***LOKAMASSUT KESÄKUUSSA*****

tuutilulla Koita nyt vaan huilia kunnolla :hug: :heart:

Minä ihmettelen, kun mulla ei ole ollut vielä lainkaan lääkärikäyntiä, alapäätä ei ole kertaakaan katsottu eikä sf-mittaa. Onko muita, joilla näitä ei olisi ollut/katsottu?

tuisku + "tyttö" 24+4
 
Huomenta!
Keiju07 en miäkään alussa niitä liikkeitä jatkuvasti tuntenut vaan saattoi olla parin päivän taukoja. Tietysti se istukan sijaintikin vaikuttaa asiaan. Nyt niitä tulee seurailtua päivittäin ja tietyst jos ei huomaa liikkeitä tuntuneen niin paniikki meinaa iskeä :ashamed:

Montakohan lasta pitäis saada että osais suhtautua raskauteenkin levollisemmin? :whistle: Tuntuu siltä että mitä useampi takana on niin sen "vauhkompi" miä olen. Ensimmäisen aikaan ei osannut mitään pelätä kun ei niitä riskejä tms. tiedostanut. Toisen aikaan pelkäsin tuulimunaraskautta, kolmannelta vaikka mitä ja nyt sitte joka samperin kolotusta ja nipistystä miettii pahimman kautta :headwall: Ja nyt vasta on syytä noita supisteluja "pelätä".

Kertynyttä painoa en tiijä, oisko 5-6kg suurinpiirtein. Kotona ei vaakaa ole eikä tule! Ja KOKSissa ei punnittu v.loppuna.

Tuisku kyseli lääkäri käynneistä. Mulla oli ensimmäinen nlalääkäri rv 16+4 ja nyt 27.6 olis ollut toinen. Sen just peruin kun ei ole mitään järkeä mennä kahta kertaa samalla viikolla ronkittavaksi. Samalla viikolla on KOKSissa se kontrollikäynti.

Piipa75 mulla ei ole kuin kerran mitattu sf-mitta. Ja se oli rv 21+6 18cm.

Oma napaa sen verran että supistuksia tulee mutta harvoin eivätkä ole yhtä "rajuja". Alavatsa pirun kipeä, liekö supistukset rasittaneet noita makkaroiden alta löytyviä lihaksia :whistle: On tuo korvien väli jännä, nyt kun ei sais mitään ihmeempiä tehdä niin pukkaa päälle ainakin kymmenen eri hommaa, ikkunat pitäis saada pestyä just nyt jne. Ja kakkasina nuo on tossa monta viikkoa oottaneet inspiraatiota :D

Ah! Mun viereen tallusti tollainen pieni hajupommi :x Pitää lähteä vaipanvaihtoon...

Toivottavasti Kultsulla on kaikki mennyt niin hyvin kuin vain on mahdollista. Mielestä ootte päivittäin :hug:

tuutilulla kera typyn (?) rv 25+2 Hitsi, pitäisköhän vielä mennä ultraan sitä sukupuolta varmistelemaan :ashamed:
 
Keiju07
Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
[
Minä ihmettelen, kun mulla ei ole ollut vielä lainkaan lääkärikäyntiä, alapäätä ei ole kertaakaan katsottu eikä sf-mittaa. Onko muita, joilla näitä ei olisi ollut/katsottu?
Onpa Tuisku kummallista.... Mulla on jo kahdesti lääkäri katsonut kohdunsuun tilanteen ja ottanut nuo mitat. Onhan näissä paikkakuntakohtaisia eroja, mutta... Meillä päin vkolle 25 mennessä lääkäri taitaa tarkistaa kahdesti tilanteen (noin vkon 15 ja 24 tietämillä, mulla vaan tehtiin jälkimmäinen tarkistus jo aiemmin).

Valittelin viikonloppuna noista liikkeistä tai niiden puutteesta. No tänäänhän ne sieltä taas ilmestyivät tässä koneen ääressä. En ole ihan tosissani tämän seuraavan kanssa, mutta olen alkanut epäilemään, että tämä yksilö mahassani ei jostain syystä tykkää elektroniikasta :D . Liikkeitä tulee aina paljon tässä koneella ja kummallinen fiilis mahaan, jos esim. pidän laptoppia vatsalla...

Eli kaikki vaikuttaa olevan hyvin, enkä siis joutunut soittamaan neuvolaan. Mulla on jostain syystä tosi iso kynnys soittaa sinne! kerran olen pirauttanut ekstraa ja vaikka vastaanotto oli positiivinen niin yleinen tunne on, että ei sinne tulisi pahemmin soitella.

Tuutilulla ja muut supistelijat: muistakaahan ottaa rauhallisesti! Laittakaa ne perheet passaamaan! :D

Keiju 21+6
 
huomenia kaikille.

tänään olis se 4d ultra siellä kuopiossa,viime yönä näin unta että se oli poika..ja yhtenä yönä kummitteli miun unissani olipa kerran elämän ukkelit masussa,kun rupes tekemään sitä ultraa,niin sieltä näkykin vaan niitä ukkeleita..mies nauroi katketakseen kun kerroin uneni..ja muutenkin ei noilla unilla ole ollut päätä ei häntää.

omaan masuun sen verran että jonkin näkönen päivä rytmi on vunttuselle tullut,aamulla tuonne kymmeneen yhteentoista liikkuu reippaasti,sitten muutaman tunnin on hissukseen,ja tuolla iltapäivällä taas on liikkumista enempi.sitten iltaruan jälkeen kun syömme tuossa 4-5 välillä niin sen jälkeen taas liikkeitä.sitten taas hissukseen jonkun aikaa,ja rumba alkaakin taas kun käyn pitkälleen.

kaikista inhottavinta on etten voi oikein kyljelleen olla kun justiin sille puolelle potkii joka on patjaa vasten..ja selälleen ei oikein koko yötä voi nukkuu.

nytten lähen kaalikeiton tekoon..
laitan kuulumisia huomenissa ultrasta.

tuutilulla otahan iisisti,ja yritä lepäillä :)

niinukka ja vunttunen 24+2
 
Just soittivat äippäpolilta. Juhannuksen jälkeiset päivät ovat kuulemma niin ruuhkaisia että kontrolli onkin jo tämän viikon torstaina. Nyt alkoikin lastenhoitajan metsästys noille nuoremmille, aika kun on jo klo 8.15 :eek: Minne ihmeeseen nuokin lykkään ellei sitten sovita että isommat hoitavat ja likkakaveri on päivystää puhelimen päässä jos hätä täällä tulee. Kyllä nuo isot pärjäis pienten kanssa ja pienimmät norm. nukkuukin tuohon aikaan. Ainut mikä askarruttaa niin vaipanvaihto kuopukselta herätessä.... Voin kuvitella teinien ilmeet kun joutuvat pissavaippaa vaihtamaan :D

No onneks tässä on pari päivää aikaa miettiä hoitovaihtoehtoja
 
Minä ihmettelen, kun mulla ei ole ollut vielä lainkaan lääkärikäyntiä, alapäätä ei ole kertaakaan katsottu eikä sf-mittaa. Onko muita, joilla näitä ei olisi ollut/katsottu?

tuisku + "tyttö" 24+4
eipä oo mullakaan vie yhtäkään lääkärineuvolaa ollu ja sanoivat,et eka olis siinä viikol 30....en sit tie miks....eikä oo fundustakaan mitattu,mut tänään olis neuvola joten toivottavasti mittaavat :D
kohdunsuun tilanteesta ku kysyin niin sanoivat,et ultrassa lääkäri sen näkee ja kertoo jos jotain epätavallista.....

huomenna olis sit 4d ultra... :D jänskättää....pakkohan munki on selvittää,et onkohan sie se poika =) en oikein vie usko...

kultsulle voimia....toivottavasti kaikki on hyvin :hug:

henkka ja "veeti" 22+2
 
Lääkärineuvoloita - mulla oli ainakin alussa jo yksi - niin kai kaikilla ?
Ymmärsin, että seuraava olisi nyt vkolla 25-26 - vo olla että rytmi on eri , kun mä olen näin 'vanha' :)
SF-mittaa on kyllä mittailtu jo kahdesti - viimeksi kai olin keskikäytillä (20-22 cm) vkolla 22.

Sydän sykkyrällä minäkin täällä luen mitä kaikkea voi sattua ja tapahtua, täytyy vaan olla onnellinen jos menee vielä näinkin mukavaisesti...
Lohduttavaa oli myös kuulla, että yhden tutun lapsi tuli vkolla 26, ja kuulostaisi selviävän henkiin tämäkin pikkuinen poika. Peukkuja pystyyn...
Saa nähdä miten menee juhannuksen autoajeluiden kansa, toivottavasti mukavasti . Pitänee pitää pissataukoja usein, se on varmaa se...
Ja sitten lomille lops, pitää katsoa maltanko pysytellä auringosta poissa - jos se nyt säteitään näyttelee :)
Tukivyötä ajattelin alkaa käyttämään, tuntuu väliin että kävellä humpatessa tulee just enempi kipuja , kun tulee tärinää vauvaparalle...

terkuin,

yo papu ja viola auroora RV 23 +
 
Keiju07
No mun piti ihan palata kertomaan teille, että ei nyt ihan kaukaa haettuja olleet nuo mun vatsataudin taustalla olleet ruokamyrkytysepäilyt. Kävi lounaskeskusteluissa ilmi, että ainakin 5 muuta oli sairastanut vatsataudin samalla lailla ja samana päivänä. Kenenkään perheenjäsenkään ei ole kipeänä ollut, joten pääteltiin syyllisen olevan työpaikkaruokalan ja siellä salaatti/raastepöydän, koska samoja ruokia emme ole syöneet, mutta kaikki kylläkin raasteita. Eli eipä ollut työpaikan kesäretki syypää vaan tuo jokapäiväinen ruokapaikka. Olen noiden raasteiden syönnin järkevyyttä pohtinut jo aiemmin (tiedossa mm. kaksi Jersinia-tartuntaa viime vuodelta samasta ravintolasta), ja tämän kokemuksen perusteella: loppui raasteiden syönti sitten raskauden ajaksi. Täytyy kotona yrittää puputtaa tuoreempaa salaattia.

Soitin sitten kuitenkin neuvolaankin tämän tiedon perusteella, mutta sanoivat, että jos liikkeet tuntuvat normaalisti, niin ei pidä huolestua. Esim. listeria ilmenisi paljon voimakkaampina oireina. Hyvä niin.
 
En tiedä todellakaan mitä sanoa, suru on suunnaton puolestasi ja sanat hukassa, siksi laitan tämän runon :hug:

Voitko Taivaan Isä äitiä lohduttaa,
pyyhkiä kyyneleet hiljaa pois?
Voitko isän olkaa taputtaa,
ettei niin kumarassa hän ois?
Kerro heille Taivaan Isä,
etten ihan vielä ole valmis syntymään maailmaan.
Kerro että jotkut lapset taivaassa niin rakkaita luojalleen on,
ettei heitä malttaisi millään antaa pois


Tuutilulla: onnea tarkastukseen, toivotaan että kaikki olisi hyvin :hug:

Onnea ultrassa käynneille. Hienoja uutisia muutaman suru-uutisen rinnalla. Toivotaan että kaikki sujuu hyvin loppuun asti.

-Palaiten takaisin vauvakuumeilijoiden puolelle. Kohdun ulkopuolisesta leikkauksesta kohta 4 viikkoa, menkkoja odotellaan alkavaksi siis... sitten pääsee taas touhuamaan.
Tulen taas moikkailemaan, olette ajatuksissani, kumpa olisin vain saanut olla luonanne :heart: :heart:
 
Miikkikselle tsemppiä uuteen yritykseen....oishan se ollu kiva jos meijen porukassa oisit pysyny :heart:

sit omia neuvolakuulumisia =)
elikkä viikkoja siis 22+2
HB oli(ihme kyllä) 132 vaik rautaa en oo syöny aikoihin
paino oli noussu 790g viikossa eli yhteensä 6kg alusta
SF oli 22,5
verenpaineet 98/58(ei ihme et heikottaa)
=)
muuten kaikkioli ok...kelan paperit sain ja "poika" oli yli vilkas :LOL: ei tykänny dopplerista sit lainkaan

mut huomenna sit lisääkuulumisia sielt 4d ultrasta =)
 
Moikka massuilijat!

Nyt kun vauvan liikkeet on alkanut tuntumaan päivittäin, niin heti sitä kyllä hermostuu kun niitä liikkeitä ei joinain päivinä oikein tunnukkaan. Eilenkin nukkumaan mennessä kuulostelin eikä mitään tuntunut, joten itse vähän masuun tökkäsin, kyllä sieltä vieno vastaus tuli. Ilmeisesti tässä vaiheessa vauva nukkuu vielä niin paljon, ja liikkeet tietty sen mukaiset. Tukisukkia oon nyt töissä käyttänyt, on vähän se jalkojen turvotus hellittänyt. Jalkojen särkyyn ei kyllä auta muu kuin vapaapäivä kun ei tartte seistä 8-10 tuntia. Lääkärineuvola oli mullakin alussa yksi, toinen lienee tulossa tässä ensi kuussa.

Hyviä vointeja kaikille ja muistakaa ottaa rauhallisesti!

Kiisumirri ja kirppu 23+2 :wave:
 
henkka81 mulla melkeen samat tulokset kun kävin tänään neuvolassa. Hemoglobiini oli 131 (en ole syönyt rautaa) ja painoa oli tullut viikkoa kohden 782 :eek: vähän kyllä kauhistuin, mutta välillä tulee vähän enemmän välillä vähemmän ja oon kyllä herkutellukkin vähän :$ kaiken kaikkiaan painoa on tullu saman verran ku sullakin eli n.6kg joten eipä tässä mitään hätiä ole. verenpaineet oli 117/75 ja kohdun pohjan korkeus 21.

eipäs tässä kummempaa, tylsää on lomalaisen elo kun mieskin päivät töissä :/ sanoinki sille että joku päivä vielä alan käyttäytyyn ihan ku meidän koira, päivät kun ollaan kaksisteen kotona niin kohta menee varmaan mullaki puhekyky ja miehen tullessa kotiin maataan kumpiki eteisen lattialla selällään rapsutuksia kerjäten :LOL: muuteki tuo koira on mua kohtaan ku paita ja peppu, oltu varmaan liikaa yhessä viimeviikkoina, saa nähä miten sillä turpa venähtää ku syksyllä ois uus laumanjäsen talossa...

t.tiipii rv22+6 :heart:
 
Tänään tuli käytyä taas ultrassa mulla kun niitä on neljän viikon välein kun odottelen kaksosia. Tänään katsottiin kohdunkaulan tilanne ja sehän onkin jo auennut ja pehmeä. (Auki 1 cm pituus 2,5 cm.) Lepoa ja rauhallisesti pitää ottaa. Viikkoja kun on vasta 24. Vauvojen koko oli noin 600 g/vaavi. Ja heti pitää mennä sairaalaan jos tulee kipeitä supistuksia. Kun nyt pysyisivät sisällä vielä vaikka 6 viikkoa, niin olisi jo paljon parempi. Mulla van on täällä 1,7 kk vanha neiti joka kyllä järjestää töitä. Onneksi isompi on jo 8 v. Muuten täälläkin kaikki ihan okei. :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tinakenkätyttö:
Tuisku77!!!!!! ei mullakaan oo ollu yhtään lääkärikäyntiä vielä ja eka varattiin joskus heinäkuulle, mut oon uudestisynnyttäjä et liekö sillä jotain merkitystä??

Torstaina on neuvola ni kerron sitte kuulumisia..
meil neuvolas ne ekat lääkärineuvolat on vasta vkol 30 ja ei oo mitään tekemist sen kans,et onko uudelleensynnyttäjä tai ei...mulle just tänään varattiin eka lääkärineuvola elokuun alkuun...ennen sitä on sit kyl ihan tavallinen neuvolakäynti heinäkuun puoles välis...
voisit Tuisku

kysyä neuvolasta tosta...voi olla,et teilläkin nikun täällä

yritin profiiliaki päivittää,en sit tie,et onnistuko,ku kone tilttas välillä :D
 
No niin. Tuli sitten tänään käytyä siellä 4d-ultrassa ja kaikki on oikein hyvin. Kasvojaan vaan ei kunnolla suostunut näyttämään :/ Vauvalla painoa jo 980g!! :x Ja reisi mittakin vastasi 2viikkoa vanhemman sikiön mittoja, lääkäri vaan sanoi että suuri vauva tulossa, ei kuitenkaan lihava vaan kuulemma pitkä. Kyseli jo että olenko sokerirasitukseen menossa (on varattu jo ensi viikolle) Meillä kyllä suvussa isot vauvat joten luulen että tuo sukurasitus eniten vaivaa. Toivotaan kuitenkin ettei vaan mitää sokeriongelmia olisi. Lääkäri meinasi myös että loppuraskaudessa luultavasti pääsen ylimääräiseen ultraan että katotaan ettei tuo vauva nyt ihan liikoja kasva. Kaikin puolin kiva reissu muuten mutta kasvoja olisi saanut enemmän näyttää.

ansku 25+1
 
ansku87 Minulla pojat olleet syntyessään: 1. 54cm 3990g 2. 52cm 3850g. Itse olen 162cm ja esikoisen isä 192 isä, kuopuksen isä 186cm. Tämä masussa elelevä "neiti" vastasi 4D ultrassa taas vartalon ympärykseltään ja päältään muutamaa viikkoa pienempää. Jospa sieltä sitten on tulossa siro tyttö? Itse olen ollut 50cm ja vajaa päälle 2900g.

Tänään on kuopuksen 1v2kk neuvola, pitää sieltä kysyä tuosta lääkäristä (jos muistan), pojista kun muistan olleeni lääkärineuvolassa jo aika alussa...

tuisku + "tyttö" 24+5
 
Viime viikolla oli rakenne ultra keskiviikkona ja silloin oli viikkoja 20+2. Painoarvio vaaville oli 380g. Kaikki oli hienosti kehittynet ja helpotti kummasti tuo käynti, koska edellisen vauvan kanssa löytyi rakenteellinen vika rakenne ultrassa 6v sitten.
Haaraväliään ei rontti suostunut näyttämään koska oli puolenpäivän jumppatuokio meneillään :LOL:
Eipä taida Pötkylä vaan tietää että sitä haaraväliä mennään uudestaan katsomaan 9.7. 4D:hen ja silloin on näytön paikka vaikka mikä olisi! :p

Masu kasvaa hurjaa vauhtia ja vauveli antaa aikas tujakoita potkuja, niin että näkyy kunnolla ulospäin. Eipä näin ole ollut tässä vaiheessa edellisten kanssa. :D

Voikaahan taas hyvin! =)

Mä valmistaudun täällä huomenna alkavaan 4:n yön putkeen. :)
 
Hei vaan kaikille pitkästä aikaa!

Käyn säännöllisesti päivittäin lukemassa muiden kuulumisia, mutta itse olen hurjan laiska kirjottamaan. Kultsun tilanne tuntuu kohtuuttoman rankalta ja mielessä on käynytkin, että kuinkakohan moni meistä joutuu jossain vaiheessa saamaan ikäviä uutisia... Synnytyksessäkin kun voi tapahtua vaikka mitä eli eipä pidä pitää tervettä lasta itsestään selvyytenä ja täytyy muistaa nauttia nyt 'normaalista' raskaudesta.

Mä muuten olenkin jotenkin seesteisen tyytyväinen olotilaani. Maha kasvaa ja vauva potkii. Neiti 6 v oli kolmisen viikkoa sitten mukana neuvolassa ja yllätys, yllätys neuvolaan oli saatu keskustan vanha ultralaite ja päästiin vauvaa kurkistamaan! Oli muuten tosi mukava yllätys äidillekin! Jalkovälistä ei varmuuttaa saanu, jotain uloketta kuulema näkyi, mutta voipi olla häpyhuuletkin ne. Tyttöä odottaessa en päässyt kuin alkuraskauden ultraan ja nytkin luulin niin käyvän eli ihan ekstraa oli nähdä vaavi noin tarkasti, kasvot ja kaikki. Ja neiti 6 v on nyt aivan innoissaan; päiväkotiin jäädessäkin toivottaa vauvalle hyvää päivää ja iltaisin pussaa mahaa ja toivottaa hyvää yötä =)

Muutenkin neuvolassa oli kaikki hyvin, nyt on sitten edessä sokerirasitustesti muistaakseni 2.7. ja neuvolalääkäri 5.7. (meillä on neuvolalääkäreitä kaksi, toinen alkuraskaudesta ja toinen keskiraskaudessa).

Mutta jotain ikävääkin on, nimittäin julmetun kipee selkä ja lonkka. Tänään olen menossa lääkäriin yhden maissa ruikuttamaan sairaslomaa. Työ on mulla seisomatyötä ja eilen illalla meinas itku päästä kun kotiin pääsin, niin kipeenä oli alaselkä etten sukkia meinannu jalasta pois saada. Totesin sitten, että pakko ei kai ole kärsiä ja tänään menen sitten lekuriin. Ensi viikko mulla oliskin kesälomaa ja sitten saapi huilata.

Että tämmöstä siis tänne. Ja hyviä vointeja kaikille lokamammoille!

 
:'( Voi teitä :hug: Yrittäkää jaksaa. :hug:
Ainut lohtu on että enää ei Elmerin tarvitse kärsiä kipuja tms. Säästitte hänet kaikelta siltä edessä olevalta...
Voimia tälle ja huomiselle päivälle ihan mielettömän paljon teille molemmille. Ajatuksissa olette ja tulette olemaan. Meillä palaa huomenna illalla klo 18 kynttilä teidän pienokaisen muistolle :hug:
 

Yhteistyössä