*Lokamassut 2009 Maaliskuussa*

Ven
Ainiin, unohdin kysyä: onko kukaan lukenut Anna Wahlgrenin Lapsikirjan ? Mitä mieltä olette ? Olen sitä juuri lukemassa ja ainakin osa hänen ajatuksistaan tuntuu järkeviltä. Tällä Annalla itsellään taitaa olla lähemmäs kymmenen lasta itsellään. Vaikkakin ovat aikuisia jo.

Aku
Ven kyseli hiivasta.Mulla kans esikkoa odotellessa antibiootit laukas hiivan.Ihan tavallisia itsehoitolääkkeitä saa käyttää,mutta emätinpuiikkoa ei saa asettaa paikalleen sillä asettimella vaan sormin.Näin mulle ohjeistettiin =)

Minäkin ilmoittaudun!

Kirjoittelut on jääneet, on ollut sellaista kiirettä viime viikot. Ja jossei ole ollut kiire, on ollut armoton väsymys. Tällä viikolla vihdoin on alkanut väsymys helpottamaan. Ja nyt elättelen toiveita voivani jatkaa myös urheiluharrastuksiani (juoksu, jumppa, spinning), mutta luulen että suoritustasoa on vähän höllättävä. Kuukauteen en ole jaksanut edes kävelylenkille.

Väsymyksen aiheuttama liikkumattomuus on tietysti kostautunut ja lisäkiloja on tainnut jo tulla muutama. Pahoinvointi kun on pakottanut syömään vähän väliä. Oletteko te muut huolissanne painonnoususta? Minulle neuvolassa sanottiin, ettei ekalla kolmanneksella paino saisi yleensä nousta lainkaan. Ja tässä sitten turvotaan kuin pullataikina. :)

Onko täällä muita, jotka pohtivat milloin kertoa työnantajalle? Minulla on pienoinen ahdistus tämän vuoksi, sillä raskaudellani tulee olemaan melko suuri vaikutus organisaatiosamme. Suorastaan pelottaa kertoa esimiehelle, joka joutuu jo nytkin pähkäilemään resurssien vähentämispaineen kanssa. Tiedän, ei ole minun ongelmani -mutta tunnollisena työntekijänä mietin tällaisiakin.

Kaikesta huolimatta, on vaan niin upeaa olla raskaana! Ultraan olisi vielä vajaa viikko, sen jälkeen ehkä uskaltaa jo nauttia täysillä. Hienoja ultrakuulumisia täällä oli jo monilla ollutkin.

Aurinkoista viikonloppua kaikille! :wave:

Elämämme on välillä aika hektistä ja usein käyn lukemassa pinon, mutten sitten lopuksi ehdi/jaksa kirjoittaa :ashamed: Veriseulan tuloksen tuli puhtaana perjantaina. Helpottihan tuo. Onnea hyvistä ultrakuulumisista muillekkin :heart: Täällä ehkä se kaikkein pahin huono olo alkaa taittamaan selkäänsä ja eilen oli ainakin energinen olo lähes koko päivän. Onko muilla nukkumisvaikeuksia???? Minä nukun yöni tooooooosi huonosti |O (haukotus). Ensi torstaina olisi ensimmäinen neuvolalääkäri minulla sitten. Saas nähdä onko mukava tyyppi :LOL: uudella paikkakunnalla kun asutaan.

Minä ostin kotidopplerin huuto.netistä 20 eurolla ja aivan uutta vastaa, kun eipä nuo juurikaan kulu käytösää. Sain kyllä vasta viime viikolla äänet kuuluviin. Vaikka jotkut saa jo 9-10 viikolla.

Nyt nauttimaan sunnuntain auringonpaisteesta!

Kassu ja Maikki 12+4

Peppi30:itse teen noita sinun harrastuksiasi työkseni ja huomasin että vaikka kuinka väsyttää ja ajattelen etten kertakaikkiaan selviydy jumpanvedosta ym, niin tunnin jälkeen on energinen ja hyvä olo! Turvotus vähenee ja olo kevenee! Ja KYLLÄ, minä pähkäilen tuo kertomisen kanssa!!!! Olen juuri aloittanut uudella kuntoklubilla ja sinänsä ei ole mitään miksi "pelkäisin", koska en ole luvannut ottaa vielä vakitunteja syksylle.Kesää ja kevättä vain. Mutta oletan että työnantajani on jo suunnitellut ensi syksyksi aika paljon tunteja minulle

:eek: Täytyy siis varmaan alkaa kertoilemaan asiasta, ettei hänen tarvitse tehdä töitään montaa kertaa minun takiani. Enköhän jo tammikuusta taas voisi ottaa muutaman tunnin jumppaa itselleni....katsoo nyt miten synnytys ja kaikki sen jälkeen menee :wave:

Heippa! Ultrassa käytiin ja siellä pienen pieni sydän sykki. Helpotti silloin kovasti, mutta taas jostain syystä epävarmuus raastaa mieltä aivan liikaa. Np ultra on 1.4 ja sit jos siellä kaikki ok, niin uskaltaa alkaa nauttimaan raskaudesta.

Pahoinvointi alkanut vähän helpottaa, mutta väsymys ei. Vielä kun tuli sellainen, että meidän lähiomainen kuoli tällä viikolla, tuntuu että voimat alkaa loppumaan kokonaan. Oon ollut saikulla tiistaista, mutta huomenna taas töihin. Odotan kuin kuuta nousevaa tota ultraa..

Missah ja "Mölli" 10+2

Aku
Painonnoususta oku kyseli.Mulla nousi esikkoa odottaessa paino alusta asti aika roimasti.Painonnousu hidastui vähän puolivälin jälkeen.Kaikenkaikkiaan kiloja kertyi kuitenkin 21 :ashamed: ei kyllä neuvolantätiä hymyilyttänyt,vaikka lähtöpaino mulla oli sillon ehkä turhankn alhanen.Nyt en pelkää niin paljon tota kilojen kertymistä kun pahoinvointi tuntuu rajottavan kummasti.Nyt mulla on lähtöpainoakin 10kg enemmän kun esikon aikaan :whistle: eli toivotaan et kaikki mitä tulee myös lähtee pian.

Sunnuntaita :wave:

Oksennus taudista selvitty...se olikin tälläinen yhden vuorokauden tähdenlento...onneksi :D

Joku kyseli tuosta nt-rajasta...esikosta muistan lukeneeni että jos menee lähemmäs 2mm niin on aihetta tehdä tutkimuksia...en sitten tiedä, onko muuttunut tässä sitten.

Painon noususta.
Esikon aikana paino nousi minulla ihan suht tasaiseen, paitsi joulun jälkeen jos tain syystä paino oli laskenut...outoa, sillä mättäsin herkkuja kuin pieni possu :LOL:
Nyt tässä toissa päivänä kävin vaa'alla ja paino oli tippunut muutamat sadat grammat alespäin sitten enuvolakäynnin ja nyt tuon oksutaudin jälkeen on varmasti pudonnut reilustikkin, kun ei oikein vieläkään voi syödä kuin yhden suolakeksin kerrallaan :/
Mutta ehtiihän tuota kerryttämään. Esikosta tuli n.14kg ja uskoisin että samoissa tai vähän alle menee tämänkin raskauden kanssa.

Kolmastoista raskausviikko siis etenee...nopeasti se aika menee...tai näin ainakin omasta mielestä, kun on jo tuo yksi tapaus pitämässä kiireisenä.
Jotenkin tuntuu, että taitaa tulla kesän lopulla kiire hoitaa järjestelyt kuntoon :D

Mutta nyt keittämään kuppi teetä ja hunajaa sekaan...suosittelen muuten kaikille jotka kärsivät etomisesta ja syömättömyydesta. Hunajaa teelusikallinen ja sitä sitten mutustelee ajankanssa ja sitten suolakeksiä...auttaa mukavasti nostamaan verensokeria ja sitten keksi sitoo nestettä.
Oikein oivallista :D

paapelo+poju+Tiuhti 12+1

Aurinkoista sunnuntaita!

Täällä pahin pahoinvointi on tuntunut hieman väistyneen *koputtaa ahkeraan puuta*. Nyt kolmas päivä, että oksennus ei ole jatkuvasti kurkussa ja ihan olen jotain pystynyt tekemäänkin. Mikä hieno tunne! Eilen pääsin jopa tyttöjen kanssa lauleskelemaan karaokea! Kylläpäs teki hyvää... Nyt on ihan todella energinen ja hyvä olo!

Tietenkin tämä pahoinvoinnin vähentyminen (ei siis ole vielä kokonaan poistunut kuitenkaan) pistää "äidin vaistot" koville ja heti mietin, että kuinkahan siellä masussa pieni voi. :attn: Koskaan ei siis kaikki ole hyvin... Yritän nyt kuitenkin olla ihan luottavaisin mielin, ollaanhan jo kerran pienen sydämen väpätys nähty. :heart: Nt-ultra on meillä vasta 2.4. silloin rv 12+0.

Tänään olisi sitten edessä appivanhemmille raskaudesta kertominen. Ihan olosuhteiden "pakosta" kerrotaan, kun omat vanhemmat on menossa ens viikonlopulla syömään ja viettämään iltaa heidän kanssaan ja äitini sitten esitti toiveen, että jos voitaisi heille kertoa ennen sitä, ettei heidän tarvitse sitten valehdella (vanhempani kun tietää jo). Minkä toki ymmärrän ihan hyvin, äiti kun on surkea valehtelija... Nyt toki jännittää, anopin kun tiedän varmasti olevan tätä raskautta vastaan. Mutta täytyy vain toivoa, että kaikki menee hyvin...

Nyt en oikein osaa kommentoida varsinaisesti mitään, mitä täällä oli. Oli taas tullut niin paljon kaikkea...

DsariaL 10+4

Semmonen kysymys tuli mieleen tässä että millä viikoilla te jo aiemmin synnyttäneet olette tunteneet ekat liikkeet? Mulla on kätilön mukaan taaksepäin kallellaan oleva kohtu, joten se varmasti vaikuttaa siihen että ekoja tuntemuksia saan odotella vielä pitkään?

Aurinkoista sunnuntaita kaikille! B)

ON: Ei mitään uutta. Yölliset vessa heräämiset ei meinaa millään helpottaa, vaikka en nykyään juo juuri mitään klo18 jälkeen, korkeintaan kostutan suuta. :( Koska se kohtu oikein nousee ylemmäs, et edes vähän helpottais?

pinkkimieli ja tammenterho 8+2

Flora:
Minä tunsin pojasta ekat liikkeet rv16. Tulivat tuolloin tosi satunnaisesti eivätkä olleet jokapäiväisiä, mutta joskus rv19 oli jo ihan selkeät kellonajat havaittavissa ja sai olla todella luottavaisin mielin, kun liikkeet tuli päivittäin ja samaan kellonaikaan :D

pinkkimieli:
kohtu nousee rv11 aikoihin ylös häpyluun takaa...on tuokin jokseenkin tapauskohtaista miten reilusti nousee, mutta noihin aikoihin.
Itse en ole silti huomannut juuri muutosta tuohon vessassa ravaamiseen, sillä nythän sitä poistaa kahden edestä kuona aineita joten munuaiset toimii kovaa :whistle:

pinkkimieli: mulla sama ongelma ja tuntuu vain pahenevan. Kahdesti yössä saa könytä vessaan ja meillä kun on vessa eri kerroksessa kuin makuuhuone niin ottaa välillä päähän. En myöskään meinaa saada vessareissun jälkeen heti unenpäästä kiinni...Mä kyllä juon päivän mittaan ja illallakin aika paljon vettä tai kivennäisvettä.

Flora (11+4)

Vessassa saa kans täällä rampata tiheempään, välissä kuitenki saattaa olla että vessahätä yllättää vasta vähän ennen kellon soimista... :wave:

Mahasta

Mulla on ihan viime päivinä tuntunu pompsahtavan alavatsalle pallukka ja masu muutenki on jo isompi :D
Vielä ku löytäs kameran niin vois laittaa kuvia :D
Puhelimessa olis mutten saa niitä koneelle :headwall:

Väsymys

Mä oon nyt monena iltana nukahtanu sohvalle, koko ajan väsyttää... :kieh:

2päivän päästä np-ultra...

*Talvicci ja Uuno rv.11+4* :heart:

Mulle tuli vaateongelma, ja heti piti tulla teiltä kyselemään kuinka teette... :D Elikkäs, kun mulle ei mahu noi omat farkut enää päälle, ja sitten äitiysfarkut, jotka oon ostanu on ihan taju isoja! Mitä housuja te pidätte nyt? Oon koittanu joitain vähän liian isoja farkkujakin, mut ei ne oo mukavat... Äsken ihan tuskassa koittelin housuja ja hermot menee! :headwall: Oliskohan sellanen hyvä, joka laitetaan napin kohtaan, joku kuminauhajuttu? Kun mun farkut on noita matalalantio malleja, niin joku pitkä paita sitten siihen päälle. Mulle tulee tästä kuulkaa kohta stressi! :D

Muuten täälä näyttäis vähän siltä, että pahoinvointi alkaa helpottaa, iltaisin enää tosi huono olo, päivällä jo aika siedettävä, kun muistaa syödä. Ultraa vaan en jaksaisi odotella, se on vasta 3.4! Ja väsykään ei jostain syystä vaivaa oikeestaan ollenkaan, sitä kyllä ihmettelen, ku aiemmissa raskauksissa oon ollu tosi väsyny, liekö tää kevät sit joka piristää.

Mukavaa sunnuntaita kaikille! :wave:

miltski ja papu 10+6 :heart:

Noita tuli itekkin kahteltua, mutta päädyin kuitenkin siihen, etten noita ostele. Kesällä harvemmin housuja pidän, ellei sitten ole ihan kökkökelit ja silloin onkin jo sen verta iso massu, että ne minun mammafarkut sitten mahtuukin. Lisäksi varastosta löytyy muutamat valkoiset ja löysät pellavahousut :D
Hameita käyttelen sitten aika reippaasti ja muuta kesä hepenettä :D

paapelo+poju+Tiuhti 12+1

Flora mä tunsin esikoisesta liikkeet vasta rv18.

miltski mä käytin esikoista odottaessa normifarkkuja ties kuinka pitkään. Ostin vaan kaupasta parilla eurolla leveää kuminauhaa, jossa on napinlävet ja viritin sen farkkujen vyötärölle ja sitten masutuubilla peitin vetskariaukon ni pysty käyttämään ihan normipaitaa :) Toimi tosi pitkään! Farkut vaan on hyvä olla mahdollisimman matalavyötärömallia että ei paina masua istuessa. Nyt pidän vaan verkkareita, kun olen kotona :D (kostautuu kun ei purista mistään eli voi syödä ihan sairaasti...)

heti anelie ilmottaudun :wave:

Täällä ei myöskään enään liivit ahdista, mutta on kyllä kipeytyneet entisestään...ei siltikään yllä samalle tasolle esikon odotuksen kanssa tämä kipu, mutta kipeät siis ovat.

paapelo+poju+Tiuhti 12+1

Huoh... tänään olis sit 12 viikkoa täys.
Huomenna olis sit se np ultra.

Kovasti täällä on kirjoiteltu sitten viime käynnin.

Meillä typy 2,5v kipeenä ja tahtoo koko ajan olla sylissä... no ei haittaa saapi itekkin olla vaan paikallaan.

:LOL:
Koeta hengittää syvään ja nauti :D
Onneksi se massun kasvu ja aikanaan tulevat liikkeet saa mielen vähän rauhoittumaan, mutta tyly tosi seikka on kuitenkin, että vauvastaan ja lapsistaan huolen kantaminen on ikuinen äitien taakka :ashamed: =)

Flora-79 kyseli noista liikkeistä, kahdeta ensimmäisestä en kyllä muista missä vaiheessa ne tunsin... varmaan oli lähempänä viikkoa 20. Tästä tuoreimmasta tapauksesta tunsin jo viikolla 15-16, ja minullakin siis kohtu taaksepäin kallellaan. Kaippa tuo on tapauskohtaista =)

En muista enää mistä kaikesta olittekaan puhunut :ashamed:

Meillä tänään juhlittu tytön 5-vuotis juhlia, ja huomenna tiedossa osa 2. pitää nyt vielä laittaa kuva hienosta kakusta jonka rakkaudella neidille väsäsin =))

Alkuperäinen kirjoittaja Flora-79:
Semmonen kysymys tuli mieleen tässä että millä viikoilla te jo aiemmin synnyttäneet olette tunteneet ekat liikkeet? Mulla on kätilön mukaan taaksepäin kallellaan oleva kohtu, joten se varmasti vaikuttaa siihen että ekoja tuntemuksia saan odotella vielä pitkään?
Mullakin on todettu tuo taaksepäin kallistunut kohtu ja kuitenkin esikosta tunsin liikkeet jo viikolla 16 tai 17 eli suht aikaisessa vaiheessa. Mun käsityksen mukaan istukan paikalla on enemmänkin merkitystä kuin kohdun asennolla... Mut masu näkyy hitaammin kyllä ku mitä niillä, joilla kohtu eteenpäin. Ainakin mulla esikolta oli aikasta pieni masu (riippuu kyllä pituudestakin, ym).

Yhteistyössä