¤¤¤LOKAMASSUT -08 Syyskuussa¤¤¤

FPI
Huomenta!

toiveikasodottaja, toivottavasti äitisi tervehtyy ja ottavat tk:ssa hänen vaivansa tosissaan!

maidon lämmittämisestä, varmaan joo mututuntuma riittää, jos kokeilet muutaman tipan maitoa esim ranteesi ihoa vasten niin sillä tavoin voi ainakin testata, ettei ole liian kuumaa, luulisin?

nanna, viisaampi en tosiaan ole, mutta se mitä perhevalmennuksessa tuosta limatulpasta kerrottiin niin voisi mun mielestä olla tuota limatulppaa, koska siellä sanottiin, että limatulppa voi irrota kerralla kokonaan, mutta voi tulla juuri tuolleen osissa tai että joillain irtoaa vasta juuri ennen syntymää, ettei äiti edes huomaa koko asiaa ja sitten toisaalta limatulppa voi irrota jo muutamaa viikkoa ennen syntymää. Käsittääkseni se on just sellasta sitkeää limaa, väritöntä, mutta voi olla myös hieman veristä, kai? Mutta kuten sanoin näin olen kuullut, kokemusta ei vielä ole, mutta kohta kai, heh ;)

omaa napaa...eilen oli kontrolliultra Jorvissa ja samaa mieltä olivat kuin maanantaina lääkäri eli kaikki ok ja vauva kasvanut ihan normaalista :D sanoivat vaan, että tuo mittaaminen on tässä lopussa aika hankalaa ja heittoja voi tulla. Toivottivat sitten lopuksi, että tervetuloa synnyttämään muutaman viikon päästä =)

Jeps, mukavaa torstaita mammat! :wave:

FPI+pepe rv 36+3 :heart:
 
Kirsikka83 Mun oli pakko mitata mahan ympärys kun mainitsit oman mittasi ja tadaa mullakin se on 95 cm navan kohdalta mitattuna! Mitä muilla näyttää?

Nanna kyseli limoista. En tiedä millasia "ne limat" on mutta mulla on tullut valkkaria muutaman viikon. Normaalisti ei oo ollut mitään, mutta nyt on vähän myös limaista. Alkuraskaudessa olin muistaakseni aika kuivilla... Muakin kiinnostaisi tietää millanen se tulppa on?

Kirppiina pohti pahoinvointia. Mulla on ollut sitä aina välillä nyt parin viikon ajan, mutta luulen sen johtuvan omalla kohdallani närästyksestä kun tuntuu, että ruoka nousee ihan kurkkuun asti :x

meela 32+5
 
Piti alkaa itekki mittaileen tuota vatsan ympärystä :D . 107cm! Onhan siinä kokoa jo...

Tässä kun ollaan bb:sta puhuttu niin kävi vain mielessä, että kuinkahan nuo tuolla ehkäsyjä käyttävät... Mahtaako olla seurauksina bb vauvoja tai bb sukupuolitartuntoja. Kortsujahan nuo vissiin mukaan saivat, mutta onko se kännisellä automaattinen juttu sitä käyttää onki toinen asia...

toiveikasodottaja :hug: toivottavasti saatte asiat rullaamaan sielä tk:ssa parhain päin.
 
limatulpasta oma kohtainen kokemus esikolta oli sellainen, että lähti irtoomaan n. viikko ennen synnytystä. mulla kyseinen äklötys oli ihan kirkasta ja tuli pieninä (ja venyvinä) palasina. voisin verrata sitä siihen aineeseen, millä esim 7päivää lehessä on niitä irrallisia tilauskuponkeja ym. kiinni :LOL: joskin ei niin jänkkiä. mut sen kyl huomaa, et se ei oo mitään kirkasta valkkaria vaan tosiaankin semmosta liimamaisempaa ja joillakinhan siinä voi olla vertakin, eli väri on yksilöllinen. toiv. joku muukin vastaa tähän kysymykseen ja esittää oman mielipiteensä asiasta, ettei teille ekaa limatulppaa odottaville ainakaan tuu ykspuoleinen kuva kys. asiasta. :D

vettä sataa ja tuulee kun pohjoisnavalla. äsken hain postinkin pipo päässä, katto naapurin täti ihmeissään ikkunasta. varmaan olin huvittavan näkönen pipo päässä, yöhousut jalassa ja miehen fleece-takki päällä. mut ei mua enää jaksa kiinnostaa minkä näkösenä tässä esiinnyn, kun tähän tietoon päästään muuttaan ensviikon lopulla. jeejee!!

yopa ja ylläri 32+6
 
Huomenta

Taas viime yönä näin unta synnytyksestä. Siinä oli vauva välillä syntynyt ja seuraavaksi mentiinkin leikkaukseen...
Aamulla kun makoilin sängyllä niin alkoi kauhea myllerrys mahassa. Vauva taisi vaihtaa asentoa ja kun ennen tuntui oikealla puolella iso pallukka ja nyt vasemmalla puolella. Kyllä koski muutaman kerran vauvelin myllerrys. Alapäähän tuli kunnon monotusta. Pelkäsin että kohta hulahtaa vedet housuihin. Toivottavasti nyt kääntyisi oikein päin!

Limatulpasta, mulla on se tullut kerralla muutama päivä ennen synnytystä. Se oli kirjaimellisesti tulppa, kiinteä limainen jossa veriviiruja.
Valkovuodosta, viimeeksi lääkärillä keskusteltiin siitä. Tässä vaiheessa voi tulla todella runsaasti ohutta valkovuotoa. Itse säikähdin jo että lapsivettä tihkuu...

Mulla on ihme maku ja haju "himoja". Viime viikolla alkoi tekemään mieli timjamia. No eikun kaupasta tuoretta ostamaan. Sama on jotkut tietyt hajut jotka haistaa herkemmin ja jää niitä haistelemaan. Makuaisti on herkistynyt huomattavasti.

Pahoinvointi on tullut takaisin. Ei niin pahana kuin alussa. Aamupala ei maistu ja liha etoo jälleen. Aamulla uppoo puuro tai weetabix. En ole puuro ihmisiä ollenkaan!! Lihapullat jäi tekemättä viikonloppuna :x
Kasvikset ja marjat maistuu! Huoneen lämpöisiä tomaatteja voisin syödä vaikka kuinka paljon.

Kaksi kertaa olen hävittänyt tekstin kun sormi osuu läppärin kosketus hiireen |O Kun muistaisi välillä kopioida tekstin niin helpomalla pääsis. No tänään sen verran onneksi pää toimi. Kyllä miestä eilen nauratti kun unohtelin asioita koko ajan. Raskausajan dementiaa :LOL: Ei tulisi töissä mitään kun pitää olla skarppina ettei mene puurot ja vellit sekaisin =)

Nyt keittiö siivomaan

Tiihu ja Altsu rv 32+5
 
Arska paistaa, aamun vesisateen jälkeen... B)

Täällä masuympärys on 107cm, tosin oon niitä joilla se oli jo ennen raskautta liikaa eli n.90cm.... :ashamed:

Limatulpasta ei ole muistikuvia, vaikka kaks raskautta onkin takana. En oo varmaan kiinnittäny mitään huomioo moiseen. Kuullu oon myös, et saattaa irrota kokonaan kerrallaan tai sit osissa ja väri on kirkas tai sellanen veriviirunen.... :)

Tiihu: mulla on myös valkovuotoo välillä tullu ihan lorisemalla. Yht´äkkiä lirahtaa housuun, ihan ku olis pissa karannu tai sit lapsivettä. Hiukan sitä aina säikähtää, vaikka tietääkin mitä se on. Ite en oo pärjänny nytkään ilman pikkuhousunsuojia. Joutusin vaihtaan pikkareita tunnin välein, ei kiitos.... ;)

Mulla ei ole tietoakaan pahoinvoinnista ja kaikki ruoka kelpaa. Suklaaseen tulee ajoittain ihan mieletön himo, mut sekin häviää aina välillä. Omenoita ja tomaattia syödään täälläkin. :D

Mun masu ja rinnat kutisee kans aika-ajoin oikein kunnolla. Viimeks eilen tuli raavittua, tosin laitoin kyllä heti öljyä ettei ihan verille menis. Taitaa nahka venyä edelleen. Arpia on jo ennestään, tullu vaan selkeemmin näkyviin. Mulla kun on sellanen ihotyyppi joka repeilee helposti, valitettavasti... :/

FPI: joo, tuo ranteeseen kokeileminen on se suositeltu tapa maidon lämpöä kokeiltaessa. =)

jasmara ja masuasukki 34+6
 
Limatulppa oli minulla esikoisesta supistusten alkaessa kirkasta, vaaleanpunertavia veriviiruja omaavaa limaklönttiä jota tuli pyyhkiessä wcssä käydessä. Valkovuotoa on alkanut nyt loppua kohden olla enemmän..

kohta rv36 ja malttamaton fiilis!
 
Onnittelut Naurukohtaukselle pikkuisesta prinsessasta. :flower: :heart:

Napapiiri piti tietysti käydä mittaamassa ja oli 123 cm. :eek:

Joku kyseli tuosta raskausarpien rasvailusta. Mie kakkosen jälkeen rasvailin masua tuolla Vichyn Complete Action Antistrechmark Creamilla ja sillä hävisi vanhat arvet tosi hyvin. Tehoaa myös raskauden aikana. Nyt ei oo kolmosesta ja nelosesta tullutkaan muuta kuin vanhojen arpien päihin sellaiset punaiset pisteet.

AngelEyes ja masukki 34+2
 
Täällä myös yksi hajamielinen. Nyt tosin tuntuu, että jo vähän paremmin asioita muistaa kuin esim. alkuraskaudessa. Silloin unohtelin milloin mitäkin. Viime viikolla lähdin kaupasta hakemaan pyykinpesuainetta, mutta kotiin päästyäni huomasin ostaneeni kaikkea muuta paitsi pesuainetta. :LOL: Ja eikun takaisin kauppaan..

Oli itsekin pakko kaivaa mittanauha esille ja mitata mahanympärys. Hiukan hankala oli mitata, mutta 100cm sain tulokseksi muutaman mittaamiskerran jälkeen.

Tiihu
Minulle on myös tullut noita maku ja etenkin haju "himoja". Vanhemmillani on kellari, jossa mielestäni on ennen haissut tunkkaiselle yms, mutta nyt voisin viettää aikaani kellarissa vaikka kuinka kun on niin miellyttävä haju.. Äitini sanoi, että olen sekoamassa :LOL:

Pahoinvointi
on täälläkin tullut takaisin :( Välillä saa käydä ihan oksentamassa asti, mutta ei olo siitä silti helpotu. Onneksi ei sentään ole ihan jokapäiväistä.

nanna81 BB:n ehkäisyasiaa itsekin mietin. Ihan kun ei tärkeämpiä asioita olisi =) Luulen, että suurin osa tytöistä syö pillereitä yms. mutta eihän ne toki tauteja estä. Tuskin ainakaan synttäripippaloissa on kortsua tullut käytettyä, vaikka sellaiset olisi ollutkin saatavilla..

margo85 Itse aloin pojalle antamaan aikoinaan tuttipullosta kun hän oli muutaman kuukauden ikäinen ja oli hyvin oppinut tissistä syömään. Poika ei kuitenkaan silloin enää oppinut/huolinut tuttipulloa vaikka kuinka yritettiin opetella monen erilaisen tuttiosan kanssa. Juuri sen takia aloitin pullottelun "myöhään", kun pelkäsin sen sekoittavan imetystä. Nyt olen ajatellut kyllä antaa tulevalle vauvalle pulloa aikaisemmin, niin joskus mieskin saisi huolehtia syöttämisistä. Tutti pojalle annettiin jo sairaalassa (hoitajat siis antoivat), mutta ei se imetystä häirinnyt. Tosin, eipä tuo poika tuttiakaan oppinut ikinä kunnolla syömään.

Limatulpasta
itsellänikään ei ole kokemusta, ei irronnut etukäteen esikoisen kohdalla, en ainakaan ikinä huomannut. Saa nähdä kuinka nyt käy. Ihan mielenkiinnolla lueskelen, millainen se sitten on..

gibbon ja tyttömytty 33+0
 
Limatulpasta: Minulla limatulppa irtosi vasta kun olin synnyttämässä. Eli alkoi irrota muutamaa tuntia ennen kuin synnytin. Minulla se oli kyllä aika veristä, johtuiko sitten siitä kun oltiin jo tositoimissa.. Ja joka kerta kun kävin vessassa, oli siteeseen tullut juuri sellaista limaista, paksuhkoa, ja minun tapauksessa tosi veristä limaa...
Mutta tämäkin juttu on varmasti niin yksilöllistä...

mammatuu 35+5
 
toiveikas
:hug: äitisi puolesta. Olen itsekin kuullut tuon että kun yks saapuu niin joku joutuu poistumaan. Kamalaa joutua miettimään tuollaista asetelmaa, ja kun nyt pitäisi nimenomaan nauttia näistä viimeisistä viikoista ja alkaa valmentautumaan lähenevään synnytykseen ja vauva-aikaan. :hug:

raskausarvista
Esikoista odottaessa käytin ihan jostain viikolta 15 asti Lorealin raskausarpia ehkäsevää voidetta kahdesti päivässä. (mun mielestä se on lopetettu tuo lorealin nyttemmin) Kaipa se jotakin auttoi, mahaan ei ainakaan tullut niin paljon, mutta rinnat AARGH! Ihanat tiikeriraidat! mutta ne onneksi haaleni jo vuoden sisällä synnytyksestä eikä nyt ole mitään arpia rinnoissa. Tän raskauden aikana en ole rasvaillut kun ihan satunnaisesti eikä mitään arpia ole tullut.

mahan ympärys mullakin navan kohdalta 109cm. Heh. kamalaa...No onneksi se pienenee kyllä sitten ajan kanssa.

ja minunkin piti tuota lima-asiaa kommentoida.. Eli esikoista odottaessani en huomannut ainakaan mitään limatulppaa. Nyt on kyllä taasen niin omituista koostumusta tuon valkkarin suhteen etten kyllä mee sanomaan mitä sieltä tulee välillä mössöö, välillä ihan ku ois vettä vaan ja sit kaikkee siltä väliltä.

Tänään alkoi 37. viikko eli 36 +0 :D
 
Raskausarpiasiaan on vielä kommentoitava. Esikoisen raskausaikana rasvailin MONTA kertaa päivässä mahaa ihan alkuviikoista saakka, välillä ihan perusrasvalla ja välillä "raskausarpirasvalla". Loppumetreille saakka säilyin ilman ensimmäistäkään arpea, mutta kun maha laskeutui, niin johan arpia alkoi tulla. Onneksi kuitenkin vain mahaan, muu kroppa on selvinnyt ilman arpia. Eipä niitä enää jälkikäteen ole harmitellut, kun äkkiä ne vaalentuivat, vaikka olisin ilmankin kyllä pärjännyt. Nyt en ole rahoja tuhlannut rasvoihin, silloin tällöin perusrasvalla vatsanahkaa hipaissut. Vielä ei ole ainakaan lisää tullut, eikä edellisetkään ole tummentuneet, mutta saa nähdä kuinka käy kun vatsa taas valahtaa alas.
 
Piti itsekkin mitata tuo mahan ympärys ihan uteliaisuuttaan 98cm. Näytti mitta oikeastaan yllättävän vähän. Varsinkin kun neuvolassa on kokoajan kuulostanut siltä että mulla on niin iso maha :eek:
Limatulpasta Itse olen neljän aikaisemman raskauden aikana yhdesti bongannut tuon mystisen limatulpan ja se oli viimekerralla. Ja irtosi siis silloin kun oltiin lähdössä sairaalaan. Eli noin 2 tuntia ennen pojan syntymää. Limatulppa oli itsellä ainakin aika verensekainen johtuisko siitä että tuossavaiheessa on ollut paikat jo noin 7cm auki ja synnytys jo kovastikkin vauhdissa.

pumppernikkeli ja niilo 36+1
 
:'( täällä luen synnytyskertomuksia ja vedet valuu silmistä. esikko vielä tuhisee yöunilla, ni äidillä on aikaa tirautella kyyneliä ja olla netissä. :) katottiin miehen kanssa se sairaalan syke- sarjan eka jakso ja vuolaasti kyllä kyynelehdin ja pönnäsin sitä synnytystä seuratessa. :) alkaa jo tässä itteä kohta jännittää et joutuu oikeesti vähän ajan päästä lähtee tositoimiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja yopa:
:'( täällä luen synnytyskertomuksia ja vedet valuu silmistä. esikko vielä tuhisee yöunilla, ni äidillä on aikaa tirautella kyyneliä ja olla netissä. :) katottiin miehen kanssa se sairaalan syke- sarjan eka jakso ja vuolaasti kyllä kyynelehdin ja pönnäsin sitä synnytystä seuratessa. :)
Mie kävin kanssa eilen netistä katsomassa sitä Sairallan Syke-sarjaa, ja itkuhan täälläkin pääsi. Samoin kävi tuon Vauva tulossa-sarjan kanssa. :) Ja YouTuben videoitten kanssa myös. Jotenkin tuo synnyttäminen ja vauvat vaan herkistää... :p
 
Pakko oli munkin mitata mahan ympärystä ja tulokseksi sain huimat 120cm :eek: En kyllä olis uskonut, että ihan noin paljon.

Limatulpasta on kokemuksia vain toisessa raskaudessa. Alkoi tulla saman päivän aamuna kun synnytin. Vessassa käydessä tuli sellaista kirkasta ja erittäin venyvää limaa pyyhkiessä. Ja tosissaan joutui useamman kerran pyyhkimään, kun oli sen verran runsasta ja venyvää tavaraa. Ei siitä kyllä voinut erehtyä, ainakaan tässä mun tapauksessa.

Tuttipulloja mulla on vain tuo yksi, enkä meinaa enempää hankkiakaan. Niitä saa sitten helposti vähän joka marketista haettua jos on tarvis. Isommat muksut oli pullovauvoja ja heidän kanssa pärjäsin hyvin koko pulloajan neljällä isolla pullolla. Tuttiosat uusin muutaman kerran.

Pahoinvointia on ollut myös. Useimmiten illalla ja yöllä. On jonkin verran vaikeuttanut unen saantia, mutta ei onneksi ole tarvinnut oksentamaan mennä.

Miten musta tuntuu, että mä asun täällä palstalla nyt kun on äippälomalla ja aikaa ihan liikaakin välillä :whistle:

rv 36+1
 
Hmm.. Eli mun tapauksessa saattais ollakki vaikka limatulppaa irtoamassa :) ! No sen näkee stte viikon sisällä että tuleeko lähtö vai ei.

Täällä kans vähän väliä minäki nyt pyörin, siivoustakaan ei viitti oikein paljon ajankuluksi harrastaa kun tulee sitte niin kipeeksi.
Noi synnytysjutut saa minutki pyyhkiin silmäkulmia... Miten minusta tuntuu että nyt noita synnytyksiä yleensäkki olis ollu paljo enemmän joka paikassa. Vai onko se vain sitä että kun asia on itselle ajankohtanen niin net huomaa vain herkemmin...
 
YOPA, unohdin eilen kommentoida kysymystäsi lääkärin merkinnöistä. Olisko hän kuitenkin tarkottanut, että kohdunsuu on kiinteä, kiinni ja pituutta 2 cm jäljellä? Yleensä kai nuo kolme asiaa siellä tsekataan. JOs sitten vahingossa lipsahti väärin vaan papereihin.
 
zizilisko Onpas kiva huomata että joku on samoilla kymmenillä kun miekin tuossa masunympäryksessä. :)

nanna81 Oon huomannu ainakin sillon kun on vauvakuume että odottavia äitejä tuntuu olevan ihan luvattoman paljon. Ehkä tuon synnytyksen kanssa on sitten sama juttu...

Tälläiset sadepäivät on kyllä pahimpia, kun tuntuu että muuta tule tehtyäkään kun tässä koneella istuttua. Nyt lähen tyttösen kanssa pihalle, jos vaikka itsekkin piristyisi. :)
 
Heippa

Täällä myös piti mitata tuo masun ympärys ja navan kohdalta se oli 93cm

Tänään sain vihdoin ja viimein tilattua valokuvia, aina pitänyt ja pitänyt kotona tulostaa mutta aina se vaan on jääny.
Joten nyt tilasin 320 kuvaa exrta filmiltä.
Kaveri kun sanoi että siellä digikuvat on aina 9c kpl.
ni loppusummaksi tuli 35? kun siihen tuli postikulut, että ei paha ja tulee kerralla sitten kunnon valokuvat. =)

Nyt suunnittelin että menen kellarista hakemaan pinnasängyn, jos sen kasaisi valmiiksi ja alkasi jo opettaa kissoja että sinne ei ole asiaa, varsinkin kun meijän nuoremmalla ei ole kokemuksia vauvoista, Vanhempi onkin ollut jo 6v meillä niin se on ollut kun pojat ollu vauvoja.
 
Nanna pohti BB-talon ehkäisy asioita ja tällästä luki tänään Ilta-Sanomissa:
Tuotantoyhtiö tarjoaa BB-asukkaille ilmaiset kondomit

Big Brotherissa on reilun viikon aikana nähty jo suoraa seksiä sekä erilaisia esileikkejä asukkaiden kesken. Ehkäisyvälineet eivät kuitenkaan ole vaarassa loppua kesken BB-talossa.

- Ehkäisyvälineitä on tarjolla kaupassa ja varastohuoneessa, ja sen lisäksi asukkaat ovat itse saaneet taloon tullessa tuoda ehkäisyvälineitä mukanaan. Pyydettäessä varastohuoneesta saa siis käydä hakemassa kondomeja, tuottaja Mikko Räisänen kertoi IS:lle.

Räisäsen mukaan BB-talossa nähty raisu meno ei varsinaisesti ole yllättänyt tuotantotiimiä.

- Noh, en nyt osaa sanoa, onko se ollut yllätys, mutta tekemistä meillä ainakin on riittänyt. Tietenkin taloon on pyritty valitsemaan ihmisiä, jotka saavat tapahtumia aikaiseksi.

Alkoholitarjonnan vähentämistäkään ei ole harkittu.

- Alkoholia tarjoillaan samaan tapaan kuin aikaisempinakin vuosina. Kokemuksesta voin sanoa, että BB-talolla on sellainen erikoinen vaikutus, että humalatilan saavuttamiseksi asukkaat tarvitsevat puolet siitä alkoholimäärästä, mitä normaalissa elämässä kuluisi, Räisänen arviooi.

- Psykosomaattinen stressi on talossa niin voimakas, että se vaikuttaa alkoholinsietokykyyn.
Mia Paavonen
 

Yhteistyössä