*LOKAVAUVAT 2007 tammikuu 2008*

Kylläpäs taas eilen illalla miehen kanssa otettiin yhteen :kieh: Ihan mitättömästä syystä alkoi ja minä olin jo suurinpiirtein melkein pakkaamassa kamoja kassiin :headwall: Voi että niin ärsytti ja ärsyttää pikkuisen vieläkin, noh aamulla sitten sellaista hienovaraista sovintoa... Tuo ukko ei tajua, että mulla välillä tuntuu, että kuuppa räjähtää täällä kotona, kun ei oikein mihinkään pääse.. Ja kotihommat on tavallaan mun vastuulla, jos minä en käske/pyydä tai ala itse jotain touhuamaan, täällä tuntuu että aika pysähtyy :eek: Kukaan muukaan ei tee mitään :headwall: Voi v... olenko minä jotenkin niin korvaamaton, vai... Sitten kun joteskin olen henkisesti väsynyt, tuntuu että vaan haluaisin nukkua ja nukkua vaan. Poika onneksi nukkuu hyvät yöt, minä en meinannut jaksaa nousta sängystä ylös, kun 9 aikaan alkoi kuulua lallatusta pinniksestä :) Kuuden aikaan ekan kerran heräsi syömään aamutisut ja olipas tullut vielä niin isot pisutkin, että oli vaippakin valskannut, ei muuta ku petikamppeidenkin vaihtoon siinä.

Me ollaan oltu kuukausi kohta naimisissa ja välillä tuntuu, että ottaa tuo ukko kyllä tuonne perimmäisenkin nurkan aivoon :D Minä sitten mököttelin eilisen illan ensin tovin raivottuani. Eiköhän tää taas tästä.. Johtuneeko vielä hormooneista vai muuten vaan alkanu tympiä kaikki..
 
mä en siis ollutkaan ainoo jolla huono yö takana..
siis jestas :headwall: :headwall:
Juhoa ei vaan nukuttanu, kävi kyllä hyvin siinä puol 11 maate, mutta sitten se kaiken yötä heräilikin HÖPÖTTÄMÄÄN.. |O
Ei kitinää eikä mitään, höpötteli vaan omiaan silmät selällään.
Nuku nyt siinä sitten. kuudelta tarjosin maitoa ja nostin viereen, sain sillain helpommin hiljennettyä höpinän kun lykkäs tuttia vaan suuhun.
Eikä varmasti ollu päivällä nukkunu liikaa, hyvä jos kaks tuntia yhteensä..

Juhokin on aika kova pyörimään sängyssä, ja päivisin lattiallakin, hetkessä on pää siellä missä jalat oli..

nyt aamukaffen kimppuun :D
 
tytteli ihan noita samoja ajatuksia pyörii välillä omassakin päässä. välillä on niitä päiviä että kaikki tympii, useinhan ne kotityöt ja vauvanhoito jää omalle kohalle kun mies kerran päivät töissä. sitten kun se tulee kotiin niin tekis mieli lykätä hälle vauva syliin ja lähtä hetkeks johonki. kovin kauas sitä ei kyllä valitettavasti pääse kun meillä tuo neiti on niin rintalapsi. ite alotin itämaisentanssin ja sitten yritän käydä ainakin kerran viikossa yksin saunassa yms. ja jotain sosiaalista elämää yrittää pyörittää, ainakin niin että edes kerran viikossa olis jotain muutakin aikuiskontaktia kun oma mies.
sitten vaan yritän ajatella että aikansa kutakin. syksyllä meen takas kouluun ja sitten varmaan valitan että miten ankeeta sielä on ja miten ois kiva olla kotona |O

tsemppiä! :hug:
 
Nyt on vaunulenkki heitetty kaverin kanssa. Eksyttiin sitten kauppaan ja pitihän sieltä ostaa kaffen kanssa herkuteltavaksi Laskiaispullat, kylläpä olikin hyviä.

Nyt on kyllä ihan erilainen olo kun sai itsensä raahattua pihalle. Tytöt jäivät pihalle vaunuihin nukkumaan, saas nähdä kauanko viihtyvät siellä. Meillä siis ei olla nukuttu ulkona kuin 2 kertaa aiemmin n. ½ tuntia max. :)

Voi harmi tuutilulla kun hyvä mykkis loppui, no joskos sitä päivänaikana taas tapahtuisi jotakin sellaista josta voisi taas aloittaa. :LOL: :LOL:

Meillä Juho käy sitä erityiskoulua ja aloitti normaaliaikaan koulun, mutta kävi eskaria jo 5 vuotiaasta asti. Mutta koulunkäynti on mukautettua, eli ei ole ns. normaaleja oppiaineita niin paljon. Ensin opetellaan esim. yhteistyötä muiden kanssa, leivän voitelua, paikallaan oloa, jonottamista, vessassa käyntiä yms. hyödyllisiä taitoja. Tänä vuonna on aloiteltu kopioimaan kirjaimia eli sitä kädentaitoa harjoitetaan että oppisi pitämään kynää kädessä ja liikuttamaan sitä. Vaikea on poikaa opettaa kun hän on vasenkätinen kaikenlisäksi. :heart:
 
Tuutilulla
Nooralle tuli kanssa testissä palautteeks ettei jaksa istua paikallaan mut alotti silti ihan normaalisti koulun. Ihan hyvin on pärjänny, nyt tosin pian 4 vuotta adhd lääkityksen turvin. Noora saa tukiopetusta ja erityisopetusta viikottain.
Nooran edellisessä koulussa ei positiivista palautetta saanu, mut tää koulu on oikee unelma. Opettaja etsii vaikka väkisin ne hyvät puolet ja jaksaa kannustaa koko ajan. Entinen opettaja saa mulle vieläkin kasvamaan kyr... keskelle otsaa... *sallittanee tällainen ilmaisu näin sensuroituna*

 
Tytteli; mulla on tuo sama asia ettei mies tahdo tajuta miltä tuntuu olla näin paljon kotona ja kiinni vauvassa. Välillä saa rautalangasta vääntää että se menee perille ja sitten taas jonkun aikaa menee hyvin. Meillä se on ollut esikoisen kohdalla just samanlaista inttämistä asiasta kuin asiasta. Mutta nyt kun tiedän että tämä vaihe menee ohi sitä mukaa kun vauvakin kasvaa niin kyllä tämän kestää.

Eilen testasin kaukalopussia ja Aatu nukkui koko kolme tuntisen mitä oltiin kylässä ja vielä kotiinkin ehdittiin takasin ennenkuin heräsi. Ainakin poika tykkäsi olla pussissa unista päätellen, vaikka minusta oli hieman hikinen. Laitoin alle pelkät villasukat ja fleece lakin, enkä mitään muuta. Nyt aion testata seuraavan kerran pelkällä puuvilla hatulla onko sopivampi. Nyt on hieman kylmempi kuin eilen, mutta eilen oli taas toisaalta kova tuuli. Varmaan hetki heilahtaa ennenkuin opin tuohon pussiin pukemaan pojan sopivasti
 
:eek: soitin äsken toimintaterapeutilla ja kyselin hänen mielipidettään.. Tuli ilmi että Kotkassa ei mitään 0-luokkaa enään ole. Eli jos koulua lykättäisiin, poika joutuisi olemaan eskarissa toisen vuoden. Ja erityiskoulu ei taas hänen mielestään ole Jesperin paikka. Siis tää tieto muutti nyt paljon. Ensinnäkään samaan eskariin en poikaa laittais (toimii koulun tiloissa ja aivan taatusti kiusaamista tulisi kun yhteistä aikaa viettävät esim pihalla).

No nyt kauppaan ja hakemaan poikaa :wave:
 
Hyvä kun nyt muistin.

PuPu kyseli ohjeistusta pakkaskelille pussin vaatetuksesta. Itsellä(siis tytöillä ) on ollut alla body+sukkikset/puolipotkarit, päällä toinen ohut paita+housut,jalassa sukat, pakkauksen tumput, kypärämyssy. Ja hyvin on tarennut. Oikein kovilla pakkasilla on ollut toinen trikoohattu, ja esim. ohut fleecepuku/villapuku. Luulen kyllä että plyyshi vaatteetkin pitävät lämpiminä kovilla pakkasilla. Ja plussa keleillä ei ole ollut kuin body+potkarit/puolipotkarit, äpakkauksen tumput ja kypärämyssy. Ja tuntuu että nekin on joskus liikaa. :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuutilulla:
:eek: soitin äsken toimintaterapeutilla ja kyselin hänen mielipidettään.. Tuli ilmi että Kotkassa ei mitään 0-luokkaa enään ole. Eli jos koulua lykättäisiin, poika joutuisi olemaan eskarissa toisen vuoden. Ja erityiskoulu ei taas hänen mielestään ole Jesperin paikka. Siis tää tieto muutti nyt paljon. Ensinnäkään samaan eskariin en poikaa laittais (toimii koulun tiloissa ja aivan taatusti kiusaamista tulisi kun yhteistä aikaa viettävät esim pihalla).

No nyt kauppaan ja hakemaan poikaa :wave:
Ihan hyvin siellä koulussa varmaan menee, ja ainahan voi vaihtaa koulumuotoa jos siltä tuntuu. :hug: :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja tytteli74:
Kylläpäs taas eilen illalla miehen kanssa otettiin yhteen :kieh: Ihan mitättömästä syystä alkoi ja minä olin jo suurinpiirtein melkein pakkaamassa kamoja kassiin :headwall: Voi että niin ärsytti ja ärsyttää pikkuisen vieläkin, noh aamulla sitten sellaista hienovaraista sovintoa... Tuo ukko ei tajua, että mulla välillä tuntuu, että kuuppa räjähtää täällä kotona, kun ei oikein mihinkään pääse.. Ja kotihommat on tavallaan mun vastuulla, jos minä en käske/pyydä tai ala itse jotain touhuamaan, täällä tuntuu että aika pysähtyy :eek: Kukaan muukaan ei tee mitään :headwall: Voi v... olenko minä jotenkin niin korvaamaton, vai... Sitten kun joteskin olen henkisesti väsynyt, tuntuu että vaan haluaisin nukkua ja nukkua vaan.
välillä tuntuu, että ottaa tuo ukko kyllä tuonne perimmäisenkin nurkan aivoon :D Minä sitten mököttelin eilisen illan ensin tovin raivottuani. Eiköhän tää taas tästä.. Johtuneeko vielä hormooneista vai muuten vaan alkanu tympiä kaikki..
PEESAAN :wave: :hug:

Mun mies ei kans tunnu tajuuvan välillä yhtikäs mitään. Kyselee vaan, kun tulee töistä ja oon koneella sit illan, et onko pakko olla aina siinä. No on, kun ei muutakaan aikuiselle sopivaa tekemistä tässä huushollissa oo. Voi ainakin näin virtuaalisesti saada niitä aikuiskontakteja joita ei muuten ole. Ärsyttää kans ihan suunnattomasti, kun kukaan ei voi oma-alotteisesti mitään tehdä, ku aina pitää erikseen sanoo ja miehellekkii monta kertaa. |

O


Niin ja Tuutilullalle vielä. Et Noora sai nyt joulun jälkeen sen kauan kaivatun mukautetun matikan oppikirjan. Matikka kun on ollu meille se kummitus ekaluokalta asti.
 
KIITOS piituli :flower:
me tästä kohta mennään testaamaan, kun lähetään lahessa käymään. Kunhan ensin Juholle nälkä tulee ja vaippa vaihdetaan niin sit mennään.
Taidan siis laittaa vaan kypärämyssyn ja ohuet tumput kun plussaa tuolla ulkona. :D
 
Kysymys:

Onko monet teistä aloittaneet opettamaan vauvalle kiinteitä jo?
Meillä poika tulee tiistaina 3kk, ja olen tässä pohtinut että missä vaiheessa pitäisi alkaa opetella.
Tähän asti menty ihan täysimetyksellä, ja poika kasvaa hurjasti ja voi hyvin. Nyt on vaihe että poju syö tiheään, pulauttelee paljon yms.
Olenkin pohtinut että joska herra kaipaa jo muutkin kuin tisumaitoa?

Meillä nuo 2 isompaa aloitti perunalla reilun 3 kk:n iässä, mutta silloin suositukset taisi olla hiukan toisenlaiset, nämä kun tuppaa muuttumaan.

Kysymys kuuluukin; kannataako aloitella jo kiinteitä, vai vaan urheasti tankata tuolle tuota tissiä?
 
Tuutilulla:Mun vanhin tytär oli eskarissa ehkä normaalia eläväisempi ja siihen kun lisää tempperamenttisyyttä, niin olipahan tapaus eskariopen mielestä. Ei sopinut ollenkaan hänen mielestään siihen muottiin johon kaiki lapset pitäisivät kuulua, kiltti ja kuuliainen..Lisäksi hän huomautti tytön lapsellisuudesta, koska tykkäsi kovasti leikkiä 6vuotiaana (ja edelleen leikkii). Mun mielestä lapsi 6vuotiaana on terve jos tykkää leikkiä.
Meille ehdotettiin myös starttiluokkaa. Minä halusin kuitenkin koulupsykologin arvion joka oli: Täysin normaali lapsi-> tavalliseen kouluun ekalle.
Me muutettiin paikkakuntaa tytön aloittaessa koulua. Aloitti isossa koulukeskuksessa ja "menneisyytensä eskarin tiimoilta" vuoksi joutui syyniin, jatkuvaksi silmätikuksi. Päätimme vaihtaa koulua jo pelkän koulumatkan vuoksi. Lähellämme on pieni kyläkoulumainen koulu, jossa tyttö aloitti viime syksynä. Yhtäkään syyttävää soittoa ei ole tullut ja toipa tyttö kotia jouluna todistuksen jonka perusteella numeroissa tyttö olisi 9:n tyttö! :heart: Tyttö on kasvanut ja rauhoittunut todella paljon. Hän saa kuitenkin menettää hermot koulussa jos siltä tuntuu (itkeä tai suuttua) ja hänen annetaan olla lapsi. Hermon menetyksiä tulee kylläkin todella harvakseltaan enää.

Mun oma mielipide on että jos susta äitinä tuntuu että lapsesi on valmis tavalliseen kouluun niin pidä siitä kiinni. Olen kuullut että noilla starttiluokilla on niitäkin sosiaalisista syistä olevia erityislapsia (käytöshäiriöisiä ) . Ja onhan se vaikeaa sitten jos lapsi kärsii siitäkin kun muut jatkavat kouluun ja hän jää eskariin. Tulee aina sen vuoden jäljessä.

Jotain piti vielä laittaa, mutta pää on tyhjä ajatuksista, räkää tilalla
:eek:

tytteli: Et ole ainut laatuaan... täällä oli samat fiilikset muutama viikko sitten :ashamed: Mä pistän hormoonien piikkiin kyllä osan niistä koska silloin tuli just menkat. Hyh, kun olikin silloin sisäinen sota menossa mulla :ashamed: Uhkasin jo muuttaa tästä talostakin vaikka häät tulossa :ashamed: :whistle: Täällä mä silti vielä asustelen, enkä muuta mihinkään :D
 
Dirlittan: meillä oli sama tankkausvaihe tuossa vajaan viikon ajan ja nyt se on loppunut. Minulla kävi ihan samat ajatukset mielessä, mutta tuo tankkaus loppui muutama ilta sitten ja nyt ollaan jo pari yötä mennyt entiseen malliin. Meillä ainakin meni ohi tiheät syöntiajat. Meillä mennään edelleen pelkällä rintamaidolla jatkossakin.
 
nyt kauppareissu heitetty...ja mie sinkosin sinne lindexiin niitä hattuja kattomaan (lue ostamaan) joista topsy oli laittanu kuvan..mutta saakutti soikoon ei meijän lindexissä ollu ku jotain ruskeita raitapipoja :eek:
mutta tarttu sieltä mukaan sitten venlalle yökkäri..ja sukat.
yökkäriin ihastuin on sellanen ruskee jossa leijonan tiikerin ym kuvia.

tuutilulla silloin kun myö tuo kultis otettiin niin siinä samassa tuli lippuu ja lappuu ruokavaliosta.tumma suklaa on koiralle vaarallista
saattaa jopa henki lähtee..mutta ei kai se suositeltavaa ole normaalikaan suklaa.mutta toivottavasti ei nyt mitään sen kummempaa tule.
ihme pa....n syöjä tuo meijänkin koira on..kesällä se veti tuolta vaapukka maalta kissan sontaa,,eiku kakkendaali pötkylä heilu suupielessä :x
ja oli naapurin pihassa käyny kompostia syömässä,olivat tyhjentäneet kompostin sellaseen monttuun ja jotakin havuja vaan laittaneet sen kompostimontun päälle..no myö ihmeteltiin sit et miten koiralta maha pömpöttää ihan kamalasti..no hetki meni niin sitten toine alottikin sen paskomisen..varmaan neljään kohtaan sisällä sonti.ja niin järkyn hajusta paskoo oli että yrjö meinas lentää..onneks ei millekkään matolle tehny..

pitää miun nyt viikonlopun ylite kahtoo että miten ton tytyn nukkuminen,rauhottuukohan yhtään.jos ei rauhotu niin maanantaina viedä lekuriin..tarkistaapahan ainakin korvat.

nyt pitää venlukka lähtee laittamaan nukkumaan..siihen malliin isukille tuolla tirisee.
 
Jos oikein hätä on sen hatun saamisen suhteen niin voin katsoa huomisella Lindex- reissulla löytyykö täältäpäin? :D Jos siis on sellainen minkä tosissas haluat niin voin ostaa sen ja laittaa postissa? :D

Me koitettiin Saran kanssa tänään sosetta. Mustikkavadelmaa ja yhtä pienen pientä lusikallista kipattiin n.10kertaa suuhun, joten koitamme myöhemmin uudestaan =) Pottu uppos viime viikolla. Silti se nieleminen ei oikein onnistu vielä. Työntää paljon pois suustaan, joten ei taida olla vielä valmis soseisiin?
 
Jatkokysymys:

Mistä olette tienneet/huomanneet että vauvanne tarvitsee kiinteää ruokaa rintamaidon/korvikkeen lisäksi?
Neuvolasta sanottiin että täysimetyksellä sinne 6kk asti, esikon aikana tuo suositus oli 3kk, ja tytön aikaan 4kk..

Onko vauvallanne ollut joku ihan selvä merkki mistä olette hoksanneet että "hetki on koittanut", kasvu hidastunut yms..

Esikoisella aikanaan oli koko ajan nälkä, ja maitoa meni niin hurjia määriä, tytön kanssa taas aloitettiin juuri sen kasvun takia.

Ihan uteliaisuuttani kyselen, tässä kun tämän oman pikku-ukkoni oloja tutkailen:)


 

Yhteistyössä