¤¤¤LOKAMASSUT -08 Syyskuussa¤¤¤

kirppiina ite oon käyttäny perusrasvoja, kuten sitä mikä tuli äitiyspakkauksessa se herkälle iholle.Mulla on tullu arpia koska aluksi en rasvaillut. Mutta tuskin mikään rasva niitä estää kokonaan.
Joku vauva öljykin voi auttaa. Ainakin minä käytin öljyä niin arvet väheni, hetikun lopetin vauva öljyllä rasvaamisen alko arpia ilmaantua :ashamed: mutta sitä pitää rasvata öljyllä sitte monesti päivässä..

äippäpolilta terveisiä - paikat kiinni, ainoastaan edelleenkin sormelle auki. Kätilö katsoi alapää ultralla että avautuuko kohdunsuu jos painaa kohtua.. ei avautunu.. Kuulema joudun EHKÄ ouluun synnyttään jos ennen rv36 alkaa syntymään, kun täällä on kuulemma pula lastenlääkäreistä. |O kätilö siis ei ollut ihan varma, mutta niin olivat kuulemma asiasta palaveeranneet.
hienoa.. käski vielä ainakin viikon maata ja olla levossa. :p ihmetteli sitä että vaikka oon nyt liikuskellu viikon aikana melkosesti ettei oo siltikään alapäässä tapahtunu muutosta.
Vauva painaa nyt 2600g. Se aiempi arvio oli väärä sillon se 2337g muutama viikko sitten, oli sellane vanha mummo kätilö joka sen teki, ja tuo teki taas 2 kertaa varmuudella sen mittauksen.
eli 400g- painoa oli vaaville tullu viikossa. Ja kuulema enää ei estellä syntymistä ku oon päässy jo 34 viikolle asti, mutta hän toivoi kätilö siis että otan rauhallisesti ainaki ensviikon. Että päästäs sinne 36 viikolle, tai ainaki lähemmäs sitä. :D ai että mä sitte tykkään siitä nuoresta nais kätilöstä joka on HELLÄ kätinen noissa sisä tutkimuksissa. Toisinkuin se vanha mummeli, ilman mitään rasvoja tonkii niiden vehkeiden kans. :$

nii joo ja se sano kätilö että istuminen painaa enempi vauvaa alaspäin tuolla alapäässä entäkuin seisoiminen. Muttei suosittele kumpaakaan, ja sain selvyyden siihen MAHAN NIPISTELYYN
se sano että se johtuu lähinnä siitä kun kohdunkannattimet ja jotku muut jutut venyy tuolla masussa, varsinki sillon kun seisoo ni jos tuntuu kihelmöintiä tai nipistelyä ni se o sitä kohdun venymistä.. :whistle: oon niin helpottunut!! en muistanu siinä hätäkässä puhua siitä synnytys pelostani, mutta oon miettiny että yritetää ainakin alapään kautta. Onhan se sektio monin kerroin riskimpää puuhaa jne. niin ja sovittiin ens tiistaiksi vielä yks käynti, koska halusin itse sen varmuuden vuoksi.. Sen jälkeen enää ei tarvi käyvä, vaan ootellaan vauvan syntymää.

niin muistaakseni sen PHILIPSIN tuttipullon/pilttipurkin lämmittimen sai kytkettyä autoonkin ja se oli väriltään keltainen/valkoinen.. ainaki se malli mitä täällä oon nähny.
 
kirppiina http://kaksplus.fi/kerhot/ tuolla..mutta pyydä veetohetolta yv:llä salasana, minä tiedän sen mutten varmaan saa antaa sitä joten oottele veetohetolta, ja sinne pitää sitte ku oot laittanu salasanan ni hakea jäsenyyttä.
 
meela :D et ole ainoa jolla vähän vaikeuksia ymmärtää luettua.. mä joudun ihan ajatuksella lukemaan pari kertaa kaiken nykyään, koska tuntuu että kaaliin ei jää mitään. Luin tossa lääkärin kirjoittamaa tekstiä eräältä sairaalareissultani, ja kun olin sen lukenut piti oikein ravistella itteesä että siis, mitäs tässä lapussa nyt lukikaan. Ja uudestaan se piti lukea.

Ja heh, tänään täti neuvolassa laittoi mulle kaksi muistilappua seuraavasta tarkastuksesta. Mähän olen siis mennyt sinne pari kertaa vääränä päivänä. Siis silleen et mulla ei ole ollut sitä aikaa ollenkaan varattuna. Tutut hoitajat kyllä ottavat mut aina vastaan :LOL: Varmaan vitsailevat siellä että taas tuo dorka istuu tuolla.. :ashamed:

Lääkäriltä kun kysyin tuosta hajamielisyydestä niin hän sanoi että se johtuu noista raskaushormoneista. Ne rentouttavat äitiä ja tekevät rauhalliseksi.

Juu, ja eilenhän mä näytin taas mallisuorituksen tuolla parkkihallista poistuessani...

Hävettää...
 
:flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :heart:

Kyllä sitä huomaa, että porukkaa on alkanut jäädä äippälomille, kun viime päivinä kaikilta tulee niiin paljon tekstia, että puoli päivää sitä menee muiden kuulumisia lukiessa :LOL: Sit, kun on viihdoin lukenut kaikki läpi, niin ei enää itse jaksaa kirjoitaa :p
Nyt sitten pikainen vastaus kirppiinalle : itse olen neljännestä raskauskuukaudesta käyttänyt päivittäin Vichyn Anti-Strech Mark voidetta, eikä ole vieläkään yhtään arpia omalle masulle ilmestynyt =) Oon tosiaan kuullut, että joidenkin kohdalla se ei toiminut laisinkaan, joten en voi satavarmasti suositella. Omalla kohdallani on ainakin tähän asti toiminut vallan hyvin.
Tuteista ja tuttipulloista : itse en aio etukäteen ostaa yhtään. Tarvittaessa meillä on aika lähellä vähän isompi kauppa, josta löytyy aika hyvin kaikenlaista vauvanhoitotavaraa. Mies, kun on pari ekaa viikkoa synnytyksen jälkeen kotona kanssani, niin pystyy tarvittaessa hankkia. En aio etukäteen hankkia sen takia, että on lukenut ja kuullut, että niitä ei kannata antaa pariin ensimmäiseen viikkoon vauvalle olleskaan ennen kuin se kunnolla oppii imemään rintaa. Nimittäin tutin imeminen ja rinnan imeminen vaativat kaksi ihan eri imemistekniikkaa ja lapsi voi tällöin mennä sekaisin niiden kanssa. Tuttipulon imeminen kun on helpompaa kuin rinnan imeminen ja voi tapahtua niin, että lapsi ei pystykään imemään rintaa tuttipullon jälkeen tai ei halua. Kertokaa te kokeneet mammat, jos olen täysin väärässä. Kovasti kyllä haluaisin imettää vauvaani ainakin nuo puoli vuotta :heart:
Nyt soppaa syömään :)
Yritän huomenna aamulla taas tulla kirjoittelee tänne kuulumisia :)

margo + vaavi rv 35+0
 
Katiapatia Mulla on kanssa sellasta etten millään tajua lukemaani. Parikin kertaa saa oikein ajatuksella lukea enkä välttämättä siltikään muista mitä juuri luin! Kyllä se pitää paikkansa, että raskaus tyhmentää! Ja tekee hajamieliseksi. Välillä unohdan kesken lauseen mitä olin edes sanomassa! Onneksi tää menee ohi eikä toivottavasti oo pysyvää! Lainasin tänään ison nipun vauvan hoitoon ja vanhemmuuteen yms liittyvää kirjallisuutta. Katsotaan nyt kuinka moneen kertaan saan lukea, että jää edes jotain päähän!

Ihon rasvailusta sen verran, että olen rasvaillut ihoani vuosikaudet päivittäin milloin milläkin rasvalla. Nykyään olen käyttänyt Dermosilin rasvoja, mutta nyt laitan mahaan ja rintoihin lisäksi apteekista Aqualania. Sitä suositeltiin raskaana olevan ihon rasvaamiseen. Arpia ei vielä toistaiseksi ole tullut yhtään, mutta nyt se iho vasta on alkanutkin tuntumaan vähän kiristävältä.. Toivotaan parasta että kaikki säästymme pahimmilta arvilta :) En ole raaskinut ostaa raskausarpiin erikoistuneita rasvoja.
Suosittelen muuten että kun menette suihkuun/saunaan niin "pesisitte" itsenne jollain kunnon rasvalla varsinkin mahasta ja rinnoista. Tulee mukavan pehmeä iho!
 
mulla ei kans jää nuppiin mitään mitä luen, jos en lue ajatuksen kanssa!!
monesti jumitan samaa riviä montakytä kertaa että oliko se nyt varmasti noin niinku silmät näytti |O

niinku josaki ruokaohjeessaki esim: lisää 4 dl maitoa, ja 6 desiä vaikka perunajauhoja, niin senki saa lukea sen 10 kertaa ennekö tajuaa ja vielä varmistaa kanssa. :LOL:

nii ja joskus ku luen rivienvälistä ni koko juttu muuttaa muotoaan!! :D

nii jo tulin tänne hehkuttaan ku mies sai sen työpaikan!!! olen nii onnellinen,me ei joudutakaan sossun luukulle. kiitos luoja :saint: :flower:
 
Hitsinpimpulat kun tänään on tullu supistuksia muutamaan otteeseen parin minuutin välein. Sit on taas kuitenkin pitkiäkin taukoja (jotain 45min pisimmillään ) ja taas! Kaikenlisäks joku painaa ilmeisesti vasemman jalan hermoon, kun ei meinaa tuo jalka pitää :kieh:
ÄrsyttääÄÄ!! |O
Sairaalaan meinasin mennä seuraavan kerran pää jalkojen välissä. Kovin hevillä en ainakaan itteeni siellä enää näyttele :snotty:

Mä mietin että olis kätevä tuo tuttipullonlämmitin kun tehdään paljon reissuja, mutta toisaalta olen näille edellisillekin antanut melkein heti huoneenlämpöistä tuttelia jos on tarvinu antaa, että ei siitä iso hyöty olis loppupeleissä kuitenkaan. Ihan pienen kanssa ei mene kyllä kerralla koko (pientäkään ) purkkia, mutta ihan pienen kanssa ei oikeestaan sellasia reissujakaan tehdä, missä sitä lämmitintä sit tarvis.
Tai mistäs sitä tietää jos mieli muuttuu tässä matkan varrella :)
 
Synnärillä tuli käytyä tutustumassa. jännitin sitä ihan kauheasti, lähinnä ajatus siitä että kohta sinne pitää oikeasti lähteä tosi hommiin. Mutta hienolta näytti uusi seinäjoen synnäri. :)

Arpien rasvauksesta. olen kuullut että toiset ovat taipuvaisia saamaan niitä arpia rasvauksesta huolimatta. siis vaikka valelisi itsensä valkoiseksi rasvasta 10 kertaa päivässä niin niitä toisille tulee ja toisille ei. itsekkin pääsin pitkälle ettei tullut ja ajattelin että jes. Mutta nyt arpia löytyy jo navan alapuolesta pohkeisiin asti. mahassa ei vielä kovin montaa ole mutta ovat ilkeän ison näköisiä. ja olen rasvannut heti alusta lähtien 2kertaa päivässä mahaani paksulla rasvaisella perusrasvalla. Kauhea ulkonäkökriisin olen arpien takia itselleni kehittänyt mutta se on vain kestettävä. onneksi ne vaalenee ajan myötä. :)

Huomenna neuvolaan. jännittää vähän tuo painon nousu muutta sekin on hyväksyttävä. :LOL:

Ikäviäkin uutisia on saanut tässä kuulla ja todella toivon että asiat eivät kehittyisi pahemmiksi. äitini on tk:ssa alkanut oksentamaan verta, eivätkä hoitohenkilökunta tunnu ottavan sitä edes tosissaan. se ei ole ihan normaalia että yhtäkkiä ihminen alkaa vuotaa sisälle niin rajusti kuin äiti on nyt ruvennut. Onneksi sisko on sairaanhoitaja niin se pommittaa niiden tk:n amatööri hoitajien päivää siellä sitten että tulisi jotain toimintaa hommaan.
Kaverini sanoi että heidän suvussaan on pitkään jo mennyt niin että jos sukuun syntyy lapsi niin samoihin aikoihin (tyyliin saman kuukauden sisällä) joku suvusta/läheltä kuolee. Kiva olla tälläinen ikävä asia sitten koko ajan mielessä. :(

Ja nyt kotiin. :)
rv34+2
 
:'( surullista tuollanen kuolematapaus juttu niinku toiveikasodottaja kirjoitti.. mutta näinhän se on koko maailmassa, kun joku syntyy, myös joku kuolee! :hug:

rintamaidosta kuin lämmintä se sitten on? ku oon miettiny että eikö korvike lämmitetä lämpimemmäksi kuin tissistä tuleva maito? Tuskin tissimaito on kauhean lämmintä?? |O

ootan kyllä innolla vaunulenkkejä vauvelin kanssa..Miten jos on pakko vaikka mennä kauppaan ja ottaa vauva mukaan jos ois vaikka -15pakkasta ja kauppaan on 300m matkaa, niin paleltuuko se vauva vaunuhin? Siis jos se ei oo vastasyntyny.
 
Terveisiä neuvolasta. Tänään oli siis vika neuvolalääkäri...

RR 107/67
pissa puhdas
turvotukset +
painoa 1,2kg viikko :whistle: yhteensä 17,5 kg......
Sf-mitta 30,5cm
Kohdun suu pehmeä ja kaulaa 0,5cm
Vauva viistotarjonnassa.....

Ja lähete lähti ä-polille synnytystapa arviota varten. Siellä sitten ultraavat tuota vauvan asentoa... Ja jotain on nämä supparit sentään aikaan saaneet!! Esikoista odottaessa tässä vaiheessa oli paikat tiukasti kiinni.

Tuttipulloista, tuteista ym... Esikoinen ei koskaan syönyt tuttia vaikka tarjottiin, mutta silti olen tutit tulokkaalle varannut. Ostin mam:n tutteja taisivat olla ihan uutuus juttu eli nanno nimeltään. Mulla on esikon aikaan ostettu aventin käsikäyttöinen rintapumppu ja siihen löytyy useampi pullokin, tutti osat ostin uudet nyt vaan. Tuo aventin pumppu on kyllä ihan ykkönen! Pullot on vaan varalla, täysimetykselle pyritään...

Rasvailuista... hmm... Tunnustan, että kertaakaan en ole mahaani rasvannut ja silti yhtään arpea ei ole... Mulla on hyvin joustava nahka vissiin....

Käytiin tänään ostamassa meille tuplarattaat... Ensin vannoin, että meille ei tuplia tule, mutta esikoisen uhma on sitä luokkaa, että pakko se on johkin köyttää jos meinaa johki mennä.. Nyt olis vaan kantokassi enää hakusessa...

Nyt soffalle suklaalevyn kera... Kyllä se 20 kg tulee tätä menoa täyteen!

Emppu & Papunen 35+4

 
emppu80- aijaa, tuntuu vaa hassulta ajatella että rintamaito on mikrolämmintä :LOL:
joo.. mistä sen muute sitte tietää että korvike o tarpeeksi lämmintä? kui monta sekuntia se pullo on sielä mikrosa ja monta wattia?
 
satunen meidän esikon maitopullojen lämmitys tapahtui ainaki ihan mutu-tuntumalla. kannattaa kokeilla ensin muutamista sekunneista eteenpäin.. riippuu aika paljon mikron tehosta. :) ei minuuttia kuitenkaan, voi alkaa kiehumaan :LOL:
 
Silleri
Naurukohtaukselle ja tyttärelle paljon onnea! Kyllä kelpaisi vauva jo tännekin päin... :D

Huomenna viimeinen lääkäri, jospa selviäisi sitten se käynnistysasia ja tekevätkö kokoarvion ultralla vai eivät. Olen patistanut miehen neuvolapäivinä muilla kyydeillä töihin, että saan herroina itse hurauttaa autolla neuvolaan kuopuksen kanssa. Ei huvita pyöräillä, varsinkaan jos sataa... muuten kyllä pyörällä pääsee vielä kohtuullisen hyvin kulkemaan.

Itselle ei tässä raskaudessa ole tullut pahoja hormonimuistinmenetyksiä, muistan ne kyllä edellisistä. Viimeksi en uskaltanut autoakaan ajaa pariin viimeiseen kuukauteen kun refleksit oli niin hitaat.

Tuttipulloista, en ole varannut yleensä kuin yhden valmiiksi, parempi koittaa ensin sitä imetystä jos onnistuisi. Mies ehtii kyllä vielä sairaalassa ollessa hakea pulloja lisää jos alkaa siltä tuntua. Korviketta olen yleensä varannut kotiin yhden purkin ja sitten joutunut heittämään pois... Onnellinen olen kun maitoa on aina riittänyt. :)

Raskausarvista olen kuullut sellaista, että niitä joko tulee tai ei, rasvasi sitten tai ei. Itsellä on jo ennestään, mutta en ole niistä paineita ottanut kun en ole koskaan bikineitä tykännyt käyttää. Kukapa niitä vaatteiden alta niin katselisi. Miestä eivät häiritse. Nyt on tullut uusiakin kun maha on vielä isompi kuin edellisiltä.

Kuopus 2v. on suloinen, puhuu paljon vauvasta, koska se tulee ja sitten se on meidän kaikkien vauva ja hoidetaan sitä. Pitäisikö huolestua, kun tarjotuista vaihtoehdoista vauva on kuulemma poika ja pikkusisko? :D

Silleri ja Suvi rv36+1
 
Pikaseen taas yritän kirjoitella ennen BB:tä... Siellä on tosiaan ollut aika hurja meininki! Myötähäpeää saa kyllä tuntea...

Kukkis2, sinusta ei olekaan kuulunut pitkään aikaan mitään! Mietin tässä kerran, että mitäköhän sinulle kuuluu... Muistanko oikein, että kärsit myös pahasta pahoinvoinnista, vai oliko se kuitenkin joku muu?

Rintapumpusta, mulla taitaa olla tuolla kaapin perällä joku, olisiko ainun käsikäyttöinen. Ei mikään kovin hyvä vehje, esikoiselle lypsin loppujen lopuksi käsin maidot jos lähdin jossain käymään niin että miehen piti syöttää. Varmaan sama meininki taas.

Tuttipulloista, en ajatellut hankkia etukäteen. Esikoisen imetys sujui sen verran hyvin, että nyt on vahva luottamus siihen, että kyllä se nytkin onnistuu. Ja ei mulle oikeastaan ole edes sellaista vaihtoehtoa, etten imettäisi, se on mulle tärkeä asia ja tarvittaessa haen kyllä apua jos vaikeuksia tulee. Esikoisenkin kanssa kävin monesti imetystukiryhmässä juttelemassa mieltä askarruttavista asioista. Tietysti, jos lapsella on vaikka suulakihalkio joka estää imetyksen, niin sittenhän se ei onnistu, mutta noin muuten jos ei mitään häikkää ole, niin eiköhän se ihan hyvin suju nytkin. Sitten jos johonkin lähden ilman vauvaa, niin pitää katsoa saisiko syötettyä hörppyyttämällä vai tarvitseeko hankkia pullo.

Vauvakirjasta, haluaisin mauri kunnaksen vauvakirjan, esikoisellekin ostin sen vähän aikaa sitten, kun en oikein tykännyt siitä mikä meillä ensin oli. Ajattelin toivoa vaikka nimiäislahjaksi tuota kirjaa, jos joku kysyy lahjatoivetta.

Mutta nyt pitää alkaa viritellä telkkaria päälle :) Huomenna neuvola, sitten lisää kuulumisia.

Kirsikka rv 32+6
 
mietiskelinpä vain tässä, että kuinka nopeita/hitaita synnytyksiä teillä on ollut toiselta lapselta? järkyttyneenä tuossa äsken katoin esikon nla-korttia et olinki ponnistanu 34min.. hiki meinaa pukata päälle jo kun edes muistelee. :D jospa tää ylläri tulis nopeemmalla pönnäämisellä. :)
ei muuta tälläkertaa..

yopa ja ylläri
 
Niin ja vielä lisäyksiä eilisiin (hajamielisyyttä täälläkin...), isot onnittelut Naurukohtaukselle! Vaikka tuolla yhdessä toisessa paikassa jo ehdinkin onnitella :)

margo85, ihan oikeilla linjoilla olit noiden imuote-pohdintojen kanssa, noinhan se menee, että helposti sitten vauva tottuu pulloon ja alkaa hylkiä rintaa. Itse ajattelin, että pullon ja tutin voi sitten tarvittaessa ottaa käyttöön, kun imetys on "vakiintunut". Ainakin esikoisen kanssa ekat viikot oli sellaista sähläystä ja räpellystä, että jälkikäteen saa olla iloinen että imetys kuitenkin onnistui lopulta hyvin. Kyllä siinä tuli muutama kyynel vieritettyä alussa, kun tuntui että on niin vaikeaa eikä meinaa onnistua. Ei mennyt ihan samalla tavalla, kuin neuvolan näyttämässä imetysvideossa :LOL: No, jospa tällä kertaa olisi edes vähän helpompaa tuo aloitus.

Raskausarvet, en ole rasvannut eikä ole vielä tullut, ei tullut esikoisestakaan, mutta nyt maha tuntuu vähän isommalta, että varmaan voisi varmuuden vuoksi rasvailla, josko se nyt mitään auttaa. Mutta mulla on kyllä aika pieni maha, mahanympäryksiä kun yhdellä toisella palstalla vertailtiin, niin mulla oli kyllä pienin, tällä hetkellä n. 95 cm navan kohdalta mitattuna, kuin muilla oli reippaasti yli sadan...

Nojuu, palailen neuvolan jälkeen!
 
Huomenta! :wave:

Satunen, totta että varmasti kehityksen puolesta esim viikoilla 36+ vauvaa pidetään jo melko täysiaikaisena, ja sitä onkin, mutta varsinaisesti termiä täysiaikainen käytetään vasta kun syntynyt viikoilla 37+0 - 42+0....Kun jotkut yhteiset pelisäännöt pitänyt sopia:) Ajatelkaas, että lapsi ei ole yliaikainenkaan, ennenku 42+0 jälkeen, eli kaksi viikkoa lasketun ajan jälkeen vasta puhutaan yliaikaisesta....Siihen asti ihan normaalin "täysiaikainen" :D
Mutta eihän noi oo kun sovittuja termejä raskauden kestosta....

Mulla tuo kutina vaan yltyy...taidan soittaa tänään neuvolaan jos kattosivat noi maksa-arvot...

Kirppiina ja Muru 33+6
 
Ai niin, jollakin oli aamupahoinvointia? Sama täällä....lievää kylläkin, mutta outoa kun edes alkuraskaudessa mulla ei ollut sitä ollenkaan!
Täyttelin tänään tota Odotuskirjaa, niin tän viikon 34 kohdalla luki:
"
Joillekin naisille aamupahoinvointi voi palata takaisin raskauden myöhäisvaiheessa. Tyypillisiä loppuraskauden oireita ovat närästys, ummetus, turvotus, ja selkäkivut, mutta yleensä odottavan äidin olo on varsin hyvä."
Toivottavasti ei ihan oksu-asteelle etene tää kuvotus....
 
Huomenta!

Satunen: Ne taitaa olla lekureita ne naiset jotka on sua sielä äippäpolilla kattonu? Tietääkseni kätilöt ei tuolla tee sisäkautta ultria eikä noita arvioita. Vaikka samapa se mitä ovat kunhan asiansa osaavat =) ...

Nyt sitte limajuttuja pitää kysellä :ashamed: . Kannattaa tähän kohtaan jättää lukeminen jos ei kestä :D . Kertokaas kokeeneemmat miltä se limatulppa näyttää. Netissä kun näyttää olevan tietoa suuntaan jos toiseenki... Eilen illalla ja tänä aamuna on tullut vähän semmosta "sitkaampaa" limaa ihan pieniä klönttejä. Voiskohan tuo olla sitä =) ??

Nanna +poju 36+1
 

Yhteistyössä