Lokavauvat 2007

  • Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti
Jellybean kirjautumatta
Loppuvaiheessa, kun ei tuttipullosta osmosalia saatu menemään, niin ruiskulla suuhun. Olikohan 10 millin ruiskuja, joita neuvolasta saatiin. Myös voi kuulemma kokeilla osmosalin "terästämistä" mehulla, jos silloin uppoaisi paremmin.
 
Maarit74
Kuulosti pelottavalta tuo Iikan kuumekouristusjuttu, toivottavasti alkaa jo vatsatauti helpottamaan, sairaan lapsen hoito on kyllä stressaavaa. Meillä oli aika myöhään viisikuukautisneuvola th:n loman vuoksi ja paino oli noussut 6 vko.ssa vain 300 gr. eli mitat oli 6920 gr. ja pituus 64,5 cm. Tytön syntymäpaino oli jopa 4195 gr. ja nyt kasvukäyrä on oikealla "perimäkäyrällä", mutta tietysti lähtötilanteeseen nähden jyrkän laskeva. Mä vedin omat johtopäätökseni ja unohdin täysimetysajatukset eli ollaan jo vähän maisteltu maissia, porkkanaa, pottua ja päärynää sekä iltapalaksi kaurapuuroa. Tuntuu, että kaikki menee alas heittämällä (noh, maissi tökki aluksi) eikä öisinkään tarvitse ihan tunnin välein kaivaa tissejä tiskiin. Th. oli edelleen täysimetyksen kannalla, mutta sanoi, että ehkä jotain kasvista voisi vähän maistattaa, mä en kyllä jaksanut lapioida yhtä sorttia per viikko- periaatteella, kun tytöllä ei selvästi mitään ennakkoluuloja pöperöitä kohtaan. Ainoa, mikä harmittaa, on se, että pulauttelu ei ole suinkaan vähentynyt vaan lisääntynyt! Eilen syötin hedelmäsosetta puoli purkkia (olisi enemmänkin ottanut) ja tissiä päälle, noin kolme tuntia aterian jälkeen lapsi yökkäsi monet isot sosepuklut paidoille ja matolle...ihan kuin ruoka ei sulaisi kunnolla. Lisäksi pinnaa kiristää sitkeä vaippaihottuma, joka pysyy vain kortisonilla jotenkin kurissa, ei hyvin silläkään. Kortisonia ei saisi käyttää säännöllisesti monestakin syystä, mutta vuorokausi rasvan lopettamisen jälkeen vauvan alapää ja taipeet on tulipunaiset, rikki ja haavaumilla. Vinkkejä? Bepanthenit, sinkit ja perusrasvat + vaseliinit on viimeisten kuukausien aikana käyty heikoin tuloksin läpi.
 
maxiina
kyllä siellä Iikan perheessä koetellaan =( toi kuumekouristelu on tuttu mulle vain mitä olen kuullut, onnea on meillä ollut että ei olla jouduttu kokeamaan sitä. se on vissiin sellainen että tahtoo tulla helposti uudelleenkin jos siihen on taipuvainen.
meillä on kanssa laitettu ruiskulla ns. väkisin suuhun lääkkeet jos ei muuten ole saanut menemään. aika helposti se käy kun vaan ottaa reippaasti vaan ruiskun käteen ja laittaa sen sinne posken viereen, vähän leuasta kiinni ettei kaikki tule suusta ylös ja pruiskauttaa.

tuokin on ikävää että ei saa ihottumaa kuriin millään konstein. meillä on pelastuksena ollut talkki. ja ihan ikävimpiin bepanthen, varsinkin poskiin ollaan jouduttu laittamaan kun posket on välillä olleet punaiset ja kuivat, melkein rikki.

oletteko te muuten antaneet jo vettä? kiinteistä on ollut paljon juttuja mutta entäs vesi? tai muuta kuin maitoa?
mä aloin antaa nokkamukista vettä samaan aikaan kun alettiin antaa kiinteitäkin ja nykyisin se taitaa olla lempparijuomaa =) aina kun näkee nokkamukin niin alkaa sellainen meininki että =) juominen ei nyt ole ihan mitään siisteintä mutta pääasia että on hauskaa =)
meillä yritettään myös kovasti kammeta itseään istumaan. pakko olla mahdottamat vatsalihakset jäpikällä kun sitä tuohua seuraa ;) vielä ei ihan istumaan asti päästä itse mutta ei kaukana ole. selältä vatsalle kääntyy mut ei toista tietä. no mikäpä kiire =)

mut taas jatkuu kotihommat joten ei muuta kuin kevättä rintaan ja koittaakaa parantua te jotka siellä sairastelette ja muut pysykää terveinä =)
 
Sini1977eikirj
Maaritille, Ootteko milloin käyneet lääkärillä tuosta vaippaihottumasta? Tuli mieleen, että jos sinne vaippa-alueelle on iskenyt hiiva ja rasva ei hoido sitä kunnolla. Meilla esikolla ei ekan lääkärin määräämät kortsinivoiteet tehonneet jalkojen taipeisiin, koska oli ilmeisesti myös hiivaa.

Itse käytän rikki meneviin taipeisiin apteekin talkkia, joka kuivattaa paremmin, rasva hautoo. Tietty voi olla allergiaakin eli konsultoisin lääkäri, jos ette ole hiljattain käyneet.

Jaksamisia niin Iikalle kuin Maaritillekin!

Me ollaan oltu flunssassa. Ja ottaa niin päähän, kun lupasivat meille ensi viikoksi aikaa tuonne sairaalaan tuosta allergia-asiasta niin kuinka ollakaan aika onkin vasta toukokuussa. Meni niin hermo... Onneksi yksityiselle pääsee aiemmin, lääkäri lupasi laittaa lähetteen joten pitää sinne sitten aikaa varailla.

Pitää mennä taas, yritän myöhemmin kirjoitella lisää.
 
Jellybean kirjautumatta
Meillä oli muuten neuvola maanantaina. 8350 grammaa ja 70 senttiä. Painokäyrä on ollut jo muutaman käynnin verran laskussa ja jos vielä ensi kerralla on niin pitää ruveta selvittelemään. Yritetään nyt korjata sillä, että useammin päivässä syödään lihasoseita.

Meillä nokkamukista juominen ei onnistunut ainakaan vielä kuukasi sitten. Ei Irkku ymmärtänyt että miten siitä juodaan. Mahalleen käännytään jo sujuvasti ja muutaman kerran toiseenkin suuntaan on mennyt. Navan ympäri on alkanut pyöriä lattialla.
 
Tehotyttö.
Pikaisesti tervehdin teitäkin ennen kuin tässä alan sapuskaa vääntämään..

Tosi hurjan kuuloinen tuo kuumekouristus, huih!
Todella kurjia nuo pienten sairastelut.

Meillä ikää nyt siis n. 5,5kk ja vielä ollaan pelkällä imetyksellä. Tänään ollut vähän taas tiheämmän syönnin päivä. Katsellaan, jos ei taas palaudu normaalirytmiin, niin ehkä aletaan maistella vähitellen. Usein on ollu kyllä näitä pari kolme tiheämpää päivää ja sitten taas tasaantuu.. Mutta pakkohan se kohta on alkaa syöttämään muutakin :) Vettä varmaan aletaan sitten samalla hörppiä ihan lasin reunasta kuten muutkin. En ole tuohon nokkamukiin opettanu ollenkaan, vaan suoraan tavallisesta. Pulloakaan ei siis oteta kuin pakkotilanteissa.

Jaahas, jauhelihat paistumaan...

 
Jelli
Huh, likka, tsemppiä, hurjalta kuulostaa! Toivottavasti tauti on menemään päin ja saatte pian taas olla terveitä!

Ja ikävää kyllä tuo sitkeä vaippaihottuma! Meillä on onneksi pojalla tosi hyvä iho. Nyt on posket olleet vähän kuivat vesipesujen takia ja niihin olen perusrasvaa laittanut.

Oletteko vielä keittäneet veden kiinteiden kanssa antaessanne? Meillä ei ole annettu vettä oikeastaan ollenkaan, poika tulee tissille suun huuhteluun muuta syötyään. Nyt maistellaan uusia viljoja, ohra tuntuu menevän oikein hyvin. Kaipa voisi alkaa vettäkin tarjoilemaan.

Hurjaa, miten aika menee. Alkuun mietin imettäni ehkä nelisen kuukautta, nyt lopettaminen seitsemänkin kuukauden iässä tuntuu tulevan kamalan nopeasti. Mietin siis alkuun, että imetys pitkään tulisi olemaan hankalaa aikaa vievän harrastuksen takia. Mutta hienosti on kyllä mennyt! Ehkä imettelen sinen töihinlähtöön saakka...Ihan kamalalta tuntuisikin, että vauva olisi jo niin iso, että olisi imetyksen lopettamisen "aika"...
 
Maarit74
Olen käyttänyt vauvaa lääkärissä kaksi kertaa ihottuman takia, on kuulema atooppinen iho ja hiivasta ei olisi kysymys, Sibicort-voidetta määrättiin ja sillä pitäisi mahd. hiivatulehduksetkin hävitä. Kunpa löytyisi sellainen rasva, jolla alapää pysyisi edes jonkinlaisessa kuosissa kortison-taukojen aikana. Talkki kuivattaa liikaa, vaikka taipeisiin se auttaa jonkin verran. Mä en ole juomavettä keittänyt missään vaiheessa, kun mulle on monta kertaa painokkaasti sanottu, että kylmää vesijohtovettä voi käyttää janojuomana, näin sanottiin sekä synnärillä että neuvolassa, vaikka kaikissa virallisissa oppaissa ja ohjeissa käsketään keittää vesi niin kauan kunnes lapsi siirtyy kiinteisiin. Mua askarruttaa lähinnä nyt, kuinka usein sitä tissiä pitäisi lapsen syödä, jos maito on edelleen tärkeintä ravintoa? Tyttö syö nyt rintaa pari-kolme kertaa yössä, päiväsaikaan kunnolla kaksi-kolme kertaa, ruuan päälle ei tissittelyt hirveästi kiinnosta, ottaa vain pienet huikat. Vettä tarjoan välillä myös mukista tai pullosta ja pikkuisen juo sitäkin. Kiinteitä olen antanut suunnilleen puoli prk. kasvista lounaaksi, myöhään iltapäivällä puoli prk. hedelmäsosetta ja illalla puuroa vajaan desin hedelmäsoseella terästettynä. Tyttö söisi enemmänkin, mutta puklujen takia en ole uskaltanut kasvattaa vielä ruuan määrää. Syödessä kuuluu outoa korinaa kuin ruoka menisi keuhkoihin. Siskon pojalla oli myös runsasta pulauttelua ja korinaa ja hänellä todettiin ruuan takaisinvirtausongelma, johon tarvittiin lääkitystä. Meillä ei neuvolassa olla oikein otettu tosissaan mun juttuja pulauttelusta, koska lähes kaikki muksut pulauttelee, mutta ajattelin kyllä mennä yksityislääkärille käymään, jos ongelma ei ota kohta laantuakseen. Ärsyttää ottaa joka puolelle varavaatteet ja läjä rättejä mukaan, oli kyseessä arki tai juhla.
 
Sini1977eikirj
Maaritille vielä: Meillä ei tosiaan tuo sibicort tehonnut esikoisen ihoon alun jälkeen ja sitten lääkäri vaihtoi sen sellaisen kuin Pimafucort rasvaan (kävin tarkistamassa). En tiedä saako sitä ilman reseptiä, ja tosiaan kun meillä ei käytetty vaippa-alueelle niin en uskalla mennä suosittelemaan teille juttelematta lääkärin kanssa. Mutta laitoin näin vain kokemuksena, että meillä ei sibicort toiminut, vaan oireet aina palasi heti lopetuksen jälkeen. Kun iho sitten saatiin kuntoon niin sibocortista oli myöhemmin taas apua.

Keittämätöntä vettä tarjoan poitsulle aina kiinteän aterin yhteydessä pienen mukin reunasta ja juo sitä mielellään. Tällä tapaa tuo vanhempi poika oppi suht ajoissa juomaan siististi mukista ja se tuli hänellä senkin takia tavaksi, että ei oikein siitä tuttipullosta perustanut. On meillä kyllä nokkamukejakin, mutta niitä en ole vauvalle vielä kokeillut.

Meillä tää poitsu oppi toisspäivänä päristelemään ja nyt pärisee myös vesi ja soseet iloisesti äidin naamalla ja rinnuksille syödessä :)

Yöt meillä on ihan surkeita, herää ties kuinka monta kertaa, vaikka ei edes halua syödä. Vieressä nyt pääasiassa sitten nukkuukin, mutta siinäkin heräilee.
 
Laura79
käytiin 6kk neuvolassa, mitat 6360g ja 64cm, eli pikkusena pysyy meidän pikkuneiti. Soseita ja puuroa syödään jo 3 kertaa päivässä, hyvin kelpaa ruuat kuin ruuat ja jaksaa syödä monesti koko purkillisen (jos oikein mieluista). Vielä imetän mutta huomattavasti on vähentynyt imetyskerrat kun syödään noita soseita jo niin paljon. Vielä ei ryömitä/kontata mutta jotenkin tyttö pääsee jo liikkumaan aika pitkälle. Pyörii ja työntää itseään taakseppäin. Nousee kyllä konttausasentoon mut ei osaa vielä siitä lähteä eteenpäin. On muuten hauskan näköistä kun itseään hytkyttää tossa konttaus asennossa :). Päristely on meilläkin keksitty. Yöt menee vaihtelvalla menestyksellä joskus herätään vain 1-2 kertaa, joskus varmaan 10 kertaa yössä.
 
Jellybean
Vähän meitä nostelen kun oltiin jo kolmannella sivulla menossa.

Meillä on öisestä tukkoisuudesta tullut todellinen ongelma. Sen täytyy johtua kuivasta huoneilmasta, kun ei vaivaa ole ollenkaan päivisin. Ja vertakin tulee silloin tällöin pari tippaa sieraimista, niin eiköhän se viittaa kuivumiseen. Monta kertaa yössä pitää imeä räkää nenästä ja laittaa nenäsuihketta, kun ilma ei enää kulje nenän kautta. Ihokin on raukalla ihan kuiva. Sellaisia hilseileviä länttejä ympäri vartaloa. Neuvolan mukaan vain talvikuiva iho ja menee rasvaamisella ohi.

Ensi syksyksi on sitten pakko päästä suurempaan asuntoon. Tässä kuumeisesti etsitään taloa tai tonttia ja vertaillaan talopakettien hintoja. Olisi mahtavaa jos Irkku pääsisi omaan huoneeseen, kun oma uni on vaan koiranunta kun kuulostelen koko ajan Irkun nukkumista ja herään heti jos se huokailee hieman kovemmin.
 
Ninni..
Sini, Kyllä on kummallista, et saitte vasta toukokuulle ajan. Meillä on huomiselle aika prick-testeihin. Eli aika nopeasti päästiin. Hieman jännittää näyttääkö ne mitään.. Toivottavasti teilläkin allergiat selviäisivät pian!

Meidän tyttö on keksinyt ryömimisen ja kovasti nostaa itseään konttausasentoon. 6kk tulee täyteen perjantaina. Soseita syö aika paljon, jonain päivänä voi mennä jopa 5prk, mut toisena vain 1prk..lisänä maito. Yöllä syö aika tiheään..Mun on käytävä joka ilta 9 nukkumaan tyttöjen kanssa, muuten ei pienempi nuku ja aamulla herätään puol 7-8.

Nyt heräsi, täytyy mennä..

 
Ohikulkija...
Jellybean, mitä nenäsuihketta käytät vauvalle?

Jos kyse on jostain muusta kuin ihan keittosuolaliuoksesta, voi kyse olla ikävästä kierteestä joka on syntynyt sumutteesta. Sumute kuivattaa limakalvoja entisestään, josta taas seuraa se että limakalvot erittävät enemmän limaa kun yrittävät saada kuivuutta kuriin.. Sitä taas yritetään hillitä sumutteella, joka vaan kuivattaa entisestään jne. ;)

Sekavasti selitetty, mutta toivottavasti pointti selvisi.
 
maxiina
huoh, täällä sairastellaan =(

influenssaa pukkaa... ensin kaatui mies, sitten tuli tyttö. luulin jo selvittiin sillä mut nyt sit on kaksi päivää ollut kaikki lapset kipeenä. kuumetta, räkää, yskää, kaikki paikat särkee... pikkuhiljaa tuntuu että paranemaan päin mutta viimeiset kaksi yötä olen pienintä kanniskellut kun on nenä niin tukossa ja yskii ja kröhii. on jäänyt unet lyhkäsiksi... olo on itselläkin sellainen et ei ihan kunnossa olla, kai se tulee mulle viimeisenä. ihan surkee kevät ollut, melkein koko ajan ollut joku kipeänä helmikuusta asti..

se siitä valitusvirrestä.
meidän olis tarkoitus mennä pikkuisemman kanssa hammaslääkäriin perjantaina. sitä yleistä löpinää kuuntelemaan, kun ei hampaita ole vielä puhjennut. onkos muille tullu jo hammaslääkäriin kutsua? musta se tuli tosi aikaisin, muiden kanssa olen muistaakseni käynyt noin 8kk ikäisenä, tai sit mulla on dementia...

tuolla joku aiemmin puhui jotain töihin paluusta... meinaatteko mennä heti äitiysloman loputtua töihin vai jäättekö vielä kotosalle? me sovittiin miehen kanssa että mä jään vielä kotio, en kyl vielä tiedä kuinka pitkäksi aikaa sitä jäisi. mä kyl tykkäisin olla koko kolme vuotta, ainakin nyt vielä näin ajattelen, ei koskaan tiedä koska nuppi sanoo et nyt riitti kotona olo ;)

mut jatkellaan taas myöhemmin, koittakaas jaksaa kirjoitella vaikka kevätaurinko siellä mukavasti alkaa lämmittää =)
 
Jellybean
Kurjaa kun koko perhe sairastaa. Me ollaan onnistuneesti vältelty tartuntoja. Ei varmaan kauaa kestä näin hyvä tuuri. Tuo yönuha on kyllä jotain todella mystistä, en oikein tiedä että mitä vielä voisi kokeilla eikä neuvolastakaan saa mitään irti.

Töitä teen varmaan sen kaksi kuukautta äitiyslomien välillä. Tai riippuu kyllä vähän, että uhkaako ennenaikainen synnytys. Siinä tapauksessa olen varmaankin saikulla ne välikuukaudet.
 
Tehotyttö.
Huomenet!

Pitäis olla jo pukemassa, mutta ihan äkkiä muutama sananen pitkästä aikaa...

Paranemisia kaikille pienille ja isoille potilaille!

Täällä neiti siis täyttää puolivuosikkaansa ensi viikolla.
Nyt ollaan vähän perunaa maisteltu parina päivänä. Vähitellen pitäis vissiin alkaa syömäänkin :)
Neiti alkoi kääntyillä sinä päivänä, kun tuli 5kk täyteen. Nyt pyörii väkkäränä ja peruuttelee. Peffa nousee ja polvet koukistuu. Saas nähdä millon keksii ryömimisen. Kiirettä ei olis!
Vekkuli neiti on jo jonkin aikaa hoksannut miten vaippa revitään auki :-D Ilmepuolella löytyy myös melkoisen vekkuleita näytteitä!
Ensimmäinen hammas puhkesi eilen. Täällä ekan kerran hammashoitajalle mennään vasta 2v iässä. Sitä ennen neuvolan puolella tuo hammashuoltokin.
Kotona aion olla ainakin jouluun asti. Katsotaan sitten miten mahdollinen viitoshanke edistyy... ;-)

Nyt nauttimaan tuosta ihanasta auringonpaisteesta, joka ainakin täällä lounaisessa Suomessa nyt valloittaa :)

Tehis
 
Jellybean
Ai tuo takapuolen nostelu on merkki siitä, että mahdollisesti pian keksii ryömimisen? Kun Irkkukin tekee sitä. Ei mullakaan olisi kiire liikkeellelähdön kanssa. Toisaalta ihanaa kun vauva oppii uusia taitoja, mutta sittenpä en enää pääsekään ruokaa laittamaan ja vessaan rauhassa.
 
Sini1977eikirj
Me ollaan kanssa sairasteltu kuten maxiinakin kirjoitteli. Ensin oli tuo 3-v kipeänä viikon, sitten minä ja nyt on vauva ollut röhäinen ja tukkoinen viime lauantaista asti eli ei päästy sitten tällä viikolla sen takia sinne yksityiselle maitoaltistukseen. Yöt menee ihan surkeesti vauvan yskän ja tukkoisuuden takia ja menis kai ne muutenkin. Ihan sama minkä verran syö päivällä niin tissin perään kinuaa yöllä ja heräilee tunnin ja pahimmillaan puolen tunnin välein.

Tänään käytin tuota vauvaa lääkärillä. Toinen korva punoitti ja lääkäri oli sitä mieltä, että jos tauti vielä pitkään jatkuu niin vois korvat uudelleen tsekta. Yskänlääkettä saatiin joten jos se vähän helpottaisi öitä. Ensi viikolla sitten katellaan, jos päästäisiin sinne maitoaltistukseen vai onko tuo poitsu vieläkin kipeenä. Lääkäri kovasti kehui, että ihon on nyt parempana ja vauveli hyväntuulisempi, kun viimeksi tavattiin. Mutta kyllä tuo on aika kiukkuinen viime ajat flunssan takia ollut.

Iikka jossain vaiheessa kirjoitteli siitä yliväsymyksestä. Mulla alkaa vähän sitä olla eli iltaisin on niin kierroksilla, että ei meinaa saada unta, vaikka pääsiskin nukkumaan. Äsken sain onneksi nyt vähän nukuttua, kun vauvakin nukkuin, mutta pitkään kesti nukahtaa itsellä. Viime yönä unet jäikin kolmeen tuntiin.

Kurjaa tuo Irkun nuha. Älkää ihmiset suuttuko, kun ehdotan näitä allergioita joka paikkaan. Mutta voisko nuha johtua esim. siitepölyistä tms. Meillähän tuo poika on jatkuvasti kyllä tukkoinen ja nuhainen, mutta flunssan aikaan nyt tietysti pahemmin ja tuo Irkun tukkoisuus kyllä kuulosta tosi kurjalta.

Töihin paluusta oli puhetta. Mä sovin meneväni töihin syyskuun alusta. Sain viimein vakituisen viran, mikä kyllä uskomaton sattuma, vaikka olen nyt perhevapaaalla eli ei ainakaan syrjitty tuon vanhempainvapaan perusteella. Sinänsä kiva, että sai vakituisen paikan, kun monta vuotta olen noita pätkätöitä tehnyt.

Ai niin Ninni, kävin "vakoilemassa" tuolla odotuspuolella teidän pric-tulokset. Hyvä, että jotain selvisi, vaikka aina parempi tietysti olisi jos allergioita ei olisi. Perunaahan itse välttelin esikoisen imetysaikana, mutta nyt en ole siihen ryhtynyt. No meilla pricit tosiaan sitten toukokuussa.
 
Laura79
Tääläkin on sairasteltu kun flunssasta koko perhe selvittiin niin sitten iski meikäläiseen vatsatauti... saas sähdä miten vauvelin ja miehen käy. Itse en ole kahteen ja puoleen päivään oikein syönyt mitään, ensin oksennettiin ja oli kuumetta, nyt tulee toisesta päästä :(... Yöt on ollu tosi surkeita taudin takia ja vauvelikin on heräillyt taas tosi usein. Alkaa olla aika finaalissa tässä...Taitaa imetys loppua tähän, tuntuu että maitoa ei kyl rintoihin paljon nouse.
 
Iikka76
Täällä alkaa koko perhe vihdoin selvitä mahataudista. Tytöllä kesti reilun viikon ja onneks selvittiin ilman sairaalareissua. Käytiin pariinkin otteeseen lääkärissä, eilen viimeks, kun neiti oli syönyt viime päivinä niin kamalan huonosti. Painoa on tippunut, mut ei onneksi kuivunut ole. Luulen, että täysimetys oli tässä hyväksi, kun kaikki raninto on nestemäistä ja se kuulemma suojaa lasta muutoinkin. Ihme vielä, että multa tuli vissiin maitoa ihan hyvin silloinkin, kun ite saisastin. Tavaraa tuli molemmista päistä tosi rajusti ja heti kaikki nesteet ulos, mitä yritin sitkeesti vaan juoda. Nyt tyttökin jo syö normaalisti, mut on alkanut nukkuu tosi tosi huonosti 30-60 min pätkissä koko yö ja herää aina hirveällä huudolla.
...nyt täytyy mennä..
 
Pia78
Moikka kaikille pitkästä aikaa!

Vauhtia riittää täällä perheessä niin etten ole täällä netissä ehtinyt juuri roikkua... Mutta ihan pikaisesti kuulumisia. Meillä vauvat voineet hyvin. Ainoastaan helmikuussa sairastivat rs viruksen, muuten olleet terveitä. Esikoinen on sitten kyllä sairastanut sitten enemmänkin, oikeastaan koko tammi, helmi ja maaliskuun. Nyt on alkanut helpottaa.

Vauvojen mitat 5,5kk:n iässä olivat tyttö 62cm, 6200gr ja poika 69cm, 8700gr. Tyttö on kääntyillyt jo parin kuukauden ajan. Poika alkoi kääntyilyn 5,5kk:n iässä. Nyt ovat siis puoli vuotiaita. Onneksi eivät vielä liiku sen enempää! Tyttö kyllä peruuttelee joka paikkaan milloin löytyy tuolin alta milloin jostakin nurkasta...

Muuten olen tyytyväinen meidän elämään, tosin toivoisin, että yönsä vauvat nukkuisivat hiukan paremmin. Aamulla heräävät klo 6. Mutta vapaa-aikaa ei juuri jää. Lisäksi työllistää se talon rakentaminen, tai mua lähinnä vaan ne sisustusjutut.

Nyt iltaruokaa tekemään valmiiksi kun kaikki kolme vielä ovat nukkumassa. Terkkuja kaikille! Olis kiva lukea muidenkin kuulumisia, mutta kun tuo aika ei vaan riitä!

Pia
 
maxiina
heippa!

nyt sitten on junnu käyny hammashoitajalla, ei siis ihan hammaslääkärillä, kuten taisin aiemmin kirjoittaa. ei vielä lääkäreitä kaivata kunnei ole niitä hampujakaa suussa. yksi on alas kovasti tulossa mutta ei oo puhki vielä. me mennään uudestaan vuoden päästä, tehotyttökö siellä kirjoitteli että vasta kahden vuoden iässä menette hammashoitolaan? onko niissäkin niin paljon eroja? hienon hammasharjan poika sai ja kehut kun oli reipas =) outoa, että meillä meni se vierasteluvaihe tosii nopeesti ohi, ei ollut kuin pieniä tuijotuksia tyyliin "kuka sää oot", ei huutoa, ei mitään. kai sitten sillä toisella vierastelukaudella otetaan kaikki takas ;)

meillä on kans on hoksattu tuo vaippojen repiminen auki. tuossa kun olivat kuumeessa ja vaatteita on vain vähän päällä niin vähän väliä oli vaipanteipit revitty auki..
ja kauhea hekotus joka asiaan.. isommat touhuaa jotain hauskaa, niin ollaan silmät tapillaan ja sitten hirveä hekotus päälle, hauskaa =)

me ollaan aika lailla tervehdytty jo, räkää ja köhää on edelleen, varsinkin öisin mutta pihalle ollaan menty jo =) mä en sitten onneksi tullut sen isommin kipeeksi, kop kop, ja nyt ollaan nautittu auringosta oikein olan takaa. täällä päin on vain liikkeellä kovasti tuota vatsatautia, kestää kuulemma jopa viikon, kiva... sitä täytyy yrittää välttää, on sitten vihoviimeinen tauti.

mut nyt safkan tekoon =)
 
Tehotyttö.
Pikainen tervehdys!

Kylläpäs nuo taudit nyt vaan vieläkin kovasti jyllää :-/ Paranemisia kaikille!
Täällä myös tuo poitsu 2v9kk on sairastellut koko kevättalven ja koko perheen edestä vissiin. Muut ollu terveitä, mutta hällä ensin se tosi raju vatsatauti (paino putosi 7%). Sen jälkeen flunssa. Pari viikkoa taidettiin olla terveinä, kunnes nyt taas tuli uusi flunssa. Onneksi tuo pikkuneiti on säästynyt näiltä. Se vatsatautihan meni myös tosi lievänä ohi.

Juu, Maxiina, täällä tosiaan vasta 2-vuotiaana hammashoitolan puolelle. Se on tässä lähivuosina muuttunut niin. Kyllä noiden a-sarjalaisten kanssa käytiin kans alle vuoden ikäisenä jo. Hammasharja ja höpinät saadaan siis neuvolan puolelta :)
Täällä hyvin samanmoiset touhuilut kuin siellä Maxiinan poitsulla... Isosisarukset kovasti jaksaa naurattaa, varsinkin tuo pienin heistä. Hauskasti poikakin on oppinut, miten pikkusiskoa nauratetaan. Välillä yrittää kehitellä yhteisiä leikkejäkin... Mutta kyllä sitten välillä saa myös toisenlaista kyytiä tuo sisko. Varsinkin kipeänä on vähän ärtsynä:-/

Mukavaa viikonloppua!
Kaikille jo täyttäneille ja pian täyttäville puolivuotiaille onnitteluja <3

Tehis
 

Yhteistyössä