Lukekaa, kuinka pidättyneitä lapsuudenperheessäni oltiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huokaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
On tainnut aika yleistäkin olla tollainen nolostelu vanhempien taholta. Meilläkään ei äiti kuukautisista puhunut. Muistan, kun terkka koulussa kysyi milloin äidin kuukautiset alkoivat, enkä tiennyt. Valehtelin, etten muista. Enkä tietenkään kehdannut sitten kertoa, kun menkat alkoivat. Huomasi tietysti jonkun ajan kuluttua. Tamponeita meillä molemmat käytti ja äiti toi kaupasta kun pyysin.

Rintaliivit äiti osti mulle joskus, kun olin yläasteella jo. Toi kaupasta sovittamatta, joten väärää kokoahan ne oli. Toppeja käytin kunnes kehtasin ekat liivit itse ostaa :)

Kerran äiti yritti kai ottaa puheeksi seksiasiat. Tää tapahtui silloin, kun postista lähetettiin kaikille 16v. täyttäneillä kondomi. Äiti siitä rupesi kyselemään, miksi ne sellaisia lähettää. Juttu loppu siihen, kun totesin, ettei se mikään kortonki ole, kuten äiti kutsui.

No juu, aika kultaa muistot.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
On tainnut aika yleistäkin olla tollainen nolostelu vanhempien taholta. Meilläkään ei äiti kuukautisista puhunut. Muistan, kun terkka koulussa kysyi milloin äidin kuukautiset alkoivat, enkä tiennyt. Valehtelin, etten muista. Enkä tietenkään kehdannut sitten kertoa, kun menkat alkoivat. Huomasi tietysti jonkun ajan kuluttua. Tamponeita meillä molemmat käytti ja äiti toi kaupasta kun pyysin.

Rintaliivit äiti osti mulle joskus, kun olin yläasteella jo. Toi kaupasta sovittamatta, joten väärää kokoahan ne oli. Toppeja käytin kunnes kehtasin ekat liivit itse ostaa :)

Kerran äiti yritti kai ottaa puheeksi seksiasiat. Tää tapahtui silloin, kun postista lähetettiin kaikille 16v. täyttäneillä kondomi. Äiti siitä rupesi kyselemään, miksi ne sellaisia lähettää. Juttu loppu siihen, kun totesin, ettei se mikään kortonki ole, kuten äiti kutsui.

No juu, aika kultaa muistot.

Sinun perheessäsi on sentään jotakin uskallettu näköjään puhua. Itse en olisi kehdannut sanoa edes sanaa kortonki. Jos tv:stä tuli matkaohjelma, jossa puhuttin gondoleista, liippasi se jo sanana melkeinpä liian läheltä.

Jotenkin nyt, kun aloin enemmän miettiä tätä asiaa, tulee oikein suru puseroon :( Että perheessä on tyttöjä, nuoriksi naisiksi kasvavia, mutta heidät jätetään ilman apua näissä asioissa. Ymmärtääkseni äiti ei vain kehdannut puhua mistän seksuaaliasioista. Jos oikein tarkkoja ollaan, äitini on kerran maininnut omien kuukautistensa alkaneen, kun äiti oli 10-vuotias. Muistan, kun äiti sanoi, että oli se kamalaa [niin nuorena]! Mutta tämän perään asia sitten kuitattiin sillä, kun sanoin kiusallisesta tilanteesta päästäkseni, että joo, on mellä koulussa jotain puhuttu bilsan tunnilla...

Alkuperäinen kirjoittaja fg:
Uskomatonta!

Onko? Mikä erityisesti kummastuttaa? Tai siis niin minunkin mielestäni nyt ajateltuna on uskomatonta, mutta silloin tosiaan luulin, että nämä ovat aivan oikeasti noloja, hävettäviä asioita. Todella ihmettelin kavereitani, jotka puhuivat vanhempiensa kanssa rintsikoista tai kuukautissuojista. Tai pidin heidän perheitään todella vapaamielisinä, avoimina. Minusta tuntuu, että olen jäänyt paitsi jostakin, kun tämä on kerran niin uskomatonta. Onko yleensä muiden perheistä sitten puhuttu ihan ujostelematta kaikesta?

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Ihan samalla tavalla meilläkin. Äitini laittoi ystävänsä kertomaan mulle ettei aio antaa minun käyttää tamponeja. Saunanlauteilla eivät tytöt saaneet istua risti-istunnassa. Siteitä piiloteltiin eikä niistä puhuttu, ne olivat "niitä" jos vaikka kaupasta piti ostaa.

Niin, ja minkä takia ei saanut risti-istunnassa istua?? Silloinhan olisi oikein hyvin kaikki "hävettävä" jäänyt piilon?? Ja miten sun äitisi kaveri sulle ilmoitti tamponikiellon?? Miksi ihmeessä ei saanut tamponeja käyttää?

Ai että jos mä olisin sä, ja mun äitini olisi tuollainen, ja olisin itse nyt aikuinen, niin varmasti avautuisin hälle tuosta paskaisesta vanhemmuudesta.

siis tarkoitan sitä, että istutaan jalkojen päällä.. kun jotain vois näkyä. Käytiin siis äidin ja siskon kanssa aina saunassa. Tamponeja ei saanut käyttää, kun ne ovat "sottaista puuhaa", liittyy varmaan jotenkin siihen että mitään ei saanut laittaa sisään. En myöskään kertonut äidille kun menkat alkoivat, varastin äidiltä siteitä, kavereiden kylppäreistä myös, tai sitten veskipaprua housuihin.

Siteen vaihtaminen olikin ongelmallista! Saunanpesään sai heitettyä ainakin yhden päivässä. Roskikseen niitä ei saanut laittaa, sen kuvan sain. Jemmasin omaan huoneeseen roskiin ja vein sitten öisin niitä roskapusseja ulos.. :D Kuulostaa oudolta, mutta näin mellä toimittiin. Veriset pikkarit pesin itse.

Uskonto ei liity asiaan, äidilläni oli varmaan samanlainen kasvatus kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Uskomatonta!

Onko? Mikä erityisesti kummastuttaa? Tai siis niin minunkin mielestäni nyt ajateltuna on uskomatonta, mutta silloin tosiaan luulin, että nämä ovat aivan oikeasti noloja, hävettäviä asioita. Todella ihmettelin kavereitani, jotka puhuivat vanhempiensa kanssa rintsikoista tai kuukautissuojista. Tai pidin heidän perheitään todella vapaamielisinä, avoimina. Minusta tuntuu, että olen jäänyt paitsi jostakin, kun tämä on kerran niin uskomatonta. Onko yleensä muiden perheistä sitten puhuttu ihan ujostelematta kaikesta?

Joo, minusta oli outoa (ja on edelleen!) että joku pitää kuukautissuojiaan näkyvillä. En koskaan ole yhdellekään miehelle sanonut, että minulla on menkat esim. kieltäytyessäni seksistä.

Vanhempani ovat terveydenhoitoalalla (isä lääkäri ja äiti hammashygienisti) meillä puhuttiin avoimesti kaikesta ja olisi ollut todella outoa jos ei olisi puhuttu. Kaveripiirissä oli tuollaisia perheitä joissa ei puhuttu ja siksi tytöt tulivat puhumaan minun vanhempien kanssa, koska kokivat heidät (ehkä ammattienkin takia) turvallisiksi ja luotettavaiksi. Paljon varsinkin isäni auttoi kavereita esim. kuukautisten siirtämisessä (matkojen takia) kun eivät muualle kehdanneet mennä kysymään ja vanhemmat niin pidättyneitä, että niille ei voinut mennä puhumaan.

Siteen vaihtaminen olikin ongelmallista! Saunanpesään sai heitettyä ainakin yhden päivässä. Roskikseen niitä ei saanut laittaa, sen kuvan sain. Jemmasin omaan huoneeseen roskiin ja vein sitten öisin niitä roskapusseja ulos.. :D Kuulostaa oudolta, mutta näin mellä toimittiin. Veriset pikkarit pesin itse.

Uskonto ei liity asiaan, äidilläni oli varmaan samanlainen kasvatus kotona.

Kyllä oi kyllä! Veriset pikkarit pesin minäkin käsin hanan alla. Samaten lakanoista nuhrasin vuotoa lavuaarissa käsin. Ja sitten kerran, kun yöllä oli vuotanut sängylle niin, että petauspatjassa oli veritahra, koin suurta ahdistusta! Miten saisin sen piilotettua? Entäpä kun äiti joskus vahtoi lakanani, ja näki tahran? Nolotti! Ja talvella kun meidät lapset laitettiin pihalle tamppaamaan petauspatjat, yritin jotenkin silmänkääntötempuin saada näyttämään sen siltä, kuin olisin kääntänyt petauspatjan toisenkin puolen esiin tampatakseni sen. Oikeasti tamppasin vain petauspatjan toisen (tahrattoman) puolen, jotta muut eivät nähneet veriläikkää. Huoh.

Alkuperäinen kirjoittaja onhan noita nähty:
Vanhempani ovat terveydenhoitoalalla (isä lääkäri ja äiti hammashygienisti) meillä puhuttiin avoimesti kaikesta ja olisi ollut todella outoa jos ei olisi puhuttu. Kaveripiirissä oli tuollaisia perheitä joissa ei puhuttu ja siksi tytöt tulivat puhumaan minun vanhempien kanssa, koska kokivat heidät (ehkä ammattienkin takia) turvallisiksi ja luotettavaiksi. Paljon varsinkin isäni auttoi kavereita esim. kuukautisten siirtämisessä (matkojen takia) kun eivät muualle kehdanneet mennä kysymään ja vanhemmat niin pidättyneitä, että niille ei voinut mennä puhumaan.

Sulla on ollut kiva isä :) En yhtään ihmettele tuota, ettei muualta kehdattu kysyä. Eräs kaveri, jonka kotona asioista puhuttiin, kertoi miten huonosti häntä oli kohdeltu teininä apteekissa. Oli saanut e-pillerit kivuliaisiin kuukautisiin, meni ekaa satsia pikkukaupungin apteekista hakemaan. Farmaseutti oli vanhempi täti, joka isoon ääneen olit toiselle jupissut "miten kamalan nuorille ne näitäkin nykyään jakaa":

mulla taas oli kiusallista kun äiti sanoi että nyt voitais ostaa ekat liivit ja me sit ostettiin sellanen toppi+pikkarit setti. olin 12. kk ei kauheesti puhuttu mut tiesin niistä itekkin paljon, äiti osti sit kaupasta kun viimein kehtasin kertoo et nyt alko, vuoden sain kuitenkin piiloteltua =) seksivalistusta sain pikku määriä sillon tällön jopa jouluruoka pöydässä!!!
ainakin pienenmpänä mulle sanottiin telkkari kohtauksista ettei tarvi kattoo mut katoin silti ja taisin aina vaan sanoo että yök....
oon nähny ekan kerran jo 3 vanhana kun porukat DO IT .....yök.....

Uskomatonta!

Joo, minusta oli outoa (ja on edelleen!) että joku pitää kuukautissuojiaan näkyvillä. En koskaan ole yhdellekään miehelle sanonut, että minulla on menkat esim. kieltäytyessäni seksistä.

Minulla on nykyään siteet ja tamponit kylpyhuoneen peilikaapissa, eli ihan miehenikin nähtävillä :) Silloin kun tulee vieraita, pidän huolen siitä, että siirrän e-pillerit piiloon lääkekaappiin, kun ne tavallisesti ovat pöydällä esillä. Vieraat eivät myöskään yleensä käy kylpyhuoneessa, vaan erillisessä pikkuvessassa, joten eivät näe kuukautissuojiani. Ja mieheni tietää kyllä, koska minulla on menkat (kerron itse). Joskus saatetaan rakastella kuukautisten vikana päivänä, ja joskus on verta tullut lakanoihin, mutta ei se mua nolottanut. Osaan mieheni kanssa suhtautua aika luontevasti.

Alkuperäinen kirjoittaja g:
ei meilläkään puhuttu koskaan menkoista, rintaliivien ostosta tai seksistä.

sitten kun olin 15 ja pamahdin paksuksi, oli äidinkin pakko ruveta puhumaan...

Meillä ei tosiaan puhuttu kanssa mistään. Muutenkin oli ihan omituista touhua.
Ainoa "ehkäisyvalistus" mitä sain, oli se kun kerran suutuin koko hommaan, ilmoitin että nyt helvetti lähden tääältä, olin muistaakseni jotain 16v,
niin äiti huusi perään että KATO SITTEN ETTÄ MAHA PYSTYSSÄ ET KOTIO TULE!

Perheesi meininki kuulostaa mukavalta :) Lucky you!

Perheesi meininki kuulostaa mukavalta :) Lucky you!

En voisi kuvitellakaan omia vanhempiani tällaisina. Isä oli vieläkin puritaanisempi. Köhi ja teki mitä vaan, että pääsi tilanteesta pois. Vaivautuneempi kuin äiti, kun sukupuoliasioista tuli puhe. Äiti vaan inhosi esimerkiksi kuukautisia, antoi ymmärtää että se on inhottavaa.
Kun olin 17v ja äitini löysi e-pillereitä laatikostani (mitä se ei olisi saanut tonkia), se sai silloinkin hepulit. Seurustelin kyllä vakituisesti.
Sen jälkeen muutin kotoa pois.

Tuttua touhua tuo pikkareiden ja lakanoiden pesu käsin, ja lakanoita oli vaikea ripustaa piiloon kuivumaan (kuivan lakanan pystyi sitten laittamaan pyykkikoriin). Siteet ostin viikkorahoillani, kun äidin paksut siteet olivat epämukavia. Aina hävetti ja nolotti naisten jutut, ja vapauduin henkisesti vasta kotoa lähdettyäni. Seksivalistus oli 17-vuotiaana lahjaksi saatu kirja - sama jonka olin kirjastossa lukenut neljä vuotta aiemmin.

Kuulostaa traumaattiselta. Aivan hirveän ikävää, että täytyy tuolla lailla hävetä ym. normaaleja asioita.
Meillä puhuttiin kyllä tosi avoimesti ja esim. isä osti mulle siteitä, kun menkat alkoi ja olin niin kipeä etten päässyt kauppaan.

Jopas teillä on ollut järkyttävät takapajuisia/häveliäitä/umpimielisiä vanhempia. Ovatko he olleet uskovaisia? En ollut uskoa lukemaani todeksi ja sitten vielä moni muukin sanoo, että heillä on ollut ihan vastaavaa. Käsittämätöntä.

Meillä on puhuttu asiat ihan normaalisti ja oikeilla nimillä, kun ne ovat tulleet ajankohtaisiksi. Alastomuutta ei ole häpeilty, vaan se on ollut ihan luonnollista. Ehkäisystä äitimme kertoi varsin niukasti, itse hommasin pillerit itselleni 16 vuotiaana. Kavereilleni heidän äitinsä hankki pillerit.

Tutulta kuulostaa. Minulla ehkä pahinta on se, että (vielä lapsettomana) pelkään hirveästi, etten osaa omille lapsilleni olla sen parempi äiti. Hävettää vieläkin kaikki seksuaalisuuteen ja naiseuteen liittyvät asiat. Käytän kiertoilmauksia esim. miehelleni puhuessa, enkä ikipäivänä kehtaisi ostaa kaupasta kondomeita tms. Siteitä ja tamponeitakin olen ostanut häpeilemättä vasta hiljattain. Jopa raskaus ja kaikki siihen liittyvät asiat tuntuvat häpeällisiltä.

Pääseekö tästä ikinä eroon?

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Kuulostaa traumaattiselta. Aivan hirveän ikävää, että täytyy tuolla lailla hävetä ym. normaaleja asioita.
Meillä puhuttiin kyllä tosi avoimesti ja esim. isä osti mulle siteitä, kun menkat alkoi ja olin niin kipeä etten päässyt kauppaan.

Niin onhan minulle jäänyt tuosta vaikutteita. Nytkin, kun lähdemme juhannuksena mökille muutaman kaverin kanssa, en aio saunoa, vaikka muut varmaan saunovat. Mieheni kanssa voin saunoa ja saunonkin kotonamme, mutta muille en halua alasti näyttäytyä. Äitini ei sitten taida olla sinut naiseutensa kanssa, koska ei esimerkiksi viitsi käydä uimassa, rannalla tai muualla, missä pukeudutaan uimapukuun. Liikuntapaikkojen pukuhuoneissakaan hän ei käy suihkussa.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
onpa hassua. juu en minäkään äidin kanssa keskustellut tamponeista mutta kyllä käytimme mies/nainen sanoja ja terveyssiteitä lainasin häneltä ihan normaalisti

ja äitini usein bikineissä kun on vähän auringonpalvojan vikaa.

meillä oli seksivalistus siinä kun terveyskeskuksen ovella kerroin äitille että pitää viedä klamydianäyte. Äiti tokas siihen, että enkö minä oo sanonu, ettei niitten poikien kanssa leikitä. Eipä ollu koskaan tullu puheeks ja olin sillon 16 vee

Yhteistyössä