Ninnis86 onnea ja tervetuloa mukaan! =)
Jasmara Tuskinpa kovinkaan moni tuota PCO:ta tietää, ellei itsellä sitä ole. Googlesta löysin pätkän tekstä: "PCO:lla tarkoitetaan munasarjojen rakkulaisuutta. Munasarja ei toimi normaalisti ja tuottaa pieniä rakkuloita. LH (lutenisoiva hormoni) näillä naisilla on korkeahko tai normaali, FCH (follikkelia stimuloiva hormoni) on normaalia matalampi, munasarjan pintakerros on paksuuntunut, munasarja on suurentunut ja ovulaatio estynyt. PCO:ssa tavallinen oire on vuotohäiriöt. PCO-potilailla on usein liiallista karvankasvua, iho-ongelmia (akne) ja ylipainoisuutta. Lisäksi ylipainoisilla PCO-potilailla on lähes aina myös insuliinin liikaeritystä. Keskenmenot ensimmäisten kolmen raskauskuukauden aikana ovat PCO-tautia sairastavilla yleisempiä kuin muissa raskauksissa." PCO on yksi (ja ilmeisesti aika yleinen) lapsettomuushoitoihin hakeutumisen syy. Vaivaan löytyy kyllä hyvät hoidot ja lääkitys, vaikka ei sekään aina auta. Itselläni on asian suhteen käynyt hyvä säkä ja kolme raskautta saanut alkunsa helposti luomusti. Tuo km riski tietysti pelottaa, ja etenkin kun yksi km takana.
Kärppänä heinälatoon MInulla oli vielä viime viikolla ja alkuviikosta mahassa tunne että menkat alkaa, samanlaista menkkakipua (tosin lievempää ) kun ennen kuukautisiakin. Nyt onneksi ovat vähentyneet. Välillä ylösnoustessa tuntuu kovaa repivää kipua..
Nuorityttö kyselit sukupuolesta. Luulen, että emme ota selvää etukäteen sukupuolesta, viimeksikin kun se veikattiin väärin. Jos sen selvästi näkee, niin sitten varmaan kysytään, mutta vähän nihkeästi meillä päin edes sitä tunnutaan sanovan.
Minulla meni viime yö aikalailla valvoessa kun pohdin näitä vauva- ja raskausasioita. Ekassa rakaudessa en panikoinut oikein mistään, kun kaikki oli niin uutta ja ihmeellistä. Nyt tuntuu että pelkään jokaista pientäkin vihlaisua ja koko ajan miettii onko kaikki varmasti hyvin. Tämän pelon takia on varmaan pakko mennä ultrassa käymään, tuntuu etten kestä näiden ajatusten ja pelkojen kanssa huhtikuun puoleenväliin, silloin vasta on np-ultra (luulen ainakin). Jospa sitä ensiviikolla soittelisi ja kyselisi milloin olisi hyvä mennä..
gibbon ja mytty 5+1