-LOKAVAUVAT 2007-

Tuutilulla Sama mulla taitaa noissa meidän murkuissa ärsyttävän, kun mikään tuntuu ettei mene sinne jakoon :kieh: . Sanotaan vaan, että joo joo ym. Mutta silti ei mitään.. Kamppeita väliin lojuu siellä täällä ja minä sitten kuljen perässä ja niitä korjailen kun eivät itse ottaneet, kun unohtui... Ja kaikkee muuta ristiriitaa välillä. Kuuluu kai ikään ja tähän minun vaiheeseen... välillä tuntuu, että onkohan mullakin tulossa jo kohta menkat, kun niin kiehuttaa välillä.

Toisaalta yritän aina muistaa, että nämä isommat lapset ovat täällä isänsä kanssa elelleet ja se naisen malli on ollut kateissa, kun äitikin on millainen on :( . Sekin ottaa päähän! Siis se nainen! Ei voi omista lapsistaan huolehtia tai välittää edes hiukan.. Lasten tapaamiset ei äidin puolelta toimi ei sitten yhtään, vaikka on muka yhteishuoltajuus miehellä ja exällä. Poika alkaa olla jo niin vieraantunutkin äidistään, että ei aina edes lähde. Nyt (ihme ja kumma) äiti pyysi lapsia viikonlopuksi sinne, poika ei aikonut lähteä, tyttö lähtee. Tyttö jännittää äidin luokse menoa, ollut tosi levottomana muutaman päivän jo. Edellisestä tapaamisesta kuukausi. Vaikka pitäis joka toinen viikonloppu ottaa. Noilla lapsilla todellakaan ei ole äitiä, minä en voi sitä olla, joten koetan olla edes jotenkin naismallia tai kaveria. Miehen ja exän erosta on kohta 5 vuotta suunnilleen, exä roikkuu vieläkin kuvioissa milloin vaan mitäkin vaatimassa asianajan kautta?!? Tämäkin varmaan stressaa meillä. Kaikki on erossa ollut jo aikaa sitten selvää ja saanutkin hyvin, mutta minkäs voi jos on katkera. Ja jos meillä nyt sattuu menemään hyvin, niin jotenkinhan se pienikin kiusa on kiva..

Tytteli74 ja poika 5 viikkoa 4 päivää
 
Tässä pari kuvaa meidän ristiäisistä. Kun muita hyviä ei oikein ole. Valitettavasti kastepöydästä ei ole kuvaa, mutta se oli aikas perinteinen. Kahvipöytä oli sellainen seisovan pöydän tapainen.

Tässä ovat tytöt Emma vasemmalla ja Essi oikealla. Molemmat puvut olivat lainapukuja. Rusetit väkersin itse.

http://www.aijaa.com/v.php?i=1258753.jpg

Kakun tein itse kääretorttu pohjista. Jos tästä saa mitääs selvää.

http://www.aijaa.com/v.php?i=1258755.jpg

 
Homejuuston syönti taitaa nyt mennä minulta katkolle. Nyt on kaksi kertaa tullu syötyä ruokaa, jossa ollut homejuustoa mukana. Seurauksena on ollut ilmavaivat pojalle. Eilen söin hiukan enempi ja ei sitten nukuttu koko yönä, kun kitistiin ja paukuteltiin |O En taida kolmatta kertaa testata, josko tosiaan johtui homejuustosta.

Nyt on poju taas oma rauhallinen ja tyyni itsensä ja nukkua posottaa kolmatta tuntia yöunia takaisin. Pitäisi kai alkaa häiriköidä toista... alkaa miulla rinnat kohta aristamaan maidosta...

Ristiäisiä kai pitäisi täälläkin päin alkaa edes suunnittelemaan ja nimeä miettimään. Eiköhän tässä ehditä... tai sitten tehdään kaikki taas viime tipassa...

Imetysteetä kannattaa muuten kysellä luontaistuotekaupoista.

Hipkukka ja poika 15pv
 
Keiju07
Täällä pieni hetki omaa aikaa. Mies lähti hoitamaan asioita ja otti tytön mukaan autoajelulle. Onneksi tajusi itse ehdottaa ja ottaa... Periaatteessa olen ihan tyytyväinen miehen panostuksesta, mutta silti ottaa päähän. Hälle tuppaa kertymään kaikenmaailman iltamenoja ja sitten on sukulaisrasitteitakin. Tänäänkin piti olla vapaa ilta töiden jälkeen, mutta eikös pidäkin kuskata yhtä sun toista sukulaista lentokentälle... Vois kyllä välillä sanoa ei. Toisaalta toivoisin, että mies tulisi töiden jälkeen heti kotiin ja olisi vauvan ja minun kanssa, toisaalta ymmärrän, että hänelläkin on oltava muuta elämää. (Tosin mulla sitä ei ole, mutta se kai kuuluu tähän sanattomaan sopimukseen). Urheilluharrastukset hyväksyn, mutta muut kissanristiäiset ärsyttää. On vaan huomattavasti sosiaalisempaa sorttia tuo mieheni kuin minä, joten lupautuu aina vaikka mihin ja onkin toki kiinnostunut monista asioista... Myös pikkujoulut miehellä tiedossa lauantaina; viime viikonloppu meni jo juhliessa ja toipuessa, joten nyt on paras tulla ajoissa ja kunnossa kotiin. Viikonloppuyöt kun on mun henkireikiä, kun voin itse nukkua hieman paremmin... Pitäisi varmaankin vaan ottaa asia suoraan puheeksi ja sanoa, että kaipaan enemmän apua iltaisin.

Tytön kanssa käytiin tänään neuvolassa, painoa nyt yhteensä 4140 g ja pituutta 53 cm. Eli kilo ja sata tullut lisää syntymäpainoon. Täti veikkasi, että tiheät heräämiset johtuvat toisen pienestä koosta; mahalaukku ei vain vedä kerralla niin paljoa, joten syö usein... Mun mielestä hieman ontuva selitys, kun ei tämä nyt niiiiin pieni ollut syntyessään ja muillakin on saman kokoisia vauvoja, jotka nukkuvat yli kahden tunnin yöunia... Mutta kaipa ne unet ajan kanssa tästä pidentyvät.

Mileko, ihanat kutsukortit. Minä itse väkersin keskinkertaiset kutsut, vauva sylissä yritin galligrafiaa kirjoittaa, tuloskin on sen näköinen... Pippalot meillä on kotona 8.12., n. 30 hengeä tulossa, saas nähä miten mahdutaan. Edelleenkin odottelen siivousfirmasta vastausta, millä hinnalla tulisivat siivoamaan ennen noita juhlia. (On muuten aika tympeää ottaa siivous ennen juhlia, kun sen jälkeen on taas sotkuista, eikä itse pääse nauttimaan siisteydestä. Tykkään ennen kaikkea siivota itseä varten, ei muita varten). Ruuanlaittoon olen rekrynnyt äidin, anopin ja siskoni. Miljoona ja yksi asiaa silti hoidettavana, kuten tiedätte varsin hyvin.

Onneksi osa vieraista on tajunnut kysellä lahjatoiveita, niin ei tule niin paljon krääsää. Vaatteet yms. ovat tervetulleita, mutta en haluaisi kyllä yhtään tinaista höpöhöpö esinettä, siis säästölipasta, haikaraa, kenkää jne. Sitten on vaan huono omatunto, kun en halua sellaisia pitää esillä. Mieluummin sitten ollaan ilman lahjoja, mutta vaikeahan noita toiveita on ilmaista korrektisti. Myös kestovaippoja ottaisin mielelläni lahjaksi, mutta tuskin niitä osaa kukaan ostaa...

Sellaista piti vielä kysymäni, että mitä ohjeita olette saaneet vauvan nukkumisasennosta? Minulle on nimittäin aika ristiriitaisesti sanottu. Kättäriltä sanoivat ja tämä siis lukee ihan kirjallisestikin: "Nykyisin suositellaan pienen vauvan nukuttamista sängyssä selällään. Vauvan pään asentoa kannattaa vaihdella puolelta toiselle." Neuvolan täti kauhisteli tätä ja sanoi, että ehdottomasti pitää nukuttaa kyljellään. Ja vatsallaan ei missään nimessä. No tuo meidän mahavaivainen pieni nukahtaa parhaiten juuri mahalleen... siitä sitten käännän väkisin toisen kyljelleen tai selälleen. Eli miksi mahallaan ei siis saa nukuttaa?

Nyt muihin puuhiin.

Keiju ja peikkotyttö 4 vko 1 vrk

 
keiju07 Aatteles, meidän poju paino syntyessään 2830g ja oli 50cm pitkä. Siitä viikko painoa oli tullut melkein 500g! Ja 3 viikkosena paino 3710g. Ja nukkuu joka yö sen 5-6 tuntia putkeen, herää vaan kerran syömään yöunilta tuossa aamuyön aikaan ja jatkaa taasen sellaset 3-4 tuntia. Sen jälkeen ulos päikkäreille, nukkuu siellä taas 4-5 tuntia! Että on minustakin ontuva selitys tuo, että kun on pieni syö usein. Että yksilöitä nämä vauvat. Vetääkö tää minun vauva sitten kerralla niin suuren satsin, että jaksaa nukkua :/ . Paino kummiskin noussut ja ihan silminkin kasvanut, vaikka vielä ei ollakaan mitattu. Sitten 2 kk neuvolassa. Niin ja on rintamaidolla.

En tiedä mikä tuossa mahallaan nukuttamisessa on. Siskolla aikanaan poika kanssa ei meinannut nukkua ku vaan mahallaan. Minun mummo, kun näki sen se aivan kauhuissaan kielsi siskoa, kuulemma kätkytkuoleman riski :| . En tiedä sitte onko vanhojen uskomuksia se? Mutta itsekkin olen kuullut tuosta, että ei sais. Onko siinä sitten joku tukehtumisen riski, esim jos puklaa tms. En tiedä. Mulla vaan tuo mummon kauhustuminen jäänyt mieleen, vanhan kansan juttuja.

Tytteli74 ja poika 5 viikkoa 4 päivää
 
Iltaa!

Nyt ei olla enää niin kärttyisiä, mutta en varmaan ehdi kauaa kirjoittaa kun pikkumies killuttaa tossa vieressä sängyllä ja herne voi eksyä nenään koska tahansa.
Tosta nukkumisesta piti kommentoisa Topsylle. Meille sanottiin keskolassa, että mahalleen ei saa nukuttaa enää, koska jotkun tutkimustulokset kertovat että siinä yhteys kätkytkuolemaan. Että keuhkojen päälle tulee liikaa painoa ja sitten vauva ei jaksa hengittää. Keskolassa he suosittelivat nukuttamaan aina kyljelle, mutta sanoivat, että normaalin kehityksen mukaan vauva kääntää itsensä selälle, eli toisin sanoen selälleen nukuttaminen vois luulla olevan ihan ok. Mä nukutan kyllä aina kyljelle, mutta sitten kun menen hetken päästä katsomaan, niin poika on selällään.

Toisaalta kadehdin teitä kaikkia jotka imetätte. Toivottavasti seuraavissa raskauksissa, jos niitä minulle vielä suodaan, odotus menee loppuun asti ja mahdollisesti saisin aloittaa imetyksen heti. Toisaalta on myös helppoa ettei mun tarvitse aina nousta yöllä syöttämään poikaa. Isäntä tekee sitä myös mielellään. Niin ja sitten se mahdollistaa minua äitinä pääsemään tuulettumaan välillä pidemmiksikin ajoiksi. Mutta se tuntuu jotenkin niin läheisieltä se imetys...No, kyllähän sitä muullakin tavalla sitä läheisyyttä voin antaa.
Tulipas sekavaa....

No niin, hernettä alkaa menemään nenään. Olihan hän jo vartin ihan hiljaa ja tyytyväinen.

Elza ja Aron
 
Vihdoinkin saan aikaiseksi liittyä joukkoon.

Meidän neiti syntyi 4.11 raskausviikolla 42+5, mitoilla 3990g ja 50 cm.
Synnytys käynnistettiin ja oli todella rankka, päättyi sitten kahden tunnin ponnistusvaiheen jälkeen sektioon. Sairaalassa oltiin viikko, tyttö voi hyvin - mutta mä olin kyllä pelistä pois jonkun aikaa. Toipuminen jatkui kotona ja vasta nyt alkaa olemaan jotenkin voimissaan.

Neiti on kuitenkin valloittanut meidät ja hänen kanssa on sujunut hyvin. Imetys on käynnistynyt hyvin ja maito on riittänyt pumpattavaksi, mies hoitaa osan syötöistä. Pumppaan aina vähän ennen imetystä, koska maitoa suihkuaa vauhdikkaasti ja sitten tyttö hermostuu.

Ilmavaivoilta on vielä ainakin säästytty. Yöt menee todella hyvin, prinsessa laitetaan yöunille n.22 ja herää sitten syömään n.02 ja nukahtaa heti uudelleen ja unta riittää sitten 07-08 asti. Eli univelkaa ei pahemmin vielä ole. Päivisin neiti jaksaa jo seurustella jonkun aikaa ja päiväunet on selvästi yöunia lyhyempiä eli n. 45 min pätkiä vähän väliä. Vaunuissa kyllä nukkuisi vaikka kuinka kauan :)

Oliivia ja Hilma 18 pvä
 
Mileko: Ihanat kutsut! Noi oli niiltä hääsivuilta, eikö? Kävin ihailee noita samoja. Laitoin jo ostoskoriinkin, mutta piti jättää tilaamatta kun painettujen servettien kans loppusumaksi tuli jotain 90 euroa :eek: mut kauniita ovat *huokaus* Minä laiskamato en saanut sit tehtyä kutsuja ollenkaan :ashamed:
Tarkoitus oli askarella mut se vaan sit jotenkin jäi, ja nyt tuntuis hälmöltä kun kaikille on jo ilmoitettu nimiäisten ajankohta.

HemuliP: Mä luulen et monella, minä mukaan lukien, on joskus noita tunteita.

Tytteli74: Täällä kans ajoittaista kiukkua ilmassa. Olen perustellut sen itelleni niin, että olin raskausaikana niin leppoisa, että jonnekkinhan se ylimääräinen kiukku on jäänyt varastoon... :saint:

Nyt nukkumaan kun pieni mieskin simahti.


- Susa ja "Ukko"
 
Meillä ollut kilju-kaisa kylässä tän päivän... Neiti on huutanu melkein koko päivän ja mikään ei oo ollut hyvin. Puklannutkin on ihan kamalan paljon ja veikkasin jo, et oisko jonkun mahapöpön saanu, mut empä tiiä. Toivottavasti ei oo mikään pöpö koska sit me ollaan loppu perhe siinä viikonloppuna ja sunnuntaina ois ne ristiäiset! :| Nyt neitokainen nukkuu sängys tyytyväisenä, joten toivottavasti se oli vaan huonopäivä, eikä mahatautia!

Tuo meidän 2-vuotias on kyllä ruvennu mustasukkaseksi oikeen urakalla, kun ollaan kolmisin kotona. Just parantu vanha jälki silmäkulmasta Wiialta, ni eikö tää isosisko mene ja tirvase uuden ventin toiseen silmäkulmaan. Oikeesti menee välillä niin hihat ton vanhemman kans, mut toivottavasti se nyt helpottais. Aada kyllästyy aina kun siskosta ei oo vielä leikkikaveriksi... Laittaa kyllä tuttia suuhun ja auttaa aina kun pyytää, mut sitten tulee se riiviövaihe ja sisko saa taas kyytiä!

Huomenna pitäs mennä kauppaan ostaan viikonlopun leipomistarvikkeet ja muut...missäköhän välissä sitä leipoo, kun menin fiksuna lupautuun vielä huomenillaks meikkikutsuille naapuriin ja mies on lauantain töissä... no on pakko painaa pitkää päivää ja leipoo sit joskus yön tunteina! Ja olla todella fressinä sunnuntaina hymyilemässä valokuvissa... :kieh:

Elza Niin siis ens viikolla vois jo mennä kaffettelemaan johonkin tai sit seuraavalla viikolla, miten sul sopii? Vois mennä silleen, et toi meidän isompi on hoidossa, ni pystyn keskittyynkin johonkin... :D

No mut nyt toi äijänryökäle haluu vallata koneen...
Mä painun pesulle ja unille! Öitä! :wave:

Lapanen ja Wiia
 
yökkö täällä valvoo...

ei vaan saa unta tämä mamma. onneksi tyttö nukkuu, herää kuitenki just silloin ku mä nukahdan. no, kestetään...

Päivän kuuma kysymys kuuluu kuitenkin, että
onko vauvallasi ollut sammasta?
ja jos on, niin miten hoidat?
Meidän nuppu on pari päivää ollut vähän levoton, ja huomasin hänen kielen olevan valkoinen. taitaa olla sammasta. osaatteko sanoa, mikä auttaisi? puolukka, sitruuna, karpalo, vissyvesi, mikä on paras?

Ippuli
 
IPPULI
Meillä myös sammasta. Saatiin Mycostatin kuuri, mut kävi niin tytön masuun, et jätin kesken ja nyt vaan puolukoidaan ahkerasti. Jonkin verran on jo vähentynyt. Jotkut ovat saaneet Dactarin kuurin, mutta meille ei lääkäri ryökäle sisä antanut :kieh:

KEIJU
Hääsivuiltapa hyvinkin =)
Otin myös painettuja ruoka- ja kahviservettejä ja tuli maksamaan 120e |O
Ovat kyllä sen arvosia ja kun tämä virallisesti viimenen vauva meillä, niin haluttiin nämä juhlat pitää sitten viimesen päälle. Kalliiks kyllä käyvät... |O
2,5 vuoden päästä ois vasta euraavat kekkerit, kun eka tyttö pääsee ripille :D (jos pääsee :saint: )
Meillä tuo kolmonen oli syntyessään 2570g ja söi usean kuukauden ajan 1-2 tunnin välein. Sairaalassa kielsivät imettämisenkin, kun tyttö ei jaksanut kunnolla imeä. Tämä uusin tulokas painoi syntyessään 4115g ja syö yöllä jopa tunnin välein vähän kerrallaan. Eli yksilöitähän nämä vauvelit on.

Viime yönä unet jäivät jälleen 3 tuntiin. Tyttö rääkäsee heti, kun sen laittaa omaan sänkyynsä. Päivällä nukkuu siellä ihan tyytyväisenä 4-5 tuntiakin, mutta ei yöllä sitten millään :kieh:
Alkaa sappi kiehua pikkuhiljaa. Minä tarvitsen kauneusuneni!!! (peiliin kun katsoo, niin huomaa, etten niitä ole saanut :LOL: )

Minä nukutan tyttöä vuorotellen molemmilla kyljillä. Serkku aikoinaan nukutti lastaan aina samalla kyljellä ja pää oli siltä puolelta ihan litteä. Selälleen tuo typy itsensä kyllä aina punnertaa.
 
Huomenta kaikille tasapuolisesti, se pirskatin flunssa iskee nyt vissiin sittten minuun. Nenä vuotaa ja silmät kutisee. :x Ei kyllä tarttis nyt. No onneksi mies tulee tänään kotiin viikonlopuksi, saa vähän levätä. Tosin huomenna olisi 50 vuotis juhlat enolla ja tädillä ne kun ovat kaksoset.

Meillä olisi tänään taas vauvaryhmän tapaaminen kymmeneltä. Se on neuvolan kokoama ryhmä, jossa on muutamalta kuukaudelta kerätty äitejä keskustelemaan asioista ja tapaamaan muita samassa elämäntilanteessa olevia. Siinä on ensisynnyttäjiä ja sitten meitä muita. Isommat lapset saavat sillä aikaa olla päiväkodin pihalla lasten kanssa leikkimässä. Meidän Ella tykkäsi ainakin viimeksi olla siellä kun sai leikkiä eskarilaisten kanssa vaikka onkin vasta 2 v. Niillä kun on vähän hurjemmat leikit ja neiti on aikas hurjapäinen tapaus.

Innostuin illalla tekemään joulukorttejakin ihan niinkuin ei muuta tekemistä enää olisi. Kehtaakohan näitä laittaa kenellekkään?

http://www.aijaa.com/v.php?i=1261200.jpg

http://www.aijaa.com/v.php?i=1261203.jpg

http://www.aijaa.com/v.php?i=1261204.jpg

http://www.aijaa.com/v.php?i=1261205.jpg

Terkuin Niisku-Piituli ja 3 typyä
 
Keijuo7 Kai siihen on syynsä, miksi kyljellään suositellaan nukuttamaan. Meidän poju joutui nukkumaan alusta asti vuoronperään selälleen ja masulleen, kun ensin oli bilipedissä ja seuraavaks oli lonkkavaljaat. Meillä siitä ei ainakaan ole haittaa siis ollut. Monet sanookin, että jos vauva ei nuku kun masullaan, niin miks pitäs väkisin kyljelleen kääntää??

Meillä Eero on edelleen ihan tukossa! On höyrytetty, imetty letkulla, laitettu keittosuolatippoja.. Yöt alkaa olla aika hankalia. Sitterissä paras, siihenkö pitäis yöunillekin laittaa?

Esikko kuumeessa, mutta ei sitä kyllä juur muuten huomaa, kuin äänen käheydestä! Touhuaa kuten ennenkin.

Jahas, kutsu käy...

-Vilma, Onni 3v4kk ja Eero 2kk 9pvää- :flower:
 
Aamupäivää!

Mahtaisiko joku osata vastata mulle. Poika on nyt ollut ummella pari päivää, yrittänyt kakata, mutta tuloksetta. Nyt aamusta ollut itkuinen, yleensä aamut menneet loistavasti, selkeästi johonkin sattuu, kun itku alkaa yhtkkiä. Nyt sitten tuli kakka, joka oli vihertävää, möhkäleistä ja vetistä. Haisi todella pahalle. Meillähän on se maitoallergiaepäily päällä, niin voi tietty olla, että se voi liittyä siihen, mutta nousi kauhea huoli onko hänellä nyt jokin mahapöpö. Söi kyllä äsken ihan hyvin. Nyt nukkuu, kuumetta ei ole. Eikös se allergiaan viittaava kakka olekin vihertävää. On hänellä ennenkin ollut vihertvää kakkaa, mutta kun tämä vaikutti hieman ripulilta. Se ripuli on heti niin huolta herättävää, kun sitä hänellä ei ennen ole ollut.
Osaako joiku sanoa, huolehdinko nyt liikoja vai pitäisikö mennä näyttämään?
Takana taas huonosti nukuttu yö, sekin varmaan painaa päälle....Taas näitä päiviä...

 
tytyn kanssa yriteltiin vaunulenkille,mutta tie oli niin sohjoinen että vaunujen työntämisestä ei tullut mitään :/ öikein kävi ärsyttämään taas kerran..yllätys yllätys..

tytteli74 meillä kanssa on noita joo,joo lapsia..kieltämätä pinna tiukilla täälläkin..sit kun kehtaavat likat vielä narista,kun jotaki pitäs tehdä,olen surutta laittanu sit netti ja pelikieltoa päälle..muutaman päivän kun ovat pois koneelta niin kyllä astianpesukonekin tyhjenee mukisematta..
olen itessä myös huomannut sen että kun olen väsynyt niin tiristyy tulee jonnin joutavista asioista..ja sit tyyliin silleen että,kukaan muu ei täällä hoida venlaa kun mie..ja kuitenkaan en anna miehen sitä hoitaa..
eilenkin illalla tuli ihan turhasta sanottuu..ja piti anteekspyyntö viesti sille perään laittaa kun meni yöks töihin..oon kai kauhee akka... :eek:

tyty sitten heräs kamalasti huutaen,ei millään rauhottunu enään vaunuun,nostin sen sitten sisälle,ja emäntä senkun naama punasena huutaa,riisuin siltä vaattet,ja ei ollu kuuma eikä kylmä..siinä se sitten huutaa loilotti,ja kohta päästi kamalan paukun
:D liekkö joku eksynyt pieru siellä palperoittanut masua.
nyt nukkuu tossa sängyllä..

piituli ihania joulukortteja olet tehnyt =) voiku miekin osaisin,ja kehtaisin..

ja hienoja ristiäiskuvia muilla..mie en älynny edes kahvipöydästä kuvaa ottaa..

siis sitpä venla nukkuu..onkohan tää taas näitä päiviä jolloin ei nukuta..
:headwall:

no jos tuon nyt kiikuttas sitteriin..ja ite lähtis jotakin ruokaa ettimään.

niinukka ja venla kíekujainen
 
tin
pikaista käyntiä tääläkin... Elzalle piti kommentoida, kummitytölläni paha maitoallergia vauvana, kakka oli semmosta vihreetä limaa jos oli saanut vähänkään maitoa.... Mutta kyllähän tosta neuvolaan voisi soitella että mikä on. Tai odotella seuraavaa satsia ja sitte?!

Meidän poitsu on oksentanu kaares taas pari kertaa tänään. Ajoittuu aina aamuun toi oksentelu. Voisikohan johtua siitä että unenpöpperössä syö ittensä liian ähkyyn ja sitte kaikki tulee ulos? Söi tänäänki ihan hirvittävän määrän ja kauheella vauhdilla ja sit tunnin päästä tulee kaikki ulos..... Jahas, vois mennä "aamukahvin" keittoon... ;)
Niin ja meillä myös sammasta, puolukalla hoidellaan ja se helpottaa!
 
Piituli 1974 oli muuten ihania kortteja! Et millään vois pistää mulle sitä joulupukki-runoa? Vaikutti hyvältä (mitä siinä nyt sai luettua).

Mä olen kanssa kuullut, että mahallaan ei saisi nukuttaa kuin valvotusti kätkytkuoleman kohonneen riskin takia... Mene ja tiedä sitten oikeasti, mutta en uskalla ottaa riskiä. Meillä jätkä on turhan laittaa kyljelleen tai muuten, väkertää ittensä kuitenkin kyljelleen jossain välissä. Nukkuu sitä paitsi paljon paremmin mielestäni selällään.

Täällä ei mitään ihmeellistä vieläkään. Ne ihanat kuukautiset alkoivat taas kauheilla mahakrampeilla (kuten ennenkin), mutta erittäin paljon niukempina... joskin tuntuu, että ne kestää ja kestää. Nyt on valunut vasta 8 päivää :headwall:
Tulis runsaina, niin voisi ajatella niiden joskus loppuvankin...

Flunssa on iskenyt minulle kovana. Ihan tajuttoman huono olo koko ajan, mutta eipä nouse kuume. Toivottavasti ei jätkälle iske tota räkänokkaa pahempana. :snotty:
 
HemuliP kyllä täälläkin välillä hermot on kovilla ja eilen illallakin väsyneenä lähes tiuskin vauvaparalle kun mikään ei kelvannut taas. Sitten luovutin toisen isille hoitoon ja touhuilin hetken omia ja johan tuli taas syyllinen olo ja itku silmään kun mietin, että toisella masua vääntää eikä mitään voi tehdä ja äitikin vaan hermoilee..auttaa kyllä huomattavasti kun hetkeksi vaan irtautuu tilanteesta ja touhuaa omiaan.

Minun mielestä myös mahallaan nukuttamiseen on liitetty kätkytkuoleman riski. Siksipä en uskalla ollenkaan sitä kokeilla, vaikka siitä vois olla apua tuohon mahavaivaan. Itse kyllä uskon että se on erittäin harvinaista että siitä jotain tulis, äitini mukaan minuakin nukutettiin aina mahallaan, kun sihen aikaan se oli suositus. Taidan vaan olla ylivarovainen, ihan kuten raskausaikanakin kun en muka tippaakaan alkoa uskaltanut maistaa vaikka neuvolasta saatujen ohjeidenkin mukaan lasillisesta viiniä ei olisi ollut mitään haittaa..meillä nukutetaan aina kyljelleen mutta ei mene kauan kun vauva on kääntynyt jo selälleen itse.

Mitä olette mieltä noista syöttöväleistä, kun meidän tyttönen haluaa hereillä ollessa syödä todella tiheään tahtiin, syöttövälit on jotain 1-2 tuntia päivällä. Ja joskus syödään lähes koko ajan pienillä tauoilla, esim. ensin toinen tissi 15min, sitten 15min taukoa ja toinen tissi samoin, sen jälkeen saattaa mennä joku lyhyt aika, vaikkapa puoli tuntia ja taas syödään. Muuten ei minua haittaa mutta olen vaan miettinyt että onkohan tuollasella syönnillä mitään vaikutusta mahaan, kun ei ole selkeitä syöntivälejä. Ja sitten tuntuu, että tyttö vetää mielellään maitoa myös masukipuun, mikä ei kyllä välttämättä ole hyvä asia. no, syöhän sitä itsekin suklaata menkkakipuun sun muuhun..

Hui, jollakin oli jo alkanut kuukautiset! Täällä toivotaan niiden olevan pitkäksi aikaa karkotettuina, koska mulla on vaikea endometrioosi ja kivut on sitä luokkaa että ilman kahta eri särkylääkettä ei pärjätä. Ihanan kivutonta aikaa ollut nyt jotain 5 viikkoa kun ennen raskautta kivut olivat jo päivittäisiä ja raskauden aikanakin kipuja oli.

No, nyt siistimään paikkoja kun vauva nukkuu vaunuissa ja mun vanhemmat on tulossa meille vierailulle viikonlopuksi.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Aurorae ja tyttönen 8 vkoa
 
Keiju07
Täällä aikamoinen sylivauva tänään... Koko yön nukkui jo kyljessä kiinni, kun ei omaan sänkyyn rauhoittunut ja nytkin nukkuu vain sylissä. Jos lasken sylistä pois, niin johan alkaa itku tai ähinä. Täytyy varmaan liinaan laittaa kohta, jotta saan jotain tänään aikaiseksi. Vieraitakin tulossa illalla ja aattelin piirakan leipoa, tosin valmispohjasta. On tuo valmis kauramurotaikina aikamoinen pelastus ja hyvääkin vielä.

Jää nyt lyhyeen tämä näpyttely, kun on niin turhauttavaa yhdellä kädellä...

 
Niinukka Meilläkin oli taas eilen miehen kanssa eripuraa illalla :ashamed: , vauva käytettiin illalla kylvyssä, siihen saakka kaikki meni hyvin. Sitten söi ja aloin laittamaan pikkuherraa yö unille toiveissa päästä lämpöiseen saunaan! Lämmitettiin siinä samalla saunaa ja yleensä päästään itse sitten vauvan kylpemisen jälkeen itsekin pesulle. Näin kuvittelin nytkin.. Mutta vauvallapa iski sitten vatsan väännöt! Siinä sitten meni toista tuntia, että ne väännöt lopulta helpotti. Välillä pyysin jo miehenkin tekemään jotain. Kuitenkin kun hän vähän aikaa siinä yritti vauvaa tyynnytellä, tulin jo takaisin, mietin että mikähän vauvalla on. Mies siinä väsyksissä veti jalkapallon kokoisen herneen nenään, että en muka luota hänen lapsen hoito taitoon :| . Minä jo mietin josko toisen jäi sittenkin nälkä, kun itki vaan. Ja mulla ne eväät on. Ja kaikkea muutakin "kivaa" siinä sitten kumpainenkin väsyksissä toiselle sanoi.. No, poika rauhottui siinä puolen yön jälkeen ja pääsin saunaan 00.30 :) . Mulla taitaa olla vähän samaa vikaa, että haluan hoitaa vaan itse, en ketään muita meinaa päästää. Hyvä jos mies saa hoitaa :ashamed: . Mieshän sanoikin jo raskauteni aikana, että saa nähdä saavatko he muut edes kskea vauvaan, kun syntyy, niin kauan olen sitä pikkuista toivonut. Pitäisi vaan muistaa, että ne voimavarat ovat rajalliset itselläkin. Ja kun on muitakin käytettävissä, niin käyttää. Mutta minä vaan en tahdo raaskia...

Sammaksesta Meillä sitä on vähin kielessä. Ihan puolukka mehu hoidolla ja on mielestäni hyvin vähentynyt. Syönnin jälkeen otetaan ensin pikku huikat vettä, maidot huuhtoutuu pois ja sitten puolukkamehuun kostutetulla pumpulipuikolla sivellään kielelle. Ihan pakasteesta olen ottanut sokeroimattomia puolukoita ja mössään ne sitten johonkin pikku purkkiin. Muutamia kertoja riittää siitä sitten hyvin, jääkaapissa säilytän.

Jeps, mutta nyt käymään itsekkin raittiissa ilmassa. Vauva nukkuu jo terassilla, nappaan siitä vaunut mukaan ja koiran. Pari viimeistä päivää ollut niin karsea keli, vettä satanut ja pääkallo keli. Että ei juurikaan ole pirtistä kauheasti päässyt. Mutta nyt oikein kiva pikku pakkanen ja ei kai niin kauhean liukaskaan. Näin ne säät vaihtelee, eilen oli lämmintä 4 astetta! Mukava aina noiden vauvan vaatteiden kanssa puntaroida.. Ettei ole liikaa tai liian vähän, kun säätkin vielä noin vaihtelee.

Mutta nyt ulos!

-Tytteli74 ja poika 5 viikoa 5 päivää
 
kysymys syökö täällä kuin moni vitamiinia?vitaplussaa tai jotakin muuta?
eilen ostin purkin,ja eilen illalla otin sitten yhen tabletin kun kävin nukkumaan ja sitten tänä aamuna toisen..ja tyty on sitten tosiaan tirinäpäällä tänäänkin..ja pylly senkun laulaa,ja kakkaa tulee.nytkin tunnin sisällä on kolmet kakat tehny..et voiko nuo vitamiinit aiheuttaa vauvalle vatsan väänteitä?

kiva ilta tiedossa jos tyty tähän malliin jatkaa..en taija isäntää laskeakkaan sinne pikkujouluihin..ei nyt sentään..kyl se saa sinne mennä :D

lillastina positiivarit sivuilla on myös paljon joulusia runoja.sekä muihin tilanteisiin sopivia runoja ym..sieltä klikkaa linkin värssypankki muistaaksein..
 

Yhteistyössä