Lukekaa, kuinka pidättyneitä lapsuudenperheessäni oltiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huokaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huokaus

Vieras
-Perheessäni ei ikinä kutsuttu sukuelimiä millään sanalla.
-Perheessäni ei ikinä puhuttu kuukautisista. En kertonut äidilleni, kun ne alkoivat. TV:tä katsoessamme äiti yleensä käänsi kanavaa tai katsoi muualle, jos tuli terveyssidemainois tai näytettiin suudelma, saatika sitten jotakin vielä enemmän.
-Perheessäni ei ikinä puhuttu rinnoista tai rintaliiveistä. Minun kanssani ei kukaan ikinä käynyt ostamassa edes toppia. Pakon edessä äiti käytti sanaa 'liivit'. Rinta-sana olisi ollut liikaa.
-Ja nyt kaiken huippu: meillä ei ikinä käytetty sanoja mies tai nainen. En itsekään kehdannut niitä käyttää. En tiedä mikä niissä nolotti... ne olivat niin seksuaalisesti värittyneitä sanoja, jotakin sellaista, mikä seurasi murrosikää. Aina, jos halusin viitata puheessani johonkin 'mieheen', sanoin "ukkeli", "miekkonen", "ukko" tai muuta sellaista. En muista äitini koskaan itsekään puhuneen 'miehistä' tai 'naisista'.

Onko teidän lapsuudenperheissänne ollut sanoja/aiheita, jotka olisivat olleet liian kiusallisia käytettäviksi/käsiteltäviksi?

meillä oli kans aika tiukka ja pidättyväinen kotikasvatus....telkkarista ei katottu suutelu sun muita ohjelmia tai ainakin kanavaa vaihdettiin..eikä niistä asioista koskaan puhuttu..ja paljo muutakin..nyt en kaikkee ees muista...

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Uskomatonta kyllä! Varsinkin tuo viimeinen, rupesi ihan naurattamaan. Oletko itse häveliäs/normaalia häveliäämpi lapsuutesi vuoksi?

Olen edelleen normaalia häveliäämpi, mutta nykyisin puhun kyllä sujuvasti kuukautisista, rinnoista ja rintaliiveistä miehelleni :) TV-suudelmat eivät haittaa ja terveyssidemainokset ovat aivan yks hailee :D

MUTTA, en vieläkään haluaisi näyttäytyä yhdellekään kaverilleni, vanhemmilleni tai sisarilleni alasti. Never!

On siis muitakin!

Lisäyksenä vielä omaan listaani, etten myöskään ole nähnyt sisariani tai vanhempiani alasti lapsuuden jälkeen. Ehkäpä äitini viimeksi silloin, kun en vielä ole yksin osannut suihkussa käydä.

jep, viimeistä kohtaa lukuunottamatta samanlaista oli meilläkin... Luulin silloin, että se on normaalia, kunnes yläasteella tajusin että muut käyvät äitiensä kanssa rintaliiviostoksilla ja verailevat siteitä kaupassa. Ehkä oma äitini ei ollut mitenkään sinut oman naiseutensa kanssa, minulle ainakin välittyi sellainen käsitys että naisena oleminen on pelkkiä velvollisuuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Mindy:
jep, viimeistä kohtaa lukuunottamatta samanlaista oli meilläkin... Luulin silloin, että se on normaalia, kunnes yläasteella tajusin että muut käyvät äitiensä kanssa rintaliiviostoksilla ja verailevat siteitä kaupassa. Ehkä oma äitini ei ollut mitenkään sinut oman naiseutensa kanssa, minulle ainakin välittyi sellainen käsitys että naisena oleminen on pelkkiä velvollisuuksia.

Ihan samanlaisia kokemuksia. Minäkin luulin, että se oli normaalia. Muistan, kun mua hävetti kuudennella luokalla leirikoulussa, kun rintani olivat ketunnokat, jotka nöpöttivät t-paidan läpi. Oli kuuma päivä. Mutta ei minulla ollut toppeja tai (harjoitus)rintsikoita, jotka pukea paidan alle :(

Sitten myös kuudennella luokalla tapahtui sellainen vähän hämmentävä juttu, kun olin kaverillani kylässä. Kaverini äiti tarjosi minulle lahjoituksena oman tyttärensä (eli kaverini) pieneksi jääneitä rintsikoita. Nyt vasta tuli mieleen, että olvatkohan rintsikat oikeasti edes pieneksi jääneet vai oliko kaverini äiti vain huomannut nöpötykseni ja tarjonnut apua, jos ajatteli, ettei meillä kotona auteta?

Aikalailla samanlaista meilläkin oli, ei nyt ihan noin tiukkapipoista. Mutta mulle ei kerrottu kuukautisista kuin tyyliin, että se on jotakin inhottavaa joka on vaan naisen kestettävä. Rintaliivejä ei olisi tullut mieleenikään pyytää äidiltä eikä hän itse ottanut asiaa puheeksi, vaikka olin ties miten iso. Omista viikkorahoistani säästin liivirahat ja itse kävin ostamassa ekat liivini. Samanlaista meilläkin oli teeveen kanssa. Jos luonto-ohjelmissakin oli eläinten parittelua vanhempani ähkivät ja olivat vaivautuneita, tai sitten muka keksivät yhtäkkiä jotakin kysyttävää, ettei olisi tarvinnut katsoa moista rietastelua :) Voi hyvänen aika.
Itse en ole kyllä jatkanut tollaista. Meillä on lapsille kerrottu vapaasti asioista.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Samanlaista meilläkin oli teeveen kanssa. Jos luonto-ohjelmissakin oli eläinten parittelua vanhempani ähkivät ja olivat vaivautuneita, tai sitten muka keksivät yhtäkkiä jotakin kysyttävää, ettei olisi tarvinnut katsoa moista rietastelua :) Voi hyvänen aika.
Itse en ole kyllä jatkanut tollaista. Meillä on lapsille kerrottu vapaasti asioista.

Haha, samanlaista taktiikkaa käyttivät meillä. Että kummasti just siinä vaiheessa tuli joku juttu mieleen, joka piti jsut silloin kysyä/sanoa :)

Mä aion mahdollisen tulevan lapseni kanssa olla niin paljon avoimempi!

Onko teille muille luonnollista käydä vaikkapa saunassa perheenjäsentenne ja ystävienne kanssa niin että he näkevät teidät alasti? Miksi mä en vaan kehtaa? Jos kuntosalin pukuhuoneeseen osuu treenin jälkeen joku tuttu, jätän käymättä suihkussa, ettei hän näe minua alasti. Kuulostaako ihan hullulta?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Samanlaista meilläkin oli teeveen kanssa. Jos luonto-ohjelmissakin oli eläinten parittelua vanhempani ähkivät ja olivat vaivautuneita, tai sitten muka keksivät yhtäkkiä jotakin kysyttävää, ettei olisi tarvinnut katsoa moista rietastelua :) Voi hyvänen aika.

Haha, samanlaista taktiikkaa käyttivät meillä. Että kummasti just siinä vaiheessa tuli joku juttu mieleen, joka piti jsut silloin kysyä/sanoa :)

Onko teille muille luonnollista käydä vaikkapa saunassa perheenjäsentenne ja ystävienne kanssa niin että he näkevät teidät alasti? Miksi mä en vaan kehtaa? Jos kuntosalin pukuhuoneeseen osuu treenin jälkeen joku tuttu, jätän käymättä suihkussa, ettei hän näe minua alasti. Kuulostaako ihan hullulta?

Kai noi lapsuusajan jutut vaikuttavat, nuorena olin tosi kipsissä oman kroppani ja kaikkien alastomuuteen liittyvien juttujen kanssa. Kyllä se nykyäänkin vaikuttaa jonkun verran, en tykkää saunoa kuin oman perheen ja ihan lähimpien ystävien seurassa. Minua ei saisi kirveelläkään mihinkään yhteissaunoihin enkä tykkää uimahalleistakaan.

Kai noi lapsuusajan jutut vaikuttavat, nuorena olin tosi kipsissä oman kroppani ja kaikkien alastomuuteen liittyvien juttujen kanssa. Kyllä se nykyäänkin vaikuttaa jonkun verran, en tykkää saunoa kuin oman perheen ja ihan lähimpien ystävien seurassa. Minua ei saisi kirveelläkään mihinkään yhteissaunoihin enkä tykkää uimahalleistakaan.

Mulla on niin päin, että mua ei saa kirveelläkään saunaan kavereiden kanssa, mutta tuiki tuntemattomien kanssa ei ole niin kauhean paha :)

Ihan samalla tavalla meilläkin. Äitini laittoi ystävänsä kertomaan mulle ettei aio antaa minun käyttää tamponeja. Saunanlauteilla eivät tytöt saaneet istua risti-istunnassa. Siteitä piiloteltiin eikä niistä puhuttu, ne olivat "niitä" jos vaikka kaupasta piti ostaa.

Täälläkin :( ja kärsin todella paljon, kun olisin jo tarvinnut liivit enkä kehdannut niitä pyytää.

Nykyään olen avoin mitä tulee seksuaalisuuteen. Myöskään lastani en opeta häpeämään.

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Ihan samalla tavalla meilläkin. Äitini laittoi ystävänsä kertomaan mulle ettei aio antaa minun käyttää tamponeja. Saunanlauteilla eivät tytöt saaneet istua risti-istunnassa. Siteitä piiloteltiin eikä niistä puhuttu, ne olivat "niitä" jos vaikka kaupasta piti ostaa.

Mä en oo ikinä nähnyt äitini ostavan siteitä. Ei siis ostanut ikinä, kun oltiin samaan aikaan kaupassa. Äidillä oli joku Vuokkos- tai Always-paketti kylppärin kaapin ylimmällä hyllyllä piilotettuna jonnekin papiljotten, kihartimien ja muiden taakse. Minä sitten pakkasin WC-paperia taiteltuna alushousuihin ja uskalsin menkkojen aikana käyttää pari sidettä äidin paketista. Yritin vetää siteen paketista niin hitaasti ja hiljaa, ettei kukaan varmasti kuullut. Ja ai että kuulkaas, se siteen poistaminen! Se kahina ja liimatarran suhina, kun sitä puuvillakankaasta veti irti! Mulla meni varmaan 15 minuuttia, kun hivutin sitä niiiin hitaasti irti, ettei mitään olisi kuulunut!

Alkuperäinen kirjoittaja Juhannustanssit:
Täälläkin :( ja kärsin todella paljon, kun olisin jo tarvinnut liivit enkä kehdannut niitä pyytää.

Nykyään olen avoin mitä tulee seksuaalisuuteen. Myöskään lastani en opeta häpeämään.

:( Niin, tiedän miltä susta on tuntunut... Mä sain sitten ekan topin lahjaksi yhdeltä sukulaiselta. Ja käytin sitä ja yhtä muuta, isosiskoni laatikosta "varastamaani" toppia vuosikaudet!

-mun serkkujen äiti osti siteitä serkuille että kun kuukautiset alkaa niin minunkin äitini sitten keksi ostaa jotain järkky suuria siteitä paketin ja nakkasi ne kaapin perälle että siellä on ku alkaa menkat.. muuta ei sanonut ja en kertonut kun kuukautiset alkoivat ja äitini ei koskaan sen jälkeen puhunut mitään kuukautisisa eikä ostanut siteitä yms.yritin aina paperista tehdä siteen kun en itsekkään kehdannut ostaa silloin siteitä kun menkat alkoivat.
-seksistä meillä ei puhuttu sanallakaan,koskaan.
-rintaliivejä ei ostettu eikä niistä puhuttu

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
-mun serkkujen äiti osti siteitä serkuille että kun kuukautiset alkaa niin minunkin äitini sitten keksi ostaa jotain järkky suuria siteitä paketin ja nakkasi ne kaapin perälle että siellä on ku alkaa menkat.. muuta ei sanonut ja en kertonut kun kuukautiset alkoivat ja äitini ei koskaan sen jälkeen puhunut mitään kuukautisisa eikä ostanut siteitä yms.yritin aina paperista tehdä siteen kun en itsekkään kehdannut ostaa silloin siteitä kun menkat alkoivat.

Ai, ai, tuttua juttua. Mäkän en kehdannut pitkään aikaan ostaa itse. Miten ja missä vaiheessa sinulle siunaantui ensimmäiset rintsikat jostakin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ai, ai, tuttua juttua. Mäkän en kehdannut pitkään aikaan ostaa itse. Miten ja missä vaiheessa sinulle siunaantui ensimmäiset rintsikat jostakin?

löysin jostain kaapinpohjalta äidin vanhat jota se ei enää käyttäny,eikai ne ollu edes sopivaa kokoa mutta pidin niitä.

Siis mitäh? Mitä nää jutu oiein on?Onko nää ahdasmieliset vanhemmat jotain elstadiolaisia/muita uskonnollisa tyyppejä vai häh?? En voi ku ihmetellä, miten kummassa ovat KEHDANNEET NUSSIA Ja PANNA lapsensa alulle.. hyi kauhia!

Alkuperäinen kirjoittaja hm:

Siis mitäh? Mitä nää jutu oiein on?Onko nää ahdasmieliset vanhemmat jotain elstadiolaisia/muita uskonnollisa tyyppejä vai häh?? En voi ku ihmetellä, miten kummassa ovat KEHDANNEET NUSSIA Ja PANNA lapsensa alulle.. hyi kauhia!

Mistään uskonnollisuudesta ei minun äitni kohdalla ainakaan ollut kyse.

Niin, ja minkä takia ei saanut risti-istunnassa istua?? Silloinhan olisi oikein hyvin kaikki "hävettävä" jäänyt piilon?? Ja miten sun äitisi kaveri sulle ilmoitti tamponikiellon?? Miksi ihmeessä ei saanut tamponeja käyttää?

Ai että jos mä olisin sä, ja mun äitini olisi tuollainen, ja olisin itse nyt aikuinen, niin varmasti avautuisin hälle tuosta paskaisesta vanhemmuudesta.

Niin, ja minkä takia ei saanut risti-istunnassa istua?? Silloinhan olisi oikein hyvin kaikki "hävettävä" jäänyt piilon?? Ja miten sun äitisi kaveri sulle ilmoitti tamponikiellon?? Miksi ihmeessä ei saanut tamponeja käyttää?

Ai että jos mä olisin sä, ja mun äitini olisi tuollainen, ja olisin itse nyt aikuinen, niin varmasti avautuisin hälle tuosta paskaisesta vanhemmuudesta.

Mä haluun vähäsen kommentoida tähän. Että en mä ainakaan voisi äidilleni avauta tosta, millaista meillä kotona oli, kun ei me olla vielä tähänkään päivään mennessä mainittu toistemme kuullen mistään kuukautisiin tai kuukautissuojiin liittyvistä asioista. Ei niin millään tavalla. En vaan vieläkään voisi... vaikka muille voinkin asiasta kertoa.

Meilläkin oli samanlaista.

Kuukautisista ei puhuttu ja äitini piti siteitään piilossa vaatekaappinsa ylähyllyllä. Sieltä sitten pihistelin niitä omiin tarpeisiini myös, harrastin myös sivussa niitä omatekemiä virityksiä :-/ Äitini vuoden kuluttua tajusi, että mulla on menkat alkaneet ja häveliäästi käski ottamaan niitä "tuppuja" sieltä kaapinperältä. Koskaan en kauppareissulla nähnyt äitini ostavan siteitä, hän hankki ne jotenkin minulta "salaa".

Rintaliivejä ei myöskään minulle hankkinut eikä niistä puhuttu, itse kehtasin ostaa ekat rintsikat kun olin jo omillani 17-vuotiaana.

Suutelukohtaukset tms telkkarissa aiheutti vaivautuneen hiljaisuuden, muttei taidettu sentään kanavaa kääntää.

Ihan tavallinen tapauskovainen ev-lut. perhe oltiin eli ei ollut mitään häveliäisyysjuttuja uskonnollisuuden takia.

Mä haluun vähäsen kommentoida tähän. Että en mä ainakaan voisi äidilleni avauta tosta, millaista meillä kotona oli, kun ei me olla vielä tähänkään päivään mennessä mainittu toistemme kuullen mistään kuukautisiin tai kuukautissuojiin liittyvistä asioista. Ei niin millään tavalla. En vaan vieläkään voisi... vaikka muille voinkin asiasta kertoa.

Minun äitini on kyllä muuttunut vanhemmiten, nykyään voimme jo avoimesti jutella asioista.
Hän sai minut nuorena, vain 17-vuotiaana. On kertonut että heillä oli omassa kodissaan tabuja kaikki seksiin liittyvät asiat, jotenkin ei päässyt siitä eroon omienkaan lasten kasvatuksessa. Lisäksi hänet on yritetty raiskata nuorena tyttönä, sekin vaikutti taatusti tuohon kielteisyyteen. Meilläkään ei ollut mistään uskonnollisesta vakaumuksesta kyse.

Yhteistyössä