LOKAKUU 12

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aino
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Terveisiä lääkäriltä.
Eli kyseessä on jokin allerginen reaktio, lääkäri sanoi et raskauden aikana herkistyy kaikille helpommin ja tällaisia reaktioita voi tulla vaikkei välttämättä olekaan millekään allerginen. Sain viikon kuurin, tarvii pari kertaa päivässä rasvata paikat joissa allergiaa on.
Katselin voiteen tietoja, niin sitä ei suositella käytettäväksi raskauden aikana!! Päätin tehdä niin etten ala käyttää vielä, kysyn maanantaina neuvolasta kun on aika sinne.
Mutta siis, ei vakavaa! Putos nyrkin kokonen kivi kyydistä! :)

Mun mies on ilmottanut työpaikalle, itseasiassa tällä viikolla että koska pitää loman. Hän pitää myös kolmessa osassa niin että viikko silloin kun kotiudutaan vauvan kanssa, viikko joulun alla ja viimeinen viikko viikoilla 8-10 eli hiihtoloma-aikana.

Mulla on myös tullut turvotusta nyt tosi paljon! Jalat on kamalat ja samoin naama. Hyvä et omat kengät menee enää jalkaan :( Kai tä tästä helpottaa kun vauva tulee maailmaan :)

Mut eipä muuta, palaillaan maanantaina.

Minde ja pikkuinen 31+0

Piti tulla tänne purnaamaan kun tuli oikein paha mieli äsken kun tulin bussilla tänne äitini luo. (siis pääkaupunkiseudun bussiliikenteestä puhun) Menin tapani mukaan heti ensimmäiseen paikkaan istumaan kun siinä on helpoin matkustaa koiran kanssa ja pääsee(yleensä) helpoiten ulos. Nyt vielä kun tämä massu ei mitenkään helpota tuota kulkemista heiluvassa bussissa. Minulla oli mukana kaksi kassia ja tosiaan koirani (kokoa: pieni) ja ajattelin nytkin mennä etuovesta ulos vaikka siitä ei kai varsinaisesti ole uloskulkua... Kun painoin päästäkseni pois seuraavalla pysäkillä ja nousin kuskin viereen seisomaan, hänpä ei aukaissutkaan ovea. Valitti vain kovaan ääneen että ei siitä pääse ulos, se on sisääntulijoita varten. Pysäkillä ei ollut ketään tulossa edes bussiin... Pyysin siis kauniistie että päästäiskö me ulos tästä kun on tavaraa niin paljon. Valitus jatkui mutta avasi sentään oven. Vielä ulos mennessäkin setä ulkomaalainen mussutti jotain... Että näin täällä stadissa kohdellaan raskaana olevia... Eipä tullut kovin hyvä mieli tuosta.

Kiitos vain että sain taas valittaa teille, eipähän tarvi miehen kaikkea p...kaa ottaa niskoilleen
Parempaa viikonloppua toivottelee
Heluna ja Mini

No jopa oli ihmeellinen kuski! Millä bussilinjalla kuljit? Kaikenlaista ikävää porukkaa sitä onkin palveluammatissa. Ymmärrän että heillä on etuovi sisääntulijoita varten, mutta kyllähän sitä on erikoistapauksia.Sama juttuhan se on näkövammaisilla, ei kai hän nyt heillekin jurputtaisi tuollaisesta pikkuasiasta. Onneksi ratikoissa olen kyllä aina saanut mennä etuovesta ilman minkäänlaista mutinaa. Kyllä mä välillä kummastelen ihmisten käyttäytymistä! Ei kai hänelläkään sitten ole muuta pätemisenosoituspaikkaa kuin tuollainen nalkutus...

Minä taas ihmettelin New Yorkin metrossa (taisi olla rv 22 tai jotain, hyvä kun huomasi että olen raskaana), kun vieressäni istuva nainen teki minulle tilaa ja sitten toinen ihmetteli, että ""eikö sinulle jo aiemmin joku älynnyt antaa tilaa, kamalaa""... (olin siis ehtinyt seistä jo muutaman pysäkinvälin). Olin siinä ihan äimän käkenä että kyllähän minä vielä jaksan seistä!!! Mitähän ne naiset olisivat tuumanneet jos olisin kertonut heille että meillä Suomessa loppuvaiheessa raskaana olevalla naisella ei ole oikeutta poistua bussista koiran ja kahden kauppakassin kanssa etuovesta, kun se on tarkoitettu vain sisääntulijoille :)

Mun mielestä kaikki bussikuskit on leipiintyneen näköisiä työhönsä joten en pilaisi päivääni tuolla:)
Ja uskon että tuossakin on takana se, että busseissa bussikuskeilla on ns. omat sääntönsä.. Tiedättehän, jokaista varmasti ärsyttää omassa ammatissaan jokin asia.
Esim. musta on äärimmäisen raivostuttavaa kun ihmiset eivät osaa sanoa ostoksia tehdessään maksavatko pankki-vai luottokortilla, no sitten jos et kysy ja vedät vaan pankkikortilla niin allekirjoitus vaiheessa tulee ""ai, sä otit pankilta, mä olisin maksanut luotolta""

Tekisi mieli välillä huutaa että avaisit suusi siinä vaiheessa kun maksat!:)
Ja eihän tavallinen asiakas tule ajatelleeksi sitä niin, että tosiaan toi tyttö kysyy sitä samaa ""pankki vai luotto"" kysymystä aika monta kertaa päivässä:)
Mutta nää nyt on näitä.

Me käytiin tänään ostamassa toppapuku vauvalle!! Ostettiin hennesiltä semmonen beige vakosamettipuku missä on ""turkis"" vuori, pelattiin varman päälle ja otettiin se 68 cm, eipähän jää pieneksi. Se on NIIN suloinen.

Ainiin, baareista joku kyseli. Mä oon käynyt raskausaikana tasan kerran baarissa kaverin valmistujaisissa. Koko baari oli heidän käytössään eikä siellä saa tupakoida sisällä kuin yhdessä kopissa.
Muuten en viitsisi mennä ravintolaan.. en siksi että ihmiset katsoisivat pahalla vaan en vaan tunne oloani kotoisaksi siellä tällä hetkellä. Kerkeän sitten myöhemminkin.

aino + masuvauva 31+5

Kävin juuri kurkistelemassa syyskuulaisten viestejä, miltä odotus tuntuu kuukautta pidemmällä olevilla. Täytyy sanoa että jännältä vaikutti, ""lähtötunnelmissa"" olivat vahvasti. Pianhan mekin ollaan samassa vaiheessa : )

Baarissa ei ole tullut käytyä tämän odotuksen aikaan ollenkaan. Edellisellä kerralla kävin kerran, ystävän polttareissa ja se kerta riitti ihan mainiosti. Tupakan savusta en tykkää yleensäkään, mutta odottavana lisäksi tunsin oloni kovasti ahtaanpaikankammoiseksi kun vahvassa nousussa olevat heiluivat uhkaavasti. Pelkäsin koko ajan että joku rysähtää päälleni ja kaataa meidät. Ei ollut kovin rentouttavaa ja siksi päätin etten mene toista kertaa ellei ole pakko.

Joku kyseli miehen baarissa käymisestä odotuksen aikana. Me käymme yleensä yhdessä, ne harvat kerrat kun käymme. Yhden lapsen vanhempia kun olemme, niin niitä kertoja ei tosiaan ole paljon, ei huvita. Odotuksen aikana en ole ollut innokas lähtemään, eikä tuolla miehellänikään ole ollut suurta hinkua, joten hänkin on viettänyt baaritonta odotusta : ) Syyskuun lopulla meillä on yhdet juhlat jolloin mies kyllä uhkasi ottaa boolia, mihin minä koetin muistutella että se on kyllä aikas lähellä laskettua aikaa. Taisi kyllä vain kiusoitella minua, maalaili kuvia synnytykseen menosta taksilla ja isä huppelissa... Kuulosti niin kammottavalta että taitas sellainen isukki jäädä synnytyshuoneen oven ulkopuolelle ; )

Oletteko yhä energisiä ja jaksatte päivän normaaliin tapaan? Minä olen huomannut että en jaksa enää samaa tahtiin heilua kuin ennen, esim. siivouksesta on tullut monen tunnin urakka kun pitää huilia välillä. Onneksi mies auttaa imuroinnissa usein, itsellä se meinaa saada supisteluita aikaiseksi. Inhaa vain kun mieli tekisi puuhastella vaikka mitä mutta kun ei tahdo jaksaa.

t. Iitu ja masuasukki rv32

Hei, kokemuksesta sanon että sairaalaan kannattaa ottaa imetysliivit ja rintaliivinsuojia mukaan..niitä ei taideta missään opuksissa mainita!
Onnea viimemetreille!!

Pitkästä aikaa taas tänne kirjoittelen....
Eilen oli ihan rutiini-neuvolakäynti, luulin, että töissä porskutellaan vielä muutama viikko, toisin kävi.
Verenpaine oli (taas) koholla, pissassa oli PALJON sokeria (tähän asti aina puhdas) ja siihen päälle kaikki väsymykset ja turvotukset ja kipeät supistukset niin saikkuahan siitä seurasi.

Ens viikko meneekin lähinnä lääkäreissä juostessa, maanantai-aamuna on neuvolakäynti, täti mittaa taas paineet ja pissat, tiistaina sokerirasitustesti (yök..) ja keskiviikkona lääkärineuvola, katsovat taas ultralla vauvan kasvua.
Vähän joutu taas säikähtämään, kun luin sitte netistä kertomuksia raskausajan diabeteksesta.
Hassua, kun ei se neuvolan tätikään osannut sanoa, että mistä toi sokeri pissassa voi johtua. Ruokavalio on koko ajan ollu ihan samanlainen, ylipainoa ei oo (ennen raskautta bmi 20), nyt painoa tullu 11 kg rasksuden aikana.

Anyway, nyt siis vaan pötkötellään kotona, töihin ei saa mennä eikä yhtään stressata itseään työasioila (mulla on paha tapa) vaan ottaa relasti.

Ja yks juttu vielä, mun maha on ruvennu laskeutumaan, vayva on ollu pää alaspäin jo monta viikkoa, toivottavasti ei nyt ihan vielä lähde syntymään... Rv:llä 30 kävi lääkärillä ja vauva oli ultran mukaan 1,5 kg ja jos kasvaa samaa tahtia, on syntyessään 3,5 kg.
Saa nähda vaan, jos toi sokeri kasvattaa vauvasta jonkun jättiläise ja joutuu aiemmin synnyttämään..

Että tämmöstä meillä päin!

Onks muilla ollu sokeria virtsassa niin paljon, että rasituskokeenkin jälkeen ollaan jouduttu puuttumaan syömisiin tai jopa antaa insuliinia?
Mulla kun ei tota liikuntaakaan suositella kun supistuksia tulee paljon, eli kai ne lähinnä ruokavaliolla eka yrittää muutoksia saada..

Hyviä vointeja kaikille!!

muthan laitettiin ja sokerilitkua juomaan painon nousun takia (kun viikos oli tullut kilo) ja olihan siel kaksi arvoa liian korkeat..vaikkei suvussa ole sokeritautia..eli mulla on sitten raskausajan diabetes näinollen.jouduin vuorokaudeksi sairaalaan seurantaan ja siellä oli kaikki arvot aina ok, ei mitään eli ruokavaliota loppuraskaudeksi muutettiin pienemmäksi ja terveelliseksi , sokerit ja rasva pois.nyt olen noin kuukauden ollut jo sillä ruokavaliolla ja nyt eilen verikokeen arvo oli normaali eli sokerit ei pysyy hyvänä kun en syö sitä sokeria kun joskus harvoin..onneksi tuo tauti poistuu lapsen synnyttyä...voi tietysti puhjeta nyt sitten aikuisiällä uudelleen jos ei noudata ruokavaliota ja liiku ym...terveellistä elämäntapaa..siis toisilla haima ei vaan eritä raskaana ollessa niin paljon insuliinia kun pitäisi (2-3 kertaa enempi ku normaalitilassa) ja silloin sokeri jää vereen ja sieltä menee sikiöönkin...mullakin viikon 29 ultrassa sikiö painoi jo 1,898kiloa melkein siis kaksi kiloa jo...huh huh maha oli kuulema iso;) , lapsella siis.
nyt olen kyllä jaksanutkin paremmin tolla uudella säännöllisellä ruokavaliolla ...onnea loppu odotukseen...
terkuin matu rv 33+3

Painon nousu ei sinällään lisää riskiä raskausmyrkytykseen. Ja jos olet ennen raskautta ollut todella hoikka, on kilo viikossa nyt ihan sopiva painonnousutahti :) Toisaalta, jos se kaikki on turvousta niin seurailla kannattaa toki.

""Alipainoisella äidillä taas painonnousu on riittämätöntä keski- ja loppuraskaudessa, jos se on alle 1 kg kuukaudessa.""

http://www.espoo.fi/xsl_perussivu_alasivuilla.asp?path=1;606;608;32661;35275;35998;36004;51370;68313

Tässä kirjoittelen ranteet ja kädet kaalihauteessa, olen lääkärin määräyksestä joka kolmas päivä riisi-hedelmädieetillä nesteenpoistotarkoituksessa. Ei ole ainakaan vielä auttanut kipeisiin ja puutuuviin sormiin ja ranteisiin. Liitoskivut ei enään tunnu miltään tähän verrattuna, kyllä jatkuva kipu on aina inhottavampaa kuin pelkästään asentoon tai liikkeeseen liittyvä kipu.

No, hyvähän tässä on harjoittaa kipukynnystä tulevaa koettelemusta varten!

Olen alkanut laskemaan päiviä jäljellä olevien viikkojen sijaan, hupenevat ainakin nopeammin. Olisihan tässä vielä jos jonkinlaista valmistelupuuhaa mutta pikkuhiljaa hyvää tulee.

Baarigallup: Olen käynyt muutaman kerran ulkona illalla baarissa, ravintolassa syömässä useinkin, varsinkin lomareissuilla. Yhdesä savuisessa (eikä ollut pelkkää tupakansavua...) konsertissa olin joskus rv 15 paikkeilla. Nykyisin mies saa mennä iltarientoihin ilman mua, kun en jaksa. Mielelläni päästän miehen menemään kun vielä voi. Ei se mun oloa paranna jos toisellakin on tylsää, tämä on ihan vaan oma filosofia.

Mietityttää mitä NauNaulle ja pienelle pojalle kuuluu?

Pakko kertoa oma kokemus liittyen noihin palvelualan ammattilaisiin.. Oltiin miehen kanssa vieraalla paikkakunnalla ja ajeltiin siinä kohti kaupunkia päivällä, oli aika paljon liikennettä. Oikealta sitten oli liittymä (ramppi) josta autot sitten liityvät liikenteeseen kiihdytyskaistan kautta. (näähän on aina väistämisvelvollisia). No sieltä tuli taksi hirveetä haipakkaa ja yritti tunkea meidän ja edellä ajaneen väliin, niin että meidän ois pitäny väistää sitä! Ja ne välit autojen välissä ei todellakaan olleet mitään isoja. Meidän takana heti ei sitten ollut yhtään autoa... No sen oli sitten pakko mennä meidän taakse koska mieheni ei periaatteestakaan väistänyt sitä ja siltä loppui kiihdytyskaista. No se siitä vissiin kimpaantuneena ajoi sitten ihan kiinni meidän takapuskurissa ja lähti ohi kun vastaan tuli autoja ja tunkeutui meidän ja edessä ajaneen väliin niin että oltiin lomittain. Mieheni alkoi tietysti tästä sitten kimpaantua ja ajoi sitten sen perässä torvi pohjassa. Tästä rampista josta se taksi tuli ei sitten ollut pitkä matka siihen kun käännyttiin sinne kaupunkiin menevälle tielle. No yllättäen tämä sangen vit##moinen taksikuski kääntyi myös sinnepäin ja pysähtyi keskelle risteystä! Hyppäs ulos autosta ja tuli meidän auton luo ja huusi naama punaisena että miten sitä ajellaan #piip piip piip# ja tuommoset pitäis tappaa ja hyvä ettei vejelly turpaan miestäni!! Ihan järkyttävää!! Taksikuski.. Ohi ajaneet katsoivat hieman ihmeissään jos uskalsivat ohi mennä, oltiinhan keskellä risteystä.

Minä raskaana oleva, herkässä tilassa muutenkin, voitte vaan kuvitella miltä tuntui.. Pelästyi ihan hirveästi ja hyvä että sain hillittyä itseni.. Eli ei antanut kovin hyvää kuvaa itsestään tuo taksikuski, saati että noudattaisi liikennesääntöjä. Ammattiautoilija, pah.

No se siitä.. Baareissa en itsekkään ole enää käynyt, ei tunnu olo kovin hyvälle siellä. Ei jotenkin kuulu enää sinne, enkä kyllä kaipaakkaan pääseväni sinne tässä tilassa.

Meillä mies pitää varmaan sen 3 vk isyyslomaa heti kun vauva syntyy. Mutta saa nyt nähdä.

Kattelin noita samoja toppapukuja Hm:llä kuin Aino, olivat kyllä suloisia! =) Meille varmaan ostetaan toppapuku vasta sitten kun vauva on syntynyt, saa sitten jotain ""oikean"" väristä, meillä kun nyt on aika paljon beigen sävyisiä vaatteita, eli sellasia unisex kuteita.

Pitänee tästä kaivautua peiton alle, palataan!
t.jenny ja tiitiäinen rv34+5

Moi kaikki!

Aino kävikin kääntymässä tuolla ""meidän ketjussa"" muutama päivä sitten ja ajattelinkin nyt sitten jättää oman viestini tänne lokakuisiin, itse kun olen seurannut tätä ketjua lähes yhtä aktiivisesti, kun tuota syyskuutakin. Varsinkin lokakuun alussa saavien kuulumiset on mielenkiintoisia, kun mennään lähes samoilla viikoilla. (Tuolla syyskuisissa on niin vähän meitä loppukuussa saavia aktiivisempia kirjoittelijoita.) Mulla laskettu aika on heitellyt laskijasta ja mittauksista riippuen välillä 26.9-1.10, eli on hyvin todennäköistä, että mustakin on lokamamma tulossa=) Tsemppiä teille kaikille ja onnellista loppuodotusta!!!

Suzy ja poika 35+6

No niin, viikkoja olisi kasassa 32+1, sf-mitta oli nyt sentin pienempi kuin viimeksi, ja syyksi tähän selvisi, että vauva on jo alkanut vähän laskeutua kohdunkaulaan.
Enää ei siis pitäisi olla pelkoa siitä, että kääntyisi perätilaan.
Painoa oli tullut kilo per viikko, nyt kokonais painonnousu 9 kiloa..
Ei pitäisi masentua mutta kyllä vaan masentaa.. Mulla oli lähtöpainossakin jo vähän ylimääräistä joten ahdistaa ajatella synnytyksen jälkeisiä liikakiloja..
tosin terveydenhoitaja oli sitämieltä, että suurin osa tulleista kiloista johtuu vaan keräytyneestä nesteestä joka kyllä sitten poistuu melko nopeasti synnytyksen jälkeen.
Ja sittenhän meillä on vauvan kanssa aikaa aloittaa oikein maratonkärryily;)

Neuvolatäti neuvoi myös pakkailemaan pikkuhiljaa sairaalakassin valmiiksi vauvalle ja miksei itsellekin. Tavaroita kun ehtii sitten vaihtamaan vielä kelien kylmetessä mutta jos lähtö tulee niin alappa siinä hötäkässä pakkaamaan vielä tavaroita:)

Mutta eipä täällä sen kummempaa kun turvonnutta oloa ja vauvan muljahduksia.

aino 32+1

NauNau, jos käyt lueskelemassa ketjua niin kerro kuinka voit.

Mekin käytiin tänään neuvolassa, tästä lähtien neuvolat ovatkin jo kahden viikon välein.

Kaikki oli kuten pitääkin, pissa ollut puhdas koko raskauden ajan ja on edelleen. Hemoglobiini vaan putoo ja putoo, nyt alan syödä kahta tablettia päivässä et saatais se hiukan ees nousemaan.
Sf-mitta 28cm, keskikäyrällä mennään, viikkoja nyt 31+3.
Vauva on mitä luultavimmin raivotarjonnassa, koska sydänäänet kuuluivat ihan vatsan alaosassa, th sanoi et seuraavalla kerralla ""kopeloi"" uudestaan, kun vauva on taas vähän kasvanut. Toivotaan että on r-tarjonnassa eikä sieltä enää pyörähtäisi.
Painoa oli mullekin tullut n.1kg viikossa, lähtöpainoon tullut nyt lisää n.10kg. Tuntuu kamalan suurelta määrältä mut th sanos etten vois enää paremmin mennä keskiarvojen mukaan. Turvotustakin on aika paljon joten se vaikuttaa myös. Noh, eiköhän noista kiloista synnytyksen jälkeen eroon pääse.

Ens viikolla alkaa meillä perhevalmennus, kätilölle sais soittaa syyskuun loppupuolella sairaalaan tutustumisesta.
Alkaa kaikki olemaan jo niin lähellä! Kun tulis lokakuu vaan nopeesti! :)
Tavarat meillä on kaikki jo hommattu, ne tarttis vielä raahata kotiin. Joku niksi pitäis kehittää pinnasängyn päälle/sivuille kissaa varten. Vaikkei kissa yöllä huoneeseen pääse, eikä muutoinkaan kun vauva nukkuu mutta päivisin siin ois hyvä olla joku. Ei teillä kellään oo ideoita?

Nautitaan loppuajasta!

Minde ja pikkuinen rv. 31+3

Heips kaikki!

Oletko Minde koittanut syödä verilättyjä, mustaa makkaraa jne.?

Meilläkin on kissa joten jos jollakin on toimivia ehdotuksia kissan karkotukseen niin mäkin olisin kiinnostunut.. Meillä oli viimeksi pinnasängyssä se verhohässäkkä, ja mielestäni se kyllä piti kissan aika hyvin pois sängystä mutta en sitten tiedä kuinka vauva kiinnostaa kissaa, eli piteleekö sitä mikään jos se haluaa tutkia.. olen kyllä nähnyt Elloksella, HH:lla tai Anttilan kuvastossa sellaisia kansia jonka voi laittaa pinnasängyn päälle, onko joku kokeillu?

Kävin labrassa silloin perjantaina ja th soitti silloin iltapäivällä että valkuaista ei ollut enää pissassa ja tänä aamuna verenpaineetkin oli hyvät joten taas voi huokaista helpotuksesta.

Mulla on pysyny sf 31 sentissä jo pari viikkoa, ja painoa on tullut lisää 13-14 kiloa =/
Mutta luotan siihen että ne lähtee sitten poiskin..

Alkaako muitakin jo jännittää synnytys?
Mies luki eilen synnytyksestä ääneen ja mua alko jänskättään.. Vaikka onhan meilläkin jo yksi synnytys takana mutta silloin käytössä oli kaikki mahdolliset puudutukset jne. niin se ei taida olla verrattavissa normaaliin synnytykseen.

Hyvät päivän jatkot! =)

Nanna ja Riehu 34+4

Ainiin, sain tänään hyvän neuvon ystävältäni:
Älkää ostako lyhythihaisia tai hihattomia bodeja vauvalle, niillä ei tee kuulema mitään.
Edes kesävauvalla ei saisi mielellään käyttää lyhkähihaisia vaatteita, saati sitten talvivauvalla.

Hän sanoi että olisi säästänyt monta euroa jos joku olisi hänelle kertonut tuon ennen lapsen syntymää:)

Eipä muuta:)

Heips,

Aika jännää kun olin tänään lääkärissä niin hän jutteli synnytyksestä ja milloin pitää tulla synnärille..sanoi että olen jo niin pitkällä että enää ei tarvitse huolestua vaikka vauva päättäisi syntyä. Kääk -uskomatonta että ollaan jo näin pitkällä!
Huomenna on viimeinen ultra, toivottavasti antavat kokoarvion.
Itselleni on nytten tullut 10 kg lisää alkupainoon.

Musta on tullut tosi kömpelö tän vatsan kanssa. Aina välillä unohdan että toi vatsa on niin iso. Etenkin keittiössä vatsa osuu joka paikkaan ja paidat ovat täynnä tahroja...:)

Bonnie rv 34+6

Mulla alkaa nyt palaa hihna näiden kipujen kanssa...:/ Onko muilla kipuja alavatsassa liikkuessa?

Mua koskee älyttömästi tonne oikealle nivuseen kävellessä, ei siis aina mutta useimmiten, oli tukivyötä tai ei.
Neuvolassa sanoi että johtuisi ruuansulatuksellisista jutuista mutta miten ne kivut sitten hellittää aina kun pääsee makuulle.. pah!

Vauvahan alkaa puskea tietään lantioon, voisiko se aiheuttaa kivut? Neuvolakorttiin terkkari laittoi merkinnän että vauva on ""alaaukeamassa"", menossa oikeaan suuntaan siis mutta eihän toi ole sama kuin lantiossa??! Tietääkö kukaan?

Ja eilen terveydenhoitaja sanoi että jos menee yli, tulee yli nelikiloinen kaveri..=O
Mutta sanoi myös, että voi mennä kaksi viikkoa tai kymmenen viikkoa, ei tiedä.

Alan pikkuhiljaa toivoa, että vauva syntyisi vaikka pari viikkoa aiemmin.. siis ihan vaan sen koonkin takia:)

Mutta eipä täällä sen ihmeempiä.

aino 32+2

Hei, olen käynyt joskus lukemassa ketjuanne vaikken ole pinoutunutkaan, olen 35-v. ja odotan toista lastani l.a. 24.10.
Olen saanut paljon huojennusta olooni kun olen lukenut samoja oireita ja kremppoja olevan muillakin, varsinkin nuo kivut ja supistelut on täälläkin tuttuja =/. Viime yönä heräsinkin sellaisiin kipuihin alamahan seutuvilla että luulin jo synnärille lähdön olevan edessä. Onneksi meni ohi, mutta vessassa en meinaa uskaltaa käydä öisin kun esikoiselta meni vedet yöllisellä vessareissulla rv 35+4. Silloin ei ollut mitään oireita ennenaikaisen synnytykseen, vedet vain meni ja muutama tunti sen jälkeen tyttö syntyi. Onneksi oli terve, pieni vain.
Jos tämä kakkonen syntyy samalla raskausviikolla, siihen on enää 3 viikkoa aikaa! Sairaalakassitavarat on siis jo varattu ja valmistelut jo nyt melko lailla tehtynä.

Ainon kivut kuulostaa tutuilta, kyllä ne vaan liitoskipuja on edelleen, ja sitä että vauva alkaa puskea päätä lantion kuoppaan ja synnytyskanavaa kohti. Makuulle mennessä maan vetovoima helpottaa painetta, yritä siis levätä makuullaan aina kun voit.
Sitä neuvoa noudatan itsekin aina kun esikoinen nukkuu päiväunia, onneksi olen hoitovapaalla eli saan päivällä vähän levätä.
Mukavaa loppuodotusta Lokamammoille!
Terkuin Tp rv 32+1

Moi!

Kävinpä tänään vaihteeksi lääkärissä.
Soittivat eilen illalla ja pyysivät käymään, sillä paikalla oli eri lääkäri.
Se oli siis jo kolmas, ja saman diagnoosin antoi hänkin.
Hänen mittailujen mukaan sikiön paino on 1350g ja noin viikko sitten toinen lääkäri mittasi 1360g, ei taida ihan olla luottaminen noihin arvioihin, jokainen saa eri tuloksen...
Napanuoran virtaukset ovat siis liian korkeat, joka voi johtua siitä, että istukassa olisi jotain vikaa.
Ja sitä kun ei nyt varmaksi tiedetä mistä kaikki johtuu, seurantaa tehostetaan niin, että käyn kahdesti viikossa käyrässä ja kerran viikossa lääkärissä kasvukontrollissa, siihen tietenkin neuvola käynnit päälle..
On niin raastavaa kun ei tiedä mistä kaikki johtuu ja mitä voisin tehdä..
Sanoivat että jos esiintyy blokkeja, heti olisi lähdettävä tarkempiin tutkimuksiin.
Onko blokki kalkkeutumaa vai mitä?
Vitsi ku pitää miettiä vain koko ajan et kasvaakohan mun pieni enää ja mikä siellä on vialla..
Torstaina on siis vielä käyrä, ultra ja neuvola.
Täytyy vain rukoilla että vauva jaksaisi kasvaa vielä ja kaikki menisi hyvin...
Pakko alkaa jotain touhuamaan, etten mieti taas liikaa..
Ilmoittelemisiin...

= Kate rv 33+1 ja pikku-Pena =

Eipä ole tullut täällä viihdyttyä, kun tietokoneen käyttö tahtoo saada niskan jumiin ja sitä kautta kauhean päänsäryn, joten yritän välttää turhaa surffausta ja vähentää tietokoneenkäytön muutenkin minimiin...

Olo on aika tuskallinen täälläkin, toiveet ovat aika samansuuntaiset kuin Ainolla: pari viikkoa saisi minimissään vielä pysyä yksiössään, mutta parin viikon ennakko laskettuun aikaan verrattuna ei tuntuisi hullummalta. Näin kun toivon, menee varmasti yli. Selkä on välillä tosi kipeä, välillä ihan hyvä. Mutta mahaan sattuu aina kävellessä, tosin ei nivuseen, vaan tuonne mahan alle. Jotenkin minulla tuo maha tuntuu painottuvan tuonne alaspäin (on siis sieltä isompikin), joten ehkä se siellä painaa. Ja aina supistaa, kun nousee ylös :( Ja kaveri tuntuu mahtuvat edelleen vaihtamaan hyvinkin asentoa mahassa, ei mitään tunnetta siitä, alkaisi vähitellen kaivaa lähtökuoppia, joten kyllä pelottaa, että jääkin tuosta perätilaan.

Mimmu, rv 33+3

Hii.
Minäkin kävin tänään lääkärissä. Painoarvio pojalla oli 2058 g. Että alkaa olla jo aika jötkäle. Lääkärin mukaan oisin menossa rv 32+1 mutta omien laskujen mukaan rv 31+6. No ihan sama. parin päivän heitto nyt ei asiaa paljon muuta.
Kyllä tuo lähestyvä synnytys jänskättää ihan hulluna. Nyt kun taas ultrasivat ja näki kuinka iso vaavi on niin alko ihan hulluna jänskättään. Kääk! :/
Koitetaanhan jaksaa loppuraskaus aika vielä niin saadaan nyytit kainaloon.

Susk_baa rv 31+6 (?)

Yksi jos toinen meistä tuntuu toivovan että vauva syntyisi muutaman viikon etuajassa mieluummin kuin lasketun ajan jälkeen. No täällä yksi ilmoittautuu joukkoon! Olo on niin kovin tuskastunut jo, vaikka viikkoja on vielä jäljellä reilusti... Kai se kuuluu tähän loppuviikkojen normaaliin ""taudinkuvaan"". Musta jotenkin vain tuntuu että saan turhaan toivoa tuota etuaikaisuutta, mitään merkkejä siihen ei ole ollut, joten taidetaan mennä lasketusta ajasta yli niin että paukkuu.

Onko kukaan ehtinyt käymään jo tutustumassa synnytyssairaalaan? Onko hyödyllinen reissu? Mä soitin tänään ajan (meillä pitää varata aika) ja sain sen samalle viikolle kuin laskettuaika =O Aika kummaa sinänsä että on noin myöhään, eikö normaalisti vauvat voi syntyä +/- 2 viikkoa lasketusta ajasta. Saas nähdä ehditäänkö tutustumaan vai mennäänkö kylmiltään...

Iitu rv33

Heips täältäkin suunnalta!

Meillä pitää myöskin ilmoittautua jos tykkää mennä tutustumaan synnärille. Mun piti tänään soittaa ja ilmoittaa, mutta soittoaika menikin jo. No jos huomenna muistas.
Toivottavasti Iitu kerkeät käydä tutustumassa, mua ainakin hieman inhottaisi jos en ehtisi.. Aika myöhään tosiaan sait ton ajan, mainitsitko asiasta?

Meillä pyykkikone laulaa kun vauvan vaatteita peseskelen, sainpahan senkin homman vihdoin aloitettua! Sairaalakassia aloin myös jo pakkailemaan, sitä kun ei tosiaan tiedä milloin lähtö tulee. Mulla ei kyllä ole ollut yhtään kipeää supistusta, voisiko siis olla viitteitä siihen että yli ajan mennään..? Tosin, onhan tässä laskettuunaikaankin (vielä) 5vka. Muutenkin tuntuu noita vaivoja olevan aika vähän (koputan puuta), olossa ei valittamista. =)

Meillä oli tänään neuvola, josta myöhästyin pari tuntia kun en yksinkertaisesti muistanut.. Painoa oli tullut vkssa reilu 900g, ihan ok kuulemma. Hemppari, pissa ja verenpaine ok. Kohdun pohja kasvanut taas sen sentin, nyt sf 30cm. Välillä mietityttää onko liian pieni, mutta kysyessäni asiasta th sanoikin että voi vaikuttaa monet asiat (lantio muoto, onko laskeutunut, lapsivesi, sikiön asento.. ), joten tuskin syytä huoleen..

Täällä on havaittavissa loppuraskauden väsymystä, ei tosin paljon mutta vähän kuitenkin. Muistikin on alkanut sumentua, sitä alkaa varmaan jo olla omissa maailmoissaan..

Palaamisiin, jenny ja tiitiskä 35+2