*LOKAVAUVAT 2007 tammikuu 2008*

Ginnifer
Keiju07:
"Ginnifer, kiva kun tulit takaisin, pelkäsin, että loukkaannuit suuresta kritiikistä ja jätät palstailun, vaikka mitään pahaa et tarkoittanutkaan!"

Sen verran aikuinen olen, että kestän kritiikin. Ja ovathan täällä useimmat kirjoittajat aivan asiallisia vaikka edustaisivat vastakkaisia näkökantoja. Epäasiallista ja alatyylistä kirjoittelua en sensijaan enää alennu kommentoimaan. Ja palstalta liukenen jos näyttää siltä, että oikea asioista keskustelu loppuu.
 
No niin, täällähän on taas yöpalstailijat koossa :D

Kiitos vinkeistä Krisu ja Milli!!! Eipä ole maidon sakeuttaja käytössä kun en ole moisesta ikinä kuullutkaan... pitäsköhän tosiaan siihen yodottajan mainitsemaan itsepalveluneuvola-systeemin siirtyä kun ei sieltä kuitenkaan mitään ohjeita ja apua anneta. Grrrr! No ei, on sieltä joskus ihan kivojakin vinkkejä saanu ja tukea ennen kaikkea. Ja mamma3 kiitos linkistä, taidankin heti seuraavaksi käydä sen katsomassa. Meillä menee päivässä sen verta monta vaatekertaa sekä minulla että tytöllä, että voishan tuolle jo jotain tehdä :/

Ja dogtor, en minä siitä loukkantunut, pisti vaan silmään :)

Pesuaineena meillä on Ariel sensitive ja huuhdellaan joskus sillä Comfortin valkosella, juku sensitive sekin. Mietinkin juuri eilen, että ottaa aivoon kun pyykki ei enää tuoksu millekkään. Taidanpa pikkuhiljaa alkaa taas käyttämään jotain tuoksuvampaa. Ja kun kerran pyykkiaiheessa mennään, niin meneekö teillä valkoiset vaatteet ajan kanssa pesussa harmaiksi, varsinkin tissiliivit? Jos jollakulla on tähän joku kikkakolmonen niin otetaan mieluusti vastaan :D

Nyt sinne Areenalle, öitä :wave:
 
Ja pirskules kun tosiaan unohtuu nämä kommentit mullakin :ashamed: :saint:

Eli siis, nimimerkki tulee siitä kun mun mies mua joskus sillä nimellä kutsuu... Tulee mieleen joku mafiaperheen äitimuori joka keittelee 15 litran padassa pastakastiketta ja paasaa aina kaikille :D Toisinaan vastaan myös nimiin mäm, määmi ja mammo. Toivon olevani rakas kun kerran noin monta nimeäkin on :LOL:

Ja siitä hyppykiikusta ja kävelytuolista. Kumpaakaan meillä ei ole esikoisella ollut, mutta viime viikolla kävi mielessä hyppykiikun hankinta. Taitaa tosin olla että kun meidän "oksupoksu" reflukseineen siihen kiikkuun asettautuu niin on koko kämppä "laatoitettu" :whistle: Täytynee panna harkintaan, ja jos joku tietää syyn miksi sitä ei kannata hankkia niin mielelläni minäkin otan tiedon vastaan! Ja potkuauto/-mopo hommataan ehdottomasti! Se oli esikoisellakin ja ihan mielettömän kiva. Niin ja "Taapero" oli meillä kovassa käytössä myös. Sen kanssa kait Santeri kävelemään oppi.

Nyt siis Areenalle.

R
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ginnifer:
Tulin vielä tähdentämään, että en todellakaan halua loukata ketään enkä riidellä teidän ihanien ihmisten kanssa! Sillä lähdin kyselemään, että olikohan multa mennyt ohi joku oleellinen näkökohta... Mutta tässä samalla mietin itsekin tätä hommaa ja kysehän ei ole yksilöistä niin paljon kuin yhteiskunnallisesta asiasta, ja mielestäni debatti on suotavaa. Ja kuten mainitsinkin niin ymmärrän hyvin, että esikoisen hoitaminen poikkeaa paljonkin isomman perheen arjesta. Tosin tuostakin päästään kyseenalaistamaan nykyinen eristyksissä elävän ydinperheen normi: onhan se epäterve yhteiskunnallinen kehityssuunta, joka ajaa äidit uupumaan suvun tukiverkon puuttuessa.

Niistä suosituksista, ei ne nyt aivan ole "vain suosituksia". Ei niitä anneta tyhjän takia ja perusteettomasti, ja tottakai ne muuttuvat sitä mukaa kun uutta tutkimustietoa saadaan. WHO suosittaa 6kk:n täysimetystä siksi, että tutkimukset osoittavat rintaruokituista lapsista kasvavan keskimäärin terveempiä aikuisia kuin muilla tavoin ruokituista. Että aivan pelkästä mielipideasiasta ei ole kyse. Vapaassa yhteiskunnassa kun elämme niin jokainen tekee omat päätöksensä itse tässäkin asiassa (paitsi tietysti vauva, joka on vanhempiensa armoilla). Lähinnä peräänkuulutan sitä ettei tuollaisia suuria ja usein peruuttamattomia päätöksiä tehtäisi niin kevyesti kuin välillä vaikuttaa.

Ja imetyksen olemuksesta kannattaa vielä muistaa, että kyse ei ole pelkästään maidon siirrosta äidiltä vauvalle. Tihentynyt syöttöväli voi johtua "maitotilauksesta", mutta se voi myös olla kehitysvaiheeseen kuuluva psykologinen tarve tankata läheisyyttä, turvallisuudentunnetta ja kiireettömyyttä. Sitä tarkoitusta ei juurikaan palvele vauvan tainnuttaminen pitkille unille raskaalla ruualla. Sitä syöttöväliä voi onnistua pidentämään antamalla paljon läheisyyttä muilla tavoilla: esimerkiksi kantamalla lasta liinassa ja nukkumalla perhepedissä.

Nyt vaikenen tästä aiheesta.

Ginnifer & Ellen, tyytyväinen äidin vieressä nukkuva tissivauva
Painavat on puheet, ja onnea täysimetykselle. Toivon todellakin että onnistut. Mutta turha alkaa arvioida muiden syitä rintaruokinnan lopettamiseen, ja ja niiden syiden painavuutta ja keveyttä.
Varmasti äiti painiskelee asian kanssa, oli syy mikä hyvänsä.

Sitä paitsi, älä nuolaise ennen kun tipahtaa. Mitäs jos et itsekkään onnistu imetyksessä omien tai muiden tavoitteiden mukaisesti? Kuinkas sitten kestät? Ja sitten kun kerrot kivuliaasta rintatulehduksesta, tai ms. joka saattoi vaikuttaa merkittävästi maidon riittävyyteen, kaikki vain katsovat sinua ja aattelevat kuten itse saarnasit. "Joo joo, lopetit imetyksen kevein perustein". Entäs, kun lapsi syntyy paljon ennen aikasena, imu heikko tai ms... vaikka äiti kuin pumppaa, niin voi olla ettei maidon eritys lähde kunnolla käyntiin(pumppu on pumppu, kylmä kone, voi olla vaikea saada mieliala oikeaksi).

Oikean asian puolesta puhut. Mutta kaikki ei ole aina niin mustavalkoista.

Muuten voi olla että sama äiti ei onnistu imettään kaikkia lapsiaan yhtä pitkään, vaikka kuin yrittää vauvan ehdoilla imettää.
 
Huomenta!

Meillä on tosiaan ollut vauhdikas yö. Onneksi pikku ukko ei ole vielä montaa kertaa herännyt... vain 3 kertaa puolen yön jälkeen. Ei ole kiukkuinen tai mitään, vaan herää. Mä olen nukkunut muutaman hassun tunnin. :x :(
Miksei noilla ipanoilla voi onnistua tuo koko yön nukkuminen joka yö? :/

Topsy mun tarvii nyt katsoa sitä sinne kauppaan lähtöä, on ollut vähän vauhdikas yö... katotaan uskallanko lähteä auton rattiin...

Hyttyssuojan myyjä laitto illalla sähköpostia... kestää kuulema noin viikko. Ihmetteli, että mistä ihmeestä tää buumi on alkanut? :D

Hitto, kun väsyttää. Tulin tähän alas vaan sen takia, kun on kauhee nälkä. Aattelin vetästä vaikka muroja lautasellisen... ja jos sen jälkeen kömpis ukkojen kanssa samaan sänkyyn ja sais jatkettua unia edes tunnin taas...
 
:eek: herran jestas teijen kanssa. Miä oon ihan pihalla ja nyt en ehdi kaikkea lukea :/ Varvistamisesta nopeasti. Meillä Jesper siis kävelee varpailla KOKO ajan. Ja sen takia on pohjelihas hirmu kova ja akillesjänne tiukka. Kyllä jalkapohjan saa alas mutta heti kun unohtaa kiinnittää huomiota kävelyy---> varpailla mennään. Suurimpana tekijänä epäillään olleen kävelytuolin (itse, neuvola ja neurologi sitä mieltä). Mutta miä varmaan pidin jeppeä siinä liian paljon :ashamed:

Miä tuun myöhemmin päivittämään tietoni teijen jutuista :D
 
Tytöt heräsivät sitten syömään klo 00.30 ja ovat nukkuneet nyt siitä asti ja jatkavat siis edelleen uniaan. =)

Kyllä varmaan on ihmetellyt hyttyssuoja myyjä tätä yhtäkkistä buumia joo. :LOL: Minähän se kurja olen, joka teidät siihen yllytti. :LOL: :LOL:

Mutta juuri kun ehdin laittaa että tytöt nukkuvat niin alkoi kuulua ähinää. Joten joudun poistumaan hetkeksi, mutta vain hetkeksi. :wave:
 
Mun nimimerkkii tulee omasta nimestä. Oon siis ottanu 2 ekaa kirjainta joka nimestä.

Pesuaineena meillä Daily jauheena ja nesteenä. Samaa merkkiä myös huuhteluaine. Ja ihan siitä syystä, et on ainoo aine, josta ei jää pyykkiin tuoksua =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja mileko35:
Milli :hug:
Itse hyväksikäytettynä nousi karvat pystyyn. En tietäis minäkään miten lapsille kertoa... :ashamed:


:hug: Ei sitä kyllä tiedä mitä kukin on koutunut kestämään :'(
Järkyttävää millaisia ihmisiä maa päällään kantaa :headwall: :'(

Enpä mäkään tiedä kuin sitä lapsia varoittais ja kertois. Ei ole ollut mielessäkään, kun ei ole ajankohtaista...vaan kohtahan sekin on esissä kun pian koulumaailma alkaa, ensin kuitenkin eskarit ja nekin matkat taittuu valvotuissa olosuhteissa.

Kuinka moni muuten on asian tiimoilta käynyt kirjoittamassa vetoomuksen?
 
Varvastamisesta vielä: Sitä kannattaa ehkäistä tukevilla sandaaleilla kotonakin sisällä ollessa. Näin neuvoi minua aikoinaan keskimmäisen tytön fyssari,kun huomasi vanhimman tytön varvastelevan.


Refluxista: En ole mikään expertti siinä, mutta tosiaan tytöllä on ollut sitä ja sarja muita ongelmia koko elämänsä aikana. Lääkitystä itse harkitsisin vasta jos se tosiaan sitä vauvan omaa elämää häiritsee jo huomattavasti. Tällaiset refluxivauvathan nukkuvat päivisin ja öisin todella huonosti, heräävät herkästi siihen kun niitä kitkeriä nesteitä nousee ruokatorveen ja suuhun. Sen taas näkee jo vauvan ilmeistä (puistatukset) ja nieleskelystä. Meillä ei aikoinaan tätä ongelmaa ollut, johtunee korjausleikkauksesta jonka myötä ei olisi tyyliin pystynyt edes helposti oksentamaan. Meillä oli kuitenkin se maitoallergia päälle, ei ihooireilla vaan suolistoperäinen, joka sitten aiheutti mielettömän oksentelun. Ja kyllä se oksentelukin on sen refluxin oire. Mun kumiipojan äidillä on ollut kolme tällaista vauvaa ja kaikilla maitoallergia päälle. Helpottanut jonkinverran lääkityksellä esikoisella mutta tosiaan kokonaan loppunut kun vauva noussut tukia pitkin ja lähtenyt kävelemään.

Meillä kuulemma nukuttiin viime yö hyvin. Mulla kun meni väsymys siihen pisteeseen että en enää pystynyt päivällä nukkumaan enkä nukahtamaan yöunillekaan. Siihen auttoi vain se että mies nousi laittamaan tuttia ja nousee edeleen, viikko sujunut näin ja mä tunnen olevani kohta taas kunnossa. :)

mileko35: :hug:
 
tuutilulla Onko noi öljyt, jotka mainitsit, noita samoja, joita on löylytontun mukana?? Sain just viikonloppuna semmosen ja siinä on eucalypstys-pullo mukana??

Tästähän vois tehä romaanin, siihen tahtiin tulee uutta tekstiä nyt. Vois sitten aina iltalukemisena lukea =)

jotain sain pomittua:
Meille ei tule kävelytuolia eikä hyppykiikkua.

Pesuaineena meillä on Eeron vaatteille hajusteetonta, muille hajullista.

Onko se laihisporukkalista missä?? Mietin tässä, voisko laihisporukka esim ollakin tuolla kerhon puolella salasanan takana?? Ainakin sieltä sen löytäis??

Mä en hommaa välikausihaalaria. Meillä on monta fleece-pukua, hyvä kun niitä kerkii kaikkia käyttää. On Onnilta jäänyt sekä pari saatu nyt Eerolle.

Meillä oli taas historiallinen yö!! Eero söi iltavellin ysin aikaan, söi kahen aikaan ja heräs vasta puol 8 seuraavan kerran!! Onnihan tietty nousi puol 7.

Onko teidän vauvoilla jo "unirituaaleja"?? Meillä Eero heijaa päätä eestaas sivulta toiselle ja yhtäkkiä pysähtyy ja on unessa.
En siis enää ihmettele, miks aina yölläkin sängyssä käy "viuhke" ennenkuin rauhoittuu.

Ihanaa, lunta ja pari astetta pakkasta!! Siis ulkoilua tänään!!


 
Mamma3: olen allekirjoittanut vetoomuksen.

Lapsiin liittyvää vielä kyselen, kun mieleen juolahti:
Onko muilla kummilasta ulkomailta??
Meillä on Josselina 2v Nigaraguasta. Saatiin just ensimmäinen kirje sieltä. TOOOSIII sulonen tyttö on, kuvat saatiin sillon, kun kummitytöksi hänet saimme. PLANin kautta meiltä ja maksetaan 25e kuussa. Mun monivuotinen haave siis toteutui! =)
 
Minä käyn aina allekirjottamassa kaikki vetoomukset ja listat ym mitä saan tietooni.

Moniko muuten pesee vauvan ja muut vaatteet erikseen niinkuin suositellaan?

Täältä vaikenen nyt sinne taustailemaan, kun meistä paljon kirjoittavista on näköjään taasen valitettu. toisaalta, vähemmän tulee sitten vastauksia niihin kysymyksiin kun ei vakkarit vastaile.
Ei voi näköjään millään olla kaikille mieliks.
Jonkun mielestä ei saa kirjottaa niin paljon, joku valittaa et on hiljasta, sit jonkun mielestä vakavista asioista saa kirjottaa, kunhan ei koske oma napaa ja sit on niitä joita ärsyttää kevyt jutustelu eli asialinjalla täytyy pysyä. Minä en jaksa |O
 
Pedofiileistä ja kuinka kertoa lapselle: Soitin vielä eilen illalla mun ystävälle joka on seksuaaliterapeutti. Hän piti aihetta myös vaikeana kuinka kertoa lapselle, niin että lapsi ymmärtää. Raiskauksesta ei missään nimessä saa sanoa, koska sitä lapsi ei ymmärrä eikä sitä voi mitenkään selittää lapselle. Voi sanoa että tällaiset ihmiset ovat sairaita eivätkä ymmärrä tekevänsä väärin. Saattavat houkutella tai jopa pakottaa lasta tekemään sellaista mihin lapsi ei antaisi lupaa. saattaa koskea lasta sellaiseen paikkaan mihin lapsi ei anna lupaa. Voi puhua että tällaisen ihmisen tekemät asiat ovat aikuisten asioita mitä lapsille ei saa tehdä ja silti tällainen aikuinen tekee niitä. Isommille lapsille voi kertoa myös että tällainen ihminen saattaa näyttää jotain sellaista mitä lapsille ei aikuisten pitäisi näyttää. Mistään sisälle tunkeutumisesta ei saa puhua.

Hyi että mua inhottaa myös tuollaiset ihmiset, mistä ihmeestä niitä aina ryömii esiin??! Tiedän että ovat sairaita, eivätkä näe mitään pahaa toimissaan, mutta en pysty ymmärtämään heitä millään tasolla, en sitten yhtikäs millään tasolla! :x
 
Milli
Mun itseni on vaikee näistä asioista puhua, kun mulla on siitä niin voimakkaat mielipiteet. Muutenkin mun on vaikee käsitellä tähän liittyviä asioita ja tunteita. Toivon vaan, ettei yksikään pedofiili satu tulemaan mun eteen. Ihan oman turvallisuutensa takia... :kieh:
 
johan työ olitte illalla tai siis yöllä innostuneet kijoittelemaan..vielä senkin jälkeen ku mie poistuin tohon ukon viereen..mutta sain kyllä kotvassen aikaa pyörii sängyssä enneku uni tuli.

yö meni hyvin,vaikka pelkäsin et tyty tirisee eikä kuumeeltaan ja röhältään nuku.klo 03,30 oli hereillä,hain sitten toiselle maito pullukan,niin imas melkein koko pullon ja jatko meijän keskessä uniaan :D
ja nukkuu vielä.(jota ei kyllä ole tapahtunut pitkiin pitkiin aikoihin et klo 8.30 nukkus)
tällä äipällä niskat ja hartiat juntturassa,kun kylkiasennossa,käsi pään yläpuolella suorana nukkuneena sellasessa 30cm rakosessa.toisella puolella tyty painautuneena kainaloon ja toisella puolella pudotus lattialle :eek:

tuutilulla vieläkö jaksat kaivaa sen linkin mistä työ niitä hyttys suojia hommasitte?mie illalla sängyssä ukolle sanoin et tälläne buumi täällä,joten miekin haluun :D jos vaan viittit? =)

"unirituaaleista"kyseli vilma-onni meillä venla tota rättiä hypistelee,se onkin aina toisella kainalossa,tai käsien välissä kun käy nukkumaan,tai rupeaa väsyttämään.sillä se sit hieroo nenuuan,ja jos syliinkin nukahtaa niin sen rätin pitää olla sillä korvalla joka jää ylöspäin :D

mutta nyt on kyllä ihan pakko jotakin tehdä,palaan kohtapuolin :D
isäntä lähtee käymään kaupungissa,niin ompahan sitten rauhallista aikaa olla koneella :D

niinukka ja nukkuva tyty
 
Vauva-uinti takana ja hyvä ilta myös =) 'Eemeli' nukku taas kotimatkan bussissa, sit seittemältä rasvattiin ja syötin, tartti sit viel nannia tujauksen ja sippas. Puol ysi heräs röyhtyyn ja syötin lisää ja kymmeneltä uuvahti kokonaan. Eli aika nopee, eikä tarvinnu nyt tapella puolilleöin :heart:

Pesuaineista: meillä pojan iho tossa n.2½kk tienoilla alko menee huonoks (vissiin atooppinen)ja alettiin rasvaa decubalilla ja neuvolasta sanottiin, ettei huuhteluainetta saa käyttää. Sekin vissiin vaan jos iho huono eli jos ei ongelmia niin miks ei vois käyttää.

Meille ei myöskään hyppykiikkua tule ja tuskin kävelytuoliakaan. Taaperon aattelin hommata sit joskus.
Mä enoo viel sortunu mihkään teiän innostuksiin. Bumbo alko kiinnostaa, mut ei kuiteskaan.

Me herättiin jo seittemän pintaan ja nyt siis jo aamu-unilla pinniksessä. Aattelin kaupas käydä ja ehkä kirppiksel. Viimeks löysin kaulurin 0,20?, bodyja oon ostanu 0,10-1?. Ne on vaan mulle huonoja paikkoja ku melkein aina jotain tarttuu käteen, joskus ihan turhaakin, mut onneks suht edullisia :ashamed:

Oon harkinnu kummilasta ulkomailta, mut en vaan jostain syystä oo hommannu...
 

Yhteistyössä