LOKUKUU 13

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aino
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huomenia vaan kaikille.. tää on mennyt ihan uskomattomaksi tää mun väsymys. Kävin eilen nukkumaan kahdentoista aikaan ja heräsin tänään puoli yhdeksän, jaksoin olla hereillä puoli tuntia ja kävin takaisin nukkumaan ja heräsin puoli 12!!
No ens viikolla neuvola joten näkee onko verenpaineissa tai muussa häikkää. Mua myös kummastuttaa tää hirmuinen jano. Koko ajan pitää juoda jotain. Sokerit oli neuvolassa ainakin ihan ok..:O
Tosin epäilen ettei hemppa oo kyllä noussut yhtään kun mun on hirmu vaikea ottaa niitä rautatabletteja, käytän niin paljon maitotuotteita.. hmm.

Hurjaa että ensimmäiset lokavauvat alkaa ihan pian syntyä!!! Vastahan me ihmeteltiin ihan alkuviikoilla:) Nyt jälkeenpäin ajatellen aika on mennyt tosi nopeasti vaikka jossain kohtaa tuntuikin ettei kulje mihinkään.

Käskekäähän sitten miestenne käydä kertomassa synnytystarinat!!:)

Nyt koiran kanssa lenkille josko raitis ilma saisi tän päivän käyntiin.

aino + masuvauva 35+2

jees vauva arvioitiin nelikiloiseksi ehkä myös pikkuisen ylikin..automaattisestihan ne sit leikkaa jos ylisuuri vauva luihin nähden , mulla siis luiden väli 9cm...mut mul tosiaan kuvataan sit rv 40 vielä varmuudeksi...nyt viimeviikolla vauva oli hieman yli 3kg, uskon et hyvinkin menee sinne neljään kiloon...mut toivottavasti ei...sais syntyä jo niin mahtuis kuulema hyvin tulemaan...mut eipä tuo minusta tunnu edes laskeutuneen....blääh...

Täällä on myös ihmetyttänyt tuo kamala jano. Tuntuu että mikään ei riitä. Litran tuoremehu menee ihan huomaamatta vaikka sitä laimentaisikin... Ihme!
Sitä tässä olen lisäksi mietiskellyt että mahtaakohan harjoitussupparit supistaa aina koko kohdun? Mulla nimittäin tuntuu että oikea puoli supistelee paljon enemmän. Mites teillä muilla? Tuntuuko että vauveli viihtyy paremmin toisella puolella? Täällä tuntuu potkut lähes aina ihan oikeasa kyljessä tai sitten kylkikaaressa. Vasemmalla ei tunnu juuri mitään. Taitaa mini viihtyä keskellä ja jalat ja kädet huitoo oikealla puolella...

Lokamammoja taitaa vähän kaikkia vaivata odottava tunnelma kun täällä on ollut vähän hiljaisempaa. Tuntuu ettei itsellekään oikein mitään tapahdu, ei ole asiaa :) Verenpaineen mittauksessa kävin maanantaina, onneksi se oli saikun ja äitiysloman alun aikana laskenu 124/70! Terkkarikin oli ihan haltioissaan kun oli näin selkeä lasku yläpaineessa (aik. 142/75) Se oli selvästi ollut työrasituksesta johtuvaa...

Muistutti vielä että sielä sairaalassa kannattaisi pikkuhiljaa käydä tutustumassa. Itse jotenkin ajattelin että siihenhän on vielä piiitkä aika, kunnes tajusin että sunnuntaina tulee 36 viikkoa täyteen. Oikein hätkähdin kun tajusin kuinka lähellä sitä jo ollaan... HUI!
T:Heluna ja Mini

enpä ole tänne pahemmin kirjoitellut, mutta tunnollisesti kyllä tätä ketjua lukenut. Nyt oli pakko kirjoittaa... hihii! :D Multa tuli vähän limatulppaa! kyllä rupes jännittää, että koska sitä päästään tositoimiin. Mulla on ollut kivuliaita supistuksia jo pidemmän aikaa, joten saattaa hyvinkin syntyä piakkoin. :) Leppis 36+5 ja kolmas tulokas

Kyllä täällä kovin odotellaan että viikot kuluis pian.. :) Kauhee hinku saada pikkuinen jo syliin.
Mä elän toivossa et tulis vähän aikasemmin, kun paikatkin on jo pehmenny, vaikkei se mitään tarkotakkaan. Mutta toivossa on hyvä elää ;)
Meillä on ens viikolla neuvola ja synnytyssairaalakäynti. Päästään katsoo mihin sitä oikeen sit ollaan menossa kun aika on.
Parin viikon päästä on synnytystapa-arvio. Kai ne viikot tässä kuluu kun joka viikko on jotain tapahtumaa mikä koskee vauvaa. :) Viikonloppuna laitetaan kaikki hänen tavarat valmiiksi odottelemaan.

Onko teidän vauvat kovia hikkaamaan? Meillä on 1-3 hikkaa päivässä. Tekee välillä oikeen pahaa kun aattelee et taas hänellä on hikka. Ei kai se kivalta hänestä tunnu.
Sit kun on hikka kestäny muutaman minuutin ni hän alkaa kovin venyttelemään, josko se sit auttais :)

Mut eipä tässä ihmeempiä, odotellaan :)

Minde ja pikkuinen rv. 34+4

Meidänkin vaavilla on hikka usein, saattaa olla useitakin päivässä. Hikkahan kehittää vauvan keuhkoja, joten sen puolen ei hätiä. Välillä kyllä tuntuu aika inhalle kun hikka tosiaan saattaa olla todella kovakin!

Meillä oli tänään neuvola taas vaihteeksi. Kaikki oli hyvin, sf-mittakin oli kasvanut sentillä, 30:een. Painoa tullut 14kg lähtöpainosta.. Th neuvoi jättämään uimisen, paikat alkavat kuitenkin jo pehmenemään ja aukeamaan. Ei kehtaa tieten tahtoen pöpöjä mennä yleisiin paikkoihin hakemaan..

Jepujee, palaillaan!

Terve taas

Aino, kiitos, kun päivitit mut listalle. Ei, en asu Lahessa, mutta lähellä kyllä ja siks tuunkin sinne synnyttämään. Ois kyllä aika hauska törmätä siellä osastolla ja huomata, että tuohan on Aino (tai kuka muu tahansa teistä) netistä...

Hikkaamisesta, meidän pikkunen hikkaa vähintään sen kerran päivässä. Kun se on hikannut hetken aikaa, sillä menee selkeästi hermo ja sit alkaa jalat ja kädet viuhumaan. Sehän ei auta (isi on yrittänyt kertoa hänelle hyviä keinoja, esim. siellä kun olet pää alaspäin, nielaiset 7 kertaa... =) ). Hetken päästä se yleensä rauhottuu ja hikkaa vielä muutaman kerran ja sit taas jatketaan ""normielämää"". Aika hauska...

Mä olen ymmärtänyt, että loppua kohden vauva alkais rauhottumaan, mut tää meidän kaveri kyllä potkii vaan entistä enemmän. Istuminen on välillä hankalaa, kun potkut ylettyy jo niin ylös. Mieluiten oisinki makuuasennossa tai seisomassa. Sais jo laskeutua pikkuhiljaa ja ruveta kiinnittymään, niin jos se sit helpottas...

Olen aina välillä käynyt tuolla lukemassa syyskuisten ketjua, ja niinhän ne siellä ""poksahtelee"" toinen toisensa jälkeen. Aatelkaa, niin mekin kohta aletaan... Kukahan meistä ""ei-ennenaikaisista"" mahtaa sitten olla se eka ja syntyyköhän se pikkunen vasta lokakuussa vai kerkeääkö joku vielä syyskuun puolelle? Hmm... Jännää!

Kissa 36+1

Tuulista huomenta!!

Minä tässä odottelen neuvolaan lähtöä...
Tuntuu, että päivä päivältä alkaa jänskättää tuleva synnytys enemmän ja se on lähes koko ajan mielessä. En haluis olla enää yhtään yötä yksin kotona, mutta ens viikollakin on pakostakin oltava monta yötä yksin. En varmaan saa ollenkaan unta ku alan miettii, että entä jos just tänä yönä tulee lähtö. Se minua jännitää eniten, että menee yksin ollessa lapsivedet ja silloinhan pitäis mennä sairaalaan makuulla. Mites voiko sitä pukea kuitenkin päälle ja keräillä tavarat kassiin ennen ambulanssin tuloa? Kaikkee sitä miettiikin...
No jospa pysyis vielä masussa lähemmäs laskettua aikaa.

Vielä pitäis käydä amme ostamassa kaupasta..sit ei enää tarttis ostella mitään, paitsi itelle imetysliivit. Varmaan ens viikolla käyn ne ostamassa. Ihanaa, kyllä kohta päästä hoitamaan omaa pikkuista=)

Mutta lopetanpa nyt tämän jaarittelun...palataan taas!

tipsu 36+6

Huomenia tältäkin suunnalta!

Meillä kaveri on rauhoittunut hieman, enää liikehdintä ei ole niin selvää kuin aiemmin. Tosin kyllä niitä mojovia potkuja tulee välillä vieläkin, mutta ei niin usein. Jalat meinaavat tulla välillä kyljestä pihalle kun yrittää varmaan venytellä. Pikkusella alkaa olla jo aika ahdasta.. =)

Meillä mies menee lauanaina ison kaveriporukan kanssa värikuulasotaa pelaamaan, ja siinä illalla sitten tietysti saunovat ja olutta ottavat. Pitää toivoa ettei lauantaina ainakaan pitäisi lähteä synnyttämään.. Ovat vielä suunnitelleet ja järjestelleet ko.tapahtumaa jo niin kauan, sanoinkin miehelle että Tiitiskä päättää tietysti just sillon syntyä ja tulla vähän isän suunnitelmia muuttamaan! No, ei kuulemma haittaisi yhtään. ja olisipa siinä iso kaveriporukka varpajaisia viettämään =)

Meillä lähipiiri on sairastellut kiitettävästi lähiaikoina. Viime yönä sain itselleni kipeän kurkun ja nenä vuotaa. Pelottaa et joutuu vielä kipeenä synnyttämään. Se vasta saattas kokemus olla... =( Pitää tästä lähteä kuumaa juomaan.

Noista Tipsun mainitsemista imetysliiveistä.. Mulla on nyt kahdet kun ekoja ostaessani en tullut ajatelleeksi että niitä joutuu varmaan käytyttämään myös yöllä. Ekat kun ostin kaarituelliset.. Toiset ostin Triumphin, ilman kaaria ja ovat kyllä todella hyvät päällä! Tosin tällä hetkellä vielä kasvun varaa, mutta jos jollakin vielä imetysliivien osto edessä niin suosittelen! Ovat hieman arvokkaammat kuin esim Lindexin liivit, mutta ovat varmasti paremmatkin. Nuo mun maksoivat 28€.

Että tällästa tällä erää, t.Jenny ja Tiitiäinen 38+3

Meillä myös mies lähdössä ensi viikolla ""reissuun"". Mutta lähtee kyllä autolla, humalassa kun ei lasketa synnytykseen jos lähtö tulee:)

Mä oon myös ostanut kahdet imetysliivit, toiset ostin lindexiltä Svegmarkin liivit, todella hyvät ja tukevat, nekin maksoi kyllä 30 € joten parempi on ollakin hyvät! Toiset ostin hennesiltä semmoset halpikset kun olivat niin mukavan pehmoiset että varmaan oon yöllä kivat.
Oon todella kyllästynyt tähän mahaan...:/ Eilen kun piti lähteä kaupungille, niin eihän mulla ole ainoatakaan semmosta siistiä takkia mikä menis päälle! Oon kulkenut lähinnä huppareissa ja miehen ulkoilutakissa. Huokaisin helpotuksesta että raskaus on jo näinkin pitkällä. Ei tarvitse ostaa takkia tms.

Kipeitä supistuksia on alkanut tulla useammin.. varsinkin kun tekee jotain, on koiran kanssa lenkillä tai siivoaa.
Yöllä heräsin koviin alavatsakipuihin. Koski sillälailla ""menkkamaisesti"" kummallekin puolelle munasarjojen lähettyville.
Onko ihan normaalia?
Elän toivossa että olisi kiinnittymiskipuja ja vauva olisi vihdoinkin kiinnittynyt. Seuraava neuvola on viikon päästä joten siellä selviää se tilanne.

Turvotus senkun lisääntyy.. ananaksesta, mansikoista tai muustakaan ei tunnu olevan mitään hyötyä. Tosin just yks päivä tuli telkusta semmonen ravintoterapeutti-juttu jossa kysyttiin esim. ananaksen vaikutuksesta aineenvaihduntaan ja tää ihminen sanoi, ettei ole mitään tutkittua näyttöä siitä, että ananas poistaisi nestettä elimistöstä.
Ja että ananas sisältää paljon nestettä ja näin ollen saa rampata tietysti vessassakin useammin.
Mutta kädet tosiaan on niin turvoksissa ettei varmaan enempää voi olla!? Saa nähdä minkä verran kertyy ""vesipainoa"" tässä viimeisillä viikoilla jos tätä vauhtia kasvaa turvotuksen määrä.
No, onneksi ne on sitten nopeasti katoavaisiakin ne nestekilot:)

Mun maha roikkuu todella alhaalla.. painaako se sitten niin paljon vai olisiko kaveri tosiaan laskeutunut ja kiinnittynyt jo kunnolla.. Jokatapauksessa, helpompi on hengittää mutta esim. istuminen on välillä tosi tukalaa.

Mutta eipä täälläkään sen kummempia, palaillaan ja voikaa hyvin!

aino 35+3

Niin joo.. piti kysyä, että mistä tiedätte että teillä on tullut limatulppaa?

Mulla on ollut tosi reilua valkovuotoa (uskoisin) nyt muutaman viikon. Miten limatulppa eroaa esim. valkovuodosta?

limatulppa on sellaista kirkasta limaa, vähän niinkuin kiisseliä. sen joukossa on usein veriviiruja ja kellertävää limaa voi olla myös joukossa. pyyhittäessä se näyttää ihan siltä ku olisi niistänyt siihen paperiin. :)

Hii...
Sellaista vain tulin kertoon tuosta kiinnittymisestä, että ainaki mun kaverilla ku vauva kiinnittyny ja laskeutunut niin seuraavana päivänä oli lähtö. Ja siitä mahasta näki ihan selvästi että roikkui kuin jokin pussi ihan hävyn korkeudella. Että ei mee sulla Aino enää kauan... :)
Itellä hieman jänskättää ku kerroin aikaisemmin siitä että mun kaveri oli käyny ennustajalla, joka oli ""nähnyt"" että sen kaveri (eli minä) sais pojan syys-lokakuun vaihteessa. Eli melko pian.... Kääk... Ja mulla on juilinu menkkamaisesti jo kaks viikkoa ja joka päivä tulee muutama kipeä supistus.
No joo, mutta huomenna neuvola. Kirjoittelen sillo lisää... :)

Susk_baa rv 35+0

Mutta voiko spermasta tulla vähän samanlaista vaikka seuraavana päivänä yhdynnästä.. Mulla on tullut semmosta kellertävää limaa eilen ja tänään. Mietin että onko mulla joku tulehdus..

hmm.. vaikea arvata mitä se lima sitten on ollut. ja jääkö sperma sillai jemmaan että tulis vielä parina päivänä. limatulppa on ainakin hajutonta jos verrataan vaikka tulehdukseen.

Niin ja mulle ainakin neuvolassa sanottiin että limatulppa on toooosi sitkeetä, neuvolatäti sano että ""ei mee katki vaikka kiertäis sormenkin ympärille"".. No ei nyt oo sillain tullu kokeiltua mut näin täti asian ilmaisi.
Nanna ja Riehu 37+6

Kävin parantelemassa nuhaista oloa saunassa ja sen jälkeen tutkin rintojani ja huomasin niistä tulevan kellertävää ja väritöntä nestettä! En tiedä ennakoiko alkavaa synnytystä tms, mutta kyllä oli mukava ""yllätys""! Nyt kun kevyesti puristaa, alkaa neste saada jo maidon väriä.. =) Ihhii..!! Ajattelin vain tulla kertomaan että meillä otettu askel taasen eteen päin.. (jos näin nyt voi sanoa!) t.jenny ja tiitiskä 38+3

No niin, nyt alkoi mullakin äitiysloma... kaamee stressi, mietin koko ajan mitä kaikkea unohdin tehdä!!! Mutta eiköhän työasiat pian unohdu, tuskin se firma mun poissaoloon kaatuu!

Mulla alkaa olla turvotusta ihan törkeesti, tänä aamuna vaaka näytti 15 kg enemmän kuin ennen raskautta!!! Mitenköhän paljon nestettä voi oikein kertyä, monet kun sanoo että vasta viimeisenä kuukautena sitä sitten tuleekin, mulla on pahimmillaan vielä 7 viikkoa aikaa paisua?!?! Sormuksetkin on vielä sormessa, kun ei niitä saa enää poiskaan... apua....pitää mennä kohta kultasepälle sahauttamaan ne pois :)

t. Minni & Jamppa

Ma olen ehtinyt olla aippalomalla nyt tasan viikon ja paa on ehtinyt pehmeta jo blondiasteelle heh...eli ei hataa...unohdat ihan varmasti ne tyokuviot. Ma en ole edes ehtinyt miettia mitaan kun olen kaynyt lounailla kavereiden kanssa ja neuvolassa ja autoa huoltoon viemassa. Nyt ajattelinkin, et haluan ihan olla kotona pari paivaa ja kantaa kesavaatteita vintille ja talvivaatteita sisalle. Tekemista riittaa....Sijainen on soittanut pari kertaa niin etta sopivasti tunnen itseni tuikitarkeaksi heh...ihan kiva kuulla, etta siella menee hyvin, mutta ettei ainakaan viela ole kukaan unohtanut mua.

Onnea Katelle!!!! Taman alkaa olla janskaa hommaa!

Täällä ei ole tullut nestettä rinnoista eikä limatulppaa nähty, pahus, hirveät liitoskivut ilmaantuivat ihan yhtäkkiä mutta ne eivät kai enteile synnytystä :(

Eilen oltiin sitten tutustumassa synnäriin. Aivan mielettömät turvatoimet!!! Joka paikassa on viedovalvonta. Vauva saa normaalin rannekkeen lisäksi jonkilaisen radiolähettimen ja jos lähetintä yrittää poistaa tai jos vauvaa yritetään viedä osaston ulkopuolelle niin se laukaisee yleishälytyksen. Kaikki ovet ja hissit menevät silloin automaattisesti lukkoon eikä kukaan voi poistua rakennuksesta. Tuntui pikkasen liioittelulta, mutta eipähän tarvitse huolestua että joku yrittäisi kidnapata vauvaa!

Tosi jännää nähdä milloin vauvoja rupeaa syntymään!
Kiva taas kyttäillä oireita , ihan niinkuin ennen plussaamista :)

Bonnie rv 38+1