Lolakuun Lutuset 2014 Toukokuussa!

Pino päivitetty!

Tervetuloa uudet, korventyttö ja Bola74 :)

Ninni1234 kyseli liikkeistä, minulla meneillään nyt 18+1 ja mitään ei tunnu vieläkään. Istukka on edessä, joten ilmeisesi vielä jonkin aikaa on odoteltava liikkeitä.

Muuten vointi on ollut ihan hyvä, nyt kun on erinäisistä järkytyksistä toivuttu, niin odotan innolla työvapaata kesää. Keskityn kesäkuusta lähtien vaan puutarhan hoitoon ja kasvimaan kitkentään, sekä lastenhuoneen remontointiin =) Irtisanomisen peruste oli tosiaankin tuotannolliset ja taloudelliset syyt, mutta ehkä jotain vaikutusta oli myös naimisiin menolla ja vatsan kasvulla, valitettavasti. En siitä kuitenkaan ota pulttia, koska henkisesti on nyt paljon kevyempi olo, helpottunut suorastaan :D

Olen ruvennut näkemään nyt ihan kummallisia vauva pitoisia unia, viime yönä näin imetys unta ja vaikka vauva oli vastasyntynyt, niin osasi jo ryömiä. Yleensä en hirveästi unia näe, nyt taitaa vähän jännittää tuleva lokakuu. Ninnin ja Uusäipän tunnoista poiketen minusta on ihan kiva olla raskaana, mutta tulevat yövalvomiset ja syötöt jännittää. Jos joku vosi ne hoitaa minun puolesta ja toisi vauvan meille sitten 1 vuotiaana takaisin... :LOL:

Mukavaa viikkoa odottajat, täällä odotellaan ensiviikolle luvattua kesäistä säätä!
Ankkurinappi 18+1

Huomenta kaikki ihanat!

Täällähän monilla on jo ultrat ihan nurkan takana, ihana lukea teidän kuulumisia ja sukupuoliakin on jo saatu selville :heart: Täällä pitäisi vielä maanantaihin asti kärvistellä, miten sitä jaksaa odottaa :kieh:

Joku kyseli edellisellä sivulla meidän vaunujen merkkiä (ovat samantapaiset, kuin Bugikset), ne ovat Osann Beebop -merkkiset. Hollannista tulivat ja olivat vielä tarjouksessa, joten hintaa tuli vähän reilut 300e. Ostin noihin vielä erikseen talvirenkaat, niin pääsee eteenpäin myös lumessa.

Liikkeitä on nyt alkanut tuntumaan jo päivittäin ja pitkin päivää. Edelleen ne tuntuvat pääosin alavatsalla ja sivuille, mutta eilen ensimmäistä kertaa tunsin potkun navan takana :heart: Veikkaan että mulla on istukka tossa edessä ja se vaimentaa mukavasti kaikki liikkeet ja potkut. Vatsan päälle ei vielä potkut tunnu, sitä odotellessa =)

Oma vointi on ollut ihan hyvä. Pieniä kolotuksia nyt on, mutta ei mitään suurempaa. Mä olen siis ihan sinut tän raskauden kanssa, toivottavasti olo pysyisi loppuun asti yhtä hyvänä =) Mun ystävä on todella katkera mulle, kun hänellä raskaus from hell ja sanoikin, että ihan vihoviimeinen kerta kun hän on raskaana :LOL: Niin ne vaan jokainen raskaus on yksilöllinen.

Ihanaa, enää reilu pari viikkoa töitä ja sitten koittaa kesä ja vapaus!! En jotenkin yhtään pysty käsittämään, että mun työt tosiaan loppuu jo ihan kohta ja kesällä saadaan touhuta just mitä halutaan :cool: Luvassa ainakain puistoruokailua, se kun alkaa sopivasti heti kesäkuun alussa tossa lähipuistossa :p

Mukavaa viikon jatkoa kaikille mammoille!

Dolly 20+3

• Tykkää
Reactions: Ankkurinappi
Dolly, aika hyvät kopiot Buggikaista. Tiedätkö minkä laatuset ovat? Ja laitako linkin mistä tilasit. Itseäkin alkoi kiinnostaa :) Meillä ollut nyt tarkoitus hankkia Buggikaet mutta en nyt välttis haluisi 1000€ maksaa merkistä... Malli mitä ollaan katottu on 1299€ ja sun vaunut 300€, eli haluun ehdottomasti vertailla :)

Täällä myös lastenhuone ja vauvanhuone suunnittelut käynnissä, JEE :)
Meillä talo on 3 krs ja nyt aikuisten makkari siirtyy keskikerrokseen, esikko saa meidän vanhan makkarin ja vauva esikon vanhan huoneen. Luvassa tapettia, väriä, hauskuutta ja muelikuvitusta jossa esikokin saa olla päättämässä :) Projekti alkaa kesäkuussa ja valmiiksi pitäisi saada viimeistään lomalla.
Menee samalla työn lomassa kun työ on toisten kotien suunnittelua :)
Samaan projektiin ajateltiin rytkäyttää myös keittiöön uudet laatat.

Viikon jatkoja ja kuullaan taas :)

ChocolateBox Itse kun näitä vertailin löysin tosi hyvän sivun/keskustelupalstan (olisko ollu italian tai espanjan kielinen), jossa yks mamma oli tehny vertailun näiden kahden vaunujen välillä ja kuvannu kaikki osatkin Bugaboo vs. Beebop. Lueskelin sitä google kääntäjän avulla ja hirveesti eroavaisuuksia ei löytynyt, paitsi että Bugikset on varmasti "jämäkämpää" matskua. Jossainhan se halvempi hinta toki näkyy ;) Ensi tuntuma näistä vaunuista on kuitenkin tosi hyvä, kevyet, helpot työntää, renkaat kääntyy hyvin, talvirenkaat helppo vaihtaa jne jne.. Miinuksena (en tiedä onko sama ominaisuus bugiksissa), mutta kun koppa ja kuomu eivät ole yhtenäiset, jää siihen niiden väliin pieniä rakosia, josta toivottavasti ei pääse esim satamaan/tuulemaan sisään. Eihän ne raot isoja olleet, mutta päivä sieltä paistaa sisään.. Tämmönen pikkujuttu tuli nyt mieleen.

Ja varoituksen sana, että noita talvirenkaita ei kyseisiin vaunuihin saa enää mistään!! Etsin ihan jokaisen ulkomaisen ja kotimaisen nettikaupan, soitin liikkeisiin, joissa näitä vaunuja on ollut myynnissä, mutta jokapaikasta ovat loppu! otin lopuksi suoraan yhteyttä valmistajaan, joka "lupasi" että renkaita tulisi lisää tänä vuonna(??). Löysin renkaat kuitenkin vähän käytettyinä Saksalaiselta osta ja myy -lastentarvike sivustolta ja pulitin niistä postikuluineen n. 45e.

Mutta juu, kandee vielä katsoa jos noista olisi jo uusi malli tullut markkinoille, jolloin varaosiakin on varmasti helpompi saada =) Jotkut samat osat käy kun Bugiksiinki.

Mites onko muut ehtinyt miettinyt synnytystä jo? Onko aikaisemmat ollut sektio vai alatie? Mulla edellinen raskaus oli helppo mutta synnytys täyttä helvettiä 5päivää, joten nyt olen alkanut kallistua sektion suuntaan. Onko täällä ketään joka on konenut molemmat?

Ninni12345: mä odotan synnytystä lähinnä innolla. Syystä, että mulla on ollut superhelpot synnytykset. Esikoisen kanssa kesti, mut keskimmäisen kanssa supistuksia oli tunti, kun lähdettiin sairaalaan, jossa oltiin klo 5 ja tytsy oli jälkiarvion mukaan ulkona 5.17. Muutaman henkosen ilokaasua kerkesin ottaa, mut ei haittaa. Ei joutunut ponnistamaan, pidättämään vaan että oltais ehditty saamaan apuja paikalla mut ei auttanut, mut mies toimi toisena kätilönä. Kuopuksesta melkein sama, helppoja supistuksia tunnin kotona-> sairaalaan, käyrien jälkeen suoraan saliin ja tunnissa poitsu ulkona. Jälleen ilokaasun avustamana, toimii mulla hyvin. Nyt kun tulee taas pienempi väli synnytysten välille niin aika nopsaa saa sairaalaan lähteä. Kokemusta ei sektiosta, mutta edellisessä raskaudessa leikattiin umppari raskausaikana ja olo oli niin kipeä leikkauksen jäljiltä, että toivoin etten ikinä sektiota joudu kokemaan.

Uusäippä: oikein paljon onnea poikauutisista ja siitä ettei hematooma enää vuotelu. Toivottavasti imeytyy pian pois!

Viimeksi muokattu:
Dolly oliko sulla joku linkki tai mitä kautta itse tilasit.

Muita eroavaisuuksia huomasin rungossa ja ainakin etupyörissä. Buggikaissa jouset etupyörissä, noissa ei taida olla(onko suurta väliä)
Noissa rataosan jalkaosa alas taittuva, Buggiksissa suora..
Hyvältä vaikuttavat :)

Uusiäippä78 Onnea poikauutisista!

Ninni12345 Synnytys on ollut mielessä aina välillä. Toivon synnytyksen menevän alateitse kuten edelliselläkin kerralla. En kyllä tiedä onko minusta synnytämään toista kertaa pelkän ilokaasun voimin. Ponnistusvaihe oli jotain aivan kamalaa ja vaikka kätilön mukaan ponnistin oikein en saanut lasta ulos, tilanne ratkesi siihen kun sydänäänet heikkeni ja tehtiin tilaa leikkaamalla. Mun voimatkin tosin oli siinä vaiheessa täysin loppu. Mietin siis miten tähän voisi valmistautua ja tehdä jotain paremmin oikein vai onko ongelma jotenkin rakenteellinen. Vauvanhan oli vielä tosi pieni 2,8kg ja aika suurella todennäköisyydellä tällä kertaa tulisi ns. normikokoinen.

Mulla alkoi supistukset ma yönä, sairaalaan ottivat vihdoin torstaina, olin 3cm auki. Lääkitsi sen verran että sain nukuttua. Perjantaina käynnistettiin. Sain epiduraalin, aquarakkulat, ilokaasua... Mikään ei auttanut. Ponnistusvaihe kesti 55min ja se päättyi illalla siihen kun venäläislääkäri työnsi mahan päältä lapsen ulos. Repesin pahasti ja tosiaan se ettei mikään lääkitys auttanut yhtään laittaa miettimään leikkausta. Lapsi oli 3325g eli ei edes iso..

koiruuZ&ninni12345: sanotaan, että se 1. synnytys on pahin ja näin olen kaikilta kuullut. Paikat on valmiimmat seuraavassa synnytyksessä, keho tietää mitä tehdä ja itselläkin rennompi olo, kun tietää mitä tulee tapahtumaan. Ja mitä rennompi on, niin kipuakin vähemmän. Ainakin siltä itsestä tuntuu, ilokaasu mulla toimii kuin 2 lasia skumppaa. Tulee se pienen hiprakan oloinen olotila, että on ihan rento, on hauskaa ja tosi itsevarma olo. Tai eihän synnytyksessä ikinä voi suunnitella asioita, kun voi tulla vaikka mitä ylläreitä ja komplikaatioita eteen just esim sydänäänien romahtamisen ym takia, mutta itsellä ainakin 1. oli ehdottomasti hankalin. Meillä vauvat vielä olleet hyvän kokoisia: 4035g, 3655g ja 4260g.

Malttamaton Olet varmaan oikeassa. Siitä ilokaasustakin tosiaan voisi olla apua jos sitä osaisi käyttää. Sain sen käyttööni aivan liian myöhään kun olimme miehen kanssa pitkät pätkät synnytyssalissa kaksin ja lähinnä pidin vain suukappaletta kädessä. Mun hartain toive synnytyksen suhteen olisi se, että henkilökunnalla olisi minulle aikaa niin se varmasti tsemppaisi synnyttämään ilman kivunlievityksiä. Sitten kun vielä osaisi jotenkin rentouttaa naaman ponnistusvaiheessa kun viimeksi sain kasvojen kaikki pintaverisuonet katki ja olin tosi kirjava monta päivää :) Mut eihän sitä tosiaan voi etukäteen suunnitella kun ei voi tietää mitä tapahtuu. Lähinnä esikoisen hoidon järjestelyt pitää tehdä niin, ettei sitä tarvitse murehtia ja saa tarvittaessa apua kun kunnolla alkaa supistella. Toisella kerralla kaikki menee luultavasti paljon nopeammin, mutta viime kertaisesta oppineena kaikki mahdolliset välit kannattaisi levätä kun olin ollut kaksi vuorokautta hereillä siinä vaiheessa kun sain nyytin syliin. Kotona sinnittelin pitkään ja pääsin suoraan synnytyssaliin, mutta aika kotona olisi kannattanut käyttää paremmin lepäämiseen.

Mulla ei keretty ekassa synnytyksessä ees antaan mitään lääkkeitä tai kivunlievitystä. Synnytys kesti alta neljä tuntia. Eli synnytytstä ootan oikeastaan ihan ilosella mielellä. Vaikka meillä siis kolmas lapsi tulossa, niin biologisesti on toinen.
Voiko mun LAn korjata 7.10, kun on vahingossa humpsahtanu 17.10 =)
Viikon päästä ois ultra, sitä ootellessa tässä mennään.....

Mulla esikoisrn synnytys oli hvä kokemus. Alkuvaiheen avautuminen kesti ja kesti, mutta kun kohdunsuu oli 4 cm auki, klo 20.00 kätilö sano, että ei vauva tänään synny. Poika syntyi samana päivänä klo 21.42 eli loppuvaiheen avautuminen meni omasta mielestä nopeasti. 15 min ponnistuksella syntyi 2942g painanut poika. Kivunlievityksenä ilokaasu ja just ennen ponnistusvaihetta kohdinkaulanpuudute, josta ei ollut apua. Tai näin ainakin koin, kun lääkäri sano heti kun oli puudutteen laittanut että nyt saa ponnistaa.

Epiduraalia eikä spinaalipuudutetta voinut laittaa, koska selkä on skolioosin takia leikattu.

Ensi keskiviikkona on rakenneultra :)

Täällä toivutaan pikku hiljaa alku viikon shokista...:(
Ajateltiin käyttää myös julkisen tarjoama RU vaikkakin käytiin jo yksityisellä. Soittelin sitten Kättärille ja varsikin aikaa kun totesivat että voidaan sitten samalla ottaa kotrolli käynti infektioriskipotilaille... Perus seuranta, olet varmaan jo alkuraskaudessakin käynyt siinä...
SIIS MiKÄ JA MISSÄ!!!
Sain tietää että ilmeisesti kannan ESBL-sairaalabakteeria!!
Mulla oli 2010 todella raju virtsatieinfektio, elämäni ensimmäinen ja sen yhteydessä bakteeri on löytynyt. Silloinen lääkäri unohti sitten kertoa mulle asiasta!!! Silloisen antibioottikuurin jälkeen mun olisi pitänyt käydä kontrollissa ja nyt myös heti alkuraskaudessa.
Bakteeri on saattanut poistua tai sitten ei. Sen olisi voinut myös hoitaa Ab-kuurilla, mutta ei tietenkään nyt.
Riskejä tässä matkan varrella olisi voinut syntyä esim jos olisi ollut tarvetta Ab-kuurille, suurin osa ei toimi.
Raskauteen/sikiöön ei pitäisi olla suoranaista vaikutusta, tulevaan synnytykseen ja sairaalassa oloon kylläkin. Samoin jos saan jonkin Ab-kuuria vaativan pöpön.
Pieni toive olemassa etten ole enään kantaja. Kättärille käynti on nyt 21.5.
Että tällaista tänne, voitte uskoa että kiukuttaa enkä varmaan jätä asiaa tähän. Sielläkin vti hoitanut lääkäri tulee kyllä saamaan aikamoisen reklamaatiot,mur!!

ChocolateBox, no jopas jotakn. Iha "unohtunu" mainita tollanen pikku seikka. Mitä vttuu?? Reklamaatiota kehiin ja syytät kaikesta mahdollisesta. Tsemppiä asian kanssa ja tosiaan pidetään peukkuja täällä että bakteeri olis lähteny pois jo. Ihme touhua kyllä! :eek:

(.) eipäs ihmeitä, joku virtapiikki iskeny ku oon leiponu melkeen joka päivä jotain, tänä aamuna tein ipanan kans sämpylöitä. Tietää taas et ku mies tulee kotiin nii ne häviää sen siliän tien. ;) itsehän en syö diabeetteksen takia ku yhen maistoin et kehtaa syöttää toisilleki.
Mua pitää tuo meijän pienin kovin kiireisenä. Natiainen oppi konttaamaan ja olemaan polvillaan samana päivänä eli eilen ja tänään sit nousi seisomaan tukea vasten, 7kk tuli tänään täyteen joten tässä nyt kolistellaab päätä lattiaan ja kiipeillään ja mä koitan olla kaihiselematta kolinoita :D päivän hienoimpia hetkiä on noi kun pieni opiskelee uutta. <3 itkeskelen onneani täällä aina välillä :D kävelemään sit varmaan seuraavaksi, päästään kenkä ostoksille kesäksi <3 ;)

Huomenna poksuaa pulli väli 20+0 ja tiistaina rakenneultra, jos Snadi olis saanu sen napanuoran pois jalkojen välistä :D seuraavan kerran ultraavat mua ennen juhannusta raskausdiabeettes seurannan takia. Mutta jos ei näy rakenneultrassa sukupuolta niin en sitten kysykään enää sen jälkeen. Salainen toive sen sukupuolen suhteen mut se jää nähtäväksi mikä se sitten on. <;

Synnytyksestä ootte lärpättäny, mulla meni esikon synnytys päin mäntyä. Vedet meni tiistaina illalla kuuden jälkeen. Siitä sit lähettiin kipujen takia sairaalaan yöllä joskus 01-02 välillä, eikä ollu mutää tapahtunu. Jäätii sinne yöks perhehuoneeseen ja aamulla sit oliki 4cm auki, siitä se helvetti alkoki.... Saliin päästiin 07.10 ja leikkuriin menin 22 tienoilla.. Tohon väliin mahtuu paljon kätilöiden haukkumista ku ei mitää tapahu, ukon turpaan vetämistä ja sen uhkailua ja hitosti kipua ja epiduraali... Aukesin 10cm saakka mut ponnistus vaihetta ei tullu koska siellä oli joku lippa edessä, sama syy on ollu mun mummolla ja äidilläki aikoinaan. Tästä syystä vaadin päästä sektioon, alakautta en edes halua enää synnyttää.. Asiasta jäi lievä kammo.. :/

Onnea ultrakuulumisista ja tyttö ja poikalupauksista! :) <3

Asdoda ja snadi 19+6

ChocolateBox, unohtanut mainita?!? Uskomatonta! :O

UusiÄippä , onnittelut pojista! Toivottavasti jatkossakin menee kaikki hyvin, hematoomasta huolimatta! Malttamaton, tyttölupaus, ihanaa :heart:

Synnytyksestä: Esikoinen syntyi alateitse, toivottavasti saan synnyttää kaksosetkin alateitse.

Omaa napaa: Kaikki mennyt hyvin, olotila hyvä. Ei väsymystä, ei pahoinvointia, ei kolotuksia. Urheilen kovasti ja syön monipuolisesti. Kahden viikon välein ultraseuranta, joten en osaa rakenneultraa sillä tavalla odottaa. Liikkeitä tuntuu jo tosi kovasti, varsinkin iltaisin on pikkuisilla todella kova meno päällä :)

Tässä kuva meistä tänään, Nenäpäässä ja tuplat rv 16+1
Onpa ainakin napa pompsahtanut esiin, kun ei tuota vatsaa vielä ole ilmestynyt...

Onnea kaikille odotukseen!

Viimeksi muokattu:
hei, yksi lokakuinen ilmoittautuu mukaan. Kiva lukea muiden kokemuksia kun itsellä kyseessä ensimmäinen ja kaikki on uutta. LA 7.10 ja ens viikolla toinen ultra, jee!

Kysymys: myyvätkö muut peruskaupat äitiysvaatteita kuin H&M? Esprit, Vero Moda, Lindex tms. (Helsinki). Nettikaupasta kun ei jaksais ihan sokkona ostella.

• Tykkää
Reactions: Ankkurinappi
Tervehdys pitkästä aikaa! Lueskelen ketjua usein kyllä puhelimella, mutta sillä en jaksa ryhtyä naputtelemaan ja tämä kevät pitää aina jotenkin "kiireisenä". Onnea kaikille teille, jotka olette jo ehtineet rakenneultraan. Tässä kyllä jo ultrakammasta revitään kuumeisesti piikkejä pois ja teidän uutisten lukeminen nostattaa vain ulra nro 2. odotusta ;)

Muutoinhan tämä odotus on aika tylsää tässä vaiheessa ja omasta puolestani lokakuu ja synnytys (ihana vapautus tästä tilasta) voisi olla vaikka huomenna (anteeksi musta huumorini, mutta en lukeudu mammoihin, jotka erityisesti nauttisivat raskausajasta. Kasvava maha ja olotila hidastaa ja vaikeuttaa menoa, mikä toisaalta on ihan hyvä, opettaapahan minulle kärsivällisyyttä, mutta ei se näköjään tälläkään kertaa ole sen helpompaa :stick:).

ChocolateBox Tsemppiä, todella ikävä juttu.

Aurinkoa,
Emma 19+risat päälle

Cubula Tervetuloa mukaan keskusteluun! :) Äitiysvaatteita löydät Kampin 3. kerroksen Bebesistä, keskustan Stockmannin 6. kerroksesta (sieltä vauvan vaatteiden ja tarvikkeiden joukosta takaseinältä). Vielä 2012 sai Vero Modasta ainakin Mamalicious- merkin äitiysvaatteita, mutta ei enää (ainakaaan Kampista). Voin kokemuksesta sanoa, että kannattaa käydä läpi myös omat nykyiset vaatteet, sillä osa saattaa hyvin toimia odotusvaatteina. Esim. vaikka käytän äitiysfarkkuja, aivan tavallinen Espritin t-paita menee mukavasti masun päälle ja tiedän kokemuksesta, että osa tavallisista kesämekoistani menee täydestä läpi äitiysajan - käytin yhtä vielä paria päivää ennen synnystystä ja vauvani oli iso.:)

ChocolateBox Aivan uskomatonta, että tuollainen oleellinen asia unohdetaan mainita! Palautetta todellakin kehiin.

Uusiäippä78 Paljon onnea poikalupauksista! :) Ihanaa, että pienet voivat hyvin.:)

Sunniva Paljon onnea tyttölupauksesta! :)

Synnytys on ollut paljon mielessä. Esikoiseni synnytys käynnistyi rv 41+5, toisen yliaikakontrollin aamuna klo 5.14, kun lapsivettä ryöpsähteli tasaiseen tahtiin. Supistukset alkoivat matkalla synnärille 9 aikaan aamulla. Olin tuskaista odotella omaa vuoroa ja sitten maata käyrillä lääkäriaikaa odotellessa. Olin silloin kuitenkin vain 2cm auki ja minua pidettiin uudet puoli tuntia käyrällä. Uudessa tutkimuksessa olin jo 4cm auki ja lääkäri järjesti meidät synnytyssaliin, vaikka mennessämme oli sulku päällä. Sen jälkeen synnytys ei edennytkään yhtä nopeasti, sillä tunnit kuluivat, kätilöt vaihtuivat ja kestin suppareita ilokaasun voimin aina viiteen asti, jolloin kätilö totesi, että tarvitset muuta. Kipupiikki laitettiin ja ensimmäistä kertaa tunteihin oli pienen tovin kivuton. Supparien välillä kun kivutonta hetkeä ei ollut, lievempää kipua vain. Klo 22 olin 6cm auki ja sain epiduraalin. Sen pidemmälle ei synnytys edennyt, joten lääkäri määräsi oksitosiinitipan vauhdittamaan supistuksia. Tuloksena oli se, että kipu lisääntyi, epiduraali lakkasi toimimasta, mutta synnytys ei edennyt. 1.30 tehtiin päätös hätäsektiosta ja valmistelut alkoivat. Olin hyvin väsynyt siinä vaiheessa, kun minua valmisteltiin salissa. Toisen puuduksen jälkeen pääsin makuulle ja nukahdin (!) saman tien. Heräsin esikoiseni itkuun 2.16. Kysyin heti, että kumpi tuli? Ja sain tietää, että tyttölupaus oli pitänyt paikkaansa.

Jo synnytyssalissa leikannut lääkäri sanoi, että vauvani ei olisi mahtunut minusta ulos muuta kautta. Neiti oli 4505g ja 54cm pitkä. Olin koko raskauden pelännyt juuri tätä: että lantioni on liian ahdas alatiesynnytykseen, aivan kuten äidilläni oli ollut. Vauvani painoksi oli arvioitu 3500g vain paria päivää ennen synnytystä ja synnytystapa-arviossa todettiin ylimalkaisesti, että vauva tulee olemaan noin 3500g ja sen kokoisen "pitäisi sinusta mahtua", vaikkei lantiotani tutkittu millään tavalla, vaikka pyysin, eikä lantiota kuvattu, kuten halusin. Leikannut lääkäri sanoi, että jos vauva olisi ollut sen kokoinen kuin arvioitiin, vauvalla olisi ollut mahdollisuus mahtua, muttei missään nimessä yhtään suuremmalla. Olenkin tässä raskaudessa hyvin peloissani tämän toistumisesta. Tiedän jo, että synnytystapa-arvio tehdään synnärillä, mutta vaaditaan paljon, että minut saa vakuutettua, että lantioni on tarpeeksi tilava, kun jo tässä raskaudessa on todettu sen olevan hyvin ahdas (varhaisultran yksityisellä tehnyt lääkäri). Pelkään, ettei lantiotani tutkita taaskaan kunnolla ja olen taas samassa tilanteessa, kun on synnytyksen aika. Olen iloinen siitä, että terkka on ottanut asian vakavasti, se on edes jotakin. Nyt vain toivotaan, että synnärin lääkäri ottaa myös ja että tällä kertaa lantioni tutkitaan kunnolla.

Oma olo on muuten ok, mutta päänsärkyjä on sen verran edelleen, että menen ensi viikolla neurologin juttusille pohtimaan, että mitä niille voisi tehdä. Myös nuha verottaa voimia, kun samaan aikaan sairastavat sekä mies että esikoinen.

Aurinkoista viikonloppua kaikille! :)

Luckygirl & Vekara 18+2

Cubula Tervetuloa mukaan! Lindex Mamma mallisto on saatavissa vain netistä ja muistelen et joku sanoi täällä ketjussa aiemmin samaa Mamalicious mallistosta tai siis ettei sitä saa enää mistään Vero Moda liikkeestä.

Luckygirl Mulla on kokemus ihan toiseen suuntaan pieleen menneestä kokoarviosta. Vauva arvioitiin normaalikokoiseksi ultralla vain vähän ennen synnytystä ja olikin paljon pienempi. Nytkin yritin kysellä neuvolasta miten mahdollista istukan kalkkeutumista ja virtauksia voidaan tutkia ja selitys oli se, että kyllä se loppuvaiheessa huomataan ja lähetetään sitten sairaalaan ultraan. Tiedän ettei sama välttämättä toistu toista kertaa, mut asia kuitenkin pyörii mielessä.

Morjes taas!

..uskomattomia asioita lääkärit unohtaakin mainita :/

Täällä mennään lähes entiseen tapaan. Liikkeitä ja supistuksen kaltaisia tuntemuksia on ollut, ja niitä tulee 1-5 krt päivän aikaan. Ultraa odotellaan vielä loppu kuuhun. Sukupuolen haluan saada selville, kiitos kärsimättömän luonteeni..

Muutama yllätys on tullut itselleni tämän (eli ensimmäisen..) raskauden aikana:
1. Pahoinvoinnin piti helpottaa jo aikaa sitten - näköjään vieläkin voi yks'kaks yllättäen tulla tarve loikkia nopein askelein vessaan.
2. Miehestä on tullut raskauden aikana tunneälytön idiootti, joka tekee ja sanoo kaiken väärin! Näköjään parisuhde menee lujille jo raskaushormoneiden kanssa..

Itse kuulun näköjään niihin odottajiin jotka eivät raskaudesajasta nauti. Pahoinvoinnit, tunnemyrskyt.. eipä tähän voinut mitenkään etukäteen varautua, ja jos uudelleen tällaiseen "projektiin" lähtee, niin mitä todennäköisimmin ihan uniikki raskaus on sittenkin edessä?

Synnytystä en ole osannut erityisesti vielä ajatella, mitä nyt olen tietoa etsinyt. Ensikertalaisena en osaa edes pelätä. Jostain luinkin, että synnytyspelko on yleisempää jo aiemmin synnyttäneillä jotka paremmin tietävät, mitä voi sattua.

Liikkeitä en muuten edelleenkään tunne (vai tunnista?), ja mennään kuitenkin rv 20+. Muutenkaan minulla ei käytännössä ole ollut mitään raskausoireita, paitsi se että luonnonkiharat hiukset oikenivat suoriksi. Toisaalta ihan hyvä näin, mutta välillä alkaa epäilyttää onko oikeasti raskaana ollenkaan. Mahakaan ei erotu. No, pian rakenneultra, jossa tulee päivitystä tilanteeseen.

Tai ehkä oireena voi pitää turvotusta? Tässä kun lämpömittari kipusi yli 20 asteen, keho imaisi nesteitä oikein kunnolla ja pöhöttyi. Olen aikuisiällä aina turvonnut helteillä, enkä oikein ole keksinyt konstia sitä estää. Runsas veden juominenkaan ei tunnu auttavan. Onko kukaan keksinyt tapaa vähenää turvotusta? Tulee tukala kesä raskaana olla, jos kovin on lämmintä...

Yhteistyössä