*LOKAMASSUT -08 Kesäkuussa*

ensinnäkin suuri osanotto kuusikon äidille, luin itku silmässä viestisi :'( Toivottavasti siellä ollaan jo hieman tapauksesta toivuttu ja katse tulevaisuudessa :hug:

Viikonloppu meni pidennetysti. Oltiin siskojen ja äidin kanssa helsingissä "lomalla". Käytiin Celine Dionin keikalla ja tietty katsomassa sinkkuelämää - molemmat oli mahtavia!

Muuten voidaan ihan hyvin ja Allu on alkanut itsestään muistuttelemaan yhä useammin ja kovemmin, ihanaa :heart:

Tuossa juuri mieheni kanssa "tappelin"... hän on siis yrittäjä ja ilmoitti sitten ettei ole isyyslomalla kuin viikon. Viikon!? Eli olen siitä viikosta ehkä sen neljä päivää sairaalassa ja sitten saamme olla yhdessä kotona pari päivää!! Ja asialle ei kuulemma mitään voi - minun on vain pärjättävä vauvan kanssa sitten, oli minut leikattu tai ei. En voinut uskoa korviani ja nyt on niin kiukku päällä kuin vain koskaan :kieh:

Miten siis te olette pärjänneet vastasyntyneen kanssa yksin vai oletteko edes harkinneet sellaista aiemmin? Entä nyt tämän vauvan kanssa, kauanko isä pitää lomaa?

En tiedä olenko nyt sitten itsekäs, mutta minusta tuntuu ettei tuo viikko voi mitenkään riittää. Mitä jos olen todella huonossa kunnossa ja juuri ja juuri pääsen liikkumaan? Rintatulehdus? Kohtutulehdus? Meillä on koira - pitäisikö minun mennä viikon vanhan vauvan kanssa koiraa ulkoiluttamaan? Olen nyt jo varma, että saan jonkun raskauden jälkeisen masennuksen, jos joudun siihen ryöpytykseen heti yksin... :ashamed:

Ehkä tärkein kysymys: Miten tuohon ukkoon saa taottua järkeä!? Rahastahan tämä kai on kiinni, mutta voisihan siihen jo säästää, että hän saisi olla kanssamme pidempään. Mies nyt yrittää vaan säästää kaikessa on ostimme sen asunnonkin ja yrittää tietenkin selvitä mahd. pienellä lainamäärällä.... Mutta ensimmäiset viikot oman lapsen kanssa on niin arvokasta aikaa ettei sitä voi oikein rahassa mitata. Miten sen saa ymmärtämään?! :headwall:

Adette & Allu 24+0

Adette: onpas kurja juttu....Ymmärrän hyvin sun huolen pärjäämisestä, jos heti joutuu jäämään yksin synnytyksen jälkeen. Munkin mies on yrittäjä, ja oon pitäny itsestään selvänä,että on sitten kotona mun kanssa alkuun sen verran kun tarvii. Mun mielestä se on sanonutkin näin. Oon aatellu, että sen on helpompikin olla kotona sitten kun on oma työnantajansa, tai siis heillä on perheyritys, jossa on isänsä kanssa hommissa. Mutta tietty jos sillon osuu just siihen saumaan kauheesti töitä niin sitten voi olla hankalampaa. Toivottavasti saat miehesi ymmärtämään, haluaa varmaan itekin olla vauvan ensihetkissä mukana?

Suonikohjuista: oon vielä säästynyt. Samoin raskausarvilta. Oon yrittäny joka ilta ahkerasti rasvata kroppaa, jos se jotain ennaltaehkäisis.....?

KELAN papereista: Tässä niitä oon illan täytellyt, enkä ymmärrä tota kohtaa 10, TYÖSTÄ POISSAOLO. Pitääkö se täyttää aina, ja mitä tarkoittaa Olen ollut poissa työstä kohdassa 5 ilmoittamani ajan? Kun sitten kohdassa 5 kysytään vaan tota osittainen vanhempainraha-aikaa. Mitä mä siihen laitan, kun haen vanhempainrahaa koko kaudelta, enkä ollenkaan osittaista? Osaako joku auttaa? Vai tuleeko tohon kohtaan TYÖSTÄ POISSAOLO siis se aika, kun oon äitiys/vanhempainvapaalla? Eli 12.9 eteenpäin.......*ei tajuu*

Kirppiina 21+5

Liitynpäs minäkin teidän joukkoon :wave:
Meidän beibellä laskettu aika 1.10ttä, ei otettu selville kumpi tulee, ei sillä mitään väliä, kunhan tulee ja on terve :)
Ensimmäinen raskaus mulla niin jännittää ja pelottaa vähän kaikki. Nyt tosin jo helpompi olla ku beibe vetelee suorastaan rallia masussa, ultrassaki sano et onpas villi kaveri :) taitaa tulla vanhempiinsa...
Kesä on kuuma ja pitkä, nyt jo pitää nukkua ikkunat auki ja kulkea T-paidassa ku muut pukeutuu vähänkään viileämmillä ilmoilla villapuseroihin ja pipoihin :)
Niin ja oulustapäin kirjoittelen minä.

Adette - Mun mies ei pitänyt isyyslomaa silloin kun poika syntyi, mutta ihan hyvin pärjäsin vastasyntyneen ja vajaa 4 vuotiaan kanssa. Meillä tosin ei ole ollut koiraa, jota olisi pitänyt ulkoiluttaa, joten siihen en osaa mitään sanoa. Vastasyntyneet kuitenkin vielä yleensä nukkuu suurimman osan ajasta, joten itsellä on pikemminkin ollut ongelmana se, että aika kävi pitkäksi. Koti ainakin kiilsi, sen jälkeen kun sairaalasta pääsin :D
Ja sen viikon jälkeen mitä sun mies pystyy pitämään lomaa voikin jo varmasti alkaa ulkoilla vauvankin kanssa.
Normaali tilanteessa kaikki varmasti sujuu ihan hyvin :hug:

Mun mies jo mietti, että koska viimeistään se isyysloma on pidettävä, että jos vaikka käyttäisi lomamatkaan ne päivät kun vauva on jo isompi :whistle: Mutta katotaan nyt. Kiva kuitenkin että noita isyyslomapäiviä voi pitää jaksoissa, ettei tarvitse kaikkea kerralla pitää.

Huomenta!

Poppari tervetuloa, lisäsin sinut tuonne etusivulle. Jos haluat jotain lisättävän niin ilmottelehan!

(.) Kävin eilen lääkärissä ja tilanne oli rauhallinen, ei ollu tapahtunu mitään edistymistä kohdunsuulla. Viikko määrättiin lepoa, jospa taas vähän rauhottuis nuo supistelut siitä. Sen jälkeen onkin enää vain 8 päivää töitä ennen kesälomaa, että toivottavasti sen sitte pääsee kunnialla loppuun asti! Elokuussa töihin palaaminen saattaaki olla sitte jo aivan toinen juttu.

Nanna +poju 24+1

Tove-81
Huomenta!

Novelle78 En oikein itsekkään osaa sanoa miksi hemppani on noin korkea. Syön kyllä melko monipuolisesti myös vähän "erikoisempaa" ruokaa, kuten ituja, persiljaa, ruisleseitä ja paljon C-vitamiinia kasviksista (auttaa rauhan imeytymistä ).

Ja harrastin ennen raskautta aktiivisesti erästä taistelulajia yhteensä 4 kertaa viikossa jonka lisäksi vielä päivittäin lenkitin koiraa ja pyöräilin yms. Kuulemma aerobinen liikunta nostaa hemoa.

Neuvola täti sanoi, että rakenneultraan mennessä hempan tulisi olla laskenut jonkin verran, koska veren määrä elimistössä on siihen mennessä huomattavasti lisääntynyt. Monella kaverilla ollut tosi hyvä hemppa alkuraskaudessa vielä ja puolen välin paikkeilla saaneet rautatabut käyttöön kun se on romahtanut alas. Tämä on siis ihan normaalia.

Minä tarvitsin rautatabuja (retafer) joskus lukio-ikäisenä kun olin 170 cm pitkä ja painoin 50 kg ja söin ehkä omenan päivässä! :LOL: Ei kumma että oli vähän aneeminen olo.

Toivotaan viikonlopuksi kaunista ilmaa, pitäisi lähteä vähän piknikille kamujen kanssa! Mitähän sitä siellä söisi (elämän suurimpia kysymyksiä raskaana ollessa) ...

Tove + muuminen rv 20

FPI
Huomenta!

Tervetuloa poppari!

Onnea taas ultrakuulumisista!

kirppiina, Vai tuleeko tohon kohtaan TYÖSTÄ POISSAOLO siis se aika, kun oon äitiys/vanhempainvapaalla? Eli 12.9 eteenpäin.......Käsittääkseni juuri tuo!

Adett e, kyllä se viikko isyysvapaata kuulostaa aika vähälle. Jos kaikki tietty sujuu tosi hyvin niin pärjäät varmaan vauvan ja koiran kanssa, mutta sitten taas jos ei...meillä on kaksi koiraa ja oon tuota samaa miettiny, että miten sitten ulkoilutan niitä, kun on ihan pieni vauva ja meillä menee muuttokin just tohon samaan syssyyn...mun mies aikoo kyllä olla sen kolme viikko isyyslomalla. Mä luulen, että miesten on vaikea ymmärtää (kun on vaikea itsekin ajatella tulevaa aikaa vauvan kanssa) minkälaista sitten on, kun vauva syntyy. Mun mies just sano, kun pähkäilin tota muuttoa, että ihan hyvin voidaan muuttaa heti kun vauva on syntyny, kun nukkuuhan se paljon. Juu, totta, mutta ei se nyt ihan niin mee, että laitokselta kotiin ja pakkaamaan ja muuttamaan, kun kyllähän se vauva nukkuu...tai en tiedä, ehkä parhaassa tapauksessa noin??

Päätin nyt osallistua erityissynnytysvalmennusryhmään, jota mulle siis tarjottiin sen synnytyspelkotutkimuksen perusteella, kuulosti ihan mukavalta ryhmältä, alkaa 30.7. :flower:

Muuten ei kummallisempaa, kun, että närästää ja nilkkoja turvottaa ja pepe on alkanut potkimaan kovemmin, mikä on oikein kiva! Iskän kättä vaan pakoilee edelleen... :whistle:

Mukavaa torstaita!

FPI+pepe rv 24+3 :heart:

Tove, hyvähän se vaan on kun noin hyvin hemppa on säilynyt. Pitää yrittää tosiaan itsekin ruokavaliolla sitä nostaa tai edes pitää nykyisessä.

Poppari, tervetuloa joukkoon!

Adette, me ei ollakaan vielä tarkasti keskusteltu isyysloman pituudesta. Olen olettanut, että mies olisi ehkä 2 viikkoa alkuun ja viikon sitten joskus myöhemmin, kun itse haluaa. Pitääkin ruveta varmistelemaan!

KELAN papereista. Täyttöohjeet ei tosiaan hirveästi auta 10 kohtaan. Ymmärsin sen lopulta niin, että jos on normaalisti poissa töistä sen aikaa, kun on menossa äitiys/vanhemapainrahakausi, pitää laittaa rasti siihen ekaan ruutuun (Olen/olen ollut poissa työstä kohdassa 5 ilmoittamani ajan). Jos sen sijaan olisikin töissä päivärahakausien aikana, siitä pitäisi erikseen vielä ilmoittaa ja siinä tapauksessa saa vain jonkun vähimmäismäärän päivärahaa.
Minä taas en ihan varmaksi ymmärrä, mitä tarkoittaa seuraava kohta, työstä poissaolo vuosiloman takia. Tarkoitetaan silläkin kaiketi kesken äitiys/vanhempainrahakauden? Niin sen täytyy olla.

Novelle 22+4

Kiitokset lokamassut vastauksista koskien eiliseen kyssäriini koskien Kelan käsittelyaikaan liittyen niihin äitiyspakkaus/äitiyspäiväraha hakemuksiini. Soitin sitten sinne uudelleen ja ärähdin huonosta palvelusta: käsitttelyhän kestää ihan liian kauan verrattuna muihin Kelan toimistoihin ja tosi epäystävällinen palvelu puhelimessa. Kävin nyt katsomassa hakemusten tilaa netissä: KAIKKI HAKEMUKSET OVAT VIHDOIN RATKAISTU.
Siis aina palaute kannattaa, kiitos kun kannustitte siihen :)

Mukavaa ja iloista tomeraa torstaita :)

Toivottaapi,
Kaneli-07 ja mussukka :wave:

Nanna81 ja FPI en nyt ole ihan varma osaanko auttaa tässä Kela-asiassa, sillä itse olen viimeksi hakemuksen tilaa tutkinut opintotukea hakiessani, niin silloin piti kirjautua siihen Kela:n sähköiseen asiointipalveluun ja sieltä löytyi kohta hakemuksen tila. Voisiko se olla siellä?

Ja kiitoksia kaikille onnentoivotuksista, on kyllä ihana päästä ottamaan tämä ratkaiseva askel ennen vauvan syntymää =) Vielä on paljon suunniteltavaa, vaikka pienimuotoiset juhlat ovatkin...

Taralee ja Pätkä 20+6

Mää en ees oo näköjään vielä kattellu tuota KELAn lappua tarpeeks. Mitähän siihen sillon pitää laittaa, jos on töissä voinnin mukaan äitiysloman aikana? (oon siis kulttuurialan ihminen) Et on toisista työpaikoista poissa vuoden ja yhestä paikalla voinnin mukaan koko vuoden... Pitänee vissiin mennä (taas) KELAn konttoriin istumaan.

Ostin sitä Body Shopin vartalovoita ja se onkin nyt sitten tulevan isukin tehtävä levittää sitä joka ilta, ettei tulis niin paljoo niitä arpia :whistle:
Huomenna lähetään reissun päälle. Ensin papan hautajaisiin :'( ja sitten Lapin reissulle. Siellä on tarkotus tehdä lyhyitä päiväretkiä, kun tää kävelyvauhti on tämmönen taapertava jo nyt.

Onerva ja vaavi 23+5

Adette kuulostaapa tutulta ikävä kyllä. Meilläkin mies yrittäjä ja aikoo olla vain sen viikon isyysvapaalla lapsen synnyttyä ja minusta se on kyllä liian vähän vaikka varaa ei hirveenä ois vapaalla ollakaan. Yritetään kyllä järjestellä syksyyn mennes niin et töitä riittäs ja sais vähä rahaa säästöön et vois paremmin olla. Kyllä minäkin luulen et apu on erittäin tervetullut kun on 2v8kk esikko sillon ja pitäs kaikki saaha hoijettua ja viimeski oli paikat kyllä nii kipeenä et hyvä ku alkuun liikkuun kunnolla pääs. Et jospa jotenki sais järjestyyn ja teilläki mies vois olla vaik ees sen viikon pitempään. Meillä saattaa vielä mennä niin jännäs et samoihin aikoihin alkaa talon laitto jos paketti sillon saapuu niin pakko olla sit työmaalla. Toivoo ettei tulis päällekkäin.

Kelan sähkösessä asiointipalvelussa löytää kaikki omat tietonsa mitkä sinne on rekisteröity, pitää vain olla tunnisteet, joko pankin kautta tai sirukortti tms. Sieltä itekin oon seuraillu ja ennemmin sinne tulee ku kirje kotia tieto päätöksistä yms.

Huusinpa itelleleni tuossa turvavyönalentimen kahellakympillä. Ei vain oo kokemusta semmosesta, onko kellään käytössä? Mut tarpeeseen tulee, kun on lomamatkoja sun muita niin on vähä turvallisempi olo ja ei musta niin kallis kun kerran vähän käytetty ja uutena maksavat puolet enemmän.

Hipsuli ja nappula 23+2

Adette
Jos miehesi aikoo pitää vain viikon isyysloman niin eiköhän se viikko kannata pitää vasta siinä vaiheessa kun sinä ja vauva kotiudutte. Turha tavallaan kuluttaa päiviä sairallassa olo aikana. Ainakin minä olen sitä mieltä.
Ja kun se viikko on kulunut voi vauvan kanssa alkaa jo ulkoilla. Itsellä ollut kaksi kertaa tilanne ettei mies ole pitänyt isyys lomaa ollenkaan esikoisen aikaan opiskeli joten miten siinä lomia pitää ja kakkosen kohdalla oli just aloittanut uudessa työpaikassa niin ei kehdannut pitää. Hyvin silti pärjäsin kahdenkin kanssa vaikka esikoinen oli vasta 1,5v. Ja mitä noihin myöhempiin isyys lomiin tulee niin yleensä on pitänyt loman kahdessa erässä ja säästänyt sitä myöhempää jaksoa johonkin kesäloman yhteyteen. Ja nekin ajat kun mies on ollut lomalla niin lähinnä on ollut isompien kanssa jossain menossa ym.. Tietenkin sekin on helpottanut asiaa.
Itse olen aina tähän mennessä ollut synnytyksen jälkeen todella hyvässä kunnossa ja energiaa täynnä vauva on nukkunut suurimman osan ajasta. Ne vaivat kuten esim. kuopuksen kolikki ovat alkaneet vasta joskus 2-3 viikon iässä ja silloin mies on ollutkin jo töissä. Eli jos normaali synnytys niin ihan hyvin kaikki sujuu yksinkin.

pumppernikkeli ja niilo 24+1

päiviä :wave: poppari tervetuloa joukkoon!
Adette itse sitä mieltä että liian vähän aikaa on tuo viikko. harmillista sinänsä jos rahatilanne ei anna myöden pitemmälle ajalle, jos siitä ei kiinni ihmettelen. voihan sitä vaikka palkata sijaisen tjn jos näyttää työt kasaantuvan jne. olikos tämä esikko joka teille tulee? en sano tietenkään että ei selviäisi, ihme kyllä puhtia löytyy ja kaikki ei kipeitä välttämättä ole, itellä ainakin huononpi tuuri. esikko syntyi kohtutulehdus pakkasi päälle ja kolmenviikon isyyslomakin tuntui vähältä ja niin sain synnytysmasennuksen kun voimia ei riittänyt edes itsensä huolehtimiseen. issias vei jalat alta ja kepeillä kävelin kun toinen jalka ei toiminut, kotiapua ei myönnetty ja mies ei ymmärtänyt joten piti hoitaa vauva ja kotiaskareet vaikka vetämällä itseään eteenpäin käsillä lattiaa pitkin. :( toinen syntyi pukkasi rintatulehdus ja 2 otteeseen ja kuukauden kuumeet ja kivut, mies oli vain 1,5viikkoa isyyslomalla kun lähti töihin. sitten jäin kotiin 1,5v ja vastasyntyneen kanssa, onneksi apua sai kavereilta ja jos anoppi kiireiltään kerkesi, vältyin masennukselta ja pääsin jalloilleni suhkot nopeasti. mies aikoo olla 3 viikkoa kotona nyt kolmannen kohdalla ja osaa huomioida jatko hoidon tarvittaessa. vaikeaa miehen oli toisaalta töistä pois jäädä kun kaikki toimeentulo hänen varassa. enpä tiedä miten voisit sanoa miehellesi kun itseltä kesti kauan saada tajuamaan perheen merkitys. puhuminen taitaa olla ainut. kerro mitkä ovat suurimmat huolet. koira?koti?raha?kivut?jaksaminen? ja keksikää kaikkiin yhteinen ratkaisu kirjottakaa vaikka paperille että tiedätte mitä olette sopineet ja voitte olla levollisin mielin. :)

kaneli kiva kuulla että asiat friskaantuivat!
FPI saanko kysyä miksi osallistuit ryhmään? mietin että onko aijenmassa synnytyksessä ollut jtn..

tulipas paljon asiaa.. nyt hoitamaan korvatulehduksessa olevaa neitiä.

triple ja tossutin 22+4

Moi

Adette meillä ei ole keskusteltu miten isyyslomaa pitää, mutta joutuu jäämään varmaan heti silloin kun mut leikataan, on muiden lasten kanssa kotona kun muuta hoitopaikkaakaan ei ole ja sitten toivoisin et ois vaikka vielä viikon siihen perään...meillä esikoinen aloittaa eskarin ym niin ois ihan hyvä apua...sitten varmaan joutaakin töihin ja viikko joskus myöhemmin =) ...meillä ei onneksi enää ole mitään eläimiä , nää neljä lasta kyllä riittää :) ..mut varmaan kannattaa aloittaa vasta sitten kun tulet kotiin, en muista oliko teille aikaisempia lapsia?

Kelasta vielä ja äitiysavustuksesta sen verran että kyllä oli nopeaa toimintaa ...tämän viikon ma vein paperit ja ensi to raha on nostettavissa..jee pääsee juhannusaleen tuhlailemaan =)

eipä ihmeitä muuten...miehellä alkaa tänään kahden viikon loma ja huomenna mennään pienelle risteilylle ja ensi viikolla Ikaalisten kylpylään, odotan sitä et ei tarvi siivota ja laittaa itse ruokaa ym :)

pw 23+5

isyyslomista: niin, siitähän tämä meidän isyyslomakeissi on kiinni, että mieheni on tosiaan yrittäjä ja hänellä on liike, jota pyörittää yksin. Joutuu siis palkkaamaan siihen tilalleen työntekijän eli kustannukset on sitten isyysloman ajalta kovat. En tiedä miten kela korvaa yrittäjille isyyslomasta rahaa (tuskin kuitenkaan niin paljoa, että sillä pystyy ottamaan työntekijän tilalleen ja vielä että kattaisi yrittäjän omankin palkan poissaoloajalta). Eli raha on taas se ongelma. :/

Välillä oikeasti pelottaa tuleva aika - ei ole perhe tai kaverit aivan puhelinsoiton päässä apua antamassa varsinkin kun muutamme nyt uuteen kaupunkiin. Yksin saan sitten pärjätä vauvan kanssa ja jos tulee jotan suurempaa ongelmaa vielä kuten tulehduksia tms. leikkauksesta toipumisia niin en kyllä helpolla pääse. Masennus on peloista se suurin :ashamed:

Pitää nyt jutella vielä miehen kanssa ja yrittää saada hänet ymmärtämään. Vaikka onhan se sitten niinkin, että jos ei kertakaikkiaan talous anna periksi hänen olla kotona niin sitten asia on niin ja meidän koko perheen on se sitten ymmärrettävä. Tiedän kuitenkin että syvällä sisimmässään mieheni haluaa olla kanssamme kotona niin paljon kuin mahdollista ja niin pitkään kuin mahdollista. Tämä tosiaan on meille vielä ensimmäinen lapsi.

Voi voi.... on nämä hankalia asioita. Ensi viikolla menen Kelaan selvittämään, että paljonko sitä rahaa nyt sitten saamme ja paljonko mieheni saisi sitä isyysrahaa (vai mikä se nyt oli).

FPI
Taralee, kiitos Kelasivujen neuvoista, mulla näkykin jo, että mun hakemus on saapunut Kelaan!

Hipsuli, mulla on käytössä turvavyön alennin ja hyvä on ollut, kun tulee aika paljon matkustettua ja taannoin kävi niin, että mies joutu tekee äkkijarrutuksen, kun risteyksestä meinas tulla auto kylkeen niin nytkäytti kyllä aika pahasti ja turvavyö kiristy, mutta ei siis onneks masuun, kun oli se alennin ;)

Triple88, osallistuin siis sellaseen Linnea-tutkimukseen, joka käsitteli synnytyspelkoa (paperit sai ekan ultran yhteydessä) ja siinä sitten sanottiin, että vastaathan niin kuin luulet, että sinusta synnytyksen aikana tuntuu...on vastasin ja sitten ne ottivat yhteyttä ja kysyivät, että haluanko osallistua erityisryhmään, kun vastausteni perusteella vaikutin epävarmalta ja pelokkaalta ajatellen synnytystä...päätin sitten, että osallistun, vaikka en nyt osaakaan sanoa pelkäänkö keskimääräistä enemmän synnytystä? Eka synnytys vasta siis edessä.

( . ) Eilen olin siis siellä rakenneultrassa. Kaksi tuntia meni aikaa, 45min ultraan ja sit odoteltiin vielä lääkärille.
Ultrassa kaikki oli ok, vauvelit olivat hurjalla päällä ja mittoja oli vaikea saada. Liikkeitä olen tuntenut vain "toiselta", koska molemmat olivat ahtautuneet oikealle puolelle päällekäin. Istukka on takaseinässä, napanuora lähtee molemmilla samasta kohdasta mutta eriää kuitenkin samantien eli pätkää on molemmilla. Ohut suonikalvo(?) välissä. N. 90% mahdollisuus että identtiset kaksoset olisi tulossa hoidoista huolimatta. Olivat nimittäin vielä samaa sukupuolta (lääkärin mukaan 95% varmuudella) Hehe, en tiedä mistä se nuota lukuja heitteli. Sukupuolikin siis selvisi... kertoisinko... en saisi mutta haluan kertoa...

Molemmilla näkyi hervottomat letkut haarovälissä, eikä ne niitä peitelly sitte alkuunkaa. Hoitaja kehaisi että jos nuo ei oo kivekset niin en sitte tiedä mitä ne on. Itsekin näin selvästi.

Painoa A:lla 370g ja B-mitta 4.9cm, B:llä 390g ja B-mitta 5.1cm. Huh, lapset onneksi hengissä ja terveitä(niinkuin nyt ultrasssa voidaan se nähdä...)

Lääkäriltä sitten kyselin kaikkea mahdollista, oli onneksi mukava lääkäri. Siitä huimauksesta sanoi, että suurella todennäköisyydellä kyse on verenpaineenheittelystä ja sit viel alhainen hb lisää siitä. Sanoin sit et neuvolas ei otettu kantaa ja käskettiin vaan suolaa vähentää ja melkein syytettiin taas kaikenlaisesta ahmimisesta, niin lääkäri sanoi että ei ole hätää, sen suolan kans nimittäin. RR olikin makuulla siellä vain 100/60.

Sit siitä ku se neuvolamonsteri huutaa mulle sokeritaudista ja kaikesta sellasesta, lääkäri sanoi, että päästää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Katsoi tulokset läpi ja sanoi, että tämän parempia tuloksia et voisi nyt saada, että kyllä se näistä näkyy jotta en aiva hillittömästi syö. Yksittäisiin piikkeihin sokeriarvoissa totesi, että kyllähän kaikkien on saatava joskus herkutella, ja yöllä on syötävä jos nälkä kerran on! samaa mieltä olen.
Painoa on tullut vain nyt sitte se 1.5kg, joka on melkeimpä kokonaan lapsista vain. Siitäkin sain kehuja. Ja sen se vielä siitä sanoi, että kyllä painokin nousisi eri tahtiin jos söisin niinkuin monsteri neuvolassa väittää...

Ultrakuvia sain lapsista mutta ne on aika sumuisia koska ovat jo niin isoja, että vaikea saada tarkkaa kuvaa.

Hemoglobiini edelleen harmittaa, sanoi että on ihan ok lähtötasoon ja raskauteen nähden. Mun on todella vaikea syödä rautaa kun vain tuo nestemäinen sopii. Oon sit ruualla yrittäny kompensoida. Sekään vain ei tahdo pysyä sisällä.

Tulipa paljon tekstiä. Sori taaaaaas tää omanapaisuus. huomaa että maailma alkaa todellakin tiivistyä tän ( . ) ympärille...

T. Ulpis

Sori taas kopio toisesta keskustelusta....

kirppiina: mun käsityksen mukaan jos rastitat Kelan paperin kohtaan 5, et haet vanhempainrahaa koko kaudelta, siihen 10 laitetaan rasti, et olet poissa töistä tuon ajan. Jos olet osan vanhempainvapaasta vuosilomalla, niin rasti siihen ja aikaväli.

poppari: tervetuloa mukaan! =)

Adett e: oon samoilla linjoilla pumppernikkelin kanssa, et ehdottomasti isyysloma kannattaa alottaa vasta kun olet jo kotona. Vaikea tilanne kyllä, yrittäkää puhua asiasta vielä. Jos muita ei pysty saamaan sun avuksi, niin kannattaa neuvolassa ottaa puheeksi. Sieltä voivat tilailla ent. kodinhoitajaa ( uutta nimikettä en muista ) tai ainakin auttaa miten sitä voisi kysellä.
Kelan sivuilta löytyy hyvä kohta tuosta isyyspäivärahan maksusta ja yrittäjän kohdalla nimenomaan. Se lasketaan eläkevakuutuksen ( YEL ) mukaan eli tänä vuonna 2006 vuoden maksujen mukaan. Kannattaa kattoa tuolta suoraan, löyty sairaspäivärahan määrän puolelta tuo maksusysteemi. =)

Meillä mies pitää varmaan sen sallitun määrän vapaata, olikos se 18 päivää. Ainakaan sitä isyyskuukautta ei oteta. Mun mielestä hankala ja äidiltä viedään siitä vapaasta sit osa, ei sovi meille.
Miten muut, pidättekö vanhempainvapaan itse vai kokeiletteko isyyskuukautta?????

Ulpulummukka: kiva kuulla, et molemmilla kaikki kunnossa. Hyvin lääkäri sanoi, kun käski päästää korvasta sisään ja toisesta ulos turhat th:n kommentit. Hyvä, et asiat selvisi. =)

jasmara ja masuasukki 22+6

Hmm... Oonkohan mie ainut joka ei oo töissä? Oon ollu kohta vuoden työttömänä, ja nyt töitä ei kannata ees ettiä. Mieskään ei ole vakituisessa työssä, tekee freelancerina tosi satunnaisesti hommia. Kaikki kyselee meiltä aina et miten meinaatte pärjätä lapsen kanssa ja että suorastaan painostaa mun miestä hakeutumaan vakituiseen työhön, mitä mä en voi ku ihmetellä....

Miksei me muka pärjättäs? Ollaan muutenki semmosia hippejä, kulutetaan tosi vähän, ja yleensä vaan kierrätettyihin tavaroihin ja vaatteisiin ja tottakai ruokaan menee rahaa, mutta en jotenki voi käsittää miksi meitä tässä asiassa niin kovasti arvostellaan.. Eihän se lapsen tulon pitäs siihen vaikuttaa, ei me tartteta uusia tavaroita ja hienoimpia leluja ja muotivaatteita meijä beibellekkään.

Kiinnostaski tietää löytyykö muita samassa tilanteessa olevia? Vois yhdessä puida mailman menoa ja meininkiä :)

popari ja beibe 24+2 tai 3 :)

poppari: mä oon samassa tilanteessa ku säkin eli nyt oon ollu reilun vuoden työttömänä. Edelleen kyllä etin ja kattelen paikkoja, jos jotain löytyis. Eri asia onkin palkkaako kukaan mua enää pariks kuukaudeks... ;) Mies on töissä, ei kylläkään vakkarina ku ei ravintola-alalta tahdo sellasta saada.

Kirppiina: Mulla oli tuo Kelan paperin 10.kohta ainoa, johon en keksinyt vastausta millään. Menin Kelaan ja siellä sanoi, että kun olen rastittanut 5.kohdassa 'vanhempainraha koko kaudelta', mun ei tarvi 10.kohtaan rastittaa yhtään mitään. Eli sillä tavalla lähti mun hakemus.

Kelan sivuilta löytyy kohta sieltä ylhäältä, mistä voi seurata omia tietojaan. Asiointi nimeltään ja sinne sitten pankkitunnuksilla sisään.

En ole muuten ennen kirjoittanut tänne, mutta lukenut olen pitkään. Aktiivisemmin kirjoittelen yhdellä toisella sivustolla. Mulla siis la 6.10 ja Jorviin menen synnyttämään. Raskaus on sujunut tosi hyvin ja heinäkuun loppuun olisi vielä töitä. Olen 30-vuotias ja mies pari vuotta vanhempi, esikoista odotellaan.

Thursday rv 23+4 (tai jotain, ei aina oikein pysy mukana)

Isyyslomasta on ollut puhe. Mies piti esikoisesta kaksi viikkoa heti kun päästiin pojan kanssa kotiin. Myöhemmin piti sitten vielä viikon talvilomansa yhteydessä. Minä en synnytyksen jälkeen ollut kipeä, joten kaksi viikkoa tuntui oikein sopivalta ajalta miehen olla kotona. Sai sitten myöhemin pitää vielä vähän ylimääräistä lomaa. Nyt mies ilmeisesti pitää koko isyysloman putkeen, kun joutuu kuitenkin sen jo aloittamaan ennen kuin välttämättä päästään vauvan kanssa kotiin. Meillä ei pojalle ole muutakaan hoitopaikkaa, joten miehen on siksi aloitteva loma heti vauvan synnyttyä. Muuten varmasti aloittaisi vasta kun olemme kotona..

Vanhempainloman
pidän minä kokonaan itse, eikä mies (ainakaan näillä näkymin) ole pitämässä isyyskuukautta. Katsoo sitten lähempänä mikä on tilanne, ties vaikka itse silloin jo haluaisin hetkeksi töihin..!? Kuitenkin olen siihen mennessä ollut jo kolme vuotta kotona. Nyt ainkain tuntuu, että kyllähän sitä kotona jaksaa olla vaikka kuinka kauan, mutta saa nähdä miltä tilanne vuoden päästä näyttää.

poppari tervetuloa! Minäkään en ole työelämässä ollut pariin vuoteen (joitakin viikonloppuja lukuunottamatta). Olen pojan kanssa ollut kotosalla, ensin äippälomalla ja nyt reilun vuoden kotihoidontuella, joten ei mekään rahoissa kylvetä. Itselläni ei vakkarityöpaikkaa ole, mutta miehellä onneksi on ja säännölliset tulot. Eihän tämä kotonaolo rahakasta aikaa ole, mutta me halutaan mahdollisimman pitkään lapset kotona hoitaa, jos vain siihen rahallisesti pystyy ja oma pää kestää :whistle: Onneksi kerkesin valmistumisen jälkeen muutaman vuoden tekemään töitä ja sainkin ihan kivasti äitiys- ja vanhempainrahaa. Saan samaa rahaa nytkin, kunhan äitiysloma joskus syyskuussa alkaa :)

Adett e
Ymmärrän kyllä, että tulevaisuus pelottaa, mutta se kuuluu asiaan! Muistan kuinka paniikissa itsekin ekassa raskaudessa olin, kun kaikki oli uutta ja ihmeellistä, mutta vauva kun syntyi niin kaikki meni loppujen lopuksi omalla painollaan. Nytkin välillä tuleva pelottaa kahden pienen lapsen kanssa, mutta turha sitä etukäteen on kovin pelätä, uskon että jotenkin siitä kuitenkin tullaan selviämään :) Meilläkään ei sukulaisia tai hyviä ystäviä lähellä asu, joten apujoukkoja ei ihan helposti ole saatavilla..

Kirppiina
Minä en ole laittanut tuohon 10.kohtaan aikaisemmin mitään, eikä siitä mitään seurauksia tullut, en meinaa nytkään siihen mitään laittaa. Voi olla, että minulla se on muutenkin vähän eriasia, kun työpaikkaa ei ole äitiysloman jälkeen odottamassa. Paperi on nytkin itseasiassa valmiiksi jo täytettynä, parin viikon päästä sen saan kelaan viedä :D

Mukavia ultakuulumisia Ulpulummukka =) Kiva kuulla, että molemmilla oli kaikki hyvin :) Olen samaa mieltä kun lääkäri, että kaikkia neuvolan motkotuksia ei kannata ottaa niin kovin tosissaan. Muistan kun itsellenikin ekassa raskaudessa paasattiin painon noususta, milloin se nousi liian vähän milloin liian paljon. Kaikkiaan painoa tuli 12kg, joka oli minulle aivan sopiva määrä.. Ei kaikki mene aina niin oppikirjojen mukaan!

Thursdaylle myös tervetuloa iloiseen joukkoon mukaan! :)

Nyt iltapuuhiin pojan kanssa.. Hyviä viikonlopuja kaikille. Me lähdetään huomenna viikonlopuksi reissuun, joten palailen "maisemiin" alkuviikosta! :wave:

gibbon ja mytty 21+0

Tulipas taas tekstiä :ashamed:

Yhteistyössä