LOKAKUU 12

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aino
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin se annetaan täällä meilläkin päin jos lapsi on tullakseen viikolla esim 34 niin synnytystä ei enään mitenkään aleta pysäyttelemään. eli tulee jos on tullakseen :) mut pitää ilmoitella aina välillä :)

Hei. Minä sitten synnytin viime yötä (unessani siis). Päästiin sairaalaan ja meni n. puoli tuntia, kun pikkuinen käärö oli mun sylissä. Tosin mies kerkesi pyörtymään tuossa puolessa tunnissa ;) Totesin siinä sitten miehen heräillessä, että eihän tämä synnytys ole lainkaan niin kamalaa ja kivuliasta kuin olen aiemmin ymmärtänyt, että heti vaan uutta muksua tekemään... ;) Kätilöt antoivat vauvan sitten mulle ja se alkoi syömään siinä oikein nätisti... Miksei kaikki vois oikeestikin mennä noin? =) Kaikkea sitä ihminen öisin katseleekin.

Tänne ei muuten kummempia, paksusti voidaan. Yksi kätilö sanoi mulle tossa joku aika sitten, että mulla on siro maha. =) Supistuksia en ole tuntenut, mutta viimeksi, kun ottivat vauvasta sydänkäyrän (siinähän samassa tulee supistuskäyrä), niin kyllä sen mukaan muakin jo supistelee. Ei paljoa, mutta jonkun näköistä käyrää se jo piirsi se kone, kun viimeksi tuli pelkkää viivaa. Aika hauska sinänsä, kun en itse tunne vielä niitä. En tosin laita pahakseni =)

Joo ei kai ne tossa vaiheessa ala pysäyttelemään enää.. totesin vaan, että ikävää jos keskosena syntyy.

Tuttavieni keskosvauvaa kun ei saa vieläkään ottaa esim. kauppaan mukaan huonon immuniteetin vuoksi. Vaikka on jo 5 kuukautta vanha.. Ja tosiaan ne keuhkot ei ole 100 % varmuudella vielä kehittyneet valmiiksi ja kuten Mimmu mainitsi rasvakerroksesta jne. Joten parempihan se on mitä lähemmäs sitä laskettua aikaa pääsee.

Iltaa lokamammoille!

NauNau: Hienoa että kaikki on kunnossa! Poikahan kasvaa hienosti :)

Jennille myös onnittelut, hienoa että teilläkin kaikki ok :)

Täällä on ihottuma saatu jotenkin kuriin, enää ei oo jaloissa, nyt se on siirtynyt käsiin, mutta eiköhän se tuosta nujerru kun muistaa rasvata.

Onkos muuten muita keinoja taltuttaa tuo lonkkasärky kuin tyynyt? Mulla tyynyt sano sopimuksen irti, ei mitään tehoa enää. Tulee nukuttua vaan pieniä pätkiä ja nekin todella huonosti. Edellisyönä nukuin hetken sohvalla istuen.

Toden totta, lokakuun alut voi jo muutaman viikon päästä pitää nyyttejä sylissä! Me loppupään pitäjät, ei meilläkään kauaa enää mene, vaikka tosin sais se aika hieman nopeammin mennä! :)
Mutta on se aika menny loppujen lopuks nopeesti, just mä kirjotin tänne ensimmäisen kerran, joka oli helmi-maalis vaihteessa ja viikkoja silloin reilut 5, nyt viikkoja on jo reilut 32!!
Noh, nyt nukkumaan ja odottamaan miestä kotiin, kun se sieltä töistä aamu kuudelta tulee :)

Minde ja pikkuinen rv. 32+2

Heips kaikille ja hyvää alkavaa viikkoa! Meillä näin pyörähtikin vk 36 käyntiin.. =)

Mä en vaan voi lopettaa ihmettelyä miten nopeesti aika on mennyt! Niinkuin Minde sanoitkin, vastahan me ruvettiin pitämään ketjua yllä!! Ei mene kauan kun vaavit on sylissä =) IHanaa..

Meillä muuten voidaan ihan hyvin, mitä nyt paino on alkanut tuntumaan jo nilkoissa päivän päätteeksi. Mulle kuitenkin tullut jo huimat 14kg, eli hyvin tuntuu jo jaloissa! Kävely on mulla myös sellasta arpomista et millon tuntuu hyvälle ja millon ei. Meillä nää lenkin ei kyllä mitään pitkiä ole enää olleetkaan, max pari kilometriä.

Mukava kuulla että Naunaulla ja pojalla kaikki hyvin! =) Kerrohan kuulumisia vastakin.

Me taidetaan nyt mahan kanssa mennä ikkunan pesuun. Pitää suorittaa vielä nää pakolliset kuviot ennen vaavin tuloa, sitten niitä ei varmaan pese enää kukaan ;)

Voikaahan paksusti ja pidetään vielä vähän aikaa näitä naperoita masussa! t.jenny ja tiitiskä rv36

Tulipa taas tauko...töissä jäljellä vielä 7 päivää ja sijainen tuli paikalle joten on melkoista haipakkaa. Mutta asiaan....meillä alkoi eilen synnytysvalmennus. Mies missasi ekan kerran kun on matkoilla, mutta ehkä hyvä niin...siellä kun käytiin synnytys läpi ja jotkut asiat olisi voineet ahdistaa ja pelottaa sen pysymään poissa h-hetkestä heh...muutama isä siellä ei voinu katsoa videolta näytettyä epiduraalin laittoa hihii.

Nyt se tuntuu konkretisoituvan, että on ihan oikea ihminen tulossa tähän maailmaan. Pelottaa kyllä, että kuinka sitä osaa tehdä kaiken oikein, mutta kai human errorillekin on tilaa eli oppiihan sitä tehdessä. Me saatiin vihdoin laitettua pinnasänky ja hoitopöytä odottamaan ja äitiyspakkauskin tuli viime viikolla, jee...Ostin ihanan ankkahoitoalustan Lastentarvikkeesta.

Mä mietin noita kestovaippoja, mutta en usko, että me niihin ryhdytään. Meillä ei ole omassa asunnossa pyykkikonetta ja sitten joutuisi olemaan käsipyykillä koko ajan tai juoksemaan pyykkitupaan ja sen joutuu aina etukäteen varaamaan ja tietty maksaan joka koneellisesta, joten siinä olisi melkoinen härdelli vaikka tuleehan niitä vaatteitakin pestyä tietty koko ajan. Mietin vain, että kuinka ekologista se kestovaippailu on kun joutuu kuitenkin kuormittamaan luontoa tuolla pesukonehärdellillä tai vaikka käsinkin pesisi niin meneehän siinä pesuaineita melkonen määrä?

Ystäväni antoi hyvän neuvon kuinka nopeasti voi totuttaa lapsen potan käyttöön. Hän osti lapsilleen aina kaikista halvimpia vaippoja ja koska pissankin tunsi ei niin mukavana vaipassa niin kaikki hänen 5 lastaan ovat suht nopeasti alkaneet käydä potalla.

Vaivoja ei ole sen kummemmin *knock on wood*. Pidän lentosukkia töissä (niitä polvipituisia) kun viime viikolla alkoi tulemaan hieman turvotusta nilkkoihin pitkän päivän päätteeksi. On muuten tehonnut aikas hyvin. Närästystä kyllä on enemmän ja vähemmän, mutta ei mitään niin pahaa etteikö rakas Rennie auttaisi.

Ei vais täytyy lähteä neuvolaan taas katsomaan miten menee.

Anna 33+5

Meillä puuttuu vielä hoitoalusta, hyvä että Anna muistutti asiasta:)
Ja vannakin on vielä ostamatta.

Kämmenet ja sormet on varsinkin aamuisin todella kipeät.. ja mietin juuri, että tuleekohan tuo sormus mahtumaan sormeen enää koskaan...:)
Herään öisin vähänväliä, en osaa enää kääntää kylkeä heräämättä, tuntuu että vatsa pitää aina ottaa kaksinkäsin mukaan ettei jää väärälle puolelle roikkumaan;) Juon yössä noin litran vettä ja sitten tietysti juoksen vessassa monta kertaa yössä. Mutta jotenkin jano vaivaa erityisesti öisin.
Aamulla oli alaselkä kummallisesti kipeänä, vihloi tai jotain.. mutta nyt ihan ok olo.

Painoa on varmaan taas kertynyt, koska turvotus on pahentunut aika lailla. Juon paljon vettä ja ananasta syön purkin päivässä mutta kun ei auta niin ei auta.. Meillä alkaa torstaina valmennukset, jännittää vähän. Tavallaan haluaisin pysyä onnellisen ""tietämättömänä"" itsekin siitä, mitä siellä synnytyksessä tapahtuu.. musta tuntuu että osaan alkaa panikoimaan vasta valmennuksien jälkeen, en siis tiedä onko noi valmennukset välttämättä kovin hyvä juttu.

Vauvalle alkaa olla talkit sun muut hankittuna. Pinnasänky on meillä ollut kasattuna jo muutaman kuukauden mutta nyt olen saanut päähäni että haluan käsitellä sen uudestaan. Mies sitten lupasi ottaa vanhan lakkapinnan maalinpoistoaineella pois niin mä vaihailen sen ja hoitopöydän sitte vielä samaan aikaan.. nyt kun vielä ennättää:)

Mutta eipä tässä ihmeempiä tällä erää.

aino 33+1

Meillä oli tänään vaihteeksi taas neuvola. Paino oli sama mikä viime viikollakin, verenpaine ja pissa ok. Sf-mitta tippunut 29. Th katsoi ultralla, ei ole vielä ""tippunut"" lantioon, eli mistä lie sf:n pieneneminen.. Maha muutenkin pieni, th veikkaili pientä vauvaa. Itse kyselín jo hieman huolestuneena saako tarpeeksi ravintoa ja näistä napanuoran virtauksista. Onneksi otti huoleni tosissaan, huomenna mammapolilla aika, katsotaan onko kaikki ok. Toivotaan, kieltämättä pelottaa. =(

Kenellä niitä kokemuksia olikaan noista napanuoran virtauksista/pienikokoisesta sikiöstä? Meillä tosiaan ei vielä olla missään vaiheessa saatu vauvasta koko arviota, ainoastaan rakenneultrassa katsoivat reisiluun pituudesta ja silloin oli muutamaa päivää edellä.

t.jenny ja pieni tiitiskä 36+2

Heips!

Mulla on nyt alkaneet yöunet olemaan sitä sun tätä.... Viime yönäkin wc-reissun jälkeen heräilin jatkuvasti kun välillä supisti ja näin koko ajan vaan jotain synnytys- ja vauvaunia. Aamulla on sitten ihan väsy.. No äitiysloma alkaakin ylihuomenna niin sitten ei tarvitse enää töihinkään mennä. Kyllähän tuo töissä oleminen alkaa jo ihan raskaalta tuntuakin.
Mullakin on, kuten Ainolla, aamuisin sormet tosi kipeät ja ihan pökkelöt turvotuksesta. Sormuksetkin jouduin ottamaan sormesta pois jo kuukausi sitten. Täytyy vaan toivoa, että ne vielä joskus takaisinkin mahtuvat.

Ensi viikolla olisi viimeinen lääkärineuvola. Alkaa tässä pikkuhiljaa jo synnytys jännittää aikalailla. Mietin tässä, että uskaltaako sitä lähteä viikolla 37 viikonlopuksi noin sadan kilometrin päähän? Vaikka tuskin vauva vielä silloin syntyy, mutta kun ei sitä koskaan voi tietää, niin hieman kyllä arveluttaa lähteminen. Haluisin kuitenkin olla silloin kotona kun synnytys käynnistyy...

Mutta palaillaan taasen.

tipsu 34+5

Täälläkin oli neuvola pari päivää sitten, siellä ei ihmeitä. Painoa ei kyllä ole tullut yli kuukauteen ollenkaan, mutta masu oli taas kasvanut ihan valtavasti. Yläkäyrän raja taitaa mennä jo rikki. Ihmettelen edelleen mistä tuo masu ottaa rakennusaineensa kun tosiaan painoa on kaikkiaan vasta 7 kg. Mulla kyllä on edelleen pahoinvointia, joten se kai pitää painon kurissa. Jotain positiivista jatkuvassa oksentelussa, ei kerry turvotusta. Edellisessä raskaudessa muistutin tässä vaiheessa rantapalloa : )

Vauva ei ole vielä laskeutunut, th sanoi että saa käden pään alle. Toivon kyllä että laskeutuisi pian, masu painaa aikalailla keuhkoihin ja kaarituelliset rintaliivitkin tuntuu ikäviltä. Onko jollakulla jo vauva laskeutunut? Missähän vaiheessa vauvat yleensä laskeutuu?

Jennylle tsemppiä huomiseen, varmasti huolestuttaa sinua, mutta toivottavasti kaikki on ok. Meidän esikoinen kärsi huonoista virtauksista ja syntyi pienikokoisena, mutta kaikki oli silti hyvin. Tästä masukista tarkistettiin myös tilanne, mutta onneksi hän on kasvanut hyvin. Nyt olen sitten ruvennut jännäämään kun kerran vauva ei ole pieni kokoinen että kuinka suuri kokoiseksi tulee - suvussa kun on ollut ""megakokoisia"" vauvoja. Aina siis huolettaa joku...

t. Iitu ja masukki rv34

Tipsu: Mä ehkä uskaltautuisin reissuun, monellahan on 100 km matkaa synnärille muutenkin ja siihen matkaan ei niin kauheasti kuitenkaan mene aikaa. Tietenkin sillä ehdolla että olo ei ennakoi mitään ja vauvan on todettu vielä olevan visusti yksiössään.

Meidän pitäisi mennä rv39 100 km:n päähän synttäreille ja mietin että luultavasti jos vain nuo yo. ehdot täyttyy niin menen. Vähän kyllä jännittää.

Jenny: meillä tuota vauvan kokoa seurattiin viikoilla 27-30, koska oli tosi pienikokoinen. Virtaukset olivat kuitenkin kunnossa ja seurannassa näkyi, että vauva kasvoi tasaisesti, joten kaiken pitäisi olla kunnossa. Kävin kolmessa ultrassa, joten ihan heti tulokset ei harmi kyllä selvinneet, mutta napanuoran virtaukset näkee tietty heti.

Onneksi olemme jo kaikki niin pitkällä, että vauvat selviävät jo tosi hyvin vaikka syntyisivät nytkin! Helpottaa vähän huolta, kuten myös ne pienet potkut ja muksaukset mahassa :)

Ensimmäiset kivuliaat supparit on nyt sitten koettu täälläkin. Aamulla herätessä alavatsaa koski ihan hirmuisesti ja myös alaselkään vihloi. Yritin vaan ottaa rennosti kun mies hösäsi että lähdetäänkö sairaalaan..:)
No, kivut meni kuitenkin ohi enkä osaa hätääntyä niistä sen kummemmin.

Enemmän mua mietityttää ja huolestuttaakin vähän käsien puutuminen todella helposti, tunnen myös puutuneisuutta lapaluiden kohdilla aina silloin tällöin. ONkohan ihan normaalia? Turvotuksen takia verenkierto varmaan vähän normaalia nihkeempää joten siitäkö johtuisi?

Eilen kyselinkin tuolla ihan yleisesti näistä mahakarvoista.. koska mulla on siis vatsa ihan täynnä semmoista vaaleaa nukkaa ja lisäksi häpykarvoituksesta napaan tulee sellainen tumma vana oikein pitkiä karvoja..=O
Oon kuullut että ne sitten tipahtaa synnytyksen jälkeen??

Onko muilla navat jo pullahtaneet ulos? Meillä on paistomittari vielä alhaalla, mulla on kyllä aina ollut tosi syvä napa..:) Mutta pikkuhiljaa alkaa näyttää ja tuntua siltä ettei varmasti mene enää kauaa.

Oletteko miettinyt ristiäisiä/nimenantojuhlaa? Mä oon vähän pähkäillyt, että voitaisiin pitää kotona. Haluaisin siitä sellaisen kodikkaan ja lämpöisen juhlan. Ja muita vieraita meille ei tulisi kuin lähimmät sukulaiset (omat vanhemmat ja sisarukset, omat isovanhemmat) ja kummit.

Eipä tässä muuta tällä kertaa kuin huomista synnytysvalmennusta odotellessa.

Mies lähtee kai tänään kavereiden kanssa ulos.. ensin sanoi kaverilleen että pitää olla ajokuntoinen koko ajan joten ei hän lähde mutta sanoin että tuskinpa se vauva nyt päättää syntyä:) Saa nähdä mitä Murphyn laki on tästä mieltä..;)

aino + masuvauva 33+3

Hei!

Meillä ollaan kokoseurannassa korkeiden napanuoravirtausten takia. Itse en ensin oikein ymmärtänyt mitä se pitää sisällään ( mistä näistä kaikista voi tietääkään ), lääkäri sitten sanoi, että istukassa voi mahdollisesti olla jotain vialla. Vielä ei ole löytynyt mitään poikkeavaa, vauva on vain jostain syystä liian pieni. Viimeiksi painoarvio oli n.1420g rv:lla 33+3.
Käyn siis kerran viikossa lääkärillä kokokontrollissa ja kahdesti käyrässä. Huomenna on taas seuraava käyrä ja lääkäri tutkii samalla jos vain ehtii.
Tilanne ei ole niin huolestuttava kuin miltä se aiemmmin vaikutti, sillä vauva kuitenkin kasvaa, vaikkakin muutamia kymmeniä grammoja viikossa/ kahdessa, pääasia on, että kasvua tulee edes hieman. Ja sydänäänet ovat olleet koko ajan hyvät ja vauva liikkuu kovasti (koko eilinen päivä meni mulla makoillessa ja seuraillessa vauvan möykkyröintiä.. =) ) Lääkärin tämän hetkinen diagnoosi on siis ihan positiivinen, tulossa on kuitenkin pieni vauva.
Mulla sf-mitta ei ollut kasvanut viime käynnistä, mutta th sanoi ettei se ole vakavaa, sillä vauva voi vaihdella asentoaan tai voi vaikka jo laskeutuakin, se on nyt siis 28.

En ole jaksanut kirjoitella tänne muutamaan päivään, olen yrittänyt keksiä kaikkea tekemistä, ettei tulisi mietittyä liikaa..Ollaan miehen kanssa kalasteltu ja vietetty nyt normaalia enemmän aikaa yhdessä. Ihanaa kun se jaksaa olla tukena, nyt kun sitä todella olen tarvinnut.
Huomenna olisi tarkoitus lähteä viikonloppureissulle, saa nähdä tuleeko lähdettyä, on ollut niin flunssainen olo ja pitää tietty kysyä lääkäriltä et mitä se on mieltä..
Annoin muuten isyyspakkauksen sunnuntai-iltana. Mies kyllä tykkäsi. Naureskeli ja mietti mistä moisen olin keksinyt..=)

Toivottavasti teillä Jenny on kaikki ok, ilmoittele sit käynnin jälkeen.

= Kate ja pikku-Pena rv 34+2 =

Hyvää keskiviikkoa kaikille!

Meillä oli eilen neuvola ja kaikki hyvin.
Sf-mitta oli sentin pienempi kuin viime kerralla mutta en panikoi sen takia koska mielestäni edellisellä kerralla täti mittasi vähän hövelisti.. Ja ympärysmitta onkin sitten jo täys metri! =/
Rautalisä ei ole paljoa tehonnut, hb oli 111 elikkäs nousua 3 pykälää..no olo ei kuitenkaan ole enää niin väsynyt.
Joillain muillakin oli rautatabletit käytössä, kuinka teillä on hb noussut? Minkä merkkisiä pillereitä joudutte popsimaan?

Mulla ainakin on napa pullahtanut ajat sitten ulos päin! =) Napakorunkin otin pois vasta pari viikkoo sitten ja voitte uskoo että se olikin jo aika koomisen näköinen =)

Mekin puhuttiin ristiäisistä eilen miehen kanssa ja ajateltiin kanssa että ne olis kiva pitää kotona pienellä porukalla.
Me ei myöskää olla mitenkään uskonnollisia tms. ja me mietittiin että voiskohan ne virret jättää väliin kun tietää että siellä se pappi sitten laulaisi mun muorin kanssa kahdestaan..

Oletteko muuten ommellut/kutonut vauvalle vaatteita jne.?
Mä oon nyt kutonut vaaville töppöset ja lapaset ja aattelin vielä sellaisen pehmosen täkin kutoa. Sitten lakanoita ja vaatteita pitäis vielä ehtiä ommella vaaville.. Mahtaakohan aika enää riittää.. =/

Riehu on selvästi rauhoittunut, liikkeitä tulee vähemmän ja sitten pitää sydän kurkussa odottaa mitä tahansa pientä töytäisyä.. No onneksi se ei kauaa pidä meitä jännityksessä kun vähän herättelee.. Kamalaa kuitenkin.

No eipä muita tällä kertaa, hyvät päivän jatkot! =)

Nanna ja Riehu 35+6

heips kaikille...mulla tuli jo toissailtana kovempia suppareita tunnin ajan 10min välein soitin jo sairaalaan käski tulemaan jos jatkuu vielä..no supistukset
ei loppuneet mut tuli n.puolentunnin välein ja koko ajan sohvalla maaten...kai alkaa paikat avautuu sitten nyt niitä sitten on tosiaan tullu koko ajan mut ei niin kovia ihan..maha on laskeutunut jo viimeyön aikana niin paljon et pystyn normisti istuun täs tietokoneel eikä paina keuhkoja kohtu...mulhan tuli jo eilen kuukausi la:han ultratietojen mukaan onnex kuitekii ensviikol on se ultraus niin on vähän viisaampi taas...miehen tätsy on ommellu innolla lakanoita vauvan petiin..ihanaa kun ei itse enää jaksa eikä aiemmin ole pitänyt kiirettä..nyt tuntuu tosiaan et aika loppuu kun ei oikein jaksa liikkua enää mihinkään...
on vielä hankintoja meinaan tekemättä...eipä täällä kummempia matu rv 35 / 35+6

Päiviä täältä päin!

Huh, tuli tuossa siivottua kun mies vielä nukkuu, raukka yövuorossa... Nyt on tosi kuuma!!

Meillä oli eilen ensimmäinen valmennus, meinas hiukan takapuoli puutua, mutta kyllä se siinä meni. Mielenkiintoisia asioita sieltä tuli, vaikka onhan niistä jo luettu mut kiva kuunnella kun joku kertoo, jää paremmin mieleen. Katsottiin siellä video imetyksestä ja synnytyksestä. Synnytysvideossa ei juuri mitään ihmeellistä ollu, mun mielestä ois voinu olla hiukan ""vaikeempi"" synnytys, kun tämä nainen tais ponnistaa 3min ja homma oli ohi. Voikun se sit oiskin noin helppoa :)
Nyt alkaa jo hiukan jännittämään kaikki tuleva! Se kaikki tosiaan on enää tuossa muutaman viikon päässä. Mutta on sitä omaa nyyttiä jo odotettu, et sen sais tuohon rinnan päälle makaamaan! :)

Oliko se Nanna kun kyseli rautatableteista? Mä syön retafer-nimisiä tabletteja. Tosin ei ollu vaikuttanu mitään, oli entisestään laskenu, mut aloin syömään lahta päivässä josko nyt sit auttais.. Mulla ei onneks oo tota väsymystä, et mulla se raudanpuutos ei ilmene oireilla.

Aino: ""Ihanaa"" et säkin oot karvamasu :) Mulla nä karvat on ollu jo jostain rv. 13... Mä todella toivon et ne putoo synnytyksen jälkeen pois, on meinaan koomisen näköstä kun mulla on karvasempi maha ku miehellä :) Onneks sillekin voi nauraa.

Eipä tässä ihmeempiä, toivon teille joilla on ""ongelmia"" vauvan kasvun kanssa, että menis kaikki hyvin! Pidetään peukkuja! :)

Minde ja pikkuinen rv. 32+5

Moi moi!

Kääk! Kaaduin tuossa fillarilla!! Ei oikeastaan sattunut mitenkään hirveästi. Sain jalan väliin ja polvi on nyt ruvella, mutta pelästys on kyllä nyt aika suuri. Toisaalta mihinkään vatsan seudulle ei sattunut. Ja nyt tunnin verran olen kuulostellut ja pikku Touho se tuntuu ihan vilkkaasti siellä vatsassa touhuavan. Voinkohan antaa pelästyksen mennä ohi?

Neuvolassa tänään kaikki oli hyvässä kunnossa! Olo on kyllä muuten käynyt vähän tukalaksi, kun tuntuu ettei saa kunnolla hengitettyä. Ja flunssa se on tännekin päässyt päälle niin lisää vielä näitä hengitysongelmia. Ja unet on hyvin katkonaiset. Mutta nämä nyt ilmeisesti kuuluuvat asiaan. Ainakin se käsitys tulee kun lukee teidän muidenkin juttuja... Sain nyt kuitenkin saikkua äippäloman alkuun saakka tämän selkäni takia, joka onkin jo pitkään ollut kipeä. Joudun vähän väliä olemaan pitkällään selkää lepuuttaen, kun menee niin jumiin. Mutta onneksi sillä ei ole ole mitään vaikutusta masukkiin! :-)

Mekin ollaan ajateltu pitää kastajaiset ihan täällä meillä kotona lähipiirin parissa. Tuntuvat jotenkin paljon intiimimmältä ja lämpimämmältä kuin jossain muualla.

Menen nyt vielä kuulostelemaan pikku Touhoa!

Meira ja touho 32+4

Nyt on sitten mammapolilla käyty ja vielä päästiin kotiin masua kasvattelemaan. Napanuoravirtaukset olivat normaalit ja vauvan paino arvioksikin tuli 2,7-2,9kg, eli ihan hyvä. Kaveri on kuulemma pitkä ja hoikka niinkuin äitinsäkkin =). Itse olen 175cm pitkä, eli vauva tavallaan ""katoaa"" masuun, joka selittää ton pienen sf-mitan. Pään kokoa ei saatu mitattua, koska on laskeutunut jo alas lantioon.. =) Jostain olen joskus lukenut että vauva syntyisi noin 2 vkn kuluessa kiinnityksestä, pitääköhän paikkansa? Onko joku kuullut jotain vastaavaa? Saishan tuo pysyä vielä vähän pitempään kuin 2viikkoa!

Mutta meillä siis oli kaikki hyvin. Samalla lääkäri teki jo synnytystapa-arvioinnin, normaali alatie synnytys odotettavissa, olen kuulemma hyvä synnyttäjä lantiosta päätellen. Toivottavasti veikkaus pitää paikkansa =)

Tässä meidän kuulumiset nyt lyhykäisyydessään, palataan paremmalla ajalla! t. jenny ja tiitiskä 36+3

Tossa lueskelin yhtä ketjua tosta laskeutumisesta.. joillakin laskeutunut ja kiinnittynyt vauva jo rv 28 ja synnyttänyt sitten viikolla 41-42 joten tuskin viittaa etukäteis synnytykseen..:)

Jennylle: Minä luin jostain että menee 2-4 viikkoa laskeutumisesta synnytykseen.

Itse kovasti odotan tuota laskeutumista tapahtuvaksi ja sitten 2 viikkoa päälle, kiitos.

Oliko sulla laskeutumissuppareita tai -kipuja?

Toi meidän vauva on nytten niin alhaalla että tuntuu että hän kohta tipahtaa ulos! Mutta ei kait se niin helpolla sieltä tule :)

Aino, mullakin on sellainen karvamaha. on pikkasen gorillamainen olo.

Minä en ole kokenut yhtään kipeää supistusta, milloinkohan niitä tulee. Vaikka ei kait niitä kaikille tule ennen synnytystä.
Nivusia särkee tosi paljon iltaisin ja mua väsyttää ihan hirveesti.
Ollaan nytten hankittu kaikki mahdollinen vauvaa varten, pesin eilen kaikki vaatteetkin joten nytten vaan odottelemaan.

Bonnie 36+1

Moi!

Täällä taidettiin selvitä pelkällä pelästyksellä siitä fillarilla kaatumisesta. Useemman kerran heräsin yöllä pikku touhon vehtaamiseen, eikä minkäänlaisia kipuja ole vatsassa ollut. Eikä supistuksia. Huhhuh, onneksi! Mutta nyt jää kyllä fillaroinnit toistaiseksi tekemättä. Tuntuu niin tyhmältä kun on muuttunut niin kömpelöksi...

Meikku ja touho 32+5