-LOKAVAUVAT 2007-

Ginnifer
... mutta voiko vauva nukkua liikaa? Meillä on ollut hyvät unenlahjat koko ajan, mutta viime yönä neitonen veteli sikeitä jo peräti 6 tuntia, vieläpä omassa korisängyssään, jossa ei muuten hirveästi viihdy. Olisiko pitänyt herättää syömään välillä? Kun olen siitä saanut kahdenlaista ohjetta: että yöllä ei herätetä jotta oppii erottamaan yön ja päivän, ja toisaalta, että vähintään 4 tunnin välein kuitenkin pitäisi saada rintaa, kun on niin nopeasti sulavaa se rintamaito ja pienellä pieni mahalaukku.

Ruokana meillä siis rintamaito ja kerran päivässä pieni määrä (n. 20 ml) korviketta, josta siitäkin olis tarkoitus päästä eroon. Ja ikää siis vajaa kolme viikkoa.
 
Ginnifer; Itse en herättäisi vauvaa välillä syömään vaan nukkua posottelisin itsekin jokaikisen tunnin mitä vauvalta saa nukuttua. Minäkin olen kuullut että vauva pitäisi välillä herättää syömään, mutta jos vauva on normaali kokoinen eikä keskonen tai muuten vaan pieni painoinen niin miksi ihmeessä pitäisi herättää kesken unien. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni enkä todellakaan osaa sanoa mikä on oikein tai väärin.

Meillä tuo vauva on edelleen "helppo", nukkuu ja syö vain. Se on kyllä ihmeellistä miten tuo lapsi muuttui viime viikon puolen välin jälkeen. Ihan kuin joku olisi käynyt vaihtamassa tuon vauvan keskiviikko iltapäivänä :D Sen olen huomannut että pikku herra on erittäin kova syömään ja jos maha ei ole ihan täynnä niin ei varmasti jää sänkyyn vaan kätinä alkaa samontien.

Meillä poika ei nuku vaunuissa ulkona silloin jos vaunut ei ole liikkeessä. Sen hetken on tyytyväinen kun työntää, mutta heti kun pysähtyy niin ei mene puoltakaan tuntia kun kuuluu jo huuto. Ylipuenkohan vai mikä tuossa vaunuissa nukkumisessa tökkii??

Mukavaa isänpäivää,

Katja ja vauva huomenna neljä viikkoa:heart:
 
Heippa pitkästä aikaa!!!!

En ole pystynyt oikeen kirjottelemaan kun olin niin kauan kipeänä :| Mulla oli siis rintatulehdus,mutta jostain syystä ekat antibiootit ei tepsiny ja lääkärit ei ottaneet mua aluksi tosissaan,niimpä tulehusarvot huiteli 178 ja jouduin osastolle kolmeksi päiväksi tippaan. Nyt siis kaikki hyvin ja toissapäivänä pääsin kotiin =) Kuumetta oli kymmenen päivää 39-40astetta...huh huh!!!!en oo koskaan ollut niin kipeä!Se rintatulehus ei ees tuntunu miltään sen kaiken muun jomotuksen seassa...

Nyt siis vauva saa pelkkää korviketta,rassun maha ei kestä tätä mun 4krt vrk lääkekuuria,oon sitten lypsänyt rinnat aina tyhjiksi,mutta maito senkun hiipuu :| Kyllä sitä vielä desin verran tulee pumpatessa mutta siitä 20ml toisesta ja loput tulee toisesta. Katotaan nyt,viikon päästä loppuu tuo lääkekuuri,jos sitä sais sitten uudestaan nostatettua maidon =) mutta paineita en jaksa ottaa. Hyvin tuolle näyttää korvikekkin maistuvan,vetää 1,5dl kerralla pullosta ja huomena ikää tasan 3viikkoa :heart:

Mukavaa isänpäiväiltaa kaikille!!!

Diipeli ja poikamme kippuravarvas :heart:
 
Ensimmäistä isänpäivää täällä vietetty. Herätettiin isä aamulla, sai aamukahvit sänkyyn ja pienen lahjan. Ihan kivaahan se oli vaikka tuskin poika siitä mitään tajuaa. Hymy oli kyllä herkässä pojalla aamulla. Hän on nykyään oikea aurinko aamuisin. Yhtä hymyä koko ajan. Mikäs sen kivempaa, kun nostaa pojan omasta sängystä hoitopöydälle ja ensimmäiseksi poika hymyilee minulle. Hyvä tapa aloittaa päivä.

Tänään olen tehnyt oikein suursiivoiksen omissa vaatekaapeissa. Paljon vaatetta lähtee UFF:in laatikkoon. Mies teki samoten. Poika killitti siivouksen ajan sängyn päällä ja jutteli leluilleen. Sitten välillä kyllä on ollut pientä vatsanvääntöä. Aina ruokailuiden jälkeen on kitinää, mutta se helpottaa kun pääsee makaamaan mahalle tai olkapäälle. Nyt isä ja poika vetää sikeitä tuolla olkkarin sohvalla, saa hetken olla omissa oloissa. Ihan kiva. Kyllä nyt alan perumaan niitä puheita isännän osallistumisesta. Nyt on jokin uusi vaihe päällä. Poika on koko viikonlopun aikana ollut varmaan enemmän miehellä kun minulla. Joka on tietty hyvä. Mielellään jätän heidät ihan kahdenkin. Mutta kyllä itselle tulee sitten ikävä poikaa.

Lapanen mielellään lähden kärryttelemään, ihan millon vaan! Täytyy sopia treffit jossain. Kunhan tuo kammottava vesisade lakkaisi!

Chilum tervetuloa mukaan! Jos saisin udella sulta vielä raskausviikot millon tyttösi syntyi ja hänen painon ja pituuden ja jos nimeä löytyy jo... Niin päivittäisin ne tonne etusivulle.



Ginnifer Kyllä mäkin varmaan antaisin vauvan nukkua herättämättä. Kyllä hän sitten varmaan ilmoittaa kun on kovakin nälkä. Meillä oli alussa niin, että keskolasta kehoitettiin viimeistään 4 tunnin päästä herättää poika, jos ei itse herää, mutta nykyään, jos joskus kävisi niin hyvin, että poika nukkuisi 6 tuntia putkeen olisin todella onnellinen. Meillä nukutaan korkeitaan 4 tuntia putkeen. Sekin on hyvä. On kyllä välillä niitä öitä kun nukutaan vaan 2 tuntia ja sitten taas syödään.

Huomenna taas maanantai, on se kumma miten tää aika kuluu niin nopeasti! Nyt täytys vielä kirjoittaa yksi kirje, ennenkun menen herättelemään poikia. Ei saa nukkua liikaa, muuten menee yöunet!

Elza ja Aron 2kk ja 14 päivää
 
Ginnifer
Kiitos Katjanna ja Elza,

itsekin ajattelen että on väärin herättää pientä keskellä yötä. Kun meillä oli ongelmaa painon laskun kanssa niin yritin sitä muutamaan otteeseen tehdä, mutta ei ollut suuri menestys: ei se tissi kiinnostanut kun ei ollut nälkä. Tunnin kuluttua saattoi sitten itse herätä ja silloin kyllä maistui ruoka oikein hyvin!

Kivahan se vaan on äidin kannalta jos vauva on hyvä nukkumaan, saa itsekin nukuttua. Ja ehkäpä tää on perinnöllistä: mun äiti ei väsy kertomaan miten ekana kotiaamuna se heräsi ihan paniikissa että vauva on kuollut kun ei ole herännyt koko yönä - no ei ollut, minä se vaan nukuin 8 tunnin unia alusta asti, ja onhan ne unenlahjat mulla ihan hyvät vielä aikuisenakin...

Joo... nyt illan tissimaratoonille, ja sit voitais ottaa taas kunnon yöunet. :)
 
Ristiäiset ohi onnistuneesti tääläkin ja Pessi Viljamihan se pojasta tuli niinkun jo oon paljastanukkin.
Pojat oli kummatkin kiltisti ja hiljaa koko toimituksen ajan. Pessi viihty hyvin kummisedän sylissä.
Ja äidin kohokohta eilen kun pääsin esikoisen kans saunaan ja joinpa jopa yhden ykkös oluen...ai että oli hyvää :p minä suuri oluiden ystävä.

No nytpä tuo isompi huutelee sängyssään ja Pössykkä nukahti syliin joten hommiin.

yksäiti+pojat

profiilissa kuva ristiäisten päätähdestä :heart:
 
Keiju: En valitettavasti tunne juurikaan tyttöpeikkoja, mutta Ronja on peikkomasin nimi mitä tiedän. Eilen tuli tellusta Ronja Ryövärintytär -tuli niin lapsuus mieleen.

Ginnifer: Minä kysyin neuvolasta et pitääkö vauva herättää syömään. Alkuun tuo pieni mies saattoi nukkua kahdeksankin tuntia putkeen. Minullekkin sanottiin, että ei kannata herättää kun paino nousee normaalisti. Nyt on jo ikävä niitä 8 tunnin yöunia... Ei tuo kyllä vieläkään herää kuin kerran yössä (noin viiden aikaan), mut menee tosi myöhään nukkumaan.

Diipeli: Hyvinhän sulta maitoo tulee jos desin saat kerralla pumpattua. En oo kokeillu nyt hetkeen pumppaamista, mutta tuskin enempää irtois. Mulla sama juttu. Toinen rukkanen siis ihan kuiva. Jätkä meinaa hermostua tissillä kun maitoa ei irtoa tarpeeksi rivakasti ja alkaa kiskoa ja riuhtoa. AUTS! :x En tiedä onko vaikutusta sillä että saa iltaisin myös pullosta. Onkohan oppinu saamaan ruokansa liian helpolla. Muistaakseni kyllä riuhtoi jo aiemmin tuota "kuivempaa" tissiä.

Katjanna: Käsittääkseni tuo on aika yleistä että vauva herää kun liike loppuu. Tuskin se pukemisesta on kiinni, mut ihan mielenkiinnosta, kuin paljon laitat vaatetta vaunulenkille? Meillä on nyt ollut alusvaatteet, housut, paita, toppapuku, lapaset, tossut, kypärämyssy, pipo ja sit vielä vauva makuupussiin ja pehmeeseen kantokoppaan. Lenkin/unien jälkeen vauva on ollut lämmin, mutta ei hikinen.

Yritin tänään ottaa kuvia joulukortteja varten. Yllättävän vaikee saada otettua tollasesta pötkylästä kuvaa joka ei näytä lavastetulta. Ainahan meillä ollaan tonttulakit päässä... :LOL:

Susa ja "Ukko"
 
Tämmönen pikakysymys heti aamutuimaan. Mulla alkoi sitten eilen ensimmäiset kuukautiset synnytyksen jälkeen. Onko se ihan normaalia, että, ne on kovinkin runsaat? Mulla on aina ollut suht niukat kuukautiset, mutta kivuliaat. Nyt on päinvastoin, ei satu melkeen yhtään, mutta vuodan aivan tajuttomasti. Ei ole ennen tarvinnut yöllä vaihtaa sidettä.

Tänne kuuluu hyvää. Poika nukkui taas oikein upeat yöunet. Puoli 11:toista puoli kolmeen, sitten syötiin ja sen jälkeen puoli kuuteen, jonka jälkeen heti jatkoi unia tonne puoli yhdeksään asti. Eli ihan kivasti on itsekin saanut nukkua. Kyllä se on hyvä, että saa uöt nukuttua, mulle se on todella tärkeetä.Muuten olisin kyllä aika zombie.

Hauskaa maanataita kaikille!

Elza ja Aron 2 1/2kk
 
Jospa minäkin tänne ilmoittautuisin. Poikamme syntyi siis 25.10 . Painoa oli 3660g ja pituutta 52cm. :heart:
Eipä ole tarvinnut tässä koneella pyörähtääkään piiiiitkiiin aikoihin. Sen verran on tuo pieni mies pitänyt kiireisenä. Meillä menee yöt melkein valvoessa. Sattuu tuo pojan tankkausvaihe siihen yöhön, enkä oo yrityksistä huolimatta saanut sitä juurikaan hilattua sinne iltaan. Eilenkin söi ilta kymmenestä sinne yhteentoista, nukkui siitä sitten yhteen ja sitten taas syötiin ja valvottiin kolmeen. Ja puol neljä poika oli taas jalkeilla vailla evästä :headwall: :headwall: :/ Eikä sitten suostunut asettumaan ennen kuin oli saanu koko muun perheen ylös, eli simahti sitten tyytyväisenä puol kasilta :| Minä alan olla aika zombie täällä...... Että ei kellään olis vinkkejä tuosta päivärytmin muutoksesta??
Muuten toinen on oikein ihana ja kultainen, eikä onneksi ainakaan vielä tunnu vatsavaivojakaan olevan.
Ristiäisiä täälläkin suunnitellaan. Papin pitäisi tänään ottaa yhteyttä meihin ja varmistaa käykö hänelle meidän ykköstoivepäivä. Sitten pitäisi vielä päättää kummit. Siinä meillä tulee miehen kanssa vähän erimielisyyttä, kun miehen puolelta olis vaihtoehtoja vaikka kuin, mut miun puolelta mies valkkasi serkkuni, joka on samalla miehen kaveri. Muita miun ehdotuksia ei oikein ota kuuleviin korviinsa. Ahistaa!!! Haluisin ihan oikeesti jonkin sellasen, jonka kanssa minullakin olisi yhteisiä puheenaiheita...Joo!! Vali vali :D
Pitäis mennä nukkumaan, kun poikakin vielä nukkuu, mut ei millään malttais, kun oikeesti nää on niitä ainuita hetkiä "miun omaa aikaa".. Oon varmaan ikävä äiti, mut ei miulla oikeesti oo päivässä yhtään hetkee omaa aikaa jos en sitten tingi omista unista, tai kotihommista.
Onko muuten sectiolla merkitystä maidon tuloon?? Kun miusta tuntuu, ettei miull amitenkään riitä maito, vaikka oon tehny sen eteen vaikka mitä. Viikonloppuna toinen nänni meni ihan auki ja se kävi vuotamaan sellasta kellertävää yökköä. Eli se on toistaisieksi poissa pelistä, ja korvikkeeseen ollaán jou´duttu turvautumaan. Oon koettanu käsin sitä lypsää, ettei ihan kokonaan maidontulo loppus.. Jaahas. Nyt alkaa pinnasängýstä kuulua murinaa, eli siellä ollaan kohta evästä vailla.. Rintaan koskee jo valmiiks :'( :(

pikkumyy ja pieni karhunpoika 2viikkoa 3päivää
 
aamulenkki neidin kanssa tehty..nyt nukkua posottelee vaunuissa.

katjanna meillä venla ei kanssa kunnolla suostunut ekaan kuukauteen nukkumaan vaunuissa,silloin nukkui kun olivat liikenteessä.mutta nyt on n.kaksi viikkoa nukkunut vaunuissa ihan hyvin vaikka eivät liikukkaan.yhtenä aamuna vaan tyrkkäsin neitin tuonne vaunuun ja vähän aikaa paikallaan työntelin,ja sinne nukkui.
ja tais n.parisen tuntia nukkua.
välillä vieläkin joutuu käydä tuttia laittaa suuhun kun puottaa sen pois,mutta jatkaa sitten vielä unia.
nyt on nukkunut sellasia 3-4.5h unosia.
tytylle olen laittanut päälle (nyt kun on ollut pikkunen pakkanen ja tuullut kovasti)sisävaatteet-body,potkarit,sukat.sitten ohkaset villahousut+takin.lapaset,villasukat,kypärähatun ja fleese hatun.sitten toppapuku ja pakkauksen makupussi.

pikkumyy mulla kun tehtiin sectio niin kyllä mulla maitoa jonkun verran tulee,mutta ei sillä kyllä vauvaa kylläiseksi asti ruoki.hää nyt imee jonkun aikaa aina ruokailun alussa kummastakin rinnasta,ja sitten korviketta päälle.yöllä annan pelkkää korviketta.
ite kanssa rintapumpulla yritin lypsää..mutta liekkö sitten tekniikka väärä vai mikä,mut en saanut kuin n.ruokalusikallisen tulemaan.
kuitenkin sitä maitoa tulee,kun aamulla ja pitemmän syöttövälin aikana rinnat täyttyy maidosta.

mutta nyt pitää lähtee jotakin ruokaa itelle ettimään,ja lukemaan päivän lehden.

niinukka ja venla 6vkoa.
 
Huomenta mammat,

isänpäivästäkin selvittiin - meinas etukäteen ahistaa.
Mutta mutta - eilen käytiin biopapan luona kutsuttuina kaffeilla viuviun kans. Vierailu oli oikein mukava ja luonteva - nostan hattua kooooorkealle näille bioisovanhemmille. Olipa paikalla vielä isomummikin 90v , jolle lasta vilautettiin myös. Ja Viola oli söde ja vei kirjapaketin lahjaksi papalle !
Mulla oli ja on oikein helpottunut olo, ja tuntuu ettei tehty ponnistelu loppuraskaudesta sitten ollut turhaa. Joskus näin ...

Pikkumyy
etc: sektio voi hidastaa , mulla kyllä jo tulee vaikka kuinka. Luulen että myös tuo sähkölypsyhärveli auttaa/auttaisi - itse en ymmärrä miten joksu jaksaa yhtälailla käspelillä lypsää. Ja se runsas syöminen ja juominen, jatkoin itse aika samalla kuitupitoisella ruokavaliolla kotona. Ja kaapissa on - tosin avaamattomana - maidonherutusteetä , saa luontaiskaupoista ? - joka kuuluu muutamia kamuja auttaneen...
Ja ensin meinasin etten lansinohia osta - ostinpa juu. Rasvauksesta oli myös vinkki, että jälkeen imetyksen rasvaus (lansinoh/bepanthen) ja enne imetystäkin voi laittaa esim lansinohia... ei tartte pyyhkiä pois (itseasiassa kumpaakaan...).
Unirytmit on mysteeri - tosin meillä taas kapaloidaan nyt! Viime yö meni 5 t+ 3 t yöunille, eli yks syöttö - ja edellinen huimat 7t unta putkeen ... pientä tuhinaa välillä. Mutta kapaloissa rauhoittuu ihan eri tavalla... saatiin lahjaksi ruskovillan vilakapalo jonka olen (lopultakin) oppinut napakasti laittamaan ... siperia opettaa :) :)

Nukkumisfilosofiasta - onko joku painoraja 4-5 kg , ettei tartte vauvaa herätellä ? Samoin muistelen - jos vauva saa ravintoa riittävästi muuna aikana - yön voi antaa huoletta nukkua niinpitkään kun nukkuu. Itse olen kyllä pitkien unien kannattaja - paitsi itsekkäistä syistä - myös vauvalla erittyy kasvuhormoonia pitkien unien aikana, lie loppuviimein immeiselle terveellisempää kuin lyhyiden tirsojen vedättely...

Tänään olisi rotavirusrokotus - saa nähdä mitä siitä seuraa . Onko muilla kokemuksia ?

lumisin terveisin,
papu & viu , kohta 6 viikkoa

 
Keiju07
Huh, onpas paljon kommentoitavaa. Toivottavasti muistan kaiken.

Katjanna, meillä siis ihan sama tilanne tuon vaunuissa nukkumisen suhteen. Kun liike lakkaa, niin herääminen tapahtuu yleensä kymmenessä minuutissa. Uskoisin, että tilanne muuttuu, kun tyttö hieman kasvaa. Täytyy kyllä myöntää, että olen ollut hieman laiska tuon ulkoilun ja ulkona nukutuksen suhteen. Osittain johtuen tuosta surkeasta sadekelistä, joka on jokapäiväistä.

Pikkumyy, ihan sama homma täällä, koen ettei ole mitään omaa aikaa elämässä tällä hetkellä ja siksi pihistelen omista unista, jotta saan edes hetken tehdä jotain... Kotitöistä kun ei voi loputtomiin tinkiä. Ja silti, onhan mulla tuo mieheni hyvänä apuna, joten todellinen hatunnosto yksäidille ja YOdottajalle. Itse en pärjäisi yksinäni.

YOdottaja, mitä mitä.. saatteko te jo rotarokotuksen? Juuri luin jostain, että se annetaan lapsille, joiden ikä on 3 kk-35 kk? Vai sotkenko influenssarokotukseen, kuka tietää? Ehdottomasti haluaisin tuon rotarokotuksen tytölle.

Miten muuten, oletteko laittaneet vieraat pesemään kätensä ennen kuin ovat vauvan kanssa tekemisissä? Itse pestään kädet aina kotiin tultaessa ja muut normaalit hygieniat ja muutama ystäväni osaa pyytämättä pestä kätensä meille tullessaan, samoin minun vanhempani. Toisen puolen isovanhemmat eivät kuitenkaan eikä suurin osa muista vierailijoista. Miten olette toimineet? Onko kovin epäkohteliasta pyytää kaikkia tulijoita pesemään kätensä. Saatan olla vähän turhan tarkka, mutta oikeasti vatsataudit jyllää tuolla enkä soisi pienen saavan sellaista tai mitään muutakaan pöpöä.

Meillä nukuttiin yö kahden tunnin pätkissä, huh. Pienestäpä sitä on kiitollinen, kun on tottunut noihin tunnin pätkiin. Te, joiden vauvat nukkuu öisin hyvin: älkää ihmeessä herätelkö syömään! :)

Hauskaa alkavaa viikkoa kaikille!

Keiju ja peikkotyttö 19 vrk
 
Meillä olis pitänyt herätellä Eeroa alkuun 3h välein syömään, mutta kotona sitä en tehnyt enää. Tosin, heräsi ihan itse.
Ginnifer, älä herättele, jos kerta tyytyväisenä nukkuu. Voin sanoa, että noi välit vaihtelee huomattavasti. Meillä Eero söi 3h välein, sitten alkoi tulla pidempiä, kunnes taas yks yö 3h välein... Viime yönä syötiin KERRAN!! Ihanaa.
Tuskin ens yönä kuitenkaan..

Mulla sektion jälkeen ei tullut maitoa, mutta ei sitä hirveesti tullut alatiesynnytyksenkään jälkeen.

Arvatkaas, mä sain äsken jalkahoidon!! Eka kerta ikinä. Sain lahjaksi vanhalta naapurilta. Taidan ottaa toistekin ;)

-Vilma ja Onni 3v ja Eero ihan just 2kk- :flower:
 
keiju07 se on influenssa rokotus mitä tarjotaan,ja kai suositellaan 3kk-35kk ikäsille.ite olen kanssa miettiny josko sen rota virus rokotteen otattasi tytylle..pitää seuraavan kerran neuvolasta kysyy,et kirjottaako lääkäri sen reseptin,vai miten.

minä olen tarkka myös käsi hygieniasta,meillä oma porukka joutuu pesemään kyllä kädet joka kerta kun tuleevat ulkonta sisälle..vieraita en ole velvottanu pesemään käsiään..mutta eipä noita vieraita kamalasti ole käynytkään.
minä en mitään muuta inhoo,kun et joku vatsatauti iskee päälle.

jo kerkesin perjantaina säikähtää pahanpäiväsesti kun etätytöt tuli,ja nuorempi oli linkassa oksentanu..et sillä on joku mahatauti..mutta onneksi sillä oli vain matkapahoinvointia,kun olivat peräpenkissä istuneet
sehän tässä ois vielä puuttunu.
viime jouluna oltiin koko lössi vatsataudissa,kun etätytöt olivat sairastaneet viikkoa enne joulua vatsataudin,ja kun tulivat meille niin oltiinkin sitten muutaman päivän sisällä siinä taudissa :eek:
kuulema se pöppönen voi kynsien alla elää jopa 8 vuorokautta.kiva kiva
 
Puen vauvalle vaunuihin lapaset, villasukat, kypärälakki, lakki ja pöllötoppis ;) sitten olen laittanut vaunuissa sen siihen äippäpakkauksen pussiin ja jos ollut kovin tuulista olen laittanut vielä peiton päälle, mutta peittoa en siis käytä jatkuvasti. Ihan on ollut lämpimän tuntuinen kun olen riisunut, mutta ei mitenkään hikinen. Villavaatteita poika inhoaa yli kaiken ja kun ne puen päälle niin kauhea huuto alkaa.

Infulenssa rokote on tuo 6-35 kk, juuri aamulla soitin kyseisestä rokotteesta. Käsihygeniasta olen minäkin tarkka ja siitä pitäisi kyllä vieraidenkin ymmärtää olla jos vauvaa mielivät katsomaan. Luulisi aikuisten ymmärtävän sen ihan itsestäänkin, ilman että tarvitsee asiasta mainita |O

Vaikea kirjoittaa kun vauva roikkuu käsissä joten palaillaan :wave:
 
tin
Isänpäivästä selvitty. Poika valvoi isänpäivää edeltävän yön klo 2-7, torkkui vaan välillä. Neljältä herättelin isukkia sitte valvomaan lahjansa kanssa. Onneksi oli viikonloppu, viikolla en raaskisi miestä herättää kun täytyy aikaisin nousta töihin muutenkin. Sain ite siinä sitte nukuttua 3h ku miehet oli seurustellu:) Kiva muutes että YOdottajalle jäi hyvä kuva bioisovanhemmista, se voi olla Violalle lahja isompana.

Elzalle piti menkoista kommentoida, kaveri just varotti että kuukautiset voivat olla todella runsaat synnytyksen jälkeen. Hänen poikansa siis nyt 5vuotias ja vieläkin kuulemma on aivan kamalat menkat. En tiedä onko pysyvä ilmiö. Toivottavasti ei.'

Jälkivuodosta on pitäny kysyä, kauanko teillä on kestäny? Mulla on vielä vähäistä vuotoa. Semmosta ärsyttävää että täytyy kuitenkin pitää sidettä/pikkuhousunsuojaa. Synnytyksestä huomenna 4viikkoa. Sais loppua jo!

Vaunuissa meidän poika nukkuu loistavasti kun ne on liikkeellä mutta kun pysähdytään niin usein käy niin että poika herää melkein heti. Nyt on nukkunut pihalla 20 min :)

Diipeli: Hui, kamala, onneksi oot nyt parantunut! Oliko poika isänsä kanssa kotona vai saiko olla mukana sairaalassa?

Aika paljon palstailijoita joista ei ole hetkeen kuulunut... Toivottavasti kaikki on hyvin. Nyt siivouspuuhiin kun kultapoika nukkuu!
 
tännehän on taas tekstiä tullu :eek: en ees muista mihin kaikkeen sitä piti vastailla,mut mennään ny vaik alhaalta ylös :D
tin tosta jälkivuodosta...meil huomenna 3vko pojan syntymästä ja kyl mä vieki sidettä käytän....vuoto pysyny samanlaisena jo 3vko eli sellast rusehtavan punaisen limaista :LOL: (kaikkee sitä tulee kirjoteltua)....sit hassua mut oon huomannu ny parina päivänä sellast menkkamaista tunnetta mahassa :whistle: et ei vaan jatkuis täs menkat suoraan!!!???!!!

diipeli onneks ny kaikki hyvin ja oot kotona...ei ne sairaalakeikat ikinä kivoja oo....niin ja kysympä minäkin,et oliko vauva mukana sairaalassa???

tais tos olla puhetta nois herätys väleistäki...meil poika nukahtaa yöunille n.8-9illalla sit herää siinä 12-01 maissaekan kerran sit 3-4 maissa ja sit 6-7 maissa.....siitsitten joskus herätäänki mut joskus jatketaan unia vie tunnin tai kaks! päivisin nukkunu ny vaan yhet pidemmät unet ja ne just tälleen 15-18...eli pitäs kohta herätä...muuten on vaan sellasia 30 min pätkiä päivällä.....
vaunuissa nukkuminen ei meiltäkään vie oikein suju...nukkuko tänäänki jopa 45min
:LOL: ja siinäki välis kitisi aina välil....piti mennä työnteleen toista!
sitteri on meillä oiva apuväline...sie se aina mollotta ku äiti tekee omia hommia :) lattiallakin viihdytään jo jonkun verran,ku sisko lukee satuja!!!!
mut joo...ny pitää saattaa likka jumppaan ja odotella,et poika herää syömään....sit onki jo ilta toimien aika pikkuhiljaa...

henkka ja veeti huomenna 3vko
 
haaveissa olisi huomenna aloittaa ulkoilut vauvan kanssa, silmätulehdus ja kurjat säät on pitänyt meidät sisätiloissa, ja kysyisinkin että millä suojaatte vaunun aukon ettei pääse tuuli puhaltelemaan vauvelin kasvoille? ja onko olemassa vaunuihin kissasuojaa?
ja toinen asia; mites on muilla sektiolaisilla masut parantuneet? haava mulla ihan ok, mutta kovin kosketusarka on navanseutu, ei kärsi mitään housuja juuri pitää, paitsi äitiyscollegepöksyjä....
tämä sisälläolo tekee kohta mökkihöpsäksi, toivottavasti pääsis tästä eteenpäin jo päivittäin vaunulenkille läskejään sulatteleen, ei meinaan imetys vie ainakaan mun kiloja, vaikka ihan täyspäiväsesti imutellaan, vielä toisina päivinä jopa tunnin välein..puuh että olen puhki.....

:wave: tilda+poju3vk :heart:
 
Tilda; Minä olen laittanut harson pyykkipojilla kiinni siihen vaunun aukkoon. Eipä tuo meidän poika ainakaan vielä tykkää vaunuissa uinua, mutta odottellaanpa jospa ne unet maistuisi paremmin vähän "isompana". Tyttö tykkäsi aikoinaan nukkua ulkona vaunuissa ja parhaillaan veteli neljän tunnin unia. En vaan muista minkä ikäinen hän oli silloin kun unet maistui parhaiten. Nyt olen vähän huulet pyöreänä tämän toisen kans kun ei millään asetu vaunuihin jos ei ole liikkeessä koko aikaa. Olen ainakin kuullut olevan kissasuojia olemassa, mutta kokemusta ei itsellä ole.

Pojalle on tullut hormooninäppyjä ja naama on aivan kamalan näköinen. Yleensä ne tulee kuulemma noin kuuden viikon ikäisenä, mutta meillä on tullut jo tälle neli viikkoiselle.

Eilen kun hehkutin että poika on ollut helppo, niin eipä ollut enää sen hehkutuksen jälkeen. Illalla kätisi pari tuntia ja taas oli niin vietävän hankalaa laittaa nukkumaan. Poika oli ihan yli väsyksissä ja todella työläs saada hänet rauhoittumaan omaan sänkyyn yöunille. Muutenkin oli aika levoton sinne kahteen asti kunnes sitten imetin taas. Eipä passaa enää hehkutella helpolla vauvalla kun heti käy päinvastoin:kieh:

 
Jospa mekin nyt viimein tänne tultaisiin =)

Meidän Pötkylä syntyi siis 18.10. ja mitat 3155g 48cm ja pipo 35cm rv 38+3. Odotettu "iso" vauveli huijasi siis kolmea lääkäriä mennen tullen ja olikin minivauva :D Lapsivettä oli paljon ja istukka 700g. Taisi Pötkö vaan olla valmistautunut viettämään masussa aikaansa jouluun asti,mutta lääkärit päättivät toisin B)

Meillä on alusta asti mennyt hienosti. Rytmi on oikeestaan sama kuin masussa. Yöunille yleensä 23.00 aikaan ja yksi herääminen n.4-5.00 aikaan. Kylpypäivinä nukahtaa aiemmin ja silloin saattaa olla 2 heräämistä. Aamulla heräilee kun muutkin heräilee.

Tissittelystä meillä ei tullut mitään. Imuote oli huono ja pääsi sitten pullon makuun, tosin mulla nousi maitokin vasta neljäntenä päivänä. Ja neiti on aikas syöppö ollut alusta asti.
Kuitenkin olen hoidellut maitoa suunnilleen litran päivässä pumpulla ja muistutellut myös tissiäkin. Tänään itseasiassa imutteli tyytyväisenä kummastakin rinnasta hyvällä otteella ilman raivoja =) Pumppuna mulla on tälläkertaa Avent isis ja voin kehua sitä parhaimmaksi mitä mulla on koskaan ollut. Tuntuu että maidon tulo ei ainakaan tässä vaiheessa ole loppumassa vaan kiihtymässä. Ja tällä saa kyllä rinnat hyvin tyhjiksi. Edelliset on olleet sähkökäyttöinen ainu ja joku ikivanha käsikäyttöinen, joilla ei saanut tyhjäksi ja lopulta oli joko rintatulehdus tai maidon tuotanto loppu. Mitä pumppuja teillä muilla on käytössä joilla maitoa ei tunnu heruvan? Ja muistattehan säännöllisen pumppaamisen ja myös yölläkin? Itse en joka yö jaksa pumpata, mutta koitan 2-4 tunnin välein pumpata. Ja näin jatkuu meillä niin kauan kuin maitoa riittää. Sitten kun loppuu niin korvikkeeseen siirrytään.
=)

Täytyy päivittää tuohon profiiliin meidän tytön kuva,kun siellä taitaa olla vielä Pötkön yksiö :whistle:

Milli ja Pötkylä torstaina jo 4viikkoa :heart:
 
Moikka, Lastentarvike ainakin myy sellaista Hepe-kissasuojaa mulla on ollut se käytössä edellisellä ja oli todella hyvä kun meillä liikuskeli paljon harakoita ja oravia pihalla. Nyt sitä vaan ei pysty käyttämään kun on noi kaksoset ja se oli ykkösten vaunuihin tarkoitettu. Suosittelen sitä. Ja siellä on myynnissä vaunuihin myös tuulisuojaa joka on kanssa tosi kätevä tosin sideharso ajaa saman asian on ollut käytössä molemmat konstit edellisellä. Sideharso pysyy hyvin myös sadesuojan reunan alla, jos suoja on käytössä, suojahan pitää myös hyvin tuulta ja pienentää kivasti kuomun aukkoa. =)

Piituli ja Emma&Essi 8 viikkoa ja risat
 
Huomenta!
Eero herätti viiden maissa, syötin ja jatkoi uniaan. Mulle taas unimatti teki lakon, joten nousun sitten kuuden maissa aamupalalle.

Mä en ole suojannut vaunun aukkoa, ötökkäverkon laitan joskus. Mä nostan vaunupeitot ja makuupussin reunat ylös.
Kissaverkkoja tosiaan myy lastentarvikeliikkeet ainakin. En tiedä, olisko Prismassa niitä?

Onko muiden vauvoilla tukkoset nenät? Meillä on ollut lähes koko aika tukkonen, rohisee ja röhisee joskus tosi pahasti. Lääkäri kuunteli keuhkot eikä mitään ollut. Keittosuolatippoja olen laittanut, mutta ei ne mun mielestä suurta apua tuo.

Ihanaa, lunta sadellut vähän!! Sais talvi tulla jo!!

-Vilma ja Eero huomenna 2kk- :flower:
 

Yhteistyössä