*** LOKAMASSUT 2008 Helmikuussa vol 2***

Ihanaa Nuorityttö!!! :heart:
Nyt voin paljastaa, että olin varma että sinä tulet vielä kertomaan hyviä uutisia!
Suuren suuret halaukset sinulle :hug:

Kirppiinalle pahoittelut ja jaksamista :'( :hug:

Kärppänä Heinälatoon täällä kanssa juilii alavatsaa hetkittäin. Pahempaa on silti toi alaselän juiliminen. Siihen ottaa muutaman kerran päivässä niin kuin olisi eka menkkapäivä menossa eikä oikein tiedä miten päin olisi :kieh:
 
Nuorityttö: Onnea hyvistä uutisista :heart: ! Eilen kovasti mietityttiki että mitenhän on käynyt, mutta en päässy kattomaan.

Kirppiina :hug: ...

Kärppänä heinälatoon: Minulla oli kans noita menkkajuilintoja alussa aika paljoki. Nyt oikeestaan vasta tällä viikolla alkanu katoamaan... Kuulemma ihan normaalia on kun kyselin gynen polilta asiaa.

Tuo pahoinvointi alkaa olla minullaki semmosissa mitoissa, että en tiiä kuinka kauan pystyy sinnitellä vielä töissä. Eilen sai olla useampaan otteeseen yökkäilemässä ja tänä aamuna alkoi jo kun sängystä nousi. Mistä sitä saikkua voi hakea jos tarvii? Kirjoittavatko neuvolasta? Terveyskeskukseen täällä taitaa olla turha mennä ja yksityiselle ei sen takia viittis maksaa...

nanna + vieläki nimetön 8+2
 
nuorityttö: :heart: :heart: :heart: Eilen lueskelin täällä ja tuli tosiaan tosi paha mieli itselle tuosta sinun asiasta, mutta tosi hienoa, että kaikki on kunnossa!!

(.) Eilen kun tätä palstaa lueskelin, niin mulle tuli semmoinen olo, että on pakko käydä jossain varhaisultrassa katsomassa onko kaikki ihan ok. Tämä "oireettomuus" jotenkin pelottaa ja kun sitten on niitä juttuja että oireeton onkin ollut joku ihan muu kuin vauvan alku, niin sitä jotenkin tulee niin vainoharhaiseksi ja pelkää että tuolla ei olekaan kaikki kohdallaan.
Olen tässä nyt pähkäillyt että varaanko tänään aikaa jonnekin yksityiselle ja minne varaan ja onko kauheen kallista jne... Mies oli eilen kyllä sitä mieltä, että mentävä on jos siltä tuntuu, se on kumminkin varmuus sitten meille kummallekkin, ja voi jatkaa elämää varmasti tietoisena asiasta. Jos tässä vielä neljä viikkoa pitää itseään kiduttaa tietämättömyydessä, niin en tiedä kestääkö mieli :) Kumminkin tämä asia on se mikä mun päässä pyörii nykyään 24/7... Voipi sitten vaikka jo mummulle kertoa ilouutiset kun mennään siellä reilun viikon päästä käymään :)

Lissuli ja herne 6+4

(olen varmaan jonnekin viestiin alkuviikosta laittanut viikoiksi 5, mutta kuusi niitä jo on :D )
 
:) Tulipa hyvä mieli heti näin aamusta ku lueskelin näitä sivuja ja teidän kommentteja eilisestä :) :heart:
Mieski sano illalla että nyt vasta oikeasti tajuaa et siellä on joku ku ite näki sen :)
Äitiyspakkauksesta olitte puhunu..me varmaan otetaan se!! riippuu tietenki että minkälainen se sitte on mutta uskosin et se otetaan ku esikoinen kyseessä nii ei oo ennestään mitään vaatteita tai muita tarvikkeita..
Haluttas jo ostella kaikkia ihania vaatteita..aina pitää vähä hypistellä kaupassa :)
Aiotteko ottaa selvää sukupuolesta etukäteen? Minä oon kyllä niin utelias ite että aion kysyä :D Onha se sitte helpompi ostaa vaatteita jne ku tietää että kumpi on tulossa..

Tänään siis 7+0
 
moikka! saikos liittyä? =) Olen 22vuotias ja odotan avomieheni kanssa esikoista,tuossa ystävänpäivänä plussasin ja nyt kovasti jännitetään ensimmäistä neuvolaa joka on 6.3 :) Suurimpia oireita ei ole vielä,muuta kuin menkkamainen juilinta ajoittain,rinnat arat ja tietty nämä klassikot vessassa juokseminen ja nälkä :D
nyt elellään rv6 ja varhaisultraan ajateltiin mennä neuvolan jälkeen!Pikkuisen huolettaa että onko tuolla ketään mutta malttia malttia :D
 
Huomenta kaikille :) Nuorityttö ihanaa että kaikki oli hyvin masussa :heart: Ja Ninnis-86 onnea ja tervetuloa =)

Me kerrottiin eilen lapsille että äidin masussa kasvaa vauva :heart: Esikoinen kyllä ilmoitti heti hän ei sitten toista pikkusiskoa huoli,kyllä sen täytyy olla pikkuveli tälläkertaa B) Hassu :heart: Tänään ovat autuaasti unohtaneet asian näköjään :D

Mulla on alkanut edellisistä raskauksista tutut ylävatsakivut :| Jotais sappivaivoja vissiin.Ärsyttävää.

Mä taidan olla ainoa täällä joka ei mene varhaisultraan :) Mä en viitsi kun olen niin pihi.Kohtahan se np-ultrakin on jos aika menee yhtä nopeasti kokoajan :)

Ai juu vitamiineista..En syö vielä kun enhän mä ole sellaisia muistanut hakea apteekista..Sitten joskus kun muistan..Pitäisi hakea vähän rautaakin jos vaikka tämä kamala huimaus helpottaisi.

satu ja möykky :heart: (mä en muista viikkoja :ashamed: )
 
kerroTokiLisää Et ole ainut joka ei varhaisultrassa käy. Täällä toinen "pihi" Ja mä saan odotella tuota ultraa sinne rakenneultraan asti joten minä taidan olla pinon viimeinen joka näkee mitä siellä masussa oikeasti on ;)
Jännä juttu muuten tämä kun lukee toisten juttuja niin tulee sellainen olo että jotain on varmasti pielessä ja pitäiskö käydä ultrassa jne. Noiden neljän aikasemman kohdalla ei ole käynyt edes pienssä mielessä että menis yksityiseen ultraan. Kakkosen kohdallakin aikanaa neuvolassa viikolla 11 kuunneltiin sydänääniä mitään ei kuulunut no mä menin tyynen rauhallisesti kotiin ja seuraava neuvola aika 4 viikon päästä jolloin äänet kuului :eek: Ei taitais nykyään kukaan suostua tollasen en edes itse mutta jotenkin sitä vaan nuorena ei edes osannut ajatella että jotain vois olla pielessä
Meillä mies oli eilen lipsauttaa vauvasta isommille tenaville kun makasin sängyllä ja tenavat tuli painimaan viereen niin mies sanoi mulle että varo "niiloa" No ekaluokkalainen heti että kuka on Niilo. Mies oli vähän aikaa hiljaa ja sanoi että se on mielikuvitus kaveri :LOL: Eli eiköhän tuo pian paljastu. Isompien ilmeet ainakin oli sen näköiset että taisivat hoksata mistä on kyse.
Kuopuksen kanss ollaan just lähdössä mummolaan saa nähdä huomaako äiti mitään. Pitää kai yrittää urhoollisesti juoda kahvia vaikka se ei maistukkaan. ;)
pumppernikkeli ja "niilo" 8+1
 
Kiitos kiitos =)
LA olisi 23.10
Kovasti välillä mietityttää kun ei ole kovin noita raskausoireita,mutta jokainen raskaus on erilainen =)
Tässä vähän kertomusta ennen plussausta.
Pillerit jätettiin pois syyskuussa,tulihan niitä syötyä jo yli 7vuotta. Ihan ilman mitään erikoisia ajoituksia toiveilua oli ensimmäiset kierrot,kunnes päätin ostaa ovulaatiotikkuja.En ensin uskonut koko tikutukseen mutta tärppäskin heti niiden avulla.(tai ainakin luulen niistä olevan apua tärppiin:) Nyt täällä kuumeisina odotetaan varhaisultraa ja ensimmäistä neuvolaa tietty. Ensin tuntui ettei tämä aika mene millään eteenpäin,mutta nyt tuntuu että raskausviikot vaihtuu ihan silmissä ja kohta ollaankin jo riskiajan yli ettei sitä huomaakkaan:D No onhan siihen vielä aikaa,mutta positiivista ajattelua tässä olen kovasti harjoitellut;)
 
tervetuloa ninnis86! Ollaan muuten samanikäsiä.

KerroTokiLisää ja pumppernikkeli En minäkään kyllä maksaisi yksityiselle varhaisultrasta, jos ei olisi syytä huoleen. Nytkin pääsen keskussairaalaan, eli maksaa sen 22 e, ja syy todella on. Eli pihi täälläkin.

Äitiyspakkauksesta Kyllä me se otetaan (jos sinne asti päästään, tästä ajatuksesta en pääse eroon) Se oli niin ihana silloin viimeksi hakea ja hypistellä :heart:
 
Silleri Mua jäi kiinnostaan ku kirjoitit tytön ja pojan odotuksen olleen erituntuista... Olis kiva kuulla lisää ni vois vertailla omiin tuntemuksiin :D Vaikka kaikilla taitaa olla niin yksilöllliset oireet ettei johtopäätöksiä voi vetää :LOL:
 
FPI
Huomenta!

Ihan aluksi nuorityttö, ihanaa, että kaikki on ok, kävin eilen illalla jo kurkkaamassa kuinka sulla oli asiat :heart:

kirppiina, todella paljon voimia ja lämpimiä ajatuksia! :hug:

Tervetuloa ninnis86!
Tänne olikin tullut paljon kirjotusta!! ;)

Omaa napaa...mulla oli just äsken eka neuvola!

Ihan ok meni, juteltiin vaan, verenpaineen ja hemoglobiilin mittas ja ok oli, hemoglobiili itseasiassa tosi korkee niin kuin aina 158 :whistle:

Espoolaisilta kysyisin semmosta, että meinaatteko mennä downin sydrooma seulontaan? Mä nyt sitten menen, tekevät Jorvissa välillä rv 10-12+6 nt-ultran ottavat verikokeet ja lisätestit sitten tuota downia varten. Rakenneultrakin tehdään Jorvissa rv 19-20 ja koska olin käynyt varhaisultrassa niin ei tartte käydä neuvolassa lääkärillä lainkaan eli seuraava neuvola käynti on 2.4.2008, jolloin on sit noi verikokeiden ja muut nt-ultratulokset. Miten teillä muilla?

Ja tosiaan mikä se PCO on?

 
Ninnis86 onnea ja tervetuloa mukaan! =)

Jasmara Tuskinpa kovinkaan moni tuota PCO:ta tietää, ellei itsellä sitä ole. Googlesta löysin pätkän tekstä: "PCO:lla tarkoitetaan munasarjojen rakkulaisuutta. Munasarja ei toimi normaalisti ja tuottaa pieniä rakkuloita. LH (lutenisoiva hormoni) näillä naisilla on korkeahko tai normaali, FCH (follikkelia stimuloiva hormoni) on normaalia matalampi, munasarjan pintakerros on paksuuntunut, munasarja on suurentunut ja ovulaatio estynyt. PCO:ssa tavallinen oire on vuotohäiriöt. PCO-potilailla on usein liiallista karvankasvua, iho-ongelmia (akne) ja ylipainoisuutta. Lisäksi ylipainoisilla PCO-potilailla on lähes aina myös insuliinin liikaeritystä. Keskenmenot ensimmäisten kolmen raskauskuukauden aikana ovat PCO-tautia sairastavilla yleisempiä kuin muissa raskauksissa." PCO on yksi (ja ilmeisesti aika yleinen) lapsettomuushoitoihin hakeutumisen syy. Vaivaan löytyy kyllä hyvät hoidot ja lääkitys, vaikka ei sekään aina auta. Itselläni on asian suhteen käynyt hyvä säkä ja kolme raskautta saanut alkunsa helposti luomusti. Tuo km riski tietysti pelottaa, ja etenkin kun yksi km takana.

Kärppänä heinälatoon MInulla oli vielä viime viikolla ja alkuviikosta mahassa tunne että menkat alkaa, samanlaista menkkakipua (tosin lievempää ) kun ennen kuukautisiakin. Nyt onneksi ovat vähentyneet. Välillä ylösnoustessa tuntuu kovaa repivää kipua..

Nuorityttö kyselit sukupuolesta. Luulen, että emme ota selvää etukäteen sukupuolesta, viimeksikin kun se veikattiin väärin. Jos sen selvästi näkee, niin sitten varmaan kysytään, mutta vähän nihkeästi meillä päin edes sitä tunnutaan sanovan.

Minulla meni viime yö aikalailla valvoessa kun pohdin näitä vauva- ja raskausasioita. Ekassa rakaudessa en panikoinut oikein mistään, kun kaikki oli niin uutta ja ihmeellistä. Nyt tuntuu että pelkään jokaista pientäkin vihlaisua ja koko ajan miettii onko kaikki varmasti hyvin. Tämän pelon takia on varmaan pakko mennä ultrassa käymään, tuntuu etten kestä näiden ajatusten ja pelkojen kanssa huhtikuun puoleenväliin, silloin vasta on np-ultra (luulen ainakin). Jospa sitä ensiviikolla soittelisi ja kyselisi milloin olisi hyvä mennä..

gibbon ja mytty 5+1

 
Huomenta :wave:
nuorityttö onnea paljon!!!! :hug:

sukupuolesta mies ei halua tietää etukäteen,minä ehkä haluaisin koska me suurella todennäköisyydellä saadaan 100% vastaus kun mulla on noita ultria niin paljon.Tai ainakin esikoisesta saatiin tietää ihan 100 varmasti.Mutta toki se olis ihana jännätä loppuun asti.

erittäin tyhmä kysymys :ashamed: tosta OYS:in raskauskiekosta,niin mulla se näyttää rv 6+6 menkkojen alkamispäivän mukaan mutta kun laittaa että hedelmöittymisen perusteella niin viikkoja olis jo 8+4 :eek: Mitä se oikein meinaa? :ashamed:

Nyt esikon kanssa piirtelee :wave:

-Laura ja MiniPannari 6+6 tai 8+4 :D -
 
FPI
ninnis86, kysytään siis ainakin Espoossa, Espoon kaupunkin on nyt tän vuoden alussa ottanut käyttöön tuon Down seulonnan. Eli kun nt-ultra tehdään siinä sairaalassa, johon menee synnyttämään (mulla siis Jorvi) niin samalla kun tekevät ultran niin ottavat sitten normaalit veritestit ja lisäksi nuo Down seulontaan tarvittavat. Sain neuvolatädiltä lähetteen eli nyt mun pitää soittaa Jorviin ja varata nt-ultra ja samalla sanoa, että haluan sen Down seulonnan.

Naurukohtaus, onko sulla jotenkin lyhyt kierto? Hyvä kiekko löytyy www.tekay.fi siinä voi laittaa kuukautisten alkamispäivän ja kierron mitan ja laskee sit. On mullakin raskauskiekon mukaan jo 8+4, mutta kun kierto 35pvä niin onkin vasta 7+4.
 
Naurukohtaus Olet mahdollisesti asiasta jo maininnutkin, mutta minkä takia sinulla on paljon/ylimääräisiä ultria? Itsellänikin loppuraskaudesta viimeksi oli normaalia usemmin ja enemmän poliklinikkakäyntejä, koska joudun loppuraskaudessa pistämään Klexaneja suurentuneen tukosriskin vuoksi. Aina samalla myös ultrattiin ja seurattiin vauvan kasvua. Minulla oli jossain vaiheessa raskautta verensokerit hieman koholla ja epäiltiin että syntyy iso vauva, 3.5kiloinen sieltä kuitenkin vaan syntyi.
 
FPI on joo 23-26 päivää.Meinasinkin että sen takia varmaan heittää,mutta kumpi on sitten paikkansa pitävä :whistle: No ultrassahan tuo selviää.

gibbon Mulla on 1.tyypin diabetes eli sen takia seuranta on niin tarkkaa.Esikoista odottaessa oli muistaakseni 8 ultraa :eek: Nyt pikkukakkosen kohdalla luultavasti vähän vähemmän.Ja kolmannella kolmanneksella joudun käymään Naistenklinikalla joka toinen päivä sydänäänikäyrässä.Ihanaahan se on kun kuulee pikkusen niin usein mutta on sinne täältä Espoosta aikamoinen matka :kieh: Esikoiseni syntyi siis rv 34+2 ja mitat oli 3750g ja 50cm :whistle:

Downseulasta aion osallistua,tosin mun seuranta on Naikkarilla eikä jorvissa.

-Laura ja MiniPannari 6+6-
 

Yhteistyössä