***LOKAVAUVAT 2007 KOLMAS PAINOS***

Keiju07
Onko tämä palsta ollut taas kaatuneena jonkin aikaa, kun kävin jo kaupassakin eikä ole yhtään tekstiä tullut?

Kuka muuten kirjoittikaan äitiyspakkauksen toppiksesta? Olen täysin samaa mieltä. Muuten puku on tilava/väljä, mutta hartian/kaulan kohdalla ottaa kiinni jo meidän pienellä kolmikuisella. Inhottavaa, kun ei saa vauvan kaulaa suojaan ilman tunnetta, että toinen on ihan ängetty pukuun. Varmaan tuottaa tulosta jos useampi reklamoi.

Hipkukka, samoissa tunnelmissa oltiin muuten viime vuonna tähän aikaan! Ja ihana tulos meilläkin :heart: .

Tuulilulla, aika ymmärrettävää, että joudut vähentämään koneella istumista. Tuntuu, että viime aikoina aika monella meni ehkä hiukan riippuvuuden puolelle tämä vauvapalsta. Ja siis ihan ystävyydellä tämän sanon :) . Nyt meno onneksi hiukan rauhoittunut!
 
Do dii... nyt tää taas temppuilee, hävis kaikki tekstit.... no mitähän sitä pitikään kommentoidan...

Käytöstavoista mä nostan hattua niiden lasten vanhemmille, jotka osaa itse kerätä omia leikkejään, kiittävät, pyytävät kauniisti tms. Näin tuolla työssäni ihan liikaa sellaisia, jotka eivät osaa yhtään mitään. Mietin jo, että äitikö ne lelutkin kerää lapsensa jäljiltä vai? Tervemenoo vaan murkkuikäisen kanssa, jos toi tahti jatkuu. Ei mun mielestä kuulu kerhotädille, koululle, päivähoidolle opettaa noita tapoja. Kyll ne kotoota pitää lähteä.

Myyntihommeleista piti sanomani sen verran, että ei ole paljoa paperitöitä. Mulla on tietty firma, jolla pyöritän noita myyntihommeleita, joten mulla on tilitoimisto. Sinne työnnän kaikki ylimääräiset paperit joka kuukausi: lähetyslistat, laskut, tiliotteet, verojutut yms yms. Laskujen kirjoitus on "suurin" paperihomma joka kuukausi.

Jos jotain jäi, niin pahoittelen...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Topsy2:
Tuli mieleen tuossa kun vastasin noihin rytmeihin, että mites teillä muilla lasten käyttäytyminen, kiinnitättekö siihen paljon huomiota? Kun mä oon huomannut että mä aika usein neuvon ja pyydän Annia esim kylässä kiittämään ruuasta, odottamaan kiltisti, olematta huutamasta tai esim heittämästä leluja, istumaan nätisti, viemään astiat pöydästä pois jne. Siis yleisiä käyttäytymisjuttuja. Kun oon ajatellut että jos niitä ei pienestä aloita, niin miten ne sit vois oppia? Miten teillä muilla? Eniten mua sit ehkä ärsyttää se, että moni sit vähän hyssyttelee, että "älä nyt, ei se haittaa" jos Anni jättää tavarat levälleen, tai "saa lapset kiljua" jos kylässä kiellän kiljumasta. Kun ei ole kyse mistään kurittamisesta, vaan yleensäkin hyvien tapojen oppimisesta. Kun joka paikassa sit toitotetaan että kotoa ne huonot tavat kumpuaa...

Tulipahan avauduttua :D
meillä on noilla isommilla ollut aika tiukka kuri ihan pienestä lähtien.kyllä tuli komennettua kylässä ja kotona.kotona niinkuin kylässäkin raivattiin lelut pois kun ei enää leikitty.kiitettiin kun noustiin ruoka tai kahvipöydästä.ei kylässä eikä kotona lapset ekana olleet kahvipöydässä.otettiin yhtä sorttia kahvileipää,ei hormuttu esim kaikkia keksiä kerralla..minnuu suunnattomasti ärsyttää sellaset vanhemmat jotka ei tosiaankaan pidä huolta siitä et penskat ei ekana ole kahvipöydässä,ennen aikuisia.
ja nyt olen yrittäny "koulia "tota miehen nuorimmaista tyttöä,kun sillä on vähän sitä tyyliä et kun esim mennään appivanhempien luokse kylään,niin se on ensmäisenä keksikipolla,ja istuu niin pitkään pydässä kun siinä kipossa on keksejä.

mutta olen ajatellut ihan samalla tavalla venlaa opettaa.kiitokset,ym hyvät käytökset.
ehkä nykyisin ollaan ns.vapaan kasvatuksen kannalla.mutta minulla oli aikoinaan kotona kova kuri..ja meiltä penskoilta vaadittiin hyvää käytöstä..
ja aijon myös lapsiltani vaatia samaa.mutta ehkä hiukan kuitenkin "pehmennettynä"
 
Keiju kiitos vinkistä - huomenna opettelen tuon sitomisen ihan varmasti :)

Meillä nyt sitten 3 kk neuvola takana. Rokotteet saatu ja neiti veti sellaiset pultit, ettei ennen oltukkaan typyä niin kiukkuisena nähty. Hilma painoi tammikuun alussa 5325g ja nyt 5585g - liian vähän, ainakin neuvolatädin mielestä. Tuo neiti on täysimetyksellä ja päivisin syö kahen tunnin välein. Yöt nukkuu, herää jos tutti putoaa. Neuvolan neuvo oli, että aina öisin kun tutti putoo niin tyrkätään tissi suuhun. Mitä mieltä te olette tästä?? Hilma on päivisin virkeä ja tyytyväinen, joten tuskin sillä ainakaan nälkä on.. enkä itsekään kovin isokokoinen ole enkä ollut sitä pienenäkään. En nyt taas tiedä et mitä pitäisi ajatella ja miten toimia...
 
ja lisätäkseni tohon hyviin käytöstapoihin vaadin että ruokapöytä on sellanen paikka jossa hillitty keskustelu on sallittu,mutta marisiat ja nirisiät saa poistua.liikaa ei saa jutella siis sillee et ruoka jää syömättä(miehen nuoremmalla tytöllä se tapa et juttua tulee tuutin täydeltä,ja ruoka jää syömättä)
meillä noi isot tytöt muutaman kerran rajojaan koitteli,ja passitin kesken ruokailun pois..ja muutaman kerran kun ruoka jäi syömättä niin johan ruvettiin kunnolla olemaan.
sitten myös ruokapöydäsä istuminen..jalat nätisti pöydän alla..ei olla poikittain tai sivuttain..paljon on lapsilla opittavaa..mutta se on miulla aina ollut että lapsen käytöstavat lähtee kotoa..miten puhutellaa vanhempia ihmisiä,miten kohdellaan kavereita.vastataan kun kysytään.ei vänkytetä esim opettajille vastaan..
venlan kummitäti on ala-asteella opettajana.niin hattua kyllä nostan opettajille..ei ole kyllä helppoo opettaa,sellasia juttuja olen kuullut et huh huh..oksat pois ja puol latvaa..ei kateeks käy.ei.. :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja oliivia:
Keiju kiitos vinkistä - huomenna opettelen tuon sitomisen ihan varmasti :)

Meillä nyt sitten 3 kk neuvola takana. Rokotteet saatu ja neiti veti sellaiset pultit, ettei ennen oltukkaan typyä niin kiukkuisena nähty. Hilma painoi tammikuun alussa 5325g ja nyt 5585g - liian vähän, ainakin neuvolatädin mielestä. Tuo neiti on täysimetyksellä ja päivisin syö kahen tunnin välein. Yöt nukkuu, herää jos tutti putoaa. Neuvolan neuvo oli, että aina öisin kun tutti putoo niin tyrkätään tissi suuhun. Mitä mieltä te olette tästä?? Hilma on päivisin virkeä ja tyytyväinen, joten tuskin sillä ainakaan nälkä on.. enkä itsekään kovin isokokoinen ole enkä ollut sitä pienenäkään. En nyt taas tiedä et mitä pitäisi ajatella ja miten toimia...
mitäs sitten jos tutti putoo 15min välein?meneeköhän rumppaamiseksi?
mie kyllä antasin nukkuu yöllä..ja syöttää vaikka päivällä sitten tiuhempaan..niin tietysti aika tiuhaan kyllä hilma taitaa syödäkkin kun 2h välein syö..
 
Oliivia, mä harkitsisin kiinteiden alotusta. Tämä vaan mun mielipide. En alkais yöunia pätkäsemään/häiritsemään syömisellä. Mutta mieti mikä susta itestä tuntuu hyvälle, se on varmasti se paras ratkasu =)
 
[quote="Topsy2]Näin on :) monesti oon muuten sun jutuista huomannutkin että teillä vaikuttaa elämä mukavalta ja tasapainoiselta ja miestäskin (senkin rontti :saint: :LOL: ) vaan kehut :flower: Näinhän sen pitää ollakin :)

Miten muuten, asiasta sadanteen, pitääkö sun siitä laukkumyynnistä toimittaa siis verotukseen kaikki tiedot ja onko sulla toiminimi? Mulla tekis mieli kans alkaa myymään yhtiä tuotteita, mut mietin onko vaivalloista? Paljon paperihommia? Jos jaksat niin avaahan vähän mulle tätä. Tuohon mitä alkaisin myymään pitää olla toiminimi.

Mun pitäis siivota... Minttu nukkuu taas, nyt sisällä :)[/quote]


Ei meillä aina oo mitenkään auvoista ja ihanaa, mut tällä hetkellä oikeesti menee ihmeen hyvin. Tyyntä myrskyn edellä.. :whistle: Toivottavasti ei kumminkaan. :D

Ja on mulla toiminimi. Helposti sai, kun verotoimistossa kävi pari lappua täyttämässä. Kirjanpidon teen ite, eli laitan vaan kulut ylös, et tiedän paljonko voin vähentää kuluja. Ja kuitit kirjotan asiakkaille, mut ne menee laukkufriikille (eli firmalle, jonka tuotteita myyn).. Ei ainakaan vielä oo ollu mitenkään vaivalloista, mut saa nähä, et miten jatkossa, kun veroilmoitus pitää täyttää yms. :whistle: Mutta mulla äiti tekee kirjanpitoa, et häneltä saan hyviä neuvoja ilmatteksi, ja lupashan tuo auttaa muutenkin, jos ongelmia tulee.. Verotoimistossakin neuvovat, kun vaan kyselee. Mäkin kyselin siellä vaikka mitä tyhmiä, kun en tienny juttuja.. :saint:
Riittää kuulemma yksinkertainen kirjanpito, kun on kumminkin suht vähäistä tämä mun toiminta..
 
oliivia aika vaikea tuohon on mitään selvää vastausta sanoa, mut ite ehkä kokeilisin nostaa tytön kerran yön aikana rinnalle. joskus oon joutunu siljan nostamaan kesken unien syömään jos on tissit ollu räjähtämispisteessä, ja neiti on tyytyväisenä puolinukuksissa syöny ja jatkanu saman tien uniaan. normaalisti kyllä herää 1-3kertaa yössä syömään. tietenkin tuo että teillä tyttö on tyytyväinen ilman noita yösyömisiä, niin tuntuu vähän turhalta herättää toista syömään. enpäs tiedä, ehkä kokeilisin tota tai sitten antaisin nukkua. niin ja meillä neiti nukkuu max 6h syömättä, yleensä 4h.
 
MIKERO (65kg) 77,6 kg -- 75,5kg (-2,1kg) -- 73,8kg
LILLASTINA (65kg) 75 kg -- 72 kg (-3,0kg) -- 70kg
ÄITYLI75 (80kg) 95 kg -- 93,1kg (-1,9kg)
DOGTOR (55kg) 67,7kg -- 66,5kg (-1,2kg)
TOPSY (67kg) 76 kg -- 75,4kg (-0,6kg) -- 74kg
NÄKYMÄTÖN NINNI (65kg) 68,3 kg -- 68kg (-0,3kg)
NIINUKKA (75kg) 93kg -- 92,2kg (-0,4kg)
MILEKO35 (75kg) 95kg -- 94,7kg (-0,3kg)
KATJANNA (58kg) 67 kg -- 67kg (+-0,0kg) -- 67kg
PIIPPU (67 kg) 78 kg -- 78kg (+-0,0kg)
VILMA-ONNI (60kg) 71kg -- 71kg (-0,0kg)
TIIPII (68kg) 72 kg -- 72kg
DAPA (75kg) 87 kg
EMILJA80 (70kg) 80 kg
TILDA77 (75) 83kg -- 81,5kg
PEPISA (72) 82,6kg
 
Tällä viikolla ei sit voittajaa, kun se viime lista hukkui edelliseen ketjuun niin ei tiedä viime viikon tuloksia :( Tuo tehty nyt viikon 2 pohjalta, joka löytyi. Varmasti osan tiedot vielä puuttuu, yritin selata viestejä maanantailta asti, mut sivuja 40... :)

Ilmoitelkaa siis niin päivitän. Ja ens viikolla sit etitään voittajakin sille viikolla :D

Mä syön viikonloppuna kaks kertaa seisovassa pöydässä päivällisen ja kaks kertaa seisovassa pöydässä aamupalan... Mikä laihdutuskuuri?!?!
 
Keiju07
Oliivia meillä siis 3 kk neuvolassa painoa 5555 g (pituus 60,5 cm). Tädin mielestä ihan ok. Omalla käyrällään; ja siis täysimetys. Tässä vaiheessa saa painon kertyminen kuulemma hiukan vähetäkin ei siis tarvitse tulla samassa tahdissa kuin aiemmin, koska vauva liikkuu jo enemmän ja näin ollen kuluttaa enemmän energiaa. Mikä teillä on pituus ja miltä käyrä näytti?

Minä en myöskään yöunia lähtisi rikkomaan... saatko lypsettyä lisämaitoa ja annettua pullosta. Tämä on kyllä vaarallinen neuvo, jota en lähtisi tekemään ellei teillä muutenkin ole annettu pullosta. Mites ois siihen Ginniferin mainitsemaan imetystukipuhelimeen soittaminen?
 
Kiitos kaikille kommenteista :hug:

Hilma tosiaan syö parin tunnin välein päivisin ja iltaisin - syö kyllä nopeasti, että sen puolesta syöttöjä voisi lisätä. Mutta sitten toisaalta välillä olen antanut rintaa esim. tunti edellisen syötön jälkeen ja sitten onkin puklailtu urakalla. Normisti Hilma ei juuri yhtään puklaa. Itse olen ajatellut, että syö niin hyvin että maha ei vain yksinkertaisesti vedä enempää.

Kiinteitä olen miettinytkin, omaa maitoa tulee vielä niin hyvin ja kun ei ole neidillä mitään vatsavaivoja ollut niin olen vielä jatkanut täysimetyksellä.

Voisikohan mun maito olla jotenkin liian vähärasvaista? Jos näin olisi niin millä sitä saisi parhaiten parannettua?

Mileko - katselin, että meidän neidit on aika samankokoisia - mitä sulle on neuvolassa sanottu?
 
Marzyciel. minä yritän täysimettää ainakin puoleen vuoteen asti. Tosin nyt jo tuntuu siltä että joudun antamaan ennen sitä kiinteitä, on melko isokokoinen tuo meidän poika ja epäilen ettei pelkkä maito riitä puoleen vuoteen asti. Puolen vuoden jälkeen meillä mennään niin kuin vauva tahtoo enkä ole miettinyt / suunnitellut sitä sen enmpiä. En nyt varmaan kuitenkaan kahteen vuoteen asti imetä, kuulostaa aika hurjalta.

Omista periaatteista kasvatukseen Minulla on ollut lapsena tiukka kasvatus kuri ja itse en sellaista omille lapsilleni halua missään nimessä. Olen varmaan liian lepsu monessakin asiassa kasvattajana, mutta toisaalta Anni ei ole vielä ainakaan tarvinnut kovinkaan kovia otteita sen asian suhteen. Saahan tuota kyllä monesti jankuttaa ja toistaa vaikka kuinka monta kertaa samaa asiaa ennenkuin se perille menee, mutta sitä kai tämä vanhemmuus on ja tulee olemaankin. Käytöstapoja pidän toki tärkeänä ja sitten toinen asia mitä pidän ihan yhtä tärkeänä on anteeksi antamisen ja pyytämisen taito.
 
Siis miuta ahistaa nyt ihan kybällä olla ihan koko ajan valmiina passaamaan, kuka vähän älähtääkin. Oon nyt kolme kuukautta ollu ihan oikeesti ainoostaan vaan kotona lasten kanssa. Se mitä oon ihmisten ilmoilla käyny, on tarkoittanu sitä et kävelen ton kilsan tonne kylän "keskustaan" hakemaan esikoista ryhmiksestä. JA sitten kiireesti pois vaan tekemään ruokaa. Kolme vaippaa on mies tolle pojalle koko aikana vaihtanu, ja syöttäny yhden kerran. Nekin kerrat sillon kun äitinsä oli kylässä.. (pitihän sitä esittää et näin meillä) Ja sit anoppi päivittelee minulle, että mitenhän se meidän .... jaksaa tehdä töissä pitkää päivää ja hoitaa vielä lapset kotona.. ARGH!! Se on aina just tommonen. Miehen kuullen se ei noita piikkejään mulle sano, mutta auta armias kun mies ei paikalla niin kommenttia tulee mitä ihmeellisimmistä asioista. Ja aina niin, että minä en mitään osaa..Kaks kertaa oon pojan jättäny pois vastuultani. Kävin sillon tossa meidän kylän puodissa, ja olin kummallakin kertaa noin vartin pois. Hyvin olivat pärjänneet kun nukkumaan pojan laitoin ennen kuin läksin :D Ensimmäinen 2,5kuukautta meillä meni valvoen. Tai siis minulla ja pojalla meni yöt valvoen. Jos mies jonain yönä jonkun pätkän valvo, niin minä en kuitenkaan saanu silmiä ummistaa.
Neuvolassa täti kyseli kovasti olenko masentunut. No eihän siellä tietenkään voinu sanoo suoraan, että vituttaa ihan kympillä ja kohta hajoo pää. Nyt vaikka saisin yöt nukkua pojan suhteen, niin enhän minä saa unta. Viime yönäkin lajittelin pyykkejä sängyllä.Itken aina kun jään itsekseen, eli lapset nukkuu ja mies töissä.. Eihän tämän tällaista pitöny olla :'( Sori että tästä tuli taas vaan omaa napaa, enkä ole jaksanu lukea muiden tekstejä.. Jospa sitäkin vielä joskus :/ :'( :(
pikkumyy allapäin
 
Vauvan herättämisestä syömään.. Meillähän oli laitoksella sellainen tilanne että Ilonaa olisi pitänyt syöttää 3 tunnin välein ympäri vuorokauden, koska oli niin isokokoinen ettei verensokerit pääse laskemaan liikaa. Minä kyllä yritin, mutta nukkuvaa vauvaa on todella paha syöttää :whistle: niinpä syötin vain kun Ilonalla oli nälkä ja sama jatkunut kotona. Imetän Ilonaa siis silloin kun hänellä on nälkä.. Jos Hilma kasvaa tasaisesti omalla käyrällään (onpa käyrä mikä tahansa) niin minun mielestäni on turha alkaa herättämään varta vasten syömään. Eiköhän nämä juniorit itse tiedä milloin on nälkä...
 
kyllä tuo termis just sellaseen sopii..minä laitan kohta tänne kuvan siitä..meillä on tosiaan ihan joutava juttu,kuhan ukko halus höperyyksissään ostaa..kertaakaan ei oo käytetty..

nyt on kuulkaa rouvat shoppailtu..ostin sit 150e bodeja ja 2 farkut ja hatun :LOL: anttonille siis..ja lindexillä ai juma miten ihania vaatteita..ainii ostinhan mä 2 aventin huvituttia..itelle ostin kampaamosta shampoon ja hoitoaineen :LOL: vähään tyydyn minäkin..tärkeintähän tuo on ostaa anttonille vaatteita ja se on ihanaa..

antton oli tänään mummin ja 3v tädin kanssa muskarissa..oli oikein tykännyt olla :heart: hitto ku täällä olis vauva muskari nii mentäis sinne..
palaan kohta kera maitotermari kuvan :LOL:
 
Pikkumyy :hug: jaksuja sinulle. :hug:

Munkin on pakko käydä sauvakävelyllä iltasella, ettei ihan pää hajoa sisällä kökkiessä lasten kans. Nyt on taas kiire että ehtii käydä kävelyllä ennen ilta touhuja, joten käyn paremmalla ajalla kommentoimassa enemmän.
 

Yhteistyössä