jälleen kerran mainitsen että tilastojen mukaan kun epiduraalin käyttö on lisääntynyt, on lisääntynyt myös imukuppisynnytykset, repeämät jne. koska epiduraali usein hidastaa synnytystä, vähentää supistuksia, sitten aletaankin antaa supistuksia tehostavaa lääkettä jne ja kierre on valmis. Ja ei, ei kaikilla käy näin mutta tilastojen valossa.

Ja eivät kaikki varmaan luomusta tai suht luomusta synnytyksestä toivu yhtä hyvin kuin minä, mutta siihen itse alunperinkin luotin ja näin kävi.

Minä taas en tunne tuttavista ketään, joka ei synnytyksen jälkeen olisi ollut alapää hellänä ja usein paljon enemmänkin kuin vain hellänä, eli melkoisen kipeänä.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:

En mä ainakaan kivunlievityksen takia ollut rikki viikkoja tai kuukausia. Värkki kaikilla alakautta synnyttäneillä naisilla on kipeä, on synnytys sitten luomu tai ei. Sille asialle ei mitään voi, mutta miksi kivunlievitystä saanut toipuisi hitaammin?

Totta kai mä olin puhki synnytyksen jälkeen, kun olin nukkunut sitä ennen kahden päivän aikana vain lyhyitä pätkiä. Siihen ei vaikuttanut mitkään lääkkeet.

Viilataan sitten pilkkua, että mun värkkini ei juurikaan ollut esikoisesta kipeä ja tästä toisesta ei yhtään, ei sitten yhtään.

Mie olen synnyttäny kolme luomuna.. ainoa, mitä sain oli puudute kun ommeltiin tikkejä jälkikäteen. En kyllä tiiä onko se sen hienompaa, mutta en tarvinnu mitään, ei ollu kipuja missään vaiheessa.

Nimen omaan jos ei pysty ottamaan lievitystä vaikka haluaisi on kamalaa. Se on sitten oma asia jos ei halua vaikka olisi mahdollista saada.
Mä sain kyllä epparin, epiduraalin, aquarakkuloita ja liudan muita lievityksiä, ja paranin ja palauduin tosi nopeasti, enkä ollut rikkipuhki-väsynyt. Mut ymmärrän niitäkin jotka ovat. Jokainen synnytys on omanlaisensa.

Enkä tarkoita tätä sulle, mutta minusta on typerää ylipäätään kehua millään synnytyksellä, kun ne ei toistaan huonompia tai parempia ole.

Alkuperäinen kirjoittaja ölömölö:
Meidän naapurin rouva on muuten yksi niistä harvoista joka ei tunne synnytyksessä mitään kipua. Näin hän ainakin väittää. Ja on hän muuten saanutkin 6 lasta :whistle:

Mie olen kans yksi niistä harvoista ja olen saanutkin kolme lasta :)

Lisään: eikä se ole yhtään sen hienompaa, parempaa tms. kuin muutkaan synnytykset. Jokainen on omanlaisensa kipukynnyksen suhteen. Mulla ei kipu vaan tunnu muutenkaan.. esimerkiksi hammas saattaa olla ihan mätä sisältä enkä tunne edes vihlontaa :x

Viilataan sitten pilkkua, että mun värkkini ei juurikaan ollut esikoisesta kipeä ja tästä toisesta ei yhtään, ei sitten yhtään.

Jaa, että ei yhtään tuntunut siltä, että on just synnyttänyt? :whistle:

Tällaiset keskustelut saavat minut pohtimaan, ovatko miehet sittenkin viisaampi sukupuoli.

Niimpä, koska naiset ei osaa keskustella asiallisesti ja riitelemättä ja alkavat heti samantien tappelemaan aiheen vierestä ja koko keskustelu on mennyt johonkin ihan muuhun kun alkuperäiseen asiaan.
Täällä on ihan oikeesti tosi lapsellisia äitejä, esim se joka sanoi senkin että kai sinä joit luomuvettä vai miten se meni!
Miksei voida keskustella ap:n aiheesta ja asiallisesti, kertokaa se minulle!!

Jälleen kerran mainitsen että tilastojen mukaan kun epiduraalin käyttö on lisääntynyt, on lisääntynyt myös imukuppisynnytykset, repeämät jne. koska epiduraali usein hidastaa synnytystä, vähentää supistuksia, sitten aletaankin antaa supistuksia tehostavaa lääkettä jne ja kierre on valmis. Ja ei, ei kaikilla käy näin mutta tilastojen valossa.

Ja eivät kaikki varmaan luomusta tai suht luomusta synnytyksestä toivu yhtä hyvin kuin minä, mutta siihen itse alunperinkin luotin ja näin kävi.

Minä taas en tunne tuttavista ketään, joka ei synnytyksen jälkeen olisi ollut alapää hellänä ja usein paljon enemmänkin kuin vain hellänä, eli melkoisen kipeänä.

Ahaa. Joo, kyllähän värkki esikoisen jälkeen tuntui vähän aralta hetken aikaa mutta enpä osannut sitä epiduraaliin yhdistää... Mutta kuopuksesta ei ollutkaan enää mitään ongelmaa kohdunkaulanpuudutuksesta huolimatta, ei repeämisiä, ei arkutta, ei mitään. Että ei nyt sitten ihan kaikki kivunlievitystä saanetkaan värkkiään hajota.

Ja kyllä se repeäminen sitten tapahtuu luomusynnytyksessäkin jos on tapahtuakseen. Serkulle niin ainakin kävi keskimmäisen muksun kohdalla.

Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ölömölö:
Meidän naapurin rouva on muuten yksi niistä harvoista joka ei tunne synnytyksessä mitään kipua. Näin hän ainakin väittää. Ja on hän muuten saanutkin 6 lasta :whistle:

Mie olen kans yksi niistä harvoista ja olen saanutkin kolme lasta :)

Lisään: eikä se ole yhtään sen hienompaa, parempaa tms. kuin muutkaan synnytykset. Jokainen on omanlaisensa kipukynnyksen suhteen. Mulla ei kipu vaan tunnu muutenkaan.. esimerkiksi hammas saattaa olla ihan mätä sisältä enkä tunne edes vihlontaa :x

No minulle ei ole väliä miten kukin on synnyttänyt, päin vastoin on kiva kuulla erilaisia tarinoita. Ja niille jotka tuntevat vähemmän kipua (tai ei ollenkaan) olen vain kade :D Paitsi ettei sitäkään tarvitse enää olla, kun en enää synnytyksiä tule kokemaan :whistle:

Jaa, että ei yhtään tuntunut siltä, että on just synnyttänyt? :whistle:

Ei. Oikeasti. Ihmettelin jo sitä esikoisesta, että tältäkö se "tuntuu" kun on juuri synnyttänyt eli kun ei tuntunut fyysisesti miltään. 2vrk sitten olin ponnistamassa ja muistan oikein hyvin miten tuntui siltä että koko alapää repeää. Mutta kun vauva oli pihalla, ei tuntunut enää missään. Jälkivuoto kestää yleensä 3-5vkoa ja mulla se on jo nyt lähes loppu.. :whistle:

Jälkisupistukset on olleet ainoat jotka muistuttaa siitä, että on juuri synnyttänyt.

Mä pyysin jo mennessäni sairaalaan etteivät tuputtaisi mitään kipulääkkeitä.
Ilokaasu oli ainut mitä ehdin muutaman kerran vetäistä mutta puudutuksista kieltäydyin, en siksi että olisi sika siistiiii synnyttää ihan tosta vaan vaan siksi että ekasta otin epiduraalin joka meinasi pysäyttää koko tapahtuman ja ponnistamaankin jouduin vaan näppituntumalta, supistuksia kun ei enää tullut ja koen että lapselle on helpompi syntyä ilman mitään puudutteita :).
Toisesta kitkuttelin ilokaasulla, 7 tuntia sairaalassa ja päätin jo silloin että seuraava samanlailla.
Seuraavaa suunnittelen jo ilman kaasujakin, kun ei ne kolmosessa auttaneet yhtään, ehkä just siksi että synnytys oli niin nopea.
Episitomiaa en olisi myöskään mielelläni halunnut ja nyt sitä ei edes ehditty tehdä.
Ykkösestä olin kiitos eppariarven, istumatta luoja ties kuinka kauan, tästä kolmosesta istuin jo synnytyssalissa, kaksi tikkiä sinne kyllä tökättiin.
Mä en lähde tavoittelemaan "luomusynnytystä" siksi että se olisi mulle joku ylentävä arvo, vaan siksi että mun on helpompi hyväksyä ja käsitellä kipua kun otan sen sellaisena vastaan kun se on.
Pelko lisää kipua, mä koitan olla vaan sujut sen kanssa :D

Ei. Oikeasti. Ihmettelin jo sitä esikoisesta, että tältäkö se "tuntuu" kun on juuri synnyttänyt eli kun ei tuntunut fyysisesti miltään. 2vrk sitten olin ponnistamassa ja muistan oikein hyvin miten tuntui siltä että koko alapää repeää. Mutta kun vauva oli pihalla, ei tuntunut enää missään. Jälkivuoto kestää yleensä 3-5vkoa ja mulla se on jo nyt lähes loppu.. :whistle:

Jälkisupistukset on olleet ainoat jotka muistuttaa siitä, että on juuri synnyttänyt.

No ei siis mullakin kipu loppui kuin seinään, kun likka pullahti maailmaan. Kyllä tietysti sitten jonkun aikaa oli alapää kipeä ja istuminen oli vaikeaa, mutta väliliha oli leikattu ja ommeltu. En mä kuitenkaan mitään särkylääkettä ottanut sen takia.

Hei mihin se synnytys muuten loppuu? Siihen että vauva on ulkona/istukka on ulkona/paikat ommeltu kuntoon/jälkisupparit loppuneet? Ekan kanssa mua ommeltiin puoli tuntia jälkeenpäin, ne ne vasta kauheat kivut olikin kun puudutus ei toiminut. Ja viimeisen kanssa taas mulla oli sellaiset jälkisupparit että kyselin taasko pitää mennä synnyttämään, joku sinne tais vielä jäädä... Ja näitä oli monta yötä, siihen ei mitkään burana 800:set auttaneet...