Luomusynnytys= ei mitään kivunlievitystä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuohtunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja io6iortoi:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Minua taas ärsyttää se että luomuna synnyttämisen oletetaan aina olevan paljon kivuliaampaa kuin kivunlievityksen kanssa. Yhden lapsen olen täysin luomuna synnyttänyt, koska synnytys oli niin helppo ja nopea. Jos kaikki synnytykset olisivat menneet noin niin ei olis tarvinnut yhdestäkään ottaa mitään. Aina ihmetyttää se kehuskelu että synnytin luomuna, silloinhan se synnytys oli niin helppo ettei kivunlievitystä tarvinnut :whistle:
Ei se tarkoita että olisi helppo synnytys jos synnyttää luomuna. Toisilla vaan on korkeampi kipukynnys ja pystyy hallitsemaan kipua paremmin kuin toiset!!

Joo tai siis pystyy kanavoimaan sen kivun oikein. =) Hassua kilpailua ja toisten morkkaamista taas kerran, tämä oli aika huono provoksi.

Kotilehmä osoitti sen, ettei apkaan välttämättä mikään provo ole. Omat synnytyskivut on vielä tuoreessa muistissa joten oikein alkoi taas ärsyttää moiset kommentit. Lähdenpä siis leipomaan suklaakakkua niin tulee kivempi fiilis :p

Voi hyvänen aika. Esikoista synnyttäessäni oli pakko käyttää imukuppia kun sydänäänet laski. Taidan mennä häpeemään nurkkaan kun en oo kyennyt luonnonmukaisesti synnyttämään. :'(

Kivut sentään kärsin enkä kipulääkkeitä ottanut vaikka synnytys kesti 2 vrk ja eppari tehtiin ja imukuppia käytettiin. Kyllä on hienoa kärsiä kipuja! Kivut ne vasta jalostavat hyvän äidin!!! :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Minua taas ärsyttää se että luomuna synnyttämisen oletetaan aina olevan paljon kivuliaampaa kuin kivunlievityksen kanssa. Yhden lapsen olen täysin luomuna synnyttänyt, koska synnytys oli niin helppo ja nopea. Jos kaikki synnytykset olisivat menneet noin niin ei olis tarvinnut yhdestäkään ottaa mitään. Aina ihmetyttää se kehuskelu että synnytin luomuna, silloinhan se synnytys oli niin helppo ettei kivunlievitystä tarvinnut :whistle:

Kun ei se AINA pidä paikkansa!!!
Yhden olen minäkin ihan luomuna maailmaan puskenut, eikä ollut helppo. Neljästä kaikkein kamalin ja kivuliain, olisin halunnut kaikki maailman puudutukset ja kivunlievitykset.. mutta kun ambulanssikin tuli paikalle vasta kun lapsi oli jo syntynyt.

Mutta sinä tuskin sitten sillä kehuskeletkaan koska tiedät että sitä tuskaa ei kenenkään soisi kokevan. Puhuin vaan näistä tyypeistä joilla on todella helppoja synnytyksiä takana (jos synnytys nyt ikinä voi helppo olla ) ja sitten ihmetellään että miten joku ei muka kestä sitä kipua. Jokainen synnytys on erilainen ja voi olla että se vannoutunut luomusynnyttäjäkin kokee vasta kahdeksannen lapsen synnytyksen sellaisena että kivunlievitystä on otettava jos sitä on tarjolla. Sehän on aivan eri asia jos kivunlievitystä ei ole tarjolla, eihän sitä silloin voi ottaa.

Etkö sinä vaan ymmärrä, että on paljon muitakin kivunlievityskeinoja kuin ne lääkkeelliset ja kaikki eivät halua alkaa esim. makaamaan sängyllä epiduraalin tms myötä jolloin suurenkin kivun kestää paremmin kun vaihtoehtona olisi jotain pahempaa.

Siitä voisin olla melkoisen varma että jokaisella se synnytys on kivulias. Erittäin harvinaista on, ettei ole kipuja ollenkaan. Se taas riippuu ihmisestä, miten siihen kipuun asennoituu, miten sitä kestää ja millä sitä lievittää.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

En ole edelleenkään koskaan nähnyt tai kuullut kenenkään kehuskelevan luomusynnytyksellä. Se on tuskin sen helpompi kun muillakaan, itse en vaan näe tarpeelliseksi pumpata itseään täyteen lääkeaineita kun se homma menee ohi ilmankin ja todennäköisesti toipuu nopeammin synnytyksen jälkeen. Kun on vauvan ponnistanut pihalle se on siinä eikä päällä paina enää mitkään lääkeaineet eikä käsistä roiku tipat jne..

Et ole sitten kovin paljon täällä palstalla pyörinyt, kyllä niitä tyyppejä jokaisessa kivunlievitysketjussa muutama on :whistle: Ja usko pois vaan että kunhan tarpeeksi kivuliaan synnytyksen koet niin pyydät kätilöä vaikka lyömään sinut tajuttomaksi kunhan lopettaa sen kivun, ei kai mitkään kidutuskonstitkaan olisi koskaan tepsineet jos ei jokaisella ihmisellä tulisi se kipuraja vastaan jolloin on valmis tekemään mitä vaan jotta kipu lakkaa.

No huh huh. Kyllä on mahtava tuo sun asenne, että luulet tietäväsi minkälaisia kipuja muut ovat kokeneet ja vain ne sun kipusi ovat olleet suurimmat. Ei muuta kun :headwall:

Ehkä et itse vaan osannut asennoitua omiin pikku kipuihisi oikealla tavalla ja moni luomusynnyttäjä on kokenut suuremmat kivut kuin sinä ja haluat uskotella itsellesi, että muihin on sattunut vähemmän.

Sanoinko minä noin että mulla on ollut kovimmat kivut. No ei varmasti, mulla on ollut kohtuullisen helppoja synnytyksiä takana. Mutta ei mulla ole kyllä tarvetta ollut niitä siltikään kestää luomuna. Rauhoitu vähän, ei tämä niin vakavaa ole :whistle:

Kotilehmä, sinua lainaten; "Ja usko pois vaan että kunhan tarpeeksi kivuliaan synnytyksen koet niin pyydät kätilöä vaikka lyömään sinut tajuttomaksi kunhan lopettaa sen kivun" -- kyllä tuo oli melkoisen halveksuvasti väheksyvään sävyyn toisen synnytyskipuihin kommentoitu.

Samaa mieltä. Luomusynnytys ei ole mikään uroteko tai sulka hattuun juttu. Se vain kertoo siitä että kivunlievitystä ei tarvinnut/saanut. Samoin mun mielestä on turha kulkea nokka pystyssä "täysimettänyt 6 kk". Multa ei ainakaan mitään papukaijanmerkkejä moisesta saa. Kannatan luomusynnytystä ja täsyimetystä mutta ei ne kenestäkään tee toista äitiä paremmaksi. Pääasia että ajattelee lapsensa parasta ja kaikensa tekee asian eteen.

Alkuperäinen kirjoittaja jyyt:
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Panadolia supistuksiin! :laugh: :laugh:

Hitto kun en tajunnut koittaa... :whistle:
:D
Aika hiton moni ottaa panadolia kotona kipuihin ennen sairaalaan lähtöä!!!!!!! Ei siinä ole mitään nauramisen aihetta.

Tarjottiinpa panadolia jälkisuppareihinkin jotka olivat välillä yhtä voimakkaita kun synnytyskivut. Olisin ottanut panadolia, jos olisin sen tiennyt auttavan mutta eipä ole auttanut menkkakipuihinkaan aikoinaan..

Kotilehmä, sinua lainaten; "Ja usko pois vaan että kunhan tarpeeksi kivuliaan synnytyksen koet niin pyydät kätilöä vaikka lyömään sinut tajuttomaksi kunhan lopettaa sen kivun" -- kyllä tuo oli melkoisen halveksuvasti väheksyvään sävyyn toisen synnytyskipuihin kommentoitu.

jaa, mun täytyy tuohon kyllä sanoa että aika pitkälti se on ihan totta että kun tarpeeksi sattuu niin sen kivun loppumiseksi tekee ihan mitä tahansa. Eikä sitä tartte ottaa niin että silloin väheksyisi muiden kipuja, se kivunsietoraja nyt vaan tulee jossain vaiheessa kaikilla vastaan :snotty:

Tämä ketju on näköjään mennyt sellaiseksi synnytystaisteluksi! Suoritus muiden joukossa?
Mä olen sitä mieltä että jokainen synnyttänyt on sankari. Ja jokaisella se kipukynnys on todella erilainen, ja jokaisella on jossain se kipuraja, jonka ylitettyä ottaa vaikka kirveen päähän että se loppuisi. Uskon että luomuna synnyttäneillä (vaikka apu olisi ollut saatavilla), ei ole ollut niin pahat synnytykset kuin joillakin jotka ovat tehneet sitä niin pitkään ja niin kipeästi että ovat ennakkosuunnitelmista poiketen ottaneetkin lääkitykset.

Minä suunnittelin synnyttäväni mahdollisimman vähillä lääkityksillä, mutta kun synnytys käynnistettiin ja kivut kovenivat joka supistuksella, niin jo minulle taivas aukesi kun epiduraalin sain 12 tunnin tuskien jälkeen. Voin vaan kuvitella miltä tuntuu niistä jotka eivät halusta huolimatta lievitystä pysty saamaan. Huhhuh.

Mutta pääasia että jokainen lapsi saapuu maailmaan lopulta =)

Alkuperäinen kirjoittaja m:

Samaa mieltä. Luomusynnytys ei ole mikään uroteko tai sulka hattuun juttu. Se vain kertoo siitä että kivunlievitystä ei tarvinnut/saanut. Samoin mun mielestä on turha kulkea nokka pystyssä "täysimettänyt 6 kk". Multa ei ainakaan mitään papukaijanmerkkejä moisesta saa. Kannatan luomusynnytystä ja täsyimetystä mutta ei ne kenestäkään tee toista äitiä paremmaksi. Pääasia että ajattelee lapsensa parasta ja kaikensa tekee asian eteen.

Eikun kyllä se lapsi on ihan sivuseikka kun mammat rupee kiillottamaan sädekehiään. Kellä on synnytyskivut ihan kaikkein tuoreimmassa muistissa ja kuka ei nyt vaan osaa asennoitua pikku kipuihinsa kuten täydellinen minä ja koska minun synnytykseni kesti näin vähän aikaa ja minäkin kestin sen (vain siksi kylläkin, että saisin elvistellä sillä vaikka palstalla, mut ei se kuulu tähän) niin eihän kellään ne pikku kivut voi sen kauempaa kestää kuin mullakaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:

jaa, mun täytyy tuohon kyllä sanoa että aika pitkälti se on ihan totta että kun tarpeeksi sattuu niin sen kivun loppumiseksi tekee ihan mitä tahansa. Eikä sitä tartte ottaa niin että silloin väheksyisi muiden kipuja, se kivunsietoraja nyt vaan tulee jossain vaiheessa kaikilla vastaan :snotty:

Ja jotkut ehkä ajattelevat sillä hetkellä, että se kipu kyllä loppuu melkoisen pian kun vauva syntyy.

Luitko loppuun sen jutun, sanoinhan että ei ne kidutuskeinotkaan toimis jos ei jokaisella tulis se raja jossain vastaan, jolloin kivunlievitys kuulostaa erittäin hyvältä vaihtoehdolta, oli ne periaatteet olleet ennen synnytystä mitä vaan. Olisit onnellinen että sulla on synnytys takana ja meni hyvin, en käsitä miksi tästä suutut. :o

Ja jotkut ehkä ajattelevat sillä hetkellä, että se kipu kyllä loppuu melkoisen pian kun vauva syntyy.

paitsi että se vauva ei välttämättä synny melkoisen pian :D

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:

Kun ei se AINA pidä paikkansa!!!
Yhden olen minäkin ihan luomuna maailmaan puskenut, eikä ollut helppo. Neljästä kaikkein kamalin ja kivuliain, olisin halunnut kaikki maailman puudutukset ja kivunlievitykset.. mutta kun ambulanssikin tuli paikalle vasta kun lapsi oli jo syntynyt.

Mutta sinä tuskin sitten sillä kehuskeletkaan koska tiedät että sitä tuskaa ei kenenkään soisi kokevan. Puhuin vaan näistä tyypeistä joilla on todella helppoja synnytyksiä takana (jos synnytys nyt ikinä voi helppo olla ) ja sitten ihmetellään että miten joku ei muka kestä sitä kipua. Jokainen synnytys on erilainen ja voi olla että se vannoutunut luomusynnyttäjäkin kokee vasta kahdeksannen lapsen synnytyksen sellaisena että kivunlievitystä on otettava jos sitä on tarjolla. Sehän on aivan eri asia jos kivunlievitystä ei ole tarjolla, eihän sitä silloin voi ottaa.

Olen samaa mieltä.

Minusta "luomu" sana on ylipäätään kärsinyt inflaation... Mitäs luomua se on kun autolla mennään sairaalaan? Kyllä nyt olis vähintään pitänyt hiihtää sinne, ja mieluiten takaperin.
Mites sitten kun nämä asiat jotka poistavat synnytyksestä sen luomun, kuten ny vaikka minun tapauksessani akupunktio ja ilokaasu, pahentavat tilannetta, eli aloin oksentamaan näistä. Olenkos minä sitten synnyttänyt potenssiin luomuna? :D
Lämpöpussi ja kylpyamme auttoivat, mutta eihän sellaisia ennenvanhaan ollut, joten...
Jos oikeasti määritellään luomu, niin sitten varmaan pitäisi mennä ulos puun alle synnyttämään, kauas kaikesta sivilisaatiosta. Sekö sitten on hienoa, kun niin äiti kuin vauva ovat vaarassa?

paitsi että se vauva ei välttämättä synny melkoisen pian :D

Joo, vuorokausi voi tuntua ihan helvetillisen pitkältä vuodelta...

Rytkäätys - mutta kun kaikki eivät voi edes ottaa niitä lääkityksiä, niin miten se kenenkään synnytyksestä helpompaa tekee? Jos tietää, että on herkkä sivuvaikutuksille. Ja minulle on ollut tärkeämpää se, että synnytyksen lopputulos on parempi eli toipuminen kaikilta osin, yleensä ihmiset tuntuvat olevan ihan puhki synnytettyään mutta harvemmin jos se on tapahtunut luomuna ja mieluiten omasta tahdosta. Mieluummin mä kärvistelen 24h supistuksia kuin synnytyksen jälkeen viikkoja tai kuukausia ihan rikki..

Alkuperäinen kirjoittaja ölömölö:
Minusta "luomu" sana on ylipäätään kärsinyt inflaation... Mitäs luomua se on kun autolla mennään sairaalaan? Kyllä nyt olis vähintään pitänyt hiihtää sinne, ja mieluiten takaperin.
Mites sitten kun nämä asiat jotka poistavat synnytyksestä sen luomun, kuten ny vaikka minun tapauksessani akupunktio ja ilokaasu, pahentavat tilannetta, eli aloin oksentamaan näistä. Olenkos minä sitten synnyttänyt potenssiin luomuna? :D
Lämpöpussi ja kylpyamme auttoivat, mutta eihän sellaisia ennenvanhaan ollut, joten...
Jos oikeasti määritellään luomu, niin sitten varmaan pitäisi mennä ulos puun alle synnyttämään, kauas kaikesta sivilisaatiosta. Sekö sitten on hienoa, kun niin äiti kuin vauva ovat vaarassa?

:D Aivan. Yrttejä mahan päälle ja vastasyntynyt turvekankaaseen.