***LOKAMASSUT -08 toukokuussa***

Moi!

Neuvolakäynneistä: mä olen käynyt kaksi kertaa: viikolla 11 ja 15. Ja ensi viikolla eli viikolla 19. Neljän viikon välein kuulemma käynnit on. En tiedä onko tiheämmin, kun olen ensisynnyttäjä.
Jee tänään alkoi viikko 19!!! :) ja :heart: -äänet sen kun vahvistuu. Nyt kuuluu jo tosi selvästi, mutta en tunne liikkeitä....se vähän huolestuttaa, vaikka tiedänkin että ehkä vasta parin viikon päästä pikkuisella on tarpeeksi voimaa.
 
Olipas tullu tekstiä taas paljon eilisestä. Kiva juttu. =)

toiveikasodottaja: olipas kurja uutinen. Voimia teille kaikille uuden tilanteen edessä. :hug:

Tyttö- ja poikaoireista oli puhetta. Ite en kyllä muista enää tarkalleen, et miten edelliset raskaudet eros toisistaan jos edes eros mitenkään. Tyttö ja poika on, mut muistelen, et mieliteot ja syömisetkin pysy samanlaisina, kahviakin join alkuraskauden jälkeen lähes normaalisti. Nyt se on vasta kokeiluasteella ja mieli ei tee juurikaan. Kumpihan lie tulossa ku ennen maistu.... :) Maha tais olla molemmista samanmoinen eli levis. Luulen kyllä, et tohon mahan muotoon vaikuttaa muutenkin se millanen kroppa on ennen raskautta.
Mielenkiinnolla ootan kumpi on tulossa koska oikeestaan tää on tuntunu helpommalta raskaudelta ku kumpikaan aikasempi. Toivottavasti ei "sekamuoto"... :)

nirppu: mä kävin neuvolassa 7+3(oikeesti 6+4), 12+6 (oikeesti 12+0) ja 16+5. Seuraava on 22+3. Mulla näyttäs olevan n. 5 viikkoa väliä, mut mennään sillain "mutu"-tuntumalla ettei sen tarvi olla just tasan 4 viikkoa, vaikka se jonkin moinen ohjeistus onkin. :)

japynmami: tervetuloa ja kyllä joukkoon mahtuu kirjottelemaan. =)

Unista on pakko sen verran kertoa, et viime yönä näin kyllä hullua unta... Meidän kissa sai pentuja kaks ( ja on siis oikeesti leikattu ) . Sen jälkeen sillä näky mahassa vielä 4 kohoumaa joissa välillä näkyi ihan kissan pennun naama, hui. Ne ei siis jotenkin syntynykään itekseen ja siinä unessa miehen kanssa pohdittiin vielä seuraavana päivänäkin, et pitäiskö kissa viedä lääkäriin. Mies totes, et kyllä ne syntyy itekseen, ootetaan vaan ja läks töihin. Siihen se sit loppu. Oli tosiaan niin toden tuntunen ja elävä uni ettei paremmasta väliä. :)

Omassa navassa kaikki ennallaan. Piristystä sain hiukan, ku värjäsin hiukseni. Niin se kuukausi on taas menny. Huomenna käyn vielä leikkauttamassa. Hieman hemmottelua sallittakoon. :D

Seurasko muuten muut Euroviisujen karsintaa?????
Mun oli ihan pakko kattoo miten Teräsbetonin käy. Siitä ku oltiin niin montaa mieltä, et pärjääkö vai ei. Ihme kyllä, pääsivät jatkoon... :D

Tiesittekö muuten, et vichy-vettä ei suositella myöskään raskausaikana. Matalahiilihapposia vesiä voi juoda esim. Novellea.

jasmara ja masuasukki 19+5
 
FPI
Iltaa! :flower:

Onnea mukavista ultrakkulumisista ja tervetuloa japynmami! :heart:

jarmara, mä seurasin euroviisujen karsintaa, mutta ironisinta oli, että nukahdin sohvalle just ennen Teräsbetonin vuoroa ja heräsin sit kun oli Venäjän vuoro...no äänestyksen näin sit kumminkin! :whistle:

Omaa napaa sen verran, että oli tosi kiireinen päivä töissä nyt pitäs vielä hetki yhtä esitystä vääntää...huh huh. Muuten olo ok, alaselkä vähän kipeä ja sitten huomasin oikeessa pohkeessa selvästi erottuvan verisuonen, jota en aikasemmin oo huomannu, voiko se olla suonikohjun alku? Meillä on suvussa kovasti suonikohjutaipumusta, mutta en nyt ihan vielä ajatellut, että niitä tulisi...lisääköhän raskaus jotenkin niiden muodostumista??

Kymmeneltä alkaa neloselta Beck, ajattelin sitä kattoo.

Hyvät illanjatkot! :hug:
 
FPI
Löysinkin noista suonikohjuista tietoa eli jos jotakuta toista rupesi askarruttamaan...

Raskauden aikaiset suonikohjut

Suonikohjut ovat erittäin tavallisia raskaana olevilla naisilla. Suurin syy niiden ilmaantumiseen ovat hormonaaliset muutokset naisen kehossa. Lisääntynyt hormonimäärä aiheuttaa verisuonien laajentumisen. Ongelma voi suurentaa se, että kasvanut kohtu painaa suurimpia suonia jotka kulkevat lantion ohi, ja tämä puolestaan lisää painetta jaloissa.
Suonikohjuja ilmaantuu todennäköisemmin naisille, joiden suvussa esiintyy taipumusta suonikohjuihin.

 
Kiitos kaikille vastauksista neuvola kysymykseeni. Ihmettelen kyllä kovasti että en pääse edes vauvan sydänääniä kuulemaan kun vasta silloin viikolla 22 :ashamed:
Aion antaa palautetta tästä Helsingin terveyspalveluille.. sen verran harmillisena pidän tätä.

No pian on rakenneultra ja sitten sunnittelin meneväni 4D ultraan.. en tiedä onko järkeä mennä molempiin, mutta eipä ainakaan sitten kaduta myöhemmin jos olen jättänyt sen 4D:n kokematta. Onko kenelläkään tietoa kuinka paljon etukäteen kannattaisi varata aika siihen 4D ultraan?

Nirppu rv17
 
FPI
nirppu, käsittääkseni 4D-ultrat on aika suosittuja, että etenkin jos on joku tietty paikka/lääkäri mihin haluaa mennä niin kannattaa olla ajoissa. Me ollaan menossa Helsinkiin Felicitakseen 16.6.2008 eli kun rv 26 alkaa.
 
Heissan.

Mä olen ollut nettipimennossa eilisestä illasta alkaen,kaikenlaista kotihommaa tehnyt ja hoidellut asioita kaupungilla.Ihana ilma ollut ja edelleen on todella lämmin.
Vaavi liikuskelee masussa erittäin innokkaasti,ai kun ihanaa hih.Ihan onneni kukkuloilla olen ;)



Kuva otettu 16+3

Pöppiäinen & touhustiina 16+4 :heart:
 
No niin ja nyt on sitten viimeisillekkin sukulaisille kerrottu raskaudesta. Eli mies soitti tänään anopille ja appiukolle. Ja odotetunlainen vastaanotto oli. Anoppi sanoi heti että miten te mahdutte asuntoon. No ihan hyvin meidän mielestä. Kun minun käsityksen mukaan joka muksulla ei tarvii olla oma huone. Appiukon kommentti oli ollut että eikö noita ole jo tarpeeksi :eek: No en ole yllättynyt tuollaista vastaanottoa tiedettiin odottaa. Mutta vois sitä silti edes yrittää onnitella tai jotain.

Muuten tänne kuuluu ihan hyvää. Ihana aurinkoinen päivä ollut tänään ja jopa vähän lämpimänpi kuin aikaisemmin. Aamupäivällä kävin käytännössä tyhjentämässä yhden kirppari pöydän vauvan vaatteista ihania gapin ja gymboreen vauvanvaatteita osa aivan uusia. Eihän niitä voinut sinne jättää varsinkin kun hinnat oli kohtuullisia 1-4? kpl eli toisissa pöydissä myytiin henkkamaukkaa samaan hintaan. Jotenkin vaan tuntui hullulta kun kerralla uppos yli 30? yhden pöydän vaatteisiin mutta eipähän tarvinnut muita pöytiä enään vilkuilla :D

Pumppernikkeli ja niilo 21+1
 
pumpernikkeli; inhottava vastaanotto pienellä :hug:

Ei mulla oikeeta asiaa ollutkaan.. Työpaikan kanssa tapellaan, millon saadaan viimenen palkka vai saadaanko ollenkaan. :/
Ihanaa oliivi-feta-sipuli-salaattia olen vetänyt kupuni täyteen *röyh*
(nautittava näistä elämän pienistä iloista)
(ja valion fetaa käytän, neuvolasta sanoi, että saa pienen määrän syödä :saint: )

huitshapeli ja lilliputti 17+2
 
heippa kaikkille tasapuolisesti :wave: mahtuisko mukaan täältä nuori, kohta 20v äippä pohjanmaalta?? löytyis lapset tyttö -05, poika -07 ja masuasukki 19+4, yks km-06.
raskauden taipale on ollut kivinen ja ajatusten vaihtoa olisi kiva käydä ja miksi ei kohtalontov. löytää tai vaikka kahvi seuraa. :) ehkä vielä aurinko paistaa risukasaankin.
pikkuista odotetaan kovasti ja la 12.10 :heart:
 
Heips!
Tervetuloa triple88 :wave:

Mulla oli tänään lääkäri noiden päänsärkyjen takias. Lääkärin mielestä ei tehdä toistaiseksi mitään. Kuulemma jos jatkuu niin pitää jäädä saikulle, pitää kuulemma alkaa pitää kirjaa päänsäryistä ja lääkkeiden otosta. Hiukka oli ihmeellinen lääkäri, sellainen mumisija :/

Sain samalla ajan synnytysvalmennukseen ja joihinkin muihin infotilaisuuksiin. Niitä on pitkin kesää, ihmee aikaisin ne kyllä on?!

memmy ja vaavi 17+0
 
Huomenia!

Tyttö- ja poikaoloista olette jutelleet, itselläni ei ole mitään käsitystä kumpi sieltä voisi olla tulossa. Vatsan mallista en osaa mitään päätellä, mutta eikö sitä sanota, että tytöt vie äitinsä kauneuden ja minulla on ainakin iho aivan kauheassa kunnosa :) No odotan vastausta rakenneultrasta sitten.

memmy minulle terkkari sanoi että katsellaan noita valmennuksia sitten syksymmällä, että aika aikaiselta teillä kuulostaa... mutta kivahan se on päästä tutustumaan synnytyksen saloihin ajoissa :)

Minä olen nyt viikon verran tuntenut pikkuisen liikkeet vatsassa, en kyllä sanoisi niitä miksikään hipaisuiksi ja kuplimiseksi, kyllä tämä kaveri ihan selvästi tökkii ja pökkii kunnolla. Mutta ihana tuntea, tekee asian todellisemmaksi. Ekat osumat sain Suomi-Venäjä ottelun aikaan, saadaan varmaan kiekkofani :)

Iloista perjantaita kaikille!

Taralee ja Pätkä 18+0
 
Huomenta kaikille.

Triple88 tervetuloa mukaan

Memmy - oho,johan on lääkäri.Kattokos se sun hb ja verenpaineen ?

pumpernikkeli - oi voi,ei kiva vastaan otto ollut,tuttua tuo mulle mutta ei kivalta tunnu.Mieheni puoli ei ole ollut niinkää innoissaan,anoppi nyt on hengessä mukana mutta tuota eipäs se kysele mun vointeja tai vauvaan liittyvää,kaiken sille saa kertoa,muuten loppuperhe niin yksi onnitteli se siinä ja nuorin kyllä oli jees,että onhan noi kuviot aina hurjan jänniä täytyy sanoa.

Mä heräsin sitten perheen viimeisenä,hih.Kahvia join tuossa ja kauppareissua taas edessä yms.Tällänen perus perjantai tiedossa.
Ostin ihanan pinniksen tuossa ja kunnon patjan siihen ja ihania pussilakanoita kanssa.

Muuten onko kellään tietoa tälläsestä kun haluisin ottaa mieluiten rahana tämän
mammapakkauksen tilalta mutta sossu sanoo mulle että se on sitten tuloa,en ole ennen tällästä kuullutkaan mutta oiskos kellää tietoa tästä onko tosiaan niin että jos ottaakin 140e rahana niin se katsotaan tuloksi,vaikka vauvaan se kaikki menee...
Minä en tähän sossutätiin oikein luota kun sieltä muutenkin tulee ihan mitä sattuu suusta ja osa ees oikein mee niinkö pitäs..

Pöppiäinen & touhustiina 16+5 :heart:
 
Pöppiäinen82 Ei katsonut lääkäri verenpainetta tai hb:ta. Luotti ilmeisesti niihin tuloksiin mitkä oli otettu kuukausi sitten :/ Korvat, suun ja nenän se katsoi. Ja sit tunnusteli niskaa ja kyseli onko siellä kipuja. Hiukka ihmeellinen se kyllä oli. Mutta onpahan käyty, pitää sit jäädä saikulle, jos vielä jatkuu..

memmy ja vaavi 17+1
 
Memmy - No ois sen pitänyt ne katsoa koska hb tai yleensä enemmänkin verenpaine voi vaikuttaa koviin päänsärkyisin ja ne yleensä sen mittaa,ihmettelen kieltämättä kyllä kanssa hiukan tuota.Kuukausi sitten otettuun verenpaineeseen ei ole luottamista.
 
Tervetuloa uusille :wave:

Mä oon nyt sitten pessyt valmiiksi kaikki vauvan vaatteet :D Ostin huutonetistä vaatepaketin ja myyjällä oli kissoja ja minähän sitten aivastelin täällä kotona ihan kokoajan sen paketin saapumisen jälkeen. En tosissaan aatellut, että noin helposti reagoisin :eek: Pakko oli sitten pestä ja samaan syssyyn meni nuo uudet itse ostetutkin vaatteet. Kyllä niitä on jo kertynytkin ihan reilusti. Ihanan näköstä, kun kylppärissä kuivausteline täynnä pikkuruisia vaatteita :D

Mun uusi ruokavaliokin näyttää toimivan. Maanantaina aloitin sen kevyemmän ruokavalion ja kotivaaka näytti tänään jo reilusti vähemmän :) Mitään laihdutuskuuria en oo aloittanut, vaan syönyt ihan runsaasti niin kuin ennenkin, mutta kevyesti, terveellisesti ja herkut oon yrittänyt unohtaa kokonaan. Pakko sitä on kuitenkin joskus jotain hyvää itselleen sallittava, ettei mee ihan kidutukseksi tää homma ;)

rv 21+2
 
FPI
Huomenta! :flower:

En eilen ehtinytkään kirjoitella mitään... :eek:

Tervetuloa Triple88!

pumppernikkeli, olipas inhottava vastaanotto asialle! Pääasia kuitenkin, että itse olette onnellisia tulokkaasta! ;)

Pöppiäinen, Kiva kuva! Kelan sivuilla sanotaan näin: Äitiysavustus
Äitiysavustukseen on oikeus Suomessa asuvalla odottavalla äidillä, jonka raskaus on kestänyt vähintään 154 päivää ja joka on käynyt terveystarkastuksessa lääkärissä tai neuvolassa ennen neljännen raskauskuukautensa päättymistä. Äiti voi valita joko äitiyspakkauksen tai 140 euron verottoman rahasumman.

Eli on VEROTONTA eli ole tuloa!

Tänään pitäis taas suunnata mökille ja ehkä Joensuuhun asti katsomaan vaihtoehtoja uudeksi kodiksi, hih ja hui!

Nyt on töissä hetkellisesti kiire helpottanut niin koitan nauttia siitä :heart:

Kai se on kuitenkin alettava hommiin eli oikein aurinkoista viikonloppua arvon naiset!! :)

FPI+pepe-girl rv 21+4 :heart:
 
Sossussahan kaikki tilille tuleva raha lasketaan tuloiksi. Sillä ei ole mitään väliä onko verollista tai verotonta tuloa. Lapsilisätkin ovat verotonta tuloa ja lasketaan tuloiksi.
Pöppiäinen- Sinuna ottaisin pakkauksen ja koittaisin vaikka myydä sen, jos ei sille ole tarvetta. Koska muutenhan siitä rahasta ei mitään hyödy ja menee äitiysavustus ns. hukkaan.
 
Heipsan, täällä omia kuulumisia. Nyt menossa rv 20+4 ja tuli maanantaina käytyä rakenneultrassa (4D) ja tänään oli neuvola. Vauvalla kaikki hyvin ja kasvaa hurjaa vauhtia.
Sukupuolikin sitten selvisi kun lääkäri kysyi haluammeko tietää :) Meille ostetaan vaaleansinisiä nuttuja :) Sukulaisille ja vanhemmille emme kerro etukäteen tuota sukupuolta, säilyköön yllätyksenä syksyyn asti..
UÄ tutkimuksessa yhteydessä lääkäri tutki kohdun verenkierron ja kohdun oikean puoleisen valtimon virtauksessa hieman "laskua" eikä veri kierrä yhtä voimakkaasti kuin vasemmalla puolella. Kuulemma tätä vaivaa ei välttämättä ole seuraavassa raskaudessa eli voi vaihdella. Kuitenkin tästä sain lievän riski tuomion altistua eklampsiaan eli raskausmyrkytykseen. Nyt neuvolassa seuraavat tarkemmin verenpainetta yms. Kuulemma tälläiset oireet yleensä ilmestyvät rv 28 eteenpäin jos on ilmestyäkseen.

Nyt täytyy taas jatkaa työntekoa, käyn lukemassa teidän kuulumisia illalla lisää ja kirjoittamassa.

Terkuin, Kaneli-07 ja pikku mussukka
:wave:
 
pöppiäinen
kato huutonetistä suljetuista kohteista jos siellä ois joku myyny äp pakkauksen et millä hinnalla on mennyt.

täällä tänään tasan 19+0 vieläkään kunnon liikkeitä ei tunnu :/
ois kiva kun tuntis jo kunnolla liikkeitä.
rauhallinen kaveri sittwen varmaan tulossa, koko ajan vaan huoli et onko kaikki ok.
viikon päästä on rakenne ultra. :heart:
menis aika äkkiä, sit alkaakin loma ja ollaan kesäkuu pohjosessa et ei pal täällä sit näy.
täytyy sit välil käydä kavereitten koneella :D
 

Yhteistyössä