Luomusynnytys= ei mitään kivunlievitystä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuohtunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Rytkäätys - mutta kun kaikki eivät voi edes ottaa niitä lääkityksiä, niin miten se kenenkään synnytyksestä helpompaa tekee? Jos tietää, että on herkkä sivuvaikutuksille. Ja minulle on ollut tärkeämpää se, että synnytyksen lopputulos on parempi eli toipuminen kaikilta osin, yleensä ihmiset tuntuvat olevan ihan puhki synnytettyään mutta harvemmin jos se on tapahtunut luomuna ja mieluiten omasta tahdosta. Mieluummin mä kärvistelen 24h supistuksia kuin synnytyksen jälkeen viikkoja tai kuukausia ihan rikki..

En mä ainakaan kivunlievityksen takia ollut rikki viikkoja tai kuukausia. Värkki kaikilla alakautta synnyttäneillä naisilla on kipeä, on synnytys sitten luomu tai ei. Sille asialle ei mitään voi, mutta miksi kivunlievitystä saanut toipuisi hitaammin?

Totta kai mä olin puhki synnytyksen jälkeen, kun olin nukkunut sitä ennen kahden päivän aikana vain lyhyitä pätkiä. Siihen ei vaikuttanut mitkään lääkkeet.

Viilataan sitten pilkkua, että mun värkkini ei juurikaan ollut esikoisesta kipeä ja tästä toisesta ei yhtään, ei sitten yhtään.

Jaa, että ei yhtään tuntunut siltä, että on just synnyttänyt? :whistle:

Ei. Oikeasti. Ihmettelin jo sitä esikoisesta, että tältäkö se "tuntuu" kun on juuri synnyttänyt eli kun ei tuntunut fyysisesti miltään. 2vrk sitten olin ponnistamassa ja muistan oikein hyvin miten tuntui siltä että koko alapää repeää. Mutta kun vauva oli pihalla, ei tuntunut enää missään. Jälkivuoto kestää yleensä 3-5vkoa ja mulla se on jo nyt lähes loppu.. :whistle:

Jälkisupistukset on olleet ainoat jotka muistuttaa siitä, että on juuri synnyttänyt.

Ja siitä huolimatta et usko että ehkä sulla on normaalia helpompia synnytyksiä ja siksi et ole kivunlievitystä tarvinnut? Vai ajatteletko oikeasti niiden synnytysten helppouden johtuneen sinun sisäisestä voimasta tai kivunlievitysten puuttumisesta? Enkä nyt kettuile että älä turhaan hermostu. Minusta kun kuulostaa siltä että olet päässyt aika helpolla ja siksi on helppo olla niin ehdoton.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Ja siitä huolimatta et usko että ehkä sulla on normaalia helpompia synnytyksiä ja siksi et ole kivunlievitystä tarvinnut? Vai ajatteletko oikeasti niiden synnytysten helppouden johtuneen sinun sisäisestä voimasta tai kivunlievitysten puuttumisesta? Enkä nyt kettuile että älä turhaan hermostu. Minusta kun kuulostaa siltä että olet päässyt aika helpolla ja siksi on helppo olla niin ehdoton.

Ihmisillä on erilaisia kipukynnyksiä ja he tuntevat kivun erilailla. Mun äiti ennen likan syntymää mietti, että kuinka mä kestä, koska tiesi että mulla kipukynnys matalampi kuin äitillä. Äiti itte ei ole ottanut kivunlievitystä.

Rytkäätys - mutta kun kaikki eivät voi edes ottaa niitä lääkityksiä, niin miten se kenenkään synnytyksestä helpompaa tekee? Jos tietää, että on herkkä sivuvaikutuksille. Ja minulle on ollut tärkeämpää se, että synnytyksen lopputulos on parempi eli toipuminen kaikilta osin, yleensä ihmiset tuntuvat olevan ihan puhki synnytettyään mutta harvemmin jos se on tapahtunut luomuna ja mieluiten omasta tahdosta. Mieluummin mä kärvistelen 24h supistuksia kuin synnytyksen jälkeen viikkoja tai kuukausia ihan rikki..

En mä ainakaan kivunlievityksen takia ollut rikki viikkoja tai kuukausia. Värkki kaikilla alakautta synnyttäneillä naisilla on kipeä, on synnytys sitten luomu tai ei. Sille asialle ei mitään voi, mutta miksi kivunlievitystä saanut toipuisi hitaammin?

Totta kai mä olin puhki synnytyksen jälkeen, kun olin nukkunut sitä ennen kahden päivän aikana vain lyhyitä pätkiä. Siihen ei vaikuttanut mitkään lääkkeet.

Viilataan sitten pilkkua, että mun värkkini ei juurikaan ollut esikoisesta kipeä ja tästä toisesta ei yhtään, ei sitten yhtään.

Ei. Oikeasti. Ihmettelin jo sitä esikoisesta, että tältäkö se "tuntuu" kun on juuri synnyttänyt eli kun ei tuntunut fyysisesti miltään. 2vrk sitten olin ponnistamassa ja muistan oikein hyvin miten tuntui siltä että koko alapää repeää. Mutta kun vauva oli pihalla, ei tuntunut enää missään. Jälkivuoto kestää yleensä 3-5vkoa ja mulla se on jo nyt lähes loppu.. :whistle:

Jälkisupistukset on olleet ainoat jotka muistuttaa siitä, että on juuri synnyttänyt.

En ole Emilyn mutta mulla myös luomusynnytys takana. Eka oli käynnistetty ja vikat sentit ilman kivunlievitystä ja normisynnytys paljon kivuttomampi. Heti synnytyksen jälkeen olin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Silti uskallan kyllä väittää että "helppous" on johtunut nimenomaan minun kipukynnyksestä koska olen kokenut paljon pahempaakin kipua jonka moni sanoo olevan hirveää ( hirveämpää kuin synnytys) ja niissäkin pärjäsin ihan ok..

Pakko silti sanoa että hieman naurattaa tuo Emilyn luomuvauhkoilu kun itsellä meni taas pupu pöksyyn tositilanteessa > ilokaasu

luomuna tuli tuo kuopus...
olin kyllä ottamassa epiduraalia mutta ku ei keretty..
mitään en saanu...ees sitä hemmetin panadolia ku kesti koko toimituskin vaan 2h
repeämiä tuli ja ne paikattiin sit kipupiikin kera...
et menikö se siinä sitten se mun luomu ??? ;)

ainakin minun käsitykseni mukaan ei ole synnyttänyt luomusti jos on ottanut ilokaasua. Mulla ainakin lievitti tosi hyvin, paljon paremmin kuin suihku ja kauratyyny, joten ei sen hönkiminen ihan luomua ole. Turhaan sitä vähätellään, tyyliin, että otin vaan niin ja niin monta henkosta. Sama sille, montako otit. Otit minkä otit ja toivottavasti auttoi.

Synnytyshän on kokemus eikä kukaan toinen voi tietää että miten se synnytys on koettu. Sitä vaan mietin että jos ihminen todella on sitä mieltä että ei missään tapauksessa ottaisi synnytyksessä kivunlievitystä, niin onko niin "periaatteellisia" ihmisiä todella olemassa että oli tuska millaista vaan niin lievitystä ei huolita vai onko kyse vaan siitä että kun ei ole niin paljoa kokemusta että ehdottomuus olisi karissut. Mullakin kokemusta vain neljästä synnytyksestä ja silti ne ovat kaikki olleet niin erilaisia että en kyllä tekisi mitään lupauksia seuraavan synnytyksen varalle. Todennäköisesti viides on taas aivan erilainen kuin muut.

Synnytyshän on kokemus eikä kukaan toinen voi tietää että miten se synnytys on koettu. Sitä vaan mietin että jos ihminen todella on sitä mieltä että ei missään tapauksessa ottaisi synnytyksessä kivunlievitystä, niin onko niin "periaatteellisia" ihmisiä todella olemassa että oli tuska millaista vaan niin lievitystä ei huolita vai onko kyse vaan siitä että kun ei ole niin paljoa kokemusta että ehdottomuus olisi karissut. Mullakin kokemusta vain neljästä synnytyksestä ja silti ne ovat kaikki olleet niin erilaisia että en kyllä tekisi mitään lupauksia seuraavan synnytyksen varalle. Todennäköisesti viides on taas aivan erilainen kuin muut.

Minä olen ajatellut tämän nelosen synnyttää ilman kivunlievitystä, mutta senhän näen vasta sitten siellä sairaalassa tarvitsenko lääkettä.
Kakkosen ja kolmosen synnytin 'luomuna' mutta eihän se sitä sano, että tämäkin menisi niin 'helposti'. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:

Minä olen ajatellut tämän nelosen synnyttää ilman kivunlievitystä, mutta senhän näen vasta sitten siellä sairaalassa tarvitsenko lääkettä.
Kakkosen ja kolmosen synnytin 'luomuna' mutta eihän se sitä sano, että tämäkin menisi niin 'helposti'. =)

Minä päätin neljännen kohdalla että missään nimessä en mene sänkyyn makaamaan että se tuska ei pitkity vaan saan kävellessä paikat aukeamaan nopeasti, nooooo....siellähän sitä tuli oltua turpa taas kiinni tyynyssä kun sille oli yhtäkkiä aivan sama kuinka pitkään se tuska kestää kunhan mulla sillä hetkellä ei satu niin paljon. Ja makaaminen tuntui paljon paremmalta idealta kuin kävely, näin jälkeenpäin ajateltuna ei olis kannattanut kun ne tuskat piti kuitenkin kokea sitten parin tunnin päästä kun kätilö passitti minut jalkeille. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
mulle kyllä kätilö sanoi ettei ilokaasu auta kipuun vaan että se on hyvä siinä mielessä että tulee itse hengitettyä kunnolla.

Mulle tuli ilokaasusta känninen olo enkä mä halunnut sellaista oloa siinä tilanteessa, halusin olla mahdollisimman selväjärkinen.

Kyllä minä pidän esikoisenkin synnytystä luomuna, vaikka otin 2 henkäsyä ilokaasua. Ei auttanut mulla mitään, vaan päin vastoin lisäs tuskaa, kun silmissä sumeni ja laitto oksentamaan! Ilman noita kahta henkosta synnytys ois sujunu paljon paremmin (ei ollu häävi oksennella supistusten aikana :/ ).

Kuopus oli taas täysin luomu. (Joskin sairaalassa synnytetty ja kivunlievityksenä suihku ;) )

Kun ei se AINA pidä paikkansa!!!
Yhden olen minäkin ihan luomuna maailmaan puskenut, eikä ollut helppo. Neljästä kaikkein kamalin ja kivuliain, olisin halunnut kaikki maailman puudutukset ja kivunlievitykset.. mutta kun ambulanssikin tuli paikalle vasta kun lapsi oli jo syntynyt. [/quote]

Täällä myös yksi "kotisynnyttäjä", mutta synnytys oli maailman helpoin kun vauva vaan ikäänkuin valahti siihen lattialle :) Onneksi kaikki meni hyvin :)

Kotilehmä; eihän se liity mitenkään synnytyskipuihin, miltä se alapää on tuntunut synnytyksen jälkeen . Toipumiseni on mitä ilmeisemmin ollut erittäin helppoa mutta kyllä ne synnytyskivut ovat olleet h*lvetillisiä :saint: Ja otinhan minä kivunlievitystä ammeen, hoilottelun (sellanen aaaaaa.. muuten oikeasti auttoi! etenkin kun aloitti rentoutumisen jo ennen supistuksen tuloa) ja lämpimien kaurapussien muodossa. Ilokaasua olisin ottanut enemmän jos olisi auttanut. Toisessa synnytyksessä otin sitä vain siksi, että kätilö käski keinutuoliin istumaan siksi aikaa että laittoi yllätyksenä tulleen antibioottitipan ja otti sydänkäyrää. Kokeilin saisiko siitä edes hetkeksi apua mutta eipä se tehonnut yhtään enempää kuin ekassa synnytyksessäkään. Nyt osasin sen ennakoida enkä vedellyt päätä turhaan enempää sekaisin ja kärsinyt kipuja sekavana, sillä ilman ilokaasua pää pysyi selvänä ja pystyin kestämään kivun paremmin. Ekassa synnytyksessä ponnistusvaihe venyi kun vetelin ilokaasua hädissäni. Nyt jälkeenpäin ihmettelen, miksi sen käyrän takia piti istua siinä, viimeksi mulla oli langattomat anturit ja sain liikkua. Tosin pomppasin nytkin lopulta pystyyn. En todellakaan kuvaisi synnytystä helpoksi kun kipu on sen tasoista että itkee, kiroilee ja huutaa - sitä ihmettelen, kun suurin osa tuntuu synnyttävän ihan hiljaa että eikö niillä satu minnekään. Jos olo on sellainen että revitään riekaleiksi niin mun volyymit ei kyllä mitenkään pysy nollassa, olipa kyse mistä kivusta tahansa.

Ja se kipu sattui loppumaan siihen kun vauva tuli ulos kuten taitaa yleensäkin käydä. Jos jollekin jää alapääkipeäksi niin itse synnytys on kuitenkin ohitse.. Jälkisupistukset jatkuivat kivuliaina mutta eivät ne sille tasolle onneksi yltäneet mitä ne ihan viimeisen tunnin synnytyssupparit.

Minua taas ärsyttää se että luomuna synnyttämisen oletetaan aina olevan paljon kivuliaampaa kuin kivunlievityksen kanssa. Yhden lapsen olen täysin luomuna synnyttänyt, koska synnytys oli niin helppo ja nopea. Jos kaikki synnytykset olisivat menneet noin niin ei olis tarvinnut yhdestäkään ottaa mitään. Aina ihmetyttää se kehuskelu että synnytin luomuna, silloinhan se synnytys oli niin helppo ettei kivunlievitystä tarvinnut :whistle:

Sitten synnytys oli niin nopea, että ei ehtinyt. Tuska oli kyllä totista totta.

Miksei kinastella siitä, kuka kestää kaikki elämän kivut luomuna? Miksi aina taistellaan vain synnytyksen yhteydessä annettavasta kivunlievityksestä? Esim. päänsärky. Kuka hoitaa luomuna?

Emilyn, se oli Realniina, joka sulle kettuili. Tohtoriraukka ei osannut tuolloinkaan kontrolloida kielioppiaan vaan teki ne klassiset pilkkuvirheet. Joku kommentoikin perään, että kai Rellu muistaa sitten väitöskirjassaan pilkkusäännöt ja välilyönnit. Et ole ainoa, kenelle se on reuhannut. Muutamalle muullekin se on tullut suoraan synnytyksen jälkeen haukkumaan lumpuksi, narsistiksi ja sairaaksi. Sinulla on nyt ihana vauva, joka on onnellisesti maailmassa ja hän on saanut varmasti hyvässä hoidossasi parhaat mahdolliset lähtökohdat. On tuo sun vauva niin ihanannäköinen, että toista alkaa tehdä mieli jo mullakin. :)

Ihan vain pilkkua viillatakseni..ei se kipu välttämättä lopu siihen synnytykseen..kun mahaa runnotaan kahden kätilön voimin hissimatkan verran että päästään leikkaussaliin istukan käsinirrotukseen..ne ne vasta olikin pitkiä minuutteja.. ja ihan luomuna.. "onneksi" alkoi jo vintti pimetä siinä matkalla verenhukan vuoksi (useampi litra). Synnytyksessä se lapsen pää painaa jotenkin sillai et se kipu tuntuu enemmän paineena kuin kipuna. Kun lääkäri työntää käden kohtuun (kohdunkaula revennyt) ennenkuin epiduraali kunnolla vaikuttaa..niin.. siinä meinasi pompata kattoon vaikka selällään makasinkin. Ja potkaisin lääkäriä.

Ei näitä synnytyksiä voi oikeasti verrata. Jos koskee ja haluaa kivunlievitystä, silloin sitä todella tarvitaan, tuskin sitä kukaan huvikseen ottaa. Jos ei kestä, silloin on kipu sietämätön. Mullakin on ollut monenlaisia koviakin kipuja (migreeni, sappikivet, umppari) mutta ei ne mun kipukynnystä ole nostaneet tms.

Kaikesta sitä voi ylpeä ollakin: luomusynnytys ja se että jälkivuotokin kesti vain kaksi päivää :laugh: (btw kyllä sieltä vielä hyvät hyytymät hulahtaa...)

Sun pitäisi perustaa Galtsuun tai Facebookiin Supersynnyttäjien keskinäisen kehumisenkerho johon pääsee vain max viidellä ilokaasuhönkäisyllä, repeämättömyydellä/värkin kivuttomuudella jälkikäteen ja jälkivuodon vähäisellä määrällä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kaikesta sitä voi ylpeä ollakin: luomusynnytys ja se että jälkivuotokin kesti vain kaksi päivää :laugh: (btw kyllä sieltä vielä hyvät hyytymät hulahtaa...)

Sun pitäisi perustaa Galtsuun tai Facebookiin Supersynnyttäjien keskinäisen kehumisenkerho johon pääsee vain max viidellä ilokaasuhönkäisyllä, repeämättömyydellä/värkin kivuttomuudella jälkikäteen ja jälkivuodon vähäisellä määrällä...

Ja tämä oli siis tietysti Emilynille.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

En ole Emilyn mutta mulla myös luomusynnytys takana. Eka oli käynnistetty ja vikat sentit ilman kivunlievitystä ja normisynnytys paljon kivuttomampi. Heti synnytyksen jälkeen olin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Silti uskallan kyllä väittää että "helppous" on johtunut nimenomaan minun kipukynnyksestä koska olen kokenut paljon pahempaakin kipua jonka moni sanoo olevan hirveää ( hirveämpää kuin synnytys) ja niissäkin pärjäsin ihan ok..

Pakko silti sanoa että hieman naurattaa tuo Emilyn luomuvauhkoilu kun itsellä meni taas pupu pöksyyn tositilanteessa > ilokaasu

Pakko nyt kysyä, että miksi kommentoit että "myös luomusynnytys", kun eihän Emilyn ole synnyttänyt koskaan luomuna.Vai mitä tarkoitit?

Minunkin piti luomuna synnyttää, muistin kertoa monille ennen synnytystä että on sitä ennenkin ilman lääkkeitä synnytetty :whistle: :ashamed:
Ja sitten kun kolme päivää oli käynnistetty ja viimein tipalla se homma lähti käyntiin ja tunnissa iski supistukset from hell, niin mä sanoin että ihan mitä vaan ja äkkiä!!
Mä kokeilin ilokaasua ja aqua-rakkuloita, ei mitään tehoa. Sit sain epiduraalin ja taivas aukes, nukuinkin vissiin..no jalat meni, mutta avautuminen jatkui..
Ja sitten ponnistusvaiheessa sain vielä kohdunkaulan puudutuksen...ja siltikin päässä löi valkoista kun pää syntyi..ja sattui kuin istukka tuli ulos ja sattui kun ommeltiin ne 6 tikkiä.
Ja kuitenkin jo tunnin päästä synnytyksestä istuin kiikussa ja yritin imettää..
Ja ihan koko perseellä istuinkin :D