¤¤¤LOKAMASSUT -08 Syyskuussa¤¤¤

Kiitos paljon kaikille :flower: On tää taas niin ihanaa että :heart: Nythän tuo vielä syö ja nukkuu mutta saapi nähdä muutaman viikon kuluttua.Vähän arveluttaa se koliikin mahdollisuus :/ Esikoisesta jäi kyllä niin kauhee kammo siihen että ei toivois kellekkään sitä.Annan nyt Relatippoja jo etukäteen,josko tois helpotusta mahdollisiiin masuvaivoihin ja muutenkin suosin maitohappobakteereja tulevaa talvea silmällä pitäen.

Miehestäkin on kuoritunut aivan uusi puoli esiin.Meinaa aina silmät kostua kun katsoo kun toinen hoitaa tytärtään ja hänestä oikein huokuu vilpitön palava rakkaus toista kohtaan :heart: :heart: Ei tainnu mieskään tietää että sellaista voi edes tuntea.

Tää oli taas pikanen,laitan kuvia heti kun saan ite ne tähän koneelle.

-Laura ja Tyttö 1vko2pvää-
 
Meillä kans on vasta ens viikolla lääkärineuvola sillon on jo 37+1! Ajattelin kyllä että jos sinne ei enää tarvis mennä ;) ... Mites muuten kun eri paikoissa lukee erillailla näistä viikoista joissain on että 36+0 meinaa raskausviikkoa 37 ja sillon lapsi on täysaikainen. Kun taas jossain on vasta ens viikon kohdalla maininta tuosta täysaikaisuudesta?? Onko kellään tietoa kumpi se nyt sitte pitää paikkansa?
 
Adette Netistä katsoin niin pupujussikoiden verho on ainakin 240x160. Minun äiti teki esikoiselle pinnikseen verhon, ja muistaakseni tuolla mitalla sekin on tehty. Ainakin suunnilleen. En viitsi lähteä sitä nyt terkemmin mittailemaan, kun on pojan huoneen kaapissa ja poika nukkuu..

Tuttipullon lämmittimestä on ollut puhetta. Se kuuluu niihin vekottimiin, joita meille ei tule, en näe sitä kovin tarpeelliseksi. Etenkin kun esikoinen ei ikinä syönyt tuttipulloa :)
 
rintapumpuista

Mä käytin siskon vanhoja käsikäyttösiä pumppuja esikoisen aikana, ja oli kyllä mun mielestä tosi hankalia. Taisivat olla noita keltasia ainun.. Kamalan kipeäksi käsi tuli ja oli tosi kovan työn takana maidon saaminen.

Nyt sitten opiskelin asiaa enemmän ja päätin sijoittaa 60 euroa tohon Avent pumppuun. Ja tässä olen vähän treenaillut jo sillä, ja voi pojat mä olisin valmis maksamaan tuosta paljon enemmänkin. :D On se niin paljon kevyempi kädelle käyttää, eikä tarvi molempia käsiä.

Mullahan meni toi imetys esikoisen kanssa aivan persiilleen, oon siitä täällä jo vissiin jauhanutkin. Nyt sitten panostan siihen miljoona kertaa enemmän jotta saisin sen onnistumaan hieman pitemmän aikaa kuin kaksi viikkoa. =)

Mulla tuo imetyksen epäonnistuminen oli suurin syy varmasti tuohon synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Joten sitäkin vastaan tässä jo vähän varustaudutaan.

tarkastuksessa kävin taas

Kaikki hyvin, kanavaa ei ole enää jäljellä ja sormelle auki. Eli muutosta ei ole tapahtunut suuntaan tai toiseen. Tai siis, yhteen suuntaanhan tämä voi tästä vain kehittyä. I hope.

Ei sanonu lääkäri mitään mistään lepäilyistä tai iisisti ottamisesta. Kaipa se näkee etten olekaan missään superkunnossa että pelkästään autolle käveleminen tuottaa noita supistuksia.

Kaikille meille taas lämmin :hug:
 
Mulla onkin paljon asiaa kun taas palailen takaisin... Kävin tosiaan hakemassa apteekista Ceridal intime-purkin. Aika huonot oli ohjeet mukana... Kiitos Satunen välilihan voitelu linkistä. Sieltä asia selviää oikein hyvin ;) Ensi viikolla sitten aloitan voitelut...

Meidän apteekissa ei ollut minkäänlaisia Aventin tuotteita kun kyselin tuttipulloja & tutteja yms. Tarvii varmaan tilata ne jostakin kun tuntuu että niitä ei ollut isommassa kaupungissakaan mitä nyt yhtäkkiä vilkaisin. Äiti lupasi ostaa minulle rintapumpun ja päädyin Aventin pumppuun kun sitä oli moni kehunut.

Vai kestää siinä vaukirjan toimituksessa niin kauan Eka! Onko kellään tiedossa mitään vauvaaiheisia linkkejä mistä saisi kaikkia ilmaisia näytteitä eri tuotteista?

Te jotka olette itse ommelleet pinniksen suojia niin olisi hauska nähdä kuvia niistä!
Jos vaikka itsekin innostuisin kun ei ole kauheasti löytynyt kivoja suojia ja osaan vähän konettakin käyttää :D

meela 32+4
 
Katiapatia kirjoittelit samaan aikaan rintapumpuista... Sitä Aventin Isis pumppua + varusteita (2 kpl 125 ml tuttipullo, 2 kpl Avent Hidasvirtauksinen pullotutti, 1 kpl Suojakansia) saa 49 ?:lla toisista nettimyyntipaikoista. esim. vauvatar ja pikkupingviini jos oikein muistan :)


muok. nyt vasta luin kunnolla mitä kirjoitit ja tajusin että olitkin jo ostanut sen.... :ashamed: voi minua kun on hyvä luetun ymmärtämisen taito....
 
nanna itselle kans hämärän peitossa miten noi viikot oikein sit menee. Joo ja viidetttä odotetaan enkä edelleenkään tiedä :D
Just miehen kanssa mietittiin että jos nyt syntys niin olisko tuo täysiaikainen niin kuin virallisest vai ei. Jostain tosiaan lukenut että 37 eteenpäin olis täysiaikainen eli sen tiedon mukaan olis pitänyt olla raskauviikko 37 täynnä eli viikon päästä oltais tuossa tilanteessa. Mutta toisaalta taas puhutaan että kun alkaa viikko 36+ jotain niin ollaan viikolla 37 Eli en tiedä minäkään mikä on oikea vastaus tuohon.
No itse ajattelen kuitenkin niin että nyt saa tulla jos on tullakseen ja enään en tahtia hellitä vaikka kuinka supistelis. Mutta eihän tuo enään ole edes supistellut.
 
NAURUKOHTAUS, onnea hirmuisesti tytöstä!

ÖLJYN käytöstä, sain tuon Cerdial-merkin mainoksen ja siihen liittyvän hierontaohjeen (sama kuin tuolla linkissä alempana ketjussa) tänään juuri neuvolakäynnillä.

NEUVOLAKUULUMISIA:
Taas tuli tänään käytyä ja kaikki oli ok.
Painoa + 306g/vko, yhteensä 9,1 kg
Turvotus:-
RR:133/84
B-Hb: ei mitattu
sf-mitta: 30 cm
painoarvio: normaali (neuvolatäti arvioi syntymäpainoksi 3300-3500 g)
Tarjonta: RT (jee!! oli kääntynyt sitten viime käynnin pää alaspäin)
syke: 143-146

Ensi viikolla oliskin viimeinen lääkärineuvola, ja sitten vaihdan uuteen neuvolaan muuton myötä. Vähän harmi tässä vaiheessa vaihtaa uuteen paikkaan ja uudelle terveydenhoitajalle, mutta eipä auta. Oikeastaan ollaankin jo asetuttu uuteen kotiin, mutta nyt sitten äitiysloman alkaessa ihan virallisestikin täytyy saada kotipaikka muutettua. Helpompi käydä neuvolassa sitten uuden kodin lähellä, kun tähän asti olen viivytellyt virallista osoitteenvaihtoa sen takia, että helpompi käydä täällä työpaikan paikkakunnalla.

BB:tä en seuraa ollenkaan. Onneksi en ole koukussa, sen verran ällöltä ja sekoilulta kuulostaa koko homma. Ja taitaa tosiaan vuosi vuodelta mennä mahdottomammaksi sekin.Ehkä se onkin tarkotus. Kukapa sitä muuten jaksais seuratakaan toisaalta, jos ei siellä mitään sekoiluja sattuis. Mutta jääköön multa katsomatta kuiteskin :)

Novelle 34+3
 
Meela: Noita ilmaisnäytteitä mieki kaipailen. Löysin ainaki yhden linkin täältä jossa noita oli http://kaksplus.fi/keskustelu/t951274 . Niitäkihän vois oikeestaan tuonne etusivulle johonki koota, ei kait noista näytteistä mitään haittaakaan ole, muutaman lantin saattaa säästääkki ehkä jopa :D ...
Pumppernikkeli: Lekuri anto meille luvan että viikolla 35+0 saapi syntyä jos on syntyäkseen, eikä tarvi enää varoa vaan saa liikkua ihan normaalisti. Nytpä tuo poika ei sitte haluakkaan näköjään enää ulos ollenkaan :D ...
 
Olen käsittänyt raskausviikot näin: eli esimerkiksi järjestysnumerolla 37. (kolmaskymmenesseitsemäs) raskausviikko tarkoittaa seuraavaa aikaväliä: alkaen 36+0 ja päättyen 36+6. Sitten taas 38. raskausviikko on alkaen 37+0 ja päättyen 37+6. Elikkä jos ajattelee järjestyslukuja ihan alusta, niin ensimmäinen raskausviikko kun on meneillään, ei kasassa vielä ole raskautta yhtä kokonaista viikkoa (huono esimerkki, kun raskaudesta ei ole "ensimmäisellä raskausviikolla" hajuakaan, mutta auttanee kuitenkin ymmärtämään tuota järjestyslukua). Täysiaikainen vauva olisi siis 37+0 ja sen yli menevät.

Jos joku oikeasti tarvitsee pumpata maitoa pakkaseen (esim. on jotain opiskelumenoja tms. äitiyslomalla) niin tässä on sairaalatasoinen (mm. pari vuotta sitten ainakin Jorvin sairaalassa oli tällainen, saattaa olla vieläkin) aivan loistava vehje: http://www.terveystori.fi/~Q0nqx0000001/?Y999=PIF&Y104=60-02-31
eli Amedan Lactaline Personal pumppu. Itse tilasin sen aikoinaan ulkomailta jostain nettikaupasta, sain sen vähän halvemmalla postikuluineen mitä tuossa esitetty. Rintapumppuja saa muuten vuokratakin käsittääkseni, joistakin neuvoloista ainakin. Ja ehkä rintapumpun vuokraamisesta löytyy tietoa imetystukilistalta ja imetystukiryhmistä.
 
Voi Naurukohtaus tuhannesti onnea :D :heart:

Mulla oli eilen vika neuvolalääkäri,kohdunsuu pehmeä,kiinni ja kohdunkaulan pituus vielä kolme senttiä.Vauvan painoarvio oli eilen noin kolme kiloa ja jos syntyy täysiaikaisena niin lekuri arvioi että neljä kiloa tai vähän yli..sf-mitta oli 34cm ja vauva raivotarjonnassa =)

Mä olen käsittänyt että vauva lasketaan täysiaikaiseksi viikolla 37+0 =)

Rintapumppua en hommaan kun mun mielestä on helpompi lypsää käsin =) Eikä sille tuttipullonlämmittimelle ole ennenkään ollut käyttöä niin en hommaa sitäkään.Kaikki onkin jo valmiina vauvalle että tervetuloa vaan :heart: Isot sisaruksetkin odottavat kovasti.



ktl 35+1 :heart:
 
Mäkin olen laskenut raskausviikot noin kuin kukkis2, mutta ymmärtänyt, että vauva on täysiaikainen, kun 37 raskausviikkoa on täynnä. Eli 37+0.

Iskin illalla sen weleda-paketin miehen käteen ja sanoin, että se on sitten kuulema sun hommas ja sitä pitäs hieroskella ja venytellä n.10min. Vastapalveluksena pitää kuulema venytellä miehen "välilihoja" :LOL: ;) :whistle:
Mutta nyt sillä on sitten 2vkoa aikaa tottua ajatukseen :xmas:

Niin ja naurukohtaukselle vielä onnea :heart: Toisella puolella ehdinkin jo onnitella :)
 
hellurei!

mun on nyt pakko esittää tää mun kysymys uudestaan, kun niin edelleenkin ihmetyttää. edelliseen kertaan en saanu paljoa vastauksia, kun just vaihtu sivu ja porukka ei varmaan hoksannu koko kysymystä.. siis :) :
lääkärinlassa lääkäri täti kirjotti nla-korttiin että kohdunsuu on kiinni, kiinteä ja auki 2cm --> kysymys kuuluu, et miten tuo asia pitää ymmärtää. miten voi olla kiinni ja kuitenkin auki? :eek: en muista kuka arveli että olisko kyseessä joku, minkä se nyt olikaan, ulko ja sisäsuu mut mitäs mietteitä teille tulee?

yopa ja ylläri 32+5

niin ja naurukohtaukselle hurjasti onnea vauvasta!
 
Alkuperäinen kirjoittaja yopa:
hellurei!

mun on nyt pakko esittää tää mun kysymys uudestaan, kun niin edelleenkin ihmetyttää. edelliseen kertaan en saanu paljoa vastauksia, kun just vaihtu sivu ja porukka ei varmaan hoksannu koko kysymystä.. siis :) :
lääkärinlassa lääkäri täti kirjotti nla-korttiin että kohdunsuu on kiinni, kiinteä ja auki 2cm --> kysymys kuuluu, et miten tuo asia pitää ymmärtää. miten voi olla kiinni ja kuitenkin auki? :eek: en muista kuka arveli että olisko kyseessä joku, minkä se nyt olikaan, ulko ja sisäsuu mut mitäs mietteitä teille tulee?

yopa ja ylläri 32+5

niin ja naurukohtaukselle hurjasti onnea vauvasta!
voisikohan olla mahdollista että lääkäri on vahingossa laittanut ruksin väärään kohtaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja yopa:
hellurei!

mun on nyt pakko esittää tää mun kysymys uudestaan, kun niin edelleenkin ihmetyttää. edelliseen kertaan en saanu paljoa vastauksia, kun just vaihtu sivu ja porukka ei varmaan hoksannu koko kysymystä.. siis :) :
lääkärinlassa lääkäri täti kirjotti nla-korttiin että kohdunsuu on kiinni, kiinteä ja auki 2cm --> kysymys kuuluu, et miten tuo asia pitää ymmärtää. miten voi olla kiinni ja kuitenkin auki? :eek: en muista kuka arveli että olisko kyseessä joku, minkä se nyt olikaan, ulko ja sisäsuu mut mitäs mietteitä teille tulee?

yopa ja ylläri 32+5

niin ja naurukohtaukselle hurjasti onnea vauvasta!

Tyhmältähän tuo kuulostaa, mutta oisko sitten niin että kiinteä, sisäsuu kiinni ja ulkosuu 2cm auki? Kun rupesin miettimään, että jos siinä lukis vaan että kiinteä ja auki 2cm niin se se vasta hölmöltä kuulostas :/ Että vähän niinku synnytys käynnissä sillon?
Toissynnyttäjältähän voi ulkosuu aueta jo hyvissä ajoin ja se pystyy aukeamaan, vaikka kanavaa vielä jäljellä. Ensisynnyttäjällä häviää ensin kanava ja sitten vasta aukeaa kohdunsuu. Näin olen ainakin itse ymmärtänyt.
 
Moi

rintapumpuista mulla on ollt tuo Aventin käsipumppu ja voin kyllä ihan lämpöisesti suositella..ikinä ei oo tehnyt kipeetä, maidon saa herumaan herkästi ym..tuttipullot mulla ollu samaa sarjaa ,niitä nyt kyllä en oo pahemmin joutunut käyttelee..silloin tällöin...

Liitoskipujako voi hitsi et tekee kipeetä välillä tossa häpyluun seudulla, ihan kuin joku puukolla viiltäis kävellessä...auts..kävin aamulla asioilla hennesissä ym ja kyllä tietää käyneensä ees vähän kävelemässä....

Eilinen BB oli aika kovaa kamaa juu...aikamoinen meininki...

pw 35+4
 
Vaivaan teitä vielä tuttipulloilla... eli ajattelin ostaa/tilata Aventin tuttipulloja, mutta nyt mulla on ihan pää sekaisin niin pullotuttien kanssa! Siellä on niin monia erilaisia tuttiosia niihin pulloihin:
Vastasyntyneiden tutti (+0kk) = Yksi reikä edistää voimakasta imemistä.
Hidas (+1kk) = Kaksi reikää.
Medium (+3kk)= Kolme reikää.
Nopea (+6kk)= Neljä reikää.
Säädettävä =Ura reikien sijaan.

Eli kysymys kuuluu, että millaisella määrällä mitäkin "kokoa" pääsisi alkuun? Onko kukaan käyttänyt näitä aiempien lasten kanssa? Vai olisiko vaan paras ostaa vaikka Ainun pulloja?!? Meelan pää sekoaa tässä pikkuhiljaa....
 
kiitos valaisevista kommenteista! on tainnu tätillä olla kiire kotiin ku noin kummallisia juttuja sinne laittanu. pitää ens nlassa sitte udella et olikohan sillä lekurilla nyt ihan kaikki matot vintillä suorassa. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja meela:
Vaivaan teitä vielä tuttipulloilla... eli ajattelin ostaa/tilata Aventin tuttipulloja, mutta nyt mulla on ihan pää sekaisin niin pullotuttien kanssa! Siellä on niin monia erilaisia tuttiosia niihin pulloihin:
Vastasyntyneiden tutti (+0kk) = Yksi reikä edistää voimakasta imemistä.
Hidas (+1kk) = Kaksi reikää.
Medium (+3kk)= Kolme reikää.
Nopea (+6kk)= Neljä reikää.
Säädettävä =Ura reikien sijaan.

Eli kysymys kuuluu, että millaisella määrällä mitäkin "kokoa" pääsisi alkuun? Onko kukaan käyttänyt näitä aiempien lasten kanssa? Vai olisiko vaan paras ostaa vaikka Ainun pulloja?!? Meelan pää sekoaa tässä pikkuhiljaa....
Riippuu, paljon lapsi pullosta juo ja miten hanakasti niitä haluaa pestä. Jos yöt syöttää pullosta ja lapsi herää muutaman kerran niin on se mukavampaa kun on puhtaita tutteja valmiina.
Tosin alussa se pesuinnostuskin on vähän erilaista kun sitten kun vauva on isompi :whistle:
Eli jos pelkällä pullolla niin vähintään sen 4 ostasin yhtä kokoa, mieluummin enemmän, ettei joka välissä tarvi pestä (ja keittää).
 
Hei!

Nanna, raskausviikoista ja täysiaikaisuudesta: Kuten jotkut jo kirjoittivatkin, kun viikkoja on 36+0-36+6, on menossa 37. viikko. Täysiaikainen on, kun syntyy, kun 37 viikkoa on TÄYNNÄ, eli 37+0 jälkeen, jollon siis alkaa 38. viikko. Siis jos syntyy 36+6 ei ole täysiaikainen virallisesti, mutta 37+0 on.....vaikkei yhdellä päivällä tuossa vaiheessa käytännön merkitystä varmasti olekaan, mutta siis termit menevät näin...:)

Tuteista ja tuttipulloista, kiitos vinkeistä, itsekin olen kaivannut niistä vinkkejä.....Eilen kattelin netistä niitä, kun tilasin isyyspakettiin sellaisia Bibin I love papa-tuttipulloja. Tuttiosia tuntuu tosiaan olevan monenlaisia....

Taidan minäkin tilata tuon Vaukirjan ilmaispaketin...Kiitti vinkistä! :flower:

Rasvailun aloitin eilen. En vaan ollut tajunnut, että sitä välilihaa pitää OIKEESTI VENYTTÄÄ, mies vaan hiero sitä öljyä tonne! :LOL: Kiitti siis Satunen tuosta ohjeesta!
Kauhukseni huomasin myös eilen, että on mulle sittenkin tullut raskausarpia!! Oon tähän asti katellut onnellisena, ettei oo yhtään tullu....Mutt tonne alamahalle, minne ei kunnolla nää, on tullut..... :headwall: Oon kyllä tähänkin asti rasvaillu mahaa yms ihan tavallisilla kosteusvoiteilla, mutt onko olemassa joku hyvä raskausarpia estävä rasva/voide? Anyone?
Viime yö meni ihan pyllylleen, kun nukkumaan mennessä tajusin, ettei Emppu ole liikkunut yhtään tuolla masussa melkein koko päivänä. Yritin sitten kovasti herätellä tönimällä, muttei reagoinut mitenkään, kuten aiemmin. Nukahin ite siinä töniessä, ja heräsin sitten yöllä, eikä vieläkään liikkunut kun tönin. Sitten joskus neljän aikaan kun olin jo ihan hermona ja melkein lähössä synnärille, kaverille tuli hikka ja sitten rupes liikkumaan ja möyrimään....Huh sitä helpotusta. Tänään on onneksi liikkunut kuten ennenkin.....

Kirppiina ja Masukki 33+5
 

Yhteistyössä