***Lokamassut -08 LOKAKUUSSA + muutaman päivän vielä marraskuussa***

Angel Eyes: Onnea matkaan, jos synnytys todenteolla lähtee käyntiin! Tulehan kertomaan kuulumisia. :hug:

Samaa ajattelen tuosta imetyksestä ja korvikepullojututsta kuin huitshapeli, Jätkä ja Hymykuoppa, vauvat on tosiaan yksilöitä ja mielestäni myös äidinkin maidontuotanto on hyvin yksilöllistä. Voihan siinä maidon nousussa mennä se muutama päivä ja ite ainakin epäilen pärjääkö vauva pienellä tipalla mitä sieltä rinnoista tulee... Kaikilla ku se maito ei tule heti täydellä teholla. :whistle:

Veikkaisin muuten, et tällä viikolla tulee taas reilusti vauvauutisia. Jotenkin on semmonen kutina, et nyt alkaa tapahtua..... siis muille ku mulle. ;)

Taidan alkaa valmistautua lenkille lähtöön, pitää hyödyntää tää hyvä olo vielä ku voi. :)

jasmara ja masuasukki 39+3
 
Onnea Silleri ja Liina :heart: ! Myös Auts oli tyttösen saanu, kävin tuolta syyskuisista vakoilemassa.

Poju täyttää tänään 2 viikkoa! Ja tuntuu että vasta muutama päivähän siitä on kun sairaalasta päästiin.

Nanna+ poju 2vko
 
Voi jestas miten huonosti nukuttu yö takana. Rupes yököttään aina kun sai hyvän asennon ja piti nousta istumaan sängynreunalle. Muutenkin tosi levotonta.


No onneksi sain 8-10.30 nukuttua ihan kunnolla :)

Täytys lähtee käymään apteekissa, mutta arvon tässä että uskallanko niin pitkällä käydä kävellen.. Käveleminen on kivaa, mutta alavatsa on viimestään sen jälkeen tosi kipee. Varmaan ne lihakset (? ) niin surkastunu siinä vuodelevossa :snotty:

Onnea AE:lle matkaan, jos pääset lähtemään! :wave:
 
Onnea Silleri Ja Liina!! :flower: :flower:
Kyllä taitaa tälläkin viikolla vauvoja pukata ihan ahkeraan tahtiin kun hiljenee vaan päivä päivältä... Nythän tää meidän kuukin on jo hyvin lähtenyt käyntiin joten eiköhän uutisia ropise jatkuvalla syötöllä.

Itse ensisynnyttäjänä en osaa kommentoida tuota lapsentahtista syöttöasiaa, mutta tuntuu kyllä törkeältä että tuputtavat kysymättä korviketta kokoajan. Kai sitä voisi yritää edes omalla maidolla ja sitten antaa lisää jos tarvetta sille tuntuu olevan. No, meitä on moneen junaan mutta aika outoa käytöstä minusta etteivät kunnolla selitä kun kuitenkin imetystä painotetaan niin tärkeäksi... :/

Mutta itsellä paukahti taas uusi viikko käyntiin, katsotaan miten tätä viikkoa mennään...
38+0
 
Heippa!

Ja onnea taas kaikille vauvan jo syliin asti saaneille! :flower:

Jasmara Mullakaan ei ole vielä mitään kiirettä synnyttämään. Musta on ihana vaan mennä vielä rutiinilla esikoisen kanssa ja tässä on muutenkin paljon tekemistä. Vaikka kyllähän sitä aikaa aina jostakin sitten rutistaa jos vauva päättääkin jo tulla.

Meille tulee toinenkin uusi perheenjäsen! =) Ensi viikolla saadaan kotiin 8 viikkoa vanha saksanpaimenkoiranpentu... Nyt vaan sitten jännäillään, että kumpi ehtii ensin, koiravauva vai vauva. :LOL: Ja tähän asiaan en siis voinut itse vaikuttaa, eikä mieskään. Tulee siis olemaan miehen työkoira, eikä ne ihan kauheesti kysele, että sopiiko, kun sopiva koira löytyy. Noh, tää on vain elämää, en jaksa ottaa siitä nyt mitään stressiä.

Omaan napaan ei erityistä. Ei supista eikä muutenkaan ole huono olo. Nyt tyttö kaipaa huomiota, joten menen. :wave: MiHLa ja Mökö, rv 37+6
 
Täällä edelleen, nyt alkaa jo tuntuakin jossain nämä, että eiköhän tästä päästä ihan tositoimiin. Väli lyhentynyt tuonne 10-15 minuuttiin nyt ja ytyä on kyllä noihin tullut lisää. Vielä täällä kotona yksin ollaan, niin ei oo muutakaan kun täällä netissä päivystää. :p

Kiitos Jasmaralle ja huitshapelille tsempityksestä. Sitä tässä varmaan kohta kaipaillaankin.
 
Angel Eyes: Kovasti onnea vauvanhakureissulle - kunpa itselläkin jo supistuksia tulisi!! :p

Neuvolassa tänä aamuna kävin ja eipä mitään ihmeempiä. Eivät laittaneet vielä äitipolille tarkastettavaksi, mutta perjantaina kun on seuraava neuvolakäynti niin sitten tod. näk. laittavat... Kaikki olisi muuten valmiina ja vauva todellakin lähtökuopissaan (on niin alhaalla kuin mahdollista), mutta supistelut puuttuvat :/ Niitä pitäisikin nyt jollain ihmeen konstilla yrittää saada aikaiseksi, neuvolatäti antoi yhden neuvon, joka on vähän niinkuin vyöhyketerapiaa eli pitäisi hieroa tuolta nilkasta kehräsluun alapuolelta, se voi joissain tapauksissa aiheuttaa supisteluita. Pitääpäs siis laittaa mies illalla hieromaan :whistle: Sanoin kyllä terkalle, että eipä ne supistelut tule vaikka miten yrittää houkutella vaan tulevat sitten kun itse haluavat - yhtyi kyllä mielipiteeseeni ;) Jotenka odoteltava tässä nyt vain on, ei muu auta.

Adette & Allu 40+4
 
Onnea taas kaikille vauvan saaneille, ja tsemppiä synnyttämään lähdössä oleville, ainakin Angel Eyesillä alkaa olla jännät paikat :)

Pitää minunkin pistää lusikkani soppaan tässä imetyksen aloitus -asiassa. Minulla on nyt kokemusta vasta yhdestä lapsesta, mutta kerrompa oman tarinani.

Meillä esikoinen oli syntyessään pieni, alle 3 kg, ja olisi kyllä nukkunut vaikka kuinka juuri niin kuin Emilyn kuvasi. Sairaalassa meille sanottiin, että ensin voi antaa vauvan nukkua n. 6 tuntia (jos on nukkuakseen) synnytyksen jälkeen, mutta sen jälkeen pitää herätellä 3-4 h välein syömään. Meillä tyttö oli aluksi niin väsynyt ja uninen, ettei jaksanut imeä. Ensimmäisen yön vauva myös oksensi lapsivettä, eikä ehkä senkään takia halunnut vielä oikein rintaa imeä. Mutta erona Emilynin kokemukseen, minua neuvottiin antamaan vauvalle maitoa teelusikalla eikä missään vaiheessa mainittukaan lisämaitoa (kätilöopistolla). Näin sitten teimme ensimmäisen yön ja seuraavan aamupäivän, puristin aina muutaman pisaran maitoa lusikkaan 3 h välein ja syötin tytölle. Seuraavana päivänä tyttö rupesikin sitten imemään rintaa, onneksi. Sokereita seurattiin säännöllisesti, ja arvot pysyivät hyvänä. Maitokakkaakin rupesi tulemaan ennen kun maito kunnolla nousi rintoihin, joten senkin puolesta olen sitä mieltä, että ne muutamat pisarat riittävät ensimmäisinä päivinä vauvalle ennen kun maito nousee.

Mutta en minäkään uskaltaisi antaa vauvan nukkua kovin pitkiä pätkiä ilman, että herättelen syömään, meillä esikoista piti herätellä muistaakseni ihan parin viikon ajan, ennen kun alkoi itse heräillä syömään. Ja vasta kun imetyskertoja oli 10-12/vrk, alkoi paino kunnolla nousta. Mutta yksilöitä kaikki, tottakai.

Kirsikka rv 37+4

(Apua, meillä on kaikki vielä ihan vaiheessa, ei olla saatu vieläkään sänkyä laitettua vauvalle, ja viikot jo noin! Tässähän tulee kohta kiire!)
 
moi

angel eyes onnea vauvanhaku matkalle....

ja onnittelut vauvan saaneille

täällä vauva-arki sujuu mukavasti, ristiäisiä pitäisi alkaa suunnittelemaan...kestoilua aloitettu ja kaikki falskaa meidän rimpulalla =) ..emilyn sä olit aloittanut kans kestoilua, onko teillä falskaus ongelmia...meillä on aina kun nukkuu kyljellään, harsot, sisävaipat, kuorineen, villiksineen...no jos se tästä kun tulee nuo jalat paksummaksi...

nyt pitää lopettaa.

pw ja muru 12 vrk
 
Onnea vauvautuneille! ja kohta pian sellaisen saaville. =)

Täällä ei mitään toivoa synnytyksen lähestymisestä. uusi viikkokin pamahti käyntiin ja missään ei tunnu miltään. Olen alkanut toitottaa itselleni että tämä tosiaan syntyy yliaikaisena käynnistyksellä, en edes uskalla enää ajatella että voisi tulla ajoissa. Käy mun uni toteen jossa jollekkin sanoin että 3,1kg veikkasivat mutta melkein 4,5kg painoi lapsi syntyessään että sellaista. ARGH!.

Eilen oli kyllä mielenkiintoinen olo illalla kun kävin vessassa. istuin pöntölle ja vähän ponnistelin että saisi tavaraa tulemaan niin kuulu alapäästä tai oikeastaan ihan tuolta karvoituksen rajalta hyvin mielenkiintoinen ääni. ei sattunut eikä mitään mutta kuulu vaan sellainen jännä ääni, ihan ku ois joku juttu revenny/puhjennut tai jotain. no enpä meinannu uskaltaa nousta pöntöltä kun ajattelin että nyt menee lapsi vedet tai jotain mutta turha toivo. sitten ajattelin että ehkä vauva laskeutu vauhdilla kuoppaansa kun ei ole vielä sitä tehnyt. hyvin mielenkiintoista. huomenna neuvolassa saa sitten kuulla että onko laskeutunut vai repeileekö liitokset jo tässä vaiheessa. :LOL:

Ihana kun posti toi monta lehteä mitä saa lähtiä lukemaan niin on pariksi tunniksi tekemistä kun tuli superi,vauvalehti, suuri käsityölehti ja viä päivän lehti. Jiah. tervetuloa muut ajatukset. =)

rv39+0
 
Tuli sitten apteekissa käytyä. Takasin tullessa puolisen kilsaa ennen kotia alkoi vauva taas painaa johonkin hermoon, ettei jalka toiminu ja jäätiin siihen! :headwall:
No nyt turvallisesti kotona. Joskin loppumatka oli yhtä tuskaa.
Jotain positiivista, että juuri kun päästiin kotipihaan, niin rupes satamaan vettä. Se siitä olis vielä puuttunut, että se sade olisi alkanut samalla kun törötin tuolla tienvarressa :D

Pw, miten taittelet harson vaipan sisään? Ootko kokeillu leijataitosta, jos sen saisi reiden ympärille tiukemmin kun pelkän pötkylän sisävaipassa? Mulle ihan uus juttu tuo kestoilu, enkä todellakaan tiedä siitä paljoo mitään. Kokeilkaa te ensin ja kertokaa sitten hyviksi koetut asiat täällä :saint:
 
Hei!

Pitkästä aikaa =)

Ilmoitus:

Kaksi maailman ihaninta poikavauvaa syntyi kiireellisellä sektiolla 2.10.08. Painoa pojilla oli A:lla 2570g ja B:llä 3130g. Pituutta löytyy 47cm / 49cm.
Pojat voivat hyvin vaikka viettävätkin aikaansa vielä keskosten teho-osastolla. (omassa huoneessaan jo)

T. Ulpis ja Pikkuriiviöt 5pv
 
Ulpulummukka: Tuplaonnittelut poitsuista! :flower: :flower: Melko mukavan kokoisiakin, toivotaan, et pääsevät pian äidin hoidettavaksi... :hug:

toiveikasodottaja: Olikos sulla "vaarana", et vauva olis iso syntyessään?? (Oot varmaan kertonu, mut ei vaan taho muistaa... ) Onko sulla tietoa miten teillä käynnistetään, kuinka paljon saa mennä yli??
Täällä kaiketi melko huolella saa mennä sinne 42 viikolle ennen ku mietitään käynnistystä.... :)
Onhan tässä sullakin vielä aikaa ens viikkoon ennen ku olis edes yli, päivässäkin voi tapahtua "ihmeitä" :hug:

39+3
 
Ulpulummukka: Mietinkin tuossa joku päivä, että jokohan olet päässyt synnyttämään. Paljon onnea pojista!! :heart: :heart:

Jasmara: vastailen vähän toiveikasodottajan puolesta, sillä olemme ilmeisesti samaan sairaalaan menossa synnytyspuuhiin. Itse tänään neuvolassa tuosta kyselin, että milloin käynnistetään ja täällä käytäntönä on, että jos vauvalla ja äidillä kaikki hyvin niin 12pv antavat mennä yli lasketun ajan ja sitten käynnistellään. Sitä odotellessa (ainakin siltä tuntuu... :headwall: )

 
Poika putkahti maailmaan tänään aamulla klo 7.44. Luomuna mentiin ja sairaalassa kerettiin olla 15 min ennen kuin poika syntyi...
Palaan kertomaan synnytystä myöhemmin.
Nyt ollaan jo kotona eli polikliininen synnytys onnistui =)
Painoa oli 3836g ja 50cm pituutta. Syntyi rv 40+2

mammatuu ja poju 10h
 
onnitteluja vauvaantuneille...

Täällä vielä kärvistellään yhtenä kpleena... Hormoonit heittävät laidasta laitaan, mieskin lähti taas työmatkalle, onneksi vaan helsinkiin, mutta kuitenkin, pelottaa jos synnytys käynnistyy ni miten pian se pääsee tänne turkuun...

Toivottavasti tämä viikko menis nopiaa ja/tai rupeis pikkuhiljaa tapahtumaan jotakin...
 
jasmara synnytystapa arvioissa arvioitiin tosiaan vauvan lasketun ajan painoksi tuo 3,1kg ja on mennyt koko loppu ajan sf mitta ala käyrällä että pikemminkin pienikokoista/normaalinkokoista on odotettavissa. Makea on kylläkin äidille näin loppu vaiheesta maistunut liiankin kanssa ja olen kuullut että jos oikein makeaa syö niin vauvakin voi kasvaa kovaa vauhtia että saa nähdä. :D

Kiitos Adette tiedosta. en olisi itse edes tuollaista tiennyt. sen tiesin että varmasti sinne jonnekin 42 viikolle asti odotetaan jos ei mitään kummalista ole. että vielä sitten meikän tuurilla odotetaan noin 18päivää jipii. ei kuulosta hyvältä :kieh:

Soittivat tänään lastenneuvolasta. tekevät sen ennen laskettua aikaa olevan käynnin huomenna, siis meidän lasten neuvolatäti tulee kotiin tutustumaan minuun ja keskustellaan odotuksesta ja tulevasta lapsesta jne.

Ihanan pienen paketin sai isä äsken syliinsä sairaala sarjassa... ihana. saisipa täälläkin jo käärön syliin. :heart:

Nii ja onnea Ulpulummukka ja mammatuu!
 
Heippa!

Täällä ollaan ja yhtenä kappaleena...kuinkas muutenkaan..
Perjantaina olis sitten kontrolli Jorvissa,toivottavasti oltais lääkärin kans samoilla linjoilla asioista.
Saa nähdä miten iso vauva jo on..
:|
Kivut alaselässä,lonkisssa ja alavatsalla pahenee päivä päivältä ja öisin ei siis tarvii nukkua,vieläkään.. |O
Tänään leivoin ison omppupiiraan kun anoppi on huomenna tulossa käymään.
Sain tytön eskari kaverin äidiltä muovikassillisen omenoita,ihania =)

Eipä tänne siis mitään ihmeitä..

:wave:
 
mammatuu: Onnittelut poikavauvasta! :flower:

toiveikasodottaja: Eli periaatteessa sulla ei pitäis olla hätää tuon vauvan koon kanssa, vaikka sit yli menisikin?....
Kuten jo sanoin, katotaan ny, ehkä sä pääset tositoimiin jopa ennen mua. :hug:
 
Onnea vauvan syliin saaneille, ainakin Silleri, Siiri, Liina, Ulpulummukka ja mammatuu! (meniköhän noi oikein.....?)

Ja kiitos onnitteluista! :flower:

Synnytystarinaa tulin kirjottamaan, jos se jotain kiinnostaa. :) Meidän Muru syntyi siis toissa lauantaina viikoilla 37+1. Edellisenä iltana menin nukkumaan täysin tietämättömänä että seuraavana aamuna sylissä olisi jo pikkuinen. Jonkin verran oli illan ja alkuyön aikana semmosia menkkakipumaisia supistuksia, joita oli ollut silloin tällöin jo pitemmän aikaa, joten en niistä sen kummempaa aatellut. Olin kuitenkin niiden takia hereillä, ja klo 1.50 sängyssä maatessa tunsin että nyt meni lapsivettä. Nousin tosi nopeesti ylös ja menin vessaan, ja pönttöön lirahti lisää. Aina makuulle mennessä tuntu, että lirahteli sitä vettä siteeseen. Soitin sitten synnärille, ja sanoivat että 6 tunnin kuluessa vesien menosta pitää tulla näytille, että Tule sitten aamulla jos siihen asti kotona pärjäät. No siinä vaiheessa ei oikein ollu ees supistuksia, mutta klo 2.30 ne sitten toden teolla alkoi! Ja voin sanoa, että niistä ei voi erehtyä, täysin erilaiset ja TODELLA PALJON KIVULIAAMMAT kuin ne ennakoivat, ainakin mitä mulla oli ollu. Aluksi niitä tuli 10-12 min välein, ja oli todella kipeitä. Aattelin että meen aina supistuksen ajaks suihkuun, kun moni oli sitä suositellut, ja meninkin. Tunnin kuluttua suppareiden alkamisesta niitä rupeskin kuitenkin yhtäkkiä tulemaan 2-3 min välein siten, että en päässy enää suihkusta pois! Kuume vesi kyllä autto kipuun, mutta kun yritti tulla suihkusta ulos, alkoi seuraava suppari heti perään, eikä auttanu kun mennä samantien takaisin veden alle! Klo 3.30 sanoin miehelle että nyt ajat auton etuoven eteen, mun ei auta kun juosta täältä nopeasti siihen autoon, tai muuten mä synnytän tänne. Sit mentiin nopeesti synnärille, onneks meiltä ei oo sinne kun 5 min matka. Aika, joka kätilöltä meni tulla avaamaan ovi meille kun soitettiin kelloa tuntu IKUISUUDELTA. Ikinä en oo niin kipee ollut. Kätilö käski sitten antaa pissanäytteen, eikä siitäkään meinannut tulla kivun vuoksi mitään. Sitten yritettiin ottaa vauvalta käyrää, eikä sekään onnistunut, kun en voinu olla hetkeäkään paikoillaan. Sen vuoksi varmaan sykkeet oli harvat ja kuulu huonosti, ja kätilö sanokin mulle että Varaudu ihan kaikkeen, jopa hätäsektioon. Kutsu sitten lääkärin kattomaan tilannetta, joka kuitenkin totes että se KTG oli täysin normaali...Samalla todettiin että olin 4 cm auki ja suoraan saliin. Se muutama minuutti mikä meni siihen että mentiin saliin ja synnytyssalin kätilö tuli sinne valmistelemaan mua tuntu taas ikuisuudelta. Pyysin itku kurkussa kivunlievitystä, ja sanoin että haluan epiduraalin jos se vaan on mahdollista. Anestesialääkäri tulikin paikalle ja viiden aikaan sain epiduraalin, ja siitä alkoi TAIVAS. puudutus vei kaikki kivut, kattelin vaan hymyssä suin siinä makoillessa käyrältä että Jaahas, nyt näyttää supistavan, mutta enpähän tunne sitä :LOL: Se oli jotain todella ihmeellistä. Miehen kanssa vaan juteltiin ja ooteltiin, että mitähän tässä seuraavaks tapahtuu. Aurinko nousi ja katottiin kun ihanin syyspäivä oli alkamassa. Kaheksalta aamulla vuoro oli kätilöillä vaihtunut ja uusi kätilö tuli tarkastamaan tilannetta. Aattelin, että epiduraali on varmaan vienyt supistuksiltakin tehot ja synnytys varmaan pitkittyy sen vuoksi, mutta mitä vielä! Olinkin sitten jo täysin auki, kohdunsuu oli avautunut itekseen enkä mä tuntenut mitään kun epiduraali vei kivut. Sit laitettiin tippa kiinni ja ruvettiin oottamaan ponnistamisen tarvetta. Puol yheksältä sitten alettiin ponnistamaan, ja se nyt sitten oli taas tuskaa. Kun olin tunnin ponnistanut, olin aivan poikki, tuntu että kätilöt vaan koko ajan hokee että Se on ihan lähellä, enää hetki, Ihan vähästä vaan kiinni.....Musta tuntu että se ei edennyt yhtään!! |O Kätilö sanoi sitten, että jos ei muutamalla seuraavalla supistuksella synny, soitetaan lääkärille. Mun voimat oli kuitenkin niin lopussa että se soitettiin heti, ja synnytystä päätettiin avustaa imukupilla. Muru syntyi sitten yhdellä supistuksella ns. nostokupilla, eli vaan vähän tartti kupilla auttaa. Siinä vaiheessa tajusin miten vähästä se ois ollu kiinni, mutta voimat oli niin lopussa että en enää millään jaksanut ite loppuun asti. Kaiken kaikkiaan ponnistusvaihe kesti 1h9min. Muru syntyi klo 9.39...Mutta se tunne, kun Murun sai masun päälle.....! :heart: Siihen loppu kaikki tuska ja kipu ja murhe, sen jälkeen kaikki muu unohtu. Miehen kanssa vaan ihasteltiin murua, ja vasta jälkikäteen tajusin, että kätilöillä oli täysi työ saada istukka irtoamaan, ei meinannut tulla itekseen, ja piti pistää tippa tehostamaan sen tuloa, ja just kun olivat harkitsemassa saliin menoa ja istukan käsin irrotusta, se onneksi irtosi. Imukupin takia tehtiin episiotomia, ja lisäksi limakalvoille tuli muutama pintanaarmu. Ne alkavat olla jo parantuneet......
Sairaalassa meni viikko kaikkineen, kun 2 vrk iässä murulla todettiin keltaisuutta ja kohonneet Bilirubiinit, ja muru joutui sinivalohoitoon ensin vuorokaudeksi. Arvot ei kuitenkaan pysyneet, ja sitten oltiin vielä toinen vrk valossa. Se oli äidille tosi tuskaa, vaikka eihän muru siitä kärsinyt, mutta kyllä mä itkin hormoneissani huolesta suunniltani varsinkin sen ekan yön, kun kattelin vaan murua siinä lämpökaapissa. Pieni oli niin reppana...... :'( Perjantaina arvot kuintenkin lähtivät jo itsekseenkin laskemaan ja päästiin kotiin.
Nyt on muutama päivä mennyt vauva-arkea opetellessa. Väsymys on suunnaton, mutta pienetkin unet aina välillä auttavat kummasti. Maitoa tulee, välillä sairaalassa tuli jopa niin että muutamia desejä päivässä jäi yli. Nyt ei oo pariin päivään tarvinnut enää pumpata, mutta ilmeisesti juuri Murun tarpeisiin riittää. Ja nyt kun edellisestä imetyksestä on 2 tuntia aikaa, alkaa rinnat taas olemaan arat. Sairaalassa rinnat oli niin pinkeet, että pelkäsin oikeesti rintatulehdusta, nyt pelko on enemmänkin että toivottavasti maidon tulo ei tästä enempää vähene, että murulle riittää....Oonkin miettinyt, että JOS PUMPPAA RINTOJA, ylläpitääkö se runsasta maidontuloa entisestään? Eli jos säännöllisesti pumppaisin pois sen, mitä muru ei syö, stimuloisko se maidontuloa entistä enemmän? Tietääkö kukaan?

Tosta imetysasiasta, meillä synnärillä myös vauvaa kehoitettiin syöttämään 3-4 tunnin välein, ja valohoidossa olevilla se 3 h oli ehdoton maksimiväli. Lisämaitoa meidän muru taisi saada muutaman kerran alussa, kun oma maidontuotto ei vielä ollu käynnissä. Mutta kysyivät kyllä, haluanko antaa lisämaitoa, väkisin eivät tuoneet. Itse koen hankala arvioida, milloin vauva on saanut tarpeeksi maitoa, kun imemisen kesto ainakin meillä vaihtelee tosi paljon, voi olla 10min-tunti, ja kaikkea siltä väliltä. Mistä sitten tietää, riittääkö esim se 10 min imeminen?? :ashamed: Välillä pelko, että vauva ei saa tarpeeksi maitoa, jos vaan tuon 10 min imee ja samantien nukahtaa tissille. Toisella kerralla saattaa sitten imeä sen tunnin ajan rintaa. Kun itsekin on kovin väsynyt, tuntuu tämmönenkin asia tosi isolta huolelta välillä. Oon vaan yrittänyt ajatella, että kunhan on hereillä ollessa virkeä ja syö ees useimmilla syötöillä vähintään vartin niin kaipa se riittää....Mutta todellakin syötän vähintään sen 4 tunnin välein, vaikka pitäis välillä vauvaa herättääkin, en vaan uskalla pitää pitempiä välejä....Onneksi keskiviikkona on neuvola, niin saa nähän onko paino noussut ja miten, ja muutenkin kysyttyä neuvolasta vinkkejä..

Oho, tulipa tilitys......Ei varmaan kukaan jaksanut lukea.:) Nyt murua taas syöttämään! :wave:

Niin, ja voimia kaikille, jotka kärvistelevät synnytystä odottaen tai muiden vaivojen vuoksi :hug: Ja Angel Eyesille tsemppiä!

Kirppiina ja Pätkä 9 vrk :flower:
 
Kiitos jasmara lohdutuksesta vai kuinka sitä nyt kuvaisi. :) Kyllähän mie sen tiiän että ei pitäis mitään hätää olla mutta kun mulla noi unet tuppaa jäämään aina mieleen ja sitten niitten takia panikoin aina. Ja muutenkin oon tälläinen yksi stressipesäke että kaikki hermostuttaa.

Nyt illalla ollut ihan kummallisia kipu/viiltokohtauksia alavatsalla, tai lähinnä oikealla puolella tuos karvoituksen ylärajalla. mitä lieneen ovat, ehkä liitoskipuja. repii vaan sillai jämerästi välillä. ei se kipu kauaa kestä mutta on sitäkin epämiellyttävämmän tuntuinen. ja kauheeta rallia alkoi vauvakin pitämään juuri. hyvin tuntuu kantapäät tuos kylkiluun alla, ku ei vaan potkisi niitä ihan hajalle. :D
 
:wave: piti tulla vielä pikaisesti onnittelemaan nyyttien saanneita!! :flower: :flower:

ja imetyksestä: piti nyt tulla laittamaan vähän omaa.. nyt kun poika syntyi niin sairaalassa imetysten piti olla 3h jos ei ite herännyt kävi hoitaja herättämässä imettämään. lisämaitoakin tarjottiin. meidän pojalle rintamaito ei sitten kuitenkaan riittänyt vaikka niin luulinkin ja pääsi kuivumaan. vauvelilla vaikutti taustalla kuitenkin lisäänyt keltaisuus, väsymys ja tietenkin kun syntyi vähän etuajassa. tuokin siis niin yksilöllistä. jos vauva terve ja täysiaikainen niin yleensä kyllä itse ilmoittaa/jaksaa ilmoittaa nälästään ja saa tarpeellisen. kyllä vauvasta huomaa jos ei tarpeeksi saa kuten tuossa noista muutamia oireita mainitsin ja painokin laskee.. neukku tulee kotiin tarkistamaan painon synnytyksen jälkeen aika pian. itse voit tarkistaa halutessasi vaikka pumppaamalla pulloon maidon määrän. vastasyntynyt syö n. 30ml ja kaksi viikkoisen pitäisi jo syödä vähintään 50ml/3h näin meille sanottiin. joku tuolla sanoikin jo aikaisemmin että vauvat ja imettäjät ovat yksilöitä, näinpä. :)

kirppiinapumppaamisesta kyselit.. joo se kyllä ylläpitää maidon määrää ja yleensä mitä enenmän pumppaat/vauva imee maitoa sitä enenmän sitä yleensä tulee. mietit myös riittääkö 10min imettäminen. voithan koittaa antaa vielä pikkuiselle lisämaitoa, kyllä se sen syö jos ei tarpeeksi saannut ja jos ei syö niin luultavasti maito riitti.

triple ja jätkä 2vk2pv :heart:
 

Yhteistyössä