LOKUKUU 13

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aino
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ai säkin olet Lahdesta Kissa?? Viikotkin on meillä sen verran lähellä että saatetaan olla synnärillä vaikka samaan aikaan.

Tännekään ei ihmeempiä.. ihan normaalia arkea elellään.
Eilen ostettiin vanna, liivinsuojia ja vaippapaketti:)

VAunut pitäisi varmaan hakea ensi viikolla.
Niin ne viikot vaan vähenee.

Teille joilla ylävatsakipuja ja ahdistusta. Vaiva helpottaa kun vauva laskeutuu ja siihen ei pitäisi pitkä aika enää olla että kaikilla alkaa olla laskeutuneena. Eli odotettavissa siltä osin helpotusta pikapuolin!:)

3.10 jenny, esikoinen, SKS

3.10 mami79, kolmas tulossa, OYS

4.10 Tilla, esikoinen, KYS

4.10 bonnie, esikoinen, USA

6.10 nanna, esikoinen, TAYS

7.10 Hyrrä, esikoinen, KÄTILÖOPISTO

10.10 leonie, esikoinen

12.10 NauNau, esikoinen, TAYS
*13.7 syntyi Poika, 1314 g ja 41 cm

12.10 Matu, esikoinen, KOKS

12.10 Äippä, esikoinen

13.10 tipsu, esikoinen

14.10 Nuppu, esikoinen, JORVI

15.10 Mimmu, esikoinen, TAYS

15.10 Minna, kolmas tulokas

16.10 Iitu, toinen tulokas, PHKS

17.10 Kate, esikoinen

17.10 Kissa, esikoinen, P-HKS

20.10. Lness, esikoinen, Kättäri

20.10. joopajoo (Anna), esikoinen, Naistenklinikka

21.10 Ruska, esikoinen

22.10 Heluna, esikoinen, Jorvi

23.10 aino, esikoinen, P-HKS

23.10 murmeli, esikoinen,

24.10 Nipsu, esikoinen, TAYS

26.10 Susk_baa, esikoinen, OYKS

27.10 Minni, esikoinen, JORVI

27.10 Kiiwi, esikoinen KYS

28.10 Minde, esikoinen, SALON SAIRAALA

29.10 Meikku, esikoinen, KHKS

31.10 Pipsa79, esikoinen, HYKS

Nyt olis ensimmäinen koneellinen pikkuisen pyykkiä pesussa... Huoh! Kauhean pieniä ne on ja paljon mahtuu yhteen koneelliseen. Harsoja kävin tänään ostamassa Anttilasta kun niitä kuulemma on hyvä käyttää vähän kaikkeen. Pakkauksessa ei kuitenkaan kovin montaa ollut. Vaippaharsoiksi joku suositteli paksumpia ruskovillan harsoja, niitä pitäisi varmaan vielä hankkia... Täällä Helsingin suunnalla on sellaiset kestovaippa-hulinat 2.10. jossa ajattelin käväistä vähän viisastuttamassa itseäni, jos vaikka niitä kuoria (vai mitä ne nyt oli) löytyisi sieltä ja voisi samalla vähän vertailla niitä.

Ostin tänään myös sellaisen lelun kun vetää narusta niin sieltä tulee joku laulu. Sillä perinteisellä ""piisillä"" ei tahtonut löytyä oikein minkään näköistä killutinta kun kaikissa oli joku uusi pimputus... Vihdoin löysin yhden liskon (se kai se oli!!), jossa oli tuo vanha pimputus. Ajattelin soitella sitä masulle jos vauveli vaikka tunnistaisi laulun syntymän jälkeen ja rauhoittuisi siitä. Kaikki keinot on sallittuja, vai mitä! :)

No joo, jospas tekisi tänään vaikka jotain hyödyllistäkin, eikä vain shoppailisi ja surffailisi netissä.
T:Heluna ja Mini

Heluna: Paljonko maksoit Anttilassa harsoista ja montako niita oli siina pakkauksessa? Ma nimittain olen kanssa Hgin seudulla ja ajattelin juuri, etta voisin kanssa ostaa lisaa.

Anna: Ne maksoi 10€ ja niitä oli muistaakseni 12kpl:tta. Ihan hyvän kokoisia olivat, ei liian pieniä. Itse palloilin Anttilassa varmaan vartin ja ihmettelin että missähän niitä mahtaisi olla. Kysäisin sitten kassalta joka ohjasi tyyny/peitto osastolle josa oli myös lasten peittoja, sieltä löytyivät.
T:Heluna

Sivukommentti harsoista: Anttilan harsot on aika paljon ohuempia kuin esim. äitiyspakkauksessa olleet. Sittarissa on myynnissä paksumpia, mutta hintaa on sitten enemmän.

Juu huomasin kanssa että ovat aika heppoisia nuo anttilan mutta kyllä ne varmaan puklun pyyhkimiseen sopii. :) Täytyy säästää siellä missä voi kun nuo vaippaharsoiksi aikomani (ruskovillan, tms.)maksavat varmasti aikas paljon enemmän...
T:Heluna

tuohon harsoiluun vaan lisään että kangaskaupoista varmaan saa edullisesti sitä kaksipuolistakin harsoa (paksumpaa) jos itsellä mahdollisuus ommella vaan reunat...mulla kävi tuuri kun ostan tai saan miehen siskon pojan vanhat harsot..melkein kai niillä pärjään...vaippakuoria olen tilannut nyt 3kpl eripaikoista nettikaupoista...halvimpia saa kympillä..terkuin matu rv 36+2

10.10 leonie, esikoinen

12.10 Äippä, esikoinen

13.10 tipsu, esikoinen

17.10 Kate, esikoinen

21.10 Ruska, esikoinen KASS

Pitäsköhän pitkästä aikaa rustata jotain kuulumisia...

Lääkärineuvola takana, masukki on kasvanut tasaisesti ja edelleen syntymäpainoksi veikkaavat 3500g. Tällä hetkellä tuo oli kuulemma sellainen 2300-2400g. Paikat tiukasti kiinni ja kiinteät, kohdunkaulan pituus 3 cm, eli ei taida ihan heti vielä lähtöä synnärille tulla. Harjoitussupistuksiakaan ei oo enää juuri koskaan. Toisaalta saishan tuo rauhassa vielä kasvaa mahassa muutaman viikon, mutta jotenkin vaan tuntuu että saattaa viihtyä siellä vähän liiankin hyvin. No kai tässä viimestään kahen kuukauden päästä on pikkuinen sylissä.

Yöt on rauhattomia, niskat jumissa ja päätä särkee. Mutta muuten on olo ihan hyvä, enkä tunne itteäni ainakaan vielä mitenkään jättiläiseksi. Oikeestaan maha näyttää melko pieneltä vaikka sf onkin yläkäyrällä. Pitäis ruveta vähitellen tekemään noita pienempiäkin hankintoja. Onneks isommat jutut kuten sänky, vaunut, turvakaukalo yms. on jo hommattu.

Kuka se olikaan eilen menossa kääntöyritykseen? (Sori huono muistini...) Kerrohan kuulumisia, miten homma sujui!

Ruska ja masukki rv 35+1

Heippa! kun päivitätte listoja niin laitettehan ne tänne jonon jatkoksi, näin tietää mikä on viimeeksi päivitetty. Kiitos.

10.10 leonie, esikoinen

12.10 Äippä, esikoinen

13.10 tipsu, esikoinen

17.10 Kate, esikoinen

21.10 Ruska, esikoinen KASS

Lauantaita!
Tänään tuli taas törsättyä vauvanvaatteisiin ja vannankin sain vihdoin viimein ostettua. Yks asia vähemmän hankintalistalla.. =)
Oletteko jo pakkailleet sairaalalaukkua? Mä pakkailin sen tossa aiemmin tällä viikolla kun oli niin tylsää kun mies oli iltavuorossa.
Sain myös leivottua pakkaseen vähän pullia ja sämpylöitä, onpahan sitten varalla...
Olikos täällä jollain tullut jo limatulppa?
Mulla on tullut jo torstai-illasta asti sellaista valkovuodon tapaista mutta paljon sitkeämpää limaa ja neuvolatäti sanoi että se on mitä luultavimmin limatulppaa..
Mulla oli viimeks neuvolassa sf 34 cm ja vyötärön ympärys 100 cm. (En muista kyselikö täällä joku noita mutta siinä on ainakin meikäläisen mitat)
No eipä muuta taas tällä kertaa, voikaa paksusti!=)
Nanna ja Riehu 37+2

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

Neuvolareissulta juuri tulin ja kaikki on hyvin :-) Nyt sitten alkaa minunkin kohdalla nämä käynnit viikoittain. Turvotus on nyt alkanut minuakin vähän vaivaamaan. Vielä kuitenkin aika vähän, kenkiä vähän puristaa ja sormuksia, mutta pystyy vielä olemaan ihan hyvin.

Viikonloppu meni mukavasti makuuhuoneen sisustamisessa. Ostettiin uusi sänky kun vanha oli tosiaan jo VANHA. Selkäkipu on jo heti parin yön jälkeen muuttunut paremmammaksi! Vanhassa sängyssä kun miehenkin selkä tuli kipeeksi saati sitten tämä meikäläisen tilanne :-) Muutenkin vaihdettiin vähän kalusteiden järjestystä, niin että pinnasängyllekin löytyi nyt paikka. Täytyy tänään mennä kangaskauppaan vähän katselemaan verhokankaita :-)

Lauantaina kävi hupaisa tapaus, kun käytiin paikallisessa kiinalaisessa syömässä. Otin siinä aika kevyen ruuan kun ajattelin että tulen kuitenkin hetkessä ihan täyteen. No, kävi kuitenkin niin että jälkkärille jäi kuin jäikin tilaa ja tilasin jäätelöä. No, tämä kiinalainen tarjoilija toi mulle ihan ÄLYTTÖMÄN kokoisen jäätelöpallon ja viittilöi mun vatsaa, että pitää syödä kaksin käsin! Poislähtiessäkin laskujen yhteydessä muu pöytäseurue sai yhdet karamellit, mutta minä sain kolme! Oli aika huvittavaa ja sitä naureskeltiinkin pitkään :-D

Että semmoista tänne.

Meikku ja touho 34+3

Miten Hyrrän kääntöyritys meni? Toivotaan että vaavi vielä massussa =) Kerrohan kuulumisia kun ehdit! Mami79, missä lie? Antakaahan kuulua itsestänne!

Meillä ois enää kaks viikkoa laskettuun aikaan.. hui. Olo ei kyllä yhtään ole sellainen että kohta pitäis lähteä synnyttämään.. Tosin voihan siihen mennä vielä 4vkoa ennen kuin pienokainen syntyy. Kipeitä supistuksia ei ole ollut vielä yhtään, kai nekin aikanaan sitten tulevat. Lähden varmaan heti sairaalaan kun vähänkin alkaa supistukset koskea.. =) heh. Kassi on ollut pakattuna pari viikkoa, ajattelin että parempi liian aikaisin..

Mulla on hirmunen into olla ulkona. Voisin varmaan nukkuakin siellä.. En tiedä mikälie raikkaan ilman tarve mulla oikein on! Joka ilta on käyty miehen kanssa kävelemässä pururadalla muutaman kilometrin lenkin, ihana kun on lähtenyt mun mukaan, ei ole mistään urheilullisimmasta päästä. Ja tosiaan ei mitään väliä mikä ilma ulkona on, pakko päästä. Siihen pahimpaan syysmyrskyyn mies ei kyllä lähtenyt mukaan.. miksiköhän?! Naapurit varmaan katto mua et ihan kajahtanut.. Onko muilla tämmösiä ihme tempauksia?

Tänään ajattelin uskaltautua vielä uimaan äidin kanssa, pitää huomenna neuvolassa tarkistuttaa kohdunkaulan tilanne. Kai ne th:t tekee niitä tarkistuksia? Toivotaan.. Tulee niin rento fiilis uimisesta, tosin sehän voi rentouttaa niin paljon että lähdetäänkin sitten sairaalaan.. Ootteko muut käyneet uimassa? Eihän sille mitään estettä ole jos paikat vielä kiinni? Omasta mielestäni mulla tosiaan limatulppakin vielä paikoillaan..

Jeps, mutta palataan taas! t.jenny ja tiitiskä rv 38

Hmm... Äsken tuli pyyhkiessä verta.. oisko limatulppaa? Kipeitä vihlaisuja on kyllä viikon ajan tullu. En tiedä. neuvolakin on vasta perjantaina että kyselen tätiltä sitten enemmän. Kuinka kauan limatulpasta voi vielä mennä synnytykseen? Jotkut sanoo pari viikkoa jotkut että päivä. Kassia en oo vielä pakannu ku viikkoja vasta n. 35.
Olo on muuten ihan hyvä, mutta pojan potkut ja supistukset valvottaa hieman öisin. Enää ei tunnu liikkeet yhtä paljon kuin ennen, mutta kuitenkin ihan riittävästi.
Mieliala on painunut melko alas. Olen ärtyinen ja hermostun miehelle pienestäkin asiasta, joskus jopa ilman syytä. muuten olen koko raskauden ajan ollut melko rauhallinen.
Juuh mutta katsellaan tilannetta. ilmoitan jos jotain tulee... jaiks! :S

Susk_baa rv 34+5

Tuleeko verta paljon??

Mulle sanottiin neuvolassa että jos verta tulee enemmän kuin viiru, on heti soitettava ambulanssi ja avattava ulko-ovi ja käytävä makuulle!!

Toivotaan että kaikki kunnossa!

aino 35+1

Eikun ihan tippa pari. Ja sellaista vaaleanpunaista... Ja ei tullut enempää. Että ei tainnu olla limatulppaa. Neuvolassa sanoivat että varmaan limakalvoissa nirhauma kun soitin sinne.
No muutama viikko enää jäljellä ja alkaa vauvoja tulla tähän ketjuun. Hui! :)

Heippa vaan!

Kovasti yritettiin neuvotella ja käsitellä pikkuista jotta kääntyis mutta on vaan niin jästipää tekoa, että ei kääntö onnistunut...

Menin siis perjantai aamuna sairaalaan jossa oli lääkärin vastaanotto ensimmäiseksi. Hän teki sisätutkimuksen (ulompi osa jo auki ja lyhentynyt 1.5cm) ja katsoi ultraäänellä vauvan koon ja asennon..Koko n. 3.1-3.3 kiloa. Menin toiseen huoneeseen, jossa kätilö otti vauvan sydänkäyrää ja antoi Myolene nimistä lääkettä joka rentouttaa kohtua ja estää supistuksia. TÄmän jälkeen tuli lääkäri paikalle ja yritti kaksi kertaa kääntöä..Otti toisella kädellä niskasta kiinni ja toisella manipuloi jalkoja jotta ois vaavi ponkassut itsensä liikkeelle..

Kuten sanottu hyvä yritys.. Mulla on ollut vatsanahka ja kohtu tosi arat joten tuntu aika epämiellyttävälle ja kipeälle, mutta kuuntelin että vierustoverilla ei tuntunut missään.. Että tuo kipukin on tosi yksilöllistä.

Yrityksen jälkeen olin vuoteessa tunnin ja seurattiin supistuksia ja vauvan sydänääniä.. Vaavi oli ihan ihmeissään tapahtumista ja oli tosi aktiivinen koko päivän..Vaan ei kyllä kääntynyt itestään.. Sitten pääsin jaloittelemaan ja n. tunnin päästä menin vielä takas jolloin otettiin vielä kontrollisydänäänet ja supistuskäyrät jonka jälkeen sain lähteä kotiin.

Lääkärin kanssa keskusteltiin jatkosta ja tuolla Kättärillä on ainakin sellainen meininki, että äiti saa itse päättää haluaako suoraan sektioon vai harkitseeko alatiesynnytystä. Heillä on tarkat kriteerit että kuka voi yrittää alatiesynnytystä; vauvan koko normaali, vauvan asento peppu edellä tulossa, äiti hyvässä kunnossa ja normaalisti edennyt raskaus sekä lantion väljät mitat. Jos noista kriteereistä jokin muuttuu niin se on suoraan sektio jokatapauksessa..
Mulla noi muut täsmää tällä hetkellä joten halusin mennä lantion mittaukseen.. Huomenna on sitten magneettipelvimetria jonka jälkeen teen lopullisen päätöksen lääkärin kanssa..

Oli kyllä koko viikonlopun vatsanahka kipeenä ja masu arkana mutta muuten vointi ollut hyvä..Tietty väsytti kun olin jänskännyt pari edellistä yötä tuota perjantaita..

Että tällaisia täältä...

Hyrrä+ ekavekara 37+3

Meillä tulee olemaan vauva viimeistään reilun kolmen viikon päästä! Lääkäri sanoi että synnytys käynnistetään rv 41 jos mitään ei tapahdu ennen sitä, täällä eivät kuulemma anna mennä viikolle 42. Toivon tietysti että synnytys käynnistyisi itsestään. Seksi, siivous ja kävely ei ole ainakaan vielä auttanut :)
Laskin äsken että minä ja mieheni tulemme enää olemaan enintään kolme viikonloppua kahden kesken, ihanaa!

Huomenna meillä on sairaalaan tutustuminen.
Hyrrälle tsempiä huomiseen!

Bonnie rv 37+6

Lucky you..:) lahdessa lasketaan yli 2 viikkoa ja 2 päivää ja sitten vasta käynnistetään.
Eli huonolla mäihällä meidän vauva syntyy vasta 7 viikon päästä=O.

On se aika hurjaa ajatella, että jos menee yli niin että käynnistetään niin vauvahan kasvaa siinä ajassa jo aika paljon. Ja täytyy ilm. olla aika iso että koon vuoksi tulisi sektio.

Mutta toivotaan että ennemmin vähän aiemmin kuin myöhemmin:)

aino 35+1

Bonnie , sitten saadan kai vaavat ""ulos"" samoihin aikoihin mullahan ja ilmeisesti käynnistetään kolmenviikon päästä 12.10 siis...jos se ei olisi siiheksi vielä yli neljää kiloa...muuten leikataan ulos...kun mulla ahtaat paikat..otetaan kyl 12.10 viel se lantiokuvaus varmuudeksi..mu pitää varautuun jäämään synnyttämään sillä reissulla..iiiik jännää, pelottaa jos se on jo silloin iso 4kg niinkuin varmalla onkin. täytyy huomenna neuvolassa ottaa puheeksi et mua tosissaan pelottaa toi synnytys kun on ne ahtaat paikat...ettei vaan käy mitään vauvalle(happivajaus ym)...aikaisemmin ei pelottanut yhtään synnytys nyt sit ei muuta teekään...vointeja kaikille mulla maha painaa jo niin turkaleesti...oikein sattuuja vielä potkii rintalastan alle...terkuin matu rv36+6

Matu: Ootko sä sitten saanut koko-arvion vauvasta kun se varmuudella on mielestäsi 4 kilonen< ? Kannattaa varmaan sinne pelkopolille pyytää aikaa.. =/
Jään odottelelemaan neuvola-aikaa..saadaanpas meidät ainakin taas etusivulle..
Nanna ja riehu 37+5