*Lokamassut 2009 Heinäkuussa*

Heippa pitkästä aikaa! :wave:

Aika taas hurahtanu tosi nopeeta! En oo ees ehtiny tätä heinäkuun pinoa korkata! Mitään kummempia tänne ei kuulu, olo aika mainio. Mitä nyt välillä niitä viiltäviä kipuja ihan tuola alhaalla. Neuvola mulla 6.8 ja sitten jos on vielä masumitta kasvanu yhtä hurjaa vauhtia niin pitää mennä kokoarvioon äippäpolille. Tuntuu kyllä ettei se nyt oo niin hurjasti kasvanu enää.

Mutta mukavaa keskiviikkoa kaikille!

miltski ja papu 28+6 :heart:
 
Höh, kävin taas kelan sivuilla tarkistamassa vanhempainrahahakemuksen tilan ja edelleen lukee, että hakemus on saapunut muttei mitään muuta. Mäkin haluan sen äippäpakkauksen jo hypisteltäväksi! Vakuutusten kanssa on pähkäilty eli ottaako vai eikö ottaa... Toi vertailu on tosi vaikeeta ellei mahdotonta. Kiirehän tässä tulee kun ens viikolla ois 3 kk takaraja täynnä.

Mulla ois huomenna eka neuvolalääkäri. Uskomatonta että on vasta näin myöhäsessä vaiheessa. Pitää muistaa kysyä noista Panacodeista, muutamia sellasia olen joutunut ottamaan kun on selkä ollut ihan sietämättömän kipeä. Netistä oon kattonu että vaikka aiemmin on saanu syödä raskauden aikana, niin nyt ei enää kai ihan tosta vaan suositellakaan.

Mullakin iski nyt kauhea paniikki valmisteluiden kanssa... Auttakaas kokeneemmat, voiko jo ihan vastasyntyneen laittaa nukkumaan unipussiin vai onko se sitten vasta myöhemmin ajankohtainen? Ja minkä ikäistä voi kärrätä matkarattaissa? Mä oon ihan avuton näissä asioissa, pitää varmaan ostaa joku 'Babycare for dummies' -opas :LOL:
 
skye: me ollaan menossa miehen kanssa ens viikolla Tallinnaan kolmeksi päiväksi rentoutumaan. Samalla vietetään jo vähän etukäteen meidän 2v. hääpäivää. Ihana päästä pois näistä kotiympyröistä hetkeksi kun nytkin on koko loma varsinkin miehellä menny remonttia tehdessä...Odotan tota matkaa oikein innolla. Varattiin vähän parempi huone ja meinasin ottaa jotain kasvo- ja jalkahoitoja kans :)
 
Eikö täällä todella ole muita joilla pukama? :/ No mutta sehän on vain hyvä! Täällä se vaivaa edelleen, tänään piti labrassa istua pari tuntia ja tuskaa teki toinen tunti :whistle: Toivon että alkais helpottaan, viime yökin meni pari tuntia nukkuessa kivun vuoksi.Onneksi nukuin päikkärit äskettäin :)

Hotelliöistä me yövyttiin miehen kanssa viime viikolla monta yötä hotellissa kesälomareissun yhteydessä, varattiin varta vasten huone vähän paremmasta hotellista jossa oli vähän luxusta =) Suosittelen varaileen huonetta netin kautta, siellä usein näkee montako huonetta on jäljellä ja voi saada hyvinkin kalliista hotellista tosi halvalla huoneen jos on vain pari kappaletta jäljellä enää.

nöpötin ja pikkuinen potkiskelija 28+2 :heart:
 
Moikka!
Mä tänään luin esikon odotuskirjaa ja mulla oli sillon tässä vaiheessa ollu kauheet selkäsäryt. Tai sellasta et rintaa vihlo ja sit lapaluiden välistä pisti ihan vietävästi. Sit muistinkin kuinka kauheeta se kipu oli kun sitä kesti melki koko loppuraskauden ja yöllä ei pystyny ees kylkee kääntään vaan piti mies herättää siihen hommaan. Ihme kun nyt ei oo sellasta krenkkaa eikä oikeen muutakaan kummempaa. Aattelin et tässä raskaudessa tulee enemmän kaikkee ku oon muutenkin ihan rapakunnossa verraten esikon odotusaikaan.

Me oltiin sillon viime odotuksessa miehen kans kylpylässä viikko about rv 33 tienoilla eikä mitään ongemia siitä tullu. Tosiaan yks yö kylpylässä vaan ihan kahdestaan vois olla tosi rentouttavaa vielä ennen synnytystä.
Kulmien värjäyksestä oon monasti miettiny et voiko ihan tummia kulmia värjätä vaaleemmiks?? Tai tietty kai voi, mutta onko lopputulos millanen?? :/ Ku mul on sellaset keskivaaleet hiukset, mut kulmakarvat on ihan mustat ja kontrasti on vähän liian vahva ja haluisin et kulmat ois vähän sellaset vaaleemman ruskeet. Varsinkin nyt ku oon niin laiskistunu nyppiin ja pitään kulmia siistinä niin tuntuu et ne vaan peittää kohta puoli naama...ohuiks nypittyinä ne ei niin haittaa vaik ovatkin tummat vaaleita hiuksia vasten. Mut siis onko joku värjänny vaaleemmaks kulmiaan?? Ja sit jos jotain vaalentavaa ainetta laittas niin tuleeko sit sellaset "värin poisto kulmat" ? Kun tosiaan haluisin sellaset ruskeen sävyiset mitkä ois hieman pehmeemmät ku ihan mustat.
 
Joo näin MB muistelinkin että pukamista oli asiaa, ja ne juttelut löysinkin. Mietein vaan että vaivaako jotakuta edelleen, ja näin kivuliaasti.. :(

Huhhuh,miehen kanssa pihahommia tehty, ei voi vaan maata koko aikaa kyljellään kuitenkaan. Kylläpä hengästyttää :whistle:

 
Ei hitsi mä menin ja ostin sellasen Fazerin passionjuustokakun, kun se on mun suurta herkkua... no kuka tässä sit on vetäny jo puoli kakkua... voi hiton hitto että harmittaa koko ostos! Voi miksi mun pitää olla näin heikko :headwall: - aina.

Muuten ei mitään uutta... mullakin tää odotus vaan tuntuu niin loputtomalta. Ei oo edes mitään mitä pitäis hankkia tai tehdä ennen synnytystä niin kuin monilla täällä tuntuu olevan. En vaan jaksa stressata mistään :) Enkä edes siivota, vaikka esikoisesta sain sillon raskausaikana kaiken maailman "spurtteja" että koko kämppä piti siivota. Nyt en jaksa edes imuroida.. :whistle:
 
MB-: Ihana kuulla, etten oo ainut, jolle tää odotus tuntuu loputtomalta. Mie kun en jaksais enää hetkeäkään... Tietenkin itellä varmaan vaikuttaa tuokin, että odotus ei oo ollu mikään kaikista helpoin pahoinvoinnein ja supisteluin, enkä mie oo missään vaiheessa tuntenu sitä "energiavaihetta", väsyttää vaan koko ajan pirusti... *valivalivaliva*

Meijän Möykkeröinen on nyt visusti majoittautunu tuonne oikealle puolelle vatsaa. Masukin on ihan muodoton, kun pylly(?) heiluu tuossa navan oikealla puolella... Harmi kun ei myydä kotiultralaitteita! Mie niin haluisin tiirailla tuonne masuun, että tietäisin miten päin siellä aina mennään...

Ei ihan viime yö menny kyllä putkeen (kyselin niistä supistuksista eilen illalla). Nukkumaan kun kävin, niin meni ehkä tunti siitä, kun oksensin sitten kivusta. Supistuksilla alkoi olla jo kestoakin: yli 15 min kesti se supistus, joka sitten laukes siihen oksentamiseen. Onneks meni kivut pois Panadolilla ja sain jonkun verran nukuttuakin. Aamulla kyllä puol viiden aikaan heräsin, olin pari-kolme tuntia hereillä ja kävin uudelleen nukkumaan (ja nukuin melkein puoleen päivään :ashamed: ). Viikko ois seuraavaan neuvolaan, pitää aikasemmin sinne soitella, mikäli ei nyt sitten ala nämä harjoitussupistuksetkaan rauhoittumaan (koko aamun on niitä tullu). Nyt oon päivän vaan maannu peiton alla sohvalla ja katellu sarjoja nettitv:stä... Taidan jatkaa samaa linjaa iltaan asti! *valivalivalijatkuuvalivalivali*

DsariaL 27+6
 
apollo80 Oon joo miettinyt ton kulmavärin hommaamista kotiin, mut se on yks niitä harvoja juttuja joilla hemmottelen itteeni satunnaisesti, nii en oo sit viittiny. Mä kuitenkin ite värjään ja leikkaan hiukseni, niin on mukava käydä parturilla laittamassa kulmat kuntoon toisinaan.

Nyt painun rautakauppaan ostaan puuta, mistä saan tehtyä hyttysverkon avustuksella kissa suojan pinnasängyn päälle. Samalla reissulla täytyy kantaa taas "turhaa" tavaraa kellariin, mitä löytyi vaatehuonetta siivotessa.

pinkkimieli ja pallopää 25+5
 
Fresia-82 kyseli unipusseista, ainakin ikeassa myytävissä suositus ikä olis 6kk-> eteenpäin, mutta en sitten tiedä onko tää sama kaikissa?
Ekat kuukaudet ehkä kätevämpää kapaloida vauva.. Katselin itsekkin tuollaista unipussia eka, mutta sittenkun se ikä oli 6kk ylöspäin niin sai jäädä, meillä poika ainakin pyörii päästä toiseen että se sais kauhean paniikkikohtauksen varmaan jos jäis jumiin sen pussinsa kanssa xD

Tulihan sitten pestyä mattojakin... päivän pesusaldo : 4 nalle puh mattoa, 4 pitkää käytävämattoa, 2 isoa olohuoneen mattoa, yksi lyhyt käytävämatto ^^ Huomenna paikat varmaan sillein sopivan kipeinä, meillä kun ei mitään kevyitä mattoja ole ja pitää nostaa katon rajaan narulle vielä kuivumaan.

Nyt katselee jos pääsis päikkäreille pojan kanssa.. myöhemmin lukee paremmalla ajalla kirjoituksia..
 
Noita unipusseja on kyllä ihan 0-6kk ikäisillekin. Just kattelin Enfantin verkkokaupasta niitä. Me pidettiin alussa vaan sitä äp:n peittoa sillai puoliksi tytön päällä että toinen puoli roikkui ulkona äippäpakkauksesta. Sehän on joo valtava... unipussia alettiin käyttämään juu jossain vaiheessa, mutta en muista minkä ikäisenä. Meillä oli sellanen ohut unipussi, aivan ihana kun meillä on niin lämmin sisällä ettei tartte mitään paksua. Kapalo olis varmaan hyvä ihan alussa, jos vaan osais tehdä sellaisen.. eipähän tartteis yöllä laittaa lapasiakaan käteen.
 
Tervehdys täältä Pohojanmaalta! :wave: Nyt on meikäläinenkin palannut takaisin tänne ihanaan viileään mutta niin vihreään Suomeen! Australiassa oli mukavaa, mutta kyllä täällä on vieläkin mukavampaa. =)

Pääsin heti eilen neuvolaan ja kuulin ekaa kertaa vaavin sydämenlyönnit. :heart: Kuulosti kivalta ja varsinkin ne muutkin paukahdukset kun vauva niin potkiskeli. Oli muuten pitkä käynti, kun samalla käytiin läpi kaikki kelan yms. asiat. Nyt pitäis alkaa niitä täyttelemään.

Käytiin vakuutusyhtiössä kyselemässä lapsivakuutusta, mutta ei varmaan oteta sitä ollenkaan, koska en saa sitä ottaa etukäteen, koska sitä ei myönnetä, jos ei ole käynyt neuvolassa Suomessa koko raskausajan. :kieh: Vähän harmittaa, mutta toivotaan että se olisi tarpeeton.

Nyt grillailemaan ja saunomaan! Ja on muuten hyvää Kopparbergin alkoholiton siideri saunajuomana!

heketsi + poikavaavi 25+6
 
heketsi tervetuloa taas koti-Suomeen! Mietinkin just sua, että olet varmaan kotiutunut. Eikö silti tunnu vähän hassulta olla täällä pikku-Suomessa Aussien jälkeen..? :)

Me lähdetään tästä kohta vähän autoilemaan. Mulle on tullu hirvee himo ajaa koko ajan autolla ihan sama minne :D Kunhan ei kestä yhtäjaksoisesti hirveän kauan tai tulee epämiellyttävä olo. Ja tyttö niin mukavasti aina koisaa takapenkillä joten reissut on tosi lepposia. Huomenna lähdetäänkin ajelemaan mummilaan Itä-Suomeen viikonlopuksi.
 
Huuh...ystävien vierailu päättyi...olipahan pölistävää kerrakseen :D

Itse en noista unipusseista perusta...kapaloin pojankin aika pitkään ja lopetin sitten kun alkoi olla jo sen verta jäntevä, että sai itsensä vapaaksi =)

Pukamista:
Sain omani hoidetuksi...ajoittain jos on maha kovalla, niin yrittää vihoitella.

heketsi:
TErvetuloa koto Suomeen :D

Matkarattaissa voi kuljettaa sen ikäistä, että on oppinut istumaan itse...mutta toki on sitten sellaisiakin malleja, joissa saa säädetyksi enemmän selkänojaa...mutta harvemmin alle 6kk olen nähnyt sellaisissa lähemmäs vuosikkaita enemmän =)

Juuri laitoin pojan sänkyyn ja että himottaa taas järjestellä...koko aamu siivottiin miehen kanssa ja en vain saa tarpeekseni...tankkaan siivousta selkeästi, sillä kun vauva syntyy koti levähtää käsiin :LOL:
Nauttikoon mies kun voi ;)

Deri hakkaa suoraan palleaan...on aika hankala istua tässä koneella, joten lopetan turinat tähän :D

paapelo+poju+Deri 29+4
 
Täällä on vauva pyöriskellyt vaikka miten päin massussa tänään ilmeisesti =) Liikehdintää tuntuu joka puolella masua ja välillä tuntuu potkun tapaista yhtäaikaa sekä vasemmalla että oikealla puolella mahaa, toisella puolella vaan vähän pienempänä. Oisikohan sitten käsi, mikä siellä kopisee :D

heketsi mullekin maistuu tuo Kopparbergin alkoholiton, etenkin se karpalo (muistaakseni) on tosi hyvää!

Sokerirasituksessa käyty ja tulokset hyvät :) Huh helpotus.

nöpötin ja pikkuinen 28+2
 
nöpötin:

ITsellä myös tuntuu saman aikaisesti potku tuossa pallean kohdilla ja sitten alapäässä...minun tapauksessa se vasta kopautus on pää :D

Täällä tulee harkkareita tosi tiuhaan...ja sen jälkeen viiltoja alapäähän :eek:
Ei joka kerralla siis, mutta sanoisinkos ehkä joka kolmannella supistuksella :headwall:
Mitä tämäkin pelleily nyt sitten on...pahus jos jatkuu, niin meinaan kyllä soittaa neuvolaan huomenna tai viimistään perjantaina, jos siis tulee samaan malliin...esikosta kun nuo saman moiset aiheutti kypsymistä, mutta silloin oltiin menty jo yli LA:n :/

Derikään ei kyllä yhtään tykkää näistä supisteluista...työntää aina itsensä suoraksi mahassa, kun supistus tulee...ihan kuin ei olisi jo muutenkin ahdistavan tuntuista...huoh.

Hyvin kyllä huomaa miten mieliala voikin laskea ihan vähässä ajassa.

Nyt hetkeksi seuraamaan tätä supistelu/alapäänjomotus maratonia...PYH!
 
Ootteko muut huomannu että seksin jälkeen tulis suppareita herkemmin? Mulla on näin ja meidän pitää vissiin kohta alkaa kumeja käyttämään :| Ekassa neuvolassa ja terkkari mainitsi että jos seksin jälkeen tulee supistuksia niin se johtuis siemennesteen jostakin ainesosasta jota en nyt muista. En yhtään tykkää pelleillä niiden kanssa, mutta jos esim aamulla on touhuiltu niin saattaa koko päivän tulla noita suppareita. Tosi ärsyttävää :/
 
Flora:

Tulee ajoittain ei joka kerta...ikävää se on kyllä, jos seksi elämä sitten menee ihan metsään tuon takia.

Tässä fraasi jonka kopsasin Vau.fi sivuilta

Seksi on yksi mahdollisesti toimiva keino, sillä orgasmi vapauttaa naisen elimistössä oksitosiinia, joka saa kohdun supistelemaan. Siemennesteessä puolestaan on luonnon omaa prostaglandiinia, joka auttaa kypsyttämään kohdunkaulaa.

Tosin pojan tapauksessa tuosta ei ollut hyötyä.

 
Heissan ja terveisiä saaristomereltä!
Tultiin eilen illalla kotiin, oltiin ystävien matkassa kolme yötä ja neljä päivää. Vaihtelevissa ilmoissa saatiin mennä. Mukava kun päästiin vähän kun sitä omaa purjevenettä ei nyt ole. Mies meinaa, että jos ensi kesänä ei vielä ole omaa, kuten varmaan asianlaita on, niin vuokrattaisiin vene pariksi, kolmeksi viikoksi. Mutta sen näkee sitten keväämmällä, miten väsynyt olen ja miten helppohoitoinen vauveli sieltä meille tulee.
Minulla on ollut parina yönä suonenvedot ihan järkkyä luokkaa! Niitä on kyllä ollut jo monta viikkoa, mutta lievempinä. Ystäväni ehdotti kalkkitablettia, kun mainitsin asiasta hänelle. Ne olivat auttaneet hänelle aikoinaan raskauden aikaisiin yöllisiin suonenvetoihin. Hänellä oli niitä mukana veneellä ja otin kolmena päivänä. En ole ennen moisesta kuullut, mutta kokeilin kuitenkin. Suonenvedot helpottivat :eek: Oletteko kukaan muu kuullut tai kokeillut?
Minulla olisi ollut eilen lääkärineuvola mutta siirsin sen ensi tiistaiksi kun meidän merimatka venyi hiukan.
Sain kuulla puhelimessa, että sokerirasitus oli ok! Hip hei kun olen iloinen :D
Luin kyllä kaikki jutut läpi, muutaman sivun mutta tekstiä oli niin paljon, että en muista oikein, mihin piti kommentoida :ashamed:
Kapalo on kova sana pienellä vauvalla kun on kovin levoton, sen muistan pojan vauva-ajasta. Saa nähdä, vieläkö muistan, miten se tehdään :whistle:
DsariaL, tsemppiä ja voimia! Ei enää kauan, yli puolen välin ollaan jo reilusti =) :hug:
Voin suositella lämpimästi kaikille tehdä nyt jotain kivaa miehen kanssa, siis jotain reissua tms. kun vauva ei ole vielä syntynyt. Minä ajattelen, että se on sellaista eräänlaista voimien tankkaamista kun saa kivoja kokemuksia ja vähän tuuletusta ennen kuin vauva syntyy ja alkaa uudenainen arki =)
heketsi, tervetuloa suomeen!
Minusta tuntuu, että vauva on jatkuvasti perätilassa, selkä minun oikealla puolella. Onneksi on vielä aikaa kääntyä. Kamala ajatuski, että alettaisiin kääntämään :x
En ole huomannut, että seksi tekisi supistuksia mutta kaikenlainen nostelu tai reipas liikkuminen tekee kyllä heti..
 
Heippa!

Fresia Matkarattaita on monenlaisia, suurin osa on kyllä tarkoitettu jo istuville lapsille. Joihinkin malleihin on mahdollista saada auton turvakaukalo kiinni, jolloin rattaissa voi kuljettaa vaikka vastasyntynyttä. Vaihtoehtoisesti, jos rattaiden selkänojan saa ihan makuuasentoon, voi siihen laittaa kantokassin/makuupussin ja siten soveltuu käytettäväksi myös pienen vauvan kanssa.

Suonenvetoihin/lihaskramppeihin mulla on auttanut magnesium molemmissa raskauksissa. Urheillessa sitä poistuu hien mukana ja lisäksi hikoiluttaa muutenkin enemmän. Itsellänikin noi krampit on olleet lähinnä yöllinen vaiva ja noi magnesium-tabut toi heti avun ongelmaan.

Itsekin olen miettinyt, että laatuaika miehen kanssa olisi paikallaan ennen kuin vauva putkahtaa maailmaan. Oltiin kyllä festaroimassa alkukesästä, poika oli isovanhemmilla hoidossa, mutta olisi kiva tehdä jotain ihan kahdestaan. Hotelli/kylpyläreissu kuulostais kyllä ihan luksukselta... Tai vaikka risteily. Täytyy pistää mietintään. Ollaan kyllä keskusteltu paljon, mitä toisen lapsen syntymä tuo tullessaan ja miten vaikuttaa parisuhteeseen, joten nyt olis kyllä hyvä sauma tankata yhdessäoloa. :heart:

Alkaa huomata, että se "energinen keskiraskaus" alkaa olla ohi. :) Tää väsymys on kyllä välillä tosi ärsyttävää, toissa yönäkin nukuin 11tuntia ja silti simahdin pojan päikkäreiden aikaan. Oon pakottanut itseni salille ja spinningiin, liikkuminen piristää hetkeksi. Tietääkö joku mistä tää johtuu? Hemoglobiibit pitäis ainakin olla kunnossa...

Masu alkaa olla myös tiellä. Ei oo kauaakaan, kun vielä päätin että nautin tän raskauden joka sekunnista, meillä kun saattaa lapsiluku jäädä kahteen ja näinollen tämä olisi mun viimeinen raskaus. MUTTA. Nyt kun masu on tiellä ja yöunet katkonaisia ja supistaa ja vihloo kohdunsuulle jne. jne... niin tuntuu, että olisin jo TOOOSII valmis siihen, että sais jo synnyttää! Täytyy nyt kuitenkin yrittää ottaa kaikki irti näistä parista kuukaudesta, kun on omaa aikaa ja yhteistä aikaa miehen kanssa. Jaksaa sitten sen intensiivisen vauva-ajan, varsinkin kun on vielä uhmaikäinenkin kotona. :D

Pikki 28+2
 
heketsi tervetuloa koto-suomeen :wave:

voi vitsi,mä rupesin kanssa haaveilemaan kahdenkeskisestä lemmenlomasta miehen kanssa ennen vauvan syntymää,käytiin kyllä keväällä jo kahestaan ikaalisten kylpylässä mutta tartteekin ruveta suunnittelemaan josko vielä kävis jossain vaikka hotellilomalla =) meillä kun muutenkin on tosi vähän yhteistä aikaa kun on töissä melkein 24/7 kun omaa yritystä pyörittää.
oiskos mitään ideoita ja vinkkejä mihin kaupunkiin kannattais suunnata hotellilomalle ?!?päijät-hämeessä asutaan niin mielellään johonkin kohtuullisen matkan päähän ettei tarvi montaa tuntia autolla ajella,kylpyläkin houkuttais...hmmmmm =)

mulla pukkas nyt pikku onkkelma noitten kelan paprujen kanssa..juu oon ollut vähän laiska ja vieläkin lojuu täyttämättömänä pöydällä...mutta nyt aattelin skarpata ja täyttää ne mutta en ymmärtänyt miten täytän kun tulee alle 3 vuotta lapsille ikäeroa niin haen niitten samojen tulojen perusteella kun kuopukselta niin mitkä kohdat mun tarvii täyttää ??? kelastahan se sitten kyllä selviää kun meen papereitten kaa sinne mutta jos jotain saisin noihin jo valmiiksi täytettyä.helppiä siis!!!
mä niiiin inhoon kaikkia hakemuksia ja kaavakkeita :headwall:

kaurisäiti ja bambi 28+1 :heart: :heart:
 

Yhteistyössä