***LOKAVAUVAT 2007 KOLMAS PAINOS***

Hemuli, meillä just täällä rytmityöt menossa, joten kirjoittelenpa meidänkin arjesta... en tiedä onko apua, mut siis pätkänukkuja meidänkin Minttu :hug:

Eli likka nukkuu 45 minuuttia ja herää. Parhaimmillaan 7 unet päivässä. Minttu on kyl tosi iloinen ollut tähän asti, joten oon antanut mennä noin, mut nyt on tullut iltaitkut ja yölevottomuudet kuvioihin. Joten päätin että rytmiä ja kiinteät kehiin :)

Eli aloitin ensinnäkin niin, että opetan nukkuun vaunussa. Niin tylsää kun se onkin, kyl noi meidän mukulat ainakin nukkuu paremmin vaunussa. Mä siis inhoan sitä pukemisrumbaa, joka jatkui esikoisella 3 vuotiaaksi asti, kunnes lopetti päiväunien nukkumiset. Minttu herää aamulla 7.40, joten 10.00 on ihan valmis unille. Syötän ennen unia maidon ja puen vaunuun, vaikka nukahtaisi kyllä sisällekin. Kun herää 45 minuutin päästä, on vaunuihin uudelleen nukuttaminen helpompaa. Vaunuja pitää käydä pari kertaa heiluttamassa, niin nukahtaa uudelleen ja tänään nukkui 2h, eilen 1½h.

Sitten laitan taas toisille unille vaunuun. Kahden kolmen aikaan. Ja sama juttu, en nosta sisälle eka itkusta, enkä monesta muustakaan, vaan heijaan aina uudestaan uneen. Yleensä vaunuja pitää vain liikauttaa. Kun itku ei laannu, nostan sisään, yleensä silloin parin tunnin päästä.

Kiinteille ollaan otettu myös tarkat paikat rytmissä milloin niitä annetaan, ja yöunille menee ennen yhdeksää.

Auttaisko teillä jos noi ekat unet yrittäis kans saada vähän pidemmäksi? Olis tyttö heti aamusta reippaampi kun on pidemmät unet takana? Samoin noi illan vimppatirsat meillä meinaa myös muodostua, mut en oo antanut :) Eli kahdeksan aikaan yleensä menee nukkumaan, ja yrittää herätä silloin 20.45. Sinnillä vaan nukuttelen uudestaan, tuttia, maitoa, silitystä. Nukahtaakin yleensä melko pian, eli on väsynyt.

Rytmittelyn myötä Minttu on lopettanut pahemman ähräämisen yöllä, ja pari yötä on syöty vaan kahdesti, kun pahimmillaan söi neljästi-viidesti.

Mitähän muuta... kysy jos tulee mieleen jotain, tai kerro jos sulla ois mulle jotain hyviä vinkkejä, kun samantyylisen ongelman kans täällä painitaan :)
 
Nyt luin ton sun vastauksen tosta vaunuttelusta, meillä Minttu nukkuu paremmin jos Anni kiljuu vieressä ulkona :) Ja sisällä myös. Tosin alusta asti oon nukuttanut sen olohuoneen keskellä, jotta ei totu hiljaisuuteen. Mut teillä vissiin häiriintyy ja haluaa hiljaisuutta. Jospa ois vaan jokin vaihe teillä! :hug:

Oiskohan muuten paree nukuttaa eka sisällä pikkupätkä, sit vaunuihin pitkille unille ja sit taas iltasella pikkupätkä? Kun nyt oon laittanut ulos heti eka unille... ja sit toisillekin myöhemmin.Mitä mieltä muut oote?
 
Alkuperäinen kirjoittaja tytteli74:
YES vihdoin ja viimein tää keskustelu pelaa, tänne ei päässyt vähään aikaan, liekkö kaatunut tai jotain! Ja myös vihdoinkin saatiin Eemilille ne matkarattaat B) Koska meillä on tuo Gracon kaukalo, luonnollisesti päädyttiin myös saman merkin rattaisiin. Aerosportit ostettiin, oliko jollain muilla ne? Oletteko olleet tyytyväisiä? Ainakin lumessa kulki tosi hyvin ja kevyet ja helppo kasata.

Tämä päivä ollut aika kiivastahtinen, käynyt pitkästä aikaa todella harvinaisia vieraitakin =) ja käytiin isännän kanssa ulkona syömässäkin, ihan luksusta tänään ;)
Meillä on noi Gracon Aerosport plussan matkarattaat, ja pirun kätsät on!!

 
Nukkumisesta meillä herätään aamulla 7.30-9, joten en ole viittinyt pahemmin pistää "päikkäreille" aamupäivällä. Eemeli saattaa ottaa pienet tirsat aamupäivällä 15-30 minsaa. Yhdentoista aikoihin aletaan syömäpuuhiin ja yleensä noin 12 aikoihin menee ulos nukkumaan pitkät päikkärit. Illalla saattaa vielä jossain välissä ottaa tollaset pikku päikkärit. Meille toi toimii huomattavasti paremmin. Mulla on koko iltapäivä aikaa tehdä kaikki hommat tai vaikka levätä.
Mietin kyllä tuossa, että josko kokeilisi kaksia pienempiä päikkäreitä päivässä, mutta luultavasti se katkaisisi joka kerta ikävästi hommat. Toi on Eemelille sopinut hyvin alusta lähien, joten mitä sitä hyvää muuttamaan...
 
Miä vihaan näitä päiviä kun pitää jonnekin muka ehtiä ajoissa :kieh: Aamulla eskarilaisella oli fysioterapia klo.9.15. Kiva repii kaikki kesken unien liikkeelle, varsinkaan kun ei olis ollut edes eskaripäivää (koulustuspäivä ) ja saada jokainen vielä syömäänkin jotain.

Käytiimpä sitten kyläilemässäkin samoilla pukemisilla. Tuo kaukalopussi on kyllä ihana ja helpottaa neidin kanssa mielettömästi =)

Nyt tekemään sitte niitä samperi kotihommia mitä ei koko päivässä ole ehditty tehdä ja eikä kotihengetärkään ole paikalle tänään saapunut. Eipä ole kyllä muinakaan päivinä :/ Miä haluun semmosen |O
 
Meillä ei tarkka rytmiä oo Elialla, mut menee ihan hyvin näinkin. Ei kylläkään mitään pitkiä päiväunia nuku, mutta useammat lyhyet ja ihan hyväntuulinen poika on. Mä en oikeesti jaksa stressata tuolla rytmillä, en oo vaan sen tyylinen ihminen ollenkaan. Nyt tietty kun on tuo eskarilainen, niin täytyy illalla laittaa nuo isommat nukkumaan suunnilleen ajoissa, mut jos joku ilta menee vähän pitempään jostakin syystä, niin ei se niin vakavaa. Muutenkin meillä mennään vähän sovelletulla rytmillä tilanteen mukaan. Mut tämä toimii meillä. =)

Imetyksestä: Noita muita oon imettäny 6kk, 5kk ja 7kk. Ei oo mitään suunnitelmaa, miten tämän kanssa. Teen niin kuin hyvältä tuntuu. Mut koitan ainakin tuohon puoleen vuoteen imettää ja jos jaksan, niin pitempäänkin. Saa nähä nyt. Kun ei liikoja suunnittele, niin ei pety, jos meneekin eri tavalla, kuin on suunnitellut. =)
Mut on tässä se, et Elialla on melko varmasti maitoallergia ja jos vaan ite jaksan olla maidottomalla, niin helpommalla pääsee, kun ei tarvi mitään altistuksia ja apteekin korvikkeita ja Kelan kanssa hästäämisiä.. En vaan jaksa niitä! Eli jos nyt imettäisin lähemmäs vuoden ikää, niin sit vois kokeilla jo soijamaitoakin ja sit myöhemmin kaupan soijamaitoa. Mutta kuten sanoin, niin saa nähä.. Tilanteen mukaan mennään eteenpäin.

Muutenkin tässä lapsien myötä oon oppinut sen, ettei kannata hirveesti suunnitella ja päättää etukäteen asioita vaan tekee niin kuin sillä hetkellä parhaalta tuntuu. :flower:
 
Marzyciel yhteen vuoteen asti imetystä? :eek: En ollutkaan sellaista kuullut, en kyllä mitenkään erikoisen paljon ole asiaan perehtynyt. :ashamed: Itse kuitenkin suunnittelin täysimettäväni puoli vuotiaaksi asti, mikäli maitoa vaan riittää ja vauva sillä hyvin kasvaa. Siitä sitten vasta pikkuhiljaa alkaa lopettelemaan. Mutta kuitenkin jo ennen yhden vuoden ikää lopettaisi kokonaan. Kahden vuoden ikään asti imetys kuulostaa tosi hurjalta. :x Kyläilemässä kun olisi niin poju alkaisi pientä huikopalaa pyytelemään, "äiti tittiä". Voisi kyllä olla ensin vähän :ashamed: , vieraat varmaan :eek: ja sitten :LOL: vaikkei suoraan sitä näyttäisikään.

-pepisa
 
Matkarattaista: Meillä on jotku viralliset matkarattaatkin, mutta kaikista kätevimmiksi oon huomannu nuo Emmaljungan Scooterit. Ostettiin ne viime kesänä tuolle 2v pojalle ja oon käyttäny Eliallakin niin, et oon tuon turvakaukalon pistäny niihin. Tosi hyvässä suojassa vauva, kun molemmista on kuomu ylhäällä. Vauvaahan noihin ei muuten voi laittaa, kun ei selkänoja mee ihan makuuasentoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NäkymätönNinni:
Meillä ei tarkka rytmiä oo Elialla, mut menee ihan hyvin näinkin. Ei kylläkään mitään pitkiä päiväunia nuku, mutta useammat lyhyet ja ihan hyväntuulinen poika on. Mä en oikeesti jaksa stressata tuolla rytmillä, en oo vaan sen tyylinen ihminen ollenkaan. Nyt tietty kun on tuo eskarilainen, niin täytyy illalla laittaa nuo isommat nukkumaan suunnilleen ajoissa, mut jos joku ilta menee vähän pitempään jostakin syystä, niin ei se niin vakavaa. Muutenkin meillä mennään vähän sovelletulla rytmillä tilanteen mukaan. Mut tämä toimii meillä. =)

:
Samaa mieltä olin minäkin, itseasiassa oli helppoa kun ei ollut mitään rytmiä, ja likka oli tosi hyväntuulinen. Liikkuminkin oli helpompaa. Mut arvasin ettei se kauaa toimi, alkoi tulla iltaitkuja ja yöhäsläämistä. Näkee sen tuosta isommastakin, jos rytmit ei vähään aikaan pelitä, alkaa kiukkuaminen ja väsymys. Jonnin verran katon kellostakin, mut en mikään hikipinko ole... tai no siskon mielestä kyllä, mut sen "vauva" 7v vieläkin tekee ja nukkuu ja syö miten nukkuu... ja on tasaisesti pahalla päällä! Mikshän?:|
Muutenkin tässä lapsien myötä oon oppinut sen, ettei kannata hirveesti suunnitella ja päättää etukäteen asioita vaan tekee niin kuin sillä hetkellä parhaalta tuntuu. :flower:
No tää ei toimi kyllä meillä :D Jos mä en päätä ja suunnittele, niin meillä ei tehdä yhtään mitään! Mä oon aika saamaton jos sille päälle satun, ja jos en esim päätä aamulla että tänään ON kylpypäivä niin sitä ei sit oo... välttämättä pariin viikkoon :LOL: Ja tosiaan toi rytmi meille tuo kuitenkin iloisemmat ja paremmin nukkuvat lapset, joten siinäkin määrin on pakko vähän suunnitella ja päättää etukäteen...

Mut osataan me ottaa ihan rennostikin, jos tekstistä tuntuu ettei :LOL: Ja tosiaan, mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle. :flower:
 
Nuista vaunujen hytkyttämisestä...Tuota esikkoa aikoinaan piti aina hytkyttää että suostu edes nukkumaan sen puoli tuntia! Sillon jo päätin että jos lisää lapsia saadaan niin siihen hytkyttelyyn en ala! Se oli aika karmeeta aikaa sinänsä kun puit ulos ja hytkyttelit uneen, pääsit sisälle, keitit kahvia ja istuit alas niin jo vaunut heilu ja neiti hereillä!! Ja uudestaan nukkumaan EI saanu vaikka ois hytkytelly kuin paljo tahansa! Nyt sille voi jo nauraa, onneks! :LOL: Sellasta aikaa se. Kakkonen ei hytkytelyjä edes kaivannu, se söi ja nukkus kokonaan ekat 3kk. Tämä kolmonen on sitten ehkä uniltaan sisarusten väliltä. Aluks nukku vaan syliin, välistä piti kanniskella ja mua ärsytti se :LOL: mut sit se loppus se syliin nukkuminen ja vein vaan sänkyyn. Sinne sit iteksensä nukahtaa. Parin kertaan joskus useemminkin joutuu tuttia pistään suuhun, ei oo mikään kauhee tutin syöjä mutta sen tarvii kuitenkin nukahtaakseen. Ja esikko oli 4kk ennenku oppi syömään tuttia. Samaa sorttia kai tääkin mimmi. Se tutti on vaan sellanen apu monessa tilanteessa että haluaisin sen siihen oppivan. Tutista vieroittaminen ei oo ollu hankalaa noilla isommilla, molemmilla jääny pois pari vuotiaana. Kattellaan nyt millasiks nää unet menee vielä vähän aikaa, josko tästä tää rauhottus...Kiitos vastauksista!!! :heart:

muoks. Ei meillä hiljasta täällä oo, ja oon lapsille sanonu että puhua saa mut ei huutaa ja kamalasti yhtäkkisesti kolistella. Ja telkka on aina päällä... :D
 
Tuli mieleen tuossa kun vastasin noihin rytmeihin, että mites teillä muilla lasten käyttäytyminen, kiinnitättekö siihen paljon huomiota? Kun mä oon huomannut että mä aika usein neuvon ja pyydän Annia esim kylässä kiittämään ruuasta, odottamaan kiltisti, olematta huutamasta tai esim heittämästä leluja, istumaan nätisti, viemään astiat pöydästä pois jne. Siis yleisiä käyttäytymisjuttuja. Kun oon ajatellut että jos niitä ei pienestä aloita, niin miten ne sit vois oppia? Miten teillä muilla? Eniten mua sit ehkä ärsyttää se, että moni sit vähän hyssyttelee, että "älä nyt, ei se haittaa" jos Anni jättää tavarat levälleen, tai "saa lapset kiljua" jos kylässä kiellän kiljumasta. Kun ei ole kyse mistään kurittamisesta, vaan yleensäkin hyvien tapojen oppimisesta. Kun joka paikassa sit toitotetaan että kotoa ne huonot tavat kumpuaa...

Tulipahan avauduttua :D
 
Jatkan vielä.. Eli ei meilläkään eletä miten sattuu. Eli nukkumaan lapset menee yheksään mennessä ja heräävät aamulla puoli yheksän, kun on se eskariin lähtö esikoisella. Ja ruoka-ajat on suunnilleen samat päivittäin, mut jos nälkä tulee aikasemmin, niin syödään silloin kun on nälkä. Mutta siis se, et jos on jotakin menoa, niin sitten sen mukaan.

Pääasia, et lapset saa riittävästi unta, ruokaa ja huomiota tilanteesta riippumatta.. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja NäkymätönNinni:
Topsy2: Just niin, eli meille sopii noin ja jollekin muulle toisella tapaa. Ja tuo meidän "tyyli" ei tosiaan oo se paras ja ainoa oikea, mut meille hyvä ja toimiva. =)
Näin on :) monesti oon muuten sun jutuista huomannutkin että teillä vaikuttaa elämä mukavalta ja tasapainoiselta ja miestäskin (senkin rontti :saint: :LOL: ) vaan kehut :flower: Näinhän sen pitää ollakin :)

Miten muuten, asiasta sadanteen, pitääkö sun siitä laukkumyynnistä toimittaa siis verotukseen kaikki tiedot ja onko sulla toiminimi? Mulla tekis mieli kans alkaa myymään yhtiä tuotteita, mut mietin onko vaivalloista? Paljon paperihommia? Jos jaksat niin avaahan vähän mulle tätä. Tuohon mitä alkaisin myymään pitää olla toiminimi.

Mun pitäis siivota... Minttu nukkuu taas, nyt sisällä :)
 
Keiju07
Minunkin tekstini katosi eilen siihen samaan mustaan aukkoon kuten monen muunkin tekstit. Otti taas hiukka päähän koko Kaksplus.

Kommentoin heti kun vielä muistan mitä piti.

Hemuli, kuulostaa tutulta. Meillä päivät yöt nukutaan lyhyillä pätkillä. Välillä oli jo 3 tunnin pätkiäkin, mutta nyt on tullut melkoista takapakkia. Ja ulkona nukkuu päivisin kaikki unet lukuunottamatta aamun ekoja ja illan vikoja tirsoja. Yöllä siis syödään 4-5 kertaa ja lisäksi herään lukemattomia kertoja neidin ähräämiseen etenkin aamuyöstä. Aika väsy olo, etenkin kun päivisin ei mun osaltani päiväunet onnistu, kun Viena vaatii vaunujen heijaamista 45 min välein. Laitoin sen kaatuneen pinon puolelle linkkiä vauvojen unirytmistä ja nukkumisesta noin yleensä (YOdottaja siis aikanaan tämän linkitti) eli vielä siis uusiksi niille, joita kiinnostaa:
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2547,6444,6445,7649

Topsy, minä laittaisin vasta tokille unille vaunuihin. Meillä välillä koetettiin jo aamusta ulosnukuttamista, mutta huonoin tuloksin. Ei ole vielä sellaista väsymysannosta takana, jotta nukkuisi aamupäivällä pitkät unet ulkona. (No nyt ei nukuta muutenkaan, mutta välillä jo nukuttiin).

Oliivia, haepa hakusanoilla hug a bub tai baby sling you tubesta, niin saat video-ohjeita.

Marzyciel, kyselit imettämisaikomuksia. Mä ajattelin tavoitella sit 6 kk täyttä ja siitä jatkaa osittaisimetystä vuoteen tai kunnes saa tarjota lehmänmaitoa. Mutta mutta... tavoitteluahan se vaan on ja etenkin näillä unilla voi olla, että tarvitaan ennen 6 kk jotain kiinteää jottei tämä äiti väsy ihan kamalasti. Vähän samoilla linjoilla olen, että kun lapsi osaa itse pyytää rintaa, niin sitten varmaan viimeistään alan lopettelemaan. Mutta jälleen, kukin tavallaan enkä pahalla katso taaperoimetystä, tiedän vaan, etten itse ehkä siihen kykenisi. Ihan herkästi en ole valmis kuitenkaan luopumaan tästä symbioosista, mikä imetyksen aikana on tai siis siitä läheisyyden tunteesta ja muutenkin kyllä uskon noita suosituksia. Koskaan ei kuitenkaan tiedä, mitä tapahtuu ja kuinka kauan tätä maidon tuloa minulle suodaan.

Dogtor, kirjoittelit, että teillä turhin hankinta oli tuo maitotermos tai siis tuttipullotermos. Oliko näin, koska on huono vai koska ette ole tarvinneet? Mietin juuri tuollaisen hankintaa, kun tarvitsisi saada rintamaitoa pysymään pullossa kylmässä lentokoneeseen menoa varten. Sopisko tuo sun termoksesi juuri sellaiseen?

Tuutilulla, kaikki sympatiat sun puolella tuossa aikasin lähtemisessä. Mä inhoan, että joudun herättämään Vienan aikaisin, jos johonkin täytyy mennä ja kuitenkin tulee aina kiire ja onnistutaan myöhästymään. Ja mulla siis vain tämä yksi lapsi. Olisin varmaan tunnin myöhässä kaikkialta, jos kokonaista kööriä pitäisi syöttää ja pukea...

Ärsyttääkö muita, että kaikki vauva-aktiviteetit ovat yleensä juuri vauvan nukkuma-aikaan? Suurin osa jutuista, joihin voisin kuvitella meneväni, ovat noin klo 11 alkaen ja silloin Viena nukkuu varmasti. Olen todennut, että tuon ikäiselle ne unet ovat tärkeämmät kuin harrastukset. Ehtiihän niihen myöhemminkin, mutta olishan ne minunkin kannaltani kivoja...

Jees, nyt yritän hetken levätä, kun sain tuon neidin juuri nukahtamaan vaunuihin.

Ai niin, 3 kk neuvola takana, ja pieni on meidän neiti moniin muihin palstalaisiin verrattuna: 5555 g ja 60,5 cm, mutta siis hyvin omalla käyrällään. Ja normirokotukset tuli meille kuin myös rotarix.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NäkymätönNinni:
Jatkan vielä.. Eli ei meilläkään eletä miten sattuu. Eli nukkumaan lapset menee yheksään mennessä ja heräävät aamulla puoli yheksän, kun on se eskariin lähtö esikoisella. Ja ruoka-ajat on suunnilleen samat päivittäin, mut jos nälkä tulee aikasemmin, niin syödään silloin kun on nälkä. Mutta siis se, et jos on jotakin menoa, niin sitten sen mukaan.

Pääasia, et lapset saa riittävästi unta, ruokaa ja huomiota tilanteesta riippumatta.. =)
Juu sen kyllä ymmärsin minäkin ainakin :) Kyllä välillä saa vähän rennommin ottaa, niinkuin nyt kun ollaan laivalle lähdössä niin annan kyllä Annin valvoa illalla että saa itsekin vähän pidempään olla liikenteessä, syömässä shoppaamassa tms. Baariin ei sentään yhdessä mennä :LOL: :LOL: Niitäkin kyl näkee ulkomailla liian usein :(
 
Palstaterrori täällä taas :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keiju07:
Topsy, minä laittaisin vasta tokille unille vaunuihin. Meillä välillä koetettiin jo aamusta ulosnukuttamista, mutta huonoin tuloksin. Ei ole vielä sellaista väsymysannosta takana, jotta nukkuisi aamupäivällä pitkät unet ulkona. (No nyt ei nukuta muutenkaan, mutta välillä jo nukuttiin).
Hyvä pointti, pitääpä koittaa. 1½ tuntia oli nyt hereillä ja taas sammui. On ne vaan ihania silloin kun ne nukkuu (ja toki myös hereilläkin :whistle: ) joten voimia Keiju
:hug:

Dogtor, kirjoittelit, että teillä turhin hankinta oli tuo maitotermos tai siis tuttipullotermos. Oliko näin, koska on huono vai koska ette ole tarvinneet? Mietin juuri tuollaisen hankintaa, kun tarvitsisi saada rintamaitoa pysymään pullossa kylmässä lentokoneeseen menoa varten. Sopisko tuo sun termoksesi juuri sellaiseen?
vastaan omasta puolesta, että meillä toi oli just tosi hyvä reissussa Annin kans. Sai pidettyä maidon lämpöisenä, kun pullolla oltiin.

Nyt meen siivoon...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Topsy2:
Nyt luin ton sun vastauksen tosta vaunuttelusta, meillä Minttu nukkuu paremmin jos Anni kiljuu vieressä ulkona :) Ja sisällä myös. Tosin alusta asti oon nukuttanut sen olohuoneen keskellä, jotta ei totu hiljaisuuteen. Mut teillä vissiin häiriintyy ja haluaa hiljaisuutta. Jospa ois vaan jokin vaihe teillä! :hug:

Oiskohan muuten paree nukuttaa eka sisällä pikkupätkä, sit vaunuihin pitkille unille ja sit taas iltasella pikkupätkä? Kun nyt oon laittanut ulos heti eka unille... ja sit toisillekin myöhemmin.Mitä mieltä muut oote?
meillä venla nukkuu aamusta pikku-unet sisällä sit tossa puolen päivän hujakoila laitan ulos nukkumaan,nukkuu 2,5-4.5h ulkona,ja sitten ottaa 17.30-18.30 välillä sellaset puolen tunnin unet.
miekin tein aluksi sillee et olin tytyä tunkemassa jo het aamusta ulos nukkumaan..mutta sitten se vaan jäi.ja tällee miusta on hyvä.
 
Meilläkin noita hyviä tapoja koitetaan opettaa pienestä pitäen. Sillain ne helpoimmin menee perille. Just tuota kiittämistä esim. Saatan Eliallekin sanoa huomaamatta kiitos, kun lopetan imetyksen tai kun on saanut kiinteitä. :D Mut minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa..

Ja aika hyvin nuo ottaa isommista mallia kaikessa, sekä hyvässä, et pahassa, eli jos ensimmäiselle jaksaa opettaa noita tapoja, niin äkkiä pienemmät ottaa mallia. Huvittaa, kun tuo 2v poikakin vie astiat koneeseen asti syötyään, kun on nähnyt siskojenkin niin tekevän. :D
(ei tosin aina mene ihan sinne, mihin pitäis, mutta kumminkin.. )

Kaupassa käynnistä: Käyttekö yksin vai koko sakilla? Siis ihan ruokaostoksilla.. Meillä yleensä niin, et minä käyn päivällä "pienten" kanssa, eli siis noitten 3v, 2v ja vauvan kanssa. Mut onhan se tietty paaaaljon helpompaa, jos pääsee yksin.

Sitten vielä, YÖKS! Eskarista tuli lappu, et siellä on täitä. :x Heti meni syyniin tytön pää ja onneksi ei ainakaan vielä löytyny. :x
 
Keiju07
Niin kai tuo osittaisimetys tarkoittaa alussa kiinteiden jäkeen maidon antamista ja nukutuksen yhteydessä. Sitten myöhemmin enemmän juuri nukahtamisen yhteydessä. Näin ainakin minun tuttavillani. Korjatkaa jos olen väärässä.
 
Marzyciel minä olen ajatellut täysimettää tyttöä sinne lähemmäs 6kk ikää jos vaan maito riittää ja neiti on tyytyväinen. sen jälkeen varmaan tulen imettämään kiinteiden lisäksi kesän yli, ja syksyllä vielä vähän aikaa iltamaitoa rinnasta. mutta eipä noita kovin tarkkaan voi etukäteen suunnitella, aika näyttää miten sitä maitoa sitten tulee ja mitkä on tuon tytön reaktiot.

joo se uus suositus että imetystä jatkettais aina 2 ikävuoteen asti on kyllä kamalan pitkä aika ja tätä mieltä tuntu olevan myös neuvolantäti! itse aion kyllä luopua imetyksestä kokonaan siinä vuoden ikäsenä, minä kun palaan ens syksynä takasin kouluunkin.
 
Topsylle ensimmäisenä kommenttia...kyllä meillä on Peetun kans sama meininkin kun teillä Annin kanssa.Ens alkuun kuulu lähinnä noilta mummoilta et ällä nyt noin "komenna" jne...Mutta nyt kiittelee kun Peetu on niin fiksu,totteleva ja kohtelias.Aina tarjoaa muille jos jotain hyvää syö,kiittää ja pyytää nätisti "saisinko".Syö ruokansa keittiössä kiltisti paikoillaan,kerää lelunsa leikkien jäljiltä jne...Että lopussa kiitos seisoo sanon minä.Helpommalla ite pääsen ainakin kun alusta asti oon ollu "tiukkis" noitten perus sääntöjen ja tapojen kanssa.Kaverin muksu kun on meillä välillä syömässä esim niin pomppaa pöydässä ees taas ja ottas ruuat olkkariin tms,Peetu syö sen mitä syö koska meillä sit kun pöydästä lähetään on ruokailu ohi. Tää nyt oli yks esimerkki mut muissa toimii samalla lailla.

Hipkukka meillä on rengasliina ja suosittelen.Ei tarvi sitomisia jne,senkun sujauttaa muksun sinne =)

Mikero kyllä treffeillä on ollut jatkoseurauksia... ;) viime viikonloppuna oli yötäkin meillä..Eli siis tapaillaan tai jotain ;) joka päivä ollaan kyllä yhteydessä,näkeminen vähän harvemmassa kun tosiaan on toisella paikkakunnalla töissä mutta tämä sopii mulle erittäin hyvin. IHANAAAAA :heart:

Näkymätönninni mä oon miettiny tota et voisko lähtee poikien kans uimaan sillain et pessi on kaukalossa...Peetu kun nyt on käyny kerran viikossa uimassa,aina jonkun muun kanssa siis ja ois itekkin kiva joskus mennä pojan kans uimaan.Hienosti osaa jo kellukkeilla kuulema uida ja sukellella jne...äiti ei vaan oo nähny vielä :ashamed: nuo taidot taitaa olla peräisin vauva uinnista jota harrastettiin 1,5vuotta peetun kans.

Ja salilla käyty aamusta,tosin tänään ei ollu kyl oikein inspiraatioo tehä mitään mut jos nyt sit pumppiin pääsis v-loppuna,tänään kun en kerennyt sinne tunnille..

Hyi..hirvee hiki iski yhtäkkiä :eek:
 
Topsy miä oon aika kärkäs muistuttamaan kiitoksesta ja kieltämään riehumisesta. Niin kotona kuin kylässäkin. Ja voi hel..ti jos joku erehtyy sanomaan: anna lapsen olla, ei se haittaa tms. Tottahan nuo on kun mettän eläviä sen jälkeen kun lupa tulee toiselta taholta ja äidin kielto kumotaan :headwall: Miä kiellän tääl kotoa omiani ja myöskin toisten omia. Mutta saman oikeuden annan muillekin. Minusta muiden pitää kieltää myös mun omia jos tekevät jotain mikä ei ole kyläpaikassa sallittua tms. Vaikka vastaus voi meijen eskarilaiselta olla: siä et minuu määrää, äiti vaan määrää :whistle: :ashamed: Mutta siitä huolimatta pitää kieltää.

Keiju arvaas kun ens viikosta lähtien meijen pitää ehtii jeppe viemään t.terapiaan joka maanantai 8.30. Miä varmaan sekoan |O Mutta kun on ryhmäterapiasta kyse niin aikatauluun ei voi vaikuttaa :/

Älkäähän emännät ihmetelkö jos minuu näkyy vähemmän. Mun on pakko vähentää tätä koneella istumista. Tuntuu etten saa kotona mitään aikaiseksi ja mikä inhottavinta toisille, oon tasasen pahalla päällä koko ajan :ashamed: Mitenhän tuo onnistuukin?
 

Yhteistyössä